КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 січня 2025 року м. Кропивницький Справа № 340/7429/24
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сагуна А.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області про визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
Представник позивача звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить:
- визнати протиправною бездіяльність Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області щодо не прийняття рішення за результатами розгляду поданої ОСОБА_1 заяви від 16 вересня 2024 року;
- зобов`язати Кетрисанівську сільську раду Кропивницького району Кіровоградської області розглянути заяву ОСОБА_1 про передачу у приватну власність земельну ділянку загальною площею 7,161 га., Цільове призначення: 01.01 Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок раніше сформованої земельної ділянки кадастровий номер:3520882400:02:000:113 від 16 вересня 2024 року та прийняти відповідне рішення.В обґрунтування вимог представником позивача заначено, що відповідач за наслідками розгляду заяви позивача не прийняв жодного рішення - ні про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, ні про відмову в його наданні.
Представником відповідача відзив на позовну заяву не подано.
Суд, дослідивши матеріали справи, встановив наступне.
Рішенням Бобринецький районний суд Кіровоградської області від 31 липня 2024 року у справі № 383/560/24, яке набрало законної сили 03.09.2024, ухвалено: позов ОСОБА_1 до Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області про встановлення факту належності правовстановлюючого документа, встановлення факту родинних відносин та визнання права на спадкове майно - задовольнити повністю; встановити факт, що сертифікат на право на земельну частку (пай) серія КР №0244976 зареєстрованого 16.06.1998 року у Книзі реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай) за №159 виданого на підставі рішення Бобринецької райдержадміністрації від 08.06.1998 року №183-р на ім`я ОСОБА_2 , належить ОСОБА_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 ; встановити факт, що ОСОБА_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 є батьком ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ; визнати за ОСОБА_1 в порядку спадкування за заповітом після смерті батька ОСОБА_3 , право на земельну частку (пай) у землі, яка перебуває у колективній власності КСП «Верхньоінгульське», розміром 7,47 га в умовних кадастрових гектарах без визначення меж цієї частки в натурі (на місцевості), посвідченого сертифікатом на право на земельну частку (пай) від 16.06.1998 року серія КР №0244976 зареєстрованого 16.06.1998 року у Книзі реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай) за №159, виданого на підставі рішення Бобринецької райдержадміністрації від 08.06.1998 року №183-р, яка знаходиться на території Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області ( а.с.14-17).
Позивач звернувся із заявою від 16.09.2024 до відповідача, в якій просив передати йому у приватну власність земельну ділянку загальною площею,161 га., Цільове призначення: 01.01 Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок раніше сформованої земельної ділянки кадастровий номер: 3520882400:02:000:1131( а.с.13).
До заяви додано:
- копія паспорту та коду ОСОБА_1 ,;
- копія паспорту та коду представника;
- копія Довіреності;
- оригінал рішення Бобринецького районного суду Кіровоградської області від 31 липня 2024 року по справі № 383/560/24
- інформація із ДЗК про земельну ділянку;
- копія Сертифікату ;
Вищевказана заява була прийнята та зареєстрована в Кетрисанівській сільській раді за реєстраційним номером 23 вересня 2024 року.
28 жовтня 2024 року Постійна комісія Кетрисанівської сільської ради з питань агропромислового розвитку, земельних відносин, екології, раціонального використання природних ресурсів, промисловості, енергетики, транспорту, зв`язку та житлово-комунального господарства, будівництва і архітектури прийняла рішення №11 яким відклала розгляд питання до закінчення дії воєнного стану: про передачу у власність (шляхом безоплатної передачі) земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ОСОБА_4 .
Позивач не погоджуючись бездіяльністю органу місцевого самоврядування щодо не прийняття рішення за його заявою звернувся з позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно положень статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.
Порядок оформлення права власності на земельні ділянки, які передані у власність органами місцевого самоврядування відповідно до Декрету Кабінету Міністрів України від 26 грудня 1992 року Про приватизацію земельних ділянок та має свої особливості.
Відповідно до п.п. 2 п. 1 перехідних положень Земельного кодексу України, рішення про передачу громадянам України безоплатно у приватну власність земельних ділянок, прийняті органами місцевого самоврядування відповідно до Декрету Кабінету Міністрів України від 26 грудня 1992 року Про приватизацію земельних ділянок (далі Декрет), є підставою для реєстрації права власності на земельні ділянки цих громадян або їх спадкоємців відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Державна реєстрація таких земельних ділянок здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Кабінет Міністрів України п 1. Декрету постановив: сільським, селищним, міським Радам народних депутатів забезпечити передачу протягом 1993 року громадянам України у приватну власність земельних ділянок, наданих їм для ведення особистого підсобного господарства, будівництва і обслуговування жилого будинку і господарських будівель (присадибна ділянка), садівництва, дачного і гаражного будівництва, у межах норм, установлених Земельним кодексом України. Декретом було встановлено, що право приватної власності громадян на земельні ділянки, передані їм для цілей передбачених п. 1 Декрету, посвідчується Радою народних депутатів, про що робиться запис у земельно-кадастрових документах, з наступною видачею державного акта на право приватної власності на землю. Статтею 6 Декрету було зупинено дію частини 2 статті 17 і статті 23 Земельного кодексу України (в редакції 1992 року), яким передбачалося, що право власності виникає лише з дня видачі та державної реєстрації державного акта на право власності на земельну ділянку.
У разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності).
Отже, у разі наявності у громадянина рішення про безоплатну передачу у приватну власність земельної ділянки, прийняте органом місцевого самоврядування відповідно до Декрету Кабінету Міністрів України від 26 грудня 1992 року «Про приватизацію земельних ділянок», такий громадянин має право на дану земельну ділянку розробити технічну документацію щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та внести дані про земельну ділянку до Державного земельного кадастру.
Відповідно до ст. 55 Закону України «Про землеустрій», встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) проводиться відповідно до топографо-геодезичних і картографічних матеріалів. Встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на основі технічної документації із землеустрою, якою визначається місцеположення поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Згідно ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами врегульований положеннями статті 118 ЗК України. Зокрема, частиною шостою цієї статті визначено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Згідно ст. 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; передачу земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Аналогічні повноваження викладені і у п. 34 ч. 1 ст. 26 та ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (далі - Закону №280/97-ВР)
Згідно ст. 59 вказаного Закону відповідна рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішення. Рішення приймаються на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Відповідно до пункту 34 частини першої статті 26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Згідно частин першої-третьої статті 59 Закону № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос. Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням.
Відповідачем не надано до суду рішення щодо розгляду заяви позивача від 16.09.2024 щодо передачі у власність земельної ділянки.
Отже суд приходить до висновку, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність, а ефективним засобом порушеного права позивача є зобов`язання відповідача розглянути заяву позивача від 16.09.2024.
Таким чином перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів позивача, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Здійснені позивачем судові витрати на сплату судового збору у сумі 1211,20 грн. слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області (вул. Шкільна, буд. 47, с. Кетрисанівка, Кропивницький район, Кіровоградська область, 27247, ЄДРПОУ 04365508) про визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання вчинити дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області щодо не прийняття рішення за результатами розгляду поданої ОСОБА_1 заяви від 16 вересня 2024 року.
Зобов`язати Кетрисанівську сільську раду Кропивницького району Кіровоградської області розглянути заяву ОСОБА_1 про передачу у приватну власність земельну ділянку загальною площею 7,161 га., цільове призначення: 01.01 Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок раніше сформованої земельної ділянки кадастровий номер:3520882400:02:000:113 від 16 вересня 2024 року та прийняти відповідне рішення.Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 )судові витрати на оплату судового збору в сумі 1211,20 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області (ЄДРПОУ 04365508).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду А.В. САГУН
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2025 |
Оприлюднено | 23.01.2025 |
Номер документу | 124570187 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
А.В. САГУН
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні