Рішення
від 23.01.2025 по справі 300/7595/24
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"23" січня 2025 р. справа № 300/7595/24

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Микитюка Р.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Між-Буд" до Кутської селищної ради Косівського району Івано-Франківської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання до вчинення дій

ВСТАНОВИВ:

Представник Товариства з обмеженою відповідальністю "Між-Буд" (далі також позивач, ТОВ "Між-Буд"), 03.10.2024 через систему "Електронний суд" звернувся в суд з позовом до Кутської селищної ради Косівського району Івано-Франківської області (далі також відповідач, Кутська селищна рада) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання до вчинення дій.

Позовні вимоги мотивовані тим, що позивач є власником спеціального дозволу на користування надрами від 24.01.2024 №5608, виданого Державною службою геології та надр України. Вид користування надрами: геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислова розробка, корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин (промислова розробка родовищ). Мета користування надрами: геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислова розробка родовища, затвердження запасів за промисловими категоріями ДКЗ України, з подальшим видобуванням піщано-галькового матеріалу, піску (промислова розробка родовища). Об`єкт надрокористування: Ділянка Кутська. Місцезнаходження: Івано-Франківська область, Косівський район, 350 м на північний схід від села Кути. Площа: 4,74 га. Вид корисної копалини: піщано-гальковий матеріал, пісок. Строк дії спеціального дозволу на користування надрами (років): 20 (двадцять) років. 23.08.2024 ТОВ "Між-Буд" звернулося до Кутської селищної ради із клопотанням № 38 щодо встановлення земельного сервітуту на право користування земельною ділянкою площею 4,74 га, що знаходиться в Косівському районі Івано-Франківської області в 350 м на північний схід від села Кути, для потреб геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки, корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин (промислової розробки родовищ) загальнодержавного та місцевого значення та (або) для видобування корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення з правом будівництва та розміщення споруд/об`єктів, пов`язаних із зазначеним видом діяльності. До клопотання ТОВ "Між-Буд" додало спеціальний дозвіл на користування надрами та графічні матеріали із зазначенням орієнтовного місця розташування та площі земельної ділянки. Цього ж дня, 23.08.2024, Кутська селищна рада отримала клопотання, проте про результати його розгляду ТОВ "Між-Буд" не повідомила. 25.09.2024 представник позивача звернувся до Кутської селищної ради із адвокатським запитом та просив повідомити про те, чи прийнято Кутською селищною радою рішення відносно вказаного клопотання. 02.10.2024. Кутська селищна рада надала відповідь на адвокатський запит та повідомила, що розгляд клопотання ТОВ "Між-Буд" щодо встановлення земельного сервітуту на право користування запитуваною земельною ділянкою відкладено, у зв`язку із досудовим розслідуванням у кримінальному провадженні № 42024092190000009 за фактом можливого порушення законодавства України при проведенні електронних торгів та видачі спеціального дозволу на користування надрами в межах "Ділянки Кутська", площею 4, 74 га.

Враховуючи викладене, просить визнати протиправною бездіяльність Кутської селищної ради Косівського району Івано-Франківської області щодо неприйняття рішення за клопотанням Товариства з обмеженою відповідальністю "Між-Буд" від 23.08.2024 № 38 щодо встановлення земельного сервітуту на право користування земельною ділянкою площею 4,74 га, що знаходиться в Косівському районі Івано-Франківської області в 350 м на північний схід від села Кути, для потреб геологічного вивчення, у тому числі дослідно- промислової розробки, корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин (промислової розробки родовищ) загальнодержавного та місцевого значення та (або) для видобування корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення з правом будівництва та розміщення споруд/об`єктів, пов`язаних із зазначеним видом діяльності та зобов`язати Кутську селищну раду Косівського району Івано-Франківської області розглянути клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Між-Буд" від 23.08.2024 № 38 щодо встановлення земельного сервітуту на право користування земельною ділянкою площею 4,74 га, що знаходиться в Косівському районі Івано-Франківської області в 350 м на північний схід від села Кути, для потреб геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки, корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин (промислової розробки родовищ) загальнодержавного та місцевого значення та (або) для видобування корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення з правом будівництва та розміщення споруд/об`єктів, пов`язаних із зазначеним видом діяльності, та прийняти належне, у відповідності до чинного законодавства України рішення.

Відповідач скористався своїм правом на подання відзиву на відзив, який надійшов на адресу суду 28.10.2024. У даному відзиві представник відповідача зазначає, що отримавши від позивача клопотання №38 від 23.08.2024 щодо встановлення земельного сервітуту на право користування зазначеною земельною ділянкою, селищною радою, з метою упередження ситуації, пов`язаної із можливим незаконним видобутком корисних копалин місцевого значення, направлено відповідний лист-запит (від 11.09.2024 №175/04-11/07/24) до слідчого відділення національної поліції Косівського РВП ГУ НП в Івано-Франківській області. У відповідь на запит, селищній раді повідомлено про триваюче досудове розслідування у кримінальному провадженні №42024092190000009 від 26.07.2024 за фактом можливого порушення законодавства України при проведенні електронних торгів та видачі спеціального дозволу на користування надрами в межах "Ділянки Кутська", площею 4,74 га, що знаходиться 350 м на північний схід від селища Кути Косівського району Івано-Франківської області. За таких обставин, селищна рада відклала розгляд клопотання позивача від 23.08.2024 №38 щодо встановлення земельного сервітуту на право користування запитуваною земельною ділянкою для потреб геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин (промислової розробки родовищ) загальнодержавного та місцевого значення до моменту завершення слідства та встановлення відповідних обставин. Враховуючи наведене, просить у задоволенні позову відмовити (а.с.22-24).

Представник позивача скористався своїм правом на подання відповіді на відзив, яка надійшла на адресу суду 31.10.2024. У даній відповіді на відзив представник позивача, зокрема зазначає, що згідно чинного законодавства України, відкриття кримінального провадження не є підставою для відкладення розгляду органом місцевого самоврядування клопотання щодо встановлення земельного сервітуту. Просив позовні вимоги задовольнити.

Відповідач скористався своїм правом на подання заперечення на відповідь на відзив. У даному запереченні відповідач, зокрема зазначив, що предметом кримінального провадження №42024092190000009 від 26.07.2024 є правомірність видачі, при проведенні електронних торгів, спеціального дозволу на користування надрами в межах "Ділянки Кутська", площею 4,74 га, що знаходиться 350 м на північний схід від селища Кути Косівського району Івано-Франківської області. А це, в свою чергу, є дотичним при вирішенні питання щодо встановлення земельного сервітуту на право користування запитуваною земельною ділянкою для потреб геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин (промислової розробки родовищ) загальнодержавного та місцевого значення (оскільки матиме наслідки зворотного характеру при скасуванні дозволу на видобуток). Враховуючи наведене, просить у задоволенні позову відмовити (а.с.47-48)

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 08.10.2024 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (а.с.17-18).

Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 262 КАС України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), дослідивши в сукупності письмові докази, якими позивач обґрунтовує позовні вимоги, встановив такі обставини.

ТОВ "Між-Буд" є власником спеціального дозволу на користування надрами від 24.01.2024 №5608, виданого Державною службою геології та надр України. Вид користування надрами: геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислова розробка, корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин (промислова розробка родовищ). Мета користування надрами: геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислова розробка родовища, затвердження запасів за промисловими категоріями ДКЗ України, з подальшим видобуванням піщано-галькового матеріалу, піску (промислова розробка родовища). Об`єкт надрокористування: Ділянка Кутська. Місцезнаходження: Івано-Франківська область, Косівський район, 350 м на північний схід від села Кути. Площа: 4,74 га. Вид корисної копалини: піщано-гальковий матеріал, пісок. Строк дії спеціального дозволу на користування надрами (років): 20 (двадцять) років (а.с.11-12).

23.08.2024 ТОВ "Між-Буд" звернулося до Кутської селищної ради із клопотанням № 38 щодо встановлення земельного сервітуту на право користування земельною ділянкою площею 4,74 га, що знаходиться в Косівському районі Івано-Франківської області в 350 м на північний схід від села Кути, для потреб геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки, корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин (промислової розробки родовищ) загальнодержавного та місцевого значення та (або) для видобування корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення з правом будівництва та розміщення споруд/об`єктів, пов`язаних із зазначеним видом діяльності. До клопотання ТОВ "Між-Буд" додало спеціальний дозвіл на користування надрами та графічні матеріали із зазначенням орієнтовного місця розташування та площі земельної ділянки (а.с.7-12).

Цього ж дня, 23.08.2024, Кутська селищна рада отримала зазначене клопотання, що підтверджується штампом вхідної кореспонденції селищної ради (№1937-04-10/24).

25.09.2024 представник позивача звернувся до Кутської селищної ради із адвокатським запитом та просив повідомити про те, чи прийнято Кутською селищною радою рішення відносно вказаного клопотання.

02.10.2024 Кутська селищна рада надала відповідь на адвокатський запит за вих №2199/04-10/24 та повідомила, що розгляд клопотання ТОВ "Між-Буд" щодо встановлення земельного сервітуту на право користування запитуваною земельною ділянкою відкладено, у зв`язку із досудовим розслідуванням у кримінальному провадженні № 42024092190000009 за фактом можливого порушення законодавства України при проведенні електронних торгів та видачі спеціального дозволу на користування надрами в межах "Ділянки Кутська", площею 4, 74 га. До відповіді на адвокатський запит відповідачем додано копію витягу із протоколу засідання Кутської селищної ради від 12.09.2024 №41 (а.с.13-14).

Позивач вважає бездіяльністю відповідача щодо неприйняття рішення, у зв`язку з чим, звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з того, що відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України № 2747-IV від 06.07.2005 (далі КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами (ст. 3 Земельного кодексу України).

Відповідно до частини першої статті 93 ЗК України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

У відповідності до ч.1 ст.98 Земельного кодексу України право земельного сервітуту - це право власника або землекористувача земельної ділянки чи іншої заінтересованої особи на обмежене платне або безоплатне користування чужою земельною ділянкою (ділянками).

Згідно приписів ст.99 Земельного кодексу України власники або землекористувачі земельних ділянок чи інші заінтересовані особи можуть вимагати встановлення таких земельних сервітутів, зокрема, право проходу та проїзду на велосипеді, право проїзду на транспортному засобі по наявному шляху (п. а та п. в ч.1 ст.99 Земельного кодексу України).

Відповідно до положень ст.100 Земельного кодексу України сервітут може бути встановлений договором, законом, заповітом або рішенням суду. Сервітут може належати власникові (володільцеві) сусідньої земельної ділянки, а також іншій конкретно визначеній особі (особистий сервітут).

Земельний сервітут може бути встановлений договором між особою, яка вимагає його встановлення, та власником (землекористувачем) земельної ділянки.

За домовленістю сторін договір про встановлення земельного сервітуту може бути посвідчений нотаріально.

Власник земельної ділянки також може встановити вимогу нотаріального посвідчення договору про встановлення земельного сервітуту та скасувати таку вимогу. Встановлення (скасування) вимоги є одностороннім правочином, що підлягає нотаріальному посвідченню. Така вимога є обтяженням речових прав на земельну ділянку та підлягає державній реєстрації в порядку, визначеному законом.

Земельний сервітут підлягає державній реєстрації в порядку, встановленому для державної реєстрації прав на нерухоме майно.

У разі необхідності встановлення земельного сервітуту на землях державної, комунальної власності, не сформованих у земельну ділянку, допускається формування земельної ділянки в межах території, на яку буде поширюватися право земельного сервітуту.

Порядок встановлення земельних сервітутів на землях державної, комунальної власності визначено статтею 124-1 Земельного кодексу України.

У відповідності до ч.1 ст.124-1 Земельного кодексу України, особа, заінтересована у встановленні земельного сервітуту на землях державної, комунальної власності, звертається з клопотанням у разі, якщо:

а) земельна ділянка не передана у користування або у разі необхідності встановлення земельного сервітуту на землях, не сформованих у земельні ділянки, - до органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, що здійснює розпорядження земельною ділянкою державної, комунальної власності;

б) земельна ділянка перебуває у користуванні - до органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, що здійснює розпорядження земельною ділянкою державної, комунальної власності, або до землекористувача.

У клопотанні має бути зазначена мета встановлення земельного сервітуту.

До клопотання додаються:

а) копії документів, що підтверджують право власності заявника на будівлі, споруди, що розташовані на земельній ділянці (за наявності);

б) письмове погодження землекористувача (у разі встановлення земельного сервітуту щодо сформованої земельної ділянки, яка перебуває у користуванні, за договором з органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування, що здійснює розпорядження земельною ділянкою державної, комунальної власності), справжність підпису на якому засвідчується нотаріально;

в) проект договору про встановлення земельного сервітуту (у разі встановлення земельного сервітуту щодо сформованої земельної ділянки);

г) графічні матеріали із зазначенням орієнтовного місця розташування та площі земельної ділянки, яку передбачається сформувати з метою встановлення земельного сервітуту (у разі необхідності формування земельної ділянки державної, комунальної власності з метою встановлення земельного сервітуту);

ґ) технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюється право суборенди, сервітуту, що розробляється без одержання дозволу на її розроблення (у разі встановлення земельного сервітуту щодо сформованої земельної ділянки).

Згідно з ч.2 ст.124-1 Земельного кодексу України у разі необхідності встановлення земельного сервітуту на сформованій земельній ділянці:

особа відповідно до пункту "а" частини першої цієї статті приймає рішення про надання згоди на встановлення земельного сервітуту та забезпечує укладення договору про встановлення земельного сервітуту або надає мотивовану відмову у його встановленні;

особа відповідно до пункту "б" частини першої цієї статті забезпечує укладення договору про встановлення земельного сервітуту або надає мотивовану відмову у його встановленні.

Укладення договору про встановлення земельного сервітуту з органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування здійснюється на підставі рішення цього органу. У разі відмови в укладенні договору про встановлення земельного сервітуту щодо сформованої земельної ділянки державної, комунальної власності такий договір визнається укладеним за рішенням суду.

Відповідно до ч.3 ст.124-1 Земельного кодексу України у разі необхідності формування земельної ділянки державної, комунальної власності з метою встановлення земельного сервітуту орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування протягом одного місяця з дня отримання клопотання приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

У рішенні органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки має зазначатися вичерпний перелік підстав для такої відмови з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.

З аналізу вищенаведеного слідує, що у випадку встановлення земельного сервітуту на несформованій земельній ділянці особа звертається із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою встановлення земельного сервітуту до органу місцевого самоврядування, в якому зазначає мету встановлення земельного сервітуту.

При цьому, за результатами розгляду вказаного клопотання, нормами чинного законодавства чітко визначено обов`язок суб`єкта владних повноважень щодо прийняття рішення про надання відповідного дозволу, або ж прийняття рішення про відмову у наданні такого дозволу із зазначенням вичерпного переліку підстав для такої відмови з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.

Статтею 144 Конституції України визначено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до положень статті 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно із пунктом тридцять четвертим статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.

Тобто, способом волевиявлення ради, яка здійснює право власності від імені відповідної територіальної громади, з регулювання земельних відносин, є прийняття рішення сесією.

Частинами першою-третьою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням.

Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".

На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.

Системний аналіз наведених положень Конституції і законів України дає підстави вважати, що органи місцевого самоврядування повинні діяти відповідно до закріпленої імперативної норми щодо розгляду земельних питань виключно на сесії ради. Таке право випливає із конституційного повноваження органів місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення шляхом прийняття рішень, що є обов`язковими до виконання на відповідній території, оскільки вони є суб`єктами правотворчості, яка передбачає право формування приписів, їх зміну, доповнення чи скасування.

Суд зауважує, що позивач 23.08.2024 звернувся до відповідача із клопотанням № 38 щодо встановлення земельного сервітуту на право користування земельною ділянкою площею 4,74 га, що знаходиться в Косівському районі Івано-Франківської області в 350 м на північний схід від села Кути, для потреб геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки, корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин (промислової розробки родовищ) загальнодержавного та місцевого значення та (або) для видобування корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення з правом будівництва та розміщення споруд/об`єктів, пов`язаних із зазначеним видом діяльності. До клопотання позивачем додано спеціальний дозвіл на користування надрами та графічні матеріали із зазначенням орієнтовного місця розташування та площі земельної ділянки, за наслідками розгляду якої суб`єкт владних повноважень мав би прийняти відповідне управлінське рішення, в той час, як останній обмежився лише направленням представнику позивачу відповіді у формі листа № 2199/04-10/24 від 02.10.2024.

Однак суд зазначає, що лист відповідача не є рішенням уповноваженого органу, чим порушено право позивача на належний розгляд його заяви.

За наведеного правового регулювання, відсутність належним чином оформленого рішення Кутської селищної ради винесеного на її пленарному засіданні за результатами розгляду клопотання позивача від 23.08.2024, свідчить про протиправну бездіяльність відповідача щодо розгляду заяви позивача уповноваженим органом (сесією ради).

Відповідачем надано відповідь на адвокатський запит за вих №2199/04-10/24 та повідомлено, що розгляд клопотання ТОВ "Між-Буд" щодо встановлення земельного сервітуту на право користування запитуваною земельною ділянкою відкладено, у зв`язку із досудовим розслідуванням у кримінальному провадженні № 42024092190000009 за фактом можливого порушення законодавства України при проведенні електронних торгів та видачі спеціального дозволу на користування надрами в межах "Ділянки Кутська", площею 4, 74 га. До відповіді на адвокатський запит відповідачем додано копію витягу із протоколу засідання Кутської селищної ради від 12.09.2024 №41.

Однак, суд зазначає, що згідно чинного законодавства України, відкриття кримінального провадження не є підставою для відкладення розгляду органом місцевого самоврядування клопотання щодо встановлення земельного сервітуту.

Таким чином, оскільки уповноваженим органом та у встановлений спосіб (на пленарному засіданні сесії ради з прийняттям відповідного рішення) відповідачем не розглянуто заяву позивача, належним та ефективним способом відновлення порушеного права є зобов`язання Кутської селищної ради розглянути заяву ТОВ "Між-Буд" від 23.08.2024 про надання дозволу на складання проекту землеустрою та прийняти рішення передбачене ч.3 ст.124-1 Земельного кодексу України.

Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно частини 1 статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищезазначене, виходячи із принципу верховенства права, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а позов таким що підлягає задоволенню.

Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, з Кутської селищної ради Косівського району Івано-Франківської області слід стягнути судові витрати на корить Товариства з обмеженою відповідальністю "Між-Буд" в розмірі 2422,40 грн, які підтверджуються платіжною інструкцією №837 від 03.10.2024 про сплату судового збору в сумі 2422,40 грн (а.с. 5).

Що стосується витрат за надання правової допомоги, суд зазначає таке.

Позивачем були понесені витрати на правову допомогу, що підтверджується виписками за рахунками за 29.10.2024 та актом обсягу наданої правової допомоги від 31.10.2024.

За визначенням ч.1 ст.132 КАСУ, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. В свою чергу, у відповідності до п.1 ч.3 ст.132 КАСУ до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу. Витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави (ч.1 ст.134 КАСУ). За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката (ч.2 ст.134 КАСУ). Відповідно до ч.3 ст.134 КАСУ для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги (ч.4 ст.134 КАСУ). При цьому, розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

На підтвердження понесених витрат позивачем надані суду договір про надання правової допомоги, додаток №1 до договору, акт виконаних робіт з калькуляцією вартості правової допомоги, копію ордеру серії ВО №1087934 від 03.10.2024 випискою за рахунками за 29.10.2024 на суму 20 000,00 грн (а.с. 41-46).

Відповідно до змісту акту виконаних робіт, позивачу була надана правова допомога шляхом: консультації, вивчення документів, судової практики та аналіз законодавства щодо предмета спору, формування правової позиції, підготовка та подання позовної заяви (12 000,00 грн), підготовка та подання відповіді на відзив (8 000,00 грн) всього на суму 20 000,00 грн.

Суд звертає увагу на те, що при визначенні суми відшкодування судових витрат, суд повинен керуватися критерієм реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерієм розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та суті виконаних послуг. Витрати на правову допомогу мають бути документально підтверджені та доведені, договором на правову допомогу, актами приймання - передачі наданих послуг, платіжними документи про оплату таких послуг та розрахунком таких витрат.

Суд зазначає, що в матеріалах цієї справи наявний належним чином складений договір про надання правничої допомоги, оформлені та підписані документи, які містять детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом та документи, які свідчать про оплату позивачем послуг адвоката.

Однак, суд дійшов висновку, що сума судових витрат на професійну правничу допомогу, яку позивач просить стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача, підлягає зменшенню у зв`язку з відсутності ознак співмірності, визначених ч. 5 ст. 134 КАС України.

Суд вважає, що визначена адвокатом сума компенсації витрат, понесених на професійну правничу допомогу позивачем, за результатами розгляду справи в розмірі 20 000,00 грн, не є належним чином обґрунтованою у контексті дослідження обсягу фактично наданих адвокатом послуг із урахуванням складності справи, кількості витраченого на ці послуги часу, та, відповідно, співмірності обсягу цих послуг та витраченого адвокатом часу із розміром заявленої суми витрат на професійну правничу допомогу.

З огляду на те, що предметом розглядуваного спору, є справа незначної складності, обсяг наданих послуг адвокатом, виходячи з критерію розумності, пропорційності, співмірності розподілу витрат на професійну правничу допомогу та те, що заявлена сума до відшкодування витрат на правничу професійну допомогу є неспівмірною з вимогами немайнового характеру, які заявлені у позовній заяві, суд вважає, що розмір вказаних витрат підлягає стягненню в сумі 3 000,00 грн.

Відповідно до ч. 2 ст. 6 Кодексу адміністративного судочинства України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Відповідно до ст. 17 Закону України "Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини", суди при розгляді справ, практику Європейського Суду з прав людини, застосовують як джерело права.

Відповідно до практики Європейського суду з прав людини, про що, зокрема, відзначено у пункті 95 рішення у справі "Баришевський проти України" (Заява № 71660/11), пункті 80 рішення у справі "Двойних проти України" (Заява № 72277/01), пункті 88 рішення у справі "Меріт проти України" (заява № 66561/01), заявник має право на відшкодування судових та інших витрат лише у разі, якщо доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їх розмір обґрунтованим.

Крім того, у пункті 154 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Lavents v. Latvia" (заява 58442/00) зазначено, що згідно зі статтею 41 Конвенції Суд відшкодовує лише ті витрати, які, як вважається, були фактично і обов`язково понесені та мають розумну суму.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що відшкодування судових витрат на професійну правничу допомогу необхідно задовольнити частково.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Між-Буд" (код ЄДРПОУ 39075822, вул. Головна, буд. 198, с. Тулуків, Коломийський район, Івано-Франківська область, 78340) до Кутської селищної ради Косівського району Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ - 04354249, площа Вічевий майдан, 9, смт. Кути, Косівський район, Івано-Франківська область, 78665) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання до вчинення дій задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Кутської селищної ради Косівського району Івано-Франківської області щодо неприйняття рішення за клопотанням Товариства з обмеженою відповідальністю "Між-Буд" від 23.08.2024 № 38 щодо встановлення земельного сервітуту на право користування земельною ділянкою площею 4,74 га, що знаходиться в Косівському районі Івано-Франківської області в 350 м на північний схід від села Кути, для потреб геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки, корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин (промислової розробки родовищ) загальнодержавного та місцевого значення та (або) для видобування корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення з правом будівництва та розміщення споруд/об`єктів, пов`язаних із зазначеним видом діяльності.

Зобов`язати Кутську селищну раду Косівського району Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ - 04354249, площа Вічевий майдан, 9, смт. Кути, Косівський район, Івано-Франківська область, 78665) розглянути клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Між-Буд" (код ЄДРПОУ 39075822, вул. Головна, буд. 198, с. Тулуків, Коломийський район, Івано-Франківська область, 78340) від 23.08.2024 № 38 щодо встановлення земельного сервітуту на право користування земельною ділянкою площею 4,74 га, що знаходиться в Косівському районі Івано-Франківської області в 350 м на північний схід від села Кути, для потреб геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки, корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин (промислової розробки родовищ) загальнодержавного та місцевого значення та (або) для видобування корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення з правом будівництва та розміщення споруд/об`єктів, пов`язаних із зазначеним видом діяльності, та прийняти належне, у відповідності до чинного законодавства України рішення.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Кутської селищної ради Косівського району Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ - 04354249, площа Вічевий майдан, 9, смт. Кути, Косівський район, Івано-Франківська область, 78665) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Між-Буд" (код ЄДРПОУ 39075822, вул. Головна, буд. 198, с. Тулуків, Коломийський район, Івано-Франківська область, 78340) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) гривні 40 копійок та частину витрат на правничу (правову) допомогу у розмірі 3 000 (три тисячі) гривень.

Сторонам рішення надіслати через підсистему "Електронний суд".

Перебіг процесуальних строків, початок яких пов`язується з моментом вручення процесуального документа учаснику судового процесу в електронній формі, починається з наступного дня після доставлення документів до Електронного кабінету в розділ "Мої справи".

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя /підпис/ Микитюк Р.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.01.2025
Оприлюднено27.01.2025
Номер документу124640989
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —300/7595/24

Рішення від 23.01.2025

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

Ухвала від 08.10.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні