Справа № 569/12688/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 січня 2025 року Рівненський міський суд
Рівненської області
в особі судді Ковальова І.М.
при секретарі Білецькій А.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Рівне цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління земельних відносин Рівненської міської ради про визнання виконання істотних умов договору оренди землі в частині нарахування розміру орендної плати протиправним та неналежним, скасування суми заборгованості орендної плати, зобов`язання вчинення певних дій, стягнення судових витрат,-
в с т а н о в и в :
В Рівненський міський суд Рівненської області з позовом до Управління земельних відносин Рівненської міської ради про визнання виконання істотних умов договору оренди землі в частині нарахування розміру орендної плати протиправним та неналежним, скасування суми заборгованості орендної плати, зобов`язання вчинення певних дій, стягнення судових витрат звернулась ОСОБА_1 .
В судовому засіданні позивач заявлені позовні вимоги повністю підтримала, просить суд їх задоволити з підстав, викладених у позовній заяві та визнати виконання істотних умов договору оренди землі Рівненською міською радою в частині нарахування розміру орендної плати, протиправним та неналежним; скасувати суму заборгованості в розмірі 31707,36 грн. за оренду земельної ділянки, яка обліковується в Управління земельних відносин Рівненської міської ради за ОСОБА_1 ; зобов`язати Управління земельних відносин Рівненської міської ради, з метою внесення змін в інтегровану карту платника податку ОСОБА_1 надати до Головного управління ДПС у Рівненській області уточнюючу інформацію стосовно розміру орендної плати, яка згідно договору оренди №041058300157 від 14.06.2010 року та Додатку до договору про внесення змін до Договору оренди від 02.03.2021 року, укладеного між Рівненською міською радою та ОСОБА_1 яка становить 7033,86 грн. без врахування щорічної індексації починаючи з періоду 02.03.2021 року; зобов`язати управління земельних відносин Рівненської міської ради, з метою запобігання непорозумінь щодо визначення розміру податкового зобов`язання по сплаті орендної плати за земельну ділянку, в подальшому, здійснювати свої повноваження в межах та на умовах договору оренди №041058300157 від 14.06.2010 року та Додатку до договору про внесення змін до Договору оренди від 02.03.2021 року, укладеного між Рівненською міською радою та ОСОБА_1 ; стягнути з управління земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради на користь ОСОБА_1 судові витрати по справі в сумі 1211,20 грн.
В судовому засіданні представник відповідача заявлені позовні вимоги позивача не визнала, просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог позивачу з підставі, викладених у письмовому відзиві на позов.
Заслухавши учасників судового процесу, дослідивши матеріали справи та подані сторонами письмові докази по справі, суд прийшов до наступного висновку.
Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини»від 23 лютого 2006 рокупередбачено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Європейський суд з прав людини зазначив, що п.1ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свободзобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зістатті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (рішення ЄСПЛ від 18 липня 2006 року № 63566/00 "Проніна проти України § 23).
Правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах (абз. десятий п.9 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 30 січня 2003 року №3-рп\2003).
Відповідно до ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до ст.25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесеніКонституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до ч.1 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Підпункт 34 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначає виключну компетенцію міських рад у вирішенні відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Дана норма закону є одним із засобів забезпечення провідної ролі міських рад як органів міського самоврядування, які покликані представляти відповідні територіальні громади та здійснювати від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування. Виключна компетенція місцевих рад означає, що ніякі інші органи чи посадові особи не мають права приймати рішення з питань, віднесених до виключної компетенції рад.
Відповідно до ч.1 ст.71 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» Територіальні громади, органи та посадові особи місцевого самоврядування самостійно реалізують надані їм повноваження.
Відповідно доп.ач.1ст.12ЗК Українидо повноваженьсільських,селищних,міських раду галузіземельних відносинналежить: а) розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад.
Відповідно до ч.1 ст.122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до ст.124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначенимистаттею 122цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановленихчастинами другою, третьою,
статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначенимчастинами другою,третьоюстатті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленомустаттею 123цього Кодексу. Передачав орендуземельних ділянок,що перебуваютьу власностігромадян іюридичних осіб,здійснюється задоговором орендиміж власникомземельної ділянкиі орендарем. Передача в оренду земельних ділянок акціонерному товариству, товариству з обмеженою відповідальністю, 100 відсотків акцій (часток) у статутному капіталі якого належать державі, яке утворилося шляхом перетворення державного підприємства, здійснюється в порядку, встановленомустаттею 123цього Кодексу, з урахуванням особливостей, встановленихстаттею 120-1цього Кодексу.
Норми Закону України «Про оренду землі» та Земельного кодексу України передбачають обов`язок для особи, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду, здійснити певні дії з метою юридичного оформлення права користування земельною ділянкою.
Судом встановлено, що між Рівненською міською радою та ПАТ «Концерн Хлібпром» укладено договір оренди землі площею 87 м2 від 14.06.2010, який зареєстрований у Рівненському міськрайонному відділі Рівненської регіональної філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 28 липня 2010 року за №041058300157, строком на 50 (п`ятдесят) років у АДРЕСА_1 для обслуговування кіоску з торгівлі хлібобулочними виробами (надалі по тексту - договір).
Відповідно до пункту 3 договору на земельній ділянці є об`єкт нерухомого майна.
Відповідно до п.5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 62802,30 грн. (шістдесят дві тисячі вісімсот дві грн. 30 коп.
Відповідно до п.9 договору за оренду земельної ділянки Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату виключно у грошовій формі. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 7033,86 грн., розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку №04-09/40-1, виконаний управлінням Держкомзему у місті Рівному станом на 01 січня 2010 року.
Згідно розрахунку розміру №04-09/40-1 розміру орендної плати за земельну ділянку на АДРЕСА_1 станом на 01 січня 2010 року вказана земельна ділянка площею 0,0087 га відноситься до земель житлової та громадської забудови, нормативна грошова оцінка якої становить 62802,30 грн.; ставка земельного податку 1%;, добуток коефіцієнтів індексації грошової оцінки земельної ділянки за попередні роки 1,2541; прийнятий для розрахунку розмір орендної плати 11,2 відсотки нормативної грошової оцінки земельної ділянки; розмір орендної плати в рік складає 7033,86 грн. (розроблений за формою згідно Додатку 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2006 року №1724).
На даному розрахунку містяться погодження Орендодавця та орендаря.
Відповідно до п.10 договору обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
Відповідно до п.13 договору сторони визначили, що розмір орендної плати може змінюватися, за згодою сторін (шляхом внесення змін до цього договору). Пропозиція про перегляд розміру орендної плати надсилається не частіше, ніж один раз на квартал і розглядається відповідно до законодавства.
Зміна розміру орендної плати при її індексації проводиться без внесення змін до цього договору у порядку та у випадках, передбачених законодавством України.
Розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених Договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів, індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; зміни нормативної грошової оцінки; в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.
Відповідно до п.34 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов Договору спір розглядається у судовому порядку.
Рішенням Рівненської міської ради від 2 липня 2020 року №7565 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Рівного» затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Рівного та введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Рівного з 1січня 2021 року. Управлінню земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради забезпечити застосування нормативної грошової оцінки земель міста Рівного під час укладення договорів оренди землі та під час перегляду річної орендної плати за землю в діючих договорах (пункт 5 рішення). Платникам земельного податку за земельні ділянки під час подання податкових декларацій до контролюючого органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику в м. Рівному, застосувати, починаючи з 1 січня 2021 року, нормативну грошову оцінку земель міста Рівного, яка затверджена цим рішенням (пункт 6 рішення). Платникам орендної плати за земельні ділянки під час подання податкових декларацій до контролюючого органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику в м. Рівному, застосувати, починаючи з 1 січня 2021 року, нормативну грошову оцінку земель міста Рівного, яка затверджена цим рішенням, без внесення змін до договорів оренди землі (пункт 7 рішення). Управлінню у м.Рівному Головного управління ДПС у Рівненській області (М. Калитюк) забезпечити з 1 січня 2021 року справляння плати за землю в місті Рівному з урахуванням нової нормативної грошової оцінки земель, затвердженої цим рішенням (пункт 7 рішення).
Землекористувачів повідомлялось про зміну нормативної грошової оцінки за земельні ділянки у м. Рівному через засоби масової інформації (оголошення у тижневику «Сім днів» (№28 (1383) від 9 липня 2020 року), а також на сайті Рівненської міської ради та її виконавчого комітету (http://rivnerada.gov.ua/portal/landing).
02 березня 2021 року між Рівненською міською радою та ОСОБА_1 укладено Договір про внесення змін та доповнень до Договору оренди землі від 28 липня 2010 року №041058300157 (зі змінами та доповненнями від 18 жовтня 2011 року №561010004000188) про наступне:
«1. Сторони погодили, що всі права та обов`язки Орендаря у всіх зобов`язаннях, що виникли на підставі договору оренди землі від 28 липня 2010 року №041058300157 (зі змінами та доповненнями від 18 жовтня 2011 року №561010004000188), переходять до нового Орендаря, яким є громадянка ОСОБА_1 (місцезнаходження: АДРЕСА_2 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ).
2. Сторони погодили, що всі права та обов`язки Орендаря, в тому числі щодо нарахування та сплати орендної плати, виникають в Орендаря та є чинними з дати надходження повідомлення від 10 лютого 2021 року щодо набуття всіх об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд, будинків), які розміщенні на земельній ділянці з кадастровим номером 5610100000:01:025:0311, що перебувають в користуванні (оренді) в попереднього власника майна.»
Як зазначено вище, у своїх позовних вимогах позивач просить суд: визнати виконання істотних умов договору оренди землі Рівненською міською радою в частині нарахування розміру орендної плати, протиправним та неналежним; скасувати суму заборгованості в розмірі 31707,36 грн. за оренду земельної ділянки, яка обліковується в Управління земельних відносин Рівненської міської ради за ОСОБА_1 ; зобов`язати Управління земельних відносин Рівненської міської ради, з метою внесення змін в інтегровану карту платника податку ОСОБА_1 надати до Головного управління ДПС у Рівненській області уточнюючу інформацію стосовно розміру орендної плати, яка згідно договору оренди №041058300157 від 14.06.2010 року та Додатку до договору про внесення змін до Договору оренди від 02.03.2021 року, укладеного між Рівненською міською радою та ОСОБА_1 становить 7033,86 грн. без врахування щорічної індексації починаючи з періоду 02.03.2021 року; зобов`язати управління земельних відносин Рівненської міської ради, з метою запобігання непорозумінь щодо визначення розміру податкового зобов`язання по сплаті орендної плати за земельну ділянку, в подальшому, здійснювати свої повноваження в межах та на умовах договору оренди №041058300157 від 14.06.2010 року та Додатку до договору про внесення змін до Договору оренди від 02.03.201 року, укладеного між Рівненською міською радою та ОСОБА_1 .
Як вбачається з вищезазначених позовних вимог,спір у даній справі стосується розміру орендної плати, у зв`язку із зміною нормативної грошової оцінки, тому до спірних правовідносин підлягають застосуванню відповідні норми права, які регулюють такі правовідносини. Тому, суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до ст.2 ЗК України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Відповідно до ч.1 ст.3 ЗК України земельні відносини регулюютьсяКонституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до ч.9 ст.93 ЗК України Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Відповідно до ч.1 ст.2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов`язані з орендою землі, регулюютьсяЗемельним кодексом України,Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до п.3 ч.1 ст.3 ЦК України загальними засадами цивільного законодавства є: свобода договору.
Відповідно до ч.1 ст.626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Відповідно до ч.3 ст.626 ЦК України договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору.
Відповідно до ст.627 ЦК України відповідно достатті 6цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. У договорах за участю фізичної особи - споживача враховуються вимоги законодавства про захист прав споживачів.
Відповідно до ч.1 ст.628 України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Відповідно до ст.629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Відповідно до ст.632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається. Якщо ціна у договорі не встановлена і не може бути визначена виходячи з його умов, вона визначається виходячи із звичайних цін, що склалися на аналогічні товари, роботи або послуги на момент укладення договору.
Відповідно доч.1ст.638ЦК Українидоговір єукладеним,якщо сторонидосягли згодиз усіхістотних умовдоговору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Відповідно до ст.648 ЦК України зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту.
Особливості укладення договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування встановлюються актами цивільного законодавства.
Відповідно до ст.651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.
Відповідно до ч.1 ст.652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання.
Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
Як викладено постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі № 635/4233/19 «… за загальними правилами договори укладаються сторонами цивільних правовідносин, різновидами яких є правовідносини, які виникають з договорів оренди землі, на принципах рівності сторін, свободи договору, з урахуванням обов`язкових вимог щодо такого виду договорів та зазначенням його істотних умов і у відповідній формі».
Відповідно до ст.792 ЦК України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них.
Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Відповідно до ст.13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до ст.15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови. У разіякщо договороморенди земліпередбачено здійсненнязаходів,спрямованих наохорону таполіпшення об`єктаоренди,до договорудодається угодащодо відшкодуванняорендарю витратна такізаходи. Договір оренди може передбачати надання в оренду декількох земельних ділянок, що перебувають у власності або у користуванні на праві емфітевзису одного орендодавця (а щодо земель державної та комунальної власності - земельних ділянок, що перебувають у розпорядженні одного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування). У разі укладення договору оренди (суборенди) в порядку обміну правами користування земельними ділянками сільськогосподарського призначення, розташованими у масиві земель сільськогосподарського призначення, у такому договорі зазначається договір, взамін якого він укладений. Договір орендиземельної ділянкипід полезахисноюлісовою смугоюмає такожмістити умовищодо утриманнята збереженнятаких смугі забезпеченнявиконання нимифункції агролісотехнічноїмеліорації. Удоговорі орендиземлі вкомплексі зрозташованим наній воднимоб`єктом такожзазначаються: розмірорендної платиза воднийоб`єкт; об`ємта площаводного об`єкта(водногопростору),у томучислі рибогосподарськоїтехнологічної водойми; перелік гідротехнічних споруд, лінійних споруд, мостових переходів, а також інших об`єктів інфраструктури, розташованих на земельній ділянці (за наявності), їх характеристики та стан; зобов`язання орендарящодо здійсненнязаходів зохорони таполіпшення екологічногостану водногооб`єкта,експлуатації водосховищі ставківвідповідно довстановлених вустановленому порядкурежимів роботи,а такожнеобхідність оформленняправа користуваннягідротехнічними спорудамита праваспеціального водокористування. Невід`ємною складовою договору оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом є паспорт водного об`єкта.
Відповідно дост.21Закону України«Про орендуземлі» оренднаплата заземлю -це платіж,який орендарвносить орендодавцевіза користуванняземельною ділянкоюзгідно здоговором орендиземлі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно доПодаткового кодексу України). Обчисленнярозміру орендноїплати заземлю здійснюєтьсяз урахуванняміндексів інфляції,якщо іншене передбаченодоговором оренди. У разі визнання у судовому порядку договору оренди землі недійсним отримана орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди землі не повертається.
Відповідно до ст.22 Закону України «Про оренду землі» орендна плата справляється у грошовій формі. За згодою сторін розрахунки щодо орендної плати за землю можуть здійснюватися у натуральній формі. Розрахунок у натуральній формі має відповідати грошовому еквіваленту вартості товарів за ринковими цінами на дату внесення орендної плати. Розрахунки щодо орендної плати за земельні ділянки, що перебувають у державній і комунальній власності, здійснюються виключно у грошовій формі.
Відповідно дост.23Закону України"Прооренду землі"орендна платаза земельніділянки,що перебуваютьу власностіфізичних таюридичних осіб,переглядається зазгодою сторін. Орендар має право вимагати відповідного зменшення орендної плати в разі, якщо стан орендованої земельної ділянки погіршився не з його вини. Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності, передані в оренду на земельних торгах, не може бути зменшена за згодою сторін протягом строку дії договору оренди, а також у разі його поновлення (крім випадків консервації таких земельних ділянок, а також визнання земельних ділянок забрудненими (потенційно забрудненими) вибухонебезпечними предметами).
Тобто, договір оренди землі є цивільно-правовим договором оренди (найму), що регулюється ЦК України, іншими нормативними актами. Особливості правового регулювання відносин з оренди землі обумовлюються, зокрема, формою власності на земельні ділянки, що орендуються.
Так, норми, що регулюють розмір, форму та порядок внесення орендної плати за землі державної та комунальної власності, характеризуються більшим ступенем імперативності регулювання порівняно із землями приватної власності.
Щодо використання нормативної грошової оцінки для визначення розміру орендної плати за землі державної та комунальної власності слід зазначити, що для визначення розміру орендної плати за землі державної та комунальної власності базою для обрахунку є нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Порядок проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок встановлено Законом України "Про оцінку земель".
Відповідно до ч.5 ст.5 Закону України "Про оцінку земель" грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, плати за суборенду (у разі передачі в суборенду земельних ділянок державної власності, які орендуються акціонерним товариством, товариством з обмеженою відповідальністю, 100 відсотків акцій (часток) у статутному капіталі якого належать державі, що утворилося шляхом перетворення державного підприємства, у постійному користуванні якого перебували такі земельні ділянки), втрат лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Статтею 13 Закону України "Про оцінку земель" встановлено випадки обов`язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок.
Відповідно до абз. 2 ч.1 ст.13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до ч.1 ст.15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Відповідно до ст.18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошоваоцінка земельнихділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих замежами населенихпунктів земельнихділянок сільськогосподарськогопризначення -не рідшеніж одинраз на5-7років,а несільськогосподарськогопризначення -не рідшеніж одинраз на7-10років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно доЗакону України"Про землеустрій".
Відповідно до ст.23 Закону України «Про оцінку земель» технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Підставою длявідмови узатвердженні технічноїдокументації збонітування ґрунтів,нормативної грошовоїоцінки земельнихділянок можебути лишеїї невідповідністьвимогам законівта прийнятихвідповідно дозакону нормативно-правовихактів аборозташування земельчи земельнихділянок натериторії іншоїтериторіальної громади.Рішення провідмову взатвердженні технічноїдокументації збонітування ґрунтів,нормативної грошовоїоцінки земельнихділянок маємістити посиланняна конкретнінорми законівта прийнятихвідповідно дозакону нормативно-правовихактів,яким суперечитьвідповідна технічнадокументація. Витягз технічноїдокументації пронормативну грошовуоцінку окремоїземельної ділянкивидається органами,що здійснюютьведення Державногоземельного кадастру. Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно допункту 271.2статті 271 Податкового кодексу України.
Пунктом 271.2 статті 271 Податкового кодексу України передбачено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Пунктом 289.1 статті 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Отже, нормативна грошова оцінка земель встановлюється шляхом затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка здійснюється відповідною сільською, селищною, міською радою. Зазначене імперативне регулювання унеможливлює встановлення нормативної грошової оцінки земельних ділянок договором, зокрема договором між органом місцевого самоврядування і орендарем.
Водночас, обов`язковість врахування нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності під час визначення розміру орендної плати встановлена законом (абзац другий частини першої статті 13 Закону України "Про оцінку земель"). Отже, у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності змінюється також розмір орендної плати. Зазначене відповідає положенням частини другої статті 632 ЦК України, відповідно до якої зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Суд вважає за необхідне зазначити, що з моменту початку застосування відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України нового розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності автоматично змінюються і права та обов`язки сторін договору оренди в частині розміру орендної плати, якщо він визначений у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки.
Нормативне регулювання визначення розміру орендної плати за оренду земельних ділянок державної або комунальної власності відбувається за імперативно встановленою формулою множення нормативної грошової оцінки на коефіцієнт, який погоджується сторонами в договорі, але у законодавчо встановлених межах. Розмір нормативної грошової оцінки згідно з наведеними вище законодавчими нормами встановлюється відповідним органом місцевого самоврядування.
Орендодавець у випадку зміни розміру орендної плати у зв`язку зі зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної чи комунальної власності вправі вимагати від орендаря сплати орендної плати у зміненому розмірі, в тому числі і шляхом звернення до суду з позовом про стягнення спірної суми.
Належному способу захисту орендодавця у такому випадку відповідає позовна вимога про стягнення орендної плати, не сплаченої орендарем. Водночас несплачена орендна плата підлягає стягненню за весь період прострочення з моменту початку застосування відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України рішення ради щодо зміни розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2024 у справі №914/2848/21.
Відповідно до ч.4 ст.263 ЦПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відповідно до ч.1 ст.81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ч.ч.1-3 ст.89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Враховуючи вищевикладені обставини у їх сукупності, суд вважає, що заявлені позовні вимоги не знайшли свого підтвердження, повністю спростовані поданими представником відповідача письмовими доказами, а тому вони не підлягають до задоволення.
Відповідно до ч.1 ст.141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Оскільки у задоволенні позовних вимог позивачу відмовлено, тому не підлягає до задоволення і вимога про стягнення з відповідача на користь позивача понесених судових витрат по справі.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.10,12,81,141,263, 264, 265, 268, 273,
354 ЦПК України, суд,-
в и р і ш и в :
У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Управління земельних відносин Рівненської міської ради про визнання виконання істотних умов договору оренди землі в частині нарахування розміру орендної плати протиправним та неналежним, скасування суми заборгованості орендної плати, зобов`язання вчинення певних дій, стягнення судових витрат відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Позивач: ОСОБА_1 , зареєстрована АДРЕСА_2 , іпн. НОМЕР_1
Відповідач: Управління земельних відносин Рівненської міської ради, м.Рівне, вул.Казимира Любомирського, 6 (5-й поверх), код ЄДРПОУ 26522829
Суддя Рівненського
міського суду І.М.Ковальов
Суд | Рівненський міський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 14.01.2025 |
Оприлюднено | 23.01.2025 |
Номер документу | 124586357 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них оренди |
Цивільне
Рівненський міський суд Рівненської області
Ковальов І. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні