ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 січня 2025 року м. ПолтаваСправа № 440/11481/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бойка С.С., розглянувши у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Спецмехсервіс" до Головного управління ДПС у Полтавській області про скасування податкового повідомлення-рішення,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Спецмехсервіс" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області, в якій просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області №00129350405 від 11.09.2024 на суму 114855,35 грн в частині, яким до ТОВ "Спецмехсервіс" застосовано штраф в сумі 114666,67 грн з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг).
В обґрунтування заявленого позову позивач зазначив, що вважає оскаржуване рішення незаконним, необґрунтованим та таким, що порушує його права. Зокрема вказав, що відповідачем необґрунтовано застосовано штрафну санкцію за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної №29 від 14.12.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зазначає, що відповідач приймаючи оскаржуване податкове повідомлення-рішення, застосувавши до позивача штраф 50 відсотків суми податку на додану вартість в сумі 114 666,67 грн., формально віднісся до приписів ст. 120-1 ПК України, вказавши що ТОВ «Спецмехсервіс» порушив граничний строк для реєстрації податкової накладної, який передбачений статтею 201 цього Кодексу тоді, як диспозиція ст. 120-1 ПК України пов`язує між собою причинно наслідковим зв`язком не тільки строк реєстрації ПК, а і обов`язок щодо такої реєстрації, відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу. Стосовно обов`язку, у контексті даного податкового спору, враховуючи особливості господарської операції і господарського спору, за приписами п. 201.10 ст. 201 ПК України у платника податків на дату складання податкової накладної № 29 від 14.12.2021 року не виник обов`язок з її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, адже відповідно до п 187.1 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від замовника на рахунок платника податку, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Оскільки, Акт приймання передачі виконаних робіт № 833С-П від 14.12.2021 року не відповідав вимогам ст. 1 та ст. 9 Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні, як «документ» то «перша подія» для платника податків у даній господарській операції була дата зарахування коштів від замовника на рахунок платника податку, яку Замовник здійснив на виконання рішення господарського суду.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 01.10.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, яку призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання на 24 жовтня 2024 року.
16.10.2024 судом одержано відзив на позов, у якому контролюючий орган просив відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що за результатами проведення камеральної перевірки встановлено факт порушення позивачем порядку реєстрації податкових накладних за грудень 2021 року, травень, листопад 2022 року, січень, червень, вересень 2023 року по ТОВ "СПЕЦМЕХСЕРВІС" (п.н. 33660476) складено акт від 16.08.2024 №11001/16-31-04-05-03/33660476), яким встановлено порушення платником граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН), встановлених пунктом 201.10 статті 201 розділу V, підпунктом 69.1 пунктом69 підрозділу 10, пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI, зі змінами та доповненнями, (далі - Кодекс). Акт перевірки вручено під підпис головному бухгалтеру підприємства 16.08.2024. Враховуючи аргументи та пояснення, які були наведені в листі та копії підтверджуючих документів, які були надані ТОВ "СПЕЦМЕХСЕРВІС" (п.н. 33660476), Комісією заперечення частково задоволено, а саме: висновки акта камеральної перевірки щодо несвоєчасної реєстрації розрахунків коригування скасовано, в іншій частині акт перевірки залишено без змін. Результати камеральної перевірки по ТОВ "СПЕЦМЕХСЕРВІС" (п.н. 33660476) (з урахуванням результатів розгляду заперечення) свідчать про порушення законодавчо встановлених термінів реєстрації податкових накладних за грудень 2021 року та вересень 2023 року на загальну суму ПДВ 231220,11 гривень. Відповідно до п.86.8 ст.86 Кодексу, ГУ ДПС у Полтавській області прийнято податкове повідомлення рішення № 00129350405 від 11.09.2024, відповідно до якого донараховано штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних на загальну суму 114855,35 гривень. ППР надіслано платнику засобами поштового зв`язку і, відповідно до поштового повідомлення про вручення, отримано уповноваженою особою підприємства 16.09.2024 / а.с. 116 - 119.
24 жовтня 2024 року, у зв`язку з перебуванням судді Бойка С.С. у відпустці, підготовче судове засідання перенесено на 21 листопада 2024 року / а.с. 143/.
21 листопада 2024 року протокольною ухвалою закрито підготовче провадження, суд перейшов до розгляду справи по суті, судове засідання призначено на 12 грудня 2024 року / а.с.153 154/.
12 грудня 2024 року у зв`язку з перебуванням судді на лікарняному, розгляд справи перенесено на 09 січня 2025 року / а.с. 157/.
09 січня 2025 року учасники справи не з`явилися, про місце час та дату судового засідання повідомлені належним чином, представник позивача подав заяву про розгляд справи без його участі в порядку письмового провадження.
Керуючись приписами ч.9 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вирішив розглядати справу у письмовому провадженні.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного запису не здійснювалося ( ч.4 ст. 229 КАС України).
Дослідивши письмові докази і пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.
ТОВ «Спецмехсервіс» зареєстроване як юридична особа (код ЄДРПОУ 33660476) в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Позивач є платником ПДВ.
Головним управлінням ДПС у Полтавській області проведено камеральну перевірку ВАТ «Спецмехсервіс» щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних за грудень 2021 року, травень, листопад 2022 року, січень, червень, вересень 2023 року по ТОВ "СПЕЦМЕХСЕРВІС" (п.н. 33660476) складено акт від 16.08.2024 №11001/16-31-04-05-03/33660476 (надалі - акт перевірки), яким встановлено порушення платником граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН), встановлених пунктом 201.10 статті 201 розділу V, підпунктом 69.1 пунктом 69 підрозділу 10, пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI, зі змінами та доповненнями, (далі - Кодекс).
Не погоджуючись з актом перевірки ТОВ «Спецмехсервіс» подано до ГУ ДПС у Полтавській області заперечення з копіями документів.
Комісією ГУ ДПС у Полтавській області заперечення частково задоволено, а саме: висновки акта камеральної перевірки щодо несвоєчасної реєстрації розрахунків коригування скасовано, в іншій частині акт перевірки залишено без змін в частині порушення законодавчо встановлених термінів реєстрації податкових накладних за грудень 2021 року та вересень 2023 року на загальну суму ПДВ 231220,11 гривень.
ГУ ДПС у Полтавській області прийнято податкове повідомлення рішення № 00129350405 від 11.09.2024, відповідно до якого донараховано штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних на загальну суму 114855,35 гривень, що складається із штрафів:
-114666,67 грн. за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної № 29 від 14.12.2021 року (сума ПДВ 229 333,33 грн. х 50%);
- 188,68 грн. за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної № 15 від 30.09.2023 року (від обсягу поставки без ПДВ 9433,91 грн. х 2%).
Не погодившись з правомірністю спірного ППР в частині, яким до ТОВ "Спецмехсервіс" застосовано штраф в сумі 114666,67 грн з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної № 29 від 14.12.2021 року (сума ПДВ 229 333,33 грн. х 50%) позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (пункт 1.1. статті 1 ПК України).
Згідно із пп. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, єдиний реєстр податкових накладних (далі - ЄРПН) є реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, що ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
За визначенням пп. 14.1.265 п. 14.1 ст. 14 ПК України, штрафна санкція (фінансова санкція, штраф) - плата у вигляді фіксованої суми та/або відсотків, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, а також штрафні санкції за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Пунктом 201.1 статті 201 ПК України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 187.1., датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/ послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Відповідно до пункту 201.10. При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Відповідно до пункту 120-1.1., порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою;
податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Згідно ст. 44 ПКУ для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених
документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Стаття 1 Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні визначає первинний документ як такий, що містить відомості про господарську операцію.
На підставі вимог ст. 9 вказаного Закону обов`язковими реквізитами первинного документа є:
· назва документа (форми);
· дата складання;
· назва підприємства, від імені якого складено документ;
· зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;
· посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;
· особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Судом встановлено, що податкова накладна №29 від 14.12.2021 була зареєстрована у ЄРПН ТОВ «Спецмехсервіс» 16 травня 2024 року, за наслідками господарських операцій ТОВ «Спецмехсервіс» з контрагентом АТ «Укргазвидобування».
Так, 26.05.2017 між Акціонерним товариством «Укргазвидобування» (замовник за договором) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Спецмехсервіс»(підрядник за договором) за наслідками публічних закупівель було укладено Договір на виконання робіт з буріння групи свердловини за добовою ставкою №УГВ5440/18-17 (далі, Договір), відповідно до умов якого підрядник зобов`язаний за завданням замовника, згідно із затвердженою проектною документацією, планами робіт ітехнічним завданням, яке є додатком до цього договору та є його невід`ємною частиною, на свій ризик виконати комплекс робіт із буріння 4 (чотирьох) свердловин на Єфремівському ГКР та 2 (двох) свердловин на Мелихівському ГКР ліцензійних площах замовника (далі - роботи) в обсязі та строки, визначені умовами цього договору, а замовник зобов`язується прийняти та оплатити якісно виконані роботи.
Пунктом 1.2. Договору сторонами визначений перелік робіт, який включає у себе, але не обмежується, наступними позиціями: первинна мобілізація обладнання та персоналу підрядника до місця проведення робіт; монтаж обладнання на місці проведення робіт; облаштування вахтового табору; введення бурильного верстату в експлуатацію; цілодобове буріння свердловин; буріння бічних стовбурів, поглиблення, закінчування, ремонт, консервацію і ліквідацію свердловин відповідно до програми буріння свердловин замовника; спуск обсадних колон та хвостовиків; проведення замірів глибини; замір зенітного кута в вертикальних ділянках ствола свердловини; випробування на герметичність обсадних колон, бурильного інструменту, проти викидного обладнання, гирлового обладнання, міжколонних просторів та іншого обладнання на вимогу замовника; сприяння та участь у проведенні спеціалізованих робіт під керівництвом сервісних компаній та замовника, а саме: приготування та обробка бурових розчинів; газовий каротаж; похило-скероване буріння; відбір керна; геофізичні дослідження свердловини; ловильні роботи; цементування обсадних колон; випробування пласта; переміщення обладнання третіх осіб по території місця проведення робіт; монтування обладнання третіх осіб на місці проведення робіт та інших спеціалізованих видах робіт; інженерно-технологічний супровід всіх операцій, які виконує підрядник; щодобова звітність; демонтаж обладнання; очищення місця проведення робіт; передислокація обладнання та персоналу на наступне місце проведення робіт; проведення локального екологічного моніторингу при виконанні робіт, пов`язаних зі споруджуванням свердловини відповідно до проектної документації; інші роботи, які прямо передбачені цим договором та проектною документацією; консультування персоналу замовника з питань, що стосуються предмету цього договору; участь у нарадах, які організовує замовник.
Відповідно до пункту 1.3. Договору строки виконання робіт по кожній із 6
свердловин визначено «планом-графіком виконання робіт» (додаток №2 до цього договору).
Згідно з пунктом 1.4. Договору замовник надає додаткове письмове повідомлення про дату первинної мобілізації. Під початком робіт вважається роботи з первинного монтування обладнання бурильного верстату. Орієнтовна дата початку виконання робіт - 04.08.2017.
У відповідності до пункту 1.9. Договору передача підряднику проектно документації здійснюється замовником у строки, визначені у пункті 5.1.1 цього договором.
Будівництво свердловин, проведення всіх технологічних операцій виконуються у відповідності до індивідуальної програми буріння, проектної документації та план-графіку виконання робіт замовника (пункт 1.13. Договору).
Пунктом 1.14. Договору передбачено, що обсяг робіт для одного бурильного верстату - група із 6 свердловин, роботи на яких виконуються послідовно. Сторони домовилися, що незважаючи на те, що договором передбачено виконання робіт на 6 свердловинах, роботи проводяться спочатку на двох свердловинах та за умови успішного виконання робіт з буріння перших двох свердловин підряднику надаються наступні дві свердловини, аналогічно надаються дві останні свердловини із групи.
Відповідно до умов пунктів 3.1. - 3.3. Договору загальна вартість робіт за договором становить 397 422 000 грн 00 коп., в т.ч. ПДВ 20% 66 237 000 грн 00 коп.
Види ставок та їх розміри вказано в додатку №7 до цього договору. Система застосування ставок описана в додатку №8 до даного договору. Загальна вартість робіт за цим договором визначається як сума операційної ставки, що вказана в додатку №7 до договору, помноженої на кількість діб (протягом яких застосовується операційна ставка), суми всіх фіксованих ставок, що вказані в додатку №7 та суми компенсації за паливо.
Згідно з пунктом 4.3. Договору оплата вартості робіт за цим договором проводиться замовником наступним чином: попередня оплата в розмірі ставки за мобілізацію обладнання і персоналу до місця проведення робіт - протягом 10 банківських днів з дати підписання договору, але не пізніше ніж за 20 днів до дати початку виконання робіт за договором (додаток №1 до цього договору); оплата за визначеними цим договором сервісними ставками проводяться щомісячно протягом 30 календарних днів з дати підписання сторонами акту приймання передачі виконаних робіт (форма акту вказана в додатку №11 до цього договору) з врахуванням спожитого бурильним верстатом палива; оплата за визначеними цим договором фіксованими ставками проводяться протягом 10 банківських днів з дати підписання сторонами акту приймання - передачі виконаних робіт, в який такі роботи за фіксованими ставками будуть включені (додаток №11 до цього договору).
За пунктом 4.4. Договору остаточні розрахунки по кожній свердловині за виконані роботи проводяться протягом 20 робочих днів на підставі підписаного сторонами акту приймання-передачі робіт по свердловині.
У відповідності до пункту 4.5. Договору замовник підписує надані підрядником акти приймання-передачі виконаних робіт по свердловині протягом 10 робочих днів з дати отримання відповідного акту за умови відсутності зауважень.
Згідно з пунктом 4.9. Договору у випадку, якщо відстань переміщення бурильного верстату між свердловинами становить більше 30 км, оплата за кожні 10 км переміщення оплачується за відповідною ставкою (позиція 6 таблиці 1 Додатку №7 до цього Договору).
Положеннями підпунктів 5.1.1 та 5.1.2 пункту 5.1 Договору на замовника покладено обов`язки до початку виконання робіт надати підряднику Проектну документацію, Програму буріння та іншу необхідну документацію для проведення робіт, а також надати підряднику план-схему майданчика договору з під`їзними шляхами до неї та повідомити про всі комунікації, що проходять по шляху до неї, а також про підземні комунікації.
Підпунктом 5.3.25 пункту 5.3 Договору на підрядника покладено обов`язок виконувати вказівки та розпорядження супервайзера замовника.
Сторонами за Договором на виконання робіт з буріння групи свердловини за добовою ставкою від 26.05.2017 №УГВ5440/18-17 були підписані додатки, а саме: Технічне завдання (додаток № 1), План-графік виконання робіт (додаток № 2), Технічна специфікація бурильного верстату (додаток № 3), Персонал підрядника (додаток № 4),
Розподіл обов`язків сторін (додаток № 5), Таблиця розподілу обов`язків з надання матеріалів, обладнання та послуг (додаток № 6), Ставки (додаток № 7), Застосування ставок (додаток № 8), Штрафні санкції, що застосовуються до підрядника за відхилення від проектної документації, нормативних документів та технологій під час виконання робіт по кожній свердловині (додаток № 9), Норми часу та основні операції (додаток № 10), Форма актів (додаток № 11), Регламент взаємодії із супервайзинговою службою (додаток № 12), Форма - «Інформація про власників контрагента, включаючи вигодо набувачів» (додаток № 13), Угода про захист комерційної таємниці (додаток №14), які є його невід`ємними частинами.
Відповідно до пункту 1.1. Технічного завдання, що є Додатком №1 до Договору, замовник надає письмове сповіщення про дату первинної мобілізації. Під початком робіт мається на увазі роботи з первинного монтування обладнання бурильного верстату.
Згідно з пунктом 1.2. Технічного завдання (додаток № 1 до договору) визначено перелік свердловин та місце проведення робіт, а саме: Єфремівське ГКР (чотири свердловини) України, Харківська область, Первомайський район, місто Первомайськ; Мелихівське ГКР (дві свердловини) України, Харківська область, Нововодолазький район, село міського типу Нова Водолага.
Згідно умов Договору, Товариство з обмеженою відповідальністю «Спецмехсервіс», на замовлення Акціонерного товариства «Укргазвидобування», виконало роботи з буріння свердловини №77 Західно-Соснівського родовища, що підтверджується підписаними представниками сторін Актом про закінчення буріння свердловини №77 від 05.10.2018 та Актом про початок демонтажу бурової установки на свердловині №77 від 05.10.2018.
У подальшому, 14.04.2020 було укладено Додаткову угоду до Договору, у пунктах3 - 5 якої сторони домовились, що роботи, виконані підрядником на свердловині №77 Західно-Соснівського родовища, які не були передбачені Договором, будуть вважатися роботами виконаними в межах Договору та будуть оплачені замовником, за умови оплати підрядником штрафних санкцій та збитків, зазначених у п. 1 цієї Додаткової угоди, при цьому підрядник звільняє замовника від сплати будь-яких санкцій чи збитків, нарахованих чи таких, що можуть бути нараховані в майбутньому.
Строки виконання робіт на свердловині №77 Західно-Соснівського родовища та строки спорудження цієї свердловини мають відповідати строкам (тривалості спорудження свердловин), встановленим в Договорі для інших свердловин.
Розрахунок оплати робіт на свердловині №77 Західно-Соснівського родовища здійснюється за ставками та системою застосування ставок відповідно до Додатків 7 та 8 до Договору. Геологічні дані та інші технічні характеристики свердловини №77 Західно-Соснівського родовища наведені в Додатку № 1 до цієї Додаткової угоди.
Оплата за виконані роботи по цій свердловині здійснюється на підставі підписаних сторонами актів-приймання передачі робіт, протягом 30 днів з дати підписання сторонами цієї додаткової угоди. Сторони погодились, що свердловина №77 Західно-Соснівського родовища є першою свердловиною, де мають бути виконані роботи за
Договором. Інші умови Договору та Додатків до нього, не зазначені у даній Додатковій угоді, залишаються без змін.
Наступною для буріння свердловиною була визначена замовником свердловина №83 Західно-Соснівського ГКР. ще під час буріння свердловини №77, відповідно до протокольних рішень Акціонерного товариства "Укргазвидобування" та Товариства з обмеженою відповідальністю «Спецмехсервіс» від 31.01.2018 щодо забезпечення виконання календарного плану будівництва свердловини, підрядником була розроблена схема розташування бурового обладнання для будівництва наступного майданчика свердловини № 83 Західно-Соснівського ГКР.
07.02.2018 протокольним рішенням Акціонерного товариства «Укргазвидобування» та Товариства з обмеженою відповідальністю «Спецмехсервіс» щодо забезпечення виконання календарного плану будівництва свердловини №77 Західно-Соснівського ГКР на виконання заходів, зазначених в попередньому рішенні -протоколі від 31.01.2018, сторони вирішили, у тому числі: терміново розробити та надати фактичну схему розташування бурового обладнання та розміщення вагон-будинків на майданчику вагон-містечка для надання вихідних даних будівництва наступного майданчика №83 Західно-Соснівського ГКР.
Листом менеджер з інтегрованого управління проектами Департаменту буріння Акціонерного товариства «Укргазвидобування» від 19.03.2018 надав вказівку підряднику надати схему розміщення обладнання на свердловині №83 Західно- Соснівська для виготовлення проекту облаштування майданчика.
Старшим інженером з буріння відділу ІУП Департаменту буріння Акціонерного товариства «Укргазвидобування» доведено до підрядника інформацію про необхідність заповнити завдання на облаштування майданчиків, згідно з лотом, окремо на кожну свердловину (№83 Західно-Соснівського ГКР, №№191, 177, 186, 189Мелихівського ГКР).
Підрядником розроблені та надані замовнику схеми розміщення обладнання насвердловинах №83 Західно-Соснівського ГКР, №№ 191, 177,186, 189 Мелихівського ГКР.
19.10.2018 старшим інженером з буріння відділу ІУП Департаменту буріння Акціонерного товариства "Укргазвидобування" погоджено надані підрядником схеми.
На виконання умов Договору, 22.10.2018 представниками сторін було підписано Акт про закінчення переміщення бурової установки з майданчика свердловини №77 на свердловину №83 Західно-Соснівського ГКР.
23.10.2018 представниками сторін було підписано технічний Акт про початокробіт з монтажу бурової установки F400 на свердловині № 83 Західно-Соснівського ГКР.
З боку замовника вказані акти підписував супервайзер.
Між тим, листом №4-02-10371-3 від 11.10.2018 ГПУ «Шебелинкагазвидобування» Акціонерного товариства «Укргазвидобування» ТОВ «Спецмехсервіс» про те, що фахівцями ГПУ «Шебелинкагазвидобування» спільно з фахівцями ІУП Замовника 11.10.2018 було здійснено виїзд на свердловину №83 Західно-Соснівського ГКР та зафіксовано факт самовільного зайняття земельної ділянки, перевезення та розміщення бурового обладнання позивача на свердловині № 83 без належних нормативно-правових документів, які б надавали ТОВ «Спецмехсервіс» право здійснювати зазначені роботи. Підряднику було запропоновано для звільнення бурового майданчика свердловини №77 Західно-Соснівського ГКР залучити вільний майданчик біля Соснівського УКПГ.
26.10.2018 позивач повідомив відповідача про дату - 20.11.2018 початку буріння свердловини № 83 Західно-Соснівського ГКР.
14.11.2018 комісією у складі представників замовника та підрядника на майданчику свердловини №83 Західно-Соснівського ГКР проведено позаплановий аудит бурової установки та обладнання, організації робіт та роботи персоналу підрядника по питанням, які перевірялися при бурінні попередньої свердловини №77. 23.11.2018 Підрядник надав звіт про усунення зауважень комісії та повідомив про готовність розпочати роботи з буріння свердловини, просив відповідача надати проектну документацію, програму буріння та іншу необхідну документацію дляпроведення робіт з буріння свердловини №83.
З 22.10.2018 по 29.10.2018 сторони Договору, на виконання його умов, складали та підписували добові рапорти щодо виконання робіт на свердловині №83. З боку замовника добові рапорти підписував супервайзер, з боку підрядника буровий майстер.
Після 29.10.2018 представники відповідача залишили об`єкт без пояснення причин. 20.11.2018 комісією у складі представників підрядника та представника Держпраці складено Акт про введення в експлуатацію Бурової установки F400 DECECзав. №10, після її монтажу на свердловині №83 та інспектором дозволено пуск бурової установки.
З 20.11.2018 по 10.12.2021 бурова установка F400 DEC-EC була змонтована на буровому майданчику та готова розпочати роботи з буріння свердловини №83.
У порушення умов Договору Замовником не надано Проектної документації, Програми буріння та іншої необхідної документації для продовження вже розпочатих робіт з буріння свердловини №83 Західно-Соснівського ГКР, не надано відповіді щодо подальших робіт, а також не надано підряднику будь-якої наступної із 5-ти свердловин, що залишилися для буріння згідно з Договором.
Замовник вимагав від Підрядника звільнити майданчик свердловини №83 Західно-Соснівського ГКР. Разом з цим Підрядник вимагав від Замовника сплатити 1 376000,00 грн за виконані роботи з переміщення на відстань до 30 км (зі свердловини№77 на свердловину №83) за фіксованою ставкою переміщення та 5 517 153,06 грн. за виконані роботи з монтування бурильного верстату (на свердловині №83).
Викладені вище обставини встановлені судовими рішеннями у господарській справі №910/97/22.
Характер господарського спору у даній справі полягав у тому, що Замовник (відповідач АТ «Укргазвидобування» заявляв, що за договором взагалі не було передбачено виконання робіт для ТОВ «Спецмехсервіс» на свердловині № 83 Західно-Соснівського ГКР та про те, що він не просив підрядника виконувати такі роботи взагалі. Також він заявляв, що відповідач не передав позивачу майданчика свердловини № 83 за відповідним актом на період виконання робіт, а також не надав індивідуальної програми буріння, проєктної документації та плану-графіка виконання робіт, що визначають обсяг, зміст роботи та інші вимоги, які ставляться до робіт на цю свердловину, а тому виконання робіт на свердловині № 83 позивач здійснював поза межами обов`язку,обумовленого укладеним між сторонами договором та статтею 837 ЦК України; за умови відсутності завдання відповідача на виконання робіт на свердловині № 83у нього не виник обов`язок щодо прийняття виконаних позивачем на цій свердловиніробіт шляхом підписання складених позивачем в односторонньому порядку актівприймання-передачі виконаних робіт № 833С-П та № 833С-М від 14.12.2021 чи надання позивачу вмотивованої відмови від їх підписання.
Тобто, таким чином Замовник заперечував реальність господарської операції, оспорював предмет договору, стверджував що спірний договір не передбачав таких робіт.
У постанові Верховний Суд від 18 червня 2024 року у справі №910/97/22 вказав, що
"8.34. При наданні оцінки висновкам судів попередніх інстанцій щодо належноговстановлення реальності виконаних підрядником робіт колегія суддів касаційногосуду звертається до правової позиції об`єднаної палати Касаційного господарськогосуду у складі Верховного Суду, викладеної в постанові від 02.06.2023 у справі№ 914/2355/21 (пункти 7.13, 7.14) про таке:
"За загальним правилом при вирішенні спорів щодо належного та своєчасноговиконання договорів стосовно надання послуг / виконання робіт як зі сторонизамовника, так і виконавця (підрядника), суди повинні надавати оцінку вжитим сторонами діям на його виконання у їх сукупності з огляду саме на умовикожного договору (договорів) у конкретній справі, проте передбачена відповіднимдоговором умова щодо оплати за надані послуги (виконані роботи) з прив`язкою допідписання відповідних актів приймання не може бути єдиною підставою, яказвільняє замовника від обов`язку здійснити таку оплату, адже основною первинною ознакою будь-якої господарської операції, як то надання послуг чи виконання робіт, є її реальність. Наявність належним чином оформленихпервинних документів (підписаних уповноваженими представниками обохсторін) є вторинною, похідною ознакою.
8.35. Водночас неналежне документальне оформлення господарської операції відповідними первинними документами, зокрема не підписання замовником актів приймання робіт / послуг без надання у визначені договором та/або законом строки вмотивованої відмови від їх підписання, не може свідчити про їх безумовну невідповідність змісту господарської операції (наданим послугам або виконаним роботам). Правові наслідки створює саме господарська операція (реальне надання послуг / виконання робіт), а не первинні документи.".
8.37. Отже, законодавець встановив обов`язок замовника здійснити оплату фактично виконаних підрядником робіт, при цьому відсутність підписаного сторонами акта виконаних робіт не може бути підставою для нездійснення замовником розрахунку за фактично виконані роботи".
У даній справі визнано наявність боргу у Замовника незалежно від відсутності підписаних актів.
Отже, враховуючи характер господарського спору, за яким Замовник обгрунтовано не визнавав господарської операції взагалі, складений ТОВ «Спецмехсервіс» акт приймання-передачі виконаних робіт № 833С-П від 14.12.2021 року не відповідав вимогам п. 1 ст. 9 ЗУ Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні (не містив в собі обов`язкових вимог підписів осіб Замовника відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення), а тому не могли бути визнані первинними документами за датою їх складання.
Враховуючи заборону за ст. 44 ПКУ платник податків для визначення дати виникнення податкового зобов`язання не мав права застосовувати (використовувати) «дату складання документу» (в розумінні п. 187.1. ПКУ), який (документ) не відповідав вимогам первинного документу за ст. 9 ЗУ Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні, а також не містив у собі і запису Підрядника про те, що Замовник необґрунтовано відмовився від його підписання. За відсутності такого запису, враховуючи характер господарського спору та мотиви не підписання його Замовником складений Акт приймання передачі не набрав статусу первинного документу. Викладене підтверджується висновками Верховного суду, який вирішив спір, визнав заборгованість Замовника за фактично реально виконані роботи на підставі договору, письмових доказів та конклюдентних дій Замовника, а не на підставі Актів як первинних документів.
Враховуючи приписи п. 187.1. ПКУ датою виникнення податкових зобов`язань з постачання послуг для ТОВ «Спецмехсервіс» вважається дата, яка припадала на податковий період, протягом якого відбувається перша подія, яка ініціювала певну послідовність юридичних наслідків зарахування коштів на рахунок платника податків, які здійснив Замовник на виконання рішення господарського суду, яке набрало законної сили.
Враховуючи послідовність юридичних наслідків платник податків відобразив вказану господарську операцію безпосередньо після її закінчення (ч. 1 ст. 9 Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні) та відповідно до приписів п. 201.10. ПКУ своєчасно зареєстрував податкову накладну за результатами господарської операції за першою подією (оплатою), що виключає його відповідальність згідно приписів 120-1 ПКУ.
Однак, при винесенні спірного податкового повідомлення-рішення наведені обставини залишилися поза увагою контролюючого органу.
Суд звертає увагу, що відповідальність за скоєння податкового правопорушення настає лише у разі коли контролюючий орган доведе, що платник податків мав можливість вжити заходи щодо дотримання правил та норм Податкового кодексу України, але не вчиняв певні або допускаючи бездіяльність, за які передбачена відповідальність, діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.
Усі сумніви щодо наявності обставин, за яких особа може бути притягнута до відповідальності за порушення податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючий орган, трактуються на користь такої особи.
Саме на контролюючий орган покладено обов`язок доведення, що платник
податку порушив законодавство, при цьому має бути доведено, що платник податку удавано, цілеспрямовано створив умови, які не можуть мати іншої мети, крім як невиконання або неналежне виконання вимог.
Отже, відповідач протиправно здійснив висновок про порушення позивачем ст. 120-1 ПК України, чим не дотримався законної діяльності і прийняв протиправне податкове повідомлення-рішення №00129350405 від 11.09.2024 року, яким до ТОВ «Спецмехсервіс» застосовано штраф в сумі 114 666,67 грн. з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг).
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Положеннями ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У дослідженому судом випадку відповідачем суду не надано належних та допустимих доказів на підтвердження законності та обґрунтованості спірного ППР, в зв`язку із чим суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2422,40 грн за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 2, 3, 6-10, 72-78, 90, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Спецмехсервіс» (вул.Клінкерна,1, м. Полтава, 36041, код ЄРДПОУ 33660476) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36000, ЄДРПОУ 44057192) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №00129350405 від 11.09.2024, в частині, яким до ТОВ "Спецмехсервіс" застосовано штраф в сумі 114666,67 грн з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг).
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Спецмехсервіс» судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2422,20 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на це рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.С. Бойко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.01.2025 |
Оприлюднено | 27.01.2025 |
Номер документу | 124642579 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Бойко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні