22.01.2025
Справа № 331/4249/24
Провадження № 2/331/331/2025
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 січня 2025 року Жовтневий районний суд м. Запоріжжя у складі
головуючого судді: Жукової О.Є
за участю секретаря : Мироненко О.В.
представника позивача: Білик Н.О.
представника відповідача ОСОБА_1 : ОСОБА_2
відповідачів: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6
розглянувши в загальному позовному проваджненні справу за позовом Запорізької міської ради до ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_1 , третя особа,яка незаявляє самостійнихвимог щодопредмету спору Головне управління ДПС у Запорізькій області про стягнення заборгованості за договором оренди,
ВСТАНОВИВ:
Запорізька міська рада в особі представника Білик Н.О. звернулася до суду із позовом, в якому просила стягнути на користь Запорізької міської ради заборгованість за договором оренди землі №040926100335 від 06.03.2009 за період з 01.01.2022 по 31.12.2022 в розмірі 99059,45грн з орендарів: ОСОБА_3 у розмірі 22387,43грн., ОСОБА_4 у розмірі 8420,05грн., ОСОБА_5 у розмірі 7330,40грн., ОСОБА_6 у розмірі 15849,51грн., ОСОБА_7 у розмірі 5943,57грн., ОСОБА_8 у розмірі 5943,57грн., ОСОБА_9 у розмірі 8420,05грн., ОСОБА_1 у розмірі 24764,86грн..
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що між Запорізькою міською радою (далі Орендодавець, Позивач) та гр. ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_1 ), гр. ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_2 ), гр. ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_3 ), гр. ОСОБА_6 (РНОКПП НОМЕР_4 ), гр. ОСОБА_7 (РНОКПП НОМЕР_5 ), гр. ОСОБА_8 (РНОКПП НОМЕР_6 ), гр. ОСОБА_9 (РНОКПП НОМЕР_7 ), гр. ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_8 ) (далі Орендарі, Відповідачі), був укладений договір оренди землі №040926100335 від 06.03.2009р.
Відповідно до п. 8. Договору оренди землі, договір укладено до 04.09.2024р. Згідно п. 5. Договору оренди землі, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1 494 072 грн. 00 коп., в цінах 2008 року.
Пунктом 9. Договору оренди землі, передбачено, що плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі 44 822 грн. 16 коп., що складає 3 % нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2008р.
28.11.2018 Запорізька міська рада прийняла рішення №26 «Про встановлення розміру орендної плати за землю». Зазначеним рішення Запорізькою міською радою було встановлено розміри орендної плати за використання земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності (у відсотках від їх нормативної грошової оцінки).
Відповідно до додатку до вказаного рішення річний розмір орендної плати за земельні ділянки: інші земельні ділянки м. Запоріжжя становить 3 відсотки від їх нормативної грошової оцінки.
За відповідачами за період з 01.01.2022р. по 31.12.2022р. рахується заборгованість, розмір якої становить: 99 059,45 грн., які останні добровільно не сплачють, через що позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Ухвалою суду від 15 липня 2024 року по справі відкрите провадження.
09.08.2024представник відповідача ОСОБА_1 ОСОБА_2 надала відзивна позов,в якомув йогозадоволенні просилавідмовити.В обґрунтуваннязаперечень зазначила.,що заналізу приписів п. 41.4 ст. 41 ПК України, вбачається ,що контроль за сплатою усіх податків, у тому числі й місцевих (до яких відноситься плата за землю) покладено наразі виключно на податковий орган. Інші органи не мають права проводити перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів, у тому числі на запит правоохоронних органів.
Крім того, вважає , що з огляду на норми Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 N?2120-IX , Закону України N? 3050-IX від 11.04.2023, яким пункт 69.14 викладено наступним чином: за період з 01.01.2022 до 31.12.2022 не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 01.03.2022 до 31.12.2022 - в частині земельни х ділянок, що перебувають у власності абокористуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичнихосіб та фізичних осіб підприємців, відповідач ОСОБА_1 звільнена від сплати орендної плати.
Також, зазначає, що ГУ ДПС України в Запорізькій області за 2022 рік не здійснювало нарахування орендної плати за землю згідно Закону України N? 3050-IX від 11.04.2023, внаслідок чого податкове повідомлення - рішення не оформлювалося та не надсилалося, а отже заборгованість щодо сплати орендної плати відсутня.
15.08.2024 відповідачі ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_9 , ОСОБА_8 надали відзив на позов, в якому в задоволенні позовних вимог просили відмовити з підстав аналогічних зазначачених представником відповідача ОСОБА_1 ОСОБА_2 .
Ухвалою суду від 24вересня 2024 рокузалучено до участіу справів якостітретьої особи,яка незаявляє самостійнихвимог щодопредмету спору на стороні відповідача Головне управління ДПС у Запорізькій області.
14.10.2024 від представника третьої особи ОСОБА_10 надійши пояснення на позов., в яких зазначено, що фізичні особи, які мають у власності (користуванні) земельні ділянки на території Запорізької міської територіальної громади, звільняються від сплати земельного податку (орендної плати) за такі земельні ділянки за період з 1 січня 2022 до 31 грудня 2022, нарахування земельного податку (орендної плати) за вказаний період не проводилось. Враховуючи той факт, що контролюючим органом за сплатою податків, зборів та платежів та органом стягнення державою делеговано податковим органам, вважає звернення з позовною заявою Запорізької міської ради є помилковим, необґрунтованим, в наслідок чого позивач є неналежним.
15.10.2025 Запорізька міська рада надала заперечення на пояснення третьої особи, в яких зазначила, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є саме договір оренди такої земельної ділянки. Оскільки відповідачі не є власниками земельної ділянки, а податковий орган не є стороною договору оренди, за яким стягується заборгованість, між сторонами існують господарські відносини, то повноваженнями стягувати орендну плату за договором оренди земельної ділянки, укладеним між відповідачами та позивачем у даному спорі, наділена саме Запорізька міська рада, як Орендодавець та власник земельної ділянки, що є предметом оренди. Враховуючи зазначене, Запорізька міська рада є належним позивачем у данному спорі.
Ухвалою суду від 24жовтня 2024 рокузакрите підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
У вступному слові представник позивача Білик Н.О. позовні вимоги підтримала, надала пояснення аналогічні викладеним в позовній заяві.
Представник відповідача ОСОБА_1 ОСОБА_2 та відповідачі ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 у вступному слові в задоволенні позову просили відмовити з підстав зазначених у відзиві.
Відповідачі ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , належним чином повідомлені про час та місце розгляду справи, до судового засідання не з`явилися, про причини неявки суд не повідомили, в зв`язку з чим на підставі ч.3 ст. 223 ЦПК України справу розглянуто у їх відсутність, з урахуванням наданих у відзиві заперечень.
Представник третьої особи , яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору Головного управління ДПС у Запорізькій області, повідомлений про час та місце розгляду справи, до судового засідання не з`явився, про причини неявки суд не повідомив, в зв`язку з чим на підставі ч.3 ст. 223 ЦПК України справу розглянуто у його відсутність, з урахуванням наданих пояснень.
Суд, вислухавши вступне слово учасників справи, дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, приходить до наступних висновків.
Так, судом встановлені наступні обставини та відповідні ним правовідносини.
Між Запорізькою міською радою та гр. ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_1 ), гр. ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_2 ), гр. ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_3 ), гр. ОСОБА_6 (РНОКПП НОМЕР_4 ), гр. ОСОБА_7 (РНОКПП НОМЕР_5 ), гр. ОСОБА_8 (РНОКПП НОМЕР_6 ), гр. ОСОБА_9 (РНОКПП НОМЕР_7 ), гр. ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_8 ) (далі Орендарі, Відповідачі), був укладений договір оренди землі №040926100335 від 06.03.2009р.
За умовами п. 1. Договору оренди землі, Орендодавець відповідно до рішення двадцять сьомої сесії п`ятого скликання Запорізької міської ради №61/133 від 19.11.2008р. надає, а Орендар приймає в оренду земельну ділянку для розташування торговельного комплексу (І черга будівництва), яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
Відповідно до п. 8. Договору оренди землі, договір укладено до 04.09.2024р.
Згідно п. 5. Договору оренди землі, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1 494 072 грн. 00 коп., в цінах 2008 року.
Пунктом 9. Договору оренди землі, передбачено, що плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі 44 822 грн. 16 коп., що складає 3 % нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2008р.
Відповідно до акту прийому-передачі земельної ділянки за Договором оренди землі, позивачем надано, а відповідачами прийнято в оренду земельну ділянку загальною площею 0,1200 га з кадастровим номером 2310100000:01:012:0158 .
Власником земельної ділянки є територіальна громада міста Запоріжжя, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №382759659 від 13.06.2024р.
Рішенням міської ради від 19.02.2016р. №15 «Про перейменування проспекту Леніна в місті Запоріжжя на проспект Соборний» проспект Леніна перейменовано на проспект Соборний. Тобто, Земельна ділянка, яка перебуває у користуванні Відповідачів розташована за адресою: АДРЕСА_2 .
28.11.2018 Запорізька міська рада прийняла рішення №26 «Про встановлення розміру орендної плати за землю». Зазначеним рішення Запорізькою міською радою було встановлено розміри орендної плати за використання земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності (у відсотках від їх нормативної грошової оцінки).
Відповідно дододатку довказаного рішеннярічний розмірорендної платиза земельніділянки:інші земельніділянки м.Запоріжжя становить3відсотки від їх нормативної грошової оцінки.
Запорізькою міською радою складено розрахунок, щодо розміру заборгованості за Договором оренди землі відповідачів, за користування земельною ділянкою площею 0,1200 га, розташованою за адресою: АДРЕСА_1 , за період з 01.01.2022р. по 31.12.2022р., розмір орендної плати у 2022 р . склав 99 059,45 грн.
Відповідно до листа ГУ ДПС у Запорізькій області від 19.04.2024р. №5066/5/08-01-24-09-08, відповідно до акту до договору оренди землі №040926100335 від 06.03.2009 сума орендної плати складає 44 822 грн. 16 коп. в цінах 2008 року і сплачується кожним орендарем у відсотковому співвідношенні.
Отже заборгованості відповідачів за період з 01.01.2022р. по 31.12.2022р., так як сплата орендної плати відповідачами за цей період не проводилась, складає :
- ОСОБА_3 22,6 % (0,0271 га) * 99 059,45 грн. = 22 387,43 грн.;
- ОСОБА_4 8,5 % (0,0102 га) * 99 059,45 грн. = 8 420,05 грн.;
- ОСОБА_5 7,4 % (0,0089 га) * 99 059,45 грн. = 7 330,40 грн.;
- ОСОБА_6 16,0 % (0,0192 га) * 99 059,45 грн. = 15 849,51 грн.;
- ОСОБА_7 6,0 % (0,0072 га) * 99 059,45 грн. = 5 943,57 грн.;
- ОСОБА_8 6,0 % (0,0072 га) * 99 059,45 грн. = 5 943,57 грн.;
- ОСОБА_9 80,5 % (0,0102 га) * 99 059,45 грн. = 8 420,05 грн.;
- ОСОБА_1 25,0 % (0,0300 га) * 99 059,45 грн. = 24 764,86 грн.
Загальна сума заборгованості з орендної плати за період 01.01.2022р. по 31.12.2022р. відповідачів складає: 99 059,45 грн..
Відповідно до інформації, отриманої від Головного управління ДПС у Запорізькій області нарахування орендної плати відповідачам у 2022 році не проводились згідно Закону України №3050-ІХ від 06.05.2023.
Департаментом правового забезпечення Запорізької міської ради 03.05.2024 на адресу відповідачів направлено претензії про сплату заборгованості з орендної плати за землю. Вказана претензія з вимогою залишилась без виконання.
Предметом позову у цій справі є стягнення 99 059,45 грн. заборгованості з орендної плати за Договором оренди землі №040926100335від 06.03.2009р., який укладений між Запорізькою міською радою (Орендодавець) та відповідачами гр. ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_1 ),гр. ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_2 ), гр. ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_3 ),гр. ОСОБА_6 (РНОКПП НОМЕР_4 ),гр. ОСОБА_7 (РНОКПП НОМЕР_5 ),гр. ОСОБА_8 (РНОКПП НОМЕР_6 ),гр. ОСОБА_9 (РНОКПП НОМЕР_7 ),гр. ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_8 ) (Орендарі).
Відповідно до частини першої ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
За приписами ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно із частиною першою ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону України "Про оренду землі").
Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно з підпунктом 14.1.72 пункту 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.
Положеннями пункту 287.1 ст. 287 Податкового кодексу України встановлено, що власники землі та землекористувачі сплачують земельний податок, а також орендну плату за земельні ділянки державної та комунальної власності з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Отже, плата за землю здійснюється в залежності від суб`єкта належності земельної ділянки: власником землі сплачується земельний податок, а орендарем за договором оренди землі - орендна плата.
Згідно з пунктами 288.1-288.4 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України.
Підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України (у редакції, чинній станом на 17.03.2016) було встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території.
Підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України (у редакції, чинній з 01.01.2018) визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.
З матеріалів справи вбачається , що власником орендованої земельної ділянки загальною площею 0,1200 га з кадастровим номером 2310100000:01:012:0158 за адресою: АДРЕСА_1 , є територіальна громада міста Запоріжжя в особі Запорізької міської ради, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №382759659 від 13.06.2024р.
Між Запорізькою міською радою та відповідачами укладено договір оренди землі №040926100335 від 06.03.2009р., відповідно до п. 1 Договору оренди землі, Орендодавець відповідно до рішення двадцять сьомої сесії п`ятого скликання Запорізької міської ради №61/133 від 19.11.2008р. надає, а Орендар приймає в оренду земельну ділянку для розташування торговельного комплексу (І черга будівництва), яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
Відповідно до ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами. Згідно ст. 611 ЦК України при порушенні зобов`язання настають правові наслідки встановлені договором або законом.
Відповідно до ст. 599 ЦК України зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.
Згідно п. 9 Договору оренди землі, передбачено, що плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі 44 822 грн. 16 коп., що складає 3 % нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2008р.
Відповідно до п. 11 Договору, орендна плата вноситься два рази на рік рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок до місцевого бюджету Жовтневого району 33213815800003 в управлінні Держказначейства в Жовтневому районі міста Запоріжжя ГУ ДКУ в Запорізькій області.
Відповідно до п. 27. договору, Орендодавець має право вимагати від Орендаря своєчасного внесвення орендної плати.
Орендар, відповідно до п. 30 договору зобов`язаний своєчасно вносити орендну плату.
За таких умов, у Орендарів виник обов`язок два рази на рік рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, на розрахунковий рахунок місцевого бюджету сплачувати орендну плату, що становить 44 822 грн. 16 коп., що складає 3 % нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2008р., та сплачується відповідачами у відсоткрврму співвідношенні відповідно до акту до договору оренди землі №040926100335 від 06.03.2009р..
Однак, відповіднодо інформації,отриманої відГоловного управлінняДПС уЗапорізькій області відповідачаморендна платав 2022році ненараховуваласязгідно Закону України №3050-ІХ від 06.05.2023.
Разом з тим, згідно розрахунку здійсненого позивачем, який відповідачами не спростований, заборгованості відповідачів за період з 01.01.2022р. по 31.12.2022р., так як сплата орендної плати відповідачами за цей період не проводилась, складає :
- ОСОБА_3 22,6 % (0,0271 га) * 99 059,45 грн. = 22 387,43 грн.;
- ОСОБА_4 8,5 % (0,0102 га) * 99 059,45 грн. = 8 420,05 грн.;
- ОСОБА_5 7,4 % (0,0089 га) * 99 059,45 грн. = 7 330,40 грн.;
- ОСОБА_6 16,0 % (0,0192 га) * 99 059,45 грн. = 15 849,51 грн.;
- ОСОБА_7 6,0 % (0,0072 га) * 99 059,45 грн. = 5 943,57 грн.;
- ОСОБА_8 6,0 % (0,0072 га) * 99 059,45 грн. = 5 943,57 грн.;
- ОСОБА_9 80,5 % (0,0102 га) * 99 059,45 грн. = 8 420,05 грн.;
- ОСОБА_1 25,0 % (0,0300 га) * 99 059,45 грн. = 24 764,86 грн.
Загальна сума заборгованості з орендної плати за період 01.01.2022р. по 31.12.2022р. відповідачів складає: 99 059,45 грн..
Відповідачі заперечуючи проти позову послалися на те, що позивач не має права звертатися до суду з такими вимогами та є неналежним позивачем, однак, суд вважає зазначену позизію відповідачів хибною, з огляду на наступне
У п. п. 82, 83, 84 постанови Верховного Суду від 13.10.2021 у справі № 910/14176/20 зазначено, що виходячи із системного аналізу норм земельного та податкового законодавства України, орендна плата за земельну ділянку, яка перебуває в державній або в комунальній власності, має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (частина перша статті 21 Закону України "Про оренду землі", підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України), з другого боку, є однією з форм плати за землю як обов`язкового платежу в складі податку на майно нарівні із земельним податком (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України). Разом з тим, підставою для нарахування орендної плати за землю є саме договір оренди земельної ділянки (частина друга статті 21 Закону України "Про оренду землі", пункт 288.1 статті 288 Податкового кодексу України). За змістом частини другої ст. 21 Закону України "Про оренду землі" Податковим кодексом України регулюються виключно строки внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, тоді як всі інші питання, зокрема, розмір, умови нарахування та внесення орендної плати за землю, порядок та підстави зміни такого розміру, встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, про що також зазначено в пункті 288.4 ст. 288 цього Кодексу (такий правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 27.03.2018 у справі № 925/258/17 ).
Відповідно до ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, платник орендної плати - орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
При цьому розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (пункт 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України).
Згідно із частиною п`ятою ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка.
Крім того, за змістом ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Аналіз наведених положень Податкового кодексу України, Закону України "Про оцінку земель" та Закону України "Про оренду землі" дає підстави для висновку, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретного розміру орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначено в договорі оренди. Податковий кодекс України передбачає порядок визначення орендної плати за землю, а тому саме у договорі оренди визначаються розмір та умови сплати орендної плати.
Подібний правовий висновок викладено у постановах Верховного Суду від 01.10.2018 у справі № 916/3233/16, від 07.10.2019 у справі № 922/3321/18, від 16.03.2020 у справі № 922/1658/19.
З моменту укладення між землекористувачем та органом місцевого самоврядування договору оренди землі припиняються адміністративні відносини між цими суб`єктами та у подальшому виникають договірні відносини, які характеризуються рівністю їх учасників та свободою договору (такий правовий висновок викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.03.2019 у справі № 1917/1188/2012 (№ 826/1291/17) (провадження № 11-1317апп18)).
За таких обставин посилання відповідачів та третьої особи на пріоритетне застосування норм податкового законодавства у порівнянні з положеннями земельного законодавства та Закону України "Про оренду землі", якими регулюються спірні орендні правовідносини між сторонами у даній справі, є безпідставними (подібний правовий висновок викладено у постановах Верховного Суду: від 09.06.2020 у справі № 911/2685/18, від 13.10.2021 у справі № 910/14176/20 ).
Крім того, Верховний Суд в ухвалі від 18.03.2021 у справі № 904/5955/19, закриваючи касаційне провадження вказав, що відповідно до правової позиції Великої Палати Верховного Суду, викладеної в постанові від 27.11.2018 у справі № 912/1385/17, до правовідносин, які склалися саме між Орендодавцем та Орендарем у межах виконання договору оренди земельної ділянки, підлягають застосуванню норми ст. 2 Закону України "Про оренду землі", відповідно до частини першої якої відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Також, суд вважає безпідставними доводи відповідачів щодо відсутності у них обов`язку сплачувати орендну плати за землю під час воєнного стану, з огляду на наступне.
З урахуванням загальновідомих обставин здійснення повномасштабної збройної агресії Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої ст. 106 Конституції України, Закону України від 12.05.2015 № 389-VIII Про правовий режим воєнного стану, Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні на території України введено воєнний стан.
Відповідно до листа Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 за № 2024/02.02-7.1 визначено, що ТПП України підтверджує, що обставини введення воєнного стану з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких стало неможливим у встановлений внаслідок настання таких (обставин непереборної сили).
Відповідно до п. 69 підрозділу 10 Перехідні положення Податкового кодексу України встановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 № 2102-ІХ, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у наступному пункті (абзац перший пункту 69 підрозділу 10 розділу XX в редакції Закону № 2260-IX від 12.05.2022).
Так, відповідно до пп. 69.14, п. 69 підрозділу 10 Перехідні положення Податкового кодексу визначено, що, тимчасово, на період з 01.03.2022 по 31.12., наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до постанови Кабінету міністрів України від 06.12.2022 за № 1364 визначено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій. До територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій та території активних бойових дій.
Наказом від 22.12.2022 за № 309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, додатком (Переліком) до якого, актуалізованим станом на 27.02.2023, у п. 2.3 Запорізька область зазначено, що вся територія Запорізького району, де Запорізька територіальна громада і, відповідно, м. Запоріжжя є його невід`ємною частиною, віднесені до територій можливих бойових дій.
12.12.2022 Державною податковою службою України було надано роз`яснення, в якому зазначено, що після запровадження воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 № 2102-ІХ, п. 69 підрозділу 10 Перехідні положення Податкового кодексу України (далі - Кодекс) доповнено підпунктами 69.14, 69.16, 69.22 щодо нарахування та сплати плати за землю, екологічного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об`єкти оподаткування, розташовані в межах територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасове окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України.
Судом встановлено, що спірна земельна ділянка, розташована безпосередньо у місті Запоріжжі, в межах Запорізької територіальної громади, а не Запорізького району.
Загальновідомим є той факт, що на території міста Запоріжжя ніколи, починаючи з 24.02.2022 не велися і не ведуться активні бойові дії, вона не є тимчасово окупованою Російською Федерацією.
Так, первинно у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України Верховна Рада ухвалила Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" від 15.03.2022 № 2120-IX, яким доповнила підрозділ 10 Перехідних положень Податкового кодексу України пунктом 69.14 наступного змісту: Тимчасово, на період з 01.03.2022 по 31.12., наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди. Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
Очевидно, що в умовах активних наступальних дій з боку агресора та постійної зміни ліній фронту законодавець приймав нормативні акти в екстремальних умовах і цілком зрозуміло, що вказаним Законом звільнялися від плати за землю (орендної плати) земельні ділянки, на територіях де ведуться (велися) бойові дії.
При цьому, первинно затверджений Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України наказом від 25.04.2022 № 75 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.04.2022 № 457 "Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України", Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25.04.2022, (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.04.2022 за № 453/37789) не містив жодних територіальних громад Запорізького району серед територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25.04.2022.
Запорізька міська територіальна громада Запорізького району з`явилася у вказаному переліку в редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 31.05.2022 № 104, станом на 27.05.2022.
Проте, загальновідомою є та обставина, що станом на 25.05.2022 територія м. Запоріжжя не перебувала в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).
Вказана ситуація не змінювалася і в подальшому, а тому редакції Закону № 3050-IX від 11.04.2023 пункт 69.14 викладено наступним чином: за період з 01.01.2022 до 31.12.2022 не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 01.03.2022 до 31.12.2022 - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Отже, законодавець визначив умови оподаткування, уточнивши, що від плати за землю (орендної плати) звільняються земельні ділянки виключно в зоні активних бойових дій чи на окупованих територіях, змінивши початок цього періоду та обмежив його дію до 31.12.2022.
Сам по собі обов`язок Орендаря сплачувати орендну плату за земельну ділянку у 2022 році існував на підставі вимог законодавства та Договору оренди. Виключно через початок військової агресії законодавцем прийнято очевидне рішення, що на територіях де ведуться бойові дії та які знаходяться під окупацією орендна плата за земельні ділянки не буде сплачуватися орендарями.
Уточнення формулювання відносно прямої вказівки в Законі, що вказане стосується земельних ділянок, які розташовані на територіях активних бойових дій, викликане тим, що до відповідних переліків визначених Міністерством реінтеграції увійшли територіальні громади, які розташовані на територіях прилеглих до тих, де велися активні бойові дії, але яких бойові дії безпосередньо не торкнулися. У відповідних переліках з`явилося поняття "Територій можливих бойових дій", до яких згодом потрапила і територіальна громада Запорізького району, включаючи м. Запоріжжя.
Також відповідачі послалися на відсутність податкових зобов`язань з січня по грудень 2022 року включно, посилаючись на Закон України від 11.04.2023 за № 3050-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно, яким внесено зміні до Податкового кодексу України з урахуванням наказу від 22.12.2022 за № 309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, яким затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією.
Однак, суд зауважує, що Податковий кодекс надає право коригування податкових зобов`язань виключно тим суб`єктам господарювання, орендовані земельні ділянки яких перебувають в зоні активних бойових дій. Крім цього, зміни до Договору оренди земельної ділянки щодо звільнення Орендарів від сплати орендних платежів у 2022 році сторонами не вносилися, жодного рішення щодо звільнення від цих платежів будь-яких орендарів земельних ділянок на території м. Запоріжжя Запорізькою міською радою не приймалося, доказів зворотного відповідачами суду надано не було.
Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (Серявін та інші проти України, N 4909/04, § 58, ЄСПЛ, від 10 лютого 2010 року).
Враховуючи наведене, суд приходить до висновку про те, що є підстави для задоволення позовних вимог та стягнення з відповідачів заборгованості з орендної плати за землю.
Також, відповідно дост. 141 ЦПК України, з відповідачів підлягає стягненню на користь позивача судовий збір пропорційно розміру задоволених поховних вимог .
Керуючись 3,4,11-13, 19, 259, 263, 265 ЦПК України, суд
УХВАЛИВ:
Позовні вимоги Запорізької міської ради до ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_1 , третя особа,яка незаявляє самостійнихвимог щодопредмету спору Головне управління ДПС у Запорізькій області про стягнення заборгованості за договором оренди задовольнити.
Стягнути на користь Запорізької міської ради (місце знаходження: м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.206, код ЄДРПОУ 04053915, реквізити: отримувач ГУК у Запорізькій області/ТГ м.Запоріжжя/18010900, код отримувача -37941997, Банк отримувача Казначейство України (ел.адм.подат.), код платежу 18010900 «Орендна плата з фізичних осіб», номер рахунку (ІВАN) UA 928999980334149815000008479) заборгованість за договором оренди землі №040926100335 від 06.03.2009р., за період з 01.01.2022р. по 31.12.2022р. в розмірі 99 059,45 грн. (дев`яносто дев`ять тисяч п`ятдесят дев`ять грн.45 коп.) з орендарів:
ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_1 , місце реєстрації: АДРЕСА_3 ) у розмірі 22387 гривень 43 копійки;
ОСОБА_4 ( РНОКПП НОМЕР_9 , місце реєстрації: АДРЕСА_4 ) у розмірі 8420 гривень 05 копійок;
ОСОБА_5 ( РНОКПП НОМЕР_3 , місце реєстрації: АДРЕСА_5 ) у розмірі 7330 гривень 40 копійок;
ОСОБА_6 ( РНОКПП НОМЕР_4 , місце реєстрації: АДРЕСА_6 ) у розмірі 15849 гривень 51 копійку;
ОСОБА_7 (РНОКПП НОМЕР_5 , місце реєстрації: АДРЕСА_7 ) у розмірі 5943 гривень 57 копійок;
ОСОБА_8 ( РНОКПП НОМЕР_6 , місце реєстрації: АДРЕСА_8 ) у розмірі 5943 гривень 57 копійок;
ОСОБА_9 ( РНОКПП НОМЕР_7 , місце реєстрації: АДРЕСА_9 ) у розмірі 8420 гривень 05 копійок;
ОСОБА_1 ( РНОКПП НОМЕР_8 , місце реєстрації: АДРЕСА_10 ) у розмірі 24764 гривень 86 копійок.
Стягнути з ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_1 , місце реєстрації: АДРЕСА_3 ) на користь Запорізької міської ради (місце знаходження: м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.206, код ЄДРПОУ 04053915, рахунок: UA058201720344270024000034816 в Державній казначейській службі України м.Київ, ЄДРПОУ 02140892) витрати на сплату судового збору в розмірі 547 гривень 46 копійок.
Стягнути з ОСОБА_4 ( РНОКПП НОМЕР_9 , місце реєстрації: АДРЕСА_4 ) на користь Запорізької міської ради (місце знаходження: м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.206, код ЄДРПОУ 04053915, рахунок: UA058201720344270024000034816 в Державній казначейській службі України м.Київ, ЄДРПОУ 02140892) витрати на сплату судового збору в розмірі 205 гривень 90 копійок.
Стягнути з ОСОБА_5 ( РНОКПП НОМЕР_3 , місце реєстрації: АДРЕСА_5 ) на користь Запорізької міської ради (місце знаходження: м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.206, код ЄДРПОУ 04053915, рахунок: UA058201720344270024000034816 в Державній казначейській службі України м.Київ, ЄДРПОУ 02140892) витрати на сплату судового збору в розмірі 179 гривень 26 копійок.
Стягнути з ОСОБА_6 ( РНОКПП НОМЕР_4 , місце реєстрації: АДРЕСА_6 ) на користь Запорізької міської ради (місце знаходження: м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.206, код ЄДРПОУ 04053915, рахунок: UA058201720344270024000034816 в Державній казначейській службі України м.Київ, ЄДРПОУ 02140892) витрати на сплату судового збору в розмірі 387 гривень 58 копійок.
Стягнути з ОСОБА_7 (РНОКПП НОМЕР_5 , місце реєстрації: АДРЕСА_7 ) на користь Запорізької міської ради (місце знаходження: м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.206, код ЄДРПОУ 04053915, рахунок: UA058201720344270024000034816 в Державній казначейській службі України м.Київ, ЄДРПОУ 02140892) витрати на сплату судового збору в розмірі 145 гривень 34 копійки.
Стягнути з ОСОБА_8 ( РНОКПП НОМЕР_6 , місце реєстрації: АДРЕСА_8 ) на користь Запорізької міської ради (місце знаходження: м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.206, код ЄДРПОУ 04053915, рахунок: UA058201720344270024000034816 в Державній казначейській службі України м.Київ, ЄДРПОУ 02140892) витрати на сплату судового збору в розмірі 145 гривень 34 копійки.
Стягнути з ОСОБА_9 ( РНОКПП НОМЕР_7 , місце реєстрації: АДРЕСА_9 ) на користь Запорізької міської ради (місце знаходження: м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.206, код ЄДРПОУ 04053915, рахунок: UA058201720344270024000034816 в Державній казначейській службі України м.Київ, ЄДРПОУ 02140892) витрати на сплату судового збору в розмірі 205 гривень 90 копійок.
Стягнути з ОСОБА_1 ( РНОКПП НОМЕР_8 , місце реєстрації: АДРЕСА_10 ) на користь Запорізької міської ради (місце знаходження: м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.206, код ЄДРПОУ 04053915, рахунок: UA058201720344270024000034816 в Державній казначейській службі України м.Київ, ЄДРПОУ 02140892) витрати на сплату судового збору в розмірі 605 гривень 60 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Повний текст судового рішення складений 23 січня 2025 року.
Суддя: О.Є. Жукова
Суд | Жовтневий районний суд м. Запоріжжя |
Дата ухвалення рішення | 22.01.2025 |
Оприлюднено | 24.01.2025 |
Номер документу | 124616825 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: що виникають з договорів оренди |
Цивільне
Жовтневий районний суд м. Запоріжжя
Жукова О. Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні