П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 січня 2025 р.м. ОдесаСправа № 420/14060/24
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Коваля М.П.,
суддів Осіпова Ю.В.,
Скрипченка В.О.,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одеса апеляційну скаргу адвоката Лисевича Сергія Вікторовича в інтересах ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 15 жовтня 2024 року, прийняте у складі суду судді Самойлюк Г.П. в місті Одеса, по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 , за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНИЙ АЛЬЯНС МОНТАЖПРОЕКТ», Виробничо-комерційна фірма у формі Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕГАПОЛІС», про визнання протиправним та скасування наказу,-
В С Т А Н О В И В:
У травні 2024 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 , в якому позивач просив суд визнати протиправним та скасувати наказ командира військової частини НОМЕР_1 від 09 березня 2024 року № 49 «Про результати службового розслідування» в частинах, що стосуються підполковника ОСОБА_1 .
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 15 жовтня 2024 року залучено до участі у справі Товариство з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНИЙ АЛЬЯНС МОНТАЖПРОЕКТ» та Виробничо-комерційна фірма у формі Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕГАПОЛІС» в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 15 жовтня 2024 року в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовлено.
Не погоджуючись із вказаним рішенням суду першої інстанції, адвокат Лисевич Сергій Вікторович звернувся до П`ятого апеляційного адміністративного суду з апеляційною скаргою в інтересах ОСОБА_1 , в якій посилається на те, що оскаржуване рішення суду першої інстанції ухвалене з порушенням норм процесуального і матеріального права, при цьому суд допустив неповне з`ясування обставин справи, тому просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове судове рішення, яким задовольнити позовну заяву.
Доводи апеляційної скарги ґрунтуються на тому, що притягнення позивача його до обмеженої матеріальної відповідальності ґрунтується на припущеннях, а вину позивача доведено не було. На думку апелянта, службовим розслідуванням не було встановлено зв`язку між виявленими порушеннями та певними збитками визначеного розміру, а також причинний зв`язок між неналежним виконанням апелянтом своїх обов`язків та конкретними збитками. Апелянт звертає увагу, що оскільки службовим розслідуванням не було встановлено наявність тієї матеріальної шкоди, на яку є посилання в доповідній записці № 48 від 20.01.2023 р., причин її виникнення, її розмір, а також осіб, винних в її завданні, то немає правових підстав вважати, що виявлені цим службовим розслідуванням порушення з боку позивача перебувають в причинному зв`язку зі збитками. На думку апелянта, матеріали службового розслідування не містять доказів, з яких можливо достовірно визначити час та причини виникнення шкоди, її розмір, при цьому апелянт звертає увагу, що в ході обох службових розслідувань взагалі не встановлювались дійсні причини, які призвели до виникнення виявлених аудитом порушень.
Представником відповідача надано до апеляційного суду відзив на апеляційну скаргу, у якому зазначено про законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, наказом Командування ВМС ЗСУ № 59 від 16.03.2021 року підполковника ОСОБА_1 з 16 березня 2021 року призначено на посаду командира військової частини НОМЕР_2 .
Військова частина НОМЕР_2 є НОМЕР_3 комендатурою охорони та обслуговування, відноситься до частин забезпечення ІНФОРМАЦІЯ_1 , тобто військової частини НОМЕР_1 .
З 30.03.2023 року позивач призначений старшим офіцером відділу управління доктрин та підготовки командування підготовки військової частини НОМЕР_2 , з 19.09.2023 року дотепер перебуває на посаді начальника полігонної служби командування підготовки відповідача.
Наказом Міністерства оборони України №346 від 02.11.2021 року закріплено на праві оперативного управління за військовою частиною НОМЕР_2 нерухоме військове майно військового містечка № НОМЕР_4 ( АДРЕСА_1 ) (а.с 82, т. ІІ).
Наказом командира військової частини (з адміністративно-господарської діяльності) НОМЕР_2 №13 від 10.02.2022 року «Про організацію охорони та оборони управління ІНФОРМАЦІЯ_2 та рухомого пункту управління Морського командування» на виконання вимог розпорядження начальника штабузаступника командувача Військово-Морських Сил Збройних Сил України №14/дск від 10.02.2022 року, з метою якісної організації охорони та оборони пункту управління Морського командування (в польових умовах) наказано призначити склад сил та засобів, із закріпленою штатною зброєю, що визначено за переліком, який відрядити до військового містечка № НОМЕР_4 ( АДРЕСА_1 ) з 02.02.2022 року до окремого розпорядження.
Наказом командира військової частини (з адміністративно-господарської діяльності) НОМЕР_2 №19 від 24.02.2022 року «Про організацію охорони та оборони військових містечок №№ НОМЕР_5 та НОМЕР_6 » на виконання вимог розпорядження начальника штабузаступника командувача Військово-Морських Сил Збройних Сил України №14/дск від 10.02.2022 року, та відповідно до Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 року, з метою виконання бойових завдань та якісної організації охорони та оборони військових містечок №№1,74 та 214 наказно особовий склад військової частини НОМЕР_2 , із штатною зброєю та одним боєкомплектом, розмістити у військовому містечку № НОМЕР_4 ( АДРЕСА_1 ) з 24 лютого 2022 року до окремого розпорядження.
Відповідно до розпорядження начальника штабузаступника командира військової частини НОМЕР_1 №14/ДСК від 10.02.2022 року «Про організацію роботи на пунктах управління» військовою частиною НОМЕР_2 з 12.02.2022 на території військового містечка № НОМЕР_4 ( АДРЕСА_1 ) розпочато військове навчання.
При цьому пунктом 8 даного розпорядження командиру військової частини НОМЕР_2 підполковнику ОСОБА_2 поставлена задача розгорнути оборону та охорону будівлі пункту управління ІНФОРМАЦІЯ_3 .
В подальшому, відповідно до розпорядження начальника штабузаступника командира військової частини НОМЕР_1 №154/132/98/112ДСК від 15.02.2022 р. командиру військової частини НОМЕР_2 наказано забезпечити заходи з організації охорони та оборони військового містечка № НОМЕР_4 .
На виконання вказаних розпоряджень в будівлю № НОМЕР_7 військового містечка № НОМЕР_4 передислокована основна частина особового складу військової частини НОМЕР_2 , у т.ч. зі службами забезпечення, розгорнуто робочі місця, місця видачі та прийому їжі, місця відпочинку, а також обладнано пости у комплексі будівель № НОМЕР_8 , № НОМЕР_9 , № НОМЕР_7 та № НОМЕР_10 військового містечка № НОМЕР_4 . При цьому оперативний склад військової частини НОМЕР_1 та зведеного батальйону розмістився в будівлі № НОМЕР_11 даного військового містечка (приміщення військового ліцею).
З 12.04.2022 року, у відповідності до розпорядження ІНФОРМАЦІЯ_1 №154/132/98/432, зведений батальйон та оперативний та інший особовий склад військової частини НОМЕР_1 убув до інших місць розосередження, а командиру військової частини НОМЕР_2 визначено прийняти повністю під охорону та оборону об`єкти військового містечка № НОМЕР_4 .
19.01.2023 року начальником управління капітального будівництва та ремонту командування логістики ІНФОРМАЦІЯ_3 надано доповідь командувачу Військово-Морських Сил Збройних Сил України №48 про результати службової перевірки щодо встановлення обставин та осіб, винних у неналежному користуванні казармено-житловим фондом військового містечка № НОМЕР_4 , який використовувався для розміщення підрозділів військової частини НОМЕР_2 .
Наказом командира військової частини НОМЕР_1 №11 від 21.01.2023 року «Про призначення службового розслідування» на виконання розпорядження начальника штабу заступника командира військової частини НОМЕР_1 від 27.12.2022 №94 комісією під головуванням начальника управління капітального будівництва та ремонту командування логістики військової частини НОМЕР_1 капітана 1 рангу ОСОБА_3 проведено службову перевірку з метою встановлення обставин та осіб, винних у неналежному користуванні казармено-житловим фондом військового містечка № НОМЕР_4 , який використовувався для розміщення підрозділів військової частини НОМЕР_2 . За результатами проведення службової перевірки на ім`я командира військової частини НОМЕР_1 складено доповідну записку №48 від 20.01.2023 року.
З метою встановлення причин та передумов, що спричинили нанесенню державі збитків у вигляді пошкодження казармено-житлового фонду, а саме будівель за ГП№№3,4, військового містечка № НОМЕР_4 , винних в цьому осіб, наказано призначити службове розслідування, проведення якого доручено комісії військової частини НОМЕР_1 (а.с.92 т. ІІ)
Відповідно до вимог статті 85 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, Порядку проведення службового розслідування у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 21.11.2017 №608 (зі змінами), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2017 року за №1503/31371, наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 23.01.2023 року №11 Про призначення службового розслідування комісією у складі: голови капітана 1 рангу ОСОБА_4 , начальника відділу безпеки військової служби військової частини НОМЕР_1 , членів комісії: капітана 2 рангу ОСОБА_5 , начальника групи внутрішнього контролю військової частини НОМЕР_1 , капітана 2 рангу ОСОБА_6 , начальника служби охорони праці та технічного нагляду відділу безпеки військової частини НОМЕР_1 , капітана 3 рангу ОСОБА_7 , офіцера відділу інфраструктурного забезпечення тилу командування логістики військової частини НОМЕР_1 , проведено службове розслідування з метою встановлення причин та передумов що спричинили нанесення державі збитків у вигляді пошкодження казармено-житлового фонду, а саме будівель за ГП №№3,4 військового містечка № НОМЕР_4 , та винних в цьому осіб.
Актом службового розслідування №138 від 28.02.2023 року встановлено, що у відповідності до пункту 8, Розпорядження начальника штабузаступника командувача Військово-Морських Сил Збройних Сил України від 10.02.22 року №14/дск "Про організацію роботи на пунктах управління", командиру військової частини НОМЕР_2 , поставлено завдання в термін до 14.00. 12.02.2022 року у військовому містечку № НОМЕР_4 організувати охорону і оборону будівлі пункту управління ІНФОРМАЦІЯ_3 .
З початком агресії російської федерації 24.02.2022, виходячи з умов обстановки, що склалася та загрози завдання ударів по пунктах постійної дислокації військових частин, з метою розосередження підрозділів, на територію військового містечка № НОМЕР_4 переміщено частину особового складу військової частини НОМЕР_1 та увесь особовий склад військової частини НОМЕР_2 , який не був задіяний до виконання завдань на інших об`єктах. Основні підрозділи та частина служб забезпечення військової частини НОМЕР_2 були розміщені у приміщеннях будівлі за ГП№4, взято під охорону та обладнано пости у будівлях за ГП№3,34,2.
Особовий склад військової частини НОМЕР_1 виконував завдання у складі зведеного батальйону Військово-Морських Сил Збройних Сил України та розміщувався у будівлі за ГП№1 (ліцей). 12.04.2022 у відповідності до розпорядження ІНФОРМАЦІЯ_3 №154/132/98/432, зведений батальйон призупинив виконання завдань, особовий склад військової частини НОМЕР_1 убув до інших місць розосередження. Пунктом 3 вказаного розпорядження командиру військової частини НОМЕР_2 визначено прийняти під охорону та оборону об`єкти військового містечка № НОМЕР_4 .
В період з квітня по грудень 2022 року військова частина НОМЕР_2 здійснювала охорону будівлі та споруди військового містечка № НОМЕР_4 , забезпечувала пропускний режим до об`єкту.
У ході з`ясування причин та передумов, що призвели до нанесення державі збитків у вигляді пошкодження казармено-житлового фонду, а саме будівель за ГП №№3,4 військового містечка № НОМЕР_4 , встановлено, що система охорони і оборони пункту управління ІНФОРМАЦІЯ_3 , а також внутрішньої служби у місці розосередження в/ч НОМЕР_2 , належним чином не організовувались.
При вивченні організації планування охорони та оборони пункту управління ІНФОРМАЦІЯ_3 , встановлено, що в порушення вимог пункту 4.6 "Бойового статуту Військово-Морських Сил Збройних Сил України. Структура та функціонування пунктів управління в операціях", затвердженого наказом ІНФОРМАЦІЯ_3 № 42дск від 08.02.2021 року, військовою частиною НОМЕР_2 не відпрацьовано "План охорони та оборони пункту управління". Зі звітних документів надано лише "Схему охорони та оборони місця розосередження «Будмайданчик», яка затверджена командиром військової частини НОМЕР_2 .
Актом службового розслідування при вивченні порядку організації охорони та оборони пункту управління встановлено, що вартова, або патрульна служба під час охорони пункту управління не організовувались. В наказі командира військової частини НОМЕР_2 від 11.02.2022 року №13 "Про організацію охорони та оборони пункту управління ІНФОРМАЦІЯ_3 " зазначені питання не відображені, звітних документів не надано.
В порушення вимог статті 270 розділу 9 Статуту гарнізонної та вартової служб Збройних Сил України, командиром військової частини НОМЕР_2 не було прийнято Рішення (наказ) про організацію охорони і оборони об`єктів, бойової та іншої техніки, військового майна окремо розташованих підрозділів.
В період з 12.04.22р. по 05.12.22р. командир військової частини повинен був забезпечити охорону об`єкту шляхом організації патрульної служби згідно вимог статей 270-281 Статуту гарнізонної та вартової служб Збройних Сил України. Натомість комісії представлено "Книги добору варт, бойового чергування військової частини НОМЕР_2 на пункті розосередження будмайданчик" №№455,406, які не відповідають вимогам жодних керівних документів.
З пояснень начальника штабу-першого заступника командира військової частини майора ОСОБА_8 встановлено, що добовий наряд по охороні військового містечка № НОМЕР_4 призначався у відповідності до записів в даних книгах. Добір та призначення особового складу чергового по об`єкту (частині) та його помічника зі складу офіцерів частини, в порушення вимог статті 279 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, проводились головними сержантами рот охорони, замість начальника штабу частини. Затвердження вказаних нарядів здійснювалось начальником штабу-першим заступником командира військової частини НОМЕР_2 майором ОСОБА_9 , при вивчені вказаних матеріалів встановлено, що командуванням військової частини НОМЕР_2 не приділялась належна увага внутрішній службі так як тривалий час на протязі тижнів наряди не затверджувались, або не підписувались посадовими особами, а саме: Книга №455 з 21.11. по 03.12.; на сторінках 3,8,9,10,11,12, не розписані чергові зміни чергових по об`єкту та їх помічників з 03.00-09.00. Книга №406 19.07.;16.08.;28.08.-03.09.; на сторінках №110,39,38,30,33,24,22,17,16,15,13, 12,11,10,9,8,7 не розписані чергові зміни чергових по об`єкту та їх помічників з 21.00-03.00, з 03.00-09.00.
При вивченні "Книги приймання та здавання чергування по військовому містечку № НОМЕР_4 " №405 від 06.06.2022 року встановлено, що черговий по містечку призначався на добу, зі складанням відповідного рапорту про зміну. У зазначених книгах виявлені розбіжності. Так в "Книгах добору варт, бойового чергування військової частини НОМЕР_2 на пункті розосередження будмайданчик", доба поділена між черговими (чотири різні військовослужбовця) з 09.00 до 09.00 наступної доби. В рапортах чергових не зазначено про прийом зброї, боєприпасів, майна за описом. Рішення на зміну чергових замість командира військової частини приймалось начальником штабу-першим заступником командира військової частини. Також встановлено, що в період з 01.09. по 10.09.22р., під час знаходження у відрядженні майора ОСОБА_8 , рішення про зміну чергових надавалось за його підписом. Вищезазначене свідчить про низьку організацію внутрішньої служби та відсутність контролю за її несенням.
Вказані елементи охорони і оборони, згідно схеми, забезпечували охорону будівель за ГП№2,3,4,34 з першого по третій поверхи будівель, та здійснювали пропускний режим на територію в/м № НОМЕР_4 .
Особовому складу підрозділів охорони інструкціями не визначено час та порядок патрулювання; особливості патрулювання на окремих ділянках маршруту; порядок дій патрульних у разі нападу, пожежі або стихійного лиха, бойової тривоги; порядок застосування зброї; порядок допуску осіб до об`єктів і на територію, що охороняється, наявність і місце знаходження технічних засобів охорони.
В інструкціях чергового військового містечка № НОМЕР_4 та його помічника зазначено, що вказанні категорії добового наряду заступають на добу, що суперечить записам в книгах добору варт, також у вказаних інструкціях викладений різний порядок охорони майна на об`єкті. Окремі елементи охорони, такі як пости «БРАМА» та «АРКА», не зазначені на Схемі, що свідчить про низьку якість відпрацювання документів чергової служби та контроль за нею.
В порушення вимог статті 184 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України розділу "Розміщення в населених пунктах", командиром військової частини НОМЕР_2 не було призначено старших у кожному приміщенні, які відповідають за поведінку військовослужбовців, внутрішній порядок, і цілісність майна в приміщеннях, чистоту території, що прилягає до приміщень, та додержання правил пожежної безпеки. Не погоджено питання щодо користування майном власників приміщень без їх дозволу.
В порушення вимог статті 59 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, командиром військової частини НОМЕР_2 не було організовано належну експлуатацію приміщень наданих для розквартирування військової частини та її підрозділів на час розосередження в період з квітня по грудень 2022 року.
В порушення положень Договорів підряду №№14/2021, 43/2021, 6/2021 від 2021 року, укладених між військовою частиною НОМЕР_1 та підрядними організаціями на реконструкцію будівель за ГП№3,4,34, а саме розділу 8, встановлено що начальником управління капітального будівництва та ремонту командування логістики ІНФОРМАЦІЯ_3 капітаном 1 рангу ОСОБА_3 , як представником Замовника в період з лютого по липень 2022 року не було вжито необхідних заходів для недопущення випадкового знищення, або пошкодження Об`єкта, наданого під реконструкцію.
З пояснень командира військової частини НОМЕР_2 підполковника ОСОБА_10 , встановлено, що ним не організовано належної охорони пункту управління ВМС ЗСУ в період з 12.02. по 12.04.22, та місця розосередження військової частини НОМЕР_2 у військовому містечку № НОМЕР_4 в період з 13.04. по 05.12.22, не здійснювався належний контроль за несенням внутрішньої служби.
Наказом військової частини НОМЕР_1 №35 від 03.03.20223 року «Про результати службового розслідування» за порушення вимог Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, визначених статтями 16, 59, 129, 130, 184, 299, Положення про НОМЕР_3 комендатуру охорони та обслуговування, функціональних обов`язків, затверджених наказом ІНФОРМАЦІЯ_3 №61/дск від 22.04.2016 року, у частині виконання службових обов`язків, що визначають обсяг виконання завдань, доручених йому за посадою, а також відповідними посібниками, порадниками, положеннями, інструкціями, в частині забезпечення належного рівня внутрішньої служби, пункту 4.4 Доктрини про структури пунктів управління в Об`єднаній операції в частині організації охорони та оборони пункту управління, на командира військової частини НОМЕР_2 підполковника ОСОБА_1 накладено дисциплінарне стягнення - сувора догана.
Вказаний наказ ОСОБА_1 не оскаржувався.
Наказом командира військової частини НОМЕР_1 №262/АГД від 28.12.2023 року «Про призначення службового розслідування», з метою притягнення до матеріальної відповідальності винних осіб за школу завдану державі, призначено службове розслідування.
Вказаним наказом встановлено, що Четвертим територіальним управлінням внутрішнього аудиту Служби внутрішнього аудиту Міністерства оборони України проведено аудиторське дослідження діяльності військової частини НОМЕР_1 з питань дотримання посадовими особами законності та виконання вимог нормативних документів під час використання матеріальних, фінансових та інших ресурсів на будівництво (реконструкцію) та капітальний ремонт військових об`єктів за період з 01.07.2019 року по 31.08.2023 року, в результаті якого були встановлені порушення, допущені учасниками будівництва (реконструкції) при визначенні вартості та обсягів робіт.
Так пунктом 4.2 розділу IV аудиторського звіту №540/5/38аз від 12.12.2023 року встановлено завищення обсягів та вартості виконаних робіт на об`єктах будівництва (реконструкції) військового містечка №217, що призвело до втрат на суму 710, 824 грн. (а.с.133 т. ІІ)
Наказом командира військової частини НОМЕР_1 №22/АГД від 12.01.2024 року «Про внесення змін до наказу командира військової частини НОМЕР_1 №262/АГД від 28.12.2023 року», з метою належної організації обліку втрат та нестач військові частини НОМЕР_1 , наказано внести зміни до наказу командира військової частини НОМЕР_1 №262/АГД від 28.12.2023 року «Про призначення службового розслідування», та абзац другий констатуючої частини (преамбули) викладено в наступній редакції: «Так, розділом ІІ аудиторського звіту №520/5/38/аз від 12.12.2023 встановлено завищення обсягів та вартості виконаних робіт на об`єктах будівництва (реконструкції) військового містечка №217, що призвело до втрат на суму 1 066,364 грн. (відшкодовано під час аудиту 355,540 грн.)
Наказом командира військової частини НОМЕР_1 №36/АГД від 25.01.2024 року «про продовження строку проведення службового розслідування» продовжено строк службового розслідування, призначеного наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 28.12.2023 року №262/АГД «Про призначення службового розслідування» до 24.02.2024 року.
Відповідно до вимог статті 85 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, Порядку проведення службового розслідування у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України № 608 від 21.11.2017 (зі змінами), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2017 року за № 1503/31371, наказу командира військової частини НОМЕР_1 № 262/АГД від 28.12.2023 зі змінами внесеними наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 12.01.2024 № 22/АГД, комісією проведено службове розслідування з метою притягнення до матеріальної відповідальності винних осіб за шкоду завдану державі.
Актом службового розслідування №9546 від 24.02.2024 року (а.с. 110 т. ІІ) встановлено, що Четвертим територіальним управлінням внутрішнього аудиту Служби внутрішнього аудиту Міністерства оборони України проведено аудиторське дослідження діяльності військової частини НОМЕР_1 з питань дотримання посадовими особами законності та виконання вимог нормативних документів під час використання матеріальних, фінансових та інших ресурсів на будівництво (реконструкцію) та капітальний ремонт військових об`єктів, аудиторський звіт від 12.12.2023 №520/5/38/аз.
Проведеним аудитом перевірено та встановлено завищення обсягів та вартості виконаних робіт на об`єктах будівництва (реконструкції) військового містечка № 217 (будівлі за ГП №3, №4) на загальну суму 1 066 364,00 грн., яка складається з наступних даних:
- по будівлі №3 723 406,78 грн.,
- по будівлі №4 342 957,50 грн.
Вказані витрати утворилися внаслідок:
1) виконання підрядниками ТОВ «БУДІВЕЛЬНИЙ АЛЬЯНС МОНТАЖПРОЕКТ» та ВКФ ТОВ Мегаполіс за договорами підряду від 18.05.2021 р. та 15.04.2021 р. із замовником військовою частиною НОМЕР_1 (а також можливо й ТОВ «Вінницька будівельна компанія» за раніше укладеними договорами по реконструкції цих будівель із замовником Південне управління капітального будівництва МО України) не в повному обсязі оплачених робіт з улаштування стяжок підлог, монтажу системи опалення та кондиціонування повітря;
2) демонтажу (псування) лінолеуму, освітлювальної апаратури, електротехнічного та сантехнічного обладнання, дверної та віконної фурнітури тощо, інших пошкоджень внутрішніх приміщень будівлі.
На відшкодування оплачених за договором, але невиконаних робіт підрядниками під час проведення аудиторської перевірки фактично виконано додаткові роботи з підсилення конструктивів (на об`єкті будівництва будівля №3) та по улаштуванню теплового вузлу (на об`єкті будівництва будівля №4), які не увійшли до складу договірної ціни і склали: 191 964,00 грн. по будівлі №3 та 163 575,25 грн. по будівлі №4 відповідно.
Решту суми (в розмірі 531 441,91 грн. по будівлі №3 та 179 382,25 грн. по будівлі №4, а загалом 710 824,16 грн.) слід вважати прямою дійсною шкодою, заподіяною державі, що виникла внаслідок несанкціонованого демонтажу сантехнічного, електротехнічного, освітлювального обладнання, оздоблювальної фурнітури тощо, інших пошкоджень внутрішніх приміщень будівель №3 та №4, які мали місце в період з кінця лютого до початку грудня 2022 року.
Вивченням наявної інформації встановлено, що за основу висновків аудиторської групи 4 ТУВА, крім безпосереднього дослідження первинних документів і контрольного обміру фактично виконаних і прийнятих за актами ф.№КБ-2в будівельних робіт (із залученням відповідних фахівців), взято результати:
- службової перевірки щодо встановлення обставин та осіб, винних у неналежному користуванні казармено-житловим фондом військового містечка № НОМЕР_4 (вх. №48 від 19.01.2023 р.),
- службового розслідування, проведеного комісією військової частини НОМЕР_1 (акт № 138 від 28.02.2023 р.), щодо встановлення причин та передумов що спричинили нанесення державі збитків у вигляді пошкодження казармено-житлового фонду, а саме будівель за ГП №№3, 4 військового містечка № НОМЕР_4 , результати якого оголошено наказом командира військової частини НОМЕР_1 №35 від 03.03.2023 р.
При цьому, серед проміжних висновків щодо причин виявлених порушень вказано на:
1) недостатній контроль з боку відповідальних осіб УКБ та військової частини НОМЕР_1 , як виконавця функцій замовника робіт, за здійсненням технічного нагляду та відсутності алгоритму дій по збереженню об`єктів під час призупинення будівництва в умовах запровадження воєнного стану в Україні;
2) несанкціонований демонтаж будівельного обладнання, апаратури, фурнітури, іншого устаткування приміщень вказаних будівель №№3 та 4, що мало місце під час розміщення на фондах військового містечка № НОМЕР_4 , у т.ч. у вказаних будівлях, особового складу підрозділів військової частини НОМЕР_2 від початку повномасштабної збройної агресії російської федерації.
Водночас, листом №520/5/2073 від 25.12.2023 начальник 4 ТУВА уточнив, що із загальної суми встановлених аудиторською групою завищень обсягів та вартості робіт по будівлі №3 (723,407 тис. грн.) з вини підрядної організації сума завищень склала 191 964,87 грн. і ця сума повністю відшкодована підрядником шляхом виконання додаткових робіт, а решта визначених завищень в сумі 531 441,91 грн. допущена внаслідок несанкціонованого демонтажу обладнання та окремих елементів мереж опалення та кондиціонування повітря. В свою чергу, із загальної суми встановлених аудиторською групою завищень обсягів та вартості робіт по будівлі №4 (342 957,00 грн.) з вини підрядної організації сума завищень склала 163 575,25 грн. і ця сума повністю відшкодована підрядником шляхом виконання додаткових робіт, а решта визначених завищень в сумі 179 382,25 грн. допущена внаслідок несанкціонованого демонтажу (псування) лінолеуму, освітлювальної апаратури, електротехнічного та сантехнічного обладнання, дверної та віконної фурнітури.
Таким чином, на момент проведення даного службового розслідування розмір фактичних збитків, завданих державі і не відшкодованих за рахунок винних осіб, складає 710 824,16 грн. (531 441,91 грн. + 179 382,25 грн.).
При цьому, предметом даного службового розслідування стало:
1. Виявлення причин та умов, осіб, з вини яких допущено завищення обсягів та вартості робіт на суму 191 964,87 грн. по будівлі №3 та на суму 163 575,25 грн. по будівлі №4.
2. Виявлення причин та умов, осіб, з вини яких допущено завдання шкоди державі пошкодженням проведеного ремонту та несанкціонованим демонтажем будівельного обладнання, апаратури, фурнітури тощо з будівлі №3 на суму 531 441,91 грн. по будівлі №3 та на суму 179 382,25 грн. по будівлі №4.
Службовим розслідуванням встановлено, що основні обставини та факти, а також коло ключових посадових осіб, які мали відношення в силу своїх посадових обов`язків до організації належного використання та збереження казармено-житлового фонду військового містечка № НОМЕР_4 , зокрема будівель №№3 та 4, в період після 15.02.2022 року (тобто після початку реалізації розпорядження начальника штабузаступника командувача ВМС ЗС України №154/132/98/112ДСК від 15.02.2022 р. щодо забезпечення командиром військової частини НОМЕР_2 заходів з організації охорони та оборони військового містечка № НОМЕР_4 ) було окреслено у службовому розслідуванні (акт №138 від 28.02.2023 р.), за результатами якого видано наказ командира військової частини НОМЕР_1 №35 від 03.03.2023 «Про результати службового розслідування».
Так, відповідно до вказаного акту розслідування причинами та передумовами, що спричинили нанесення збитків у вигляді пошкодження елементів будівель за ГП №№3, 4 військового містечка № НОМЕР_4 , стали:
- неналежне виконання командиром військової частини НОМЕР_2 підполковником ОСОБА_11 вимог Статуту внутрішньої служби ЗС України, визначених статтею 16, Положення про 56 коо та функціональних обов`язків, затверджених наказом ІНФОРМАЦІЯ_3 від 22.04.2016 року №61/дск,, в частині виконання службових обов`язків, що визначають обсяг виконання завдань, доручених йому за посадою, а також відповідними посібниками, порадниками, положеннями, інструкціями, вимог статей 59, 129, 130, 184, 299 Статуту внутрішньої служби ЗС України в частині забезпечення належного рівня внутрішньої служби, пункту 4.4 Доктрини про структури пунктів управління в Об`єднаній операції в частині організації охорони та оборони пункту управління.
Таким чином, беручи за основу акт №138 від 28.02.2023 р. та матеріали вказаного службового розслідування, виданий на його основі наказ командира військової частини НОМЕР_1 від 03.03.2023 р. №35, які безпосередньо пов?язані з предметом даного службового розслідування, з метою суворого додержання приписів пункту 2 розділу VIII Порядку проведення службового розслідування у ЗС України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 21.11.2017 р. №608, а також Закону України «Про матеріальну відповідальність військовослужбовців та прирівняних до них осіб за шкоду, завдану державі», в ході даного службового розслідування було проведено:
- ознайомлення з відповідними розділами та висновками аудиторського звіту від 12.12.2023 №520/5/38/аз, а також з іншими документами (листи, повідомлення тощо) посадових осіб, що мали відношення до даної справи, у т.ч. із направленням запитів;
- складання схем, креслень, які не увійшли до матеріалів акту №138 від 23.02.2023 р.;
- додаткове опитування військовослужбовців військових частин НОМЕР_2 та НОМЕР_1 ;
- вивчення додаткової нормативно-правової бази, у т.ч. пов`язаної з регулюванням порядку організації будівництва об`єктів, зокрема в МО України, поточного та капітального ремонту будівель ЗС України, порядку оформлення прийняття виконаних робіт, їх оплати, обліку тощо, іншого діючого законодавства України.
В результаті проведених дій (заходів) в рамках даного службового розслідування встановлено таке.
1) Визначені в наказі командира військової частини НОМЕР_1 №35 від 03.03.2023 р. порушення колишнім командиром військової частини НОМЕР_2 підполковником ОСОБА_12 вимог статей 16, 59, 129, 130, 184, 299 Статуту внутрішньої служби ЗС України, інших вказаних керівних документів, знайшли своє підтвердження і мають бути охарактеризовані як бездіяльність, пов`язана з неналежним виконанням ним як загальних службових обов`язків так і своїх службових обов`язків за посадою командира частини, не прийняттям в межах компетенції управлінських рішень стосовно такої організації внутрішньої служби та побуту підлеглих військовослужбовців на території військового містечка № НОМЕР_4 в період з лютого по листопад 2022 року, які б забезпечили не лише надійну охорону будівель та споруд містечка, належний пропускний режим, але також і збереження казармено-житлового фонду на вказаній території, зокрема будівель №№3 та 4, в яких розташовувався особовий склад військової частини НОМЕР_2 протягом вказаного періоду для проживання та для облаштування постів.
Крім цього, бездіяльність підполковника ОСОБА_13 , ухилення від прийняття необхідних управлінських рішень щодо обов`язку командира частини забезпечувати належне утримання та експлуатацію казарменого фонду, комунальних споруд, інженерних мереж та територій військових містечок, належну бойову готовність та повсякденну життєдіяльність військових частин, у т.ч. безпідставне ухилення від прийняття будівель №№3,4 під охорону за актами, направленими йому у липні та серпні 2022 року, що спричинило чисельні пошкодження приміщень будівель №№3,4, несанкціонований демонтаж (а по суті розкрадання) будівельно-технічного обладнання, яке в них знаходилось у змонтованому вигляді, тобто сприяло завданню державі майнової шкоди у розмірі, встановленому матеріалами службового розслідування (акт №38 від 28.02.2024) та уточненими даними аудиторської перевірки 4 ТУВА, яка проводилась в період з вересня по грудень 2023 року (аудиторський звіт від 12.12.2023 №520/5/38/аз).
Такими протиправними діями, що спричинили завдання шкоди державі пошкодженням та несанкціонованим демонтажем (розкраданням) визначеного відповідними документами (дефектними актами, актами контрольного обміру та ін.) державного майна, колишній командир військової частини НОМЕР_2 ОСОБА_12 , крім визначених у п.1 наказу командира військової частини НОМЕР_1 №35 від 03.03.2023 р. приписів нормативно-правових та інших керівних актів, порушив вимоги:
статей 7, 11, 58, 66, 67 (в частинах, що стосуються організації внутрішнього порядку та обов`язку збереження державного майна, правильного утримання й збереження техніки, ощадливої та бережливої експлуатації казармено-житлового фонду тощо), 130-132, 160-173, 179-186 (в частині правильного розміщення особового складу в приміщеннях, їх утримання, визначення старших, складання описів майна тощо) Статуту внутрішньої служби ЗС України;
пунктів 4.5., 6.1., 6.2., 6.4., 6.5. Положення про організацію квартирно-експлуатаційного забезпечення Збройних Сил України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 03.07.2013 р. №448;
пунктів 2.3, 2.4, 2.10, 3.1.1-3.1.9. Положення про військове (корабельне) господарство, затвердженого наказом МО України №300 від 16.07.1997р. (в частині забезпечення правильної та безпечної експлуатації, зберігання і ремонту озброєння, бойової та іншої техніки і майна, утримання у належному стані, удосконалення і розвиток об`єктів навчально-матеріальної бази бойової підготовки, спеціальних споруд, особистої відповідальності за підтримання у справному стані та правильне використання спеціальних споруд та інших матеріальних засобів, об`єктів казармено-житлового фонду, комунальних споруд та земельних ділянок, тощо).
Висновками службового розслідування встановлено, що проведеним службовим розслідуванням в цілому підтверджено висновки аудиторської перевірки четвертого територіального управління внутрішнього аудиту Служби внутрішнього аудиту Міністерства оборони України (аудиторський звіт від 12.12.2023 №520/5/38/аз, лист начальника четвертого територіального управління внутрішнього аудиту Служби внутрішнього аудиту Міністерства оборони України від 25.12.2023 № 520/5/2073) та висновки службового розслідування проведеного комісією військової частини НОМЕР_1 (акт №138 від 28.02.2023, призначеного наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 21.01.2023 №11, результати якого оголошено наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 03.03.2023 №35).
2) Загальна сума збитків, завданих державі складає 1 066 364,28 грн., з якої:
355 540,12 грн. є результатом завищення обсягів робіт, допущених з вини підрядних організацій та організацій, що здійснювали технічний нагляд під час прийняття виконаних будівельних робіт по будівлях №№3 та НОМЕР_7 військового містечка № НОМЕР_4 , і які відшкодовані підрядними організаціями шляхом виконання інших робот під час роботи аудиторської групи;
710 824,16 грн. є наслідком пошкодження виконаних будівельних робіт по облаштуванню приміщень вищевказаних будівель №№3 та 4 особовим складом військової частини НОМЕР_2 на протязі лютого-грудня 2022 року, а також несанкціонованого демонтажу (псування та розкрадання) лінолеумного покриття, освітлювальної апаратури, обладнання, дверної та віконної фурнітури, електротехнічного та сантехнічного обладнання, окремих елементів мереж опалення та кондиціонування повітря у приміщеннях вказаних будівель №№3 та 4, здійснених особами, встановити яких під час службового розслідування та за допомогою тих організаційних, технічних, правових повноважень, що дозволені законом або маються в наявності у членів комісії військової частини НОМЕР_1 , не представилося можливим.
3) Заподіяні державі в особі військової частини НОМЕР_1 збитки, що стали предметом даного розслідування, є прямою дійсною шкодою, завданою державному майну шляхом його пошкодження, псування, розкрадання або втрати.
4) Винними військовослужбовцями, через бездіяльність яких та неналежність вжитих заходів по забезпеченню статутної організації внутрішньої служби та повсякденної діяльності, діяльності по охороні та обороні військових об`єктів, у т.ч. будівель №№3, 4, не було забезпечено надійне збереження вказаного державного майна, запобігання його пошкодженню, псуванню, знищенню або розкраданню є посадові особи командного складу військової частини НОМЕР_2 , а в частині оперативної організації контроля за збереженням об`єктів будівництва в умовах запровадження воєнного стану військової частини НОМЕР_1 .
5) Визначені у даному розслідуванні та притягнуті до дисциплінарної відповідальності наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 03.03.2023 р. №35 посадові особи військової частини НОМЕР_2 , а саме: підполковник ОСОБА_12 , майор ОСОБА_14 , майор ОСОБА_15 підлягають притягненню до обмеженої матеріальної відповідальності, оскільки їх протиправна поведінка у вигляді невиконання та/або неналежного виконання обов`язків військової служби та службових обов`язків сприяла, тобто має причинно-наслідковий зв`язок із завданою шкодою державі.
Формою вини слід визначити як необережну у вигляді службової недбалості та службової самовпевненості.
6) Дії начальника УКБ та військової частини НОМЕР_1 капітана 1 рангу ОСОБА_16 по вжиттю ним заходів у якості керівника органу виконавця функцій замовника будівництва щодо контролю за виконанням умов договорів підряду на будівництво під час прийняття виконаних робіт не порушували вимог чинного законодавства та приписів керівних актів, а тому не є винними. В частині ж заходів контролю по збереженню державного майна на об`єктах будівництва (будівлях №№3, 4 військового містечка № НОМЕР_4 ) дії вказаного військовослужбовця були вичерпними згідно його посадових повноважень, але недостатньо ефективними за кінцевим результатом, втім причинно-наслідковий зв`язок між цими діями та завданими державі збитками відсутній. Вказане унеможливлює притягнення капітана 1 рангу ОСОБА_16 до матеріальної відповідальності.
7) З огляду на матеріали службового розслідування комісія вважала, що в діях колишнього командира військової частини НОМЕР_2 містяться ознаки кримінального правопорушення, передбаченого частиною 4 статті 425 Кримінального кодексу України «Недбале ставлення до військової служби» та полягає в недбалому ставленні підполковника ОСОБА_13 до обов`язків військової служби, яке заподіяло державі істотну шкоду і вчинене в умовах воєнного стану.
Комісією, яка проводила службове розслідування запропоновано притягнути винних до матеріальної відповідальності.
Наказом командира військової частини НОМЕР_1 №49 від 09.03.2024 року «Про результати службового розслідування» за порушення вимог статей 7, 11, 16, 5 8, 59, 66, 67, 130-132, 160-173, 179-186 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, підпунктів 4.5, 6.1, 6.2, 6.4, 6.5 Положення про організацію квартирно-експлуатаційного забезпечення Збройних Сил України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 03 липня 2013 року № 448, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 13 вересня 2013 року за № 21500/24122, підпунктів 2.3, 2.4, 2.10, 3.1.1-3.1.9 Положення про військове (корабельне) господарство Збройних Сил України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 16 липня 1997 року № 300, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 22 грудня 1997 року за № 615/2419, що виявилось у бездіяльності та невжитті належних заходів, передбачених чинним законодавством, керівними документами щодо організації внутрішньої служби та внутрішнього порядку у військовій частині, бережливого ставлення та ощадливої експлуатації казармено-житлового фонду та іншого державного майна, переданого для використання в цілях військової служби, запобігання розкраданню, знищенню чи псуванню, іншому незаконному витрачанню військового та іншого майна, унаслідок чого було завдано шкоду державному майну на суму 710 824,16 грн, притягнуто до обмеженої матеріальної відповідальності колишнього командира військової частини НОМЕР_2 підполковника ОСОБА_1 у розмірі десяти прожиткових мінімумів, установлених для працездатних осіб у рахунок погашення завданої державі шкоди, у розмірі 30 280,00 (тридцять тисяч двісті вісімдесят) грн 00 копійок.
ОСОБА_1 , не погоджуючись з наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 09 березня 2024 року № 49 «Про результати службового розслідування» в частинах, що стосуються підполковника ОСОБА_1 , звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи спірне питання, суд першої інстанції виходив з того, що висновок службового розслідування сформований у межах компетенції та з врахуванням всіх обставин. Вина позивача у порушенні службової дисципліни доведена належними та допустимими доказами, тому суд погоджується з доводами відповідача про те, що спірний наказ є правомірним та обґрунтованим, а застосоване дисциплінарне стягнення у вигляді притягнення ОСОБА_1 до обмеженої матеріальної відповідальності є співмірним до вчиненого проступку.
Вирішуючи дану справу в апеляційній інстанції, колегія суддів виходить з наступного.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правове врегулювання дисциплінарної відповідальності військовослужбовців здійснюється на підставі Закону України «Про Дисциплінарний статут Збройних Сил України» № 551-XIV від 24.03.1999, яким затверджено Дисциплінарний статут Збройних Сил України (далі Дисциплінарний статут). Дисциплінарний статут визначає, що усі військовослужбовці Збройних Сил України незалежно від своїх військових звань, службового становища та заслуг повинні неухильно керуватися вимогами цього Статуту.
Відповідно до вимог статей 1, 2 Дисциплінарного статуту військова дисципліна - це бездоганне і неухильне додержання всіма військовослужбовцями порядку і правил, встановлених військовими статутами та іншим законодавством України. Військова дисципліна ґрунтується на усвідомленні військовослужбовцями свого військового обов`язку, відповідальності за захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, на їх вірності Військовій присязі.
Крім того, Статут внутрішньої служби Збройних Сил України відповідно до його вступної частини визначає загальні права та обов`язки військовослужбовців Збройних Сил України і їх взаємовідносини, обов`язки основних посадових осіб бригади (полку, корабля 1 і 2 рангу, окремого батальйону) та її підрозділів, правила внутрішнього порядку у військовій частині та її підрозділах.
Статтею 16 Статуту визначено, що кожний військовослужбовець зобов`язаний виконувати службові обов`язки, що визначають обсяг виконання завдань, доручених йому за посадою. Ці обов`язки визначаються статутами Збройних Сил України, а також відповідними посібниками, порадниками, положеннями, інструкціями.
Відповідно до ст.ст.36,37 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України командир (начальник) відповідає за відданий наказ, його наслідки та відповідність законодавству, а також за невжиття заходів для його виконання, за зловживання, перевищення влади чи службових повноважень. За віддання і виконання явно злочинного наказу (розпорядження) винні особи притягаються до відповідальності згідно із законом.
Статтею 58 Статуту встановлено, що командир (начальник) є єдиноначальником і особисто відповідає перед державою за бойову та мобілізаційну готовність довіреної йому військової частини, корабля (підрозділу) за забезпечення охорони державної таємниці; за бойову підготовку, виховання, військову дисципліну, морально-психологічний стан, збереження життя і зміцнення здоров`я особового складу; за внутрішній порядок, стан і збереження озброєння, боєприпасів, бойової та іншої техніки, пального і матеріальних засобів; за всебічне забезпечення військової частини, корабля (підрозділу); за додержання принципів соціальної справедливості.
Відповідно до п. 2.3, 3.1.3 Положення про військове (корабельне) господарство Збройних Сил України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 16.07.1997 року за №300, командир військової частини (з`єднання) організовує військове (корабельне) господарство та керує ним. Керівництво він здійснює особисто, через штаб, своїх заступників, начальників родів військ та служб.
Командир військової частини (з`єднання) несе особисту відповідальність за організацію матеріального, медичного, ветеринарного, технічного, аеродромно-технічного, торговельно-побутового, квартирно-експлуатаційного та фінансового забезпечення; за забезпечення частини (з`єднання) матеріальними засобами і коштами та організацію їх перевезення, законність та доцільність їх витрачання; за підтримання у справному стані та правильне використання озброєння, бойової та іншої техніки, боєприпасів, пального, спеціальних споруд та інших матеріальних засобів; об`єктів навчально-матеріальної бази, казармено-житлового фонду, комунальних споруд та земельних ділянок; за проведення необхідних заходів щодо охорони навколишнього середовища в місцях дислокації та дій військ, а також за організацію протипожежної охорони та безпечну експлуатацію об`єктів держтехнагляду частини (з`єднання) і створення на кожному робочому місці умов праці відповідно до вимог нормативних актів. При виявленні втрат, нестач, навмисного пошкодження військового майна, його розкрадання, інших корисливих зловживань він має право вживати у встановленому законом порядку заходів щодо відшкодування завданих державі збитків, а у випадках скоєння злочинів - порушувати кримінальну справу та проводити дізнання.
Положеннями про організацію квартирно-експлуатаційного забезпечення Збройних Сил України, затвердженими наказом Міністра оборони України від 03.07.2013 р. №448 (пункти 4.5., 6.1., 6.2., 6.4., 6.5.), визначено, що командир військової частини зобов`язаний забезпечувати утримання і експлуатацію за призначенням переданих військовій частині фондів і території військового містечка, квартирного майна та земельних ділянок, вживати заходів щодо охорони навколишнього природного середовища і раціонального використання природних ресурсів у районі розташування військової частини, забезпечувати економне використання комунальних послуг та енергоносіїв. У разі самовільного захоплення, незаконного вилучення земель оборони або нерухомого військового майна командир військової частини зобов`язаний вжити заходів щодо захисту інтересів держави відповідно до чинного законодавства; - правильна експлуатація казарменого фонду, комунальних споруд, інженерних мереж, територій військових містечок досягається: утриманням їх згідно з вимогами Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, відповідними правилами і нормами технічної експлуатації; своєчасним і якісним проведенням технічного обслуговування, поточного та капітального ремонту казарменого фонду, комунальних споруд, інженерних мереж, благоустрою територій військових містечок (доріг, тротуарів, дитячих і спортивних майданчиків, огорож тощо); проведенням профілактичних заходів з пожежної безпеки; - експлуатація казарменого фонду, комунальних споруд, інженерних мереж, територій військових містечок здійснюється з дотриманням максимальної економії коштів та матеріальних засобів без нанесення шкоди технічному стану будинків, комунальних споруд, інженерних мереж, без зменшення їх строків служби, а також без погіршення санітарно-гігієнічних і культурно-побутових умов особового складу військових частин. - командири військових частин зобов`язані забезпечувати належне утримання та експлуатацію казарменого фонду, комунальних споруд, інженерних мереж та територій військових містечок, належну бойову готовність та повсякденну життєдіяльність військових частин.
Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 обіймав посаду командира військової частини НОМЕР_2 .
Відповідно до ст. 45 Дисциплінарного статуту за вчинення адміністративних правопорушень військовослужбовці несуть дисциплінарну відповідальність за цим Статутом, за винятком випадків, передбачених Кодексом України про адміністративні правопорушення. За вчинення правопорушень, пов`язаних із корупцією, військовослужбовці несуть відповідальність згідно з Кодексом України про адміністративні правопорушення. У разі вчинення кримінального правопорушення військовослужбовець притягається до кримінальної відповідальності.
Статтями 26,27 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України визначено, що військовослужбовці залежно від характеру вчиненого правопорушення чи провини несуть дисциплінарну, адміністративну, матеріальну, цивільно-правову та кримінальну відповідальність згідно із законом.
Військовослужбовці, на яких накладається дисциплінарне стягнення за вчинене правопорушення, не звільняються від матеріальної та цивільно-правової відповідальності за ці правопорушення. За вчинення кримінального правопорушення військовослужбовці притягаються до кримінальної відповідальності на загальних підставах.
Закон України від 03.10.2019 року №160-ІХ «Про матеріальну відповідальність військовослужбовців та прирівняних до них осіб за шкоду, завдану державі» (далі - Закон №160-IX), відповідно до його преамбули визначає підстави та порядок притягнення військовослужбовців та деяких інших осіб до матеріальної відповідальності за шкоду, завдану державному майну, у тому числі військовому майну, майну, залученому під час мобілізації, а також грошовим коштам, під час виконання ними службових обов`язків.
Статтею 1 Закону наведені значення термінів, у якому вони вживаються у Законі, зокрема:
командир (начальник) - командир (начальник, керівник) військової частини, установи, організації, закладу;
матеріальна відповідальність - вид юридичної відповідальності, що полягає в обов`язку військовослужбовців та деяких інших осіб покрити повністю або частково пряму дійсну шкоду, що було завдано з їх вини шляхом знищення, пошкодження, створення нестачі, розкрадання або незаконного використання військового та іншого майна під час виконання обов`язків військової служби або службових обов`язків, а також додаткове стягнення в дохід держави як санкція за протиправні дії у разі застосування підвищеної матеріальної відповідальності;
пряма дійсна шкода (далі - шкода) - збитки, завдані військовій частині, установі, організації, закладу шляхом знищення, пошкодження, створення нестачі, розкрадання або незаконного використання військового та іншого майна, погіршення або зниження його цінності, а також витрати на відновлення чи придбання військового та іншого державного майна замість пошкодженого або втраченого, надлишкові виплати під час виконання обов`язків військової служби або службових обов`язків. До шкоди не включаються доходи, які могли бути одержані за звичайних обставин, якщо таких збитків не було б завдано.
Частинами 1-3 ст.3 Закону встановлено, що підставою для притягнення до матеріальної відповідальності є шкода, завдана неправомірним рішенням, невиконанням чи неналежним виконанням особою обов`язків військової служби або службових обов`язків, крім обставин, визначених ст.9 цього Закону, які виключають матеріальну відповідальність. Умовами притягнення до матеріальної відповідальності є: 1) наявність шкоди; 2) протиправна поведінка особи у зв`язку з невиконанням чи неналежним виконанням нею обов`язків військової служби або службових обов`язків; 3) причинний зв`язок між протиправною поведінкою особи і завданою шкодою; 4) вина особи в завданні шкоди.
Притягнення особи до матеріальної відповідальності за завдану шкоду не звільняє її від дисциплінарної, адміністративної чи кримінальної відповідальності, встановленої законами України.
Переведення особи до іншого місця служби чи її звільнення з посади або служби не може бути підставою для звільнення її від матеріальної відповідальності, встановленої законом.
Згідно з чч.2,3 ст.5 Закону командир (начальник), який своїм рішенням чи бездіяльністю порушив установлений порядок обліку, зберігання, використання військового та іншого майна або не вжив належних заходів, передбачених законодавством, щодо запобігання розкраданню, знищенню чи псуванню, іншому незаконному витрачанню військового та іншого майна, внаслідок чого було завдано шкоду, або щодо притягнення винних осіб до матеріальної відповідальності, несе матеріальну відповідальність у розмірі завданої шкоди, але не більше п`ятнадцяти прожиткових мінімумів, установлених для працездатних осіб. Розмір прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, визначається на день видання наказу про притягнення особи до обмеженої матеріальної відповідальності.
Як вбачається з матеріалів справи, наказами командира військової частини НОМЕР_1 №11 від 21.01.2023 року «Про призначення службового розслідування», №262/АГД від 28.12.2023 року «Про призначення службового розслідування», зокрема, відносно позивача призначені службові розслідування, за результатами яких складені акти службових розслідувань №138,№9546, з яким позивач був ознайомлений.
Колегія суддів не приймає до уваги доводи апелянта, що матеріалами службового розслідування не доведено вини позивача у спричиненні шкоди державі, а також не враховано, що за час перебування позивача на посаді відповідач не володів інформацією щодо дійсного стану будівель №№3, 4 (та інших) військового містечка №217, які перебували під реконструкцією, вартістю та обсягом виконаних будівельно-монтажних робіт, що виключає неналежне виконанням ним, як командиром військової частини НОМЕР_2 , обов`язків військової служби та службових обов`язків по забезпеченню збереження державного майна та завданими державі збитками.
Як вірно зазначено судом першої інстанції, вказані доводи позивача є неспроможними з огляду на те, що відповідно до ст.28 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України єдиноначальність є одним із принципів будівництва і керівництва Збройними Силами України і полягає в: наділенні командира (начальника) всією повнотою розпорядчої влади стосовно підлеглих і покладенні на нього персональної відповідальності перед державою за всі сторони життя та діяльності військової частини, підрозділу і кожного військовослужбовця; наданні командирові (начальникові) права одноособово приймати рішення, віддавати накази; забезпеченні виконання зазначених рішень (наказів), виходячи із всебічної оцінки обстановки та керуючись вимогами законів і статутів Збройних Сил України.
Службовими розслідуваннями встановлено (акти №138 від 28.02.2023 р. та №9546 від 24.02.2024 р.), що псування (пошкодження) та розкрадання державного майна у даних будівлях відбулось, зокрема, через незадовільну організацію побуту (внутрішнього порядку) та несення охорони, у тому числі патрулювання та пропускного режиму (внутрішньої служби) особовим складом військової частини НОМЕР_2 таким чином, яке б забезпечило неухильне виконання всіма військовослужбовцями частини, у тому числі уповноваженими на виконання організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, порядку та правил, встановлених Статутом внутрішньої служби ЗСУ, Статутом гарнізонної та вартової служб ЗСУ, іншими законами та керівними підзаконними нормативно-правовими актами, які вимагають від командирів (начальників) забезпечувати належне утримання, використання (експлуатацію) та збереження казарменого фонду, комунальних споруд, інженерних мереж та територій військових містечок, берегти державне майно, здійснювати постійний контроль за правильним, ощадливим та доцільним витрачанням (використанням) матеріальних засобів і коштів, вживати необхідних заходів для боротьби з нераціональними їх витратами (використанням), втратами, нестачами, псуванням і розкраданням.
Крім того, допитані під час розгляду справи у суді першої інстанції свідки, надали пояснення, що саме військовою частиною НОМЕР_2 здійснювалася охорона військового містечка № НОМЕР_4 , а також те, що особовий склад військової частини НОМЕР_2 був розміщений всередині будівель №3 та №4. Доступ до приміщень військового містечка № НОМЕР_4 був забезпечений лише особовому складу.
Тобто за вказаний період, у томі числі за період, коли позивач виконував обов`язки командира військової частини, на нього був покладений обов`язок щодо виконання покладених на нього функціональних обов`язків, вжиття належних і достатніх заходів щодо, у тому числі і переважно, запобігання розкраданню, знищенню чи псуванню, іншому незаконному витрачанню військового та іншого державного майна.
Колегія суддів також не приймає до уваги доводи апелянта, що з матеріалів службових розслідувань не вбачається дотримання відповідачем законного порядку визначення розміру матеріальної шкоди щодо кожної будівлі, та встановлення дійсних причин її виникнення.
Судом встановлено, що у відповідності до наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 03.03.2023 № 35 за результатами службового розслідування притягнуто до дисциплінарної відповідальності низку офіцерів військової частини НОМЕР_2 , у тому числі її колишнього командира підполковника ОСОБА_17 , без прийняття рішення стосовно відшкодування завданих державі збитків, тобто без облікування суми збитків із взяттям їх на дебіторську заборгованість військової частини НОМЕР_1 .
В подальшому, в період з 30.08.2023 по 12.12.2023 четвертим територіальним управлінням внутрішнього аудиту Служби внутрішнього аудиту МО України, враховуючи відсутність облікованої дебіторської заборгованості у військовій частині НОМЕР_1 на загальну суму 938358,77 грн., здійснено перевірку комплекту будівельно-монтажних робіт замовником яких виступала військова частина НОМЕР_1 (в тому числі і виконані та оплачені раніше, але пошкоджені, будівельно-монтажні роботи в будівлях військового містечка № НОМЕР_4 , які виникли під час розквартирування військовослужбовців військової частини НОМЕР_2 ) та встановлено завищення обсягів та вартості виконаних робіт по об`єктах реконструкції без урахування матеріалів попередніх перевірок та розслідувань, як різниця між оплаченими та наявними обсягами та вартістю будівельно-монтажних робіт.
За результатами контрольних обмірів, перевірок та оціночних розрахунків пошкоджень по будівлях №№3 та НОМЕР_7 військового містечка №217, здійсненими 4 ТУВА, розбіжність з даними, викладеними у вищезазначених Дефектних актах та Розрахунках вартості відновлювальних будівельно-монтажних робіт, що містилися в матеріалах службового розслідування як додатки до акту службової перевірки (вх. №48 від 19.01.2023 р. військової частини НОМЕР_1 ), встановлено:
- по будівлі за ГП № 3 вартість відновлення за даними службової перевірки (вх. №48 від 19.01.2023 р.) становить 519 446,92 грн., а у відповідності до аудиторського звіту завищення обсягів та вартості становить 531 441,91 грн. Розбіжність в сумі 11994,99 грн. є різницею між вартістю окремих матеріалів за результатами розрахунків службової перевірки та даними аудиторського звіту;
- по будівлі за ГП № 4 вартість відновлення за даними службової перевірки (вх. №48 від 19.01.2023 р.) становить 418 911,85 грн., а у відповідності до аудиторського звіту завищення обсягів та вартості становить 179 382,0 грн. Розбіжність в сумі 239 529,85 грн. пов`язана з тим, що у розрахунки службової перевірки увійшов весь комплекс пошкоджень будівельно-монтажних робіт які потребують відновленню (як по замовнику військовій частині НОМЕР_1 , так і по попередньому замовнику Південному управлінню капітального будівництва Міністерства оборони України), а представники аудиту перевіряли тільки будівельно-монтажні роботи по яким замовником виступала військова частина НОМЕР_1 .
На підставі вищевикладеного аудиторським звітом №520/5/38/аз від 12.12.2023 четвертого територіального управління внутрішнього аудиту Служби внутрішнього аудиту МО України встановлено завищення обсягів та вартості виконаних робіт по об`єктах будівництва (реконструкції) військового містечка №217, що призвело до втрат на суму 710824 грн., що фактично являється частиною будівельно-монтажних робіт, виконання яких необхідно для відновлення до попереднього стану об`єктів реконструкції, пошкодження яких стало наслідком діяльності військової частини НОМЕР_2 та бездіяльності командування вказаної частини, в загальній сумі 938358,77 грн., які було виявлено за результатами службової перевірки військової частини НОМЕР_1 .
Відповідно до Закону України «Про матеріальну відповідальність військовослужбовців та прирівняних до них осіб за шкоду, завдану державі» підставою для матеріальної відповідальності є шкода, завдана неправомірним рішенням, невиконанням чи неналежним виконанням особою обов`язків військової служби або службових обов`язків
Поняття прямої дійсної шкоди визначено у ч. 1 п. 5 ст. 1 Закону та визначається як збитки завдані військовій частині, установі, організації, закладу шляхом знищення, пошкодження, створення нестачі, розкрадання або незаконного використання військового та іншого майна, погіршення або зниження його цінності, а також витрати на відновлення чи придбання військового та іншого державного майна замість пошкодженого або втраченого, надлишкові виплати під час виконання обов`язків військової служби або службових обов`язків.
Тобто пряма дійсна шкода означає наявність завданих збитків державі в особі військової частини, установи, організації.
За ст. 22 Цивільного кодексу України «збитки це втрати, які особа зазнала у зв?язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила чи має зробити для відновлення порушеного права (реальні збитки)».
Як вбачається з акту службового розслідування, вартість матеріальної шкоди фактично встановлена результатами службового розслідування та висновком аудиторської перевірки 4 ТУВА і дорівнює: 531 441,91 грн. по будівлі №3 та 179 382,25 грн. по будівлі №4, а загалом 710 824,16 грн.
Колегія суддів також вважає необґрунтованими доводи апелянта, що відповідач не володів інформацією щодо дійсного стану будівель №№3, 4 (та інших) військового містечка №217, які перебували під реконструкцією, вартістю та обсягом виконаних будівельно-монтажних робіт, відповідач не має доказів облаштованості приміщень будівель №№3 та 4 певним державним майном станом на лютий 2022 року та доказів зміни їх стану в період з 15 лютого по 5 грудня 2022 року.
В основу Розрахунків вартості відновлювальних робіт (доданих до акту службової перевірки №48 від 19.01.2023 р. військової частини НОМЕР_1 ), а також Відомостей перерахунку вартості (завищення) обсягів робіт, складених аудиторською групою 4 ТУВА стосовно будівель №№3 та 4, були покладені дані з актів приймання виконаних будівельно-монтажних робіт ф. №КБ-2В, тобто тих робіт (куди входила і вартість змонтованого обладнання).
Вказане підтверджується поясненнями капітана 1 рангу ОСОБА_18 від 29.01.2024 р. матеріали службового розслідування, дод. до акту №9546 від 24.02.2024р., арк.132-136) прийняті Замовником будівництва за участі сертифікованого фахівця організації, уповноваженої на здійснення технічного нагляду виконання та прийняття будівельних робіт (згідно укладених договорів на здійснення технічного нагляду це є: по будівлі №3 ТОВ «Конструкторське бюро «САУБА», договір №23/2021 від 02.06.2021; по будівлі №4 ТОВ «В.С.ПРОЕКТ», договір №16/2021 від 31.05.2021), та документально оформлені.
Після чого й оплачені за рахунок державних коштів на підставі зазначених актів ф.КБ-2В та відповідних їм довідок про вартість виконаних будівельних робіт та витрати (ф. № КБ-3).
Вказані документи підтверджували облаштованості приміщень будівель №№3 та 4 відповідним майном (у т.ч. роботами, матеріалами, іншими енергозатратами) станом на грудень 2021 р. січень 2022 р
Крім того, судом встановлено, що наказ командира військової частини НОМЕР_1 №35 від 03.03.2023 р., яким позивача притягнуто до дисциплінарної відповідальності у вигляді суворої догани позивачем не оскаржувався та є чинним.
Отже службовим розслідуванням, за яким складено акт №138, та наказом командира військової частини НОМЕР_1 №35 від 03.03.2023 р. встановлені причини та передумови, що спричинили нанесення державі збитків у вигляді пошкодження казармено-житлового фонду, а саме будівель за генеральним планом № 3,4 військового містечка № НОМЕР_4
Висновки службового розслідування, викладені в наказі військової частини НОМЕР_1 №35 від 03.03.2023 р. були враховані під час складанні акту №9546 від 24.02.2024 р. та винесення відповідачем оскаржуваного наказу №49, з огляду на його чинність на момент проведення додаткового розслідування, як доведені і такі, що мали істотне значення при обґрунтуванні висновків додаткового розслідування, а відтак при обґрунтуванні правомірності наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 03.03.2023 р. №49 в частині притягнення підполковника ОСОБА_17 до матеріальної відповідальності.
Отже, позивачем не доведено наявності порушень суб`єктом владних повноважень при проведенні службового розслідування, які б могли вплинути на прийняття оскаржуваного наказу.
З урахуванням викладеного, суд першої інстанції вірно встановив, що висновок службового розслідування сформований у межах компетенції та з врахуванням всіх обставин. Вина позивача у порушенні службової дисципліни доведена належними та допустимими доказами, тому спірний наказ є правомірним та обґрунтованим, а застосоване дисциплінарне стягнення у вигляді притягнення ОСОБА_1 до обмеженої матеріальної відповідальності є співмірним до вчиненого проступку.
Враховуючи викладене, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вони не спростовують висновків суду першої інстанції, яким повно та правильно встановлено обставини справи і ухвалено судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до положень статті 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи викладені обставини та з огляду на наведені положення законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а судове рішення без змін.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 292, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу адвоката Лисевича Сергія Вікторовича в інтересах ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 15 жовтня 2024 року залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 15 жовтня 2024 року по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 , за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНИЙ АЛЬЯНС МОНТАЖПРОЕКТ», Виробничо-комерційна фірма у формі Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕГАПОЛІС», про визнання протиправним та скасування наказу залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Верховного Суду.
Головуючий суддя: М. П. Коваль
Суддя: Ю.В. Осіпов
Суддя: В.О. Скрипченко
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2025 |
Оприлюднено | 23.01.2025 |
Номер документу | 124574160 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Коваль М.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні