Рішення
від 15.01.2025 по справі 914/1582/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, місто Львів, вулиця Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15.01.2025 Справа № 914/1582/24

Господарський суд Львівської області в складі судді Бортник О. Ю. за участі секретаря судового засідання Свистуна П.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи за позовом: Керівника Пустомитівської окружної прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі позивача: Львівської обласної ради, м. Львів,

до відповідача 1: Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, м. Львів,

до відповідача 2: Перемишлянської міської ради Львівського району Львівської області, м. Перемишляни,

до відповідача 3: Львівської районної державної адміністрації, м. Львів,

за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Департаменту екології та природних ресурсів Львівської обласної державної адміністрації, м. Львів та Перемишлянського дочірнього лісогосподарського підприємства ЛГП «Галсільліс», м. Перемишляни,

про визнання недійсним Розпорядження Перемишлянської районної державної адміністрації, визнання недійсним наказу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державної реєстрації права власності Перемишлянської міської ради Львівського району на земельну ділянку, припинивши право комунальної власності, скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки із одночасним припиненням усіх зареєстрованих щодо неї прав, зобов`язання повернути земельну ділянку

За участі представників:

Від прокуратури: Місінська М.А. - прокурор,

Від позивача: Гриновець О.Б. - представник,

Від відповідача 1: Баїк Ю.П. - представник,

Від відповідача 2: Боднар В.М. - представник,

Від відповідача 3: не з`явився,

Від третьої особи (Департаменту екології та природних ресурсів Львівської обласної державної адміністрації): не з`явився,

Від третьої особи (Перемишлянського дочірнього лісогосподарського підприємства ЛГП «Галсільліс»): не з`явився.

Суть спору: Керівник Пустомитівської окружної прокуратури Львівської, м. Пустомити, звернувся до Господарського суду Львівської області з позовом в інтересах держави в особі Львівської обласної ради, м. Львів, до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, м. Львів, до Перемишлянської міської ради Львівського району Львівської області, м. Перемишляни, до Львівської районної державної адміністрації, м. Львів, за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Департаменту екології та природних ресурсів Львівської обласної державної адміністрації, м. Львів, Перемишлянського дочірнього лісогосподарського підприємства ЛГП «Галсільліс», м. Перемишляни. Позов подано про: визнання недійсними розпорядження Перемишлянської районної державної адміністрації № 411 від 25.11.2013 «Про затвердження матеріалів інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності» в частині затвердження такої документації щодо земельної ділянки з кадастровим номером 4623388000:09:000:0253 площею 12,5732 га (№ 10 згідно матеріалів технічної документації); визнання недійсним наказу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 65 ОТГ від 23.12.2020 № 65-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» в частині передачі в комунальну власність Перемишлянської міської ради Львівського району Львівської області земельної ділянки з кадастровим номером 4623388000:09:000:0253 площею 12,5732 га, яка розташована за межами населених пунктів Ушковицької сільської ради згідно з актом приймання-передачі (п. 655 додатку); скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державної реєстрації права власності Перемишлянської міської ради Львівського району на земельну ділянку з кадастровим номером 4623388000:09:000:0253 площею 12,5732 га, припинивши право комунальної власності на вказану земельну ділянку; скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 4623388000:09:000:0253 площею 12,5732 га, категорія земель землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення -18.00, із одночасним припиненням усіх зареєстрованих щодо неї прав; зобов`язання Перемишлянської міської ради повернути у власність Львівської обласної ради земельну ділянку площею природно-заповідного фонду площею 0,9654 га, що знаходиться в кварталі 38 Перемишлянського лісництва в межах земельної ділянки 4623388000:09:000:0253 площею 12,5732 га.

Стислий виклад позиції прокурора та позивача.

На думку прокурора та позивача, на підставі спірних рішень неправомірно сформовано та передано відповідачу 2 земельну ділянку з кадастровим номером 4623388000:09:000:0253 площею 12,5732 га.

До складу цієї земельної ділянки сільськогосподарського призначення безпідставно включено 0,9654 га лісу, «який за контурами співпадає з межами створення лісового заказника «Білий берег». Згідно з експлікацією земельних угідь, вказані землі віднесено до земель сільськогосподарського призначення, угіддя - пасовища».

Прокурор посилається на те, що в межах кримінального провадження № 420224142270000008 від 23.01.2024 проведено 21.02.2024 огляд земельної ділянки з залученням спеціалістів, у тому числі Львівської РФ ДП ЦДЗК. За результатами огляду складено план (обміри) земельної ділянки з кадастровим номером 4623388000:09:000:0253 та зафіксовано накладку даної земельної ділянки сільськогосподарського призначення з межами проекту створення лісового заказника місцевого значення «Білий берег». Площа накладення становить 0,9654 га.

Наведене, на думку прокурора та позивача, свідчить про те, що відповідач 2 у складі земельної ділянки сільськогосподарського призначення незаконно набув право власності на землі лісового та природно-заповідного фонду, які фактично перебувають у комунальній власності територіальної громади Львівської області в особі Львівської обласної ради.

Земельна ділянка з кадастровим номером 4623388000:09:000:0253 утворена частково за рахунок земель лісового, природно-заповідного фонду.

Прокурор також посилається на те, що на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 718-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Львівської області», постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 року № 807 «Про утворення та ліквідацію районів», додатку 1 до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 р. № 1635-р «Перелік районних державних адміністрацій, що реорганізуються шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених постановою Верховної Ради України від 17 липня 2020 р. № 807-IX», Перемишлянська районна державна адміністрація 29.12.2021 реорганізована шляхом приєднання до Львівської районної державної адміністрації.

В зв`язку з цим відповідачем 3 у справі є правонаступник Перемишлянської районної державної адміністрації.

Заперечення проти позову відповідача 2.

Відповідач 2 у відзиві (том справи 1, а.с. 181-186) просить у задоволенні позову відмовити.

Відповідач 2 вважає, що на момент набуття права власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно були відсутні будь-які обмеження щодо набуття права власності на оспорювану земельну ділянку. Тому, на думку відповідача 2, набуття ним права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 4623388000:09:000:0253 є законним.

Заперечення проти позову відповідача 1.

Відповідач 1 у відзиві (том справи 1, а.с. 196-212) проти позову заперечує та просить у його задоволенні відмовити повністю, посилаючись на те, що Управління діяло, в частині передачі у власність відповідача 2 спірної земельної ділянки, зважаючи на затверджені матеріали інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Ушковицької сільської ради Перемишлянського району Львівської області 2013 р. Інвентаризацію проведено відповідно до вимог ЗК України, Закону України «Про землеустрій», Постанови КМУ «Про затвердження Порядку проведення інвентаризації земель» від 23.05.2012 р. № 513.

Під час проведення інвентаризації та формування спірної земельної ділянки «вихідними даними був, зокрема, Проект роздержавлення і приватизації земель спілки селян пайовиків «Золотий колос» і «Галицький шлях» Ушковицької сільської ради народних депутатів Перемишлянського району Львівської області 1996 року».

Згідно з картографічними матеріалами проекту роздержавлення і приватизації земель спірна земельна ділянка відноситься до земель запасу державної форми власності, угіддя - пасовища.

Відповідач 1 посилається на те, що відповідно до ст. 22 ЗК України та ст. 4 Лісового кодексу України до лісового фонду України не належать окремі дерева і групи дерев, чагарники на сільськогосподарських угіддях, присадибних, дачних і садових ділянках.

Право власності чи право користування земельною ділянкою лісового фонду, яка як стверджують прокурор та позивач, знаходиться у складі спірної земельної ділянки сільськогосподарського призначення, не зареєстроване за Перемишлянським дочірнім лісогосподарським підприємством ЛГП «Галсільліс».

Прокуратурою та позивачем пропущено трирічний строк позовної давності. Земельну ділянку сформовано та зареєстровано у Державному земельному кадастрі на підставі заяви Відділу Держземагенства у Перемишлянському районі Львівської області про реєстрацію земельної ділянки від 04.11.2013 р.

Прокуратура не була обмежена у зверненні до органів державної влади для отримання інформації і копій документів, що вказує на об`єктивну можливість отримати інформацію про стверджувальне порушення раніше. Органи прокуратури мали технічну можливість для ознайомлення з відомостями Державного земельного кадастру.

Відповіді прокуратури на відзиви відповідача 1та відповідача 2 (том справи 1, а.с. 246-258, том справи 2, а.с. 1-7).

Прокурор посилається на те, що в силу приписів ст.ст. 43. 44 ЗК України та ст.ст. 7, 51-53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» після прийняття уповноваженим органом рішення про створення об`єкта природно-заповідного фонду відповідна територія, в силу імперативної вказівки закону, набуває статусу земель природно-заповідного фонду.

Рішенням Львівської обласної ради № 760 від 25.10.2018 р. створено, зокрема лісовий заказник місцевого значення «Білий берег» площею 1 га на території Ушовицької сільської ради Перемишлянського району (Перемишлянське лісництво, квартал 38, виділ 29), без вилучення земельних ділянок у землевласників та землекористувачів.

Прокурор посилається на висновки Верховного Суду у справі № 910/2323/18, відповідно до яких незалежно від завершення процедури встановлення меж об`єкта природно-заповідного фонду в натурі цільове призначення відповідних територій як земель природно-заповідного фонду є незмінним.

Прокурор вважає, що станом на 2013 р. частина спірної земельної ділянки включала землі лісогосподарського призначення, а станом на 2020 рік - землі природно-заповідного фонду, які не належать до земель сільськогосподарського призначення.

Щодо доводів відповідача 1 про пропуск строків позовної давності, то прокурор вважає, що ним подано негаторний позов, який можна заявити упродовж усього часу тривання порушення прав законного власника. На обґрунтування такої правової позиції прокурор посилається на висновки Великої Палати Верховного Суду, які викладено у її постановах у справах № 504/2864/13-ц, № 653/1096/16-ц та № 487/10128/14-ц, а також на висновки Верховного Суду, які викладено у його постановах у справах № 752/3093/19 та № 918/1133/22.

Факт наявності у складі спірної земельної ділянки 0,9654 га земель лісового фонду, на думку прокурора, підтверджується Проектом організації та розвитку лісового господарства Перемишлянського ДЛГП ЛГП «Галсільліс», викопіюванням з планшету № 2 у кв. 38 вид. 29, оглядом спірної земельної ділянки у межах кримінального провадження № 420224142270000008 від 23.01.2024 р., а також відповіддю Перемишлянського районного виробничого відділу Львівської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру» від 18.04.2024 р.

Прокурор посилається на приписи п. 5 розділу VІІІ «Прикінцеві положення» Лісового кодексу України, згідно з яким до одержання в установленому порядку лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування.

Відповідно до ст. 54 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» та ч. 1 ст. 20, ч. 5 ст. 122, ч. 6 ст. 149 ЗК України в редакціях, які були чинні на момент прийняття спірних наказу та розпорядження, відповідач 1 та Перемишлянська РДА, правонаступником якої є відповідач 3, не мали повноважень щодо розпорядження землями та зміни цільового призначення земель лісогосподарського та природно-заповідного фонду на землі сільськогосподарського призначення.

Прокурор зазначає, що відповідно до висновків Верховного Суду, які викладено у його постановах у справах №№ 910/11164/16, 752/3093/19, 575/462/21, 752/3093/19, зміна цільового призначення територій природно-заповідного фонду органами державної влади та місцевого самоврядування є незаконниою.

Відзив відповідача 3 на позовну заяву (том справи 2, а.с. 41-48).

Відповідач 3 вважає, що Перемишлянська районна державна адміністрація діяла в межах повноважень, наданих їй ЗК України, відповідач 3 не наділений повноваженнями з перевірки накладки земельних ділянок одна на одну. Такі функції належать до повноважень Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру.

У матеріалах справи немає документу, який би підтверджував право постійного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 4623388000:09:000:0253 Перемишлянським ДЛГТ «Галсільліс».

Заяви, клопотання, інші процесуальні дії у справі.

Позовна заява залишалась судом без руху. У зв`язку з усуненням прокурором недоліків позовної заяви ухвалою суду прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання. Цією ж ухвалою залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Департамент екології та природних ресурсів Львівської обласної державної адміністрації та Перемишлянське дочірнє лісогосподарське підприємство ЛГП «Галсільліс».

Підготовче засідання у справі відкладалось, строк підготовчого провадження у справі продовжувався з підстав, зазначених в наявних у матеріалах справи ухвалах суду.

Ухвалою суду закрито підготовче провадження та призначено справу № 914/1582/24 до судового розгляду по суті.

Судове засідання з розгляду справи по суті відкладалось з підстав, зазначених в наявних у матеріалах справи ухвалах суду.

Мотивувальна частина рішення.

Враховуючи зміст позовної заяви та характер спірних правовідносин між учасниками справи, до переліку обставин, які є предметом доказування у справі, належить доказування існування обставин, які є підставою для задоволення позову, у тому числі й тієї обставини, що до складу спірної земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 4623388000:09:000:0253 незаконно включено 0,9654 га земель лісового чи природно-заповідного фонду. Спростування наявності наведених обставин належить до предмета доказування учасника справи, який має у ній протилежний процесуальний інтерес.

Вичерпний перелік доказів, якими прокурор, позивач, відповідачі та треті особи підтверджують існування обставин, що належать до їхнього предмета доказування у справі, або підтверджують надані суду пояснення, зазначено ними у додатках до позовної заяви, відзиву, відповідей на відзиви, пояснень, заяв та клопотань.

Беручи до уваги характер спірних правовідносин, вірогідність наявних у матеріалах справи та перевірених судом доказів, застосовуючи викладені нижче норми права та вважаючи встановленими наведені нижче обставини, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню частково, виходячи з такого.

Факт формування земельної ділянки з кадастровим номером 4623388000:09:000:0253, площею 12,5732 га як земельної ділянки сільськогосподарського призначення (цільове призначення 18.00 - землі загального користування, у тому числі громадські пасовища, сіножаті) та факти державної реєстрації у Державному земельному кадастрі такої земельної ділянки як і факт державної реєстрації у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень права власності відповідача 2 на цю земельну ділянку визнається прокурором та сторонами у поданих суду заявах по суті справи та підтверджується наявними у матеріалах справи копіями протоколу огляду місця події від 21.02.2024 р. з додатком (том справи 1, а.с. 29-32), листа Перемишлянського районного виробничого відділу Львівської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру» від 18.04.2024 р. (том справи 1, а.с. 41), акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 29.12.2020 р. з додатком (том справи 1, а.с. 118-119), які складено відповідно до спірного наказу від 23.12.2020 р. № 65-ОТГ, рішення відповідача 2 від 18 березня 2021 р. № 124 (том справи 1, а.с. 120).

Однак, наявними у матеріалах справи копіями: протоколу огляду місця події від 21 лютого 2024 р. з Планом (обмірами) земельних ділянок (том справи 1, а.с. 29-32), Проекту створення лісового заказника місцевого значення «Білий берег» (том справи, а.с. 90-100), Висновку №180 від 25.09.2024 р. (том справи 2, а.с. 104-117) підтверджується та обставина, що в межах Ушковицької сільської ради Перемишлянського району за межами населеного пункту, у межах Перемишлянського лісництва, квартал 38, виділ 29 знаходиться земельна ділянка лісового фонду, яку включено до складу земельної ділянки з кадастровим номером 4623388000:09:000:0253 сільськогосподарського призначення. Вік деревостану на цій ділянці - 67 років. Наведеними вище доказами підтверджується, що «Склад лісового угрупування на ділянці є характерним для корінних лісів регіону й належить до раритетних, охоронюваних типів. …впродовж щонайменше останніх 100-110 років рослинний покрив цієї території був представлений лісовим типом екосистеми. … лісова екосистема на цій території представлена двома типами фітоценозів, що належать до категорії охоронюваних. … територія є прихистком не лише для орнітофауни та дрібних ссавців, але й для диких парнокопитних. Відповідно, як свідчать усі наведені вище матеріали, ця територія ніколи не була в сільськогосподарському використанні, рослинний покрив її завжди був представлений лісовими екосистемами.». Серед деревостану трапляються особини старовікових сосон віком 80-90 років. Використання ділянки для сільськогосподарського та інших, відмінних від лісогосподарського, природно-заповідного та іншого природоохоронного використання є недоцільним і призведе до руйнування сформованої лісової екосистеми. Лісові угруповання на цій території підлягають охороні згідно із Зеленою книгою України та Резолюцією 4 Постійного комітету Бернської конвенції.

Наведені докази спростовують заперечення відповідачів про те, що на спірній земельній ділянці знаходяться усього лиш окремі лісові насадження, вона є лише частково самозалісненою і в силу ч. 2 ст. 4 Лісового кодексу України не належить до лісового фонду України.

Згідно з ст. 1 та ч. 1 ст. 4 Лісового кодексу України до лісового фонду України належать усі ліси на території України незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, у тому числі лісові ділянки, захисні насадження лінійного типу площею не менше 0,1 гектара, інші лісовкриті землі.

Ліс - це тип природних комплексів (екосистема), у якому поєднуються переважно деревна та чагарникова рослинність з відповідними ґрунтами, трав`яною рослинністю, тваринним світом, мікроорганізмами та іншими природними компонентами, що взаємопов`язані у своєму розвитку, впливають один на одного і на навколишнє природне середовище.

В межах кримінального провадження, зареєстрованого 21.02.2024 р. за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України, проведено огляд земельної ділянки з залученням спеціалістів, в тому числі Львівської РФ ДП ЦДЗК, за результатами якого складено план (обміри) земельної ділянки з кадастровим номером 4623388000:09:000:0253 та зафіксовано накладку даної земельної ділянки сільськогосподарського призначення з межами проекту створення лісового заказника місцевого значення «Білий берег». Площа накладення становить орієнтовно 0,9654 га.

Наявна у матеріалах справи копія відповіді Перемишлянського районного виробничого відділу Львівської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру» від 18.04.2024 підтверджує той факт, що за результатами огляду земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 4623388000:09:000:0253 встановлено її накладку, площею 0,9654 га, з ймовірним розташуванням заказника місцевого значення «Білий берег».

Рішенням від 02.11.2000 р. Львівської обласної ради за № 366 «Про відведення земель ЛГП «Галсільліс»» (том справи 1, а.с. 49) затверджено проекти відведення земельних ділянок для несільськогосподарських потреб та надано Обласному комунальному спеціалізованому лісогосподарському підприємству «Галсільліс» (ЛГП «Галсільліс») для ведення лісового господарства в постійне користування земель Перемишлянського району 3427,24 га, згідно з додатком № 1 (том справи 1, а.с. 50). Відповідно до цього Додатку в межах Ушковицької сільської ради ЛГП «Галсільліс» надано в постійне користування 91,4 га лісових земель.

Згідно з п.п. 1.1.- 1.6. Статуту (том справи 1, а.с. 737-8) Перемишлянське ДЛГП ЛГП «Галсільліс» є дочірнім підприємством із статусом юридичної особи Обласного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства "Галсільліс". Підприємство є у спільній власності територіальної громади Львівської області, повноважним власником якого є Львівська обласна рада.

Рішенням Львівської обласної ради від 25.10.2018 №760 «Про оголошення ботанічної пам`ятки природи місцевого значення «Липа серцелиста» та про створення лісових заказників місцевого значення» (том справи 1, а.с. 51-53) оголошено одинадцять лісових заказників місцевого значення в межах Обласного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства «Галсільліс» (без вилучення земельних ділянок у землевласників та землекористувачів) згідно з додатком 1. Відповідно до п. 3 цього Додатку 1, за рахунок земель Перемишлянського ДЛГП «Галсільліс» оголошено Лісовий заказник місцевого значення «Білий берег» площею 1 га на території Ушковицької сільської ради Перемишлянського району (Перемишлянське лісництво, квартал 38, виділ 29).

Як зазначено у Проекті створення лісового заказника місцевого значення «Білий берег» (том справи 1, а.с. 90-100), який розроблено науковими співробітниками Національного лісотехнічного університету України та фахівцями Львівської державної лісовпорядної експедиції ВО «Укрдержліспроект» у 2018 р., «метою створення лісового заказника місцевого значення «Білий берег» є потреба збереження сосново-буково-грабових фітоценозів, як гарантів стабільності екологічної ситуації території майбутнього заказника та суміжних фітоценозів, охорона типових та рідкісних видів місцевої флори; обмеження антропогенного навантаження на природні комплекси». Згідно п. 2.3. Проекту землекористувачем земельної ділянки, запроектованої під лісовий заказник місцевого значення «Білий берег» є Перемишлянське ДЛГП «Галсільліс» що знаходиться у комунальній власності та підпорядковується Львівській обласній раді. Ділянка розміщена у Перемишлянському лісництві, кварталі 38, виділ 29 загальною площею 1 га. Даний виділ віднесено за основним цільовим призначенням до категорії земель лісогосподарського призначення та відноситься до категорії протиерозійних лісів.

Відповідно до приписів Положення про лісовий заказник місцевого значення «Білий берег», яке затверджене Наказом Департаменту екології та природних ресурсів Львівської обласної державної адміністрації №7-ОД від 29.01.2020 року (п.п. 1.2., 1.3., 1.6., 3.1., 3.3., 3.4.) заказник входить до складу природно-заповідного фонду України, охороняється як національне надбання щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення та використання.

Заказник орієнтовною площею 1,0 га земель комунальної форми власності, які перебувають у постійному користуванні Перемишлянського ДЛГП «Галсільліс», яке здійснює на ній свою діяльність, згідно з цим положенням. До встановлення меж Заказника в натурі, його межі визначаються відповідно до проекту створення.

На території заказника, окрім іншого, заборонено випасання худоби, використання хімічних засобів для боротьби з шкідниками та хворобами, розорювання земель, зміна видового покриву рослин, тощо.

Забезпечення режиму охорони території земельних ділянку межах Заказника та їх збереження здійснюється Землекористувачем. На Землекористувача, у межах Заказника, оформляється охоронне зобов`язання щодо додержання встановленого режиму території.

Департаментом екології та природних ресурсів 30.06.2022 видано охоронне зобов`язання за №31-3559/0/2-22, яким Перемишлянському ДЛГП «Галсільліс» передано під охорону лісовий заказник місцевого значення «Білий берег» орієнтовною площею 1.0 га, розташований на території Перемишлянського лісництва кв. 38 (виділ 29) Перемишлянського ДЛГП «Галсільліс».

На підставі наведених вище та наявних у матеріалах справи доказів у їх сукупності суд дійшов висновку, що до складу спірної земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 4623388000:09:000:0253, як об`єкта цивільних прав та обов`язків, входить лісова ділянка, яка належить до земель лісогосподарського призначення та природно-заповідного фонду.

Спірними розпорядженням Перемишлянської районної державної адміністрації №411 від 25.11.2013 «Про затвердження матеріалів інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності» № 411 від 25.11.2013 та наказом відповідача 1 за № 65-ОТГ від 23.12.2020 безпідставно змінено цільове призначення та категорію цієї земельної ділянки й прийнято незаконне рішення про передачу її у власність відповідача 2.

Спірними наказом та розпорядженням відповідачі порушили встановлений порядок припинення прав на особливо цінні землі, а також право позивача розпорядитись земельною ділянкою шляхом прийняття рішення № 366 від 02.11.2000 р. про її передачу у постійне користування ЛГП «Галсільліс» та рішення № 760 від 25.10.2018 р. про створення об`єкта природно-заповідного фонду «Білий берег» на цій території. Ці рішення позивача, в силу ст. 144 Конституції України, є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Такого висновку суд дійшов на підставі правових норм, які закріплено у ст.ст. 5, 57, п. 5 розділу VІІІ Лісового кодексу України, ст.ст. 43, 57 Земельного кодексу України, ст. ст. 3, 6, 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд».

Відповідно до вказаних правових норм до земель лісогосподарського призначення належать лісові землі, на яких розташовані лісові ділянки, та нелісові землі, зайняті сільськогосподарськими угіддями, водами й болотами, спорудами, комунікаціями, малопродуктивними землями тощо, які надані в установленому порядку та використовуються для потреб лісового господарства. До земель лісогосподарського призначення не належать землі, на яких розташовані полезахисні лісові смуги.

Зміна цільового призначення земельних лісових ділянок з метою їх використання в цілях, не пов`язаних з веденням лісового господарства, провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земельних ділянок у власність або надання у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України.

До здійснення державної реєстрації, але не пізніше 1 січня 2027 року, державними та комунальними лісогосподарськими підприємствами, іншими державними і комунальними підприємствами та установами права постійного користування земельними ділянками лісогосподарського призначення, які надані їм у постійне користування до набрання чинності Земельним кодексом України, таке право підтверджується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування.

Земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства.

Землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Такі природні території та об`єкти, як зокрема заказники належать до природно-заповідного фонду України.

Території та об`єкти, що мають особливу екологічну, наукову, естетичну, господарську, а також історико-культурну цінність, підлягають комплексній охороні.

Землі природно-заповідного фонду України, а також землі територій та об`єктів, що мають особливу екологічну, наукову, естетичну, господарську цінність і є, відповідно до статті 6 Закону України «Про природно-заповідний фонд», об`єктами комплексної охорони, належать до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення.

На землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об`єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.

Межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

В силу ст. 150 ЗК України в редакції, яка діяла на момент прийняття спірних наказу та розпорядження, припинення права постійного користування земельними ділянками особливо цінних земель, визначених у пунктах "в" і "г" частини першої статті 150 ЗК України, з підстави добровільної відмови від користування ними або шляхом їх вилучення здійснювалось за погодженням з Верховною Радою України.

Погодження матеріалів вилучення (викупу) земельних ділянок особливо цінних земель, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, провадилось Верховною Радою України за поданням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, Київської і Севастопольської міських рад.

Наведені обставини є підставою для задоволення позовних вимог про визнання недійсними спірних Розпорядження № 411 від 25.11.2013 р. та наказу № 65-ОТГ від 23.12.2020 р., а також похідних від них позовних вимог про: скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державної реєстрації права власності Перемишлянської міської ради Львівського району на земельну ділянку з кадастровим номером 4623388000:09:000:0253 площею 12,5732 га, припинивши право комунальної власності на вказану земельну ділянку; скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 4623388000:09:000:0253 площею 12,5732 га, категорія земель землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення -18.00, із одночасним припиненням усіх зареєстрованих щодо неї прав.

Згідно з ч. ч. 9, 10 ст. 79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Відповідно до ч. 1 ст. 26, п. 9 ч. 1 ст. 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» за результатом розгляду документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор на підставі прийнятого ним рішення про державну реєстрацію прав вносить відомості про речові права, обтяження речових прав до Державного реєстру прав.

Державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі судового рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно.

Щодо правонаступництва відповідача 3 суд виходить з такого.

На підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 718-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Львівської області» Ушковицька сільська рада ввійшла до складу Перемишлянської територіальної громади.

Постановою Верховної Ради України від 17.07.2020 року № 807 «Про утворення та ліквідацію районів» в Україні із ліквідованих 490 районів утворено 136 укрупнених. Зокрема, ліквідовано Перемишлянський район та утворено Львівський район, до складу якого ввійшла Перемишлянська територіальна громада.

Відповідно до додатку 1 до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 р. № 1635-р «Перелік районних державних адміністрацій, що реорганізуються шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених постановою Верховної Ради України від 17 липня 2020 р. № 807-IX», Перемишлянська районна державна адміністрація реорганізована шляхом приєднання до Львівської районної державної адміністрації. Таким чином, відповідачем 3 у даній справі виступає Львівська районна державна адміністрація як правонаступник Перемишлянської районної державної адміністрації.

Щодо застосування наслідків спливу позовної давності, то суд виходить з приписів п.п. 12 та 19 Прикінцевих та перехідних положень ЦК України.

Крім цього, суд бере до уваги ту обставину, що у матеріалах справи немає доказів, які б спростовували той факт, що про порушення прав позивача позивач та прокуратура могли довідатися (ст. 261 ЦК України) задовго до отримання листа Виконавчого комітету Перемишлянської міської ради від 19.01.2024 р. (том справи 1, а.с. 27). І у прокуратури і у позивача відсутні встановлений законодавством обов`язок та об`єктивна можливість проводити щоденний моніторинг кожного без винятку факту державної реєстрації, яку здійснено у Державному земельному кадастрі країни чи у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Суд враховує також висновки Великої Палати Верховного Суду, які викладено у п. 81 її постанови у справі № 487/10128/14-ц від 12.06.2019 р.

Зайняття спірної земельної ділянки з порушенням ЗК України, ЛК України та Закону України «Про природно-заповідний фонд» треба розглядати як не пов`язане з позбавленням володіння порушення права власності держави чи відповідної територіальної громади. (див. пункт 71 постанови Великої Палати Верховного Суду від 28 листопада 2018 року у справі № 504/2864/13-ц, а також пункт 96 постанови Великої Палати Верховного Суду від 4 липня 2018 року у справі № 653/1096/16-ц). Власник майнових прав на таку земельну ділянку може вимагати усунення порушення його прав на цю ділянку, «зокрема, оспорюючи відповідні рішення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, договори або інші правочини, та вимагаючи повернути таку ділянку».

Позовна вимога про зобов`язання відповідача 2 повернути у власність Львівської обласної ради земельну ділянку природо-заповідного фонду площею 0,9654 га, що знаходиться в кварталі 38, виділ 29 Перемишлянського лісництва в межах земельної ділянки 4623388000:09:000:0253 площею 12,5732 га не підлягає задоволенню.

Така земельна ділянка не сформована як об`єкт цивільних прав та обов`язків, відповідно до вимог ст. 79-1 ЗК України. Відтак у суду відсутні підстави для висновку про те, що прокурором та позивачем обрано ефективний спосіб захисту порушеного права шляхом звернення з позовною вимогою про зобов`язання відповідача 2 повернути позивачу те, що ще не є сформоване як окремий об`єкт цивільних прав та обов`язків. Права позивача на річ, котра ще не сформована як окремий об`єкт цивільних прав та обов`язків, не порушені і не підлягають захисту в судовому порядку.

Згідно з ст. 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав.

Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Межі ділянки, яку просить повернути прокурор, та її площа, є меншими, ніж у об`єкта природно-заповідного фонду, які визначені проектом створення територій та об`єкта природно-заповідного фонду «Білий берег», а також планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування (1 га).

Межі ділянки площею 0,9654 га в межах земельної ділянки площею 12,5732 га з кадастровим номером 4623388000:09:000:0253 в натурі не визначені.

Наявні у матеріалах справи докази (матеріали огляду земельної ділянки в межах кримінальної справи, за результатами якого складено план (обміри) земельної ділянки з кадастровим номером 4623388000:09:000:0253, копія відповіді Перемишлянського районного виробничого відділу Львівської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру» від 18.04.2024, Проект створення лісового заказника місцевого значення «Білий берег» та Охоронне зобов`язання від 30.06.2022 р.) свідчать про те, що ані межі заказника, ані межі площі накладення ділянки заказника (0,9654 га) з спірною земельною ділянкою (кадастровий номер 4623388000:09:000:0253) в натурі не встановлено та не визначено. Тоді як позивач та прокурор в цій частині позовних вимог просять про зобов`язання відповідача 2 повернути позивачу цілком конкретне індивідуально визначене майно, яке на день ухвалення судового рішення ще не є сформованим.

Задоволення позовних вимог про визнання недійсними Розпорядження № 411, наказу № 65-ОТГ та скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 4623388000:09:000:0253 в Державному земельному кадастрі й державної реєстрації права власності відповідача 2 на цю земельну ділянку у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у повній мірі відновлює порушені, невизнані та оспорені права й інтереси позивача.

На підставі ст. 129 ГПК України судовий збір у справі покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи наведене, керуючись ст.ст. 2, 3, 13, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 129, 236, 238, 240, 241, 242, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов Керівника Пустомитівської окружної прокуратури Львівської області (81100, Львівська область, м. Пустомити, вул. Шевченка,3) в інтересах держави в особі Львівської обласної ради (79008, м. Львів, вул. Винниченка, 18, код ЄДРПОУ 22340506) до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області (79019, м. Львів, просп. В.Чорновола,4, код ЄДРПОУ 39769942), до Перемишлянської міської ради Львівського району Львівської області (81200, Львівська область, Львівський район, м. Перемишляни, вул. Привокзальна, 3а, код ЄДРПОУ 26485176), до Львівської районної державної адміністрації (79008, м. Львів, вул. Винниченка, 18, код ЄДРПОУ 44046683), за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Департаменту екології та природних ресурсів Львівської обласної державної адміністрації (79026, м. Львів, вул. Стрийська, 98, код ЄДРПОУ 38739037), Перемишлянського дочірнього лісогосподарського підприємства ЛГП «Галсільліс» (81200, м. Перемишляни, вул. О. Ковча, 4, код ЄДРПОУ 31373142) задовольнити частково.

Визнати недійсним Розпорядження Перемишлянської районної державної адміністрації № 411 від 25.11.2013 «Про затвердження матеріалів інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності» в частині затвердження такої документації щодо земельної ділянки з кадастровим номером 4623388000:09:000:0253 площею 12,5732 га (№10 згідно матеріалів технічної документації).

Визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 65ОТГ від 23.12.2020 № 65-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» в частині передачі в комунальну власність Перемишлянської міської ради Львівського району Львівської області земельної ділянки з кадастровим номером 4623388000:09:000:0253 площею 12,5732 га, яка розташована за межами населених пунктів Ушковицької сільської ради згідно з актом приймання-передачі (п.655 додатку).

Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державну реєстрацію права власності Перемишлянської міської ради Львівського району на земельну ділянку з кадастровим номером 4623388000:09:000:0253 площею 12,5732 га, припинивши право комунальної власності на вказану земельну ділянку.

Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 4623388000:09:000:0253 площею 12,5732 га, категорія земель землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення -18.00, із одночасним припиненням усіх зареєстрованих щодо неї прав.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Львівській області (79019, м. Львів, просп. В. Чорновола,4, код ЄДРПОУ 39769942) на користь Львівської обласної прокуратури (79005, м. Львів, пр. Шевченка, 17/19, код ЄДРПОУ 02910031) 4844,8грн. судового збору.

Стягнути з Перемишлянської міської ради Львівського району Львівської області (81200, Львівська область, Львівський район, м. Перемишляни, вул. Привокзальна, 3а, код ЄДРПОУ 26485176) на користь Львівської обласної прокуратури (79005, м. Львів, пр. Шевченка, 17/19, код ЄДРПОУ 02910031) 2422,4 грн. судового збору.

Стягнути з Львівської районної державної адміністрації (79008, м. Львів, вул. Винниченка, 18, код ЄДРПОУ 44046683) на користь Львівської обласної прокуратури (79005, м. Львів, пр. Шевченка, 17/19, код ЄДРПОУ 02910031) 2422,4грн. судового збору.

Накази видати після набрання рішенням суду законної сили.

2.У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

3.Рішення Господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

На рішення Господарського суду може бути подано апеляційну скаргу безпосередньо до Західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного тексту рішення.

Повне рішення складено 23.01.2025 р.

СуддяБортник О.Ю.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення15.01.2025
Оприлюднено27.01.2025
Номер документу124629121
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —914/1582/24

Рішення від 15.01.2025

Господарське

Господарський суд Львівської області

Бортник О.Ю.

Ухвала від 09.12.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Бортник О.Ю.

Ухвала від 13.11.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Бортник О.Ю.

Ухвала від 23.10.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Бортник О.Ю.

Ухвала від 30.09.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Бортник О.Ю.

Ухвала від 04.09.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Бортник О.Ю.

Ухвала від 01.08.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Бортник О.Ю.

Ухвала від 28.06.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Бортник О.Ю.

Ухвала від 24.06.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Бортник О.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні