Ухвала
від 21.01.2025 по справі 910/15363/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

УХВАЛА

про залучення третіх осіб до участі у справі та про відкладення підготовчого засідання

м. Київ

21.01.2025Справа № 910/15363/24Господарський суд міста Києва у складі судді Курдельчука І.Д., за участю секретаря судового засідання Бевзи А.М., розглянувши у відкритому підготовчому засіданні матеріали справи №910/15363/24 за позовом Приватного підприємства «Охоронна група «Комсервіс» до Акціонерного товариства Комерційний банк «Приватбанк», за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в м. Києві (Філія ГСЦ МВС), про визнання права власності, за участю представників позивача Дашко М.М., відповідача Пономар С.Г.

ВСТАНОВИВ:

У провадженні Господарського суду міста Києва перебуває справа №910/15363/24 за вказаним позовом на стадії підготовчого провадження.

Позовні вимоги мотивовані тим, що позивач повністю виконав умови укладеного між ним та відповідачем договору №K8VKFLOWWY80V від 15.04.2021 про фінансовий лізинг, сплативши всі лізингові платежі. Проте, звернувшись до сервісного центру для реєстрації права власності на транспортні засоби позивач отримав відмову, оскільки відповідач є учасником 200 виконавчих проваджень, а тому перереєстрація автомобілів не здійснюється відповідно до Порядку «Про затвердження Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів», затвердженого постановою КМУ від 7 вересня 1998 №1388 (далі Порядок).

Судом здійснюються завдання підготовчого провадження: 1) остаточне визначення предмета спору та характеру спірних правовідносин, позовних вимог та складу учасників судового процесу; 2) з`ясування заперечень проти позовних вимог; 3) визначення обставин справи, які підлягають встановленню, та зібрання відповідних доказів; 6) вчинення інших дій з метою забезпечення правильного, своєчасного і безперешкодного розгляду справи по суті.

Так, на стадії підготовчого провадження судом з`ясовано, що у відповідності до п. 1 Порядку Порядком встановлюється єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), присвоєння буквено-цифрової комбінації номерних знаків з їх видачею або без такої, оформлення і видачі реєстраційних документів та/або їх формування в електронній формі.

Державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС (далі - сервісні центри МВС) з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції транспортних засобів установленим вимогам правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій (п. 2 Порядку).

Згідно інформації ГСЦ МВС після виконання договору фінансового лізингу транспортні засоби перереєстровуються за лізингоодержувачем на підставі зазначеного договору, свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу та акта приймання - передачі транспортних засобів за формою згідно з додатком 2. https://hsc.gov.ua/index/poslugi/faq/reyestratsiya-fizichnoyu-osoboyu-transportnogo-zasobu-za-dogovorom-finansovogo-lizingu/ .

Оскільки лізингодавець є юридичною особою то для перереєстрації транспортного засобу лізингодавцю необхідно мати пакет документів що надається юридичною особою при перереєстрації транспортного засобу.

Перелік документів, що надається юридичною особою для реєстрації/перереєстрації транспортних засобів наведений тут https://hsc.gov.ua/index/poslugi/informatsiya-dlya-yuridichnih-osib-torgovelnim-organizatsiyam-avtoshkalam/perelik-dokumentiv-shho-nadayetsya-yuridichnoyu-osoboyu-dlya-reyestratsiyi-perereyestratsiyi-tz/

Пунктом 15 Порядку передбачено, що державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортних засобів здійснюються після проведення уповноваженими особами сервісного центру МВС перевірки відповідних документів та/або відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів, Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, державному Реєстрі атестованих судових експертів, автоматизованій базі даних про розшукувані транспортні засоби, банку даних Генерального секретаріату Інтерполу, перевірки відомостей про обмеження відчуження з Державного реєстру обтяжень рухомого майна та відомостей про документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, а також відомостей про задеклароване/зареєстроване місце проживання (перебування), що містяться в Єдиному державному демографічному реєстрі (крім внутрішньо переміщених осіб, інформація щодо яких підтверджується даними Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб), відомостей про особу, що містяться в Єдиному реєстрі боржників, Державному реєстрі санкцій, відповідних базах даних та державних реєстрах щодо осіб, які перебувають у розшуку, перевірки дійсності довіреності за Єдиним реєстром довіреностей, дійсності сертифіката відповідності за реєстром сертифікатів затвердження типу і виданих виробниками сертифікатів відповідності колісних транспортних засобів та обладнання, документів, що підтверджують правомірність придбання, відомостей щодо митного оформлення транспортних засобів за єдиною автоматизованою інформаційною системою митних органів, відомостей за автоматизованою системою реєстрації гуманітарної допомоги, а також установлення відповідності конструкції вимогам правил та нормативів шляхом отримання відповідних відомостей із таких баз даних і реєстрів. За результатами таких перевірок на заяві власника транспортного засобу робиться відповідний напис про їх проведення, що засвідчується підписом уповноваженої особи сервісного центру МВС із зазначенням прізвища, власного імені, по батькові (за наявності) і дати (крім випадків подання заяви в електронній формі через електронний кабінет водія або засобами Порталу Дія).

У разі надходження до сервісного центру МВС звернення щодо транспортного засобу, відомості про власника якого містяться в Єдиному реєстрі боржників, перереєстрація транспортного засобу не здійснюється, крім випадків, коли: перереєстрація транспортного засобу не пов`язана з його відчуженням; транспортний засіб придбано на електронному аукціоні в порядку, установленому статтею 61 Закону України "Про виконавче провадження"; транспортний засіб отримано в рахунок погашення боргу в порядку, установленому статтею 61 Закону України "Про виконавче провадження"; транспортний засіб придбано в порядку, установленому статтею 30 Закону України "Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень"; транспортний засіб безоплатно отримано відповідно до пункту 14 Порядку розпорядження майном, конфіскованим за рішенням суду і переданим органам державної виконавчої служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 р. № 985 (Офіційний вісник України, 2002 р., № 29, ст. 1371; 2016 р., № 82, ст. 2707).

За таких обставин територіальні органи з надання сервісних послуг МВС відмовляють у послузі реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку, транспортних засобів право власності на які виникло (перейшло) на підставі договору фінансового лізингу або зазначеним у такому договорі окремим договором купівлі-продажу (викупу) об`єкта фінансового лізингу, або іншим договором, визначеним договором фінансового лізингу

Отже, нормативно правовий акт, який регулює порядок реєстрації та перереєстрації права власності на транспортні засоби, не передбачає алгоритму дій, спрямованих на реалізацію законного права лізингоодержувача зареєструвати/перереєструвати за собою транспортний засіб, за умови належного виконання лізингоодержувачем умов договору лізингу.

Порядок не визначає особливостей/винятків/виключень за яких у випадку звернення до ТСЦ для перереєстрації права власності, за умови наявності відомостей в Єдиному реєстрі боржників щодо лізингодавця (особи за якою зареєстровано право власності на транспортний засіб) та за умови належного виконання лізингоодержувачем умов договору лізингу, що позбавляє в повній мірі реалізувати право власності на транспортні засоби шляхом реєстрації такого права у відповідних державних реєстрах, без звернення до суду з позовом, і що покладає надмірний тягар на сторону - суб`єкта спірних правовідносин.

Слід зазначити, що права лізингоодердувача щодо об`єкта лізингу в т.ч. і перехід права власності із подальшою обов`язковою реєстрацією транспортного засобу декларуються такими, що підлягають захисту (ст.7, 8 Закону України "Про фінансовий лізинг", який набрав чинності 13.06.2021.

Згідно ч 1. ст.6 Закону України "Про фінансовий лізинг" об`єктом фінансового лізингу може бути майно, визначене індивідуальними ознаками, що відповідає критеріям основних засобів відповідно до законодавства, не заборонене законом до вільного обігу на ринку і щодо передачі якого в лізинг законом не встановлено обмежень (ч.1). Об`єкт фінансового лізингу підлягає реєстрації у випадках та порядку, передбачених законодавством (ч.4). Обтяження рухомого майна лізингом реєструється в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна у випадках та порядку, встановлених законодавством (ч.5).

Згідно пункту 2 статті 34 Закону України "Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень" до договірних обтяжень належить передача рухомого майна власником у строкове володіння та користування іншій особі, у тому числі згідно з договором найму або лізингу.

Можна вважати, що реєстрація транспортного засобу, який є об`єктом лізингу, є особливою формою забезпечувального обтяження рухомого майна. Однак щодо такого "обтяження" не здійснювалась державна реєстрація обтяжень рухомого майна і відповідні відомості у справу сторонами не подані.

Водночас п 5 Розділу ІІІ Прикінцеві і перехідні положення Закону України "Про фінансовий лізинг" встановлено строк Кабінету Міністрів України до дня набрання чинності цим Законом: привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом; забезпечити приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

Очевидно, що у даних правовідносинах фінансового лізингу, за відсутності спору про договір і об`єкт лізингу, права третіх осіб - стягувача (-ів) у виконавчому(-их) провадженні (-нях) не можуть бути порушені у зв`язку з переходом права власності на об`єкт лізингу, яке е в свою чергу підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Отже, перехід права власності на об`єкт лізингу, за умови належного виконання лізингоодержувачем своїх зобов`язань, за договором фінансового лізингу, у тому числі із сплати лізингових та інших платежів, не призведе до неплатоспроможності боржника лізингодавця.

За умови об`єктивної неможливості виконання зобов`язань боржником (особою, відомості щодо якої внесені до ЄРБ) у виконавчих провадженнях з незалежних від неї причин та виключення /припинення у ЄРБ відомостей про власника - лізингодавця об`єкту лізингу яким є транспортний засіб, з одночасним виключним правом лізингоодержувача - набувача ТЗ, права такої особи, в тому числі право власності обмежуються державою.

У підготовчому засіданні 21.01.2025 судом поставлено на обговорення питання щодо залучення до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Міністерства юстиції України та Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) в особі відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у місті Києві та Київській області ЦМУ МЮ, з метою формування єдиної практики застосування законодавства у сфері державної реєстрації транспортних засобів.

Позивач та відповідач-1 заперечували проти залучення до участі у справі третіх осіб у зв`язку з тим, що рішення у даній справі не впливає на їхні права та обов`язки. Водночас сторони не змогли знайти пояснення яким чином суд у даному спорі без з`ясування позиції органу державної влади може ефективно захисти право власності лізингоодержувача. При цьому суд дійшов висновку, що залученню підлягає орган державної влади, який наділений повноваженнями надання роз`яснень з метою формування єдиної практики застосування законодавства у сфері державної реєстрації ТЗ, частиною якого є постанова КМУ 1388, а виконавцем/надавачем адміністративних послуг з державної реєстрації транспортних засобів послуги від імені держави є Головний сервісний центр МВС та його підрозділи, філії тощо.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача у засідання не з`явилась, про дату, місце та час засідання повідомлена належним чином.

Відповідно до частини 1 статті 50 ГПК України треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого провадження у справі або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права або обов`язки щодо однієї із сторін. Їх може бути залучено до участі у справі також за заявою учасників справи.

Відповідно до п. 1 Положення «Про Міністерство юстиції України», затверджене постановою Кабінету міністрів України №228 від02.07.2014 (далі Положення) Міністерство юстиції України (Мін`юст) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, державну політику з питань банкрутства та державну політику у сфері запобігання неплатоспроможності боржників, у сфері нотаріату, організації примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб) (далі - виконання рішень), державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації обтяжень рухомого майна, державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, фізичних осіб - підприємців та відокремлених підрозділів юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави, реєстрації статуту територіальної громади м. Києва, реєстрації статутів Національної академії наук та національних галузевих академій наук, у сфері виконання кримінальних покарань та пробації, з питань утримання військовополонених, у сфері правової освіти населення; забезпечує формування державної політики у сфері архівної справи і діловодства та створення і функціонування державної системи страхового фонду документації; забезпечує реалізацію державної політики у сфері стягнення в дохід держави активів осіб, щодо яких застосовано санкції.

Мін`юст відповідно до покладених на нього завдань розробляє проекти законів та інших нормативно-правових актів; розробляє пропозиції щодо вдосконалення законодавства та подає їх в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України; 2-1) узагальнює практику застосування законодавства та надає методичні рекомендації з питань, що належать до його компетенції; 3) здійснює правову експертизу проектів законів, інших актів законодавства, які подаються на розгляд Кабінету Міністрів України, та проектів законів, які подаються на розгляд Верховної Ради України іншими суб`єктами права законодавчої ініціативи, нормативно-правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; готує зауваження і пропозиції до прийнятих Верховною Радою України законів, що надійшли на підпис Президентові України; здійснює нормативно-правове, методологічне та інформаційне забезпечення у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, фізичних осіб - підприємців та відокремлених підрозділів юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави, надає узагальнені роз`яснення щодо застосування законодавства з питань державної реєстрації; (абз. 1, 2, 4, 83-5 п. 4 Положення).

За наведених обставин, враховуючи повноваження та завдання Міністерства юстиції України суд вважає за необхідне залучити до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору.

Рішення у даній справі може вплинути на права та обов`язки центрального органу виконавчої влади, які можуть стосуватись удосконалення нормативно-правових актів у сфері державної реєстрації/перереєстрації прав на транспортні засоби та внесення пропозицій щодо вдосконалення нормативно-правових актів.

Про залучення третіх осіб до участі у справі суд постановляє ухвалу, в якій зазначає, на які права чи обов`язки такої особи та яким чином може вплинути рішення суду у справі (ч. 4 ст. 50 ГПК України).

Відповідно до ст. 172 ГПК України, позивач, особа, яка звертається з позовом в інтересах іншої особи, зобов`язані до подання позовної заяви надіслати учасникам справи її копії та копії доданих до неї документів листом з описом вкладення. Такий самий обов`язок покладається на позивача у разі залучення судом до участі у справі іншого відповідача, заміни неналежного відповідача, залучення або вступу у справу третьої особи.

Відповідно до ч. 1, п. 2 ч. 2 ст. 183 ГПК України суд відкладає підготовче засідання в межах визначеного цим Кодексом строку підготовчого провадження у випадках: залучення до участі або вступу у справу третьої особи, заміни неналежного відповідача, залучення співвідповідача.

Враховуючи вищевикладене, керуючись ст. ст. 172, 183 ГПК України, суд відкладає підготовче засідання та одночасно зобов`язує позивача та відповідача невідкладно надіслати на адресу залучених третіх осіб копії заяв по суті справи з додатками, докази чого надати суду.

Керуючись статтями 50, 177, 182, 183, 234 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1. Залучити до участі у справі № 910/15363/24 третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Міністерство юстиції України (01001, місто Київ, вулиця Архітектора Городецького, будинок 13, код ЄДРПОУ 00015622).

1.1. З метою формування єдиної практики застосування законодавства у сфері державної реєстрації транспортних засобів Міністерству юстиції України надати відповідні роз`яснення стосовно порядку реєстрації/перереєстрації сервісними центрами (РСЦ МВС) транспортних засобів право власності на які набуте у зв`язку з належним виконанням договорів лізингу лізингоодержувачами та за умови знаходження лізингодавця в Єдиному реєстрі боржників; письмові пояснення : чи поширюється заборона на вчинення реєстраційної дії /надання адміністративної послуги з перереєстрації транспортного засобу ( перереєстрація транспортного засобу не здійснюється) на випадок переходу права власності на об`єкт лізингу передбачений абзацом другим частини другої статті 7 Закону України "Про фінансовий лізинг"?

Прикладом реалізації право може бути: " У разі надходження до сервісного центру МВС звернення щодо транспортного засобу, відомості про власника якого містяться в Єдиному реєстрі боржників, перереєстрація транспортного засобу не здійснюється, крім випадків, коли: ...транспортний засіб придбано в порядку, установленому статтею 30 Закону України "Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень"; транспортний засіб придбано в порядку, установленому статтею 7 Закону України "Про фінансовий лізинг".

1.2 Пояснення надати у строк до 10.02.2025.

1.3 Викликати представника Міністерства юстиції у підготовче засідання. Роз`яснити третій осіб , що учасники справи зобов`язані: 1) виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу; 2) сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; 3) з`являтися в судове засідання за викликом суду, якщо їх явка визнана судом обов`язковою; 4) подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази; 5) надавати суду повні і достовірні пояснення з питань, які ставляться судом, а також учасниками справи в судовому засіданні; 6) виконувати процесуальні дії у встановлені законом або судом строки; 7) виконувати інші процесуальні обов`язки, визначені законом або судом.

У випадку невиконання учасником справи його обов`язків суд застосовує до такого учасника справи заходи процесуального примусу, передбачені цим Кодексом.

2. Зобов`язати позивача, відповідача та третю особу невідкладно надіслати/вручити Міністерству юстиції копію позовної заяви/відзиву з доданими до них документами, докази чого надати суду.

3. Запропонувати третій особі у строк п`ять дні з дня отримання заяв по суті справи суду письмові пояснення (ст. 168 ГПК України) щодо позову з викладенням своїх аргументів і міркувань на підтримку або заперечення проти позову та відповідні докази; докази направлення пояснень з доданими до них документами на адреси всіх учасників справи. Пояснення щодо позову надати з урахуванням вимог ст.168 ГПК України.

4. Відкласти підготовче засідання у справі 13.02.25 о 17:00 год. Засідання відбудеться у приміщенні Господарського суду міста Києва за адресою: м. Київ, вул. Богдана Хмельницького, 44- Б, зал № 5 .

Ухвала набрала законної сили 21.01.2025 та не підлягає оскарженню окремо від рішення суду.

Повне судове рішення складено 22.01.2025.

Суддя Ігор Курдельчук

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення21.01.2025
Оприлюднено23.01.2025
Номер документу124589709
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі лізингу

Судовий реєстр по справі —910/15363/24

Ухвала від 21.01.2025

Господарське

Господарський суд міста Києва

Курдельчук І.Д.

Ухвала від 17.01.2025

Господарське

Господарський суд міста Києва

Курдельчук І.Д.

Ухвала від 17.12.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Курдельчук І.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні