ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"14" січня 2025 р. Справа №914/1513/24
Західний апеляційний господарський суд в складі колегії:
головуючого суддіКравчук Н.М.
суддівМатущак О.І.
Скрипчук О.С.
секретаря судового засідання Процевич Р.Б.
розглянувшиапеляційну скаргу Львівського обласного центру зайнятості від 28.10.2024 (вх. № ЗАГС 01-05/3069/24 від 029.10.2024)
на рішення Господарського суду Львівської області від 25.09.2024 року (повний текст рішення складено та підписано 07.10.2024, суддя Ю.О. Сухович)
у справі № 914/1513/24
за позовом: Львівського обласного центру зайнятості, м. Львів
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро Аудит Сервіс" (надалі ТзОВ "Агро Аудит Сервіс" ), м. Самбір, Львівської області
про: стягнення коштів мікрогранту в розмірі 24 870,00 грн.,
за участі представників:
від позивача: Хеміч Я.С. ;
від відповідача: Ліпецька Н.М. директор, Іваницький Я.О.
ВСТАНОВИВ:
12.06.2024 Львівський обласний центру зайнятості звернувся до Господарського суду Львівської області з позовом до ТзОВ "Агро Аудит Сервіс" про стягнення коштів мікрогранту в розмірі 24 870,00 грн.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідач згідно з процедурою, встановленої Порядком надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2022 № 738 Деякі питання надання грантів бізнесу, отримав мікрогрант в сумі 240 000,00 грн. Між сторонами було укладено договір від 19.09.2022, відповідач отримав на свій рахунок кошти в сумі 240 000,00 грн. Позивач за результатами моніторингу виявив невідповідність закупленого обладнання статтям витрат, що передбачені бізнес-планом, який подавався директором відповідача з метою отримання мікрогранту, а саме нецільове використання коштів наданого мікрогранту.
Рішенням Господарського суду Львівської області від 25.09.2024 року у справі №914/1513/24 (суддя Ю.О. Сухович) в позові відмовлено повністю.
В ході розгляду справи суд першої інстанції встановив, що 19.09.2022 між Державним центром зайнятості (ДЦЗ) та Товариством з обмеженою відповідальністю Агро Аудит Сервіс (Отримувач) укладено договір про надання мікрогранту, згідно з умовами якого, використання коштів мікрогранту здійснюється за цільовим призначенням, яке обумовлене умовами його надання, визначається бізнес-планом та повинно відповідати цілям, визначеним у бізнес-плані відповідно до пункту 3 розділу V договору. Відповідач, подаючи бізнес-план, просив надати мікрогрант в сумі 240 000,00 грн., з яких: 150 000,00 грн. на закупівлю комп`ютерного обладнання; 50 000,00 грн. на закупівлю меблів; 40 000,00 грн. на закупівлю програмного забезпечення. Суд констатував, що кошти мікрогранту ще до початку березня 2023 року були використані відповідачем саме на ті цілі (напрями/статті витрат), що були зазначені у бізнес-плані: для закупівлі комп`ютерного обладнання, меблів та програмного забезпечення. Суд також встановив, що відповідач вийшов за межі суми мікрогранту лише в частині закупівлі комп`ютерного обладнання на суму 8 210,00 грн. Вказані кошти є власними коштами відповідача, чого не заперечує і позивач та не включає їх у позовні вимоги. Водночас, зазначив суд, у відповідача не було зміни цільового призначення мікрогранту, вартість предмета договору з постачальниками (продавцями) також не збільшувалась.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, Львівський обласний центр зайнятості звернувся до Західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою на рішення Господарського суду Львівської області від 25.09.2024 у справі №914/1513/24, в якій просить скасувати повністю зазначене судове рішення та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити повністю.
Скаржник вважає оскаржуване рішення прийнятим при неповному з`ясуванні обставин, що мають значення для справи та невідповідністю висновків, викладених у рішенні обставинам справи. Наголошує, що за результатами моніторингу позивач виявив невідповідність закупленого відповідачем обладнання статтям витрат, що передбачені бізнес-планом, який подавався директором відповідача, з метою отримання мікрогранту. Зокрема, встановлено нецільове використання коштів на суму 24 870,00 грн., а саме: за напрямком витрат «комп`ютер» на 8 300,00 грн.; за напрямком витрат «блок безперебійного живлення» на суму 4 500,00 грн.; за напрямком витрат «крісла офісні» на суму 5 860,00 грн.; закуплено обладнання не передбачене бізнес-планом на суму 6 210,00 грн. Скаржник звертає увагу суду апеляційної інстанції на те, що рішення про надання мікрогранту Отримувачу приймається Державним центром зайнятості на підставі зазначених статтей витрат, сум статтей витрат коштів мікрогранту, зазначених у бізнес-плані, тобто, і розмір мікрогранту визначається виключно відповідно до сум статтей витрат зазначених у бізнес-плані. При цьому, скаржник покликається на на абз. 3, 4, 5, 7 п.24 Порядку надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу, затверджений постановою КМУ № 738 від 21.06.2022 «Деякі питання надання грантів бізнесу», вказуючи, що у разі збільшення вартості предмета договору та/або зміни цільового призначення, про це має бути повідомлено Державний центр зайнятості та банк і внесено зміни до бізнес-плану. Зміни до бізнес-плану викладаються в додатковій угоді до договору мікрогранту. Однак, відповідні зміни згідно наведених положень Порядку відповідачем не вносилися. Судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення не враховано, що в розділі V договору, пунктом 3 чітко передбачено, що конкретні цілі використання коштів мікрогранту з переліку визначених пунктом 5 Порядку, зазначаються отримувачем в бізнес-плані. Використання коштів мікрогранту на покриття інших витрат забороняється, визначається виключно відповідно до сум статтей витрат, зазначених у бізнес-плані.
Відповідач у відзиві на апеляційну скаргу заперечує проти доводів скаржника, вважає апеляційну скаргу необґрунтованою, а рішення суду першої інстанції законним та обгрунтованим. Зазначає, що у бізнес-плані відповідачем було чітко описано статті витрат (закупівля комп`ютерного обладнання, меблів та програмного забезпечення), вказано конкретні суми мікрогранту за кожною із статей витрат (150 000,00 грн. на закупівлю комп`ютерного обладнання; 50 000,00 грн. на закупівлю меблів; 40 000,00 грн. на закупівлю програмного забезпечення) та в обґрунтуванні зазначено приблизний перелік речей та їх вартість за кожним із напрямків витрат. Закупівля відповідачем за грантові кошти комп`ютерів, блоків безперебійного живлення та офісних крісел цілком і повністю відповідають вказаним цілям/напрямам. При цьому, відповідач вийшов за межі мікрогранту лише в частині закупівлі комп`ютерного обладнання на 8 210,00 грн. (замість 150 000,00 грн. витратив 158 210,00грн.). Але цей надлишок - це власні кошти відповідача, чого не заперечує і позивач. У зв`язку з відсутністю підстав для відмови у наданні мікрогранту, 02.09.2022 Державним центром зайнятості було ухвалено рішення, яке оформлене наказом №93 про надання мікрогранту ТзОВ «Агро Аудит Сервіс». Відповідач наголошує, що кошти мікрогранту ще до початку березня 2023 року були використані відповідачем саме на ті цілі (у законодавстві їх ще називають напрями витрат, статті витрат), що були зазначені у бізнес-плані: для закупівлі комп`ютерного обладнання, меблів та програмного забезпечення. 28.03.2023 Самбірською філією Львівського ОЦЗ було складено акт №3 виїзного огляду місця провадження господарської діяльності Отримувача мікрогранту щодо дотримання ним умов договору мікрогранту, згідно з яким не було виявлено жодних порушень використання гранту за цільовим призначенням. Водночас, за наявності чинного (і не скасованого станом на сьогодні акта №3 від 28.03.2023), 05.12.2023 Самбірською філією Львівського ОЦЗ було складено акт № 32 виїзного огляду місця провадження господарської діяльності Отримувача мікрогранту щодо дотримання ним умов договору мікрогранту, згідно з яким було виявлено факт нецільового використання коштів на суму 24 870,00 грн. Відповідач наполягає, що не було жодної зміни цільового призначення, вартість предмета договору з постачальниками (продавцями) жодного разу не збільшувалися. Просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги Львівського обласного центру зайнятості в повному обсязі.
При цьому, відповідач звертає увагу суду апеляційної інстанції на положення п. 21 чинного Порядку надання мікрогрантів, згідно з яким не вважається нецільовим використанням коштів мікрогранту зміна моделі, марки, кількості, вартості предметів закупівлі, якщо такі предмети закупівлі за своїм функціональним призначенням є аналогічними зазначеним у бізнес-плані та відповідають напрямам витрат, визначеним пунктом 5 Порядку, і якщо зміна здійснена в межах суми наданого мікрогранту.
Відповідач наполягає, що всі закуплені речі за своїм функціональним призначенням відповідають заявленим ним статтям витрат та належать, відповідно, до комп`ютерного обладнання, офісних меблів та програмного забезпечення. Не було жодної зміни цільового призначення, вартість предмета договору з постачальниками (продавцями) жодного разу не збільшувалися. При цьому, як вбачається із формулювань, описаних у п. 24 Порядку надання мікрогрантів (у разі збільшення вартості предмета договору з постачальником (продавцем) може бути проведена доплата суми коштів у межах граничного розміру мікрогранту отримувача згідно з рішенням про надання мікрогранту), зміна предмета договору має відбуватися уже після первинної оплати коштів, внаслідок чого виникає необхідність у доплаті коштів. У відповідача такого не було..
Представник позивача в судовому засіданні підтримав доводи, наведені у апеляційній скарзі.
Відповідач просив залишити без змін оскаржуване рішення місцевого господарського суду, апеляційну скаргу без задоволення.
Вивчивши апеляційну скаргу, здійснивши оцінку доказів, що містяться в матеріалах справи, заслухавши пояснення представників сторін, Західний апеляційний господарський суд встановив таке.
10.08.2022 фізичною особою ОСОБА_1 з допомогою Єдиного державного вебпорталу електронних послуг Дія, з метою отримання коштів мікрогранту, було подано до уповноваженого банку заяву № 802QGA на отримання мікрогранту та долучено бізнес-план щодо надання послуг бухгалтерського обліку та аутсорсингу для с/г товаровиробників з наступною реєстрацією Товариства з обмеженою відповідальністю (ТзОВ «Агро Аудит Сервіс» зареєстровано 16.09.2022)
Згідно з заявою та бізнес-плану відповідач просив надати йому мікрогрант у розмірі 240 000,00 грн., з яких: 150 000,00 грн. на закупівлю комп`ютерного обладнання; 50 000,00 грн. на закупівлю меблів; 40 000,00 грн. на закупівлю програмного забезпечення.
В обґрунтування необхідності отримання вказаних коштів відповідач зазначив перелік та ціну відповідного комп`ютерного обладнання та меблів (комп`ютер 30 000*3 = 90 000,00 грн. принтер 2 шт*8000 = 16 000,00 грн., блок безперебійного живлення 3 шт.-9500 = 28 500,00 грн., мережеве обладнання 15 500,00 грн., 4 столи по 6000 = 24 000,00 грн., 6 крісел по 1000 = 6 000,00 грн., книжкова шафа 2 шт*1000 = 20 000,00 грн.).
02.09.2022 за результатами перевірки відомостей, вказаних в заяві, розгляду інформації уповноваженого банку, яка включає оцінку бізнес-плану та результати перевірки ділової репутації отримувачів, а також оцінку співбесід з отримувачами, Державним центром зайнятості ухвалено рішення, яке оформлене наказом №93 «Про надання мікрогранту на створення або розвиток власного бізнесу», яким надано мікрогрант ТзОВ Агро Аудит Сервіс.
19.09.2022 між Державним центром зайнятості (ДЦЗ) та ТзОВ Агро Аудит Сервіс (Отримувач) укладено договір про надання мікрогранту (заява про приєднання від 19.09.2022), відповідно до умов якого укладення договору внаслідок приєднання Отримувача до його умов передбачає надання мікрогранту у розмірі 240 000,00 грн. Надання Отримувачу мікрогранту у зазначеному розмірі здійснюється відповідно до наданих Отримувачем заяви на отримання мікрогранту та бізнес-плану на підставі рішення ДЦЗ про надання мікрогранту № 6 від 02.09.2022. Мікрогрант перераховується на рахунок Отримувача.
Згідно з п.1-п.4 розділу ІV договору використання коштів мікрогранту здійснюється за цільовим призначенням, яке обумовлене умовами його надання, визначається бізнес-планом та повинно відповідати цілям, визначеним у бізнес-плані відповідно до пункту 3 розділу V цього договору. Отримувач використовує кошти мікрогранту за цільовим призначенням протягом шести місяців з дати його отримання (зарахування на рахунок Отримувача). Отримувач реалізує бізнес-план протягом строку, визначеного в ньому. Для використання коштів мікрогранту та оплати ними витрат Отримувача, що відповідають цільовому призначенню мікрогранту, визначеному у бізнес-плані відповідно до пункту 3 розділу V цього договору та передбаченому бізнес-планом, Отримувач подає до Уповноваженого банку рахунок-фактуру (рахунок, квитанція, накладна тощо) та договір, укладений між Отримувачем і постачальником (продавцем) обладнання, сировини та матеріалів тощо.
На виконання умов укладеного договору, 18.11.2022 згідно з платіжною інструкцією (МО) N 16-912 (#1115962519514) кошти в сумі 240 000,00 грн. були зараховані Банком на розрахунковий рахунок Отримувача.
В подальшому кошти в сумі 240 000,00 грн. та власні кошти відповідача в сумі 8 210,00 грн. були використані відповідачем на закупівлю комп`ютерного обладнання, меблів та програмного забезпечення.
На закупівлю комп`ютерного обладнання - 158 210,00 грн. (150 000,00 грн. грантових коштів та 8 210,00 грн. власних коштів), а саме: - 140 500,00 грн. на сервер Entry (1 шт.), ноутбук Асеr (2 шт.), ДБЖ (2 шт.), мишка Logitech (2 шт.), струменевий принтер Ерcon (1 шт.), що підтверджується видатковою накладною №917 від 26.12.2022 року; - 17 710,00 грн. на багатофункціональний пристрій Kуоcera (1 шт.), тонер-картридж (1 шт.), стабілізатор (1 шт.), що підтверджується видатковою накладною №61 від 14.02.2023 року.
На закупівлю офісних меблів - 50 000,00 грн. грантових коштів, а саме: - 24 541,00 грн. на кутові столи (2 шт.), тумбу (2 шт.), топ на тумбу (2 шт.), приставний елемент (1 шт.), шафа відкрита (2 шт.), фасад (2 шт.), гардероб (1 шт.), що підтверджується видатковою накладною №2304 від 25.01.2023 року; - 25 459,00 грн. на крісло комп`ютерне (2 шт.), крісло (4 шт.), стіл письмовий (1 шт.), стіл письмовий-компаніт (1 шт.), шафа книжкова (1 шт.), що підтверджується накладною №26 від 23.01.2023 року;
На закупівлю програмного забезпечення 40 000,00 грн., що підтверджується актами приймання-передачі програмної продукції в електронному вигляді №788 від 24.01.2023, №6344 від 20.12.2022, №23-855 від 18.01.2023 та №979 від 03.02.2023.
28.03.2023 Самбірською філією Львівського обласного центру зайнятості було складено акт №3 виїзного огляду місця провадження господарської діяльності Отримувача мікрогранту щодо дотримання ним умов договору мікрогранту, згідно з яким, не було виявлено жодних порушень використання гранту за цільовим призначенням.
Однак, 05.12.2023 Самбірською філією Львівського обласного центру зайнятості було здійснено повторний виїзний огляд місця провадження господарської діяльності Отримувача мікрогранту щодо дотримання ним умов договору мікрогранту, про що було складено акт № 32, згідно з яким було виявлено факт нецільового використання коштів на суму 24 870,00 грн., а саме:- за напрямком витрат комп`ютер на 8 300,00 грн.; - за напрямком витрат блок безперебійного живлення на 4 500,00 грн.; - за напрямком витрат крісла офісні на 5 860,00 грн.; - закуплено обладнання не передбачене бізнес-планом на 6 210,00 грн.
На підставі зазначеного акта виїзного огляду № 32 від 05.12.2023 Львівським обласним центром зайнятості 25.01.2024 надіслано ТзОВ «Агро Аудит Сервіс» претензійну вимогу № 10-291/24 про повернення коштів мікрогранту у сумі 24 870,00 грн., у зв`язку із встановленням факту їх нецільового використання.
01.02.2024 ТзОВ «Агро Аудит Сервіс» надіслано Львівському обласному центру зайнятості відповідь на претензійну вимогу, у якій Товариство, зокрема, зазначило, що не вбачає підстав для повернення коштів мікрогранту.
Вказані обставини спричинили звернення позивача з позовом до суду про стягнення з відповідача коштів мікрогранту в розмірі 24 870,00 грн.
При прийнятті постанови суд апеляційної інстанції виходив з наступного.
Згідно із частинами 1, 2 статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з врахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (стаття 627 Цивільного кодексу України).
Договір є обов`язковим для виконання сторонами (ч. 1 ст. 629 Цивільного кодексу України).
Львівський обласний центр зайнятості є органом Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, що діє від імені Фонду відповідно до Законів України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття, Про зайнятість населення.
Порядком надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 червня 2022 № 738 Деякі питання надання грантів бізнесу, визначено процедуру надання суб`єктам господарювання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу, напрями витрат, на покриття яких використовується мікрогрант, розмір мікрогрантів, джерела фінансування, а також умови повернення отримувачем коштів.
Відповідно до п. 17 Порядку (в редакції від 05.08.2022), рішення про надання мікрогранту приймається Державним центром зайнятості протягом 10 робочих днів з дня кінцевого строку подання заяв на основі інформації уповноваженого банку (згідно п. 6 Порядку АТ Ощадбанк), яка включає результати перевірки ділової репутації отримувача та відомостей зазначених у заяві отримувача, а також, на основі висновків та оцінки співбесіди з отримувачем, проведеної регіональними центрами зайнятості.
З допомогою Єдиного державного вебпорталу електронних послуг Дія, з метою отримання коштів мікрогранту, фізичною особою ОСОБА_1 було подано до уповноваженого банку заяву № 802QGA від 10.08.2022 та проект бізнес плану щодо надання послуг бухгалтерського обліку та аутсорсингу для с/г товаровиробників з наступною реєстрацією товариства з обмеженою відповідальністю (ТзОВ Агро Аудит Сервіс зареєстровано 16.09.2022).
За результатами перевірки відомостей, вказаних в заяві, оцінки ділової репутації уповноваженим банком та проведеної співбесіди Львівським обласним центром зайнятості, Державним центром зайнятості прийнято рішення про надання мікрогранту в сумі 240 000,00 грн. (наказ Державного центру зайнятості від 02.09.2022 № 93).
Згідно з абзацом 12 п. 8 Порядку, отримувачем може бути фізична особа, яка має намір розпочати підприємницьку діяльність і бере на себе зобов`язання зареєструватися фізичною особою-підприємцем або створити юридичну особу протягом 15 р.д. (в редакції від 05.08.2022) з дня отримання позитивного рішення про надання мікрогранту. Для отримання мікрогранту отримувач укладає договір про надання мікрогранту у відділенні уповноваженого банку шляхом підписання заяви про приєднання до договору про надання мікроганту.
Форма договору про надання мікрогранту, затверджена наказом Міністерством економіки України 06.07.2022 № 1969 Про затвердження Порядку проведення оцінювання заяв, критеріїв оцінювання та необхідної кількості балів (оцінки) для прийняття Державним центром зайнятості рішень про надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу, форми бізнес-плану, форми договору про надання мікрогранту, а також кінцевих строків подання заяв та граничної суми мікрогрантів.
Матеріалами даної господарської справи підтверджено, що 19.09.2022 між Державним центром зайнятості (ДЦЗ) та ТзОВ Агро Аудит Сервіс (Отримувач) укладено договір про надання мікрогранту.
У відповідності до ч. 1 ст. 634 ЦК України договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору.
Укладений між сторонами договір про надання мікрогранту, є договором приєднання в розумінні статті 634 Цивільного кодексу України і може бути укладений лише шляхом приєднання отримувача до всіх його умов в цілому шляхом надання АТ Ощадбанк заяви про приєднання до умов цього договору в порядку, передбаченому цим договором, який укладається між Державним центром зайнятості з однієї сторони та суб`єктом господарювання з іншої сторони, щодо якого ДЦЗ прийняв рішення про надання мікрогранту та який приєднався до умов цього договору у визначеному в ньому порядку, які спільно іменуються як сторони, а кожний окремо як сторона.
При укладанні цього договору ДЦЗ діє на виконання договору про взаємодію, укладеного між Міністерством економіки України, ДЦЗ та АТ Ощадбанк та Порядку надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу.
Як зазначалось вище, відповідно до п.1-п.4 розділу ІV договору, використання коштів мікрогранту здійснюється за цільовим призначенням, яке обумовлене умовами його надання, визначається бізнес-планом та повинно відповідати цілям, визначеним у бізнес-плані відповідно до пункту 3 розділу V цього договору. Отримувач використовує кошти мікрогранту за цільовим призначенням протягом шести місяців з дати його отримання (зарахування на рахунок Отримувача). Отримувач реалізує бізнес-план протягом строку, визначеного в ньому. Для використання коштів мікрогранту та оплати ними витрат Отримувача, що відповідають цільовому призначенню мікрогранту, визначеному у бізнес-плані відповідно до пункту 3 розділу V цього договору та передбаченому бізнес-планом, Отримувач подає до Уповноваженого банку рахунок-фактуру (рахунок, квитанція, накладна тощо) та договір, укладений між Отримувачем і постачальником (продавцем) обладнання, сировини та матеріалів тощо.
На підставі документів, зазначених в абзаці першому цього пункту, Уповноважений банк забезпечує проведення операції з оплати витрат, які відповідають цільовому призначенню мікрогранту та бізнес-плану.
Згідно З п.5 договору у разі збільшення вартості предмета договору, укладеного Отримувачем з постачальником (продавцем), може бути проведена доплата суми коштів у межах граничного розміру отриманого мікрогранту. У такому випадку отримувач згідно з вимогами Порядку вносить відповідні зміни до бізнес-плану, надсилає його на погодження до Уповноваженого банку та до відповідного регіонального центру зайнятості. Відповідні зміни викладаються в додатковій угоді до цього договору. Оплата витрат може бути проведена декільком постачальникам (продавцям) у межах граничного розміру мікрогранту.
З матеріалів даної господарської справи вбачається, що відповідач, подаючи бізнес-план, просив надати йому мікрогрант в сумі 240 000,00 грн., з яких: 150 000,00 грн. на закупівлю комп`ютерного обладнання; 50 000,00 грн. на закупівлю меблів; 40 000,00 грн. на закупівлю програмного забезпечення.
В обґрунтування необхідності отримання вказаних коштів відповідачем було зазначено приблизний перелік та ціну відповідного комп`ютерного обладнання та меблів (комп`ютер 30000 * 3 = 90 000,00 грн. принтер 2 шт * 8000 = 16 000,00 грн., блок безперебійного живлення 3 шт.* 9 500 = 28 500,00 грн., мережеве обладнання 15 500,00 грн., 4 столи по 6000 = 24 000,00 грн., 6 крісел по 1000 = 6 000,00 грн., книжкова шафа 2 шт * 1000 = 20 000,00 грн.).
Відповідно до п. 4 Порядку надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 червня 2022 року № 738 (в редакції, на момент подання заяви), розмір мікрогранту, який надається одному отримувачу, визначається відповідно до його запиту, але не менше 50 000,00 грн. та не перевищує: 150 000,00 грн. у випадку зобов`язання отримувача створити одне робоче місце після отримання мікрогранту та прийняття на нього працівника; 250 000,00 грн. у випадку зобов`язання отримувача створити не менше двох робочих місць після отримання мікрогранту та прийняття на них працівників.
Згідно із п. 5 Порядку (в редакції, на момент подання заяви) мікрогранти надаються для покриття таких напрямів витрат, як: придбання обладнання, необхідного для провадження господарської діяльності отримувачем, яке не підлягає відчуженню до виконання умов договору про надання мікрогранту на створення або розвиток власного бізнесу (крім випадків відчуження внаслідок звернення стягнення на нього уповноваженим банком відповідно до договору застави); закупівля сировини та матеріалів (деталі зазначаються отримувачем у бізнес-плані); орендна плата за нежитлове приміщення (якщо така орендна плата становить не більше 25 відсотків розміру мікрогранту); лізинг обладнання (крім автомобілів, мотоциклів та інших транспортних засобів особистого користування).
Згідно з формою бізнес-плану, затвердженої наказом Міністерства економіки України від 06.07.2022 №1969, у розділі І зазначаються, зокрема: стаття витрат, сума та обґрунтування, де має бути детально описано використання грантових коштів (всі витрати суми мікрогранту) за статтями витрат та обґрунтування того, як це допоможе в досягненні поставлених цілей.
Колегія суддів зауважує, що у бізнес-плані відповідачем було чітко описано статті витрат (закупівля комп`ютерного обладнання, меблів та програмного забезпечення), вказано конкретні суми мікрогранту за кожною із статей витрат (150 000,00 грн. на закупівлю комп`ютерного обладнання; 50 000,00 грн. на закупівлю меблів; 40 000,00 грн. на закупівлю програмного забезпечення) та,в обґрунтуванні, зазначено приблизний перелік речей та їх вартість за кожним із напрямків витрат.
У зв`язку з відсутністю підстав для відмови у наданні мікрогранту, 02.09.2022 Державним центром зайнятості було ухвалено рішення, яке оформлене наказом № 93 про надання мікрогранту ТзОВ «Агро Аудит Сервіс».
На виконання умов укладеного 19.09.2022 договору про надання мікрогранту (заява про приєднання від 19.09.2022), 18.11.2022 згідно платіжної інструкції (МО) N 16-912 (#1115962519514) кошти в сумі 240 000,00 грн. були зараховані Банком на розрахунковий рахунок Отримувача.
В подальшому кошти в сумі 240 000,00 грн. та власні кошти відповідача в сумі 8 210,00 грн. були використані відповідачем на закупівлю комп`ютерного обладнання, меблів та програмного забезпечення.
Матеріалами справи підтверджено, що відповідач використав кошти в сумі 158 210,00 грн. на закупівлю комп`ютерного обладнання, зокрема: (150 000,00 грн. грантових коштів та 8 210,00 грн. власних коштів), а саме: - 140 500,00 грн. на сервер Entry (1 шт.), ноутбук Асеr (2 шт.), ДБЖ (2 шт.), мишка Logitech (2 шт.), струменевий принтер Ерcon (1 шт.), що підтверджується видатковою накладною №917 від 26.12.2022 року; - 17 710,00 грн. на багатофункціональний пристрій Kуоcera (1 шт.), тонер-картридж (1 шт.), стабілізатор (1 шт.), що підтверджується видатковою накладною №61 від 14.02.2023 року.
На закупівлю офісних меблів - 50 000,00 грн. грантових коштів, а саме: - 24 541,00 грн. на кутові столи (2 шт.), тумбу (2 шт.), топ на тумбу (2 шт.), приставний елемент (1 шт.), шафа відкрита (2 шт.), фасад (2 шт.), гардероб (1 шт.), що підтверджується видатковою накладною №2304 від 25.01.2023 року; - 25 459,00 грн. на крісло комп`ютерне (2 шт.), крісло (4 шт.), стіл письмовий (1 шт.), стіл письмовий-компаніт (1 шт.), шафа книжкова (1 шт.), що підтверджується накладною №26 від 23.01.2023 року.
На закупівлю програмного забезпечення 40 000,00 грн., що підтверджується актами приймання-передачі програмної продукції в електронному вигляді №788 від 24.01.2023, №6344 від 20.12.2022, №23-855 від 18.01.2023 та №979 від 03.02.2023.
Отже, кошти мікрогранту, ще до початку березня 2023 року були використані відповідачем саме на ті цілі (напрями/статті витрат), що були зазначені у бізнес-плані: для закупівлі комп`ютерного обладнання, меблів та програмного забезпечення.
Як зазначалося вище, 28.03.2023 Самбірською філією Львівського обласного центру зайнятості було складено акт №3 виїзного огляду місця провадження господарської діяльності отримувача мікрогранту ТзОВ «Агро Аудит Сервіс» щодо дотримання ним умов договору мікрогранту, згідно з яким, не було виявлено жодних порушень використання гранту Товариством за цільовим призначенням.
Водночас, за наявності чинного (не скасованого станом на сьогодні акта №3 від 28.03.2023 року), 05.12.2023 Самбірською філією Львівського обласного центру зайнятості було складено акт №32 виїзного огляду місця провадження господарської діяльності отримувача мікрогранту щодо дотримання ним умов договору мікрогранту, згідно з яким, було виявлено факт нецільового використання коштів на суму 24 870,00 грн., а саме: - за напрямком витрат комп`ютер на 8 300,00 грн.; - за напрямком витрат блок безперебійного живлення на 4 500,00 грн.; - за напрямком витрат крісла офісні на 5 860,00 грн.; - закуплено обладнання не передбачене бізнес-планом на 6 210,00 грн.
Як слушно зауважив суд першої інстанції, ні чинним законодавством, ні бізнес-планом, не визначено напрямків витрат таких, як комп`ютер, блок безперебійного живлення та крісла офісні.
Як вбачається із Порядку надання мікрогрантів, на момент подання заяви відповідачем було визначено наступні напрями: придбання обладнання, необхідного для провадження господарської діяльності отримувачем, яке не підлягає відчуженню до виконання умов договору про надання мікрогранту на створення або розвиток власного бізнесу (крім випадків відчуження внаслідок звернення стягнення на нього уповноваженим банком відповідно до договору застави); закупівля сировини та матеріалів (деталі зазначаються отримувачем у бізнес-плані).
Станом на сьогодні за цим же Порядком є такі напрями витрат: придбання меблів, обладнання, транспортних засобів (які будуть використовуватися в комерційних та виробничих цілях), необхідних для провадження господарської діяльності, які не підлягають відчуженню до виконання умов договору про надання мікрогранту на створення або розвиток власного бізнесу (крім випадків відчуження внаслідок звернення стягнення на нього уповноваженим банком відповідно до договору застави); закупівля ліцензійного програмного забезпечення, свійських тварин та птиці, багаторічних насаджень, саджанців, посівного матеріалу, сировини, матеріалів, товарів та послуг, пов`язаних з реалізацією бізнес-плану (такі витрати повинні становити сумарно не більше 50 відсотків розміру мікрогранту).
Відповідач у бізнес-плані, який подавався на отримання мікрогранту напрямами витрат визначив: комп`ютерне обладнання 150 000,00 грн., меблі 50 000,00 грн. та програмне забезпечення 40 000,00 грн.
Отже, з наведеного вбачається, що закупівля відповідачем за грантові кошти комп`ютерів, блоків безперебійного живлення та офісних крісел цілком і повністю відповідають вказаним цілям/напрямам.
При цьому, як правильно зауважив суд першої інстанції, відповідач вийшов за межі суми мікрогранту лише в частині закупівлі комп`ютерного обладнання на 8 210,00 грн. Вказані кошти є власними коштами відповідача, чого не заперечує і позивач та не включає їх у позовні вимоги.
В акті №32 виїзного огляду місця провадження господарської діяльності отримувача мікрогранту щодо дотримання ним умов договору мікрогранту від 05.12.2023, Самбірською філією Львівського обласного центру зайнятості, зокрема зазначається, що в результаті виїзного огляду встановлено, що для придбання обладнання залучено власні кошти у сумі 8 210,00 грн.
Колегія суддів критично оцінює твердження скаржника, що відповідач закупив обладнання не передбачене бізнес-планом, а саме: фасад ДСП та гардероб, оскільки, як вірно зауважив суд першої інстанції фасад ДСП - це фронтальна частина меблів (дверцята шаф), гардероб (шафа для зберігання одягу), які відносяться до напряму витрат меблі, а комп`ютерні мишки відносяться до напряму витрат комп`ютерного обладнання.
Водночас, вказівка в обґрунтуванні статей витрат у бізнес-плані на приблизний перелік та ціну необхідного комп`ютерного обладнання і меблів не підміняє собою загальні напрями витрат та не означає, що саме ці речі та саме за таку ціну буде закуплено. Порядок не вимагає отримувача гранту мати документи, що підтверджують точну ціну придбання того чи іншого майна станом на час складання бізнес-плану.
При цьому колегія суддів зауважує, що жоден нормативно-правовий акт не зобов`язує отримувача гранту вказувати в обгрунтуванні бізнес-плану точну ціну і назву речі, яку буде придбано за грантові кошти.
Отже, колегія суддів погоджується з висновком місцевого господарського суду, що при поданні документів для отримання мікрогранту на створення або розвиток власного бізнесу відповідач подавав бізнес-план, форма якого передбачена Порядком.
Так, згідно з п.21 Порядку не вважається нецільовим використанням коштів мікрогранту: зміна моделі, марки, кількості, вартості предметів закупівлі, якщо такі предмети закупівлі за своїм функціональним призначенням є аналогічними зазначеним у бізнес-плані та відповідають напрямам витрат, визначеним пунктом 5 цього Порядку, і якщо зміна здійснена в межах суми наданого мікрогранту.
Колегія суддів вважає помилковими покликання скаржника на абзаци 3, 4, 5, 7 п. 24 Порядку, що у разі збільшення вартості предмета договору або зміни цільового призначення, про це має бути повідомлено Державний центр зайнятості та банк і внесено зміни до бізнес-плану, оскільки у відповідача не було жодної зміни цільового призначення. Всі закуплені відповідачем речі за своїм функціональним призначенням відповідають заявленим ним статтям витрат та належать, відповідно, до комп`ютерного обладнання, офісних меблів та програмного забезпечення.
Підсумовуючи усе вищевказане, колегія суддів визнає необґрунтованими доводи апеляційної скарги, оскільки вони не підтверджуються матеріалами справи, ґрунтуються на неправильному тлумаченні правових норм та не спростовують висновків, наведених в рішенні Господарського суду Львівської області від 25.09.2024 року у справі №914/1513/24.
Враховуючи вищенаведені норми права та фактичні обставини даної справи, колегія суддів вважає підставним та обґрунтованим висновок місцевого господарського суду про відсутність правових підстав для задоволення заявлених Львівським обласним центром зайнятості позовних вимог про сягнення з ТзОВ «Агро Аудит Сервіс» коштів мікрогранту в розмірі 24 870,00 грн.
За приписами частин 1, 2, 4 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Відповідно до статті 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).
Таким чином, у господарському процесі обов`язок сторін довести ті обставини, на які вони посилаються, як на підставу своїх вимог чи заперечень, коригується (співвідноситься) з правом суду прийняти чи не прийняти докази в контексті їхнього значення для справи, що і є предметом оцінки господарського суду.
Відповідно до ч.ч.1-5 статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, у рішеннях судів та органів, що вирішують спори, має бути належним чином викладено підстави, на яких вони ґрунтуються. Обсяг цього обов`язку щодо обґрунтовування рішення може бути різним залежно від характеру самого рішення і має визначатись з урахуванням обставин відповідної справи. Пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент.
Підсумовуючи вищевказане, колегія суддів приходить до висновку про те, що суд першої інстанції правильно встановив обставини, що мають значення для справи, надав належну оцінку дослідженим доказам, прийняв законне обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального і процесуального права, тому його необхідно залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.
З огляду на те, що суд залишає апеляційну скаргу без задоволення, судові витрати, пов`язані з розглядом справи у суді апеляційної інстанції, покладаються на скаржника відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись, ст. ст. 269, 275, 276, 282, 284 Господарського процесуального кодексу України, Західний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
1.Апеляційну скаргу Львівського обласного центру зайнятості залишити без задоволення.
2.Рішення Господарського суду Львівської області від 25.09.2024 року у справі №914/1513/24 залишити без змін.
3.Витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги залишити за скаржником.
4.Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку в строки, передбачені ст. ст. 287-288 ГПК України.
5.Справу повернути до Господарського суду Львівської області.
Веб-адреса судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень: http//reyestr.court.gov.ua.
Головуючий суддяН.М. Кравчук
Судді О.І. Матущак
О.С. Скрипчук
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 14.01.2025 |
Оприлюднено | 23.01.2025 |
Номер документу | 124588519 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Кравчук Наталія Миронівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні