Рішення
від 21.01.2025 по справі 670/605/24
ВІНЬКОВЕЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Віньковецький районний суд Хмельницької області

Справа № 670/605/24

Провадження № 2/670/19/25

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 січня 2025 року селище Віньківці

Віньковецький районний суд Хмельницької області в складі:

головуючої судді Мусієнко М.Б.

за участю секретаря судового засідання Корчової А.І.,

представника позивача ОСОБА_1 ,

третьої особи ОСОБА_2 ,

відповідач ОСОБА_3 - не з`явилася,

третя особа ОСОБА_4 - не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом органу опіки і піклування Віньковецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької областідо ОСОБА_3 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, ОСОБА_2 та ОСОБА_4 про позбавлення батьківських прав, стягнення аліментів та передання малолітніх дітей під нагляд органу опіки та піклування,

В С Т А Н О В И В:

орган опіки та піклування Віньковецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області звернувся до суду з позовом до відповідача про позбавлення батьківських прав, стягнення аліментів та передання малолітніх дітей під нагляд органу опіки та піклування, мотивуючи свої позовні вимоги таким. Позивачем встановлено, що мати дітей ОСОБА_3 ухиляється від виконання батьківських обов`язків, не забезпечує належних умов проживання дітей, не займається вихованням, навчанням та забезпеченням дітей. Батько ОСОБА_5 - ОСОБА_4 з 2023 року відбуває покарання в місцях позбавлення волі. Відносно ОСОБА_6 та ОСОБА_7 відомості про батька записані за заявою матері згідно з ч. 1 ст. 135 СК України. З березня 2024 року ця сім`я отримує послуги соціального супроводу у зв`язку із ризиком ухиляння від виконання батьківських обов`язків. Мати не в повній мірі виконує план соціального супроводу, має низький рівень батьківського потенціалу. Так, 19.07.2024 до служби у справах дітей надійшло повідомлення від комунальної установи «Центр надання соціальних послуг» Віньковецької селищної ради, де повідомлялося про те, що одинока мати ОСОБА_3 виховує малолітніх дітей, перебуває у складних життєвих обставинах. У той самий день здійснено виїзд комісії в сім`ю для обстеження умов проживання дітей, в результаті чого виявлено, що умови проживання дітей не відповідають нормам, а саме панує антисанітарія, відсутні продукти харчування, а також відсутні умови для проживання малолітніх дітей. Діти мали занедбаний вигляд та були одягнені у брудний одяг. Відповідачка мала хворобливий вигляд та неодноразово наголошувала на тому, що хоче відмовитися від дітей, просила працівників служби їх забрати, оскільки ані бажання, ані сил в неї на них немає. Тому органом опіки та піклування прийнято рішення про негайне відібрання малолітніх дітей ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 від матері ОСОБА_3 . Дітям надано притулок у дитячому відділені КНП «Віньковецька багатопрофільна лікарня» до вирішення питання про влаштування дітей в сім`ю рідної тітки, а з 22.07.2024 - тимчасово влаштовано до сім`ї тітки ОСОБА_2 .

Позивач просить позбавити відповідача батьківських прав відносно малолітніх дітей ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ; передати ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 під нагляд Віньковецької селищної ради як органу опіки та піклування для вирішення питання влаштування дітей до сімейних форм виховання; стягнути аліменти з ОСОБА_3 на утримання дітей ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ,у розмірі частки заробітку (доходу) платника аліментів, але не менше 50% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, щомісячно, на користь органу опіки та піклування в особі Віньковецької селищної ради Хмельницької області, починаючи з дня подачі позовної заяви до суду і до досягнення дітьми повноліття.

30.07.2024ухвалою суду відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження з повідомленням сторінта призначено підготовче судове засідання на 03.09.2024.

03.09.2024 у підготовчому судовому засіданні за клопотання представника позивача оголошено перерву до 19.09.2024.

19.09.2024 у підготовчому судовому засіданні за наслідками задоволення клопотання представника позивача про витребування доказів оголошено перерву до 10.10.2024.

10.10.2024 ухвалою суду закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 07.11.2024.

07.11.2024 у судовому засіданні за клопотання представника позивача відкладено розгляд справи до 03.12.2024.

03.12.2024 у судовому засіданні оголошено перерву у до 15.01.2024 зв`язку із вимкненням електроенергії.

Представник позивача ОСОБА_1 у судовому засіданні позов підтримала з підстав викладених у позовній заяві та просила його задоволити.

Відповідач ОСОБА_3 у судовому засіданні проти позову заперечила, пояснила, що на момент приїзду комісії та обстеження умов проживання її сім`ї вона хворіла і не мала змоги доглядати дітей. Після цього вона привела до КПН «Віньковецька багатопрофільна лікарня» усіх своїх дітей та попросила забрати їх від неї, оскільки вона не може ні фізично, німорально з ними впоратися, оскільки хворіє. Водночас підтвердила незадовільний стан її житла, відсутність умов проживання, тяжкий матеріальний стан та недоглянутість своїх дітей. Проблеми зі здоров`ям дітей пояснила відсутністю часу і коштів для відвідин лікаря. Повідомила, що на даний момент вона не має змоги утримувати трьох дітей. Їй необхідний час для купівлі житла, після чого вона зможе проживати разом із дітьми і утримувати їх. З дня відібрання дітей з ними не бачилася. До дітей не приходить, оскільки їй буде складно з ними прощатися. Також повідомила, що працює, орендує житло в м. Хмельницькому, доказів чого не надала.

Третя особа ОСОБА_2 у судовому засіданні позов просила задоволити, оскільки відповідачка неналежно виконує свої батьківські обов`язки, від чого страждають діти, повідомила, що дітей на виховання вона відповідачці не віддасть.

Третя особа ОСОБА_4 у судове засідання не з`явився, був належно повідомлений про день, час та місце судового засідання, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення.

Судом встановлено, що згідно зі свідоцтвом про народження серії НОМЕР_1 від 08.01.2021 матір`ю ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ,є ОСОБА_3 ,а батьком ОСОБА_8 (а.п. 4).

Матір`ю ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , є ОСОБА_3 , а батьком зазначено ОСОБА_9 згідно зі свідоцтвом про народження серії НОМЕР_2 від 18.08.2023 (а.п. 5).

Матір`ю ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , є ОСОБА_3 , а батьком зазначено ОСОБА_9 згідно зі свідоцтвом про народження серії НОМЕР_3 від 25.03.2024 (а.п. 6).

У довідці Віньковецької селищної ради Хмельницької області № 2 від 18.08.2023 зазначено, що у книзі реєстрації актів про народження в Віньковецькій селищній раді Хмельницької області 18.08.2023 зроблено запис №17 про народження дитини ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , батьками зазначено ОСОБА_9 та ОСОБА_3 , а відомості про батька записані за заявою матері згідно з ч. 1 ст. 135 СК України (а.п. 7).

Згідно з довідкою Новоушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області № 2 від 25.03.2024 у книзі реєстрації актів про народження в Новоушицькій селищній раді Хмельницькій області 25.03.2024 зроблено запис № 23 про народження дитини ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , батьками зазначено ОСОБА_9 та ОСОБА_3 та зазначено, що відомості про батька записані за заявою матері згідно з ч. 1 ст. 135 СК України (а.п. 8).

Відповідно до сповіщення сім`ї ІНФОРМАЦІЯ_4 № 9/1854 від 16.08.2024 ОСОБА_11 сповіщено про те, що її син, солдат ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , під час виконання бойового завдання по виявленню та знищенню сил противника, гідно виконуючи свій обов`язок, беручи участь в обороні держави та стримуванні збройної агресії російської федерації, 14.08.2024 зник безвісти в Донецькій області (а.п. 65).

Згідно з витягом про зареєстрованих у житловому приміщені/будинку осіб № 1231, виданим Віньковецькою селищною радою 24.07.2024, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , проживає без реєстрації за адресою: АДРЕСА_1 та за зазначеною адресою проживають без реєстрації: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 (а.п. 10).

Відповідно до акту обстеження умов проживання від 03.07.2022 проведено обстеження умов проживання ОСОБА_3 та ОСОБА_5 та встановлено, що на момент обстеження для дитини не створено умов, відсутнє окреме місце для сну, відсутній запас продуктів, обмаль іграшок для дитини, санітарно-гігієнічний стан не відповідає нормам, будинок потребує ремонту, брудно, відсутні комунікації, опалюється пічним опаленням (а.п. 88).

Згідно з актом оцінки потреб сім`ї/особи комунальної установи «Центр надання соціальних послуг» № 17 від 18.03.2024 оцінка потреб сім`ї відбувалась в період з 18.03.2024 по 19.03.2024. Встановлено, що мати ОСОБА_3 не одружена, перебуває у декретній відпустці, має шкідливу звичку паління, нераціонально використовує сімейний бюджет, неналежно доглядає за житловим приміщенням. Батько дітей перебуває у в`язниці. У дитини ОСОБА_5 відсутня декларація з лікарем, медична картка, не проходить медогляди, відсутні щеплення. У дитини ОСОБА_6 відсутня декларація з лікарем, медична картка, відсутні щеплення, в недостатній кількості іграшки та книги для розвитку. Дитина ОСОБА_7 на грудному вигодовуванні ( а.п. 83-86).

Висновком оцінки потреб сім`ї № 48 від 19.03.2024 встановлено, що сім`я ОСОБА_3 перебуває в складних життєвих обставинах, потребує соціального супроводу та підтримки, оскільки є малозабезпеченою та неналежно виконуються батьківські обов`язки (а.п. 87).

Згідно з актом обстеження умов проживання від 19.07.2024 проведено обстеження умов проживання ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та встановлено, що на момент обстеження для дітей не створено жодних умов, діти голодні, брудні, занедбані, в будинку антисанітарія, речі розкидано, одяг брудний, відсутній необхідний запас продуктів, присутній неприємний запах (а.п. 11). Фотокартки, здійснені під час обстеження та долучені позивачем до матеріалів справи, підтверджують встановлені в акті обставини (а.п. 21-24). Під час дослідження зазначених фотокарток у судовому засіданні третя особа ОСОБА_2 підтвердила, що на них зображений ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .

У повідомленні комунальної установи «Центр надання соціальних послуг» Віньковецької селищної ради від 19.07.2024 № 115 зазначено про те, що одинока мати ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , виховує малолітніх дітей ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , яка проживає за адресою: АДРЕСА_1 та перебуває у складних життєвих обставинах. З 22.03.2024 сім`я отримує послуги соціального супроводу у зв`язку із ризиком ухиляння від виконання батьківських обов`язків. Мати не в повній мірі виконує план соціального супроводу, має низький рівень батьківського потенціалу, говорить про намір влаштувати дітей в інтернатний заклад. Існує ризик залишення дітей без батьківського піклування (а.п. 12).

Даними довідки комунальної установи «Центр надання соціальних послуг» Віньковецької селищної ради від 23.07.2024 №118 підтверджено, що сім`я ОСОБА_12 з 11.07.2023 отримувала послуги соціального супроводу, натуральної допомоги, соціальної профілактики. Протягом надання соціальних послуг сім`я отримувала натуральну допомогу у вигляді одягу, продуктів харчування, предметів гігієни, меблів, було надано допомогу в оформленні державних соціальних допомог, проведено консультації щодо розвитку навичок відповідального батьківства, недопущення виникнення девіантної поведінки, проведено профілактичну роботу щодо профілактики відмови від новонародженої дитини. Під час надання соціального супроводу вдалося мінімізувати складні життєві обставини сім`ї ОСОБА_12 . З 22.03.2024 у зв`язку із неналежним виконанням батьківських обов`язків та низьким рівнем батьківського потенціалу ОСОБА_3 потребувала надання послуг соціального супроводу. Мати не в повній мірі виконує план соціального супроводу. У будинку не створені умови для виховання дітей, не дотримуються санітарно-гігієнічних норм, існує ризик залишення дітей без нагляду,не завжди є приготовлена їжа, відсутня постільна білизна, по будинку розкидані небезпечні предмети, які несуть загрозу життю і здоров`ю малолітнім дітям. ОСОБА_3 говорила про намір відмовитися від виконання батьківських обов`язків та віддати дітей у інтернатний заклад, що може призвести до виникнення соціального сиріцтва (а.п. 13).

У відповіді адміністрації КНП «Віньковецька багатопрофільна лікарня» від 23.07.2024 № 1169 на запит служби у справах дітей Віньковецької селищної ради від 23.07.2024 № 107/2024 зазначено про те, що 19.07.2024 о 10 год. 45 хв. на приймальне відділення лікарні у супроводі працівників поліції і соціальних служб було доставлено трьох дітей ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , з мамою ОСОБА_3 . При поступленні діти не охайні, одяг брудний. При огляді виявлено, що стан здоров`я дітей ОСОБА_5 , ОСОБА_6 задовільний, а дитини ОСОБА_7 - незадовільний (а.п. 14).

Відповідно до наказу служби у справах дітей Віньковецької селищної ради Хмельницької області № 7/2024-но від 19.07.2024 ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , взято на первинний облік дітей, які залишились без батьківського піклування, дітей-сиріт та дітей, що позбавлених батьківського піклування (а.п. 15).

Згідно з рішенням виконавчого комітету Віньковецької селищної ради Хмельницької області від 19.07.2024 № 217 «Про відібрання дітей в матері ОСОБА_3 » вирішено відібрати дітей ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , від матері ОСОБА_3 у зв`язку з виникненням безпосередньої загрози для життя та здоров`я малолітніх дітей (а.п. 17).

Рішенням виконавчого комітету Віньковецької селищної ради Хмельницької області від 19.07.2024 № 218 «Про затвердження висновку про доцільність позбавлення батьківських прав ОСОБА_3 » затверджено висновок про доцільність позбавлення батьківських прав ОСОБА_3 відносно малолітніх дітей ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 (а.п. 18).

Відповідно до висновку органу опіки та піклування Віньковецької селищної ради (додаток до рішення виконавчого комітету Віньковецької селищної ради Хмельницької області від 19.07.2024 № 218 «Про затвердження висновку про доцільність позбавлення батьківських прав ОСОБА_3 ») визнано доцільним позбавити батьківських прав ОСОБА_3 відносно її малолітніх дітей ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 (а.п. 19-20).

Наказом служби у справах дітей Віньковецької селищної ради Хмельницької області № 8/2024-но від 22.07.2024 «Про тимчасове влаштування ОСОБА_5 , ОСОБА_6 та ОСОБА_7 » тимчасово влаштовано ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , в сім`ю рідної тітки ОСОБА_2 , жительки АДРЕСА_2 (а.п. 16).

Постановою Віньковецького районного суду Хмельницької області № 670/345/22 від 27.07.2022 за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 184 КУпАП (ухилення батьків або осіб, які їх замінюють, від виконання передбачених законодавством обов`язків щодо забезпечення необхідних умов життя, навчання та виховання малолітніх та/або неповнолітніх дітей), на ОСОБА_3 накладено адміністративне стягнення у виді попередження. Постанова набрала законної сили 09.08.2022 (а.п. 89).

Постановою Віньковецького районного суду Хмельницької області № 670/664/24 від 19.09.2024 за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 184 КУпАП (ухилення батьків або осіб, які їх замінюють, від виконання передбачених законодавством обов`язків щодо забезпечення необхідних умов життя, навчання та виховання малолітніх та/або неповнолітніх дітей), на ОСОБА_3 накладено адміністративне стягнення у виді штрафу 850 грн 00 коп. Постанова набрала законної сили 01.10.2024 (а.п. 91-92).

Свідок ОСОБА_13 в судовому засіданні пояснила, що є сусідкою сім`ї ОСОБА_12 та зазначила, що діти не відвідують дитячий садочок, недоглянуті, бачила як відповідачка агресивно поводилася із своїми дітьми, влаштовувала гулянки в будинку. Звернула увагу, що діти змінилися на краще з того часу, коли почали проживати із тіткою.

Свідок ОСОБА_14 в судовому засіданні надала пояснення, відповідно до яких сім`я Николусь з березня 2024 року знаходиться на соціальному супроводі у КУ «Центр надання соціальних послуг» у зв`язку із ризиком ухиляння від виконання батьківських обов`язків. Вона відвідувала дану сім`ю за місцем проживання та зазначає, що будинок знаходиться у аварійному стані, діти були брудні, в будинку не прибрано, діти не доглянуті належним чином. Зазначила, що сім`ї надано центром допомогу у вигляді ліжка для дітей, засобів гігієни, продуктів харчування. Стверджує, що відповідачка неодноразово зверталася з проханням забрати у неї дітей.

Відповідно до статті 51 Конституції України та статті 5 Сімейного кодексу України сім`я, дитинство, материнство і батьківство охороняються державою.

Зі змісту пунктів 1, 2 статті 3 Конвенції про права дитини, прийнятої Резолюцією 44/25 Генеральної Асамблеї ООН від 20 листопада 1989 року, ратифікованої Постановою Верховної Ради України № 789-XII від 27.02.1991 (далі - Конвенції про права дитини) вбачається, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини. Дитині забезпечується такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов`язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом.

Згідно зі статтями 18, 19 Конвенції про права дитини батьки несуть основну відповідальність за виховання дитини. Найкращі інтереси дитини є предметом їх основного піклування.

Згідно з ч. 1, 4 ст. 12 Закону України «Про охорону дитинства» виховання в сім`ї є першоосновою розвитку особистості дитини. На кожного з батьків покладається однакова відповідальність за виховання, навчання і розвиток дитини. Батьки або особи, які їх замінюють, мають право і зобов`язані виховувати дитину, піклуватися про її здоров`я, фізичний, духовний і моральний розвиток, навчання, створювати належні умови для розвитку її природних здібностей, поважати гідність дитини, готувати її до самостійного життя та праці. Позбавлення батьківських прав або відібрання дитини у батьків без позбавлення їх цих прав не звільняє батьків від обов`язку утримувати дітей.

Статтею 150 Сімейного кодексу України передбачено, що батьки зобов`язані виховувати дитину в дусі поваги до прав та свобод інших людей, любові до своєї сім`ї та родини, свого народу, своєї Батьківщини. Батьки зобов`язані піклуватися про здоров`я дитини, її фізичний, духовний та моральний розвиток. Батьки зобов`язані забезпечити здобуття дитиною повної загальної середньої освіти, готувати її до самостійного життя. Батьки зобов`язані поважати дитину. Передача дитини на виховання іншим особам не звільняє батьків від обов`язку батьківського піклування щодо неї.

Відповідно до п. 2 ч.1 ст. 164 Сімейного кодексу України мати, батько можуть бути позбавлені судом батьківських прав, якщо вони ухиляються від виконання своїх обов`язків щодо виховання дитини.

Відповідно до ч. 3 ст. 164 Сімейного кодексу України мати, батько можуть бути позбавлені батьківських прав щодо усіх своїх дітей або когось із них.

Відповідно до ст. 165 Сімейного кодексу України право на звернення до суду з позовом про позбавлення батьківських прав мають один з батьків, опікун, піклувальник, особа, в сім`ї якої проживає дитина, заклад охорони здоров`я, навчальний або інший дитячий заклад, в якому вона перебуває, орган опіки та піклування, прокурор, а також сама дитина, яка досягла чотирнадцяти років.

Згідноз п. 1-6 ч. 1 ст. 166 Сімейного кодексу України особа, позбавлена батьківських прав: 1) втрачає особисті немайнові права щодо дитини та звільняється від обов`язків щодо її виховання; 2) перестає бути законним представником дитини; 3) втрачає права на пільги та державну допомогу, що надаються сім`ям з дітьми; 4) не може бути усиновлювачем, опікуном та піклувальником; 5) не може одержати в майбутньому тих майнових прав, пов`язаних із батьківством, які вона могла б мати у разі своєї непрацездатності (право на утримання від дитини, право на пенсію та відшкодування шкоди у разі втрати годувальника, право на спадкування); 6) втрачає інші права, засновані на спорідненості з дитиною.

Судом встановлено, що мати ОСОБА_3 ухиляється від виховання дітей, не піклується про їх життя і здоров`я, розумовий, духовний, фізичний розвиток, не забезпечує їм належного догляду, харчування, умов проживання, що негативно впливає на їх розвиток, своєю поведінкою створила умови, які загрожують життю і здоров`ю дітей.

Наведені вище обставини дозволяють дійти висновку, що поведінка відповідачки відносно її дітей є свідомим нехтуванням нею своїми батьківськими обов`язками, а зібрані у справі докази та їх належна оцінка вказують на наявність підстав для задоволення позовної заяви та позбавлення ОСОБА_3 батьківських прав щодо її дітей.

Водночас суд звертає увагу на те, що відповідно до ст. 169 Сімейного кодексу України мати, батько, позбавлені батьківських прав, мають право на звернення до суду з позовом про поновлення батьківських прав.

Щодо стягнення на користь органу опіки та піклування аліментів на утримання дітей.

Згідно зі ст. 180 Сімейного Кодексу України, батьки зобов`язані утримувати дитину до досягнення нею повноліття.

Відповідно до ч. 2 ст. 166 Сімейного Кодексу України особа, позбавлена батьківських прав, не звільняється від обов`язку щодо утримання дитини. Одночасно з позбавленням батьківських прав суд може на вимогу позивача або за власною ініціативою вирішити питання про стягнення аліментів на дитину.

Згідно ізч. 2 ст. 182 Сімейного Кодексу України розмір аліментів має бути необхідним та достатнім для забезпечення гармонійного розвитку дитини. Мінімальний гарантований розмір аліментів на одну дитину не може бути меншим, ніж 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку. Мінімальний рекомендований розмір аліментів на одну дитину становить розмір прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку і може бути присуджений судом у разі достатності заробітку (доходу) платника аліментів.

Відповідно до ч. 1 ст. 183 СК України частка заробітку (доходу) матері, батька, яка буде стягуватися як аліменти на дитину, визначається судом.

Відповідно до ч. 2, 3 ст. 183 Сімейного Кодексу України якщо стягуються аліменти на двох і більше дітей, суд визначає єдину частку від заробітку (доходу) матері, батька на їх утримання, яка буде стягуватися до досягнення найстаршою дитиною повноліття. Якщо після досягнення повноліття найстаршою дитиною ніхто з батьків не звернувся до суду з позовом про визначення розміру аліментів на інших дітей, аліменти стягуються за вирахуванням тієї рівної частки, що припадала на дитину, яка досягла повноліття.

Згідно із ч. 1 ст. 191 СК України аліменти на дитину присуджуються за рішенням суду з дня пред`явлення позову.

З урахуванням викладеного, враховуючи, що вимоги позивача про стягнення з відповідача аліментів в розмірі частки заробітку (доходу) платника, але не менше, ніж 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку на кожну дитину є такими, що не суперечать вимогам законодавства, суд приходить до висновку про стягнення з ОСОБА_3 аліментів на користь органу опіки та піклування в особі Віньковецької селищної ради Хмельницької областіна утримання дітей ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , аліменти в розмірі частки заробітку (доходу), але не менше ніж 50% прожиткового мінімуму для кожної дитини відповідного віку, щомісяця, починаючи із 25.07.2024 до досягнення найстаршою дитиною повноліття.

Ухвалюючи таке рішення, суд виходить із вимог діючого законодавства України та необхідності захисту інтересів дітей, що мають першочергове значення.

Відповідно до вимог п. 1 ч. 1 ст. 430 ЦПК України суд вважає за необхідне допустити негайне виконання рішення щодо стягнення аліментів у межах суми платежу за один місяць.

Щодо передання дітей під нагляд органу опіки та піклування для вирішення питання влаштування дітей до сімейних форм виховання.

За змістом ч. 4, 5 ст. 167 СК України якщо дитина не може бути передана другому з батьків, переважне право перед іншими особами на передання їм дитини мають, за їхньою заявою, баба та дід, повнолітні брати та сестри, інші родичі дитини, мачуха, вітчим. Якщо дитина не може бути передана бабі, дідові, повнолітнім братам та сестрам, іншим родичам, мачусі, вітчиму, вона передається на опікування органу опіки та піклування.

Матеріалами справи підтверджується відсутність відомостей про батька дітей ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , оскільки відомості про нього були внесені до актових записів про їх народження за вказівкою відповідача в порядку ст.135 СК України, а батько дитини ОСОБА_5 , відповідно до сповіщення сім`ї ІНФОРМАЦІЯ_4 № 9/1854 від 16.08.2024, зник безвісти в Донецькій областіпід час виконання бойового завдання (а.п. 65).

Інших родичів чи осіб, передбачених ч.4 ст.167 СК України, яким би за їх заявою могли бути передані для подальшого влаштування діти ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_5 , під час судового розгляду встановлено не було і матеріали провадження відомостей про наявність таких осіб не містять.

Відповідно до ч. 3 ст. 11 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» соціальний захист та захист прав дітей у межах своєї компетенції здійснюють районні, районні у містах Києві та Севастополі місцеві державні адміністрації, виконавчих органів міських, районних у містах, сільських, селищних рад.

Відповідно до абз. 1 п. 3 «Порядку провадження органами опіки та піклування діяльності, пов`язаної із захистом прав дитини», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 року № 866, органами опіки та піклування є районні, районні у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчі органи міських, районних у містах, сільських, селищних рад, у тому числі об`єднаних територіальних громад, які провадять діяльність із соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, у тому числі забезпечення їх права на виховання у сім`ї, надання статусу дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів, влаштування дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, встановлення опіки та піклування над дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування, із захисту особистих, майнових і житлових прав дітей, запобігання та протидії домашньому насильству стосовно дітей та за участю дітей.

Відповідно до абз. 1 п. 35 «Порядку провадження органами опіки та піклування діяльності, пов`язаної із захистом прав дитини», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 року № 866, після встановлення статусу дитини-сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування, районна, районна у мм. Києві та Севастополі держадміністрація, виконавчий орган міської, районної у місті (у разі утворення) ради, сільської, селищної ради об`єднаної територіальної громади за місцем походження такої дитини вживає вичерпних заходів до влаштування її в сім`ю громадян України (усиновлення, під опіку, піклування, у прийомну сім`ю, дитячий будинок сімейного типу).

З огляду на викладене, позовна вимога про передачу дітей ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 під нагляд органу опіки та піклування Віньковецької селищної ради Хмельницької області для подальшого влаштування їх до сімейних форм виховання підлягає задоволенню як така, що відповідає вимогам закону та обумовлена забезпеченням найкращих інтересів дітей.

Щодо розподілу судових витрат.

Відповідно до ч. 1 ст. 133 ЦПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

За змістом ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторонни пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Позивач звернувся до суду з позовом, який складається з двох позовних вимог: 1) про позбавлення відповідача батьківських прав стосовно дітей з передачею для подальшого їх влаштування органу опіки та піклування (вимога немайнового характеру) та 2) стягнення з відповідача аліментів на утримання дітей (вимога майнового характеру).

Згідно з положеннями п. 12 ч. 2 ст. 3 Закону України «Про судовий збір» (далі - Закону) судовий збір не справляється за подання заяви про захист прав малолітніх чи неповнолітніх осіб.

За змістом ч. 1, підп. 1 п. 1 ч. 2 ст. 4 Закону судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленому законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява подається до суду. За подання юридичною особою до суду позовної заяви майнового характеру справляється судовий збір за ставкою 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб; за подання позовної заяви немайнового характеру - 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Станом на 01 січня 2024 року розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб становив 3028 грн 00 коп. Отже, судовий збір, від сплати якого при поданні позову до суду був звільнений позивач по справі, становив 6056 грн 00 коп. (3028 грн 00 коп. х 2 вимоги).

На підставі викладеного, беручи до уваги задоволення позову в межах всіх заявлених вимог, з відповідача ОСОБА_3 на користь Держави підлягають стягненню судові витрати в розмірі 6056 грн 00 коп.

Інші судові витрати, пов`язані з розглядом цієї справи, передбачені ч. 3 ст. 133 ЦПК України, відсутні.

На підставі ст. 51 Конституції України, ст. 3, 18,19 Конвенції про права дитини, ст. 3, 5, 7, 19,135, 150, 164, 165,166,167,182,183,191 СК України, ст. 12 Закону України «Про охорону дитинства», керуючись ст. 12, 81, 263-265, 352, 354, 355 ЦПК України, суд

УХВАЛИВ:

позовну заяву органу опіки і піклування Віньковецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької областідо ОСОБА_3 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, ОСОБА_2 та ОСОБА_4 про позбавлення батьківських прав, стягнення аліментів та передання малолітніх дітей під нагляд органу опіки та піклування задоволити.

Позбавити ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , батьківських прав відносно малолітньої дитини ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Позбавити ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , батьківських прав відносно малолітньої дитини ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Позбавити ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , батьківських прав відносно малолітньої дитини ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .

Стягнути з ОСОБА_3 на користь органу опіки та піклування Віньковецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області на утримання дітей ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , аліменти в розмірі частки заробітку (доходу), але не менше ніж 50% прожиткового мінімуму для кожної дитини відповідного віку, щомісяця, починаючи із 25.07.2024 до досягнення найстаршою дитиною повноліття.

Допустити негайне виконання рішення в частині стягнення аліментів у межах суми платежу за один місяць.

Передати дітей ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , під нагляд органу опіки та піклування Віньковецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області для вирішення питання влаштування дітей до сімейних форм виховання.

Стягнути з ОСОБА_3 на користь Держависудовий збір у розмірі 6056 (шість тисяч п`ятдесят шість) грн 00 коп.

Повне найменування учасників справи:

Позивач: орган опіки та піклування Віньковецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області, ідентифікаційний код 04403315, місце знаходження: вул. Соборної України, буд. 15, с-ще Віньківці, Хмельницький район, Хмельницька область.

Відповідач: ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , РНОКПП НОМЕР_4 , місце проживання: АДРЕСА_1 .

Третя особа: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , РНОКПП НОМЕР_5 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 .

Третя особа: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , (РНОКПП НОМЕР_6 ), зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_3 .

Копію рішення суду, після набрання ним законної сили, направити до Деражнянського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Хмельницькому районі Хмельницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ).

На рішення суду може бути подана апеляційна скарга безпосередньо до Хмельницького апеляційного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня проголошення судового рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення суду виготовлене 21.01.2025.

Суддя Мар`яна МУСІЄНКО

СудВіньковецький районний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення21.01.2025
Оприлюднено23.01.2025
Номер документу124566197
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із сімейних відносин, з них про позбавлення батьківських прав

Судовий реєстр по справі —670/605/24

Рішення від 21.01.2025

Цивільне

Віньковецький районний суд Хмельницької області

Мусієнко М. Б.

Рішення від 15.01.2025

Цивільне

Віньковецький районний суд Хмельницької області

Мусієнко М. Б.

Ухвала від 10.10.2024

Цивільне

Віньковецький районний суд Хмельницької області

Мусієнко М. Б.

Ухвала від 19.09.2024

Цивільне

Віньковецький районний суд Хмельницької області

Мусієнко М. Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні