ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 січня 2025 року Справа № 280/9481/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі судді Киселя Р.В., розглянувши в порядку письмового за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (пр. Соборний, буд. 158-Б, м. Запоріжжя, 69005) до Акціонерного товариства «МОТОР-БАНК» (пр. Моторобудівників, буд. 54-Б, м. Запоріжжя, 69068) про стягнення коштів,
ВСТАНОВИВ:
11.10.2024 засобами системи «Електронний суд» до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (далі позивач, ГУ ПФУ в Запорізькій області) до Акціонерного товариства «МОТОР-БАНК» (далі відповідач, АТ «МОТОР-БАНК»), в якій позивач просить суд:
стягнути з відповідача кошти (суми спрямовані на пенсійні виплати ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ) у розмірі 251389,04 грн. на рахунок Пенсійного фонду України. Сума позову підлягає стягненню на рахунок НОМЕР_1 відкритий у АТ «Державний ощадний банк України».
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідно до вимог Порядку №1596 та Договору від 30.09.2022, суми пенсій ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , які не були зараховані відповідачем на їх поточні рахунки підлягали поверненню на рахунок ПФУ не пізніше наступного операційного дня після надходження коштів. Проте відповідач таке повернення не здійснив. Таким чином внаслідок бездіяльності АТ «МОТОР-БАНК» державою понесено збитки у сумі 251 389,04 грн. В зв`язку з чим позивач змушений звернутися до суду з вимогою про стягнення даної суми в судовому порядку.
Ухвалою від 15.10.2024 у справі відкрите спрощене позовне провадження, судовий розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (без повідомлення) сторін (у письмовому провадженні). Запропоновано відповідачу протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання ухвали про відкриття провадження у справі подати відзив та документи на його обґрунтування.
29.10.2024 засобами системи «Електронний суд» від відповідача надійшов відзив, в якому він заперечив проти задоволення позовних вимог. В обґрунтування відзиву зазначив, що не зарахування коштів на поточні рахунки ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та неповернення незарахованих сум пенсій зазначеним особам пов`язане з виконанням відповідачем вимог Закону України «Про санкції» та Положення про реалізацію спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій). АТ «МОТОР-БАНК» не є набувачем пенсійних коштів пенсіонерів, які, в свою чергу, є власністю останніх, а банк лише вчиняє дії по обслуговуванню рахунків пенсіонерів. Отже, кошти, перераховані банком на рахунок фізичної особи за договором і за наявності правових підстав, не можуть бути стягнуті з АТ «МОТОР-БАНК», як безпідставно отримані, на підставі статті 1212 Цивільного кодексу України. Просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Інших заяв по суті справи від сторін до суду не надійшло.
Розглянувши наявні у справі матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Відповідно до пункту 18 частини 2 статті 64 Закону України від 09.07.2003 №1058-ІV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», Порядку виплати пенсій та грошової допомоги через поточні рахунки в банках, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.1999 №1596, підпункту 8 пункту 6 Положення про головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України 22.12.2014 №28-2, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.01.2015 за № 40/26485 (із змінами), Графіку проведення перевірок банків з питань цільового використання коштів Пенсійного фонду України, інших коштів, призначених для виплати пенсій, житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу на ІІ квартал 2024, Договору про виплату пенсій, надбавок, підвищень, допомоги, компенсацій, індексації, інших соціальних виплат та житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива та скрапленого газу у грошовій готівковій формі від 30.09.2022, та на підставі наказу ГУ ПФУ в Запорізькій області від 23.05.2024 №460, Відділом контрольно-перевірочної роботи №1 управління контрольно-перевірочної роботи ГУ ПФУ в Запорізькій області було проведено перевірку АТ «МОТОР-БАНК» щодо цільового використання коштів Пенсійного фонду України, інших коштів, призначених для виплати пенсій, житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу за період з 01.01.2023 по 31.12.2023.
Перевірка була проведена з 03.06.2024 по 14.06.2024.
За результатами перевірки складено Акт перевірки з питань цільового використання коштів Пенсійного фонду України, інших коштів, призначених для виплати пенсій, житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу в АТ «МОТОР-БАНК» від 14 червня 2024 року №20/1.
Актом перевірки встановлено, що відповідачем у період з 01.06.2023 по 31.12.2023 допускались не зарахування пенсійних виплат на поточні рахунки одержувачів у сумі 251389,04 грн., а саме: ОСОБА_1 за період з червня 2023 року по листопад 2023 року у сумі 104879,04 грн. та ОСОБА_2 за період з червня 2023 року по грудень 2023 року у сумі 146510,00 грн.
Також зазначені кошти на рахунки ПФУ не повернуті.
Стягнення не зарахованих пенсійних виплат у сумі 251389,04 грн. і є предметом позову по даній справі.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає таке.
Питання виплати пенсій та грошової допомоги, що нараховуються відповідно органами Пенсійного фонду та органами праці та соціального захисту населення і фінансуються за рахунок коштів Пенсійного фонду та відповідних бюджетів, за згодою пенсіонерів та одержувачів допомоги через їх вклади до запитання (поточні рахунки) в установах уповноважених банків врегульовано постановою Кабінету Міністрів України №1596 від 30.08.1999 (далі - Порядок №1596), якою затверджено Порядок виплати пенсій та грошової допомоги за згодою пенсіонерів та одержувачів допомоги через їх поточні рахунки у банках.
Пунктом 5 вказаного Порядку передбачено, що уповноважені банки проводять операції з відкриття поточних рахунків, зарахування сум пенсій та грошової допомоги, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням на поточні рахунки і їх виплати відповідно до зобов`язань, визначених додатком до Порядку відбору банків, через які здійснюється виплата пенсій, грошової допомоги, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням та заробітної плати працівникам бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2001 р. №1231, та укладених договорів, передбачених пунктом 3 цього Порядку.
Відповідно до п. 8 Порядку №1596 поточні рахунки одержувачам пенсій та грошової допомоги відкриваються уповноваженими банками у порядку, встановленому нормативно-правовими актами Національного банку, що регулюють порядок відкриття рахунків в національній та іноземній валюті.
Поняття банківського рахунку міститься в Законі України №2121-ІІІ від 07.12.2000 «Про банки і банківську діяльність». Відповідно до термінології, що міститься у ст.2 вищезазначеного Закону, банківські рахунки - це рахунки, на яких обліковуються власні кошти, вимоги, зобов`язання банку стосовно його клієнтів і контрагентів та які дають можливість здійснювати переказ коштів за допомогою банківських платіжних інструментів.
Відповідно до статей 7, 15, 56 Закону України «Про Національний банк України», з метою забезпечення стабільності фінансової системи, безперервності надання фінансових та інших послуг, Національний банк виконує такі функції, зокрема, встановлює для банків правила проведення банківських операцій, бухгалтерського обліку і звітності, захисту інформації, коштів та майна. Національний банк видає нормативно-правові акти з питань, віднесених до його повноважень, які є обов`язковими для органів державної влади і органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб. Нормативно-правові акти Національного банку видаються у формі постанов Правління Національного банку, а також інструкцій, положень, правил, що затверджуються постановами Правління Національного банку.
Богуслаєв В.О. та Кононенко П.І. є клієнтами АТ «МОТОР-БАНК», що не заперечується сторонами.
Указом Президента України від 1 квітня 2023 року №191/2023 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 1 квітня 2023 року «Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» (далі - Указ №191/2023). Так, відповідно до позиції 194 Додатка 1 до Указу №192/2023 стосовно ОСОБА_1 застосовані персональні санкції, зокрема:
1) блокування активів - тимчасове позбавлення права користуватися та розпоряджатися активами, що належать фізичній або юридичній особі, а також активами, щодо яких така особа може прямо чи опосередковано (через інших фізичних або юридичних осіб) вчиняти дії, тотожні за змістом здійсненню права розпорядження ними;
5) зупинення виконання економічних та фінансових зобов`язань.
Указом Президента України від 1 квітня 2023 року №192/2023 введено в дію Рішення Ради національної безпеки і оборони України від 1 квітня 2023 року «Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» (далі - Указ №192/2023). Так, відповідно до позиції 2 Додатка 1 до Указу №192/2023 стосовно ОСОБА_2 застосовані персональні санкції, зокрема:
1) блокування активів - тимчасове позбавлення права користуватися та розпоряджатися активами, що належать фізичній або юридичній особі, а також активами, щодо яких така особа може прямо чи опосередковано (через інших фізичних або юридичних осіб) вчиняти дії, тотожні за змістом здійсненню права розпорядження ними;
5) зупинення виконання економічних та фінансових зобов`язань.
Постановою Правління Національного банку України 11.05.2023 №65 затверджено Положення про реалізацію спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) (далі - Положення №65). Положення визначає порядок реалізації спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) (далі - санкції).
Відповідно до підпункту 1 пункту 2 Положення №65 банки України є суб`єктами реалізації санкцій.
Відповідно до пункту 4 Положення №65 «Суб`єкти реалізації санкцій зобов`язані:
1) з моменту видання указу Президента України про введення в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій (далі - санкційний список) забезпечити в порядку, визначеному в Положенні №65 та внутрішніх документах суб`єктів реалізації санкцій із питань реалізації санкцій:
…
блокування коштів санкційних осіб з урахуванням застосованих санкцій;
…
зупинення/відмову від проведення фінансових операцій, на які поширюються застосовані санкції;
…».
Відповідно до пункту 9 Положення №65 «Суб`єкти реалізації санкцій зобов`язані:
…
5) зупинити виконання економічних та фінансових зобов`язань на користь санкційних осіб, до яких застосовано санкцію:
«зупинення виконання економічних та фінансових зобов`язань», - у повному обсязі;
…».
Відповідно до пункту 15 Положення №65 «Банки зобов`язані блокувати кошти/зупиняти фінансові операції протягом усього періоду дії санкцій у такому порядку:
…
11) кошти, що надійшли на користь санкційної особи, до якої одночасно застосовано санкцію блокування активів/блокування активів у новій редакції та хоча б одну з таких санкцій, як зупинення операцій за рахунками фізичної особи/зупинення операцій за рахунками юридичної особи (якщо кошти надійшли для подальшого зарахування на рахунок такої фізичної/юридичної особи), зупинення фінансових операцій, зупинення виконання економічних та фінансових зобов`язань (як виконання економічних та фінансових зобов`язань), зупинення виконання економічних та фінансових зобов`язань (заборона надавати кредити, позики, фінансову допомогу, гарантії; заборона здійснювати кредитування через купівлю цінних паперів; заборона придбання цінних паперів) (як надання кредиту, позики, фінансової допомоги, гарантії, здійснення кредитування через купівлю цінних паперів, придбання цінних паперів), зараховуються та обліковуються на відповідному балансовому рахунку, призначеному для обліку кредиторської заборгованості за операціями з клієнтами банку;
…».
Тобто, незарахування коштів на поточні рахунки ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , та неповернення незарахованих сум пенсій зазначеним особам пов`язане з виконанням відповідачем вимог Закону України «Про санкції» та Положення про реалізацію спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), затвердженого постановою Правління Національного банку України від 11.05.2023 №65.
При цьому Закон України «Про санкції» має вищу юридичну силу над Постановою №1596.
Суд зазначає, що відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27 вересня 2001 року, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «RuizTorija v. Spain» від 9 грудня 1994 року, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
Згідно пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради Європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Інші доводи учасників справи не мають значення для правильного вирішення спору по суті, не впливають на встановлені в ході розгляду справи обставини і не спростовують викладених висновків суду.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу.
В даній справі позивач не довів належними та достатніми доказами наявність підстав для стягнення з відповідача грошових коштів у сумі 251389,04 грн. (пенсійних виплат адресованих ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ).
Враховуючи усі вищевикладені обставини, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення даного адміністративного позову.
Відповідно до ч.1 ст.143 КАС України, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Відповідно до приписів ст. 139 КАС України, з огляду на ухвалення судом рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, за відсутності доказів понесення судових витрат відповідачем, підстав для їх розподілу немає.
Керуючись статтями 139, 241, 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (пр. Соборний, буд. 158-Б, м. Запоріжжя, 69005) до Акціонерного товариства «МОТОР-БАНК» (пр. Моторобудівників, буд. 54-Б, м. Запоріжжя, 69068) про стягнення коштів відмовити.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення виготовлено та підписано «22» січня 2025 року.
СуддяР.В. Кисіль
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.01.2025 |
Оприлюднено | 24.01.2025 |
Номер документу | 124604978 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Кисіль Роман Валерійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Кисіль Роман Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні