Рішення
від 20.01.2025 по справі 620/15015/24
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 січня 2025 року Чернігів Справа № 620/15015/24

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Скалозуба Ю. О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративну справу

за позовомЧернігівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністраціїдо третя особа Комунального некомерційного підприємства «Міська стоматологічна поліклініка» Чернігівської міської ради Чернігівська міська радапро зобов`язання вчинити певні дії У С Т А Н О В И В:

Чернігівська окружна прокуратура звернулась в інтересах держави в особі Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації до суду з позовом до Комунального некомерційного підприємства «Міська стоматологічна поліклініка» Чернігівської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Чернігівська міська рада, та просить:

- зобов`язати Комунальне некомерційне підприємство «Міська стоматологічна поліклініка» Чернігівської міської ради привести об`єкт культурної спадщини пам`ятку історії місцевого значення «Будинок, де жив письменник Г.І. Успенський» по вул. Княжа, 20а у м. Чернігові, до належного стану шляхом проведення першочергових невідкладних протиаварійних та консерваційних робіт згідно з науково-проєктною документацією, розробленою та погодженою у встановленому законодавством порядку;

- зобов`язати Комунальне некомерційне підприємство «Міська стоматологічна поліклініка» Чернігівської міської ради привести пам`ятку історії місцевого значення «Будинок, де жив письменник Г.І. Успенський» по вул. Княжа, 20а у м. Чернігові до належного стану шляхом проведення ремонтно-реставраційних робіт згідно з науково-проєктною документацією, розробленою та погодженою у встановленому законодавством порядку з Департаментом культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації.

Позовні вимоги мотивовані тим, що невиконання КНП «Міська стоматологічна поліклініка» Чернігівської міської ради визначених законодавством вимог, спрямованих на збереження пам`ятки історії по вул. Княжа, 20а у м. Чернігові, беззаперечно порушує інтереси держави, оскільки призводить до реальної загрози знищення автентичності історичної будівлі.

Відповідачем поданий відзив на позов, в якому останній заперечує проти задоволення вимог прокурора, зважаючи на те, що Комунальне некомерційне підприємство «Міська стоматологічна поліклініка» Чернігівської міської ради є амбулаторно-поліклінічним закладом охорони здоров`я комунальним унітарним некомерційним підприємством спеціалізованої медичної допомоги, що надає стоматологічну допомогу населенню в порядку та на умовах, встановлених законодавством України та Статутом. Відповідно до ч. 1 ст. 78 Господарського кодексу України комунальне унітарне підприємство утворюється компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входить до сфери його управління. Фактично, на балансі підприємства на даний момент перебуває майно, користування яким є неможливим, провадження господарської діяльності може нести загрозу персоналу і відвідувачам пошкодженої будівлі і офіційно припинено за даними Ліцензійного реєстру Міністерства охорони здоров`я України з медичної практики. Твердження Чернігівської окружної прокуратури, що підприємство проявляє бездіяльність протягом тривалого часу і не вживає протиаварійні/консерваційні роботи є абсолютно помилковими з огляду на відсутність необхідних спеціалістів, повноважень та коштів, що підтверджено наданими документами та поясненнями.

Третя особа надіслала пояснення, в яких із позовними вимогами Чернігівської окружної прокуратури не погоджується, зважаючи на недоведеність у спірних правовідносинах інтересу держави щодо приведення вказаної пам`ятки до належного стану, в той час як самим Департаментом культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації затверджено «Перелік пам`яток історії та монументального мистецтва місцевого значення Чернігівської області, які не підлягають занесенню до Державного реєстру нерухомих пам`яток України (зняття з обліку)», серед яких зазначена і будівля за адресою: м. Чернігів, вул. Княжа, 20-а (п.114). Листом №15-288/1 від 01.02.2023 даний перелік було направлено до Міністерства культури та стратегічних комунікацій України.

Чернігівська окружна прокуратура подала відповідь на відзив, в якій вказує на те, що пам`ятка історії, яка станом на час звернення до суду з позовом, не втратила свого статусу та не виключена з об`єктів культурної спадщини, закріплена на праві оперативного управління саме за КНП «Міська стоматологічна поліклініка» Чернігівської міської ради, яка і є балансоутримувачем приміщення. Таким чином, твердження відповідача щодо необґрунтованості підстав для звернення прокурора до суду з даним позовом не заслуговують на увагу.

Від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив, у яких вказує на неможливість використання бюджетних коштів не за призначенням, а дії, залежні від підприємства останнім вчинені, що виключає бездіяльність відповідача в спірних правовідносинах.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

У комунальній власності Чернігівської територіальної громади в особі Чернігівської міської ради перебуває пам`ятка історії місцевого значення «Будинок, де жив письменник Г.І. Успенський», яка розташована за адресою: вул. Княжа, 20а, м. Чернігів.

Вказана пам`ятка історії є комунальною власністю Чернігівської міської ради, відповідно до свідоцтва про право власності від 28.10.2011, який виданий виконавчим комітетом Чернігівської міської ради.

Право комунальної власності на вказаний об`єкт нерухомого майна нежитлової будівлі будівля дитячої стоматологічної поліклініки загальною площею 994,2 кв.м, зареєстровано за територіальною громадою міста Чернігова в особі Чернігівської міської ради 16.12.2015 (реєстраційний номер нерухомого майна 811791074101).

27.06.2012 між Фондом комунального майна Чернігівської міської ради та Дитячою стоматологічною поліклінікою Чернігівської міської ради укладено договір на закріплення майна, що перебуває у комунальній власності територіальної громади м. Чернігова на праві оперативного управління (далі - Договір).

Згідно п. 1.2. вищевказаного Договору Дитячій стоматологічній поліклініці Чернігівської міської ради передано в оперативне управління майно, зокрема, нежитлову будівлю по вул. Кирпоноса, 20а, м. Чернігів площею 994,2 кв.м.

Відповідно до п. 4.3. Договору обов`язком користувача є утримувати майно та прилеглу територію у належному стані. Здійснювати обслуговування теплових, водопровідних, каналізаційних, електричних та вентиляційних мереж, їх поточний ремонт, а при необхідності забезпечити доступ експлуатаційних організацій до цих мереж з метою їх профілактичного огляду і ремонту.

Згідно п. 4.4 Договору обов`язком користувача є проводити необхідний поточний та капітальний ремонт майна.

Таким чином, вищевказана пам`ятка історії закріплена на праві оперативного управління за КНП «Міська стоматологічна поліклініка» Чернігівської міської ради та є балансоутримувачем приміщення.

Нежитлове приміщення «Будинок, де жив письменник Г.І. Успенський» у м. Чернігові, побудовано на поч. XIX ст., охоронний №47-Чр, взятий на облік як - пам`ятка історії місцевого значення рішенням виконавчого комітету Чернігівської обласної ради депутатів трудящих від 31.05.1971 №286, наказ Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації від 07.06.2019 №22.

Згідно з актом візуального огляду від 04.07.2022, який складений працівниками Управління культури та туризму Чернігівської міської ради, загальна оцінка стану приміщення незадовільна. При обстеженні було виявлено пошкодження, спричинені російською агресією: вибиті вікна, зруйновано дах, пошкоджено внутрішнє оздоблення, зруйновано внутрішні та зовнішні мережі систем тепло - , водо - , електропостачання, пошкоджено фасад, наявні тріщини у стінах та ін.

Згідно звіту з обстеження та оцінки технічного стану об`єкту будівництва на відновлювальні роботи пошкодженої внаслідок російської військової агресії будівлі КНП «Міська стоматологічна поліклініка» рекомендовано виконання робіт з просушування стін та склепінь підвальних приміщень, від плісняви та грибка, обробка їх протигрибковими засобами, а також виконання робіт з вентиляції виконання робіт з часткового шпаклювання та фарбування облупленої фарби в місцях де це потрібно. Рекомендовано виконати консервацію приміщень підвалу так як він має історико-культурну цінність (наявність древніх склепінь, та вік конструкцій) після ліквідації основної частини будівлі.

Згідно акту від 19.04.2022, який складено представниками Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації, КЗ «Організаційно-методичного контролю та технічного нагляду закладів, культури і туризму» Чернігівської обласної ради встановлено, що пам`ятка історії «Будинок, де жив письменник Г.І. Успенський» внаслідок авіаудару в будівлі вибито вікна, значно пошкоджено дах та фасад будівлі.

При цьому, за інформацією КНП «Міська стоматологічна поліклініка» Чернігівської міської ради від 30.09.2024 встановлено, що комунальним підприємством вжито певні заходи щодо збереження пам`ятки історії. Зокрема, комунальне підприємство зверталося до Чернігівської міської ради з проханням сприяти вирішенню питання консервації та огородження будівлі. У штатному розписі комунального підприємства відсутні відповідні фахівці з відповідною освітою, професійними навичками та кваліфікацією та можуть виконувати відповідні науково-дослідні роботи, пов`язані з консервацією/ відновленням пошкодженої будівлі. Рішення власника Чернігівської міської ради про проведення термінових протиаварійних, невідкладних, консерваційних та ремонтних робіт на об`єкті культурної спадщини не приймалося.

Крім того, 25.04.2024 КНП «Міська стоматологічна поліклініка» Чернігівської міської ради листом №01-43/132 звернулося до Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської ОДА з метою надання дозволу на виготовлення науково-проектної документації з консервації будівлі по вул. Княжа, 20а, м. Чернігів.

Згідно листа Департамента культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської ОДА від 01.05.2024 № 15-1243/8 встановлено, що Департамент не заперечує проти виготовлення науково-проектної документації з консервації вищевказаної будівлі.

Незважаючи на отриманий вищевказаний дозвіл, заходів щодо замовлення та виготовлення такої проектно-кошторисної документації комунальним підприємством, станом на дату пред`явлення позовної заяви, не вжито.

У зв`язку з неналежним станом пам`ятки, яка фактично руйнується під впливом природних факторів, Департаментом культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської ОДА не вжито жодних заходів стосовно КНП «Міська стоматологічна поліклініка» з вимогами виконати невідкладні протиаварійні та консерваційні роботи на пам`ятці історії. Таким чином, КНП «Міська стоматологічна поліклініка» починаючи з квітня 2022 року не виконано вимоги законодавства про охорону культурної спадщини щодо приведення пам`ятки історії по вул. Княжа, 20а у місті Чернігові до належного стану шляхом здійснення необхідних ремонтно-реставраційних робіт, внаслідок чого пам`ятка перебуває під загрозою повного знищення та потребує проведення невідкладних протиаварійних та консерваційних робіт на ній.

Зважаючи на вказане позивач звернувся до суду в інтересах держави з метою недопущення подальшої протиправної бездіяльності відповідача.

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на таке.

Відповідно до ч. 4, 5 ст. 54 Конституції України культурна спадщина охороняється законом. Держава забезпечує збереження історичних пам`яток та інших об`єктів, що становлять культурну цінність, вживає заходів для повернення в Україну культурних цінностей народу, які знаходяться за її межами.

Охорона об`єктів культурної спадщини є одним із пріоритетних завдань органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об`єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь регулюються Законом України «Про охорону культурної спадщини» (далі Закон).

Відповідно до ст. 1 Закону охорона культурної спадщини система правових, організаційних, фінансових, матеріально-технічних, містобудівних, інформаційних та інших заходів з обліку (виявлення, наукове вивчення, класифікація, державна реєстрація), запобігання руйнуванню або заподіянню шкоди, забезпечення захисту, збереження, утримання, відповідного використання, консервації, реставрації, ремонту, реабілітації, пристосування та музеєфікації об`єктів культурної спадщини.

Згідно з ч. 1 ст. 24 Закону власник або уповноважений ним орган, користувач зобов`язані утримувати пам`ятку в належному стані, своєчасно провадити ремонт, захищати від пошкодження, руйнування або знищення відповідно до цього Закону та охоронного договору.

За ч. 1, 2 ст. 27 Закону у разі, коли пам`ятці загрожує небезпека пошкодження, руйнування чи знищення, власник або уповноважений ним орган, особа, яка набула права володіння, користування чи управління, зобов`язані привести цю пам`ятку до належного стану (змінити вид або спосіб її використання, провести роботи з її консервації, реставрації, реабілітації, музеєфікації, ремонту та пристосування). Якщо власник або уповноважений ним орган, особа, яка набула права володіння, користування чи управління, самостійно не здійснюють заходів, передбачених у частині першій цієї статті, то відповідний орган охорони культурної спадщини може зобов`язати їх здійснити ці заходи, видавши відповідне розпорядження.

Вимогами статті 30 Закону передбачено, що приписи органів охорони культурної спадщини є обов`язковими для виконання всіма юридичними та фізичними особами.

Відповідно до ст. 39 Закону власник пам`ятки або уповноважений ним орган, особа, яка набула права володіння, користування чи управління нею, забезпечує збереження, утримання в належному стані, консервацію, реставрацію, реабілітацію, музеєфікацію та ремонт пам`ятки.

При цьому, згідно з абз. 19, 20 ч. 1 ст. 1 Закону ремонт це сукупність проектних, вишукувальних і виробничих робіт, спрямованих на покращення технічного стану та підтримання в експлуатаційному стані об`єкта культурної спадщини без зміни властивостей, які є предметом охорони об`єкта культурної спадщини; реставрація це сукупність науково обґрунтованих заходів щодо укріплення (консервації) фізичного стану, розкриття найбільш характерних ознак, відновлення втрачених або пошкоджених елементів об`єктів культурної спадщини із забезпеченням збереження їхньої автентичності.

Відповідно до п. 1.5 ДБН А.2.2-14-2016 «Склад та зміст науково-проектної документації на реставрацію пам`яток архітектури та містобудування», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 29.12.2016 № 337 (далі ДБН А.2.2-14-2016), вимоги до розроблення науково-проектної документації є обов`язковими для всіх суб`єктів господарювання в сфері збереження пам`яток.

Підпунктом 3.11 п. 3 ДБН А.2.2-14-2016 визначено, що науково-проектна документація це сукупність текстових та графічних матеріалів, які на різних стадіях проектування визначають концептуальні чи принципові архітектурні, містобудівні, інженерні, конструктивні, технологічні та інші рішення, спрямовані на збереження пам`ятки.

Відповідно до п.п. 3.24, 3.25 та 3.26 ДБН А.2.2-14-2016 3.24 ремонтно-реставраційні роботи це комплекс науково обґрунтованих виробничих заходів на основі науково-проектної документації, спрямованих на збереження пам`ятки. До ремонтно-реставраційних робіт відносяться: реставрація, реабілітація, консервація, музеєфікація та/або ремонт (реставраційний).

Ремонт (реставраційний) це сукупність науково обґрунтованих заходів, які передбачають систематичне та своєчасне підтримання експлуатаційних якостей частин пам`ятки, з метою попередження передчасного зносу архітектурно-декоративного оздоблення чи конструкцій або інженерного обладнання.

Реставрація сукупність науково обґрунтованих заходів щодо укріплення (консервації) фізичного стану, розкриття найбільш характерних ознак, відновлення втрачених або пошкоджених елементів об`єктів культурної спадщини із забезпеченням збереження їхньої автентичності.

Таким чином, повноцінне приведення пам`ятки до належного стану, відновлення її пошкоджених елементів та попередження зносу можливе лише шляхом проведення необхідного комплексу робіт з реставрації та ремонту. Саме у такому випадку пам`ятка буде відновлена та поверне свій первозданний вигляд.

Так, згідно з абз. 14 ч. 1 ст. 1 Закону консервація сукупність науково обґрунтованих заходів, які дозволяють захистити об`єкти культурної спадщини від подальших руйнувань і забезпечують збереження їхньої автентичності з мінімальним втручанням у їхній існуючий вигляд.

За п. 3.14 ДБН А.2.2-14-2016 невідкладні консерваційні роботи комплекс науково обґрунтованих заходів, спрямованих на захист пам`ятки, її частин або окремих елементів від руйнувань до початку проведення ремонтно-реставраційних робіт.

Пунктом 3.21 ДБН А.2.2-14-2016 визначено, що протиаварійні роботи на пам`ятці комплекс заходів, спрямованих на безпечну експлуатацію об`єкту культурної спадщини на період, необхідний для виконання науково-дослідних робіт, розроблення науково-проектної документації та виконання ремонтно-реставраційних робіт.

За змістом п. 7.1 ДБН А.2.2-14-2016 протиаварійні роботи та/або невідкладні консерваційні роботи на пам`ятці не є складовими ремонтно-реставраційних робіт і забезпечують безпечну експлуатацію пам`ятки на період, необхідний для виконання науково-дослідних робіт, розроблення науково-проектної документації та виконання ремонтно-реставраційних робіт.

Згідно з п. 7.2 ДБН А.2.2-14-2016 науково-проектна документація на протиаварійні та/ або невідкладні консерваційні роботи розробляється за потреби та складається з матеріалів попередніх робіт, рекомендацій щодо виконання протиаварійних робіт на пам`ятці, робочих креслень та кошторисної документації в обсязі стадії робочого проекту.

Відповідно до пп. 7.2.1, 7.2.2 ДБН А.2.2-14-2016 обстеження пам`ятки виконуються в обсязі, достатньому для розроблення науково-проектної документації на виконання протиаварійних та/або невідкладних консерваційних робіт. Матеріали обстежень містять: схематичний, архітектурний або архітектурно-археологічний обмір (в необхідних обсягах); акт огляду технічного стану пам`ятки; акт визначення рівня складності робіт з розроблення документації; акт визначення втрат пам`ятки; схему фотофіксації; фотографії загального вигляду пам`ятки, її аварійних елементів або частин з анотаціями; рекомендації щодо виконання протиаварійних або невідкладних консерваційних робіт на пам`ятці.

Робочі креслення виконуються на основі матеріалів обстежень та/або дефектних актів в обсязі, достатньому для виконання протиаварійних та/або невідкладних консерваційних робіт.

У пп. 9.1 п. 9 ДБН А.2.2-14-2016 передбачено, що проект розробляється на підставі вихідних даних для об`єкта реставрації, реставраційного завдання та на основі матеріалів комплексних наукових досліджень. Проєкт складається з текстових та графічних матеріалів, якими визначаються принципові архітектурні, містобудівні, інженерні, конструктивні і технологічні рішення, спрямовані на збереження об`єкту культурної спадщини.

Згідно з ч. 2 ст. 26 Закону консервація, реставрація, реабілітація, музеєфікація, ремонт, пристосування пам`яток місцевого значення здійснюються за наявності письмового дозволу Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської ОДА відповідно до її компетенції, на підставі погодженої з нею науково- проектною документацією.

Розробленню проєктів консервації, реставрації, реабілітації, музеєфікації, ремонту, пристосування пам`яток передує проведення необхідних науково-дослідних робіт, у тому числі археологічних і геологічних.

Таким чином, з метою збереження, недопущення подальшого руйнування та приведення до належного стану пам`ятки історії по вул. Княжа, 20а, 19 у м. Чернігові, комунальне підприємство повинно:

- забезпечити проведення обстеження пам`ятки за вказаною адресою та складення робочих креслень, кошторисної документації та ескізного проєкту для розроблення науково-проектної документації;

- розробити та погодити у встановленому порядку науково-проєктну документацію на здійснення першочергових протиаварійних та консерваційних заходів щодо збереження об`єкту культурної спадщини за вказаною адресою та виконати їх;

- відповідно до умов охоронного договору розробити та погодити у встановленому порядку науково-проєктну документацію на здійснення ремонтно-реставраційних робіт на об`єкті культурної спадщини за вказаною адресою;

- отримати дозвіл Департамента культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської ОДА на проведення вищевказаних робіт відповідно до розробленої та погодженої науково-проєктної документації та виконати їх.

Разом із тим, слід зазначити, що Департаментом культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації прийняті накази від 21.10.2022 р. №118 та від 01.12.2022 р. №143, якими затверджено «Перелік пам`яток історії та монументального мистецтва місцевого значення Чернігівської області, які не підлягають занесенню до Державного реєстру нерухомих пам`яток України (зняття з обліку)», серед яких зазначена і будівля за адресою: м. Чернігів, вул. Княжа, 20-а (п.114), що передані на розгляд Міністерства культури та стратегічних комунікацій України.

З метою визначення можливості безпечної та надійної експлуатації будівлі, виявлення пошкоджень будівлі під час проведення бойових дій на території м. Чернігів, Чернігівської області, спричинених збройною агресією російської федерації, проведення їх аналізу, визначення технічного стану основних несучих конструкцій та споруди в цілому, провідним будівельним експертом Скепським Анатолієм Семеновичем (кваліфікаційний сертифікат відповідального виконавця серія АЕ №004520) на замовлення ПП фірма «АРХБУДСЕРВІС» на підставі проведеної процедури закупівлі Управління капітального будівництва Чернігівської міської ради UA-2022-11-11-002250-a було проведено обстеження та оцінка технічного стану об`єкта будівлі комунального некомерційного підприємства «Міська стоматологічна поліклініка» Чернігівської міської ради за адресою: АДРЕСА_1 , про що ФОП ОСОБА_1 14.11.2022 р. складено відповідний Звіт.

Даними Звіту встановлено, що об`єкт непридатний для використання за цільовим призначенням, повністю втратив свою економічну цінність, наявні пошкодження несучих та огороджувальних конструкцій, ступінь та характер яких свідчить про небезпеку аварійного обвалення об`єкта.

Рекомендовано виконання невідкладних робіт щодо демонтажу (ліквідації) об`єкта.

Водночас, Звіт ФОП ОСОБА_1 , на який посилається позивач, було проведено без урахування статусу будівлі як пам`ятки історії місцевого значення, оскільки в ньому вказано, що земельна ділянка не відноситься до історико-культурної охоронної зони міста, об`єкт не відноситься до пам`яток культурної спадщини та історичного ареалу.

На сторінці 18 (Висновок) зазначено, що рекомендовано виконати консервацію приміщень підвалу так як він має історико-культурну цінність (наявність древніх склепінь, та вік конструкцій) після ліквідації основної частини будівлі).

Листом відповідача від 26.07.2022 №01-42/154 до Управління охорони здоров`я Чернігівської обласної державної адміністрації було надіслано прохання включити в Список потреб - відновлення будівлі підприємства за адресою: м. Чернігів, вул. Княжа, 20а.

Листом від 03.07.2023 №01-43/171 до Фонду комунального майна Чернігівської міської ради нашим підприємством було надіслано прохання розглянути можливість щодо списання майна нежитлової вищевказаної будівлі внаслідок її непридатності для використання за цільовим призначенням.

У відповідь на лист від 03.07.2023 №01-43/171 Фонд комунального майна Чернігівської міської ради своїм листом від 10.08.2023 №7-3/529 «Щодо списання нежитлової будівлі по АДРЕСА_1 » повідомив, що розгляд питання щодо списання будівлі можливий після вирішення питання про незанесення нежитлової будівлі по АДРЕСА_1 до Державного реєстру нерухомих пам`яток України (зняття з обліку).

Листом від 09.06.2023 №01-42/152 до Управління охорони здоров`я Чернігівської міської ради підприємство зверталося із проханням посприяти у ситуації, що склалася із пошкодженою будівлею, зокрема із проханням допомогти із вирішенням питання попередження виникнення випадків крадіжок майна, нещасних випадків та травматизму серед населення м. Чернігова, через відсутність коштів на облаштування огородження пошкодженої будівлі власними силами та необхідністю унеможливлення потрапляння сторонніх осіб до будівлі.

Листом від 10.07.2023 №167/2023/2-14.01 Фонду комунального майна Чернігівської міської ради до Управління охорони здоров`я Чернігівської міської ради стосовно стану будівлі по АДРЕСА_1 було повідомлено про те, що відповідно до Договору на закріплення майна, що перебуває у комунальній власності територіальної громади м. Чернігова на праві оперативного управління від 27.06.2012 та додаткових угод до нього наше підприємство повинно утримувати майно та прилеглу територію у належному стані, здійснювати обслуговування теплових, водопровідних, каналізаційних, електричних та вентиляційних мереж, їх поточний ремонт, а при необхідності забезпечити доступ експлуатаційних організацій до цих мереж з метою їх профілактичного огляду і ремонту, виконувати усі санітарні норми та правила. Проводити необхідний поточний та капітальний ремонт майна та інше.

Рішенням сесії Чернігівської міської ради від 26.08.2021 №10/VIII-12 «Про затвердження Міської цільової програми з охорони та збереження пам`яток культурної спадщини м. Чернігова на 2022-2026 роки» обов`язок щодо проведення ремонтних робіт та відновлення пам`яток культурної спадщини покладено на управління культури та туризму Чернігівської міської ради з відповідним виділенням орієнтовних обсягів фінансування на дані заходи. Крім того, даною Міською програмою передбачено, що управлінню культури та туризму міської ради надані повноваження щодо пам`яток археології, історії та монументального мистецтва, а перелік об`єктів для проведення ремонтних робіт та відновлення пам`яток культурної спадщини затверджується додатково рішенням виконавчого комітету міської ради.

Водночас, Чернігівською міською радою не приймалось рішення щодо проведення ремонтних робіт будівлі по вул. Княжа, 20а, кошти на ремонтні роботи не виділялися.

Листом виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 26.04.2024 №583/2-07/вих/02/3073/12/вх/03 на запит відповідача щодо вжиття заходів щодо недопущення подальшої руйнації будівлі по вул. Княжа, 20а, було повідомлено про те, що дане питання буде розглянуто після отримання підприємством письмового дозволу уповноваженого органу на виконання робіт на об`єкт, що є пам`яткою місцевого значення. Відповідно до абзацу 2 частини 1 статті 26 Закону України «Про охорону культурної спадщини» консервація, реставрація, реабілітація, музеєфікація, ремонт, пристосування пам`яток місцевого значення здійснюються за наявності письмового дозволу органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій відповідно до їхньої компетенції, на підставі погодженої з ними науково-проектної документації.

На запит відповідача щодо надання дозволу від 25.04.2024 №01-43/132, Департамент культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації листом від 01.05.2024 №15-1243/8 «Про надання інформації» повідомив, що не має заперечень проти виготовлення науково-проєктної документації з консервації будівлі пам`ятки історії місцевого значення, розташованої по вул. Княжа, 20а.

Листом від 21.06.2024 №855/2-10/вих/02/4533/12/вх/03 «Про надання інформації» Чернігівська міська рада відмовила у поверненні даного майна до фонду комунального майна Чернігівської міської ради з мотивів недоцільності з огляду на основні завдання Фонду комунального майна Чернігівської міської ради.

24.09.2024 листом №01-43/320 на ім`я секретаря Чернігівської міської ради Ломако О.А. Підприємство ініціювало питання припинення права оперативного управління будівлею по вул. Княжа, 20-а, м. Чернігова.

Підприємство звернулося з проханням дати доручення на вилучення з користування комунального некомерційного підприємства «Міська стоматологічна поліклініка» Чернігівської міської ради майно, яке не використовується протягом тривалого часу двоповерхову будівлю поліклініки з підвалом за адресою: м. Чернігів, вул. Княжа, 20-а.

Фонд комунального майна Чернігівської міської ради за дорученням заступника міського голови Пекур В.О. надав відповідь листом від 27.09.2024 №7-3/290.

27.09.2024 листом управління охорони здоров`я Чернігівської міської ради № 269/2024/2-10 на адресу секретаря Чернігівської міської ради направлено прохання виділити кошти на 2024 рік на виконання невідкладних консерваційних робіт будівлі по вул. Княжа, 20-а м. Чернігова та визначити замовником робіт управління капітального будівництва Чернігівської міської ради як профільне управління з питань будівельних та ремонтних робіт на об`єктах соціальної сфери з огляду на відсутність у штаті нашого підприємства спеціалістів, які мають відповідну кваліфікацію для здійснення нагляду, оцінки роботи та контролю за виконанням будівельних робіт. Також, було зазначено, що у випадку неприйняття рішення щодо виділення даних коштів у 2024 році, передбачити закладення даної суми у бюджет Чернігівської міської територіальної громади на 2025 рік. Кошти будуть передбачені в рамках Програми розвитку, підтримки комунальних закладів охорони здоров`я та надання медичних послуг понад обсяг, передбачений програмою державний гарантій медичного обслуговування населення міста Чернігова на 2022-2025 роки, затвердженої рішенням Чернігівської міської ради від 30.09.2021 №11/VIII-5 у разі внесення відповідних змін до Програми.

Так, суд звертає увагу на те, що Комунальне некомерційне підприємство «Міська стоматологічна поліклініка» Чернігівської міської ради - є амбулаторно-поліклінічним закладом охорони здоров`я комунальним унітарним некомерційним підприємством спеціалізованої медичної допомоги, що надає стоматологічну допомогу населенню в порядку та на умовах, встановлених законодавством України та Статутом.

Основною метою діяльності Підприємства є забезпечення потреб населення спеціалізованою амбулаторно-поліклінічною стоматологічною допомогою відповідно до спеціалізації Підприємства, здійснення консультативного прийому, надання населенню стоматологічної допомоги та стоматологічних послуг, а також вжиття заходів з профілактики стоматологічних захворювань та реалізації державної політики в галузі охорони здоров`я. Предметом діяльності Підприємства є медична практика, яка включає в себе основні напрямки надання населенню спеціалізованої амбулаторно-поліклінічної, консультативної, медичної допомоги.

Як було зазначено вище, виготовленню науково-проєктної документації (розробка проєкту) з консервації будівлі пам`ятки історії місцевого значення «Будинок, в якому жив письменник Г. Успенський» на підставі дозволу Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації (лист №15-1243/8 від 01.05.2024) відповідно до абз. 3, 4, 5 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про охорону культурної спадщини» передує проведення необхідних науково-дослідних робіт, у тому числі археологічних і геологічних.

Про необхідність залучення фахівців управління капітального будівництва відповідачем було повідомлено Чернігівську міську раду, що не заперечується сторонами.

Частиною 5 Положення про Департамент культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації, затвердженим Розпорядження начальника обласної військової адміністрації 01 грудня 2022 року № 443 встановлено, що Департамент відповідно до визначених галузевих повноважень виконує зокрема такі завдання:

76) призначає відповідні охоронні заходи на пам`ятках місцевого значення та їхніх територіях у разі виникнення загрози їхнього руйнування або пошкодження внаслідок дії природних факторів чи проведення будь-яких робіт;

79) організовує роботу із забезпечення виготовлення, складання і передачі центральному органу виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини наукової документації з описами та фіксацією об`єктів культурної спадщини, а в разі отримання дозволу на їх знесення, зміну або переміщення (перенесення).

Чернігівська окружна прокуратура за даними позовної заяви встановила факт бездіяльності Департаменту як суб`єкту владних повноважень щодо реалізації державної політики у сфері захисту об`єктів культурної спадщини на території міста Чернігова та Чернігівської області, який уповноважений здійснювати функції держави у спірних правовідносинах та наділений широким колом повноважень для належного захисту таких об`єктів.

Водночас, маючи повноваження, передбачені ст. 6 Закону України «Про охорону культурної спадщини», за досить тривалий час з моменту пошкодження будівлі 27.02.2022, не прийнято жодного дієвого та ефективного заходу, спрямованого на захист чи збереження пошкодженої пам`ятки.

Крім того, ч. 4 ст. 40 Закону України «Про охорону культурної спадщини» встановлено, що органи охорони культурної спадщини є розпорядниками спеціальних коштів на фінансування охорони культурної спадщини.

Частина 1 статті визначає використання спеціальних коштів на фінансування охорони культурної спадщини, серед яких зокрема передбачено консервацію, реставрацію, реабілітацію, музеєфікацію, ремонт, збереження, охорону, облік, захист, популяризацію об`єктів культурної спадщини.

Отже, суд погоджується із твердженнями відповідача, що маючи повноваження та кошти на здійснення відповідних заходів, Департамент проявляє бездіяльність у заходах щодо проведення першочергових невідкладних протиаварійних та консерваційних робіт згідно з науково-проєктною документацією, та проведення ремонтно-реставраційних робіт на пошкодженій будівлі по вул. Княжа, 20-а м. Чернігова.

Разом із тим, зважаючи на матеріали справи, КНП «Міська стоматологічна поліклініка» Чернігівської міської ради на переконання суду в повній мірі довело свою залученість та вчинення всіх залежних від відповідача дій у вирішенні питання в частині виконання невідкладних консерваційних робіт будівлі по вул. Княжа, 20-а м. Чернігова.

При цьому, завданням адміністративного судочинства, за визначеннями статті другої Кодексу адміністративного судочинства України є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частина перша статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України встановлює, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

Враховуючи вказане, суд зазначає, що Чернігівською окружною прокуратурою заявлені вимоги про зобов`язання відповідача вчинити певні дії, передумовою яким за нормами Кодексу адміністративного судочинства України має бути вчинена бездіяльність певного суб`єкту, позаяк належним та допустимим способом захисту в контексті статті 5 КАС України є визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Досліджуючи поняття бездіяльності суд зазначає, що для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту неналежного та/або несвоєчасного виконання обов`язкових дій. Важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням рядків.

Крім того, потрібно з`ясувати юридичний зміст, значимість, тривалість та межі протиправної бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість/протиправність бездіяльності для прав та інтересів заінтересованої особи.

Таких висновків дійшов Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у справі №160/6885/19.

Враховуючи викладене та зважаючи на встановлені обставини справи, суд не знаходить підстав для визнання протиправною бездіяльності Комунального некомерційного підприємства «Міська стоматологічна поліклініка» Чернігівської міської ради, оскільки остання проявляла активну участь щодо вирішення питання пошкодженого об`єкта культурної спадщини внаслідок військової агресії (вчиненого військового злочину) російської федерації.

Відповідно до вимог частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

З огляду на вищезазначене, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позову Чернігівської окружної прокуратури, який подано в інтересах держави в особі Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації до Комунального некомерційного підприємства «Міська стоматологічна поліклініка» Чернігівської міської ради про зобов`язання вчинити дії.

Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову Чернігівської окружної прокуратури, який подано в інтересах держави в особі Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації до Комунального некомерційного підприємства «Міська стоматологічна поліклініка» Чернігівської міської ради про зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Позивач: Чернігівська окружна прокуратура, вул. Шевченка, 1, м. Чернігів, Чернігівський р-н, Чернігівська обл., 14000, код ЄДРПОУ 02910114.

Позивач: Департамент культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації, вул. Коцюбинського, буд. 70, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 02231672.

Відповідач: Комунальне некомерційне підприємство «Міська стоматологічна поліклініка» Чернігівської міської ради, просп. Перемоги, 154, м. Чернігів, Чернігівський р-н, Чернігівська обл., 14035, код ЄДРПОУ 05480625.

Третя особа: Чернігівська міська рада, вул. Магістрацька, 7, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 34339125.

Дата складення повного рішення суду - 20.01.2025.

Суддя Ю. О. Скалозуб

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.01.2025
Оприлюднено23.01.2025
Номер документу124572359
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту

Судовий реєстр по справі —620/15015/24

Рішення від 20.01.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні