Рішення
від 20.01.2025 по справі 260/1366/24
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

20 січня 2025 року м. Ужгород№ 260/1366/24 Суддя Закарпатського окружного адміністративного суду Микуляк П.П., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Керівника Ужгородської окружної прокуратури Закарпатської області до Середнянської селищної ради Ужгородського району про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

Керівник Ужгородської окружної прокуратури Закарпатської області звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Середнянської селищної ради Ужгородського району, у якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Середнянської селищної ради в частині приведення до належного стану захисних споруд, а саме протирадіаційного укриття з обліковим номером № 27421, що розташоване в Анталовській гімназії імені Томаша Масарика Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області за адресою с. Анталовці, вул. Перемоги, 28; протирадіаційного укриття №27423, що розташоване в Чабанівській гімназії Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області за адресою с. Чабанівка, вул. Лесі Українки, 38; протирадіаційного укриття №27424, що розташоване в Середнянському ліцеї Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області за адресою смт. Середнє, вул. Лікарняна, 2, з метою використання їх за призначенням у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018;

- зобов`язати Середнянської селищної ради привести у стан готовності захисні споруди цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим номером № 27421, що розташоване в Анталовській гімназії імені Томаша Масарика Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області за адресою с. Анталовці, вул. Перемоги, 28; протирадіаційне укриття № 27423, що розташоване в Чабанівській гімназії Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області за адресою с. Чабанівка, вул. Лесі Українки, 38; протирадіаційного укриття № 27424, що розташоване в Середнянському ліцеї Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області за адресою смт. Середнє, вул. Лікарняна, 2, з метою використання їх за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

В обґрунтування позовних вимог зазначається, що відповідно до акту оцінки готовності захисної споруди №27421 від 22.05.2023 року, складеного начальником відділу ЦЗ Ужгородського РУ ГУ ДСНС України у Закарпатській області загальний висновок щодо стану готовності захисної споруди оцінюється як «обмежено готове» та вказано про необхідність приведення ПРУ у відповідність до вимог, визначених наказом МВС України від 09.07.2018 № 579.

Аналогічне обстеження проведено 09.08.2023 за результатами якого загальний висновок щодо стану готовності захисної споруди оцінюється як «обмежено готове» та вказано про необхідність приведення ПРУ у відповідність до вимог, визначених наказом МВС України від 09.07.2018 № 579.

Відповідно до акту оцінки готовності захисної споруди № 27423 від 22.05.2023 року, складеного начальником відділу ЦЗ Ужгородського РУ ГУ ДСНС України у Закарпатській області загальний висновок щодо стану готовності захисної споруди оцінюється як «не готове» та вказано про необхідність приведення ПРУ у відповідність до вимог, визначених наказом МВС України від 09.07.2018 № 579.

Аналогічне обстеження проведено 09.08.2023 за результатами якого загальний висновок щодо стану готовності захисної споруди оцінюється як «не готове» та вказано про необхідність приведення ПРУ у відповідність до вимог, визначених наказом МВС України від 09.07.2018 № 579.

Відповідно до акту оцінки готовності захисної споруди №27424 від 22.05.2023 року, складеного начальником відділу ЦЗ Ужгородського РУ ГУ ДСНС України у Закарпатській області загальний висновок щодо стану готовності захисної споруди оцінюється як «обмежено готове» та вказано про необхідність приведення ПРУ у відповідність до вимог, визначених наказом МВС України від 09.07.2018 №579.

Аналогічне обстеження проведено 09.08.2023 за результатами якого загальний висновок щодо стану готовності захисної споруди оцінюється як «обмежено готове» та вказано про необхідність приведення ПРУ у відповідність до вимог, визначених наказом МВС України від 09.07.2018 № 579.

Після початку 24.02.2022 повномасштабної військової агресії російської федерації проти України та введення на всій території України воєнного стану виникли обґрунтовані та реальні підстави для використання укриття безпосередньо за призначенням для захисту цивільного населення.

Відповідно до доручення Прем`єр-міністра України від 10.06.2022 №14529/0/1-22 Про організацію укриття працівників та дітей у закладах освіти з метою створення безпечних умов перебування в закладах освіти дітей, учнів, студентів і працівників з урахуванням збройної агресії російської федерації органами місцевого самоврядування створено комісії з огляду (оцінки) будівель (споруд, приміщень) закладів освіти з метою визначення їх можливості використання таких як укриття.

Актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 22.05.2023 протирадіаційне укриття № 27421 визнано обмежено готовим до використання за призначенням. З`ясовано, що повітрозабірні оголовки, металеві віконниці вихлопні канали - відсутні; захисно-герметичні двері, ставні механізми відсутні, протипилові фільтри (ФЯР) - відсутні; фільтри поглиначі - відсутні; герметичні клапани - відсутні; клапани надмірного тиску - відсутні; прилад для виміру підпору повітря - відсутній; фільтри (ФГ-70) - відсутні; регенеративні патрони (РП-100) - відсутні; санвузли1- відсутні; система зв`язку та оповіщення - відсутня; наявність робочого інструмента формування та обслуговування захисної споруди - 70%. Перевіркою системи регенерації повітря встановлено, що така не передбачена проектом; відсутній стан заземлення електрообладнання; автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації не передбачені.

Актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 22.05.2023 протирадіаційне укриття № 27423 визнано не готовим до використання за призначенням. З`ясовано, що аварійний вихід відсутній, повітрозабірні оголовки, металеві віконниці вихлопні канали - відсутні; захисно-герметичні двері, ставні механізми відсутні, протипилові фільтри (ФЯР) - відсутні; фільтри поглиначі - відсутні; герметичні клапани - відсутні; клапани надмірного тиску - відсутні; прилад для виміру підпору повітря - відсутній; фільтри (ФГ-70) - відсутні; регенеративні патрони (РП-100) - відсутні; санвузли - відсутні; система зв`язку та оповіщення - відсутня; наявність робочого інструмента формування та обслуговування захисної споруди - 0%. Перевіркою системи регенерації повітря встановлено, що така не передбачена проектом; відсутня система водопостачання, баки для питної води, каналізаційна система, санвузли, система опалення, відсутній стан заземлення електрообладнання; автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації не передбачені.

Актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 22.05.2023 протирадіаційне укриття № 27424 визнано обмежено готовим до використання за призначенням. З`ясовано, що повітрозабірні оголовки, металеві віконниці вихлопні канали - відсутні; захисно-герметичні двері, ставні механізми відсутні, протипилові фільтри (ФЯР) - відсутні; фільтри поглиначі - відсутні; герметичні клапани - відсутні; клапани надмірного тиску - відсутні; прилад для виміру підпору повітря - відсутній; фільтри (ФГ-70) - відсутні; регенеративні патрони (РП-100) - відсутні; наявність робочого інструмента формування та обслуговування захисної споруди - 70%. Перевіркою системи регенерації повітря встановлено, що така не передбачена проектом; відсутній стан заземлення електрообладнання; автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації не передбачені.

Відповідачем акти оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту не оскаржувалися.

Слід відмітити, що балансоутримувач тривалий час обізнаний про те, що вказані сховища перебувають у стані обмеженої готовності, не готове та потребує усунення недоліків, які неодноразово фіксувалися у актах оцінки стану готовності, однак, питання приведення протирадіаційного укриття балансоутримувачем - Середнянською селищною радою не вирішено до цього часу.

Така бездіяльність уповноваженого органу, в умовах збройної агресії проти України, створює потенційну загрозу життю і здоров`ю учнів та працівників навчального закладу, знищенню майна, у зв`язку із чим наявна загроза порушення інтересів держави у цій сфері, що в свою чергу є підставою для звернення до суду з даним позовом, виходячи з наступного.

Вищевикладене свідчить про триваючий га систематичний характер порушень у сфері цивільного захисту, що вказує на порушення інтересів держави в частині завдання шкоди життю та здоров`ю учням та співробітникам навчальних закладів, а також інших людей, що мешкають поруч, які можуть використовувати зазначену захисну споруду як укриття від авіа- та артилерійських обстрілів, у зв`язку з чим просить задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду було відкрито спрощене позовне провадження в даній адміністративній справі, надано відповідачу строк для подання до суду відзиву на позовну заяву та повідомлено, що згідно з вимогами ч.6 ст.162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Зазначену ухвалу було доставлено відповідачу до електронного кабінету 25.03.2024 року, що підтверджується Довідкою про доставку електронного листа (а.с.219).

Таким чином, суд вважає, що відповідач, належним чином повідомлений про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження, правом на подачу відзиву не скористався, про наслідки не подання відзиву був попереджений.

Відповідно до ч.6 ст.162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Згідно ч.5 ст.262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Зважаючи на вимоги ч.6 ст.162 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає, що розгляд справи може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Судом встановлено, що на балансі Середнянської сільської ради перебувають: захисна споруда цивільного захисту населення, з обліковим номером № 27421, що розташоване в Анталовській гімназії імені Томаша Масарика Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області за адресою с. Анталовці, вул. Перемоги, 28; протирадіаційне укриття № 27423, що розташоване в Чабанівській гімназії Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області за адресою с. Чабанівка, вул. Лесі Українки, 38; протирадіаційне укриття № 27424, що розташоване в Середнянському ліцеї Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області за адресою смт. Середнє, вул. Лікарняна, 2.

Згідно рішення Ужгородської районної ради Закарпатської області від 22.12.2020 року №22 «Про передачу майна навчальних закладів на баланс Середнянської селищної ради» відділу освіти Ужгородської райдержадміністрації безоплатно передано майно спільної власності територіальних громад сіл та селищ Ужгородського району на баланс Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області, згідно додатку 1.

Рішенням Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області від 16.02.2021 року прийняла на баланс майно навчальних закладів.

Згідно технічного паспорту протирадіаційного укриття №27421, споруда цивільного захисту місткістю 300 осіб, загальною площею 389,5 м2, вбудована в будівлю Анталовецької гімназії імені Томаша Масарика Середнянської селищної ради, була прийнята в експлуатацію 1928 році. Укриття має 1 вхід, 1 аварійний вихід, клас сховища (група протирадіаційне укриття) (а.с. 41-52).

Згідно технічного паспорту протирадіаційного укриття №27423, споруда цивільного захисту місткістю 90 осіб, загальною площею 24,2 м2, вбудована в будівлю Чабанівської гімназії Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області, була прийнята в експлуатацію 1945 році. Укриття має 1 вхід, клас сховища (група протирадіаційне укриття) (а.с. 86-90).

Згідно паспорту протирадіаційного укриття № 27424, споруда цивільного захисту місткістю 900 осіб, загальною площею 680,7 м2, вбудована в будівлю Середнянського ліцею Середнянської селищної ради, була прийнята в експлуатацію 1996 році. Укриття має 1 вхід, 1 аварійний вихід, клас сховища (група протирадіаційне укриття група А) (а.с. 63-74).

З матеріалів справи встановлено, що вказані захисні споруди цивільного захисту належать Середнянській сільській раді.

Відповідно до акту оцінки готовності захисної споруди №27421 від 22.05.2023 року, складеного начальником відділу ЦЗ Ужгородського РУ ГУ ДСНС України у Закарпатській області загальний висновок щодо стану готовності захисної споруди оцінюється як «обмежено готове» та вказано про необхідність приведення ПРУ у відповідність до вимог, визначених наказом МВС України від 09.07.2018 № 579.(а.с. 179-187)

З`ясовано, що повітрозабірні оголовки, металеві віконниці вихлопні канали - відсутні; захисно-герметичні двері, ставні механізми відсутні, протипилові фільтри (ФЯР) - відсутні; фільтри поглиначі - відсутні; герметичні клапани - відсутні; клапани надмірного тиску - відсутні; прилад для виміру підпору повітря - відсутній; фільтри (ФГ-70) - відсутні; регенеративні патрони (РП-100) - відсутні; санвузли1- відсутні; система зв`язку та оповіщення - відсутня; наявність робочого інструмента формування та обслуговування захисної споруди - 70%. Перевіркою системи регенерації повітря встановлено, що така не передбачена проектом; відсутній стан заземлення електрообладнання; автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації не передбачені.

Відповідно до акту оцінки готовності захисної споруди № 27423 від 22.05.2023 року, складеного начальником відділу ЦЗ Ужгородського РУ ГУ ДСНС України у Закарпатській області загальний висновок щодо стану готовності захисної споруди оцінюється як «не готове» та вказано про необхідність приведення ПРУ у відповідність до вимог, визначених наказом МВС України від 09.07.2018 № 579. (а.с. 188-196)

З`ясовано, що аварійний вихід відсутній, повітрозабірні оголовки, металеві віконниці вихлопні канали - відсутні; захисно-герметичні двері, ставні механізми відсутні, протипилові фільтри (ФЯР) - відсутні; фільтри поглиначі - відсутні; герметичні клапани - відсутні; клапани надмірного тиску - відсутні; прилад для виміру підпору повітря - відсутній; фільтри (ФГ-70) - відсутні; регенеративні патрони (РП-100) - відсутні; санвузли - відсутні; система зв`язку та оповіщення - відсутня; наявність робочого інструмента формування та обслуговування захисної споруди - 0%. Перевіркою системи регенерації повітря встановлено, що така не передбачена проектом; відсутня система водопостачання, баки для питної води, каналізаційна система, санвузли, система опалення, відсутній стан заземлення електрообладнання; автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації не передбачені.

Відповідно до акту оцінки готовності захисної споруди №27424 від 22.05.2023 року, складеного начальником відділу ЦЗ Ужгородського РУ ГУ ДСНС України у Закарпатській області загальний висновок щодо стану готовності захисної споруди оцінюється як «обмежено готове» та вказано про необхідність приведення ПРУ у відповідність до вимог, визначених наказом МВС України від 09.07.2018 №579. (а.с.197-205)

З`ясовано, що повітрозабірні оголовки, металеві віконниці вихлопні канали - відсутні; захисно-герметичні двері, ставні механізми відсутні, протипилові фільтри (ФЯР) - відсутні; фільтри поглиначі - відсутні; герметичні клапани - відсутні; клапани надмірного тиску - відсутні; прилад для виміру підпору повітря - відсутній; фільтри (ФГ-70) - відсутні; регенеративні патрони (РП-100) - відсутні; наявність робочого інструмента формування та обслуговування захисної споруди - 70%. Перевіркою системи регенерації повітря встановлено, що така не передбачена проектом; відсутній стан заземлення електрообладнання; автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації не передбачені.

У зв`язку з наведеним, а також з тим, що жодних дій для усунення виявлених порушень відповідачем здійснено не було, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.

Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 №64/2022 на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який продовжений до 19 лютого 2023 на підставі указів Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні від 14.03.2022 №133/2022, від 18.04.2022 №259/2022, від 17.05.2022 №341/2022, від 12.08.2022 №573/2022., від 07.11.2022 № 757/2022, отже на цей час триває.

Відповідно до статті 2 Закону України Про оборону України" оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно із статтею 3 Закону України Про оборону України підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до п.14 ч.1 ст.2 Кодексу Цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - це інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом відповідно до ст.4 Кодексу є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період. Відповідно до п.2 ч.1 ст.21 Кодексу громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до частини п`ятої статті 32 Кодексу порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138(далі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

Балансоутримувач захисної споруди - це власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі. Балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною 1 ст.20 Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Згідно із п.11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС. Відповідно до пункту 1 Розділу І Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 року №579, споруди фонду захисних споруд повинні утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Балансоутримувач відповідно до цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII ).

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог. Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог). Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди. За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог. У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 Кодексу та пунктом 9 Порядку.

Після початку 24.02.2022 повномасштабної військової агресії російської федерації проти України та введення на всій території України воєнного стану виникли обґрунтовані та реальні підстави для використання укриття безпосередньо за призначенням для захисту цивільного населення.

Відповідно до доручення Прем`єр-міністра України від 10.06.2022 №14529/0/1-22 Про організацію укриття працівників та дітей у закладах освіти з метою створення безпечних умов перебування в закладах освіти дітей, учнів, студентів і працівників з урахуванням збройної агресії російської федерації органами місцевого самоврядування створено комісії з огляду (оцінки) будівель (споруд, приміщень) закладів освіти з метою визначення їх можливості використання таких як укриття.

Під час здійснення щорічної оцінки стану готовності захисної споруди до використання встановлений стан обмеженої готовності зазначеної захисної споруди до експлуатації. З аналізу наявних у справі документів вбачається, що стан обмеженої готовності споруди до експлуатації є триваючим, що обумовлено невжиттям балансоутримувачем необхідних заходів з метою приведення її у належний стан, придатний для безпечного використання. Зазначене підтверджується актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційних укриттів від 22.05.2023 року №27421, 27423, 27424 (а.с. 179-205).

Зафіксовані порушення перешкоджають повноцінному використанню захисних споруд та визначено заходи, які необхідно вжити з метою приведення таких у готовність до використання за призначенням у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд і цивільного захисту затверджених МВС України від 09.08.2018 №579 Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту.

Таким чином, з матеріалів справи вбачається, що станом на початок періоду збройної агресії проти України захисні споруди протирадіаційного укриття №27421, 27424 перебували у стані обмеженої готовності до використання за призначенням, а протирадіаційне укриття №27423 оцінюється, як не готове до використання за призначенням, через що не здатні забезпечити захист цивільного населення.

Систематичне невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення укриттів у стан готовності суперечить інтересам держави щодо підготовки до оборони в умовах воєнного стану та не забезпечує захист життя людини (аналогічної позиції притримується Верховний Суд у справі №820/5164/15 - Постанова від 25.07.2019)

Згідно із ч. 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідач не надав будь-які докази на спростування доводів органу прокуратури, який виступає в інтересах держави, зокрема і щодо того, що ним були вжиті необхідні або можливі заходи з метою приведення укриття у стан готовності до експлуатації відповідно до вимог закону.

З огляду на це, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

У відповідності до ч. 2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

На підставі наведеного та керуючись ст.6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Керівника Ужгородської окружної прокуратури Закарпатської області (код ЄДРПОУ - 02909967) до Середнянської селищної ради Ужгородського району (код ЄДРПОУ 04349923) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Середнянської селищної ради в частині приведення до належного стану захисних споруд, а саме:

- протирадіаційного укриття № 27421, що розташоване в Анталовській гімназії імені Томаша Масарика Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області за адресою с. Анталовці, вул. Перемоги, 28;

- протирадіаційного укриття №27423, що розташоване в Чабанівській гімназії Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області за адресою с.Чабанівка, вул. Лесі Українки, 38;

- протирадіаційного укриття №27424, що розташоване в Середнянському ліцеї Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області за адресою смт.Середнє, вул. Лікарняна, 2

з метою використання їх за призначенням у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

Зобов`язати Середнянську селищну раду привести у стан готовності захисні споруди цивільного захисту:

- протирадіаційне укриття № 27421, що розташоване в Анталовській гімназії імені Томаша Масарика Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області за адресою с. Анталовці, вул. Перемоги, 28;

- протирадіаційне укриття № 27423, що розташоване в Чабанівській гімназії Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області за адресою с.Чабанівка, вул. Лесі Українки, 38;

- протирадіаційне укриття № 27424, що розташоване в Середнянському ліцеї Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області за адресою смт.Середнє, вул. Лікарняна, 2,

з метою використання їх за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

Рішення суду набирає законної сили в порядку передбаченому ст.255 КАС України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

СуддяП.П.Микуляк

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.01.2025
Оприлюднено23.01.2025
Номер документу124569586
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —260/1366/24

Рішення від 20.01.2025

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Микуляк П.П.

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Микуляк П.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні