Рішення
від 20.01.2025 по справі 320/46169/24
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 січня 2025 року м. Київ № 320/46169/24

Київський окружний адміністративний суд у складі судді Жукової Є.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Міністерства охорони здоров`я України

про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії,

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

ОСОБА_1 звернулася до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Міністерства охорони здоров`я України (далі відповідач/МОЗ України), в якому просить суд:

визнати бездіяльність суб`єкта владних повноважень МОЗ України протиправною та зобов`язати МОЗ України у відповідності до чинного законодавства провести клініко-експертну оцінку якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування згідно із заявою позивача до МОЗ України від 18.04.2024 року;

зобов`язати МОЗ України повідомити про дату і час засідання клініко-експертної комісії МОЗ, оскільки ОСОБА_1 бажає бути присутньою як заявниця на засіданні;

зобов`язати МОЗ України за результатами проведеної клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування скласти Експертний висновок у відповідності до Положення про клініко-експертну комісію Міністерства охорони здоров`я України, затвердженого Наказом МОЗ України № 69 від 05.02.2016.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 18 квітня 2024 року вона звернулася до МОЗ України із заявою про проведення клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування, у якій просила оцінити якість надання медичної допомоги та медичного обслуговування відповідно до вимог клінічних протоколів надання медичної допомоги, нормативно-правових актів у сфері охорони здоров`я закладами охорони здоров`я ТОВ «МЕДЛКЖС+» (Код ЄДРПОУ 39867601) та ТОВ «ІМПУЛБС+» (Код ЄДРПОУ 42641181), до яких вона звернулася за послугами швидкої медичної допомоги 12 липня 2023 року. За результатами проведеної клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування, просила МОЗ України скласти Експертний висновок у відповідності до Положення про клініко-експертну комісію Міністерства охорони здоров`я України, затвердженого Наказом МОЗ України № 69 від 05.02.2016.

Проте, МОЗ України проігнорувала заяву позивачки про проведення клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування від 18.04.2024. Станом на дату подання цього позову, 08 жовтня 2024 року, клініко-експертна оцінка якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування відповідно до вимог клінічних протоколів надання медичної допомоги, нормативно-правових актів у сфері охорони здоров`я щодо закладів охорони здоров`я ТОВ «МЕДЛЮКС+» (Код ЄДРПОУ 39867601) та ТОВ «ІМПУЛБС+» (Код ЄДРПОУ 42641181), до яких вона звернулася за послугами швидкої медичної допомоги 12 липня 2023 року, проведена не була. Експертний висновок за формою, наведеною у додатку до Положення про клініко-експертну комісію Міністерства охорони здоров`я України, затвердженого наказом МОЗ України від 05.02.2016 №69, який затверджується висновком за результатами клініко-експертної оцінки клініко-експертної комісії МОЗ за формою, наведеною у додатку до Порядку контролю якості медичної допомоги, затвердженого наказом МОЗ України від 28 вересня 2012 року № 752, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28 листопада 2012 року за № 1996/22308, їй надано не було. Просить суд задовольнити позов.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08 жовтня 2024 року, позовну заяву розподілено судді Жуковій Є.О.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2024 року звільнено позивача від сплати судового збору та відкрито провадження в адміністративній справі №320/46169/24, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов та витребуваних документів.

03 грудня 2024 року через відділ документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярію) Київського окружного адміністративного суду від МОЗ України надійшов відзив на позовну заяву, який сформований за допомогою системи «Електронний суд».

Відповідач в своєму відзиві зазначає, що ТОВ «ІМПУЛЬС+» та ТОВ «МЕДЛЮКС+» не належать до сфери управління МОЗ. Відповідно до Положення про медичну раду закладу охорони здоров`я, затвердженого наказом МОЗ від 05 лютого 2016 року № 69 «Про організацію клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24 лютого 2016 року за № 287/28417, МОЗ листом від 03 липня 2024 року № 17-06/Н-7435/6290-зв доручило ТОВ «ІМПУЛЬС+» та ТОВ «МЕДЛЮКС+» з`ясувати обставини, здійснити оцінку дотримання медичним персоналом ТОВ «ІМПУЛЬС+» та ТОВ «МЕДЛЮКС+» вимог законодавства в сфері охорони здоров`я та провести внутрішній контроль якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування ОСОБА_1 під час надання їй медичної допомоги на медичній раді закладу охорони здоров`я.

МОЗ листом від 23 серпня 2024 року № 17-02/33170/2-24 надано лист ТОВ «ІМПУЛЬС+» та ТОВ «МЕДЛЮКС+» від 09 серпня 2024 року № 1/08-24, яким зазначені заклади охорони здоров`я повідомили про проведення 16 липня 2024 року медичною радою клініко-експертної оцінки якості та обсягів надання позивачу медичної допомоги, а також надали копію протоколу медичної ради за результатом розгляду справи позивача.

МОЗ діяло в межах повноважень та було застосовано всіх заходів реагування на заяву позивача щодо проведення клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування в умовах ТОВ «ІМПУЛЬС +» та ТОВ «МЕДЛЮКС+», зареєстрованих від 18 квітня 2024 року за № Н-4340 та від 28 червня 2024 року № Н-7435 відповідно до чинного законодавства. Просить суд відмовити у задоволенні позову.

11 грудня 2024 року через відділ документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярію) Київського окружного адміністративного суду від ОСОБА_1 надійшла відповідь на відзив.

Позивач в своїй відповіді зазначає, що приватні медичні заклади формально підпорядковуються своїм власникам, але зобов`язані дотримуватись норм законодавства, ліцензійних умов та стандартів, затверджених МОЗ України та іншими компетентними органами.

Так, МОЗ України зобов`язане проводити контрольні заходи у сфері охорони здоров`я, зокрема, через ліцензійний контроль, перевірки дотримання стандартів медичної допомоги та моніторинг діяльності медичних закладів.

Клініко-експертна комісія може бути створена МОЗ або відповідними регіональними органами для:

1. Оцінки якості наданої медичної допомоги: у разі скарг пацієнтів; при виявленні порушень протоколів лікування.

2. Перевірки дотримання стандартів і ліцензійних умов: якщо є підозри на неналежну організацію медичних послуг.

3. Розслідування випадків неналежної медичної допомоги: у ситуаціях, що спричинили ускладнення, інвалідність чи смерть пацієнта.

4. Моніторинг виконання програм медичних гарантій: у приватних і державних закладах, які уклали договори з НСЗУ.

МОЗ України, як орган виконавчої влади, зобов`язаний реагувати на скарги, інциденти та порушення у сфері охорони здоров`я. Це, зокрема, визначено у таких нормативно-правових документах: Закон України «Основи законодавства України про охорону здоров`я»; Ліцензійні умови провадження медичної практики; постанова Кабінету Міністрів України про державний нагляд і контроль.

Згідно зі статтею 19 Конституції України: «органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України».

МОЗ України у відзиві визнає, що не здійснило клініко-експертну оцінку якості медичної допомоги безпосередньо, передавши це на розгляд закладам ТОВ «ІМПУЛЬС+» та ТОВ «МЕДЛЮКС+». Це суперечить принципам адміністративного управління та закріпленим за МОЗ України обов`язкам.

Відповідно до Порядку та Положення про клініко-експертну комісію Міністерства охорони здоров`я України, затвердженого наказом МОЗ України № 69 від 05.02.2016, контроль якості медичних послуг повинно здійснюватися саме МОЗ України, а не приватними закладами. Передача цих функцій стороннім організаціям є перевищенням повноважень.

ТОВ «ІМПУЛЬС+» та ТОВ «МЕДЛЮКС+» не мають статусу державних органів контролю. Таким чином, їхня оцінка не може бути визнана об`єктивною, а результати перевірки не можуть бути покладені в основу відповіді МОЗ України на звернення Позивача. Просить суд задовольнити позов.

З метою додержання розумного строку розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, суд визнав за можливе розгляд справи здійснювати за наявними матеріалами.

Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

18 квітня 2024 року ОСОБА_1 звернулася до Міністерства охорони здоров`я України із заявою про проведення клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування, у якій просила оцінити якість надання медичної допомоги та медичного обслуговування відповідно до вимог клінічних протоколів надання медичної допомоги, нормативно-правових актів у сфері охорони здоров`я закладами охорони здоров`я ТОВ «МЕДЛКЖС+» (код ЄДРПОУ 39867601) та ТОВ «ІМПУЛБС+» (код ЄДРПОУ 42641181), до яких вона звернулася за послугами швидкої медичної допомоги 12 липня 2023 року.

Листом МОЗ України від 03 липня 2024 року №17-06/Н-7435/6292-зв доручило ТОВ «ІМПУЛЬС+» та ТОВ «МЕДЛЮКС+» з`ясувати обставини, здійснити оцінку дотримання медичним персоналом ТОВ «ІМПУЛЬС+» та ТОВ «МЕДЛЮКС+» вимог законодавства в сфері охорони здоров`я та провести внутрішній контроль якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування ОСОБА_1 під час надання їй медичної допомоги на медичній раді закладу охорони здоров`я.

Листом Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини від 12 вересня 2024 року №55432.4/Н-22083.3/24/40.3 позивачку повідомлено, що за результатами опрацювання отриманої від МОЗ України інформації правових підстав для вжиття подальших заходів реагування Уповноваженого за її заявою наразі не встановлено. Провадження завершено.

Вважаючи бездіяльність МОЗ України щодо не проведення клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування згідно її заявою від 18.04.2024 року протиправною, позивач звернулася до суду із цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Відповідно до статті 1 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» від 19 листопада 1992 року № 2801-XII (далі - Закон № 2801-XII, законодавство України про охорону здоров`я базується на Конституції України і складається з цих Основ та інших прийнятих відповідно до них актів законодавства, що регулюють суспільні відносини у сфері охорони здоров`я.

Згідно із приписами статті 6 Закон № 2801-XII кожний громадянин України має право на охорону здоров`я, що передбачає, в тому числі, достовірну та своєчасну інформацію про стан свого здоров`я і здоров`я населення, включаючи існуючі і можливі фактори ризику та їх ступінь.

Відповідно до положень статті 7 Закон № 2801-XII, зокрема, держава згідно з Конституцією України гарантує всім громадянам реалізацію їх прав у сфері охорони здоров`я шляхом здійснення державного і можливості громадського контролю та нагляду в сфері охорони здоров`я.

Частина перша статті 12 та частина перша статті 14 Закону № 2801-XII встановлює, що охорона здоров`я - один з пріоритетних напрямів державної діяльності. Держава формує політику охорони здоров`я в Україні та забезпечує її реалізацію.

Реалізація державної політики охорони здоров`я покладається на органи виконавчої влади.

МОЗ діє в межах повноважень, що визначені Положенням про Міністерство охорони здоров`я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року № 267 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року №90) (далі Положення).

Відповідно до абзацу другого пункту першого Положення МОЗ є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, а також захисту населення від інфекційних хвороб, протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу та іншим соціально небезпечним захворюванням, попередження та профілактики неінфекційних захворювань.

МОЗ з метою організації своєї діяльності: здійснює контроль за діяльністю підприємств, установ та організацій, що належать до сфери його управління. Перелік закладів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міністерства охорони здоров`я України, затверджений наказом МОЗ від 26 січня 2018 року № 152.

Так, відповідно положень наказу МОЗ від 26 січня 2018 року № 152 ТОВ «ІМПУЛЬС+» та ТОВ «МЕДЛЮКС+» не належать до сфери управління Міністерства охорони здоров`я України.

Так, наказом МОЗ України від 28 вересня 2012 року № 752 затверджено Порядок контролю якості медичної допомоги (Порядок № 752), який згідно його пункту 1, було розроблено з метою впровадження та організації роботи щодо управління якістю медичної допомоги.

Згідно з Порядком № 752 контроль якості надання медичної допомоги здійснюється шляхом застосування методів зовнішнього та внутрішнього контролю якості медичної допомоги, самооцінки медичних працівників, експертної оцінки, клінічного аудиту, моніторингу системи індикаторів якості, атестації/сертифікації відповідно до вимог чинного законодавства України та законодавства Європейського Союзу.

Внутрішній контроль якості надання медичної допомоги здійснюється керівництвом закладів охорони здоров`я та/або медичними радами закладів охорони здоров`я в межах повноважень, визначених законодавством, зокрема шляхом контролю за кваліфікацією лікарів, молодших спеціалістів з медичною освітою та професіоналів з вищою немедичною освітою, які працюють у закладі охорони здоров`я; самооцінки медичних працівників; організації надання медичної допомоги у закладі охорони здоров`я; моніторингу реалізації управлінських рішень; моніторингу дотримання структурними підрозділами закладу охорони здоров`я стандартів у сфері охорони здоров`я, клінічних протоколів; моніторингу системи індикаторів якості медичної допомоги; вивчення думки пацієнтів щодо наданої медичної допомоги.

Зовнішній контроль якості надання медичної допомоги здійснюється органами державної виконавчої влади в межах повноважень, визначених законодавством, зокрема шляхом контролю за дотриманням ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики, проведення акредитації закладів охорони здоров`я, атестації лікарів, молодших спеціалістів з медичною освітою, професіоналів з вищою немедичною освітою, які працюють у системі охорони здоров`я, проведення клініко-експертної оцінки якості та обсягів медичної допомоги.

Враховуючи вищезазначене, та відповідно до Положення про медичну раду закладу охорони здоров`я, затвердженого наказом МОЗ від 05 лютого 2016 року № 69 «Про організацію клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24 лютого 2016 року за № 287/28417, МОЗ листом від 03 липня 2024 року № 17-06/Н-7435/6290-зв доручило ТОВ «ІМПУЛЬС+» та ТОВ «МЕДЛЮКС+» з`ясувати обставини, здійснити оцінку дотримання медичним персоналом ТОВ «ІМПУЛЬС+» та ТОВ «МЕДЛЮКС+» вимог законодавства в сфері охорони здоров`я та провести внутрішній контроль якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування ОСОБА_1 під час надання їй медичної допомоги на медичній раді закладу охорони здоров`я.

Крім того, пунктом 3 розділу І Положення про клініко-експертну комісію Міністерства охорони здоров`я України, затвердженого наказом МОЗ України від 05 лютого 2016 року № 69 «Про організацію клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24 лютого 2016 року за № 285/28415, передбачено проведення клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування Клініко-експертною комісією МОЗ (далі КЕК МОЗ) після розгляду скарг КЕК Міністерства охорони здоров`я Автономної Республіки Крим, структурних підрозділів з питань охорони здоров`я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а також у разі незгоди заявника з їх висновком.

З матеріалів справи вбачається, що позивачка всупереч Положення про клініко-експертну комісію Міністерства охорони здоров`я України, затвердженого наказом МОЗ України від 05 лютого 2016 року № 69 «Про організацію клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24 лютого 2016 року за № 285/28415, з відповідним зверненням до структурного підрозділу з питань охорони здоров`я Київської міської державної адміністрації не зверталась, відповідний висновок КЕК структурним підрозділом з питань охорони здоров`я Київської міської державної адміністрації не приймався, з огляду на що підстав для проведення клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування Клініко-експертною комісією МОЗ не має, що свідчить про передчасність звернення до відповідача із заявою про проведення клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування.

Згідно вимог статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Так, за наслідками розгляду даної справи, судом не встановлено порушень зі сторони відповідача щодо вирішення питання проведення клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування, а відтак позовні вимоги про визнання недійсними вказаних висновків є безпідставними та задоволенню не підлягають.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що в задоволенні позову ОСОБА_1 необхідно відмовити повністю.

У зв`язку з відмовою в задоволенні позову, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

1. У задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити повністю.

2. Розподіл судових витрат не здійснювати

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Жукова Є.О.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.01.2025
Оприлюднено24.01.2025
Номер документу124605193
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них

Судовий реєстр по справі —320/46169/24

Рішення від 20.01.2025

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Жукова Є.О.

Ухвала від 11.10.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Жукова Є.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні