ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 січня 2025 рокусправа № 380/25580/24
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої - судді Потабенко В.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Оброшинської сільської ради Львівського району Львівської області про визнання протиправними дій чи бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,
в с т а н о в и в:
ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , далі ОСОБА_1 , позивач) звернувся до суду з позовною заявою до Оброшинської сільської ради Львівського району Львівської області (81115, Львівська область, Львівський район, с. Оброшине, вул. Шевченка, 5; код ЄДРПОУ 04369587, далі Оброшинська СР, відповідач), у якій просить:
- визнати порушення Оброшинською сільською радою права на публічну інформацію про стан довкілля, а саме надання неповної інформації на запит від 08.04.2024 щодо питання №1 запиту;
- зобов`язати відповідача повторно розглянути запит від 08.04.2024 в частині питання №1 та надати відповідь.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що 08.04.2024 звернувся до відповідача із запитом на отримання публічної інформації, в якому на підставі та в порядку, встановленому Законом України «Про доступ до публічної інформації», просив надати інформацію щодо стану довкілля. Відповідь просив надіслати на електронну адресу. Листом відповідача від 11.04.2024 надано відповідь на вищевказаний запит позивача, однак така, за його словами, не містить повної запитуваної інформації, зокрема відповідей на питання №1, в якому просив повідомити дату засідання комісії (до відання якої входить питання несанкціонованих сміттєзвалищ) Оброшинської СР з приводу інформації із звернення позивача від 29.04.2021 та листа ДЕІ у Львівській області № 03-2474 від 11.05.2021 стосовно виявлених позивачем несанкціонованих сміттєзвалищ біля с. Оброшино. Також позивач просив долучити копію акту створеного комісією за результатами її діяльності та зазначити кількість, склад, властивості, вартість відходів, ступінь небезпеки для навколишнього природного середовища і здоров`я людини. Такої інформації відповідач не надав, а, відтак, позивач вважає, що такими діями чи бездіяльністю останній порушив право позивача на доступ до публічної інформації, гарантоване Законом України «Про доступ до публічної інформації». В зв`язку з чим просить позов задовольнити повністю.
Ухвалою судді від 09.09.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; на підставі п. 1 ч. 1 ст. 263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Відповідач проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві від 18.09.2024 (вх. № 69469), просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Оскільки відсутні клопотання будь-якої зі сторін про розгляд справи у судовому засіданні з викликом сторін, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі факти, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
08.04.2024 позивач звернувся до відповідача із запитом на отримання публічної інформації.
Оскільки позивач оскаржує лише відповідь на питання № 1 запиту, то суд у межах позову досліджує лише дане питання.
У питанні №1 запиту від 08.04.2024 заявник просив повідомити дату засідання комісії (до відання якої входить питання несанкціонованих сміттєзвалищ) Оброшинської СР з приводу інформації із звернення позивача від 29.04.2021 та листа ДЕІ у Львівській області № 03-2474 від 11.05.2021 стосовно виявлених ним несанкціонованих сміттєзвалищ біля с. Оброшино; долучити копію акту, створеного комісією за результатами її діяльності, та зазначити кількість, склад, властивості, вартість відходів, ступінь небезпеки для навколишнього природного середовища і здоров`я людини.
Відповідачем на запит надано відповідь листом №396/24 від 11.04.2024, у якому зазначено наступне. Оброшинською СР утворено постійно діючу комісію з питань поводження з безхазяйними відходами рішенням виконавчого комітету № 31 від 01.04.2021. Під час комісійного обстеження 17.05.2021 встановлено, що земельна ділянка, на якій розташовані сміттєзвалища, перебуває в постійному користуванні ПАТ «Українська залізниця». Оброшинська СР листом від 19.05.2021 № 841 проінформувала директора регіональної філії «Львівська залізниця» ПАТ «Українська залізниця» про необхідність вжиття заходів по ліквідації вказаних сміттєзвалищ ТПВ на підпорядкованій території.
Вважаючи таку відповідь на його запит неповною, оскільки до неї не було долучено витребуваних документів, позивач звернувся до суду.
Надаючи оцінку позиціям сторін у цій справі, суд застосовує наступні правові норми.
Стаття 34 Конституції України встановлює, що кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань. Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.
Статтею 40 Конституції України передбачено, що усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов`язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, що становить суспільний інтерес, визначає Закон України від 13.01.2011 № 2939-VI «Про доступ до публічної інформації» (далі - Закон №2939-VI).
Так, відповідно до ст. 1 Закону №2939-VI публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом. Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.
Метою цього Закону є забезпечення прозорості та відкритості суб`єктів владних повноважень і створення механізмів реалізації права кожного на доступ до публічної інформації (ст. 2 Закону №2939-VI).
Статтею 3 Закону № 2939-VI визначені гарантії забезпечення права на публічну інформацію, зокрема: обов`язок розпорядників інформації надавати інформацію, крім випадків, передбачених законом, визначення розпорядником інформації спеціальних структурних підрозділів або посадових осіб, які організовують у встановленому порядку доступ до публічної інформації, якою він володіє, максимальне спрощення процедури подання запиту та отримання інформації.
Відповідно до ст. 5 Закону № 2939-VI одним із способів доступу до інформації є надання такої за запитами на інформацію.
Згідно з ст. 12 Закону № 2939-VI суб`єктами відносин у сфері доступу до публічної інформації є: 1) запитувачі інформації - фізичні, юридичні особи, об`єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб`єктів владних повноважень; 2) розпорядники інформації - суб`єкти, визначені у статті 13 цього Закону; 3) структурний підрозділ або відповідальна особа з питань запитів на інформацію розпорядників інформації.
Положенням п. 1 ч. 1 ст. 13 Закону № 2939-VI встановлено, що розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються: суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання.
Усі розпорядники інформації незалежно від нормативно-правового акта, на підставі якого вони діють, при вирішенні питань щодо доступу до інформації мають керуватися цим Законом (ч. 4 ст. 13 Закону № 2939-VI).
Відповідно до ст. 14 Закону № 2939-VI розпорядники інформації зобов`язані: 1) оприлюднювати інформацію, передбачену цим та іншими законами; 2) систематично вести облік документів, що знаходяться в їхньому володінні; 3) вести облік запитів на інформацію; 4) визначати спеціальні місця для роботи запитувачів з документами чи їх копіями, а також надавати право запитувачам робити виписки з них, фотографувати, копіювати, сканувати їх, записувати на будь-які носії інформації тощо; 5) мати спеціальні структурні підрозділи або призначати відповідальних осіб для забезпечення доступу запитувачів до інформації та оприлюднення інформації; 6) надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об`єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію.
Згідно з ч. ч. 1-4 ст. 19 Закону №2939-VI запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні. Запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту. Запит на інформацію може бути індивідуальним або колективним. Запити можуть подаватися в усній, письмовій чи іншій формі (поштою, факсом, телефоном, електронною поштою) на вибір запитувача. Письмовий запит подається в довільній формі.
Частина 5 ст. 19 Закону №2939-VI передбачає, що запит на інформацію має містити: 1) ім`я (найменування) запитувача, поштову адресу або адресу електронної пошти, а також номер засобу зв`язку, якщо такий є; 2) загальний опис інформації або вид, назву, реквізити чи зміст документа, щодо якого зроблено запит, якщо запитувачу це відомо; 3) підпис і дату за умови подання запиту в письмовій формі.
У відповідності до ч. 1 ст. 20 Закону №2939-VI, розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту.
Відповідно до ч. 1 ст. 22 Закону №2939-VI розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту в таких випадках:
1) розпорядник інформації не володіє і не зобов`язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит;
2) інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до частини другої статті 6 цього Закону;
3) особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила передбачені статтею 21 цього Закону фактичні витрати, пов`язані з копіюванням або друком;
4) не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених частиною п`ятою статті 19 цього Закону.
Згідно з ч. 2 ст. 22 Закону №2939-VI відповідь розпорядника інформації про те, що інформація може бути одержана запитувачем із загальнодоступних джерел, або відповідь не по суті запиту вважається неправомірною відмовою в наданні інформації.
Розпорядник інформації, який не володіє запитуваною інформацією, але якому за статусом або характером діяльності відомо або має бути відомо, хто нею володіє, зобов`язаний направити цей запит належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це запитувача. У такому разі відлік строку розгляду запиту на інформацію починається з дня отримання запиту належним розпорядником (ч. 3 ст. 22 Закону №2939-VI).
Рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації можуть бути оскаржені до керівника розпорядника, вищого органу або суду. Запитувач має право оскаржити: 1) відмову в задоволенні запиту на інформацію; 2) відстрочку задоволення запиту на інформацію; 3) ненадання відповіді на запит на інформацію; 4) надання недостовірної або неповної інформації; 5) несвоєчасне надання інформації; 6) невиконання розпорядниками обов`язку оприлюднювати інформацію відповідно до статті 15 цього Закону; 7) інші рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації, що порушили законні права та інтереси запитувача. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації до суду здійснюється відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України (стаття 23 Закону №2939-VI).
Отже, усі мають право звертатись із інформаційними запитами до суб`єктів владних повноважень та інших розпорядників публічної інформації. Запит може надаватися у письмовій формі чи іншій формі (поштою, факсом, телефоном, електронною поштою) на вибір запитувача. Розпорядник інформації у свою чергу зобов`язаний надати відповідь на запит не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту. Проте, строк може бути продовженим у разі якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних. Також запитувачу інформації забезпечено право на оскарження дій або бездіяльності розпорядника інформації.
Щодо надання відповідачем запитуваної позивачем інформації у питанні № 1 запиту, то суд зазначає, що у відповіді на запит від 08.04.2024 Оброшинською СР вказано про створення комісії з питань поводження з безхазяйними відходами, проте не зазначено дату засідання такої комісії, а також не надано інформації про кількість, склад, властивості, вартість відходів, ступінь небезпеки для навколишнього природного середовища та здоров`я людини.
Суд звертає увагу на те, що питання № 1 запиту є конкретним, чітким і зрозумілим. Відтак, відповідь також має бути чіткою, повною і зрозумілою.
Тому надану відповідачем відповідь ОСОБА_1 на запит від 08.04.2024 суд розцінює як надання запитувачу неповної інформації на питання № 1.
Суд також вважає за необхідне зазначити таке.
Відповідно до ч. 10 ст. 12 Закону України «Про відходи», що був чинний на момент комісійного обстеження 17.05.2021 сміттєзвалища на території Оброшинської СР, у разі отримання звернення (повідомлення) Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, а також органи місцевого самоврядування зобов`язані визначити кількість, склад, властивості, вартість відходів, рівень їх небезпеки для навколишнього природного середовища і здоров`я людини та вжити заходів для визначення власника відходів.
Крім того, відповідно до п. 6 Порядку виявлення та обліку безхазяйних відходів затвердженого Постановою КМ України №1217 від 03.08.1998, Комісія визначає кількість, склад, властивості, вартість відходів, ступінь їх небезпеки для навколишнього природного середовища і здоров`я людини та вживає заходів до визначення власника відходів. У разі необхідності для визначення власника відходів та їх оцінки можуть залучатися правоохоронні органи, відповідні спеціалісти та експерти.
Відповідно до п. 7 вказаного Порядку за результатами своєї роботи комісія складає акт.
Як видно з матеріалів справи, позивач запитував у відповідача інформацію про кількість, склад, властивості, вартість відходів, рівень їх небезпеки для навколишнього природного середовища і здоров`я людини, яка повинна була бути створена Оброшинською СР під час комісійного обстеження 17.05.2021.
Водночас, видно і те, що такої інформації відповідач на запит від 08.04.2024 не надав.
Враховуючи наведене, належним способом захисту порушеного права позивача є визнання протиправними дії відповідача щодо надання позивачу неповної інформації на питання №1 запиту від 08.04.2024 та зобов`язання розглянути це питання повторно і надати відповідь з урахуванням висновків суду.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Згідно із ч. 1 ст. 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та, враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про задоволення позову.
Щодо судового збору, суд зазначає, що оскільки позивач звільнений від сплати судового збору і такий фактично не сплачувався, відсутні підстави для вирішення питання про відшкодування судового збору.
Керуючись ст. ст. 2, 6-9, 19-20, 22, 25-26, 72, 77, 90, 139, 143, 241-246, 255, 257-258, 293, 295, пп. 15.5 п.15 розділу VII «Перехідні положення» КАС України, суд
в и р і ш и в :
адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Оброшинської сільської ради Львівського району Львівської області щодо надання неповної інформації на питання №1 запиту на отримання публічної інформації від 08.04.2024 ОСОБА_1 .
Зобов`язати Оброшинську сільську раду Львівського району Львівської області (адреса: 81115, Львівська область, Львівський район, с. Оброшине, вул. Шевченка, 5, ЄДРПОУ 04369587) повторно розглянути питання № 1 запиту на отримання публічної інформації від 08.04.2024 ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) та надати відповідь з урахуванням висновків суду.
Судові витрати в цій справі стягувати не належить.
Рішення може бути оскаржене, згідно зі ст. 295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили, згідно зі ст. 255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено та підписано 20.01.2025.
СуддяПотабенко Варвара Анатоліївна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.01.2025 |
Оприлюднено | 24.01.2025 |
Номер документу | 124605821 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на доступ до публічної інформації |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Потабенко Варвара Анатоліївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Потабенко Варвара Анатоліївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Потабенко Варвара Анатоліївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Потабенко Варвара Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні