Справа № 336/528/25
Пр. 2-о/336/126/2025
21.01.25
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 січня 2025 року м. Запоріжжя
Шевченківський районний суд м. Запоріжжя у складі: головуючого судді: Вайнраух Л.А., за участі секретарки судового засідання: Теряник А.С., розглянув у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Запоріжжі у порядку окремого провадження цивільну справу №336/528/25 за заявою ОСОБА_1 , заінтересована особа: Шевченківський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Запоріжжі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, подану в порядку окремого провадження, -
за відсутності учасників справи та їх представників, -
ВСТАНОВИВ:
17.01.2025 представниця заявника ОСОБА_2 адвокат Ісянова К.Н. в інтересах заявника звернулася до суду із заявою, поданою в порядку окремого провадження, просить встановити факт смерті ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянки України, РНОКПП НОМЕР_1 , уродженки місто Маріуполь Донецької області, яка настала ІНФОРМАЦІЯ_2 в с. Вершина Друга Куйбишевського району Запорізької області Україна.
Згідно з заявою, ІНФОРМАЦІЯ_2 у віці 88 років померла ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , причина смерті старість, смерть настала в с. Вершина Друга Куйбишевського району Запорізької області. Сторона заявника стверджує, що внаслідок окупації населеного пункту органи державної реєстрації актів цивільного стану не здійснюють свої повноваження на вказаній території, тому заявник позбавлений можливості у встановленому порядку зареєструвати факт смерті його матері. Разом з цим, при зверненні до Шевченківського відділу ДРАЦС у місті Запоріжжі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) заявнику відмовлено у провадженні державної реєстрації смерті, оскільки ним не пред`явлено документи встановленої форми. За змістом заяви зазначено, що встановлення факту смерті необхідне для отримання свідоцтва про смерть, отримання пенсії померлої та прийняття спадщини.
На підставі наведеного, з посиланням на ст. 4-5, 258, 259, 264, 317, 319, 354 ЦПК України, сторона заявника просить задовольнити заяву.
Ухвалою судді від 20.01.2025 прийнято заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, призначено відкрите судове засідання в порядку окремого провадження, за участі заявника та заінтересованої особи.
Заявник та його представниця у судове засідання не з`явилися, за змістом заяви про встановлення факту просять провести розгляд справи за їх відсутності.
Представник заінтересованої особи - Шевченківського відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Запоріжжі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) у судовому засіданні присутній не був, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.
Заяв по суті справи після відкриття провадження від сторін не надходило.
Враховуючи невідкладність розгляду, суд вважає за можливе розглядати справу у призначений час за відсутності заявника та представника заінтересованої особи, що не протирічить ч.1 ст.223 ЦПК України.
Внаслідок неявки в судове засідання всіх учасників справи відповідно до ч.2 ст.247 ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Розглянувши заяву, дослідивши наявні письмові докази, суд дійшов висновку про те, що заява підлягає задоволенню у зв`язку із таким.
Відповідно до ч.7 ст.19 ЦПК України окреме провадження призначене для розгляду справ про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав та інтересів особи або створення умов для здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.
Як врегульовано п.5 ч.2 ст.293 ЦПК України суд розглядає в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення.
Ч.1 ст.315 ЦПК України визначено перелік фактів, які можуть бути встановлені судом. Так, відповідно до п.8 ч.1 ст.315 ЦПК України суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.
Як передбачено ч.2 ст.317 ЦПК України заява про встановлення факту смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана членами сім`ї померлого, їхніми представниками або іншими заінтересованими особами (якщо встановлення факту смерті особи впливає на їхні права, обов`язки чи законні інтереси) до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника.
Відповідно до Указу Президента України № 64/2022 від 24 лютого 2022 року «Про введення воєнного стану в Україні» в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який неодноразово продовжено. На даний час воєнний стан не скасований та не припинений.
Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за №1668/39004 с. Вершина Друга Смирновської сільської територіальної громади Пологівського району Запорізької області, відноситься до тимчасово окупованої Російською Федерацією території України.
За змістом постанови Верховної ради України «Про утворення та ліквідацію районів» від 07.09.2023 утворено Пологівський район (з адміністративним центром у місті Пологи) у складі територій якого, серед іншого, увійшла - Смирновська сільська територіальна громада до складу якої входить с. Вершина Друга.
Ст.3Закону України«Про забезпеченняправ ісвобод громадянта правовийрежим натимчасово окупованійтериторії України»встановлено,що дляцілей цьогоЗакону тимчасовоокупованою територієювизначається: 1)сухопутна територіяАвтономної РеспублікиКрим таміста Севастополя,внутрішні водиУкраїни цихтериторій; 2)внутрішні морськіводи ітериторіальне мореУкраїни навколоКримського півострова,територія виключної(морської)економічної зониУкраїни вздовжузбережжя Кримськогопівострова таприлеглого доузбережжя континентальногошельфу України,на якіпоширюється юрисдикціяорганів державноївлади Українивідповідно донорм міжнародногоправа,Конституції тазаконів України; 3) надра під територіями, зазначеними у пунктах 1 і 2 цієї частини, і повітряний простір над цими територіями.
Відповідно до ст. 9 зазначеного Закону державні органи та органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до Конституції та законів України, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території діють лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків. Встановлення зв`язків та взаємодія органів державної влади України, їх посадових осіб, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб з незаконними органами (посадовими особами), створеними на тимчасово окупованій території, допускається виключно з метою забезпечення національних інтересів України, захисту прав і свобод громадян України, виконання міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, сприяння відновленню в межах тимчасово окупованої території конституційного ладу України.
Як встановлено з матеріалів справи, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженка міста Маріуполь Донецької області, громадянка України (дані паспорта громадянина України серія НОМЕР_2 , виданого Куйбишевським РВ УМВС України в Запорізькій області 05.11.1996) є матір`ю заявника ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , уродженця с. Вершина Друга Куйбишевського району Запорізької області (дані паспорта громадянина України серія НОМЕР_3 , виданого Шевченківським РВ УМВС України в Запорізькій області 09.03.1999). Зазначені обставини підтверджені копією свідоцтва про народження ОСОБА_1 , в якому у графі«мати» вказанодані ОСОБА_3 серії НОМЕР_4 від 06.10.1966.
Згідно з засвідченою копією довідки про смерть №С-01192 від 26.12.2024 ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , померла ІНФОРМАЦІЯ_2 , місце смерті Запорізька область, Куйбишевський район, с. Вершина Друга, причини старість R54.
Відповідно до медичного свідоцтва про смерть серії НОМЕР_5 ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 померла ІНФОРМАЦІЯ_2 вдома за адресою: АДРЕСА_1 .
За даними копії свідоцтва про смерть НОМЕР_6 , виданого на тимчасово окупованій території так званим територіальним відділом РАЦС Куйбишевського району Управління РАЦС Запорізької області 26.12.2024, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , померла ІНФОРМАЦІЯ_2 в с. Вершина Друга Куйбишевського району Запорізької області, про що складено відповідний актовий запис про смерть керівником самопроголошеної державної установи, що незаконно функціонує на окупованій території України.
Згідно з ч.1 ст.17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» №2398-VI від 01.07.2010, державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі: документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.
Відповідно до Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства Юстиції України від 18.10.2000 №52/5, підставою для проведення державної реєстрації смерті є, зокрема, лікарське свідоцтво про смерть (форма №106/о), форма якого затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.08.2006 №545, рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час.
В судовому засіданні встановлено, що надані заявником докази, видані медичною установою, яка знаходиться на тимчасово окупованій території, а також органом реєстрації актів цивільного стану, де органи державної влади під час окупації не здійснюють свої повноваження.
Оцінюючи вказані документи, суд виходить з того, що смерть особи є юридичним фактом, що має наслідком припинення, зміну та виникнення багатьох правовідносин, а тому має безпосереднє значення для реалізації різними особами своїх прав.
Відповідно до ст. 3, 8, 9 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права, утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави, а чинні міжнародні договори, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України.
Стосовно окупованих територій у практиці Міжнародного суду ООН сформульовані так звані «намібійські винятки»: документи, видані окупаційною владою, повинні визнаватися, якщо їх невизнання веде за собою серйозні порушення або обмеження прав громадян. У Консультативному висновку Міжнародного суду ООН від 21 червня 1971 р. «Юридичні наслідки для держав щодо триваючої присутності Південної Африки у Намібії» зазначено, що держави - члени ООН зобов`язані визнавати незаконність і недійсність триваючої присутності Південної Африки в Намібії, але «у той час як офіційні дії, вчинені урядом Південної Африки від імені або щодо Намібії після припинення дії мандата є незаконними і недійсними, ця недійсність не може бути застосовна до таких дій як, наприклад, реєстрація народжень, смертей і шлюбів».
Також, Європейський суд з прав людини у справах «Кіпр проти Туреччини» та «Мозер проти Республіки Молдови та Росії» констатував, що «Консультативний висновок Міжнародного Суду, що розуміється в сукупності з виступами і поясненнями деяких членів суду, чітко показує, що в ситуаціях, подібних до тих, що наводяться в цій справі, зобов`язання ігнорувати, не брати до уваги дії існуючих de facto органів та інститутів [окупаційної влади] далеко від абсолютного. Для людей, що проживають на цій території, життя триває. І це життя потрібно зробити більш стерпним і захищеним фактичною владою, включаючи їх суди; і виключно в інтересах жителів цієї території дії згаданої влади, які мають відношення до сказаного вище, не можуть просто ігноруватися третіми країнами або міжнародними організаціями, особливо судами, в тому числі й цим [ЄСПЛ]. Вирішити інакше означало б зовсім позбавляти людей, що проживають на цій території, всіх їх прав щоразу, коли вони обговорюються в міжнародному контексті, що означало б позбавлення їх навіть мінімального рівня прав, які їм належать». При цьому, за логікою цього рішення, визнання актів окупаційної влади в обмеженому контексті захисту прав мешканців окупованих територій ніяким чином не легітимізує таку владу. Спираючись на сформульований у цій справі підхід, ЄСПЛ наголосив, що «першочерговим завданням для прав, передбачених Конвенцією, завжди має бути їх ефективна захищеність на території всіх Договірних Сторін, навіть якщо частина цієї території знаходиться під ефективним контролем іншої Договірної Сторони [тобто є окупованою]».
Враховуючи викладену практику Європейського суду з прав людини, суд вважає за можливе застосувати названі «намібійські винятки» в контексті оцінки документів про смерть особи, виданих установою, що знаходиться на окупованій території, як доказів, оскільки суд виходить з того, що можливості збору доказів смерті особи на окупованій території можуть бути істотно обмеженими, у той час як встановлення цього факту має істотне значення для реалізації цілої низки прав людини, включаючи право власності (спадкування) тощо.
На підставі наданих заявником документів провести державну реєстрацію смерті особи та видати відповідне свідоцтво про смерть в позасудовому порядку не є можливим, оскільки вони видані на території, де органи державної влади України тимчасово не здійснюють свої повноваження.
Суд дійшов висновку про те, що обставини, повідомлені заявником, знайшли своє належне підтвердження під час судового розгляду справи, тому наявні підстави для задоволення заяви та встановлення факту смерті ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки міста Маріуполь Донецької області, громадянки України, яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 у с. Вершина Друга Пологівського (до змін Куйбишевського) району Запорізької області, Україна.
Відповідно до ч.4 ст.317 ЦПК України ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, підлягає негайному виконанню.
Як передбачено ч.5 ст.317 ЦПК України копія судового рішення видається учасникам справи негайно після його ухвалення або невідкладно надсилається судом до органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем ухвалення рішення для державної реєстрації народження або смерті особи.
Відповідно до ч.7 ст. 294 ЦПК України при ухваленні судом рішення судові витрати не відшкодовуються, якщо інше не встановлено законом.
Керуючись ст. 12-13, 19, 76-80, 95, 223, 247, 258-259, 263-265, 272-273, 293, 315, 317-319 ЦПК України, суд, -
УХВАЛИВ:
Заяву ОСОБА_1 , заінтересована особа: Шевченківський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Запоріжжі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, подану в порядку окремого провадження, - задовольнити.
Встановити факт смерті особи жіночої статі ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянки України, місце народження: місто Маріуполь Донецької області, РНОКПП НОМЕР_1 , адреса реєстраціїмісця проживання: АДРЕСА_1 , яка настала ІНФОРМАЦІЯ_4 на території, яка перебуває в тимчасовій окупації с. Вершина Друга Пологівського району Запорізької області, Україна.
Реквізити учасників справи:
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , РНОКПП НОМЕР_7 , адреса фактичного місця проживання: АДРЕСА_2 .
Шевченківський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Запоріжжі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), код ЄДРПОУ 04054085, адреса місцезнаходження: м. Запоріжжя, пр. Моторобудівників, буд. 64.
Допустити негайне виконання рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Запорізького апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його складення.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у ч.2 ст.358 цього Кодексу.
Копію судового рішення невідкладно надіслати до органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем ухвалення рішення для державної реєстрації смерті особи.
Рішення суду складено та підписано 21.01.2025.
Суддя Л.А. Вайнраух
Суд | Шевченківський районний суд м. Запоріжжя |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2025 |
Оприлюднено | 23.01.2025 |
Номер документу | 124580949 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України |
Цивільне
Шевченківський районний суд м. Запоріжжя
Вайнраух Л. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні