САДГІРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА ЧЕРНІВЦІ
Справа № 726/3713/24
Провадження №2/726/33/25
Категорія 55
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
(заочне)
23.01.2025 м. Чернівці
Садгірський районний суд м. Чернівці у складі: головуючого судді Проскурняка І. Г., за участю секретаря судових засідань Богонос Г. Й., розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу №726/3713/24 за позовною заявою Департаменту соціальної політики Чернівецької міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених бюджетних коштів,-
ВСТАНОВИВ :
Представник позивача Департаменту соціальної політики Чернівецької міської ради звернувся до суду із позовною заявою про стягнення надміру виплачених бюджетних коштів до відповідачки ОСОБА_1 .
В позові посилається на те, що 01.06.2020 року до Управління соціального захисту населення Садгірського району Департаменту праці та соціального захисту населення Чернівецької міської ради звернулася ОСОБА_1 із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсації та пільг, в якій просила призначити державну соціальну допомогу дитині померлого годувальника.
Разом із заявою відповідачка надала декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 01.06.2020 року, в якій зазначила, що до складу її сім`ї входять син ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та дочка ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .
До заяви відповідачка також надала копії: свого паспорта, ідентифікаційного коду та трудову книжку, свідоцтво про народження ОСОБА_2 та ідентифікаційного коду, свідоцтво про народження ОСОБА_3 та ідентифікаційного коду, довідку виписку з домової книги про склад сім`ї та реєстрацію, свідоцтво про смерть ОСОБА_4 , довідку на ОСОБА_2 та ОСОБА_3 із Чернівецької загальноосвітньої школа І-ІІІ ступенів №38 про навчання в школі, довідку з Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області про наявний страховий стаж ОСОБА_4 , довідку від 01.06.2020 про отримання державної соціальної допомоги дітям з інвалідністю та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.
Рішенням Департаменту про призначення допомоги від 04.06.2020 призначено ОСОБА_1 державну соціальну допомогу на дітей померлого годувальника на період з 24.03.2020 по 25.08.2022 в сумі 982,80 грн., з 26.08.2022 по 10.08.2024 в сумі 1638,00 грн. щомісячно на кожну дитину.
Рішенням Департаменту про призначення допомоги від 06.07.2020 здійснено перерахунок державної соціальної допомоги на дітей померлого годувальника на період з 01.06.2020 по 30.06.2020 в сумі 982,80 грн., з 01.07.2020 по 25.08.2022 в сумі 1027,00 грн., з 26.08.2022 по 10.08.2024 в сумі 1712,00 грн.
Рішенням Департаменту про призначення допомоги від 28.10.2020 здійснено перерахунок державної соціальної допомоги на дітей померлого годувальника у зв`язку із смертю ОСОБА_3 згідно витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про смерть для отримання допомоги на поховання від 07.09.2020 року.
08.09.2022 ОСОБА_1 звернулася до департаменту та надала довідку №525 від 08.09.2022 з Професійного-технічного училища №8 департаменту освіти і науки Чернівецької облдержадміністрації Міністерства освіти і науки України, про те що ОСОБА_2 дійсно навчається в ПТУ №8 ІІ рівня акредитації з 01.09.2022 на І курсі денного відділення у групі №6 за професією «Офіціант, бармен».
Термін навчання 1,5 роки. Закінчує навчальний заклад у січні 2024 року. Рішенням Департаменту про призначення допомоги від 05.10.2022, від 23.11.2022 здійснено перерахунок державної соціальної допомоги на дітей померлого годувальника на період з 01.09.2022 по 31.08.2023 в сумі 2100,00 грн., 01.09.2023 по 29.02.2024 в сумі 2100,00 грн.
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 18.02.2016р. №136 «Про затвердження Порядку здійснення верифікації та моніторингу державних виплат» департаментом 27.11.2023 отримано файл Мінфіну щодо виникнення розбіжностей в даних, що були надані для здійснення верифікації, особа (дитина), яка є отримувачем державної соціальної допомоги дитині померлого годувальника, досягла 18-річного віку, та не навчається за денною формою навчання ОСОБА_2 на дату проведення перевірки в період отримання державної допомоги, тобто інформація про неправомірне отримання відповідачкою допомоги.
З метою отримання повної (уточненої) інформації про виявлені обставини, а саме про навчання ОСОБА_2 , департаментом направлено запит до Чернівецького професійного-технічного училища №8 від 20.12.2023 №21/02-15/3473
Як вбачається з листа №259 від 27.12.2023 Чернівецького професійного-технічного училища №8, ОСОБА_2 не навчається за денною формою навчання, на якого виплачувалась допомога, ОСОБА_2 був відрахований з навчального закладу з 30.06.2023 у зв`язку з невиконанням навчальних планів і програм (Наказ №15-«В-УДЗ» від 30.06.2023), що суттєво вплинуло на право отримання допомоги.
Внаслідок неповідомлення відповідачкою про зміну обставин, що впливають на отримання допомоги, недобросовісності відповідачки, а саме факт про те, що ОСОБА_2 не навчається за денною формою навчання з 01.07.2023 у зв`язку із цим утворилась переплата бюджетних коштів за період з 01.07.2023 по 29.02.2024 у розмірі 16800,00 грн., що підтверджується довідкою Обласного центра по нарахування та здійсненню соціальних виплат від 13.02.2024 №05/208.
Для врегулювання в досудовому порядку спору Департаментом направлялися відповідачці неодноразово письмові повідомлення про переплаченій державній допомозі від 05.03.2024 та від 18.06.2024, у вигляді допомоги на дитину померлого годувальника на загальну суму 16800,00 грн. та про необхідність повернення таких коштів.
Просить суд стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 (РНОКПП НОМЕР_1 ), яка зареєстрована за адресою АДРЕСА_1 на користь Департаменту соціальної політики Чернівецької міської ради 16800 грн. 00 коп. надміру виплачених бюджетних коштів на рахунок: UA138201720343160043000149181 в ДКСУ м. Київ, ЄДРПОУ 44161525.
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 (РНОКПП НОМЕР_1 ), яка зареєстрована за адресою АДРЕСА_1 на користь Департаменту соціальної політики Чернівецької міської ради - 2422,40 грн. понесених позивачем судових витрат на рахунок: UA668201720344200009000149181 в ДКСУ м. Київ, ЄДРПОУ 44161525.
Представник позивача в судове засідання не з`явився, однак спрямував до суду заяву про розгляд справи без його участі та просив позовні вимоги задовольнити.
Відповідачка ОСОБА_1 в судове засідання не з`явилася, хоча належним чином була повідомлена про день та годину розгляду справи, про що свідчить оголошення розміщене в ЄДРСР.
Суд ухвалює рішення при заочному розгляді справи, що відповідає положенням ст. 280 ЦПК України.
Суд, дослідивши письмові матеріали справи, вважає, що позовні вимоги слід задовольнити з наступних підстав.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 звернулася до органу праці та соціального захисту населення із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсації та пільг у вигляді допомоги дитині померлого годувальник (а.с. 7-8).
Заповнивши Декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги ОСОБА_1 зазначила, що її членами сім`ї, які зареєстровані у житловому приміщенні є син ОСОБА_2 та дочка ОСОБА_3 (а.с.9).
Як вбачається із свідоцтва про народження серія НОМЕР_2 та НОМЕР_3 у подружжя ОСОБА_4 та ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_4 народився син ОСОБА_2 та ІНФОРМАЦІЯ_5 народилась дочка ОСОБА_3 (а.с.12,13).
Довідкою випискою з домової книги про склад сім`ї та реєстрацію від 30.03.2020 року підтверджується, що за адресою АДРЕСА_1 зареєстровані ОСОБА_1 , ОСОБА_3 та ОСОБА_2 (а.с.14).
ІНФОРМАЦІЯ_6 помер ОСОБА_4 , що підтверджується свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_4 від 23 березня 2020 року (а.с.14).
Довідкою Чернівецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №38 підтверджується, що станом на 03.06.2020 року ОСОБА_3 навчалася у 9-Б класі та ОСОБА_2 навчався у 11 класі (а.с.15).
Листом Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області від 01.06.2020 року вбачається, що оскільки у годувальника ОСОБА_4 , не було необхідного страхового стажу, тому призначити пенсію у зв`язку з втратою годувальника відповідно до зазначеного Закону на утриманців ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , немає підстав (а.с.15).
Рішенням Департаменту про призначення допомоги від 04.06.2020 призначено ОСОБА_1 державну соціальну допомогу на дітей померлого годувальника на період з 24.03.2020 по 25.08.2022 в сумі 982,80 грн., з 26.08.2022 по 10.08.2024 в сумі 1638,00 грн. щомісячно на кожну дитину (а.с.20).
Рішенням Департаменту про призначення допомоги від 06.07.2020 здійснено перерахунок державної соціальної допомоги на дітей померлого годувальника на період з 01.06.2020 по 30.06.2020 в сумі 982,80 грн., з 01.07.2020 по 25.08.2022 в сумі 1027,00 грн., з 26.08.2022 по 10.08.2024 в сумі 1712,00 грн.
Рішенням Департаменту про призначення допомоги від 28.10.2020 здійснено перерахунок державної соціальної допомоги на дітей померлого годувальника у зв`язку із смертю ОСОБА_3 згідно витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про смерть для отримання допомоги на поховання від 07.09.2020 року (а.с. 16-21).
Листом Департаменту освіти і науки Чернівецької облдержадміністрації професійно технічного училища №8 від 27.12.2023 року №259 підтверджується, що ОСОБА_2 відрахований з навчального закладу з 30.06.2023 року (а.с.22).
В результаті відрахування ОСОБА_2 з навчального закладу за період з 01.07.2023 року по 29.02.2024 року у ОСОБА_1 виявлено переплату отриманої компенсації у розмірі 16 800,00 гривень та прийнято рішення припинити нарахування і здійснення державної виплати (а.с.22, 23).
Листами Департаменту соціальної політики Чернівецької міської ради Тодерян Лілія повідомлялася про наявність переплати коштів за період з 01.07.2023 року по 29.02.2024 року на загальну суму 16 800 гривень, яку потрібно повернути до державного бюджету (а.с.24).
Відповідно до ст.1 Закону України «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам» (далі - Закон 1727-IV) відповідно до яких право на державну соціальну допомогу відповідно до Закону набули особи, які не мають права на пенсію, - діти померлого годувальника (у тому числі, народжені до спливу 10 місяців з дня смерті годувальника), які на день смерті не мали страхового стажу, необхідного для призначення пенсії для інваліда ІІІ групи.
Згідно з ст. 5 Закону 1727-IV допомога дитині померлого годувальника призначається з дня, що настає за днем смерті годувальника, якщо звернення про призначення такого виду допомоги надійшло не пізніше 12 місяців з дня смерті годувальника.
Державна соціальна допомога особам дитині померлого годувальника призначаються до досягнення 18 років.
Дітям померлого годувальника, які навчаються за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої чи вищої освіти (у тому числі у період між завершенням навчання в одному із зазначених закладів освіти та вступом до іншого закладу освіти або у період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем та продовженням навчання за іншим за умови, що такий період не перевищує чотирьох місяців), державна соціальна допомога призначається до закінчення ними закладів освіти, але не довше ніж до досягнення 23 років, а дітям-сиротам - до досягнення 23 років незалежно від того, навчаються вони чи ні.
Відповідно до ст.6 Закону 1727-IV розмір державної соціальної допомоги особам, встановлюється виходячи з розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність:на одну дитину померлого годувальника - 100 відсотків, на двох дітей - 120 відсотків, на трьох і більше дітей - 150 відсотків;
Згідно з ст.13 Закону 1727-IV джерела покриття витрат на виплату державної соціальної допомоги здійснюються за рахунок коштів Державного бюджету України.
Відповідно до ст.14 Закону 1727-IV одержувачі державної соціальної допомоги зобов`язані повідомляти органи, що призначають державну соціальну допомогу, про обставини, що можуть вплинути на умови призначення державної соціальної допомоги та її виплату.
У разі невиконання цього обов`язку та одержання у зв`язку з цим зайвих сум державної соціальної допомоги одержувачі повинні відшкодувати органам, що призначають державну соціальну допомогу, надміру виплачені суми.
Згідно ст.15 Закону 1727-IV суми державної соціальної допомоги, надміру виплачені одержувачу державної соціальної допомоги внаслідок зловживань з його боку (подання документів з неправдивими даними, неподання відомостей про зміну у складі сім`ї, про працевлаштування), стягуються на підставі рішень органів, що призначають державну соціальну допомогу.
Відрахування на підставі таких рішень провадиться в розмірі не більш як 20 відсотків розміру державної соціальної допомоги понад відрахування з інших підстав.
У всіх випадках звернення стягнень на розмір державної соціальної допомоги за одержувачем державної соціальної допомоги зберігається не менш як 50 відсотків належного розміру державної соціальної допомоги.
У разі припинення виплати державної соціальної допомоги (відновлення здоров`я тощо) до повного погашення заборгованості решта заборгованості стягується в судовому порядку.
Призначення і виплата державної соціальної допомоги здійснюються в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України від 2 квітня 2005 р. № 261 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю і державної соціальної допомоги на догляд».
Відповідно до ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно) зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 1215 ЦК України не підлягає поверненню безпідставно набуті заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.
Тлумачення вказаної статті Кодексу свідчить, що законодавцем передбачені два виключення із цього правила: по-перше, якщо виплата відповідних грошових сум є результатом рахункової помилки зі сторони особи, яка проводила таку виплату; по друге, у разі недобросовісності зі сторони набувача виплати.
Такого висновку дійшов Верховний Суд у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду у постанові від 26 березня 2018 року у справі № 592/5879/17-ц (касаційне провадження № 61-7119св18).
У заяві про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг від01.06.2020 міститься застереження, згідно з яким ОСОБА_1 повідомлена, що в разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання нею соціальної допомоги, своїм підписом вона зобов`язалася повідомити про такі обставини орган соціального захисту.
Оскільки, кошти державної соціальної допомоги на дитину померлого годувальника надмірно виплачені через недобросовісність відповідачки, яка не повідомила Департамент про те, що її син ОСОБА_2 відрахований з навчального закладу з 30.06.2023 року, на підставі чого у неї утворилася заборгованість на загальну суму 16800,00 грн., тому позовні вимоги про стягнення надміру виплачених бюджетних коштів підлягають задоволенню.
Згідно з ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються: у разі задоволення позову - на відповідача; у разі відмови в позові - на позивача.
Отже, згідно статті 141 ЦПК України судовий збір у розмірі 2422,40 слід стягнути з відповідачки на користь позивача.
Керуючись ЗУ « Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам», ст.ст. 1212, 1215 ЦК України, ст. ст. 4, 7, 8, 141, 263-265, 273, 354 ЦПК України, суд, -
ВИРІШИВ :
Позовну заяву Департаменту соціальної політики Чернівецької міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених бюджетних коштів задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 (РНОКПП НОМЕР_1 ), яка зареєстрована за адресою АДРЕСА_1 на користь Департаменту соціальної політики Чернівецької міської ради 16800 грн. 00 коп. (надміру виплачених бюджетних коштів на рахунок: UA138201720343160043000149181 в ДКСУ м. Київ, ЄДРПОУ 44161525.
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 (РНОКПП НОМЕР_1 ), яка зареєстрована за адресою АДРЕСА_1 на користь Департаменту соціальної політики Чернівецької міської ради - 2422,40 грн. понесених позивачем судових витрат на рахунок: UA668201720344200009000149181 в ДКСУ м. Київ, ЄДРПОУ 44161525.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Чернівецького апеляційного суду, шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції, протягом 30-ти днів з дня його проголошення.
Заочне рішення може бути переглянуто судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, поданою протягом 30 днів з дня отримання його копії.
Головуючий суддя І. Г. Проскурняк
Суд | Садгірський районний суд м. Чернівців |
Дата ухвалення рішення | 23.01.2025 |
Оприлюднено | 24.01.2025 |
Номер документу | 124622200 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Садгірський районний суд м. Чернівців
Проскурняк І. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні