ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 січня 2025 рокуСправа №160/23884/24
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бондар М.В., розглянувши у письмовому (спрощеному) провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Акціонерного товариства «АКЦІОНЕРНИЙ КОМЕРЦІЙНИЙ БАНК «КОНКОРД» в особі уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Акціонерного товариства «АКЦІОНЕРНИЙ КОМЕРЦІЙНИЙ БАНК «КОНКОРД» Федорченко Андрія Володимировича до Головного управління ДПС України у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
ВСТАНОВИВ:
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Акціонерного товариства «АКЦІОНЕРНИЙ КОМЕРЦІЙНИЙ БАНК «КОНКОРД» в особі уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Акціонерного товариства «АКЦІОНЕРНИЙ КОМЕРЦІЙНИЙ БАНК «КОНКОРД» Федорченко Андрія Володимировича (далі АТ «АКБ «КОНКОРД», позивач) до Головного управління ДПС України у Дніпропетровській області (далі ГУ ДПС у Дніпропетровській області, відповідач), у якій позивач просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС України у Дніпропетровській області від 24.06.2024 №0408590408, яким встановлено порушення термінів АТ «АКБ «КОНКОРД» сплати податкового зобов`язання з плати екологічного податку за 2 квартал 2023 р., визначеного п. 57.1 ст. 57 ПКУ, п. 250.2 ст. 250 ПКУ та нарахування штрафу в розмірі 05,34 грн. за затримку на 234 календарних днів сплати суми грошового зобов`язання в розмірі 53,35 грн.
В обґрунтування позову зазначено, що 03.06.2024 АТ «АКБ «КОНКОРД» отримано акт про результати камеральної перевірки ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо порушення АТ «АКБ «КОНКОРД» термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з екологічного податку від 27.05.2024 №38729/04-36-04-08/34514392. Не погодившись з висновком акту камеральної перевірки від 27.05.2024 №38729/04-36-04-08/34514392, АТ «АКБ «КОНКОРД» направлено до ГУ ДПС у Дніпропетровській області заперечення. 28.06.2024 АТ «АКБ «КОНКОРД» отримано податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 24.06.2024 №0408590408 щодо встановлення порушення термінів сплати податкового зобов`язання з плати екологічного податку за 2 квартал 2023, визначеного пунктом 57.1 статті 57 Податкового кодексу України (далі ПК України), пункту 250.2 статті 250 ПК України та нарахування штрафу в розмірі 05,34 грн за затримку на 234 календарних днів сплати суми грошового зобов`язання в розмірі 53,35 грн. АТ «АКБ «КОНКОРД» не погодившись з вищевказаним податковим повідомленням-рішенням, 03.07.2024 направлено скаргу до Державної податкової служби України. За результатами розгляду вищевказаної скарги, 02.08.2024 Державною податковою службою України прийнято рішення №23713/6/99-00-06-03-02-06, яким залишено без змін податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 24.06.2024 №0408590408, а скаргу позивача - без задоволення. Позивач зазначає про невідповідність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення вимогам податкового законодавства та не врахуванням податковим органом норм Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» від 23.02.2012 №4452-VI (далі Закон №4452-VI). Так, згідно з рішенням Правління Національного банку України №265-рш від 01.08.2023 відкликано банківську ліцензію і прийняте рішення щодо ліквідації АТ «АКБ «КОНКОРД». Рішенням Виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб №932 від 01.08.2023 розпочато процедуру ліквідації АТ «АКБ «КОНКОРД» з 02.08.2023 по 01.08.2026 і визначено уповноваженою особою Фонду та делеговано всі повноваження ліквідатора АТ «АКБ «КОНКОРД», визначені Законом №4452-VI, Грошовій Світлані Василівні. Виконавчою дирекцією Фонду прийнято рішення №63 від 15.01.2024 «Про зміну уповноваженої особи Фонду на ліквідацію АТ «АКБ «КОНКОРД», яким уповноваженою особою Фонду на ліквідацію АТ «АКБ «КОНКОРД» з 18.01.2024 призначено провідного юрисконсульта відділу стратегії задоволення вимог кредиторів департаменту ліквідації банків Федорченка Андрія Володимировича, та якому делеговано всі повноваження ліквідатора АТ «АКБ «КОНКОРД», визначені Законом №4452-VI, окрім повноважень в частині організації реалізації активів банку та звернення з вимогами та позовами про відшкодування шкоди (збитків), зазначеними у частинах п`ятій та десятій статті 52 Закону №4452-VІ. Після прийняття рішення №932 від 01.08.2023, позивачем надані документи до Соборної ДПІ Головного управління ДПС у Дніпропетровській області відповідно до переліку, визначеного пунктом 11.4 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2012 №1588, зареєстрованого в Міністерстві юстиції 29.12.2011 №1562/20300 в редакції, чинній на дату подання документів. Позивач зауважує, що нарахування та декларування податків і зборів банками в стані ліквідації повинно проводитись згідно з вимогами ПК України, а питання погашення податкових зобов`язань, стягнення податкового боргу або штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) регулюються виключно Законом №4452-VI. Так, відповідно до рішення Виконавчої дирекції Фонду №940 від 03.08.2023 «Щодо формування реєстру акцептованих вимог кредиторів АТ «АКБ «КОНКОРД» в умовах воєнного стану в Україні, погоджено формування реєстру акцептованих вимог кредиторів АТ «АКБ «КОНКОРД» на підставі балансових даних в розмірі залишків на рахунках контрагентів станом на дату запровадження процедури ліквідації АТ «АКБ «КОНКОРД» (02.08.2023). Грошові зобов`язання зі сплати податкових платежів, починаючи з 02.08.2023 і до дати їх фіксування податковим органом підлягають включенню до відповідної черги акцептованих вимог кредиторів на підставі письмової заяви відповідного податкового органу. Враховуючи те, що згідно з актом №38729/04-36-04-08/34514392 від 27.05.2024 граничний термін сплати АТ «АКБ «КОНКОРД» екологічного податку є 21.08.2023, тобто після запровадження процедури ліквідації, ГУ ДПС у Дніпропетровської області направлено на адресу позивача заяву про задоволення кредиторських вимог №56935/6/04-36-13-02-10 від 25.08.2023, в тому числі податкових платежів зі сплати екологічного податку у розмірі 53,35 грн. У зв`язку з внесенням змін до реєстру акцептованих вимог кредиторів АТ «АКБ «КОНКОРД» рішенням виконавчої дирекції Фонду від 08.04.2024 №433 погоджено збільшення розміру задоволення вимог сьомої та восьмої черг реєстру акцептованих вимог кредиторів АТ «АКБ «КОНКОРД». Відповідно до пункту 2 Розділу III Положення «Про порядок складання і ведення реєстру акцептованих вимог кредиторів та задоволення вимог кредиторів банків, що ліквідуються», затвердженого рішенням Виконавчої дирекції Фонду від 21.08.2017 №3711 (далі - Положення №3711): до сьомої черги відносяться вимоги за зобов`язаннями банку із сплати податків і зборів, що виникли під час проведення ліквідації (в межах ліквідаційної процедури); до восьмої черги відносяться будь-які інші вимоги за зобов`язаннями банку із сплати податків і зборів, що виникли до прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку. Кредиторські вимоги ГУ ДПС у Дніпропетровській області зі сплати екологічного податку у розмірі 53,35 грн акцептовані за восьмою чергою, і погашені відповідно до платіжної інструкції №300680 від 11.04.2024. Таким чином, АТ «АКБ «КОНКОРД» сплатило екологічний податок в межах процедури та строків, встановлених Законом №4452-VI, що підтверджено податковим органом шляхом подання заяви про включення в реєстр акцептованих вимог кредиторів, тому встановлення в акті камеральної перевірки від 27.05.2024 №38729/04-36-04-081/34514392 про порушення термінів сплати (перерахування) екологічного податку за 2 квартал 2023 не відповідає нормам матеріального права. В частині відповідальності платника, у разі несвоєчасної оплати узгоджених сум грошових зобов`язань, позивач зазначає, що застосування до АТ «АКБ «КОНКОРД» штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) суперечить вимогам статті 46 Закону №4452-VI та пункту 2.4 глави 5 Положення про виведення неплатоспроможних банків з ринку. Відповідно до пункту 3 частини 2, частини 3 статті 46 Закону №4452-VI, з дня початку процедури ліквідації банку строк виконання всіх грошових зобов`язань банку та зобов`язання щодо сплати податків і зборів (обов`язкових платежів) вважається таким, що настав. Під час здійснення ліквідації у банку не виникає жодних додаткових зобов`язань (у тому числі зі сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), крім витрат, безпосередньо пов`язаних із здійсненням ліквідаційної процедури. Під час вирішення питання щодо поширення дії відповідної норми на спірні правовідносини визначальним є саме період, під час якого не виникає жодних додаткових зобов`язань та, як наслідок, не можуть бути застосовані штрафні та фінансові санкції відповідно до норм Закону України №4452-VI (абзац 1 частина 3 статті 46). Таким періодом законодавцем визначено строк проведення тимчасової адміністрації та ліквідації банківської установи. Викладене, на думку позивача, свідчить про відсутність з боку АТ «АКБ «КОНКОРД» порушення щодо перерахування до бюджету податкових зобов`язань у строк, становлений Законом №4452-VI, а відповідно відсутні підстави для стягнення штрафних санкцій.
Ухвалою суду від 09.09.2024 відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи в порядку статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
24.09.2024 до суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому ГУ ДПС у Дніпропетровській області проти задоволення позову заперечує, посилаючись на те, що АТ «АКБ «КОНКОРД» згідно з податковою декларацією з екологічного податку від 01.08.2023 за 2 квартал 2023, наданої до Шевченківської ДПІ ГУ ДПС у Дніпропетровській області, самостійно задекларувало податкове зобов`язання по екологічному податку, який справляється за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення (за винятком викидів в атмосферне повітря двоокису вуглецю) у сумі 53,35 грн, граничний термін сплати якого 21.08.2023. Самостійно задеклароване податкове зобов`язання сплачено несвоєчасно, платіжним дорученням від 11.04.2024 №300680, тобто з затримкою на 234 календарні дні. Соборним відділом податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС у Дніпропетровській області за результатами камеральної перевірки АТ «АКБ «КОНКОРД» складений акт про результати камеральної перевірки щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з екологічного податку, який справляється за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення від 27.05.2024 №38729/04-36-04-08/34514392, який направлено засобами поштового зв`язку 28.05.2024 (отримано платником 04.06.2024). АТ «АКБ «КОНКОРД» не погодилось з результатами проведення камеральної перевірки від 27 05.2024 №38729/04-36-04-08/34514392 та, скориставшись правом, визначеним у пункті 86.7 статті 86 ПК України направило до ГУ ДПС заперечення від 04.06.2024 №907 до акту камеральної перевірки від 27.05.2024 №38729/04-36-04-08/34514392. За результатами розгляду заперечення АТ «АКБ «КОНКОРД» від 04.06.2024 №907 до акту камеральної перевірки від 27.05.2024 №38729/04-36-04-08/34514392 направлено відповідь ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 18.06.2024 №40459/6/04-36-04-01-16. Відповідальність платника, у разі порушення правил сплати (перерахування) грошового зобов`язання, визначена пунктом 124.1 статті 124 ПК України: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, розмір штрафу встановлено у розмірі - 5 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, розмір штрафу встановлено у розмірі - 10 відсотків погашеної суми податкового боргу. Відповідно до пункту 124.2 статті 124 ПК України за діяння, передбачені пунктом 124.1 цієї статті, вчинені умисно, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 25 відсотків від суми несплаченого (несвоєчасно сплаченого) грошового зобов`язання. Згідно з пунктом 124.3 статті 124 ПК України за діяння, передбачені пунктом 124.2 цієї статті, вчинені повторно протягом 1095 календарних днів або які призвели до прострочення сплати грошового зобов`язання на строк більше 90 календарних днів, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 50 відсотків від суми несплаченого (несвоєчасно сплаченого) грошового зобов`язання. У терміни, передбачені підпунктом 86.7.5 пункту 86.7 статті 86 ПК України, а саме, протягом п`яти робочих днів, наступних за днем прийняття такого висновку комісією і надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків, прийняте податкове повідомлення-рішення від 24.06.2024 №0408590408, яке направлено засобами поштового зв`язку 25.06.2024 (отримано АТ «АКБ «КОНКОРД» 28.06.2024). Відповідач також наголошує, що згідно з Порядком підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 та зареєстрованого Міністерством юстиції України від 25.08.2022 №3606/5 (із змінами та доповненнями) АТ «АКБ «КОНКОРД» не надано заяву про відсутність можливості виконання платником податків податкових обов`язків. Щодо твердження позивача, що податковим органом не враховано юридичний статус АТ «АКБ «КОНКОРД» під час перевірки та винесення оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, відповідач вказує, що введення процедури ліквідації не звільняє платника податків - юридичну особу, якою є банк, від сплати поточних обов`язкових платежів до моменту виключення даної юридичної особи з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. ПК України не передбачено будь-яких виключень щодо нарахування та сплати податків банками, які перебувають в стадії ліквідації. Підставами для припинення податкового обов`язку є ліквідація юридичної особи (підпункт 37.3.1 пункту 37.1 статті 37 ПК України). Процедура ліквідації банку вважається завершеною, а банк ліквідованим з дня внесення запису про це до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (частина 7 статті 77 Закону України «Про банки та банківську діяльність»).
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини.
АТ «АКБ «КОНКОРД» зареєстровано як юридична особа, за кодом ЄДРПОУ 34514392, що підтверджується інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; перебуває на обліку в ГУ ДПС у Дніпропетровській області.
З матеріалів справи вбачається, що Правлінням Національного банку України 01.08.2023 прийнято рішення №265-рш «Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА «АКЦІОНЕРНИЙ КОМЕРЦІЙНИЙ БАНК «КОНКОРД».
Рішенням виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних від 01.08.2023 №932 розпочато процедуру ліквідації АТ «АКБ «КОНКОРД», призначено Уповноважену особу Фонду гарантування Грошову С.В. та делеговано всі повноваження ліквідатора АТ «АКБ «КОНКОРД».
10.08.2023 АТ «АКБ «КОНКОРД» повідомило податковий орган за своїм місцезнаходженням про ліквідацію.
Рішенням виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних від 15.01.2024 №63 з 18.01.2024 призначено Уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів Федорченко Андрія Володимировича.
АТ «АКБ «КОНКОРД» згідно з податковою декларацією екологічного податку від 01.08.2023 за 2 квартал 2023 самостійно задекларувало податкове зобов`язання по екологічному податку, який справляється за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення у сумі 53,35 грн, граничний термін сплати якого 21.08.2023.
Самостійно задеклароване податкове зобов`язання у сумі 53,35 грн сплачено позивачем 11.04.2024, що підтверджується платіжною інструкцією від 11.04.2024 №300680.
ГУ ДПС у Дніпропетровській області проведено камеральну перевірку щодо порушення АТ «АКБ «КОНКОРД» термінів сплати (перерахування) екологічного податку за 2 квартал 2023.
За результатами проведеної камеральної перевірки відповідачем складено акт від 27.05.2024 №38729/04-36-04-08/34514392 «Про результати камеральної перевірки щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з екологічного податку АТ «АКБ «КОНКОРД» (код ЄДРПОУ 34514392)».
З акту перевірки випливає, що борг виник на підставі податкової декларації з екологічного податку за 2 квартал 2023 від 21.08.2023 №9191251622; граничний термін сплати 21.08.2023; дата фактичної сплати 11.04.2024; сума податкового боргу, що сплачено 53,35 грн; кількість днів прострочення 234.
Так, проведеною перевіркою встановлено порушення АТ «АКБ «КОНКОРД» вимог підпункту 16.1.14 пункту 16.1 статті 16, пункту 57.1 статті 57, пункту 250.2 статті 250, пункту 50.1 статті 50 (у разі порушення термінів сплати по уточнюючим розрахункам), пункту 57.3 статті 57 ПК України (у разі порушення термінів сплати згідно з податковим повідомленням-рішенням) щодо термінів сплати узгоджених сум грошових зобов`язань екологічного податку за 2 квартал 2023.
04.06.2024 позивачем подані заперечення на акт про результати камеральної перевірки від 27.05.2024 №38729/04-36-04-08/34514392 «Про результати камеральної перевірки щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з екологічного податку АТ «АКБ «КОНКОРД» (код ЄДРПОУ 34514392)».
Листом ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 18.06.2024 №44059/6/04-36/04-01-16 повідомлено, що за результатами розгляду заперечення встановлено, що висновки, викладені в акті перевірки від 27.05.2024 №38729/04-36-04-08/34514392 щодо порушення термінів сплати узгоджених сум грошових зобов`язань екологічного податку є правомірними.
На підставі акту перевірки, ГУ ДПС у Дніпропетровській області винесено податкове повідомлення-рішення від 24.06.2024 №04008590408, яким встановлено затримку на 234 календарних дні термінів сплати грошового зобов`язання з екологічного податку АТ «АКБ «КОНКОРД» та накладено штраф у розмірі 10% у сумі 5,34 грн.
Не погодившись з вказаним податковим повідомленням-рішенням, АТ «АКБ «КОНКОРД» 03.07.2024 подано скаргу до ДПС України.
Рішенням ДПС України про результати розгляду скарги від 02.08.2024 №23713/6/99-00-06-03-02-06, податкове повідомлення-рішення від 24.06.2024 №04008590408 залишено без змін, а скаргу АТ «АКБ «КОНКОРД» - без задоволення.
Вважаючи оскаржуване податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 67 Конституції України встановлений обов`язок кожного сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються ПК України.
Підпунктом 14.1.156 пункту 14.1 статті 14 ПК України установлено, що податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк), та/або сума коштів, сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим цим Кодексом та/або Митним кодексом України.
Пунктом 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України передбачено, що податковим боргом є сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Відповідно до підпункту 14.1.39. пункту 14.1 статті 14 ПК України грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Підпунктом 1.3 пункту 3 статті 1 ПК України визначено, що цей Кодекс не регулює питання погашення податкових зобов`язань або стягнення податкового боргу, зокрема, з банків, на які поширюються норми Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб», та погашення зобов`язань зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, зборів на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій.
Згідно з підпунктом 20.1.34 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.
Відповідно до пункту 124.1. статті 124 ПК України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах:
при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу;
при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.
Згідно з пунктом 57.3 статті 57 ПК України, встановлено, що у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.
У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 календарних днів, що настають за днем такого узгодження.
Згідно зі статтею 1 Закону №4452-VI, цим Законом встановлюються правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами, а також регулюються відносини між Фондом, банками, Національним банком України, визначаються повноваження та функції Фонду щодо виведення неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банків.
Відносини, що виникають у зв`язку із створенням і функціонуванням системи гарантування вкладів фізичних осіб, виведенням неплатоспроможних банків з ринку та ліквідації банків, регулюються цим Законом, іншими законами України, нормативно-правовими актами Фонду та Національного банку України (частина 3 статті 1 Закону №4452-VI).
Пунктами 2, 6, 16, 17 статті 2 Закону №4452-VI визначені такі поняття:
виведення неплатоспроможного банку з ринку - заходи, які здійснює Фонд стосовно банку, віднесеного до категорії неплатоспроможних, щодо виведення його з ринку одним із способів, визначених статтею 39 цього Закону;
ліквідація банку - процедура припинення банку як юридичної особи відповідно до законодавства;
тимчасова адміністрація - процедура виведення банку з ринку, що запроваджується Фондом стосовно неплатоспроможного банку в порядку, встановленому цим Законом;
уповноважена особа Фонду - працівник Фонду, який від імені Фонду та в межах повноважень, передбачених цим Законом та/або делегованих Фондом, виконує дії із забезпечення виведення банку з ринку під час здійснення тимчасової адміністрації неплатоспроможного банку та/або ліквідації банку.
Згідно з частиною 1 статті 36 Закону №4452-VI, з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку призупиняються всі повноваження органів управління банку (загальних зборів, спостережної ради і правління (ради директорів) та органів контролю (внутрішнього аудиту). Фонд набуває всі повноваження органів управління банку та органів контролю з дня початку тимчасової адміністрації і до її припинення.
Пунктом 3 частини 5 статті 36 Закону №4452-VI передбачено, що під час тимчасової адміністрації не здійснюється: нарахування неустойки (штрафів, пені), інших фінансових (економічних) санкцій за невиконання чи неналежне виконання зобов`язань щодо сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), а також зобов`язань перед кредиторами, у тому числі не застосовується індекс інфляції за весь час прострочення виконання грошових зобов`язань банку.
У відповідності до пункту 2 частини 1 статті 77 Закону України «Про банки і банківську діяльність» від 07.12.2000 №2121-III (далі - Закон №2121-III), банк може бути ліквідований у разі відкликання Національним банком України банківської ліцензії з власної ініціативи або за пропозицією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
Національний банк України не пізніше дня, наступного за днем прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку, повідомляє про це банк та надсилає рішення до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (частина 5 статті 77 Закону №2121-III).
Фонд гарантування вкладів фізичних осіб у день отримання рішення Національного банку України про ліквідацію банку набуває прав ліквідатора банку та розпочинає процедуру його ліквідації відповідно до Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» (частина 6 статті 77 Закону №2121-III).
Частиною 5 статті 45 Закону №4452-VI визначено, що протягом 30 днів з дня опублікування відомостей про відкликання банківської ліцензії, ліквідацію банку кредитори мають право заявити Фонду про свої вимоги до банку.
Згідно з пунктом 3 частини 2 статті 46 Закону №4452-VI, з дня початку процедури ліквідації банку строк виконання всіх грошових зобов`язань банку та зобов`язання щодо сплати податків і зборів (обов`язкових платежів) вважається таким, що настав.
Під час здійснення ліквідації у банку не виникає жодних додаткових зобов`язань (у тому числі зі сплати податків і зборів (обов`язкових платежів)), крім витрат, безпосередньо пов`язаних із здійсненням ліквідаційної процедури.
Вимоги за зобов`язаннями банку, що виникли під час проведення ліквідації, можуть пред`являтися тільки в межах ліквідаційної процедури та погашаються у сьому чергу відповідно до статті 52 цього Закону (частина 3 статті 46 Закону №4452-VI).
Таким чином, строки погашення податкового боргу, встановлені ПК України, не поширюється на відносини пов`язані з ліквідацією банку; погашення податкового боргу банку здійснюється у порядку та строки передбачені саме Законом №4452-VI.
Згідно вимог частини 3 статті 46 Закону №4452-VI під час здійснення ліквідації у банку не виникає жодних додаткових зобов`язань (у тому числі зі сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), крім витрат, безпосередньо пов`язаних із здійсненням ліквідаційної процедури. Вимоги за зобов`язаннями банку із сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), що виникли під час проведення ліквідації, пред`являються тільки в межах ліквідаційної процедури та погашаються у сьому чергу відповідно до статті 52 цього Закону.
Таким чином під час вирішення спірних правовідносин визначальним є саме період під час якого не виникає жодних додаткових зобов`язань, а відтак не може бути застосовано штрафні та фінансові санкції.
Ліквідацію банку позивача розпочата з 01.08.2023, а граничний термін сплати податкового зобов`язання 21.08.2023; дата фактичної сплати 11.04.2024.
Тобто, податковий борг виник у позивача вже після початку процедури ліквідації банку.
А тому, положення Закону №4452-VI мало бути враховано контролюючим органом під час вирішення питання про застосування до позивача штрафних санкцій та пені на підставі оскаржуваного рішення.
Визначальним в даній справі є саме період під час якого не виникає жодних додаткових зобов`язань, а відтак не може бути застосовано штрафні та фінансові санкції, і відповідно до норм Закон №4452-VI (абзац 1 частина третя статті 46) таким періодом є строк проведення ліквідації банківської установи.
Аналогічну правову позицію викладено Верховним Судом у постанові від 04.12.2018 у справі № 826/11017/16.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що відсутні правові підстави для застосування штрафних санкцій за несвоєчасну сплату грошових зобов`язань у період перебування платника - банка у процедурі ліквідації, а тому податкове повідомлення-рішення від 24.06.2024 №04008590408 є протиправним та підлягає скасуванню.
Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову до суду в розмірі 3 028,00 грн, що документально підтверджується платіжною інструкцією №222375 від 27.08.2024.
Таким чином, на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягає стягненню судовий збір у розмірі 3 028,00 грн.
На підставі викладеного, керуючись статтями 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Акціонерного товариства «АКЦІОНЕРНИЙ КОМЕРЦІЙНИЙ БАНК «КОНКОРД» в особі уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Акціонерного товариства «АКЦІОНЕРНИЙ КОМЕРЦІЙНИЙ БАНК «КОНКОРД» Федорченко Андрія Володимировича (адреса: площа Троїцька, 2, м. Дніпро, 49000; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 34514392) до Головного управління ДПС України у Дніпропетровській області (адреса: вул. Сімферопольська, 17-А, м. Дніпро, 49005; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 44118658) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС України у Дніпропетровській області від 24.06.2024 №0408590408.
Стягнути на користь Акціонерного товариства «АКЦІОНЕРНИЙ КОМЕРЦІЙНИЙ БАНК «КОНКОРД» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС України у Дніпропетровській області судові витрати у розмірі 3 028 (три тисячі двадцять вісім) гривень 00 копійок.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в порядку та строки, передбачені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя М.В. Бондар
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.01.2025 |
Оприлюднено | 24.01.2025 |
Номер документу | 124604221 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них екологічного податку |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні