справа № 492/56/25
провадження № 2-о/492/29/25
У Х В А Л А
про залишення заяви без руху
17 січня 2025 року м. Арциз
Суддя Арцизького районного суду Одеської області Гусєва Н.Д.,
ознайомившись із заявою ОСОБА_1 , за участю заінтересованої особи: Арцизького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Болградському районі Одеської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), про встановлення факту, що має юридичне значення, зобов`язання вчинити певні дії, -
встановила:
Представниця заявниці звернулась до суду із зазначеною заявою, в якій просить суд: встановити факти неправильності написання імені ОСОБА_2 у свідоцтві, в актовому записі про народження від 16 грудня 2010 року № 00028397673 у графах «батько», «мати»; встановити факти народження ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , а також просить суд зобов`язати Арцизький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Болградському районі Одеської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) внести відповідні зміни у вказаний актовий запис, посилаючись на те, що 01 листопада 2024 року представниця заявниці звернулася до Малиновського відділу державної реєстрації актів цивільного у м. Одеса Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) про внесення в Державний реєстр актів цивільного стану відомостей щодо народження батьків заявниці, однак їй було відмовлено у внесенні вказаних відомостей, оскільки виявлені помилки у актових записах та розбіжності у документах.
Ознайомившись із заявою, поданою представницею заявниці, та документами, доданими до неї, суддя вважає, що зазначена заява підлягає залишенню без руху, оскільки подана з порушенням статей 316, 318 ЦПК України.
В силу положень частини 3 статті 294 ЦПК України справи окремого провадження розглядаються судом з додержанням загальних правил, встановлених цим Кодексом, за винятком положень щодо змагальності та меж судового розгляду. Інші особливості розгляду цих справ встановлені розділом IV.
Згідно із частиною 2 статті 315 ЦПК України у судовому порядку можуть бути встановлені також інші факти, від яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичних осіб, якщо законом не визначено іншого порядку їх встановлення.
Відповідно до положень статті 316 ЦПК України заява фізичної особи про встановлення факту, що має юридичне значення, подається до суду за місцем її проживання.
Як вбачається з заяви та доданих до неї документів, представницею заявниці у порушення зазначеної права у поданій до суду заяві не зазначено підстав звернення заявниці до Арцизького районного суду Одеської області відповідно до вимог статті 316 ЦПК України, тому представниці заявниці необхідно зазначити підстави та докази звернення заявниці до Арцизького районного суду Одеської області.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 318 ЦПК України у заяві повинно бути зазначено, зокрема, з якою метою необхідно встановити факт, оскільки відповідно до вимог статті 319 ЦПК України у рішенні суду повинно бути також зазначено мету встановлення факту, однак в порушення зазначених норм права представницею заявниці у поданій до суду заяві не зазначено мету встановлення фактів, які просить встановити, оскільки правова мета встановлення фактів, які представниця заявниці просить встановити, обов`язково має впливати на права, обов`язки чи законні інтереси заявниці, тому представниці заявниці необхідно у заяві зазначити з якою метою необхідно встановити вказані факти.
Відповідно до вимог пунктів 3 частини 1 статті 318 ЦПК України у заяві повинні бути зазначені докази, що підтверджують факт, однак представницею заявниці у поданій до суду заяві не зазначено жодного доказу, що підтверджують факти, які просить встановити, а саме факт неправильності написання імені ОСОБА_2 у свідоцтві, в актовому записі про народження від 16 грудня 2010 року № 00028397673 у графах «батько», «мати»; факт народження ОСОБА_3 , ОСОБА_4 .
Крім того,в порушеннявимог положеньстатті 83,частини 2 статті 318 ЦПК України, представницею заявниці до заяви не додано належних та допустимих доказів, що підтверджують викладені у заяві обставини.
Також, слід зазначити, що згідно із частиною 1 статті 293 ЦПК України окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.
Отже, під час розгляду справ у порядку окремого провадження виключається існування спору про право, який пов`язаний із порушенням, оспорюванням або невизнанням, а також недоведенням наявності суб`єктивного права за умов, що є певні особи, які перешкоджають у реалізації такого права.
При цьому, у порядку окремого провадження розглядаються справи про встановлення фактів, за наявності певних умов, а саме, якщо: згідно з законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян; чинним законодавством не передбачено іншого порядку їх встановлення; заявник не має іншої можливості одержати документ, який посвідчує факт, що має юридичне значення; встановлення факту не пов`язується з наступним вирішенням спору про право; чинне цивільне процесуальне законодавство відносить до юрисдикції суду справи про встановлення фактів, від яких залежить виникнення, зміна або припинення суб`єктивних прав громадян.
Аналогічна правова позиція викладена у Постанові Верховного Суду від 10 квітня 2019 року у справі № 320/948/18.
Отже, на відміну від позовного провадження, окремому провадженню притаманні такі ознаки, які характеризують його структурну самостійність та прикладну значущість і які визначаються такою суттєвою ознакою, як безспірність розгляду справ, що віднесені до окремого провадження. Важливою також є не тільки конкретна мета встановлення факту, а його зв`язок із певним суб`єктивним матеріальним правом.
Як вбачається з заяви представниця заявниці просить суд також зобов`язати відповідний орган державної реєстрації актів цивільного стану внести зміни до актового запису, що є позовною вимогою зобов`язального характеру, тому представниці заявниці необхідно визначитися з вимогами заяви, які розглядаються в окремому провадженні.
Також, в порушення вимог частини 7 статті 43 ЦПК України представницею заявниці до заяви не додано доказів надсилання заяви та документів, які додані до заяви, заінтересованій особі, оскільки вказана заява подана до суду в електронній формі.
Вказані недоліки заяви унеможливлюють вирішення питання про відкриття провадження у справі та подальший розгляд справи і ухвалення законного та обґрунтованого рішення.
Згідно з вимогами статті 185 ЦПК України суддя, встановивши, що заяву подано без додержання вимог, викладених у статті 175 ЦПК України постановляє ухвалу про залишення заяви без руху з наданням строку для усунення недоліків, який не може перевищувати десяти днів з дня вручення заявнику ухвали про залишення заяви без руху.
Залишаючи заяву ОСОБА_5 про встановлення факту, що має юридичне значення, зобов`язання вчинити певні дії, суддя також бере до уваги роз`яснення, викладені в пункті 3 Постанови Пленуму Верховного суду України № 5 від 31 березня 1995 року «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення», якими судам надані роз`яснення про те, що вирішуючи питання про прийняття заяв про встановлення фактів, що мають юридичне значення, судам необхідно враховувати, що ці заяви повинні відповідати вимогам щодо її змісту. Якщо у заяві не зазначено, який конкретно факт просить встановити заявник, з яких причин неможливо одержати або відновити документ, що посвідчує даний факт, якими доказами цей факт підтверджується або до заяви не приєднано довідки про неможливість одержання чи відновлення необхідних документів, суддя постановляє ухвалу про залишення заяви без руху і надає заявникові строк для виправлення недоліків. У разі невиконання цих вказівок заява вважається неподаною і повертається заявникові, про що суддя постановляє мотивовану ухвалу.
Слід зазначити, що зазначені в ухвалі суду недоліки не є надмірним формалізмом чи обмеженням доступу до правосуддя, оскільки являє собою прояв забезпечення реалізації балансу принципу верховенства права та принципів цивільного судочинства щодо рівності усіх учасників судового процесу перед законом і судом, юридичної визначеності та диспозитивності.
Європейський суд з прав людини у своїх рішеннях неодноразово наголошував, що право на доступ до суду, закріплене у статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, не є абсолютним, воно може бути піддане допустимим обмеженням, оскільки вимагає за своєю природою державного регулювання.
Враховуючи викладене, суддя дійшла висновку, що заява ОСОБА_1 , за участю заінтересованої особи: Арцизького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Болградському районі Одеської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), про встановлення факту, що має юридичне значення, зобов`язання вчинити певні дії, підлягає залишенню без руху з наданням строку для усунення недоліків, вказаних вище протягом десяти днів з дня отримання представницею заявниці копії наявної ухвали.
Крім того, суддя вважає за необхідне попередити представницю заявниці, що у разі не усунення порушень закону, допущених при подачі вказаної заяви до встановленого судом строку, заява буде вважатися не поданою, та повернута заявниці.
Спосіб усунення недоліків заяви полягає у поданні заяви у вигляді окремого документу з виправленими недоліками, зазначеними в наявній ухвалі суду з наданням її копії та копії всіх документів, що додаються до неї, відповідно до кількості учасників справи.
Також, суддя вважає за необхідне роз`яснити представниці заявниці, що термін «зазначення доказів» слід розуміти як робити якусь позначку; позначати, записувати з метою указати, пишучи, указувати, висловлювати думку, звертати увагу на що-небудь, та в жодному разі не слід розуміти як «надання доказів», оскільки надання доказів можливе на наступних стадіях цивільного процесу, про що також зазначив Пленум Верховного суду України в своїй Постанові від 12 червня 2009 року № 2.
Керуючись статтями 185, 353 ЦПК України, суддя, -
постановила:
Заяву ОСОБА_1 , за участю заінтересованої особи: Арцизького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Болградському районі Одеської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), про встановлення факту, що має юридичне значення, зобов`язання вчинити певні дії залишити без руху.
Роз`яснити представниці заявниці про необхідність виправити недоліки заяви протягом десяти днів з дня отримання копії наявної ухвали; у разі не усунення порушень закону, допущених при подачі вказаної заяви до встановленого судом строку, заява буде вважатися неподаною та повернута.
Учасники справи можуть отримати інформацію щодо даної справи в мережі Інтернет за веб-адресою сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України http:/court.gov.ua/fair/sud1502/.
Ухвала оскарженню не підлягає та набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Суддя Арцизького районного суду
Одеської області Гусєва Н.Д.
Суд | Арцизький районний суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2025 |
Оприлюднено | 23.01.2025 |
Номер документу | 124576083 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: інших фактів, з них:. |
Цивільне
Арцизький районний суд Одеської області
Гусєва Н. Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні