Справа № 452/37/25
Р І Ш Е Н Н Я
Іменем України
14 січня 2025 року м.Самбір
Самбірський міськрайонний суд Львівської області
у складі: головуючого - судді Галина В.П.
секретар судового засідання Задорожна В.Б.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу в порядку окремого провадження за заявоюКерівника Самбірської окружної прокуратури Олександра Теличка в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати функції у спірних правовідносинах Ралівська сільська рада Самбірського району Львівської області про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність,-
за участю представника прокуратури Коваленко Т.М.,
представника заявника Стецьківа Р.С.,
в с т а н о в и в:
Керівник Самбірської окружної прокуратури Теличко О.О. звернувся до суду, в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати функції у спірних правовідносинах Ралівська сільська рада Самбірського району Львівської області про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність. В обґрунтування своїх вимог зазначив, що за результатами здійснення наданих законом повноважень, Самбірською окружною прокуратурою під час вивчення стану додержання вимог законодавства у сфері державної та комунальної власності встановлено, що на території Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області знаходиться нерухоме річ (майно), а саме: гідротехнічна споруда № 3: земляна гребля довжиною - 60 м, шириною поверху 4 м, висотою 3 м, за адресою: Львівська область, Самбірський район, с. Кульчиці, в межах населеного пункту, яке має ознаки безхазяйності. Зазначене майно не перебуває у власності фізичних чи юридичних осіб, держави чи територіальної громади, що підтверджується інформацією від 03.12.2024 року № 01/5-265 КП ЛОР «Самбірське міжміське бюро технічної інвентаризації», згідно якої право власності на вказану гідротехнічну споруду ні за ким не зареєстровано.
Встановлено, що рішенням від 04.10.2016 року № 2 сесії Кульчицької сільської ради Самбірського району «Про взяття на облік безхазяйних гідротехнічних споруд» взято на облік гідротехнічні споруди, в тому числі гідротехнічну споруду №3: земляну греблю довжиною - 60 м, шириною 4 м, висотою 3 м, за адресою: Львівська область, Самбірський район, с. Кульчиці, в межах населеного пункту (на даний час адміністративні межі Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області).
Із інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, індексний номер витягу: 110722031 від 16.01.2018 року, відомо, що нерухоме майно: гідротехнічну споруду № 3 греблядовжиною 60 м, шириною поверху - 4 м, висотою 3 м,за адресою Львівська область Самбірський район Кульчицька сільська рада, було взято на облік, як безхазяйне майно, відповідно до рішення державного реєстратора Самбірської РДА за номером запису про взяття на облік 12057.
Згідно з Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, індексний номер 404782351 від 21.11.2024 року, відомо, що гідротехнічну споруду №3греблядовжиною 60 м, шириною поверху - 4 м, висотою 3 м,за адресою Львівська область Самбірський район Кульчицька сільська рада,взято на облік безхазяйного нерухомого майна відповідно до рішення державного реєстратора прав власності на нерухоме майно щодо об`єкта нерухомого майна індексний номер39216504 (запис про взяття на облік 12057).
Відповідно до оголошення в газеті «Голос Самбірщини» від 09.02.2018 року за № 6(2285), Кульчицька сільська рада Самбірського району оголосила про наявність безхазяйного нерухомого майна -гідротехнічну споруду № 3греблядовжиною 60 м, шириною поверху - 4 м, висотою 3 м, заадресою Львівська область Самбірський район Кульчицька сільська рада.
З моменту оголошення Кульчицькою сільською радою в газеті інформації про наявність на території сільської ради безхазяйного нерухомого майна, ніхто у Кульчицьку сільську раду Самбірського району (так і до правонаступника Ралівську сільську раду Самбірського району Львівської області) не звертався з належними документами на право власності на вищевказану гідротехнічну споруду, і станом на грудень 2024 року вказана гідроспоруда перебуває як безхазяйне майно, що підтверджується інформацією Ралівської сільської ради Самбірського району від 22.11.2024 р. № 2040/06-03 та від 26.11.2024 р. № 2062/06-03.
Отже, особи, які б претендували на вказану безхазяйну річ, своїх прав на неї, у встановлені законом терміни, не пред`явили та враховуючи те, що сплив один рік з дня взяття нерухомої речі на облік, зазначене дає підстави для передачі судом даної нерухомої речі у комунальну власність.
Наявність на території Ралівської сільської ради Самбірського району безхазяйного майна позбавляє орган місцевого самоврядування можливості здійснювати належне управління та розпорядження цим майном, використання його відповідно до вимог чинного законодавства з метою наповнення місцевого бюджету.
Перебування такого майна у безхазяйному стані тривалий час сприяє його руйнуванню, приведенню у непридатний до його використання стан, а тому зволікання із передачею об`єкта нерухомості є недопустимим.
Незважаючи на те, що право на звернення до суду у Ралівської сільської Самбірського району щодо передачі безхазяйної нерухомої речі у власність територіальної громади виникло ще з 16.01.2019 року, однак останньою у судовому порядку заходи до цього часу не здійснено.
Сам факт не звернення Ралівської сілської ради Самбірського району із заявою до суду свідчить про те, що вказаний орган місцевого самоврядування неналежно виконує свої повноваження щодо передачі безхазяйної нерухомої речі, а саме гідротехнічної споруди № 3 у власність територіальної громади.
Таким чином, у органів прокуратури виникають обґрунтовані підстави для захисту інтересів значної кількості громадян членів територіальної громади та звернення до суду з такою заявою з метою захисту інтересів Ралівської сільскої ради Самбірського району та передачі у комунальну власність безхазяйної гідротехнічної споруди.
Із врахуванням викладеного, Керівник Самбірської окружної прокуратури Теличко О.О. просить суд передати в комунальну власність Ралівської об`єднаної територіальної громади в особіРалівської сільської ради Самбірського району Львівської області безхазяйне нерухоме майно гідротехнічну споруду № 3 земляна греблядовжиною 60 м, шириною поверху - 4 м, висотою - 3 м, за адресою Львівська область Самбірський район, с. Кульчиці в межах населеного пункту (номер запису про взяття на облік 12057).
Представник Самбірської окружної прокуратури Коваленко Т.М. в судовому засіданні заяву підтримала в повному обсязі, яку просила задовольнити.
Представник заявника Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області Стецьків Р.С. у судовому засіданні заяву підтримав, просив задовольнити.
Вислухавши пояснення учасників судового процесу, з`ясувавши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд дійшов висновку про задоволення заяви з таких підстав.
Як встановлено судом, рішенням VIII чергової сесії VII скликання Кульчицької сільської ради Самбірського району Львівської області від 04.10.2016 року № 2 вирішено звернутися до державного реєстратора речових прав на нерухоме майно із заявою про взяття на облік безгосподарських гідротехнічних споруд, зокрема гідротехнічну споруду №3: площа ставка 0,7 га гребля, довжина 60 м., ширина поверху 4 м., висота 3 м., яка знаходиться на території Кульчицької сільської ради (а.с. 9).
Із Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна від 16.01.2018 року, індексний номер витягу 110722031, відомо, що гідротехнічну споруду № 3 за адресою Львівська область, Самбірський район, Кульчицька сільська рада, а саме: земляну греблю довжиною - 60 м, шириною 4 м, висотою 3 м, взято на облік безхазяйного нерухомого майна, відповідно до рішення органу місцевого самоврядування, № 2 від 04.10.2016 року, Державним реєстратором Самбірської РДА, номер запису взяття на облік 12057; дата взяття на облік 16.01.2018 року (а.с. 12).
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 21.11.2024 року відомо про наявність актуальної інформації про взяття на облік безхазяйного майна, а саме: взято на облік, як безхазяйне 16.01.2018 року Державним реєстратором Самбірської РДА за номером запису про взяття на облік 12057; відомості про об`єкт - гідротехнічна споруда № 3 за адресою Львівська область, Самбірський район, Кульчицька сільська рада, а саме: земляну греблю довжиною - 60 м, шириною 4 м, висотою 3 м; документи подані для державної реєстрації - рішення органу місцевого самоврядування № 2 від 04.10.2016 року (а.с. 21).
Із оголошення в газеті «Голос Самбірщини» від 09.02.2018 року відомо, що Кульчицька сільська рада Самбірського району Львівської області повідомляє про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна (гідротехнічні споруди) зокрема: гідротехнічна споруда № 3: площа ставка 0,7 га гребля, довжина 60 м., ширина поверху 4 м., висота 3 м., яка знаходиться на території Кульчицької сільської ради (а.с. 10-11).
Статтею 131-1 Конституції України передбачено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно ч.ч.3,4ст.56Цивільного процесуальногокодексу України,у визначенихзаконом випадкахпрокурор звертаєтьсядо судуз позовноюзаявою,бере участьу розглядісправ зайого позовами,а такожможе вступитиза своєюініціативою усправу,провадження уякій відкритоза позовоміншої особи,до початкурозгляду справипо суті,подає апеляційну,касаційну скаргу,заяву проперегляд судовогорішення занововиявленими абовиключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Згідно ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999р. у справі № 1-1/99, державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо.
Із врахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначають з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовують в заяві необхідність їх захисту та зазначають орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Відповідно до статті 13 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування здійснюють від імені Українського народу права власника в межах, визначених Конституцією.
Згідно положень ч. 3 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальної громади.
Відповідно до ст. 18-1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», орган місцевого самоврядування може бути позивачем та відповідачем у судах загальної юрисдикції, зокрема, звертатися до суду, якщо це необхідно для реалізації його повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування. При цьому, відповідно до положень ст. 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», одним із принципів місцевого самоврядування є судовий захист прав місцевого самоврядування.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №718-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Львівської області», рішення сесії Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області № 10 від 02.12.2020 року «Про початок реорганізації Кульчицької сільської ради, Городищенської сільської ради, Чукв`янської сільської ради та Вільшаницької сільської ради шляхом приєднання до Ралівської сільської ради», Ралівська сільська рада Самбірського району є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Кульчицької сільської ради Самбірського району (а.с. 25-27).
Дана заява, як захід прокурорського реагування, подана в інтересах Ралівської сільської ради Самбірського району, оскільки на її території знаходиться майно гідротехнічна споруда № 3, земляна греблядовжиною 60 м, шириною поверху - 4 м, висотою 3 м за адресоюЛьвівська область Самбірський район с.Кульчиці в межахнаселеного пункту, має ознаки безхазяйності і не передане у власність територіальної громади.
Так, у постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.10.2019 року у справі № 903/129/18 зроблено висновок, що сам факт не звернення до суду селищної ради з позовом свідчить про те, що указаний орган місцевого самоврядування неналежно виконує свої повноваження про повернення земельної ділянки, у зв`язку із чим у прокурора виникають обґрунтовані підстави для захисту інтересів значної кількості громадян - членів територіальної громади та звернення до суду з таким позовом.
Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 26.05.2020 р. у справі № 912/2385/18 зазначено, що звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу.
Самбірською окружною прокуратурою скеровано до Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області лист від 18.11.2024 року № 14.56/04-22-5130вих-24, як до уповноваженого органу, з метою встановлення вжитих заходів щодо прийняття у комунальну власність безхазяйної гідротехнічної споруди (а.с. 13-14).
Згідно відповіді Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області від 22.11.2024 року № 2040/06-03 відомо, що вказаною сільською радою, як правонаступником Кульчицької сільської ради Самбірського району, не приймались рішення щодо прийняття у комунальну власність наведеної безхазяйної гідротехнічної споруди. До суду з позовами про передачу вказаної нерухомої речі у власність територіальної громади не звертались (а.с. 15).
Самбірською окружною прокуратурою повторно до Ралівської сільської ради Самбірського району скеровано лист №14.56/05-22-5244вих-24від 25.11.2024 року, як до уповноваженого органу, з метою встановлення вжитих ним заходів щодо прийняття у комунальну власність безхазяйної гідротехнічної споруди (а.с. 22-23).
Листом від 26.11.2024 року № 2062/06-03 Ралівська сільська рада Самбірського району Львівської області інформувала, що заходи щодо прийняття у комунальну власність зазначеної безхазяйної гідротехнічної споруди не вживались. До суду із заявою про передачу вказаної нерухомої речі у власність територіальної громади в судовому порядку Ралівська сільська рада не зверталась (а.с. 24).
Із повідомлення в.о. директора КП ЛОР «Самбірське МБТІ» від 03.12.2024 року відомо, що на об`єкт нерухомого майна за адресою Львівська область Самбірський район с. Кульчиці гідротехнічну споруду № 3 гребля довжина 60 м., ширина 4 м., висота 3 м. право власності в КП ЛОР «Самбірське міжміське бюро технічної інвентаризації» зареєстровано не було (а.с. 18).
Заявника в особі Ралівської сільської ради Самбірського району письмово повідомлено про представництво інтересів держави у даній справі (лист від 29.11.2024 року № 14.56/04-22-5383вих24), однак станом на момент подання позову заходи щодо передачі у комунальну власність вказаної гідротехнічної споруди у судовому порядку відповідачем не вжито (а.с. 30).
Відповідно п. 7 ч. 1ст. 293 ЦПК України, суд розглядає в порядку окремого провадження справи про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність.
Згідност. 329 ЦПК України, заява про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність територіальної громади за умов, визначенихЦивільним кодексом України, подається до суду за місцезнаходженням цієї речі органом, уповноваженим управляти майном відповідної територіальної громади.
За приписамист. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування», місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межахКонституціїі законів України.
Частиною 1ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органом місцевого самоврядування, які представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції повноваження місцевого самоврядування, визначеніКонституцією України, цим та іншим законами.
Відповідно до статті 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»,до віданнявиконавчих органівсільських,селищних,міських радналежать,зокрема, управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Частиною 5 ст.60Закону України«Про місцевесамоврядування вУкраїні» визначено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
Згідно із вимогами ч. 2 ст. 327 ЦК України, управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Відповідно до частини першої, другоїстатті 335 ЦК України,безхазяйноює річ,яка немає власникаабо власникякої невідомий.Безхазяйні нерухоміречі берутьсяна облікорганом,що здійснюєдержавну реєстраціюправ нанерухоме майно,за заявоюоргану місцевогосамоврядування,на територіїякого вонирозміщені.Про взяттябезхазяйної нерухомоїречі наоблік робитьсяоголошення удрукованих медіа. Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.
Згідност. 333 ЦПК Українисуд, встановивши, що нерухома річ є безхазяйною та взята на облік органом, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, а також що сплив один рік з дня взяття на облік нерухомої речі, ухвалює рішення про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність відповідної територіальної громади.
Як встановлено судом, рішенням від 04.10.2016 року № 2 сесії Кульчицької сільської ради Самбірського району «Про взяття на облік безхазяйних гідротехнічних споруд», взято на облік гідротехнічні споруди, в тому числі гідротехнічну споруду №3: земляну греблю довжиною - 60 м, шириною 4 м, висотою 3 м, за адресою: Львівська область, Самбірський район, с. Кульчиці, в межах населеного пункту.
Про взяття на облік даного безхазяйного нерухомого майна Кульчицькою сільською радою Самбірського району Львівської області було зроблене відповідне оголошення в газеті «Голос Самбірщини» 09 лютого 2018 року.
Відповідно до рішення І сесії VIII демократичного скликання Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області від 02.12.2020 року № 10 відомо про реорганізацію Кульчицької сільської ради шляхом її приєднання до Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області, яка є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Кульчицької сільської ради Самбірського району Львівської області.
Із моменту оприлюднення вказаного оголошення, про наявність на території сільської ради безхазяйного нерухомого майна, ніхто не звертався до органу місцевого самоврядування про визнання права власності на зазначену в заяві гідротехнічну споруду. Отже, особи, які б претендували на вказану безхазяйну річ, своїх прав на неї, у встановлені законом терміни, не заявили, що дає підстави для передачі судом даної нерухомої речі у комунальну власність.
Беручи до уваги наведене, суд доходить висновку, що подана заява підлягає до задоволення. Викладені в заяві обставини повністю підтверджуються долученими документами.
Відповідно до ч. 7 ст. 294 ЦПК України, судові витрати, пов`язані з розглядом справи про передачу безхазяйного нерухомого майна у комунальну власність заявнику не відшкодовуються.
Керуючись ст. ст. 258, 259, 263-265, 294, 333 ЦПК України, суд
у х в а л и в:
Заяву Керівника Самбірської окружної прокуратури задовольнити.
Передати в комунальну власність Ралівської об`єднаної територіальної громади в особі Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області (81473, вул.І.Франка, 28, с. Ралівка, Самбірський район Львівська область, код ЄДРПОУ 04370254) безхазяйне нерухоме майно гідротехнічну споруду № 3 земляну греблю довжиною 60 м., шириною 4 м., висотою 3 м, за адресою Львівська область Самбірський район с. Кульчиці в межах населеного пункту (номер запису про взяття на облік 12057).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не буде подано, і може бути оскаржено в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Керівник Самбірської місцевої прокуратури, адреса м. Самбір, вул.Филипчака, 4-а, Львівська область, поштовий індекс 81400.
Заявник: Ралівська сільська рада Самбірського району Львівської області, адреса місцезнаходження с. Ралівка, вул. І.Франка, 28, Самбірського району Львівської області, поштовий індекс 81473, код ЄДРПОУ 04370254.
Повне судове рішення буде складено 20.01.2025 року.
Суддя
Суд | Самбірський міськрайонний суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 14.01.2025 |
Оприлюднено | 27.01.2025 |
Номер документу | 124634579 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність |
Цивільне
Самбірський міськрайонний суд Львівської області
Галин В. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні