Рішення
від 21.01.2025 по справі 160/30955/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 січня 2025 року Справа № 160/30955/24 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Юркова Е.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ "ДНІПРОТРАНСНАФТА" до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,-

УСТАНОВИВ:

21 листопада 2024 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ "ДНІПРОТРАНСНАФТА"до Державної служби України з безпеки на транспорті з вимогами:

- визнати протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно - господарського штрафу № 075941 від 06 листопада 2024 року про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «ДНІПРОТРАНСНАФТА» адміністративно-господарського штрафу у розмірі 17 000 грн., складену Відділом державного нагляду (контролю) у Дніпропетровський області Державної служби України з безпеки на транспорті (УКРТРАНСБЕЗЕКА).

Позовні вимоги обґрунтовані протиправністю спірної постанови № 075941 від 06 листопада 2024 року, оскільки позивач послуги з автомобільного перевезення не здійснює, а автомобіль Марка -VOLVO з номерним знаком НОМЕР_1 з напівпричепом-цистерною Марка - GVN TRAILER з номерним знаком НОМЕР_2 , передано в користування ТОВ «БУДІВЕЛЬЕІА КОМПАНІЯ «УКРАЇНСЬКИЙ ДІМ» згідно договору оренди техніки № 13-О від 13.09.2024. Отже до позивача, який не є автомобільним перевізником, адміністративно-господарські штрафи не можуть бути застосовані.

Ухвалою суду від 25.11.2024 відкрито провадження у справі, та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідачем 12.12.2024 подано до суду відзив на позовну заяву, в якому просив у задоволенні позову відмовити, посилаючись на те, що будь-яких документів на спростування відомостей, що саме Позивач є автомобільним перевізником, що автомобіль було надано іншій особі на законних підставах, не було надано ані в момент проведення перевірки, ані під час розгляду справи. Таким чином, наданий в додатках до позовної заяви договір оренди транспортного засобу, не може бути належним доказом в силу його відсутності в момент проведення перевірки. За таких обставин, надання вже до суду документів не має жодного юридичного значення для вирішення справи по суті, та ці документи не можуть бути належним та допустимим доказом, адже неможливо встановити їх наявність та достовірність саме на час проведення перевірки.

23.12.2024 позивачем надано відповідь на відзив в якому викладено доводи аналогічні позову.

Справа розглянута в межах строку розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, встановленого статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України - в межах шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Дослідивши всі документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню виходячи з наступних підстав.

Судом встановлено, що на підставі направлення на перевірку від 12.09.2024 року № НР006562 державними інспекторами Відділу державного нагляду (контролю) у Львівській області 19.09.2024 року о 18 год. 30 хв. на ділянці дороги а/д М-06 Київ - Чоп, 610 км + 100 м проведено перевірку транспортного засобу: Марка -VOLVO з номерним знаком НОМЕР_1 з напівпричепом-цистерною: Марка - GVN TRAILER з номерним знаком НОМЕР_2 під керуванням водія ОСОБА_1 , документ, що посвідчує особу водія: НОМЕР_3 . Транспортний засіб належить ТОВ "ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ "ДНІПРОТРАНСНАФТА", за результатами перевірки складено акт № АР 045522 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 19.09.2024 року.

Актом перевірки встановлено порушення вимог статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: відсутня товарно-транспортна накладна або інший передбачений законодавством документ.

Начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області на підставі акта про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № АР 045522 від 19.09.2024 року прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 075941 від 06 листопада 2024 року, відповідно якої за порушення ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» на підставі абз.3, ч. 1, ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» до ТОВ "ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ "ДНІПРОТРАНСНАФТА" було застосовано адміністративно - господарський штраф у сумі 17000 грн., яку також було направлено позивачу.

Вирішуючи заявлений спір, суд виходить з наступного.

Спірні правовідносини, що склалися між позивачем та відповідачем, регулюються Законом України Про автомобільний транспорт, Законом України Про дорожній рух,Законом України Про автомобільні дороги, а також постановою Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2006 року № 1567 Про затвердження Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті.

Закон України Про автомобільний транспорт від 23 лютого 2006 року № 3492-IV (далі по тексту - Закон № 3492) визначає засади організації та діяльності автомобільного транспорту.

Статтею 3 Закону № 3492 визначено, що цей Закон регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень.

Згідно статті 48 Закону № 3492 автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:

для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;

для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

При оформленні товарно-транспортної накладної вантажовідправник зазначає такі обов`язкові реквізити:

дата і місце складання;

вантажовідправник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);

автомобільний перевізник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), прізвище, ім`я, по батькові водія та номер його посвідчення;

вантажоодержувач (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);

транспортний засіб (марка, модель, тип, реєстраційний номер автомобіля, причепа/напівпричепа), його параметри із зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто;

пункти завантаження і розвантаження.

Таким чином, перелік документів, що визначений статтею 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» не є вичерпним.

Статтею 60 Закону № 3492 передбачена відповідальність автомобільних перевізників у вигляді адміністративно-господарських штрафів, в тому числі за відсутність документів, передбачених статтею 48 Закону України «Про автомобільний транспорт».

Як вбачається з матеріалів справи, а саме з копій свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів серія: СХА №206739 та СТО № 824424, транспортний засіб автомобіль: Марка -VOLVO з номерним знаком НОМЕР_1 з напівпричепом-цистерною Марка - GVN TRAILER з номерним знаком НОМЕР_2 належить ТОВ "ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ "ДНІПРОТРАНСНАФТА".

Відповідно до договору оренди техніки № 13-0 від 13.09.2024, який було укладено між ТОВ «ТК «ДНІПРОТРАНСНАФТА» (далі - Орендодавець) та ТОВ «БУДІВЕЛЬЕІА КОМПАНІЯ «УКРАЇНСЬКИЙ ДІМ» (далі - Орендар) (далі - Договір) вказані транспортні засоби були передані у користування ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «УКРАЇНСЬКИЙ ДІМ».

Згідно даного Договору та відповідно до Акта приймання - передачі від 16.09.2024 до Договору оренди техніки № 13-0 від 13.09.2024, Орендодавець передав, а Орендар прийняв транспортні засоби:

-Марка - VOLVO, комерційний опис - FH 13.400, 2009 року випуску, СПЕЦІАЛІЗОВАНИЙ ВАНТАЖНИЙ СІДЛОВИЙ ТЯГАЧ, реєстраційний номер - НОМЕР_1 , ідентифікаційний номер транспортного засобу - НОМЕР_4 ;

-Марка - GVN TRAILER, модель - GVN 4, 2020 року випуску, СПЕЦІАЛІЗОВАНИЙ НАПІВПРИЧІП Н/ПР-ПЛАТФОРМА, реєстраційний номер - AE1021XF, ідентифікаційний номер транспортного засобу - НОМЕР_5 .

Згідно п. 12.1. Договору, це Договір підписується Сторонами й скріплюється їх печатками і діє до 31.12.2024.

На підтвердження реальності вказаної господарської операції також надано акт здачі-приймання робіт (надання послуг) № 2611 від 15.10.2024 та № 2612 від 15.10.2024, якими підтверджується нарахування орендної плати за кожну одиницю згідно укладеного договору оренди.

Тобто, вказані транспортні засоби весь період часу, зокрема, і станом на 19.09.2024 були у користуванні ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «УКРАЇНСЬКИЙ ДІМ», що також підтверджується і зареєстрованими податковими накладними: № 91 від 15.10.2024; № 92 від 15.10.2024.

Відповідно до статті 1 Закону № 3492 автомобільний перевізник - це фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами; водій - особа, яка керує транспортним засобом і має відповідне посвідчення встановленого зразка.

Отже, автомобільним перевізником, що здійснює перевезення вантажів на договірних умовах, є суб`єкт господарювання, який відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надає послугу згідно з договором про перевезення вантажу транспортним засобом, що використовують на законних підставах.

Таким чином, в даному випадку ТОВ «ТК «ДНІПРОТРАНСНАФТА» в розумінні Закону України «Про автомобільний транспорт» не є перевізником.

Отже, системний аналіз вищезазначених правових норм свідчить про те, що відповідальності за порушення вимог законодавства сфері автомобільного транспорту під час перевезення вантажів підлягають саме перевізники, а не власники або страхувальники транспортних засобів за умови, що вони не використовують транспортний засіб, а лише володіють майновими правами на нього у відповідності до статті 1 Правил дорожнього руху України.

Вищезазначене також повністю узголжується з висновками Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 06 липня 2023 року по справі № 560/514/22.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органу владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб`єкта, встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, оскільки ТОВ «ТК «ДНІПРОТРАНСНАФТА» у спірних правовідносинах не є перевізником у розумінні Закону України «Про автомобільний транспорт», в той час як відповідно до статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт покладено виключно на автомобільного перевізника, відповідач при винесенні постанови діяв без врахування всіх обставин, що мають значення для прийняття оскаржуваної постанови, а саме не встановив яка особа була перевізником у розглянутій справі, помилково визначивши перевізником ОСОБА_2 , у зв`язку із чим заявлений позов підлягає задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову до суду в розмірі 3028,00 грн., що документально підтверджується платіжною інструкцією № 10422 від 18.11.2024 року.

З огляду на задоволення позовних вимог, сплачений позивачем судовий збір за подачу адміністративного позову до суду в сумі 3028,00 грн. підлягає стягненню з Державної служби України з безпеки на транспорті за рахунок бюджетних асигнувань.

Керуючись ст.ст. 72-77, 139, 242-243, 245-246, 258, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ "ДНІПРОТРАНСНАФТА" (пл. Театральна, буд. 5, м. Кам`янське, Кам`янський р-н, Дніпропетровська обл.,51925; ІК в ЄДРПОУ 37425507) до Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Фізкультури, буд. 9, м. Київ, 03150; ІК в ЄДРПОУ 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови - задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно - господарського штрафу № 075941 від 06 листопада 2024 року про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «ДНІПРОТРАНСНАФТА» адміністративно-господарського штрафу у розмірі 17 000 грн., складену Відділом державного нагляду (контролю) у Дніпропетровський області Державної служби України з безпеки на транспорті (УКРТРАНСБЕЗЕКА).

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ "ДНІПРОТРАНСНАФТА" (пл. Театральна, буд. 5, м. Кам`янське, Кам`янський р-н, Дніпропетровська обл.,51925; ІК в ЄДРПОУ 37425507) за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Фізкультури, буд. 9, м. Київ, 03150; ІК в ЄДРПОУ 39816845) документально підтверджені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору у розмірі 3028,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 21 січня 2025 року.

Суддя Е.О. Юрков

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.01.2025
Оприлюднено23.01.2025
Номер документу124569256
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —160/30955/24

Рішення від 21.01.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні