Рішення
від 20.01.2025 по справі 200/8011/24
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 січня 2025 року Справа№200/8011/24

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Олішевської В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1

до відповідача: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Донецькій області

про: визнання протиправними дії щодо зменшення відсоткового розміру встановлених премій при перерахунку щомісячного грошового забезпечення, та інших додаткових виплат на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 01.02.2024 у справі №200/5653/23, стягнення недоотриманої частини грошового забезпечення в розмірі 183755,51 грн без утримання розмірів податків та зборів,

В С Т А Н О В И В:

Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Донецькій області про визнання протиправними дії щодо зменшення відсоткового розміру встановлених премій при перерахунку щомісячного грошового забезпечення, та інших додаткових виплат на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 01.02.2024 у справі №200/5653/23, стягнення недоотриманої частини грошового забезпечення в розмірі 183755,51 грн без утримання розмірів податків та зборів.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ОСОБА_1 з 27.08.2013 по 26.08.2023 проходила службу на посадах Головного управління ДСНС України в Донецькій області.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 01.02.2024 у справі № 200/5653/23 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДСНС України в Донецькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії ухвалено: «Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Донецькій області стосовно нарахування та виплати ОСОБА_1 грошового забезпечення та інших додаткових виплат за періоди з 29.01.2020 по 12.05.2023 із застосуванням розрахункової величини при розрахунку посадового окладу та окладу за військовим званням прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року. Зобов`язати Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Донецькій області нарахувати та виплати ОСОБА_1 грошове забезпечення та інші додаткові виплати за період з 29.01.2020 по 12.05.2023 із застосуванням розрахункової величини для розрахунку посадового окладу та окладу за військовим званням прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року.»

Також зазначено, що згідно платіжної інструкції № 136 вiд 26.03.2024 ГУ ДСНС України у Донецькiй областi було виплачено 699,88 грн. ОСОБА_1 (призначення платежу: перерахунок грошового забезпечення згідно рiшення Донецького окружного адміністративного суду вiд 01.02.2024 №200/5653/23 ОСОБА_1 ).

Позивач вважаючи такий розмір коштів неналежним виконанням рішення суду звернувся до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Донецькій області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції. Проте, зазначено, що 27.09.2024 відповідач звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з заявою про визнання дій виконавця протиправними та зобов`язання вчинити певні дії (справа № 200/6808/24).

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 21.10.2024 у справі № 200/6808/24 визнано протиправною бездіяльність Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Донецькій області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції щодо не розгляду питання про закінчення виконавчого провадження № 74596502 згідно пункту 9 частини 1 статті 39 та частини 9 статті 27 Закону України Про виконавче провадження від 02.06.2016 № 1404-VIII; зобов`язано Відділ примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Донецькій області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції повторно розглянути заяви Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області № 50 01- 3113/50 03 від 23.04.2024 про закриття виконавчого провадження від 02.04.2024 №74596502 та № 50 01-6411/50 03 від 30.07.2024 про закінчення виконавчого провадження №74596502».

Позивач звертає увагу суду на той факт, що з аналізу судового рішення у справі № 200/5653/23 вбачається, що предметом справи були, зокрема, дії відповідача щодо не проведення нарахування грошового забезпечення позивачу з урахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня відповідного календарного року. При розгляді справи №200/5653/23 взагалі не вирішувалось питання щодо відсоткового розміру премії. Таким чином, оскільки в межах справи № 200/5653/23 та виконавчого провадження № 74596502 більше не є можливим вчинення заходів примусу щодо належного виконання рішення суду по справі № 200/5653/23, виникає нова обставина порушення її прав, а тому , на переконання позивача, дії Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області щодо самовільного зменшення розміру премії за 2020-2023 роки при виконанні рішення суду у справі № 200/5653/23 є протиправними.

Відповідачем надано відзив на позовну заяву де, заперечивши проти задоволення позову, вказує, що позивач проходила службу цивільного захисту в Головному управлінні відповідно до Кодексу цивільного захисту України та Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2013 № 593.

Зазначено, що на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду вiд 01.02.2024 № 200/5653/23, згідно платіжної інструкції № 136 вiд 26.03.2024 ГУ ДСНС України у Донецькiй областi було виплачено позивачу 699,88 грн (призначення платежу: перерахунок грошового забезпечення згідно рішення Донецького окружного адміністративного суду від 01.02.2024 № 200/5653/23 ОСОБА_1 ).

Відповідач вказує, що положеннями Постанови № 704, на яку посилається позивач, визначено право за керівниками державних органів встановлювати в межах асигнувань надбавку за особливості проходження служби у розмірі до 100% посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років, а також здійснювати преміювання у розмірі не менше 10%. З огляду на такі положення наголошує, що вказані надбавки не мають конкретно визначеного розміру та є тимчасовими, оскільки їх виплата поставлена в залежність від бюджетних асигнувань та особистий внесок осіб рядового і начальницького складу в результати служби. Разом з тим, вважає, що Постанова № 704 не містить імперативної вказівки на обов`язковий відсоток виплати премії.

Підсумовуючи зазначив, що враховуючи необхідність реалізації дій державними органами та їх посадовими особами виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, здійснити перерахунок та виплату позивачу грошового забезпечення та інших додаткових виплат із застосуванням розрахункової величини при розрахунку посадового окладу та окладу за військовим званням прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року не має юридичних підстав.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 19 листопада 2024 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

03 грудня 2024 року відповідачем долучено до матеріалів справи довідки про Грошове забезпечення ОСОБА_1 з урахуванням всіх складових за 2020-2023 роки; лист ДСНС України (с додатком) на підставі якого розраховується грошове забезпечення відповідно до рішення суду.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Згідно статті 258 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Позивач, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянкою України, зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується паспортом в формі ІD картки (документ № НОМЕР_1 ) від 08 грудня 2022 року, РНОКПП: НОМЕР_2 .

ОСОБА_1 має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни учасників бойових дій, що підтверджено посвідченням серії НОМЕР_3 , що видане 05 липня 2019 року Державною службою України з надзвичайних ситуацій.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 01 лютого 2024 року у справі №200/5653/23 адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління ДСНС України в Донецькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Донецькій області стосовно нарахування та виплати ОСОБА_1 грошового забезпечення та інших додаткових виплат за періоди з 29.01.2020 по 12.05.2023 із застосуванням розрахункової величини при розрахунку посадового окладу та окладу за військовим званням прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року.

Зобов`язано Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Донецькій області нарахувати та виплати ОСОБА_1 грошове забезпечення та інші додаткові виплати за період з 29.01.2020 по 12.05.2023 із застосуванням розрахункової величини для розрахунку посадового окладу та окладу за військовим званням прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року.

Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Донецькій області стосовно нарахування та виплати ОСОБА_1 компенсації за невикористані дні додаткової відпустки за 2019-2023 роки.

Зобов`язано Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Донецькій області нарахувати та виплати ОСОБА_1 компенсацію за невикористані дні додаткової відпустки за 2019-2023 роки.

Рішення суду у справі № 200/5653/23 набрало законної сили 05 березня 2024 року.

Як вказує позивач та не заперечує відповідач згідно платіжної інструкції № 136 вiд 26.03.2024 ГУ ДСНС України у Донецькiй областi позивачу виплачено 699,88 грн (призначення платежу: перерахунок грошового забезпечення згідно рiшення Донецького окружного адміністративного суду вiд 01.02.2024 №200/5653/23 ОСОБА_1 ).

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 21 жовтня 2024 року усправі № 200/6808/24 позовну заяву Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (85000, Покровський р-н, Донецька обл., місто Добропілля, вулиця Першотравнева, будинок, 54а, код ЄДРПОУ 38652962) до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Донецькій області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (40003, Сумська обл., місто Суми, вулиця Герасима Кондратьєва, будинок, 28, код ЄДРПОУ 43316700), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_2 ) про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Донецькій області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції щодо не розгляду питання про закінчення виконавчого провадження № 74596502 згідно пункту 9 частини 1 статті 39 та частини 9 статті 27 Закону України Про виконавче провадження від 02.06.2016 № 1404-VIII.

Зобов`язано Відділ примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Донецькій області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції повторно розглянути заяви Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області № 50 01-3113/50 03 від 23.04.2024 про закриття виконавчого провадження від 02.04.2024 №74596502 та № 50 01-6411/50 03 від 30.07.2024 про закінчення виконавчого провадження №74596502.

В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Рішення суду у справі № 200/6808/24 набрало законної сили 31 жовтня 2024 року.

Матеріали справи містять витяги з наказів про щомісячне преміювання ОСОБА_1 за період її служби, зокрема за період з 29.01.2020 по 12.05.2023.

Згідно з розрахунком розміру грошового забезпечення на виконання рішення суду від 01 лютого 2024 року у справі № 200/5653/23 ОСОБА_1 судом встановлено що з 29 січня по грудень 2020 року розмір премії позивача складав 203%, а ні як вказано у розрахунку відповідачем 130%; з січня по березень 2023 року складав 236%, а ні як вказано 128%; з квітня по червень 2021 року складав 233%, а ні як вказано 126%; з липня по вересень 2021 року складав 229%, а ні як вказано 123%; в жовтні 2021 року складав 229%, а ні як вказано 134%; з листопада по грудень 2021 року 229%, а ні як вказано 123%; в січні 2022 року 229%, а ні як вказано 90%; з лютого по квітень 2022 року 275%, а ні як вказано 123%; в травні 2022 року 267%, а ні як вказано 117%; в червні 2022 року 263%, а ні як вказано 115%; в липні 2022 року 262%, а ні як вказано 114%; в серпні 2022 року 255%, а ні як вказано 109%; у вересні листопаді 2022 року складав 255%, а ні як вказано 109%; у грудні 2022 року 253%, а ні як вказано 108%; у січні 2023 року складав 306%, а ні як вказано 117%, з лютого по 12 травня 2023 року складав 430%, а ні як вказано 195%.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Відповідно до частин 2, 3 ст. 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.

30.08.2017 року Кабінет Міністрів України прийняв Постанову №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», яка набрала чинності 01 березня 2018 року, якою затверджено тарифні сітки розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, схеми тарифних розрядів, тарифних коефіцієнтів, додаткові види грошового забезпечення, розміри надбавки за вислугу років.

Пунктом 2 Постанови №704 визначено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Додатком 1 до Постанови №704 встановлено тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу.

Пунктом 4 Постанови №704 (в редакції на дату прийняття) встановлено, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.

Також додатки 1, 12, 13, 14 до Постанови №704 містять примітки, відповідно до яких, зокрема посадові оклади за розрядами тарифної сітки та оклади за військовим (спеціальним) званням визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт.

Пунктом 5 Постанови №704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання:

1)установлювати:

посадові оклади військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, посади яких не передбачені цією постановою, у розмірах, визначених затвердженими цією постановою схемами, згідно з додатками 1-11 за аналогічними посадами;

посадові оклади заступникам керівників структурних підрозділів, посади яких не передбачені цією постановою, на 1-5 відсотків нижче від посадового окладу відповідного керівника;

надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років.

Порядок та умови виплати такої надбавки визначати керівникам державних органів залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою;

2) здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків (для військовослужбовців розвідувальних органів - не менш як 30 відсотків) посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення;

3) надавати один раз на рік військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань у розмірі, що не перевищує їх місячного грошового забезпечення, та допомогу для оздоровлення в розмірі місячного грошового забезпечення.

Тобто, встановлення відсоткового значення додаткових складових грошового забезпечення є повноваженням відповідача.

Умови оплати праці працівників бюджетних установ, закладів та організацій Державної служби України з надзвичайних ситуацій затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 14.08.2015 №975.

Розділом VІ Умов №975 визначені окремі питання заробітної плати.

Так, керівникам установ, закладів, організацій у межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисах, надається право: установлювати працівникам конкретні розміри посадових окладів, доплат і надбавок до них; надавати працівникам матеріальну допомогу, у тому числі на оздоровлення, за винятком матеріальної допомоги на поховання, у сумі не більше ніж один посадовий оклад на рік; затверджувати порядок і розміри преміювання працівників відповідно до їх особистого внеску в загальні результати роботи в межах коштів на оплату праці.

Порядок і умови преміювання (категорії працівників, які підлягають преміюванню, періодичність виплати премій тощо) установлюються положенням про преміювання, затвердженим керівником за погодженням з відповідним профспілковим органом (радою представників трудового колективу).

Конкретні розміри підвищень, надбавок, доплат, установлені працівникам, оголошуються наказом керівника.

Оплата праці працівників здійснюється пропорційно до відпрацьованого часу відповідно до посадового окладу з урахуванням підвищень, доплат, надбавок, премій та інших заохочувальних виплат, передбачених чинним законодавством.

Оплата праці працівників бюджетних установ, закладів та організацій ДСНС України, посади яких не передбачені цими Умовами (медичних працівників, працівників культури та інших), здійснюється відповідно до умов оплати праці аналогічних категорій працівників відповідних галузей економіки.

Преміювання керівників бюджетних установ, закладів та організацій ДСНС України, установлення їм надбавок та доплат до посадових окладів, надання матеріальної допомоги здійснюються за рішенням органу вищого рівня у межах наявних коштів на оплату праці.

Тобто, підставою для виплати конкретних розмірів підвищень, надбавок, доплат є наказ керівника та оплата праці працівників здійснюється пропорційно до відпрацьованого часу відповідно до посадового окладу з урахуванням підвищень, доплат, надбавок, премій та інших заохочувальних виплат, передбачених чинним законодавством.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 20.07.2018 №623 затверджено Інструкцію про порядок виплати грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільненні особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту (далі - Інструкція №623).

Порядок та розмір преміювання врегулювано у розділі ХVІ Інструкції №623. Так, керівники органів управління (підрозділів) мають право в межах фонду преміювання та економії грошового забезпечення здійснювати преміювання осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби.

Преміювання осіб рядового і начальницького складу здійснюється в межах фонду преміювання, утвореного в розмірі, визначеному наказом ДСНС на відповідний рік, але не менше 10 відсотків фонду посадових окладів.

Преміювання осіб рядового і начальницького складу органів управління (підрозділів) здійснюється відповідно до положення про преміювання, розробленого органом управління (підрозділу) з метою визначення порядку матеріального заохочення осіб рядового і начальницького складу органів управління (підрозділів), з урахуванням специфіки та особливостей виконання покладених на них службових обов`язків, своєчасності і точності виконання рішень державних органів та розпоряджень і вказівок керівників органів управління (підрозділів).

Керівник органу управління (підрозділу) має право позбавляти осіб рядового і начальницького складу премії повністю або зменшувати її розмір за грубі дисциплінарні проступки та порушення службової дисципліни, передбачені статтями 58, 59 Дисциплінарного статуту служби цивільного захисту.

Особи рядового і начальницького складу позбавляються премії в повному обсязі або частково виключно за той календарний місяць, у якому вони допустили порушення (проступок) або стало відомо про порушення (проступок). Рішення про виплату премії, зменшення її розміру або позбавлення в повному розмірі оформлюється наказом керівника органу управління (підрозділу) про виплату (позбавлення повністю або частково) премії підлеглим особам рядового і начальницького складу.

У рапортах із клопотанням про позбавлення премії (повністю або частково), поданих у кінці кожного місяця, рапортах безпосередніх керівників із клопотанням про виплату премії (позбавлення повністю або частково) зазначаються конкретні причини, які стали підставами для цього.

Премія особам рядового і начальницького складу виплачується з того дня, з якого вони приступили до виконання обов`язків за посадами, і до дня звільнення від виконання обов`язків за посадами, у тому числі й у разі тимчасового виконання обов`язків за посадами, до яких вони допущені наказами відповідних керівників органів управління (підрозділів).

Премія особам рядового і начальницького складу також виплачується за час перебування у відпустці зі збереженням грошового забезпечення, на лікуванні, у службовому відрядженні в разі збереження посад за місцем служби.

Премія в місяці звільнення зі служби не виплачується особам рядового і начальницького складу:

які звільняються зі служби за невиконання ними умов контракту та у зв`язку з обвинувальним вироком суду, що набрав законної сили (з місяця, у якому надійшов витяг із наказу про звільнення);

у разі допущення в органі управління (підрозділі) подій, пов`язаних із загибеллю людей із вини осіб рядового і начальницького складу під час виконання ними службових обов`язків, чи скоєння злочинів - керівнику та іншим посадовим особам, які не вживали заходів для запобігання подіям і злочинам.

Наказ про преміювання (витяг із наказу) за минулий місяць передається до фінансового підрозділу не пізніше ніж за 10 днів до встановленого строку виплати грошового забезпечення за поточний місяць.

Особам рядового і начальницького складу, які проходять службу в підрозділах, що утримуються за рахунок об`єктів (за рахунок спеціального фонду), премія виплачується в межах затвердженого в кошторисі фонду грошового забезпечення з урахуванням пункту 1 цього розділу.

Виплата премій здійснюється щомісяця за минулий місяць під час виплати грошового забезпечення за поточний місяць. Розмір премій визначається наказом керівника органу управління (підрозділу), керівникам органу управління (підрозділу) - наказами вищих керівників.

Нагородження грошовою премією осіб рядового і начальницького складу за професіоналізм та відвагу під час ліквідації надзвичайних ситуацій, за спортивні досягнення може здійснюватися понад фонд преміювання, визначений у пункті 1 цього розділу, у межах економії фонду грошового забезпечення і дозволяється за окремими рішеннями ДСНС.

Для врахування належної правової роботи складових оплати праці слід також застосовувати ст. 94 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України), згідно з якою заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства, установи, організації і максимальним розміром не обмежується.

Згідно абз. 3 ст. 97 КЗпП України конкретні розміри тарифних ставок (окладів), відрядних розцінок, посадових окладів працівникам, а також надбавок, доплат, премій і винагород встановлюються роботодавцем з урахуванням вимог, передбачених частиною другою цієї статті.

Роботодавець (роботодавець - фізична особа) не має права в односторонньому порядку приймати рішення з питань оплати праці, що погіршують умови, встановлені законодавством, угодами, колективними договорами.

Отже суд вважає, що оскільки спірними діями відповідача зменшений розмір вже виплаченої премії позивача у період, коли він припинив правовідносини служби у відповідача та за відсутності його попередження та погодження, воно погіршує умови оплати вже виконаної ним роботи.

Обставини зменшення розміру премії за спірний період підтверджуються довідкою-розрахунком відповідача та копіями витягів із наказів по особовому складу.

Крім того, суд вказує, що відповідач наводить в своїй же довідці-розрахунку розмір премії до перерахунку посадових окладів та після перерахунку посадових окладів, з яких вбачається, що боржником було значно зменшено розмір премії.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 01 лютого 2022 року у справі № 200/5653/23, що набрало законної сили, підтверджене порушення відповідачем права позивача у тому ж періоді на належне обчислення та розмір його грошового забезпечення під час проходження публічної служби.

За умов несення служби відповідач, як роботодавець, має обов`язок згідно ст. 103 КЗпП України про нові або зміну діючих умов оплати праці в бік погіршення повідомити працівника не пізніш як за два місяці до їх запровадження або зміни.

Зменшення змінної частини винагороди, не повідомлене працівнику заздалегідь, свідчить про штучний характер такого зниження, що порушує принцип призначення преміювання та виплати надбавки за особливості проходження служби саме за ті умови і результати роботи, що були враховані під час їх виплати працівнику (перегляд оцінки виконаної роботи).

Преміювання та виплата інших додаткових складових є правом роботодавця та визначення відсоткового їх значення саме в його дискреційних повноваженнях. Проте, якщо вони вчинені після припинення трудових (службових) правовідносин, перегляд їх розміру в бік зменшення має ознаки порушення принципу справедливості та безпідставного вручання в право особи на мирне володіння своїм майном.

Встановлені обставини свідчать, що мотиви відповідача не стосуються перегляду виконаної позивачем роботи, її результатів, а виключно для штучного обчислення розміру оплати внаслідок необхідності приведення у відповідність до закону (для виконання рішення судів) розрахункової величини його посадового окладу, що, безумовно, впливає на обчислення інших, вже виплачених додаткових складових грошового забезпечення.

Законодавство України встановлює заборону приймати рішення з оплати праці, що погіршує умови, встановлені законодавством.

Умови оплати праці (у тому числі розмір тарифної ставки або окладу (посадового окладу), доплати, премії, надбавки, заохочувальні і компенсаційні виплати, оплата роботи в нічний та надурочний час, у святкові, неробочі та вихідні дні) відповідно до п.4 ч. 4 ст. 496 КЗпП України є істотними умовами трудового договору.

Водночас, в матеріалах справи відсутні будь-які накази (витяги із наказів) щодо зменшення розміру премії позивача за час проходження служби у період з 29 січня 2020 року по 12 травня 2023 року.

Таким чином, суд вважає, що відповідач, зменшуючи позивачу відсотковий розмір премії при перерахунку грошового забезпечення позивача, не дотримався вказаних вимог законодавства, що призвело до погіршення умов вже оплаченої служби позивача, встановлених законодавством, а саме зменшення розміру грошового забезпечення позивача за виконувану ним роботу при відсутності змін до оцінки його досягнень за виконану роботу для преміювання, тому вважає позовні вимоги в частині визнання протиправними дій відповідача щодо зменшення відсоткового розміру встановлених премій при перерахунку позивачу щомісячного грошового забезпечення, та інших додаткових виплат такими, що підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання щодо належного способу захисту прав позивача, суд враховує наступне.

Відповідно до частини другоїстатті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Згідно з частиною другою статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Оскільки суд наділений повноваженнями щодо зобов`язання відповідача, в той час як спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, суд вважає за доцільне визнати протиправними дії Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області щодо зменшення відсоткового розміру премії ОСОБА_2 під час здійснення перерахунку грошового забезпечення за період з 29 січня 2020 року по 12 травня 2023 року на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 01 лютого 2024 року у справі №200/5653/23, зобов`язати Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_2 грошового забезпечення за період з 29 січня 2020 року по 12 травня 2023 року на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду у справі №200/5653/23 із нарахуванням премії у відсотковому розмірі, яку фактично встановлено ОСОБА_2 під час проходження служби за відповідний період.

Щодо вимоги позивача про ухвалення додаткового рішення про стягнення з Головного управління ДСНС України в Донецькій області на користь ОСОБА_1 компенсації судових витрат, а саме витрат на правову допомогу.

Суд зазначає, що у позовній заяві зазначено, що за попереднім приблизним розрахунком розмір витрат позивача на професійну правничу допомогу складає 18000 грн. Повний розрахунок понесених позивачем витрат буде надано відповідно до вимог ч. 2 п. 7 статті 139 КАС України протягом п`яти діб з дня проголошення рішення суду.

На час прийняття рішення позивачем суду не надано доказів понесення витрат на правову допомогу, а саме: не надані договір на правову допомогу, акт приймання-передачі наданих послуг, платіжні документи про оплату таких послуг, розрахунок таких витрат, у разі надання відповідних доказів дане питання буде розглянуте відповідно до приписів Кодексу адміністративного судочинства.

За подання даного позову позивача звільнено від сплати судового збору, а тому розподіл судових витрат судом не здійснюється.

На підставі викладеного, керуючись Конституцією України та Кодексом адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Донецькій області про визнання протиправними дії Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області щодо зменшення відсоткового розміру премії ОСОБА_2 під час здійснення перерахунку грошового забезпечення за період з 29 січня 2020 року по 12 травня 2023 року на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 01 лютого 2024 року у справі №200/5653/23, зобов`язати Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_2 грошового забезпечення за період з 29 січня 2020 року по 12 травня 2023 року на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду у справі №200/5653/23 із нарахуванням премії у відсотковому розмірі, яку фактично встановлено ОСОБА_2 під час проходження служби за відповідний період задовольнити.

Визнати протиправними дії Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області щодо зменшення відсоткового розміру премії ОСОБА_2 під час здійснення перерахунку грошового забезпечення за період з 29 січня 2020 року по 12 травня 2023 року на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 01 лютого 2024 року у справі №200/5653/23.

Зобов`язати Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (місцезнаходження: 85004, Донецька область, м. Добропілля, вул. Першотравнева, буд. 54-А; код ЄДРПОУ: 38652962) здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_2 (адреса реєстрації: АДРЕСА_1 ; РНОКПП: НОМЕР_2 ) грошового забезпечення за період з 29 січня 2020 року по 12 травня 2023 року на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду у справі №200/5653/23 із нарахуванням премії у відсотковому розмірі, яку фактично встановлено ОСОБА_2 під час проходження служби за відповідний період.

Повний текст рішення складено та підписано 20 січня 2025 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.В. Олішевська

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.01.2025
Оприлюднено23.01.2025
Номер документу124569334
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них

Судовий реєстр по справі —200/8011/24

Ухвала від 26.02.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Рішення від 20.01.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні