КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 січня 2025 року справа № 340/8257/24
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брегея Р.І., розглянувши в м.Кропивницький в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (в порядку письмового провадження) адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Кіровоградській області (далі Управління), Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області (далі Управління 2) про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернулася до суду зі заявою до Управління 2 про визнання протиправним і скасування рішення від 26 листопада 2024 року, яким відмовлено у переведенні з виплати пенсії за віком на пенсію державного службовця.
Також просила суд зобов`язати Управління призначити пенсію державного службовця.
Пояснила, що досягла віку 60 років, а вислуга на посадах державної служби станом на 01 травня 2016 років склала більше 20 років.
Управління 2 заперечило щодо задоволення позову, подавши відзив на нього (а.с.61-66).
Пояснило, що відмовило у переведенні на виплату пенсії державного службовця, так як стаж роботи на таких посадах не досяг 20 років.
Стверджує, що період роботи на посадах у податковій службі, органах доходів і зборів, фіскальній службі не зараховується до стажу державної служби, так як присвоювали спеціальні звання.
Управління також заперечило стосовно задоволення позову, подавши відзив на нього (а.с.40-44).
Пояснило, що не розглядало заяву про переведення на інший вид пенсії, однак погоджується з рішенням Управління 2.
06 січня 2025 суд відкрив спрощене позовне провадження без виклику сторін (а.с.36-37).
Суд, дослідивши матеріали справи, зробив висновок про часткове задоволення позову з таких підстав.
Встановлені обставини і факти, що стали підставами звернення до суду.
Так, ОСОБА_1 народилася ІНФОРМАЦІЯ_1 і проживає на території Кіровоградської області (а.с.75-77).
60 років виповнилось 08 квітня 2023 року.
З 09 квітня 2023 перебуває на обліку в Управлінні і отримує пенсію за віком на підставі Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Закон) (а.с.12, 68-73).
18 листопада 2024 року звернулася зі заявою до Управління про переведення на виплату пенсії державного службовця на підставі Закону України «Про державну службу» (далі Закон 2) (а.с.12).
Заяву передано на розгляд Управління 2.
26 листопада 2024 року Управління 2 прийняло рішення, яким відмовило у переведенні на інший вид пенсії (а.с.12).
Підстава стаж роботи на посадах державної служби станом на 01 травня 2016 року не досяг ні 10 років, ні 20 років.
До стажу державної служби не зараховано жодного періоду праці (а.с.12).
Позов подано до суду 24 грудня 2024 року (а.с.1-13).
Юридична оцінка, встановлених судом, обставин і фактів справи.
Перш за все, приписами частини 1 статті 10 Закону передбачено, що особі, яка має одночасно право на різні види пенсії (за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника), призначається один із цих видів пенсії за її вибором.
Отже, право вибору виду пенсії належить людині.
ОСОБА_1 просить перевести з виплати пенсії за віком на пенсію державного службовця (за вислугу років), право на яку визначено Законом 2.
Приписами пункту 12 Прикінцевих і перехідних положень Закону 2 встановлено, що для осіб, які на день набрання чинності цим Законом мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону України «Про державну службу» (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., №52, ст.490 із наступними змінами) та актами Кабінету Міністрів України, зберігається право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., №52, ст. 490 із наступними змінами) у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.
Закон 2 набрав чинності 01 травня 2016 року.
Отже, суд має обчислити стаж державної служби станом на цю дату.
З 01 червня 1982 року до 01 травня 2016 року позивач працювала на різних посадах (економіста інспекції держдоходів, ревізора-інспектора, старшого державного податкового інспектора, головного державного податкового інспектора) територіальних підрозділів Фінансової інспекції УРСР, Державної податкової адміністрації України, Державної податкової служби України, Міністерства доходів і зборів України, Державної фіскальної служби України) (а.с.18-28).
Відомості про працю зазначені у трудовій книжці.
Присягу державного службовця склала 01 липня 1994 року (а.с.14).
Приписами частини 1 статті 37 Закону України «Про державну службу» від 1993 року (далі Закон 3) визначено, що на одержання пенсії державних службовців мають право чоловіки, які досягли віку 62 роки, та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (1058-15), за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом першим частини першої статті 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (1058-15), у тому числі стажу державної служби не менш як 10 років, та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку. Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, у розмірі 60 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
ОСОБА_1 подала заяву про переведення на пенсію державного службовця по досягненню пенсійного віку (60 років).
Постановою Уряду України від 03 травня 1994 року №283 затверджено Порядок обчислення стажу державної служби (далі Порядок), який діяв до 01 травня 2016 року.
Приписами пункту 2 Порядку встановлено, що до стажу державної служби зараховується робота (служба):
-на посадах керівних працівників і спеціалістів в апараті органів прокуратури, судів, нотаріату, дипломатичної служби, митного контролю, внутрішніх справ, служби безпеки, розвідувальних органів, інших органів управління військових формувань, Держспецзв`язку, Адміністрації Держспецтрансслужби, державної податкової та контрольно-ревізійної служби, Держфінінспекції, її територіальних органів;
-на посадах керівних працівників і спеціалістів державних органів колишніх УРСР та інших республік, а також колишнього СРСР згідно з додатком.
Управління 2 стаж роботи у фінансовій і податковій інспекції не зарахувало до стажу державної служби.
Підстава 01 березня 1994 року, 09 листопада 1998 року і 01 січня 2014 року присвоєно спеціальні звання «Інспектор податкової служби 3 і 2 рангу» (а.с.12).
Присвоєння спеціального звання під час праці в податкових орган не виключає статусу державного службовця.
Більше того приписами пункту 342.4 статті 342 Податкового кодексу України (в редакції на 01 травня 2016 року) встановлено, що посадові особи контролюючих органів є державними службовцями.
ОСОБА_1 . З 01 червня 1982 року до 01 травня 2016 року обіймала різні посади у територіальних підрозділах центральних органів виконавчої влади (Фінансової інспекції УРСР, Державної податкової адміністрації України, Державної податкової служби України, Міністерства доходів і зборів України, Державної фіскальної служби України), тому набула статусу державного службовця відповідно до приписів частини 2 статті 25 Закону 3.
Доказом чого є складання присяги державного службовця.
Підсумовуючи, суд зробив висновок, що станом на 01 травня 2016 року стаж державної служби позивача склав більше 20 років, а зі заявою про переведення на пенсію державного службовця звернулася по досягненню пенсійного віку (60 років).
Тому Управління 2 безпідставно відмовило у задоволенні заяви про переведення на виплату пенсії державного службовця.
Захист порушеного права полягає у визнанні протиправним і скасуванні рішення про відмову у переведенні на інший вид пенсії і зобов`язанні повторно розглянути заяву про переведення на інший вид пенсії, врахувавши правові висновки суду.
Постає запитання: кого суд може зобов`язати повторно розглянути заяву?
Приписами пункту 4.2 Порядку подання і оформлення документів для визначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Порядок 2), який затверджено Постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року №22-1, встановлено, що після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.
Порядком 2 не визначено, що після скасування судом рішення про відмову в задоволенні заяви і зобов`язанні повторно її розглянути мають повторно застосовувати приписи пункту 4.2 цього ж нормативно-правового акту.
Тому повторно розглянути заяву має той орган, який встановлено на підставі приписів пункту 4.2 Порядку 2.
Ним є Управління 2.
Таким чином позов належить задовільнити частково.
Судові витрати складаються зі сплати судового збору у сумі 1211,20 грн (а.с.30-31).
Суд розподіляє їх відповідно до приписів статті 139 КАС України.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.139, 243-246, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Задовільнити позов частково.
Визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області від 26 листопада 2024 року, яким ОСОБА_1 відмовлено у задоволенні заяви про переведення на виплату пенсії державного службовця від 18 листопада 2024 року.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про переведення на виплату пенсії державного службовця від 18 листопада 2024 року, врахувавши правові висновки суду.
Відмовити у задоволені позову в іншій частині вимог.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на користь ОСОБА_1 судові витрати у сумі 1211,20 грн.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду в апеляційному окрузі, що включає Дніпропетровську, Запорізьку та Кіровоградську області, протягом тридцяти днів з дня його складення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Р.І. БРЕГЕЙ
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.01.2025 |
Оприлюднено | 27.01.2025 |
Номер документу | 124641835 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Р.І. БРЕГЕЙ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні