Хмельницький окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 560/16416/24
РІШЕННЯ
іменем України
23 січня 2025 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Козачок І.С. розглянувши адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Кам`янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка про застосування заходів реагування,
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області звернулось до суду з позовом до Кам`янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, у якому просить застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи гуртожитку університету до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених в пункті 6 Висновку від 23.10.2024 про причини виникнення пожежі. В обґрунтування позову зазначає, що у вказаному гуртожитку виникла пожежа, спричинена недотриманням вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки. Зазначене створює реальну загрозу життю і здоров`ю людей, які живуть у гуртожитку, а також для тих, хто працює або перебуває у гуртожитку, що є підставою для зупинення експлуатації об`єкта до повного усунення виявлених порушень.
У відзиві Кам`янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка просить відмовити у задоволенні позову. Зазначає, що заявлені позивачем заходи реагування не є співмірними з обсягом тих обмежень, яких зазнають особи, що проживають у гуртожитку. На цей час університетом вживаються заходи по усуненню порушень, виявлених під час перевірки, зокрема, укладений договір між університетом та виконавцем робіт щодо ремонту даху, договір щодо придбання засобів пожежної безпеки та інші.
У відповіді на відзив позивач заперечує щодо цих доводів, зазначаючи про існування реальної загрози заподіяння шкоди більш значної ніж та, якої відповідач може зазнати у разі вжиття заходів реагування.
Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.
Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд виходить з такого.
Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Стаття 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначає, що державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною 1 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16.01.2013 № 20/2013 (далі - Положення №20/2013) Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України. Абзацом 2 п.1 Положення №20/2013 визначено, що ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно - рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності. У пункті 3 зазначеного Положення визначено, що основними завданнями ДСНС України, зокрема, є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
Згідно з частиною другою статті 51 КЦЗ забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника. Забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання (ч. 3 ст. 55 КЦЗ).
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону (ст. 66 КЦЗ).
Відповідно до пункту 12 частини першої статті 67 КЦЗ до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697) затверджені «Правила пожежної безпеки в Україні», якими встановлені загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд.
Пункт 4 Правил передбачає, зокрема, що ці Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах (пункт 2). Пожежна безпека повинна забезпечуватись шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.
Згідно з ч. 2 статті 68 КЦЗ у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Положеннями статті 70 КЦЗ встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від вимог, визначених нормативно-правовими актами або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації аварій та їх наслідків;
9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Відтак, захід реагування у вигляді зупинення експлуатації (роботи) нежитлового / житлового приміщення до повного усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки є заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. Підставами для повного зупинення роботи об`єктів є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених Кодексом цивільного захисту України, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, що створюють безпосередню загрозу життю та/або здоров`ю людей.
За змістом ч. 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" 05.04.2007 №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд встановив таке.
За результатами перевірки, проведеної Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області з 07.07.2021 по 16.07.2021 щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Кам`янець-Подільським національним університетом імені Івана Огієнка, складений Акт від 16 липня 2021 №378, у якому встановлено 34 порушення вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки. Зі змісту акту вбачається висновок про наявність загрози настання негативних наслідків в результаті надзвичайної ситуації, пожежі, аварії.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 листопада 2021 у справі №560/10131/21 адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області задоволено. Суд вирішив застосувати заходи реагування у вигляді зупинення роботи Кам`янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, об`єкти якого розташовані за адресами: Хмельницька область, м. Кам`янець-Подільський, вул. Огієнка, 61, АДРЕСА_1 , вул. Гагаріна, 47, вул. Симона Петлюри, 1а, вул. Симона Петлюри, 1, вул. Симона Петлюри, 1Б, площа Польський Ринок, 6, вул. Суворова, 52, вул. Лесі Українки, 27, вул. Лесі Українки, 52, вул. Драй Хмари, 42, проспект Грушевського, 2а, проспект Грушевського, 44, проспект Грушевського, 31а, вул. Симона Петлюри, 3 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, відображених у Акті №378 від 16.07.2021, складеному за результатами позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 13 квітня 2022 рішення від 11 листопада 2021 про застосування заходів реагування скасовано, прийнята нова постанова, якою відмовлено у задоволенні позовних вимог. У постанові суд зазначив, що у спірних правовідносинах відповідачем на момент розгляду справи в суді першої інстанції усунуто більшість виявлених позивачем порушень вимог законодавства, а також надані докази вжиття заходів для усунення решти порушень, які потребують більш тривалого часу. Зазначене свідчить про відсутність підстав для застосування крайнього заходу реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень об`єкта перевірки, виходячи з принципу співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли, та тим, які залишились не усунутими на час розгляду справи. Суд зазначив, що позивачем не надано доказів на підтвердження того, що наявність саме тих порушень, які залишились не усунутими, створює загрозу життю та здоров`ю людей.
На підставі наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області від 18.12.2020 №619 у період з 20.12.2021 по 23.12.2021 був проведений плановий захід державного нагляду (контролю), за результатами якого складений акт перевірки від 23.12.2021 №530. Цим актом зафіксовано 10 порушень вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки (а. с. 51-70).
У подальшому 20.10.2024 у житловій кімнаті гуртожитку Кам`янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка за адресою м. Кам`янець-Подільський, проспект Грушевського, 44 виникла пожежа, на місці якої травмовано громадянина ОСОБА_1 . Причиною пожежі є коротке замикання електромережі, про що складений відповідний акт про пожежу від 21.10.2024 та висновок про причини виникнення пожежі №21 від 23.10.2024.
Зі змісту висновку (п. 6) встановлено, що на об`єкті у період з 20.12.2021 по 23.12.2021 було проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. За результатами перевірки працівниками Кам`янець-Подільського РУ ГУ ДСНС України у Хмельницькій області був складений акт від 23.12.2021 №530.
Під час огляду місця виникнення пожежі встановлено, що на об`єкті порушені вимоги правил пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом МВС України від 30.12.2014 №1417 (зареєстровані Міністерством юстиції України 05.03.2015 за №252/26697) а саме: не здійснено захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних їх проявів (розділ IV п. 1.21 ППБУ); відсутня система управління евакуацією людей (Розділ V п. 1.2 ППБУ, Додаток Б, таблиця Б.1, п.15 ДБН В.2.5-5662014 "Системи протипожежного захисту"); відсутнє евакуаційне освітлення (розділ ІІІ п.2.31 ППБУ, п.9.7 ДБН В.2.5 - 56:2014 "Системи протипожежного захисту"); плани евакуації людей на випадок виникнення пожежі не відкориговані відповідно до ДСТУ ISO 23601:2019 Ідентифікація безпечності (пункти 5, 6 розділу ІІ ППБУ); відсутня система пожежної сигналізації (розділ V п.1.2 ППБУ; Додаток А, таблиця А.1, п.2.1, ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту"); дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (розділ ІІІ п. 2.5 ППБУ); відсутні фільтрувальні пристрої для саморятування під час пожежі з розрахунку на максимальну кількість дітей та окремо для обслуговуючого персоналу (розділ ІІ пункт 8 Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України).
За результатами дослідження пожежі, яка виникла 20.10.2024 о 23 год. 15 хв. в житловій кімнаті гуртожитку Кам`янець-Подільського національного університету, зроблений висновок про те, що причиною пожежі стало коротке замикання електромережі.
Суд виходить з того, що існування (зокрема, внаслідок не усунення) хоча б одного з порушень, встановлених наглядовим органом, які загрожують життю та здоров`ю людей, є самостійною і достатньою правовою підставою для застосування заходів реагування.
Одночасно з цим, захід реагування має тимчасовий характер і період дії його залежить безпосередньо від факту усунення виявлених порушень. Крім того, застосований до відповідача захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на об`єкті підвищеної небезпеки.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 20.11.2018 року по справі 826/1024/18.
Верховний Суд у постанові від 26.02.2020 у справі №826/7073/18 зазначив, що правовою підставою для застосування адміністративним судом заходів реагування є одночасна наявність таких умов: 1) факт порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей; 2) звернення компетентного органу, який здійснює державний нагляд у сфері пожежної і техногенної безпеки, із відповідним адміністративним позовом до суду; 3) наявність обов`язку у підконтрольного суб`єкта, зупинення експлуатації приміщень (об`єктів) якого вимагає відповідний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, забезпечувати дотримання вимог пожежної безпеки у відповідному приміщенні.
Відповідачем не надано належних доказів, які б підтверджували усунення виявлених порушень вимог техногенної та пожежної безпеки, що стали підставою для звернення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до суду з цим позовом.
Водночас, виявлені порушення не є формальними, оскільки можуть призвести до займання, виникнення та розповсюдження пожежі, заподіяння безпосередньої шкоди життю та здоров`ю осіб, які проживають у гуртожитку або тимчасово перебувають чи працюють у ньому. В свою чергу, навіть при частковому усуненні виявлених порушень продовження існування хоча б одного істотного порушення, що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей, є самостійною підставою для застосування заходів реагування.
Зазначений правовий висновок викладений Верховним Судом у постанові від 26.06.2018 по справі № 823/589/16.
Суд оцінює критично доводи відповідача щодо того, що ним вжиті заходи щодо усунення усіх виявлених під час перевірки порушень шляхом укладення договору №14 від 19.11.2024 між університетом та Приватним підприємством "Рембудексперт" на ремонт даху, договору поставки №16 від 19.11.2024 щодо придбання засобів пожежної безпеки. Суд погоджується з тим, що вказані дії спрямовані на усунення відповідних порушень. У той же час, вони не можуть бути розцінені судом в якості доказів повного і належного усунення виявлених порушень. Крім того, надані відповідачем договори свідчать в першу чергу про намір виконання певних дій щодо забезпечення системи пожежної безпеки, а не про їх фактичне вчинення.
Крім того суд вважає, що заявлені позивачем заходи реагування є співмірними обсягу небезпеки, яка існує через наявність порушень вимог пожежної безпеки, які досі залишаються не усунутими.
Відтак, суд вважає обґрунтованими вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області щодо застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі відповідача, що розташована за адресою м. Кам`янець-Подільський, проспект Грушевського, 44 (гуртожиток), до повного усунення порушень, зазначених у Висновку про причини виникнення пожежі від 23.10.2024.
Зважаючи на вказане вище, позов підлягає задоволенню.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
адміністративний позов - задоволити.
Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи гуртожитку Кам`янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка (код ЄДРПОУ 02125616) за адресою м. Кам`янець-Подільський, проспект Грушевського, 44 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених у пункті 6 Висновку про причини виникнення пожежі від 23.10.2024.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 23 січня 2025 року
Позивач:Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області (вул. Героїв Чорнобиля, 1/2,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29008 , код ЄДРПОУ - 38662200) Відповідач:Кам`янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка (вул. Огієнка, 61,м. Кам`янець-Подільський,Кам`янець-Подільський р-н, Хмельницька обл.,32302 , код ЄДРПОУ - 02125616)
Головуючий суддя І.С. Козачок
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.01.2025 |
Оприлюднено | 27.01.2025 |
Номер документу | 124643265 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Козачок І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні