ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 580/3229/24 Головуючий у 1-й інстанції: Каліновська А.В.
Суддя-доповідач: Черпак Ю.К.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 січня 2025 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача Черпака Ю.К.,
суддів Кобаля М.І., Штульман І.В.,
розглянувши у письмовому провадженні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Черкаській області на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 05 червня 2024 року, ухвалене в порядку спрощеного (письмового) позовного провадження без повідомлення та виклику сторін, у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Теплоформат» до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення,
В С Т А Н О В И В:
У квітні 2024 року товариство з обмеженою відповідальністю «Теплоформат» (далі - позивач/ТОВ «Теплоформат») звернулось до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі - відповідач/апелянт/податковий орган/ГУ ДПС у Черкаській області) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Черкаській області від 25 січня 2024 року № 009400403, яким до ТОВ «Теплоформат» застосовано штраф з податку на додану вартість в сумі 134 443, 57 грн.
В обґрунтування позовних вимог ТОВ «Теплоформат» зазначило, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і до останнього календарного дня місяця, в якому завершується дія карантину (до 30 червня 2023 року) не застосовується. Крім того, відповідачем невірно визначено розмір штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних відповідно до Закону України «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» від 12 січня 2023 року № 2876-ІХ. Також вказано, що позивачем своєчасно подано на реєстрацію 216-ть податкових накладних через програму M.E.Doc, однак протягом операційного дня квитанції про їх прийняття/неприйняття, або зупинення не надійшли. У подальшому, реєстрація таких податкових накладних відбулась з порушенням строку їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач наголосив, що в силу вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, 215-ть податкових накладних вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки їх надіслано на реєстрацію платником податків у межах граничного строку реєстрації податкової накладної, тому вважає, що порушення з боку товариства не було, а відтак застосування штрафу є протиправним.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 05 червня 2024 року позов ТОВ «Теплоформат» задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Черкаській області від 25 січня 2024 року № 009400403 в частині застосування до ТОВ «Теплоформат» штрафних санкцій у сумі 80 454, 01 грн (вісімдесят тисяч чотириста п`ятдесят чотири гривні одна копійка).
У задоволенні інших позовних вимог відмовлено.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Черкаській на користь ТОВ «Теплоформат» витрати зі сплати судового збору в сумі 1 206, 81 грн (одна тисяча двісті шість гривень вісімдесят одна копійка).
Задовольняючи позовні вимоги частково, суд першої інстанції мотивував своє рішення встановленням факту своєчасної реєстрації позивачем 208-ми податкових накладних, що підтверджується доданими до матеріалів справи відомостями (електронні витяги) з комп`ютерної програми M.E.Doc в межах операційного дня. При цьому, податкові накладні від 19 жовтня 2022 року № 85, 28 жовтня 2022 року № 74, 24 жовтня 2022 року № 82, 18 жовтня 2022 року № 76, 17 жовтня 2022 року № 86, 24 жовтня 2022 року № 80, 18 жовтня 2022 року № 84, 18 жовтня 2022 року № 79, 18 листопада 2022 року № 85 - подані позивачем на реєстрацію після 20 години операційного дня, тому вони вважаються такими, що зареєстровані позивачем наступного робочого дня вже з порушенням граничних строків їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Окрім того, не підлягає скасуванню податкове повідомлення-рішення в частині 89 податкових накладних на суму штрафних санкцій 53 989, 56 грн, оскільки такі податкові накладні (дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року) зареєстровані після 15 липня 2022 року, що є порушенням пунктів 201.10 статті 201, статті 187 розділу ПК України.
В апеляційній скарзі ГУ ДПС у Черкаській області, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, просить скасувати рішення суду та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову. На його думку, факт порушення позивачем законодавства в частині пропуску кінцевого строку реєстрації податкових накладних є встановленим, що підтверджується висновками в акті перевірки, а податкове повідомлення-рішення відповідає вимогам податкового законодавства.
Відзив на апеляційну скаргу не надходив.
Апеляційний розгляд справи відповідно до пункту 3 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Згідно з частинами першою та другою статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
З метою повного та всебічного встановлення обставин справи, колегією суддів вирішено продовжити на розумний строк її апеляційний розгляд.
Перевіривши повноту встановлення фактичних обставин справ та їх правову оцінку, правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного перегляду цієї справи, що ГУ ДПС у Черкаській області проведено камеральну перевірку ТОВ «Теплоформат» з питань своєчасності реєстрації податкових накладних в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.
Результати перевірки оформлені актом від 27 грудня 2023 року № 13179/23-00-04-03-04/36782688.
За результатами перевірки встановлено порушення ТОВ «Теплоформат» пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України в частині своєчасно не зареєстрованих 297-ми податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних.
На підставі висновків акта перевірки від 27 грудня 2023 року № 13179/23-00-04-03-04/36782688 ГУ ДПС у Черкаській області винесено податкове повідомлення-рішення від 25 січня 2024 року № 009400403, яким до позивача застосовано штраф у сумі 134 443, 57 грн.
Не погоджуючись з вказаним податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Колегія суддів, переглядаючи рішення суду першої інстанції в апеляційному порядку, враховує наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права, обов`язки платників податків та зборів, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (далі - ПК України).
Відповідно до підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно з підпунктом 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України Єдиний реєстр податкових накладних (далі - ЄРПН) - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема, для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
За змістом пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів, 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів, 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів, 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення терміну реєстрації від 61 до 365 календарних днів, 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
У випадку встановлення факту вчинення платником податку порушення граничного терміну реєстрації податкових накладних контролюючий орган відповідно до пункту 58.1 статті 58 ПК України (визначає підстави, порядок оформлення та вручення податкового повідомлення-рішення) та положень пункту 2 розділу II Порядку надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28 грудня 2015 року № 1204, складає податкове повідомлення-рішення за формою «Н» за порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 ПК України.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних регламентовано Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246).
Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку № 1246 операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації. Операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Згідно з пунктом 4 Порядку № 1246 до Реєстру вносяться відомості щодо податкових накладних та/або розрахунків коригування, які прийняті до Реєстру та підлягають реєстрації, реєстрацію яких зупинено, а також щодо яких у встановленому порядку прийнято рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації.
Пунктом 5 Порядку № 1246 встановлено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пункт 11 Порядку №1246 передбачає, що після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Відповідно до пунктів 12, 13 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Згідно з пунктами 14, 15 Порядку № 1246 квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
З системного аналізу наведених правових норм можна дійти висновку, що у будь-якому випадку контролюючий орган протягом операційного дня зобов`язаний надіслати платнику податку одну з квитанцій: або про прийняття податкової накладної, або про її неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Строки, визначені для реєстрації податкових накладних, встановлені у календарних днях, при цьому право платника податку для реєстрації податкових накладних пов`язане виключно з операційним днем, який відповідно до Порядку № 1246 триває з 8-ї до 20-ї години. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Таким чином, у процедурі внесення інформації (відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування) до ЄРПН є дві окремі стадії: 1) надання платником податку на додану вартість податкової накладної (розрахунку коригування); 2) прийняття/неприйняття податкової накладної (розрахунку коригування) та внесення відомостей щодо неї (нього) безпосередньо до ЄРПН. Перша із цих стадій залежить від платника податку на додану вартість і є результатом його дій, тоді як друга - це результат виконання роботи програмного забезпечення, що контролюється ДПС, та/або безпосередніх дій працівників ДПС, на яку (які) платник податку не має впливу.
При цьому, встановлена нормою пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України відповідальність платника податку на додану вартість за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу для реєстрації податкової накладної та /або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, у виді накладення штрафу може застосовуватися в разі, якщо платник податку не надав (не надіслав) податкову накладну (розрахунок коригування) ДПС у строк, встановлений цією статтею.
З наявного в матеріалах справи розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН (т. 1, а.с. 22-25) вбачається, що підставою для прийняття спірного податкового повідомлення-рішення в частині, яка переглядається судом апеляційної інстанції, були висновки відповідача щодо несвоєчасної реєстрації позивачем 199 податкових накладних.
Матеріали справи свідчать, що уповноважена особа ТОВ «Теплоформат»» з дотримання граничних строків реєстрації в межах операційного дня (до 20 години) направила в електронному форматі до Державної податкової служби України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних 199 податкових накладних, що підтверджується доданими до матеріалів справи копіями протоколів руху документів.
Отже, відповідно до наданих позивачем протоколів руху документа/звіту та пов`язаних з цим повідомлень/квитанцій (електронних витягів) з електронного кабінету комп`ютерної програми M.E.Doc, під час апеляційного перегляду справи встановлено, що спірні 199 податкових накладних були подані позивачем на реєстрацію в межах строку подання їх на реєстрацію та протягом операційного дня, який триває до 20 год. 00 хв.
Натомість, відповідачем не надано доказів направлення позивачу квитанції про прийняття або неприйняття спірної податкової накладної протягом операційного дня, в якому вони були направлені, а саме: 30 червня 2022 року; 31 липня 2022 року; 15 серпня 2022 року; 31 жовтня 2022 року, 15 листопада 2022 року; 30 листопада 2022 року; 15 грудня 2022 року.
Таким чином, долученими протоколами руху документа/звіта та пов`язаних з ним повідомлень/квитанцій (електронними витягами) підтверджується, що позивач, створивши та надіславши податкові накладні на реєстрацію до ЄРПН в останній день у межах операційного дня, своєчасно виконав свої зобов`язання, передбачені податковим законодавством з реєстрації податкових накладних.
Слід зазначити, що при розгляді справ про застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних принциповим є не дата фактичного надходження податкових накладних до Єдиного реєстру податкових накладних, а дата їх відправлення, виходячи з технічного способу реєстрації податкових накладних, тому скрін-шоти з підтвердженням дати надсилання є належним засобом доказування.
Такі правові висновки викладені у постанові Верховного Суду від 22 листопада 2021 року у справі № 160/10558/19, які відповідно до частини шостої статті 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» підлягають врахуванню.
Також колегія суддів зауважує, що відповідно до пункту 109.1 статті 109 ПК України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Таким чином, для вирішення питання про наявність/відсутність підстав для застосування до платника податку відповідальності за не реєстрацію/затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до них, необхідно встановити причини, що зумовили допущення такого пропуску, та перевірити чи вчинив платник податку усі залежні від нього дії з метою належного виконання податкового обов`язку щодо своєчасної реєстрації таких документів.
Якщо затримка реєстрації податкових накладних в ЄРПН виникла не з вини платника податків, це свідчить про протиправність застосування контролюючим органом до нього штрафу за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних.
Отже, з огляду на вказані обставини справи, а саме дату направлення спірних податкових накладних, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку, що позивач своєчасно виконав свої зобов`язання, передбачені податковим законодавством з реєстрації 199 податкових накладних.
Втім, суд першої інстанції, встановивши відсутність підстав для скасування спірного податкового повідомлення-рішення в частині 9-ти податкових накладних, зокрема, від 19 жовтня 2022 року № 85, 28 жовтня 2022 року № 74, 24 жовтня 2022 року № 82, 18 жовтня 2022 року № 76, 17 жовтня 2022 року № 86, 24 жовтня 2022 року № 80, 18 жовтня 2022 року № 84, 18 жовтня 2022 року № 79, 18 листопада 2022 року № 85 (подані позивачем на реєстрацію після 20 години операційного дня), сума штрафу за які складає 4 052, 18 грн, здійснив неправильний розрахунок суми штрафних санкцій, яка підлягає скасуванню, виходячи із розміру штрафної санкції за 208 податкових накладних.
Тому, відповідно до пункту 2 частини першої статті 315 КАС України рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 05 червня 2024 року підлягає зміні в частині скасованої суми штрафної санкції, застосованої до позивача, шляхом зазначення її розміру - 76 401, 83 грн (80 454, 01 грн - 4 052, 18 грн).
Керуючись статтями 308, 311, 315, 317, 322, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Черкаській області задовольнити частково.
Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 05 червня 2024 року змінити в частині обсягу визнання та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 25 січня 2024 року № 009400403.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 25 січня 2024 року № 009400403 в частині накладення штрафу у сумі 76 401, 83 грн (сімдесят шість тисяч чотириста одна гривня вісімдесят три копійки).
В решті рішення суду залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач: Черпак Ю.К.
Судді: Кобаль М.І.
Штульман І.В.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.01.2025 |
Оприлюднено | 23.01.2025 |
Номер документу | 124574460 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпак Юрій Кононович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні