П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 січня 2025 р.м. ОдесаСправа № 420/15006/24
Місце ухвалення рішення суду 1 інстанції:
м. Одеса;
Дата складання повного тексту рішення суду 1 інстанції:
06.09.2024 року;
Головуючий в 1 інстанції: Потоцька Н.В.
П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:
Головуючого судді Єщенка О.В.
суддів Крусяна А.В.
Яковлєва О.В.
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2024 року по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СВЯТОВИТ-ЕКО» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «СВЯТОВИТ-ЕКО» звернулось до суду першої інстанції з позовом, в якому просило:
визнати противоправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби в Одеській області №43364 від 23.04.2024 року про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «СВЯТОВИТ ЕКО» п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку;
зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «СВЯТОВИТ ЕКО» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податків;
визнати протиправними та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10930058/41542596, №10930054/41542596, №10930057/41542596 від 18.04.2024;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №2 від 26.03.2024 на загальну суму 705511,47 грн., в тому числі ПДВ 86641,75 грн.; №3 від 29.03.2024 на загальну суму 296465,21 грн., в тому числі ПДВ 36408,01 грн.; №1 від 01.04.2024 на загальну суму 879290,96 грн., в тому числі ПДВ 146548,49 грн. датою фактичного надходження на реєстрацію.
В обґрунтування позову зазначено, що позивач зареєстрований юридичною особою в Єдиному державному реєстрі, є діючим підприємством та перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС в Одеській області. В квітні 2024 року підприємством одержано рішення за №43364, яким позивача віднесено до критеріїв ризиковості платника податку. Оспорюючи висновки органу податкового контролю, з посиланням на положення ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.12.2019 року №1165, Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних від 29.12.2010 року №1246, позивач вказує, що рішення про відповідність платника критеріям ризиковості прийнято не за наслідками подання останнім податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в ЄРПН, а у зв`язку із наявністю податкової інформації, що міститься в базах даних органу податкової служби. Разом з цим, позивачем вчинено відповідні дії та в спростування податкової інформації представлено певний перелік матеріалів, однак такі об`єктивно контролюючим органом не перевірялись.
Також, відповідно до положень п. 201.10. ст. 201 Податкового кодексу України позивачем за результатом здійснення господарської діяльності складено та направлено на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні №2 від 26.03.2024, №3 від 29.03.2024, №1 від 01.04.2024. На виконання вимог п.п. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України в підтвердження показників податкових накладних підприємством направлено відповідні пояснення щодо господарських операцій та матеріали.
Наполягає на тому, що підприємством підтверджено реальність господарських операцій, їх зміст та характер, відповідно до положень Порядку від 11.12.2019 року №1165 та Порядку від 12.12.2019 року №520 має достатні матеріали для реєстрації податкових накладних. В свою чергу контролюючим органом не обґрунтовано недостатність документів первинного і бухгалтерського обліку, оформлення матеріалів з порушенням законодавства, неможливість їх прийняти до уваги під час вирішення питання щодо реєстрації податкових накладних.
Позивач зазначає, що є діючим підприємством, перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС в Одеській області та зареєстроване платником податку на додану вартість, забезпечує свою господарську діяльність необхідними ресурсами, ведення якої відбувається суворо з дотриманням правил податкового законодавства та належного оформлення податкового і бухгалтерського обліку, а отже не відповідає жодному з Критеріїв ризиковості.
Наведені обставини у сукупності підтверджують правомірність дій платника та не доведеність законності і обґрунтованості дій та рішень суб`єкта владних повноважень, що є безумовною підставою для задоволення адміністративного позову та вжиття заходів захисту порушених прав та інтересів платника шляхом скасування неправомірних рішень органу податкового контролю із його зобов`язанням виключити Товариство з переліку ризикових платників податку та зареєструвати податкові накладні в судовому порядку.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2024 року адміністративний позов задоволено.
Суд визнав противоправним та скасував рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби в Одеській області №43364 від 23.04.2024 року про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «СВЯТОВИТ ЕКО» п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Зобов`язав Головне управління Державної податкової служби в Одеській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «СВЯТОВИТ-ЕКО» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податків.
Визнав протиправними та скасував Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10930058/41542596, №10930054/41542596, №10930057/41542596 від 18.04.2024.
Зобов`язав Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 26.03.2024 на загальну суму 705511,47 грн, в тому числі ПДВ 86641,75 грн.; податкову накладну №3 від 29.03.2024 на загальну суму 296465,21 грн, в тому числі ПДВ 36408,01 грн.; податкову накладну №1 від 01.04.2024 на загальну суму 879290, 96 грн, в тому числі ПДВ 146548,49 грн. датою фактичного їх надходження.
Стягнув на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СВЯТОВИТ-ЕКО» судові витрати за сплату судового збору у розмірі 3028,00 грн., сплачені згідно платіжної інструкції №1973 від 13.05.2024 року та 9084,00 грн., сплачені згідно платіжної інструкції №1974 від 13.05.2024 року за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області.
Вирішуючи спір по суті та задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що рішення про відповідність Товариства Критерію ризиковості платника податку прийнято без жодної конкретизації суті та характеру наявної податкової інформації, отриманої у процесі поточної діяльності контролюючого органу, що стала підставою для прийняття такого рішення, та за відсутності ідентифікації конкретних ризикових операції та/або податкових накладних платника, в яких були зафіксовані такі операції, чим позбавлено позивача можливості надати докази на спростування такої інформації. Невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Також, суд першої інстанції виходив з того, що в квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не зазначено належної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, відсутня і інформація, які саме документи необхідно було надати позивачем до контролюючого органу для реєстрації спірних податкових накладних, що фактично ставить платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих, на думку відповідача, ризиків.
З огляду на те, що позивачем на спростування податкової інформації та в підтвердження показників податкових накладних представлено контролюючому органу первинні документи, оформлені в рамках господарських відносин, надано пояснення щодо спірних операцій, недостатність поданих матеріалів не доведена відповідачами під час вирішення справи, суд першої інстанції дійшов висновку про необґрунтованість та неправомірність рішень суб`єкта владних повноважень і наявність підстав для зобов`язання відповідачів виключити позивача з переліку ризикових платників податку та провести реєстрацію податкових накладних в судовому порядку.
В апеляційній скарзі Головне управління ДПС в Одеській області, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин справи, просить рішення суду скасувати та прийняти нове судове рішення про відмову у задоволенні позову у повному обсязі.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт посилається на те, що судом першої інстанції не надано належної правової оцінки положенням Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних від 29.12.2010 року №1246, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.12.2019 року №1165, Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12.12.2019 року №520 і помилково не враховано, що на законодавчому рівні визначений вичерпний перелік матеріалів, які є підставою для прийняття рішення комісією про реєстрацію податкової накладної.
Наполягаючи на правомірності своїх висновків, апелянт вказує, що обов`язок доведення реальності господарської операції та підтвердження її належним чином оформленими документами, які б відповідали вимогам бухгалтерського обліку, покладається на платника. Однак, в підтвердження реальності відображених у податкових накладних господарських операцій платником не було надано повний та належним чином оформлений перелік матеріалів, які враховуються при реєстрації податкових накладних та передбачені п. 5 Порядку від 12.12.2019 року №520.
З урахуванням наведених обставин, апелянт вказує на безпідставність покладеного судом обов`язку на відповідачів виключити Товариство з переліку ризикових платників податку та зареєструвати податкові накладні, відсутність правових обставин для задоволення адміністративного позову у повному обсязі.
Відзив на апеляційну скаргу від Товариства з обмеженою відповідальністю «СВЯТОВИТ-ЕКО» у визначений апеляційним судом строк не надійшов.
Судом першої інстанції з`ясовано та як встановлено під час апеляційного розгляду, Товариство з обмеженою відповідальністю «СВЯТОВИТ-ЕКО» зареєстровано юридичною особою, є платником податку на додану вартість, перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС в Одеській області, основним видом діяльності підприємства за КВЕД є 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим табаком, насінням та кормами для тварин.
Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних 29.03.2024 №35413 віднесено Товариство з обмеженою відповідальністю «СВЯТОВИТ-ЕКО» до критеріїв ризиковості платника податку (п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку).
Підставою для прийняття вказаного рішення стала інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платнику податку, а саме стосовно операції з постачання товару (код згідно УКТЗЕД 2306), за період здійснення: з 01.10.2023 по 29.03.2024, по платнику податку, задіяного в ризиковій операції, код ЄДРПОУ 41542696, дата включення платника, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, - 29.03.2024.
У рішення також зазначено коди податкової інформації, яка стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:
01 - постачання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання
03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній і розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно- матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності
11 - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.
15.04.2024 направив Комісії письмові пояснення на рішення, зазначивши, що до прийняття рішення про його відповідність Критерію ризиковості платника податку Товариством направлялась на реєстрацію в ЄРПН лише податкова накладна стосовно операцій з постачання товару кукурудзи, що є відмінним від товару згідно УКТЗЕД 2306 (макуха та інші тверді відходи і залишки, одержані під час добування рослинних жирів і олій, за винятком відходів товарної позиції 2304 або 2305, мелені або немелені, негранульовані або гранульовані).
Разом з цим, для розгляду питання про виключення Товариства з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості, позивач надав Комісії документи, що стосуються продажу товару (макухи) за період з 01.10.2023 по 29.03.2024, у тому числі щодо придбання товару, поставки товару на склад, понесення витрат на транспортування тощо. Крім того, Товариство надало документи, що підтверджують господарські операції, постачання товару, зазначеного у податковій накладній, умови та обсяги матеріальних та трудових ресурсів.
З урахуванням отриманих пояснень та документів, рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних 29.04.2024 №43364 віднесено Товариство з обмеженою відповідальністю «СВЯТОВИТ-ЕКО» до критеріїв ризиковості платника податку (п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку).
Підставою для прийняття вказаного рішення стала інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платнику податку, а саме стосовно операцій з постачання товару (коди згідно УКТЗЕД 2306, 0813200000, 3105201000), за період здійснення: з 01.10.2023 по 29.03.2024, з 26.10.2023 по 23.04.2024, по платникам податку, задіяних в ризикових операціях, коди ЄДРПОУ 41542696, 45063956, 45244298, дата включення платників, задіяних в ризиковій операціях, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, - 29.03.2024, 11.04.2024.
У рішення також зазначено коди податкової інформації, яка стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:
01 - постачання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання;
03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній і розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно- матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;
11 - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;
13 придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
В графі «Ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку» вказано «Документи», «Розрахунковий документ», «Подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості, накопичення товару за кодом УКТЗЕД 8701, придбання товару в період 28.12.2021 по 29.03.2024 у ТОВ «Гарланд».
Також, в межах господарських операцій за Договором купівлі-продажу товару від 20.02.2024 №20/02-2024, укладеного з МПП «КРУЇЗ», позивачем складено та направлено засобами телекомунікаційного на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну за №2 від 26.03.2024 на суму 705511,47 грн., у тому числі ПДВ 86641,76 грн.
Згідно квитанції від 01.04.2024, податкова накладна прийнята, але її реєстрацію в ЄРПН зупинено.
У квитанції визначено, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПК/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
15.04.2024 позивачем направлено контролюючому органу пояснення щодо показників податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, та стосовно господарських операцій, документи первинного і бухгалтерського обліку.
Рішенням Комісії Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 18.04.2024 №10930058/41542596 за результатом розгляду наданих пояснень та документів відмовлено у реєстрації податкової накладної №2 від 26.03.2024.
Згідно вказаного рішення, підставою для його прийняття стало надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства.
В графі «Додаткова інформація» зазначено наступні документи: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; наявність податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій.
Також, в межах господарських операцій за Договором купівлі-продажу товару від 24.01.2024 №24/01-2024, укладеного з ПП «ІВЕРС», позивачем складено та направлено засобами телекомунікаційного на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну за №3 від 29.03.2024 на суму 296465,21 грн., у тому числі ПДВ 36408,01 грн.
Згідно квитанції від 11.04.2024, податкова накладна прийнята, але її реєстрацію в ЄРПН зупинено.
У квитанції визначено, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПК/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
15.04.2024 позивачем направлено контролюючому органу пояснення щодо показників податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, та стосовно господарських операцій, документи первинного і бухгалтерського обліку.
Рішенням Комісії Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 18.04.2024 №10930054/41542596 за результатом розгляду наданих пояснень та документів відмовлено у реєстрації податкової накладної №3 від 26.03.2024.
Згідно вказаного рішення, підставою для його прийняття стало надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства.
В графі «Додаткова інформація» зазначено наступні документи: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; наявність податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій.
Також, в межах господарських операцій за Договором купівлі-продажу товару від 01.04.2024 №01/04-2024, укладеного з ТОВ «ПІВДЕНЬ ЛОГІСТИК ГРУП», позивачем складено та направлено засобами телекомунікаційного на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну за №1 від 01.04.2024 на суму 879290,96 грн., у тому числі ПДВ 146548,49 грн.
Згідно квитанції від 02.04.2024, податкова накладна прийнята, але її реєстрацію в ЄРПН зупинено.
У квитанції визначено, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПК/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
15.04.2024 позивачем направлено контролюючому органу пояснення щодо показників податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, та стосовно господарських операцій, документи первинного і бухгалтерського обліку.
Рішенням Комісії Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 18.04.2024 №10930057/41542596 за результатом розгляду наданих пояснень та документів відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 01.04.2024.
Згідно вказаного рішення, підставою для його прийняття стало надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства.
В графі «Додаткова інформація» зазначено наступні документи: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; наявність податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій.
Не погоджуючись із висновками органу податкового контролю, посилаючись на їх необґрунтованість і безпідставність, позивач звернувся до суду із цим позовом, в якому ставиться питання про скасування рішень суб`єкта владних повноважень із зобов`язанням відповідача вчинити певні дії в судовому порядку.
Дослідивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, колегія суддів виходить з наступного.
Пунктами 201.1, 201.7 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
За правилами п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Так, за приписами п. 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин), податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування.
Відповідно до п.п. 4, 5 Порядку від 11.12.2019 року №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до п.п. 10, 11 Порядку від 11.12.2019 року №1165 (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Додатком 1 до Порядку від 11.12.2019 року №1165 встановлено Критерії ризиковості здійснення операцій, зокрема: 8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Вказані положення Порядку від 11.12.2019 року №1165 кореспондуються із приписами Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520.
Разом з цим, відповідно п.п. 5, 6, 7, 10 Порядку від 12.12.2019 року №520 (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:
договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
У разі, коли у квитанції до податкової накладної / розрахунку коригування зазначено код товару/ послуги згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності / умовним кодом товару / Державним класифікатором продукції та послуг, операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів виключно до такої операції.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.
Одночасно слід враховувати, що за визначенням, наведеним у п. 61.1 ст. 61 Податкового кодексу України, податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Згідно із п. 61.2 ст. 61, п. 62.1 ст. 62 Податкового кодексу України податковий контроль здійснюється органами, зазначеними у статті 41 цього Кодексу, в межах їх повноважень, встановлених цим Кодексом.
Податковий контроль здійснюється шляхом: ведення обліку платників податків; інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів; перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин; моніторингу контрольованих операцій та опитування посадових, уповноважених осіб та/або працівників платника податків відповідно до статі 39 цього Кодексу.
Аналіз наведених норм показав, що контролюючий орган під час прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної має перевірити її дані, у тому числі, відповідно до критеріїв оцінки ступеня ризиків платника податку, ризиковості здійснення операцій із обґрунтуванням показника за кожним критерієм.
За результатом перевірки уповноважений орган приймає рішення про реєстрацію податкової накладної чи про відмову у проведенні такої реєстрації.
Разом з цим, рішення щодо віднесення платника до одного із Критеріїв ризиковості уповноваженим органом приймається у зв`язку із направленням таким платником на реєстрацію податкової накладної.
Водночас, відмова у реєстрації надісланої платником податкової накладної може мати місце лише у тому разі, якщо встановлені під час перевірки податкової накладної ризики не спростовані платником документальним підтвердженням її вартісних та кількісних показників.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.
Натомість, здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Колегія суддів враховує, що згідно даних податкових накладних у графі опис (номенклатура) товарів/послуг позивачем визначено вид товару, його кількість, ціну тощо.
Вказані показники позивач через особистий електронний кабінет на вимогу контролюючого органу підтвердив первинними та бухгалтерськими матеріалами, надав пояснення з приводу цих операцій.
Водночас, у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не визначено перелік документів, який є недостатнім для проведення реєстрації податкових накладних, не наведено обставини, які стали підставою для віднесення платника до ризикових. Не зазначено та не обґрунтовано, які саме порушення допущені платником під час складання та оформлення первинної і бухгалтерської документації.
Наведене свідчить про те, що вимоги відповідача не були вичерпними, не були направлені на одержання від платника конкретних матеріалів та на встановлення дійсних показників накладних.
Водночас, як свідчать обставини справи, оспорюване рішення прийнято, виходячи з факту одержання податкової інформації, що може свідчити про ризиковість платника податку. В контексті наведеного слід погодитись із обґрунтованістю доводів позивача про те, що поширення на позивача критерію «ризиковість» через стосунки з іншими «ризиковими» платниками податків, суперечить базовим принципам та основам податкового законодавства. Зокрема, настання визначеної законом відповідальності повинно відбуватися у разі порушення податкового законодавства безпосередньо платником податків, якого притягнуто до відповідальності.
Враховуючи, що контролюючий орган належним чином не дослідив подані позивачем матеріали для підтвердження кількісних і вартісних показників податкових накладних, а висновки в оскаржуваних рішеннях не містять належних обґрунтувань віднесення платника до ризикових і неможливості провести реєстрацію накладних, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції з урахуванням правильної оцінки обставин справи та застосуванням норм матеріального права дійшов вірного висновку про наявність підстав для скасування рішень суб`єкта владних повноважень із встановленням способу усунення порушень прав та інтересів позивача шляхом зобов`язання податкового органу виключити позивача з переліку ризикових та провести реєстрацію податкових накладних датою подання їх на реєстрацію.
З огляду на те, що судом першої інстанції правильно застосовані норми матеріального та процесуального права, висновки суду першої інстанції відповідають дійсним обставинам справи, колегія суддів вважає, що судове рішення відповідно до ст. 316 КАС України підлягає залишенню без змін.
Відповідно до приписів ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Керуючись ст.ст. 139, 308, 311, п. 1 ч. 1 ст. 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2024 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її прийняття, але може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту постанови.
Головуючий-суддя: О.В. Єщенко
Судді: А.В. Крусян
О.В. Яковлєв
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.01.2025 |
Оприлюднено | 23.01.2025 |
Номер документу | 124573989 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Єщенко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні