Рішення
від 23.01.2025 по справі 560/16740/24
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/16740/24

РІШЕННЯ

іменем України

23 січня 2025 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Драновського Я.В. розглянувши адміністративну справу за позовом заступника керівника Окружної прокуратури міста Хмельницького, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Південно - Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства до Хмельницької міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Окружної прокуратури міста Хмельницького звернувся до суду з позовом до Хмельницької міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

Вимоги обґрунтовані тим, що позивачем у межах наданих повноважень відповідно до ч.4 ст.23 Закону України "Про прокуратуру", виявлено факт протиправної бездіяльності Хмельницької міської ради, що полягає у неприйнятті рішення про віднесення заліснених земельних ділянок загальною площею 18,4 га до самозаліснених земель та невнесення до Державного земельного кадастру відповідних відомостей. Зазначене не сприяє реалізації державної екологічної ініціативи "Масштабне залісення України" та порушує інтереси держави у сфері охорони лісових ресурсів.

Ухвалою суду позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою суду відкрито провадження в адміністративній справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін, залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Південно - Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства.

Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Позивач викладеними вимогами у позовній заяві неправомірно та необґрунтовано втручається у дискреційні повноваження Хмельницької міської ради.

Третя особа правом на подачу будь - яких пояснень по суті спору не скористалась, про розгляд справи повідомлена належним чином.

Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд встановив таке.

Південно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства 10.02.2023 звернулося до Хмельницької міської ради з поданням № 146/2023 щодо ухвалення рішення про віднесення залісених земельних ділянок, загальною площею 18,4 га до самозалісених земель.

До вказаного подання додано інформацію про місце розташування цих самозалісених ділянок (у форматі файлів викопіювань).

Відповідно до листів уповноваженого підрозділу Хмельницької міської ради - Управління земельних ресурсів Хмельницької міської ради від 8.03.2023 та 27.03.2023 вказане подання не винесено на розгляд сесії ради через відмову у його задоволенні 17.03.2023 постійною комісією з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Хмельницької міської ради.

Аналогічні відмови про віднесення залісених земельних ділянок загальною площею 18,4 га до самозалісених земель, Південно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства отримало 19.07.2023 та 09.10.2023.

06.09.2024 позивач звернувся до Хмельницької міської ради з листом про надання інформації та належним чином засвідчених копій документів щодо розгляду подань Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства про ухвалення рішення про віднесення залісених земельних ділянок загальною площею 18,4 га до самозалісених земель.

Відповідач листом від 16.09.2024 повідомив, що заходи щодо охорони і збереження вказаних земельних ділянок до самозалісених не вживалися через відсутність відповідних рішень сесій із вказаних питань.

До листа долучено рішення постійної комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Хмельницької міської ради від 12.07.2023 та 04.10.2023, якими не погоджено подання Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства про віднесення п`яти земельних ділянок орієнтовною площею 18,4 га до самозалісених земель.

Крім того, рішенням постійної комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Хмельницької міської ради від 12.07.2023 було доручено депутату О. Семенюку спільно з представниками Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства здійснити виїзд на місцевість з метою перевірки доводів Управління, чого здійснено не було та 04.10.2023 рішенням комісії відмовлено у розгляді подання про віднесення земель до самозалісених.

Поряд з цим, у листі міської ради від 16.09.2024 не конкретизовано, яким чином проводилося вивчення картографічних матеріалів щодо земельних ділянок та підстави відмови у розгляді даного питання на сесії Хмельницької міської ради.

Проте, проведеними 08.10.2024 (ділянки 5,10) та 04.11.2024 (ділянки 1,2,3) спеціалістами філії "Хмельницьке лісомисливське господарство" ДП "Ліси України", Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства, обстеженнями земельних ділянок встановлено, що вони вкриті у переважній більшості на 70-80 % лісовою рослинністю, віком приблизно від 40 до 60 років.

Прокурор вважаючи, що такі дії органу місцевого самоврядування не сприяють реалізації державної екологічної ініціативи "Масштабне залісення України" та порушують інтереси держави у сфері охорони лісових ресурсів, що слугувало підставою для звернення до суду із даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ст.74 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.

У ст. 1 Лісового кодексу України надано визначення терміну самозалісена ділянка це земельна ділянка будь-якої категорії земель (крім земель лісогосподарського призначення, природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення) площею понад 0,5 гектара, вкрита частково чи повністю лісовою рослинністю, залісення якої відбулося природним шляхом.

Відповідно до ст. 4 Лісового кодексу України до лісового фонду України належать усі ліси на території України незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, у тому числі лісові ділянки, захисні насадження лінійного типу площею не менше 0,1 гектара, інші лісовкриті землі.

Статтею 7 Лісового кодексу України передбачено, що ліси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України. Ліси можуть перебувати в державній, комунальній та приватній власності. Суб`єктами права власності на ліси є держава, територіальні громади, громадяни та юридичні особи.

У ч. 2 ст. 57-1 Земельного кодексу України зазначено, що рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування щодо віднесення земельної ділянки до самозалісеної ділянки приймається за поданням відповідного територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства.

При цьому віднесення земельної ділянки, сформованої як об`єкт цивільних прав, відомості про яку внесені в Державний земельний кадастр, до самозалісеної ділянки здійснюється без розроблення документації із землеустрою (ч. 4 ст. 57-1 Земельного кодексу України).

Згідно з Положенням про Державне агентство лісових ресурсів України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2014 №521, Держлісагентство є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства і відповідно до покладених на нього завдань у межах повноважень, передбачених законом, організовує та контролює виконання в його територіальних органах Конституції та законів України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України, наказів Міндовкілля; має право одержувати безоплатно від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та їх посадових осіб, а також громадян та їх об`єднань інформацію, документи і матеріали, необхідні для виконання покладених на нього завдань.

Наказом Державного агентства лісових ресурсів України від 09.11.2022 №1008 затверджено Положення про Південно-західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства (надалі - Положення).

Пунктами 1, 3 Положення встановлено, що Південно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства підпорядковується Держлісагенству, є його територіальним органом та здійснює реалізацію повноважень Держлісагенства у сфері лісового та мисливського господарства на території Хмельницької області. Воно є юридичною особою , має самостійний баланс, рахунки в органах ДКС України, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням.

Південно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства забезпечує, зокрема, ведення моніторингу лісів; організовує збір інформації для ведення лісовпорядкування, обліку лісів, державного лісового кадастру та державного кадастру мисливських тварин, що перебувають на території України; в межах повноважень бере участь у розроблені та виконанні загальнодержавних, регіональних (місцевих) програм з охорони, захисту, використання, відтворення лісів та розвитку мисливського господарства; здійснює інші повноваження, визначені Законами України.

Згідно з ч. 3 ст. 57-1 Земельного кодексу України земельна ділянка вважається самозалісеною ділянкою з дня внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру.

Відповідно до до ч. 4 ст. 21 Закону України "Про Державний земельний кадастр" відомості про угіддя земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру, зокрема, на підставі заяви власника земельної ділянки або за рішенням органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, який відповідно до статті 122 Земельного кодексу України приймає рішення про передачу земельних ділянок державної чи комунальної власності у власність, - щодо зміни угідь на угіддя самозалісеної ділянки.

Пунктом 121 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051, передбачено, що внесення до Державного земельного кадастру змін до відомостей про склад угідь земельної ділянки на угіддя самозалісеної ділянки здійснюється державним кадастровим реєстратором на підставі заяви власника земельної ділянки або за рішенням органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, який відповідно до статті 122 Земельного кодексу України приймає рішення про передачу земельних ділянок державної чи комунальної власності у власність, без розроблення документації із землеустрою.

Як слідує з аналізу вищезазначених положень, законодавчо встановлена процедура віднесення земель до самозалісених передбачає, що для земельних ділянок, сформованих як об`єкт цивільних прав, власнику земельної ділянки достатньо подати до Державного земельного кадастру заяву про зміну угідь на угіддя самозалісеної ділянки, а органу місцевого самоврядування рішення про віднесення земель до самозалісених.

Разом з тим, для земельних ділянок, межі яких не визначені в натурі (на місцевості), законодавець визначив іншу процедуру, за якою орган місцевого самоврядування приймає рішення щодо віднесення земельних ділянок до самозалісених за поданням відповідного територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства.

Відповідно до ч. 5 ст. 57-1 Земельного кодексу України віднесення земельної ділянки, несформованої як об`єкт цивільних прав, а також земельної ділянки, сформованої як об`єкт цивільних прав, але відомості про яку не внесені до Державного земельного кадастру, до самозалісеної ділянки здійснюється відповідно до документації із землеустрою, на підставі якої відомості про земельну ділянку вносяться до Державного земельного кадастру.

Отже, земельні ділянки загальною площею 18,4 га підлягають віднесенню до самозалісених, шляхом внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру на підставі рішення Хмельницької міської ради та розроблення документації із землеустрою.

Зазначена інформація належним чином підтверджує факт бездіяльності міської ради про віднесення залісених земельних ділянок загальною площею 18,4 га до самозалісених земель.

Відтак, маючи можливість вчинення нагально необхідних та законодавчо визначених дій з метою віднесення земельних ділянок загальною площею 18,4 га до самозалісених відповідач свідомо уникає вирішення вказаного питання, допускаючи протиправну бездіяльність.

Суд звертає увагу, що спосіб захисту має враховувати суть порушення, допущеного суб`єктом владних повноважень - відповідачем, а тому суд має обрати спосіб захисту права, який би гарантував дотримання і захист прав, свобод, інтересів від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

При цьому, суд зазначає, що задоволення вимог позивача про зобов`язання відповідача як суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії є можливим в разі встановлення судом необхідності спонукати (заставляти) рішенням суду такого відповідача до вчинення дій, які він повинен (зобов`язаний) вчинити у відповідності до вимог чинного законодавства.

Для повного та ефективного відновлення порушеного права та належного способу їх відновлення, суд приходить до висновку, що належним способом захисту буде зобов`язання відповідача розглянути на засіданні сесії міської ради питання про віднесення залісених земельних ділянок загальною площею 18,4 га до самозалісених земель та внести до Державного земельного кадастру відомості про віднесення залісених земельних ділянок загальною площею 18,4 га до самозалісених земель.

У відповідності до вимог частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З урахуванням зазначеного, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд приходить до висновку, що позов необхідно задовольнити повністю.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Хмельницької міської ради щодо не прийняття рішення про віднесення залісених земельних ділянок загальною площею 18,4 га до самозалісених земель та не внесення до Державного земельного кадастру відомостей про віднесення залісених земельних ділянок загальною площею 18,4 га до самозалісених земель.

Зобов`язати Хмельницьку міську раду розглянути на засіданні сесії міської ради питання про віднесення залісених земельних ділянок загальною площею 18,4 га до самозалісених земель та внести до Державного земельного кадастру відомості про віднесення залісених земельних ділянок загальною площею 18,4 га до самозалісених земель.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Заступник керівника Окружної прокуратури міста Хмельницького (вул.Проскурівська, 63, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , ідентифікаційний номер - 0291110226) Відповідач:Хмельницька міська рада (вул. Героїв Маріуполя, 3, м. Хмельницький, Хмельницький р-н, Хмельницька обл., 29005 , код ЄДРПОУ - 04060772) Третя особа:Південно - Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства (вул. Кам`янецька, 55, м. Хмельницький, 29000 , код ЄДРПОУ - 45125734)

Головуючий суддя Я.В. Драновський

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.01.2025
Оприлюднено27.01.2025
Номер документу124643315
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —560/16740/24

Рішення від 23.01.2025

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Драновський Я.В.

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Драновський Я.В.

Ухвала від 13.11.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Драновський Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні