ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 січня 2025 рокуЛьвівСправа № 500/3723/24 пров. № А/857/24934/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
судді-доповідача Іщук Л. П.,
суддівОбрізка І.М., Шинкар Т.І.,
розглянувши у порядку письмового провадження у місті Львові апеляційну скаргу Управління соціальної політики Тернопільської міської ради на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2024 року (головуючий суддя Подлісна І.М., м. Тернопіль) у справі № 500/3723/24 за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Тернопільської міської ради, Управління соціальної політики Тернопільської міської ради, Комісії з вирішення питань виплати грошової компенсації за належні для отримання житлові приміщення деяким категоріям осіб, які захищають незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України про визнання бездіяльності протиправною,
в с т а н о в и в :
ОСОБА_1 звернувся з адміністративним позовом до Виконавчого комітету Тернопільської міської ради, Управління соціальної політики Тернопільської міської ради, Комісії з вирішення питань виплати грошової компенсації за належні для отримання житлові приміщення деяким категоріям осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, у якому просить визнати протиправним та скасувати пункт 1.9. рішення Комісії з вирішення питань виплати грошової компенсації за належні отримання житлові приміщення деяким категоріям осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей; для деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей; для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України; для деяких категорій осіб, які брали участь в Революції Гідності, а також членів їх сімей яке оформлене протоколом від 26.03.2024 №7 та затверджене рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 02.04.2024 №506; визнати протиправним та скасувати пункт 1.2. рішення Комісії з вирішення питань виплати грошової компенсації за належні отримання житлові приміщення деяким категоріям осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей; для деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей; для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України; для деяких категорій осіб, які брали участь в Революції Гідності, а також членів їх сімей яке оформлене протоколом від 10.05.2024 №9 та затверджене рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 15.05.2024 №792.зобов`язати Комісію з вирішення питань виплати грошової компенсації за належні отримання житлові приміщення деяким категоріям осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей; для деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей; для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України; для деяких категорій осіб, які брали участь в Революції Гідності, а також членів їх сімей повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 02.03.2024 та погодити у призначенні грошової компенсації для часткового відшкодування суми початкового внеску по іпотечних кредитах.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2024 року позов задоволено.
Не погодившись із зазначеним судовим рішенням, Управління соціальної політики Тернопільської міської ради подало апеляційну скаргу. Вважає, що судом першої інстанції ухвалено рішення із неповним з`ясуванням судом обставин, що мають значення для справи, та неправильним застосуванням норм матеріального права.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що 29 червня 2023 на засіданні Комісії з вирішення питань виплати грошової компенсації за належні отримання житлові приміщення деяким категоріям осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей; для деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей; для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України (далі Комісія) була розглянута заява ОСОБА_1 щодо часткового відшкодування суми початкового внеску по іпотечних кредитах. Комісією було прийнято рішення, згідно якого відмовлено ОСОБА_1 у призначенні грошової компенсації для часткового відшкодування суми початкового внеску по іпотечних кредитах, оскільки іпотечний договір на придбання нерухомості укладений до 01.01.2024. Зазначає, що відповідно до п.16 Порядку, затвердженого рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 19 березня 2024 №431 (зі змінами), заявник має право звернутися із заявою про надання компенсації протягом одного року за умови укладення договору іпотечного кредитування для придбання житла в рамках Програми єОселя після 01 січня 2024 року.
Вважає, що приймаючи оскаржуване рішення, Управління соціальної політики діяло правомірно, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений законодавством України.
Позивач скористався правом на подання відзиву, у якому позовні вимоги підтримує. Просить апеляційну скаргу Управління соціальної політики Тернопільської міської ради залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Оскільки апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, апеляційний суд відповідно до вимог пункту 3 ч.1 ст.311 КАС України розглядає справу в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, апеляційний суд вважає, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з наступних підстав.
Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що 02 березня 2024 позивач звернувся із письмовою заявою про відшкодування йому першого внеску у розмірі 20 % як учаснику програми єОселя, відповідно до «Порядку надання грошової компенсації для часткового відшкодування суми початкового внеску по іпотечних кредитах» (далі-Порядок), затвердженого рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 19 березня 2024 №431.
29 червня 2023 на засіданні комісії з вирішення питань виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення деяким категоріям осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей; для деяких категорій осіб, які брали участь в бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей; для внутрішньо-переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України; для деяких категорій осіб, які брали участь в Революції Гідності, а також членів їх сімей, була розглянута заява ОСОБА_1 щодо часткового відшкодування суми початкового внеску по іпотечних кредитах.
ОСОБА_1 , капітан, відповідно до довідки від 28 серпня 2023 № 697/2/3126 проходить військову службу за контрактом у ІНФОРМАЦІЯ_1 з 21 травня 2022 року, дані про статус учасника бойових дій відсутні. Відповідно до довідки ІНФОРМАЦІЯ_2 від 14 серпня 2023 № 697/2/2926 ОСОБА_1 з 03 березня 2023 по 29 червня 2023 брав безпосередню участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України. Члени сім`ї ОСОБА_1 - дружина та син.
Відповідно до пункту 4 Порядку ОСОБА_1 був зареєстрований та внесений до реєстру Тернопільської міської територіальної громади за адресою АДРЕСА_1 13.02.2024, придбав житло на умовах програми доступного іпотечного кредитування у рамках програми єОселя на території громади.
За призначенням грошової компенсації заявник звертається вперше, виплати грошової компенсації на придбання житла за рахунок бюджетних коштів не отримував.
Згідно інформації (витягів) з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомою майна щодо об`єкта нерухомого майна ОСОБА_1 має у власності квартиру за адресою АДРЕСА_2 (заг.площа - 37,3 кв.м., житл.площа - 15,7 кв.м.). Купівля квартири здійснена за 1 040 670,00 грн., з яких початковий внесок - 211 670,00 грн. заявник сплатив з власних коштів, а 829 000, 00 грн. - за рахунок кредитних коштів, отриманих у ПАТ АБ «УКРГАЗБАНК» (іпотечний договір (на придбання нерухомості) від 17 серпня 2023 року).
Комісія вирішила розгляд питання про призначення грошової компенсації для часткового відшкодування суми початкового внеску по іпотечних кредитах позивача відтермінувати до отримання довідки про безпосередню участь у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та договору про споживчий кредит.
10 травня 2024 року на засіданні Комісії була повторно розглянута заява ОСОБА_1 щодо часткового відшкодування суми початкового внеску по іпотечних кредитах та прийнято рішення, згідно якого відмовлено у призначенні грошової компенсації для часткового відшкодування суми початкового внеску по іпотечних кредитах ОСОБА_1 , оскільки іпотечний договір на придбання нерухомості укладений до 01.01.2024».
Не погодившись із таким рішенням Управління соціальної політики Тернопільської міської ради, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції зазначив, що Комісія та Виконавчий комітет Тернопільської міської ради, вийшовши за межі наданих їй повноважень, протиправно вимагали у позивача іпотечний договір на придбання нерухомості укладений до 01.01.2024, а також довідку про безпосередню участь у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, яка вже перебувала в Управлінні соціальної політики Тернопільської міської ради.
З огляду на вищенаведене, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно зі ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 19.03.2024 №431 затверджено «Порядок надання грошової компенсації для часткового відшкодування суми початкового внеску по іпотечних кредитах» (далі Порядок), а також визнано таким, що втратило чинність рішення виконавчого комітету від 07.02.2024 №186 «Про затвердження Порядку надання грошової компенсації для часткового відшкодування суми початкового внеску по іпотечних кредитах для забезпечення житлом військовослужбовців».
Пунктом 4 Порядку визначено, що компенсація надається позичальнику за таких умов: позичальник зареєстрований та внесений до реєстру Тернопільської міської територіальної громади на дату затвердження цього Порядку; кредит надано на умовах програми доступного іпотечного кредитування у рамках програми є Оселя з метою придбання житла на території Громади.
Згідно п. 10 Порядку позичальник після прийняття кредитором рішення щодо кредитування та укладання договору купівлі-продажу житла в рамках Програми є Оселя подає у відділ звернень громадян Тернопільської міської ради (м. Тернопіль, вул. Листопадова, 6) заяву з відповідним пакетом документів на ім`я міського голови для розгляду питання надання грошової компенсації для часткового відшкодування суми початкового внеску по іпотечних кредитах для забезпечення житлом, а саме:
- копію паспорта громадянина України;
- копію реєстраційного номера облікової картки платника податків;
-копію посвідчення учасника бойових дій, виданого після 24.02.2022 року (для військовослужбовців - за наявності);
- довідку про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України після 24 лютого 2022 року, видану військовою частиною , не раніше ніж за 1 місяць до дати звернення;
- довідку про проходження служби для осіб, зазначених в пункті 2, видану не раніше ніж за 1 місяць до дати звернення;
- копії документів членів сім`ї, що підтверджує ступінь родинного зв`язку;
-довідку з банківської установи про відкриття рахунку Позичальника для перерахунку коштів (оригінал);
- копію договору іпотечного кредитування укладеного між Позичальником та Банком на придбання житла;
- копію договору купівлі продажу житла укладеного між Позичальником та Продавцем.
Згідно п.16 Порядку заявник має право звернутися із заявою про надання компенсації протягом одного року від дати укладання договору іпотечного кредитування для придбання житла в рамках Програми єОселя.
Варто зазначити, що позивач з 22.02.2024 по 21.05.2024 брав безпосередню участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, за безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, що підтверджується довідкою від 22.05.2024 №5371.
Вказана довідка була подана разом з заявою від 02 березня 2024 року, що не спростовується апелянтом.
Як вбачається з Витягу з протоколу №7 від 26.03.2024, Комісія вирішила розгляд питання про призначення грошової компенсації для часткового відшкодування суми початкового внеску по іпотечних кредитах ОСОБА_1 відтермінувати до отримання довідки про безпосередню участь у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та договору про споживчий кредит (а.с 7).
Враховуючи наведені норми та обставини даної справи, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що відповідачі протиправно вимагали у позивача іпотечний договір на придбання нерухомості укладений до 01.01.2024, оскільки ні Порядок № 186, ні рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 28 лютого 2024 №354, яким було внесено зміни до рішення виконавчого комітету від 07 лютого 2024 №186 "Про затвердження Порядку надання грошової компенсації для часткового відшкодування суми початкового внеску по іпотечних кредитах для забезпечення житлом військовослужбовців», ні Порядок № 431, не передбачав подання Комісії такого документу.
Також протиправною є вимога про надання довідки про безпосередню участь у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, оскільки така була подана позивачем при поданні заяви від 02 березня 2024 року.
Суд вважає, що розпочатий процес реалізації права, за загальним правилом, повинен бути завершений за чинним на момент початку такого процесу нормативного правового акту (крім випадків, якщо у самому нормативно-правовому акті не визначений інший порядок), що узгоджується з принципом правової визначеності.
Конституційний Суд України неодноразово розглядав питання, пов`язані з реалізацією права на соціальний захист, і сформулював правову позицію, згідно з якою Конституція України виокремлює певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави.
Як зазначено у Рішенні Конституційного Суду України №5-рп/2002, що зупинення пільг, компенсацій і гарантій для військовослужбовців та працівників правоохоронних органів без відповідної матеріальної компенсації є порушенням гарантованого державною права на їх соціальний захист та членів їхніх сімей.
Конституційний Суд України вказує на те, що необхідність додаткових гарантій соціальної захищеності цієї категорії громадян як під час проходження служби, так і після її закінчення зумовлена насамперед тим, що служба у Збройних Силах України, інших військових формуваннях та правоохоронних органах держави пов`язана з ризиком для життя і здоров`я, підвищеними вимогами до дисципліни, професійної придатності, фахових, фізичних, вольових та інших якостей. Це повинно компенсуватися наявністю підвищених гарантій соціальної захищеності, тобто комплексу організаційно-правових економічних заходів, спрямованих на забезпечення добробуту саме цієї категорії громадян як під час проходження служби, так і після її закінчення (рішення № 5-рп/2002).
Визнання Законом правових актів такими, що втратили чинність, зупинення їх дії, внесення до них змін і доповнень стосовно раніше закріплених в них прав і свобод людини і громадянина Конституційний Суд України вважає скасуванням або обмеженням цих прав і свобод.
Отже, суд дійшов висновку, що відповідач, приймаючи рішення про відмову у погодженні ОСОБА_1 грошової компенсації для часткового відшкодування суми початкового внеску по іпотечних кредитах для забезпечення житлом військовослужбовців із застосуванням Рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 24 квітня 2024 №720, діяв з порушенням норм статті 22 Конституції України, чим було звужено зміст та обсяг соціальних гарантій позивача.
Враховуючи наведене, апелянтом на підставі належних та допустимих доказів не доведено обставин, на яких ґрунтуються апеляційні вимоги, а тому апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Апеляційний суд при прийнятті даного рішення також застосовує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в п. 58 рішення у справі «Серявін та інші проти України» (заява №4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча п.1ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії», заява №303-A, п. 29).
Із врахуванням викладеного, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції є законним, доводи апеляційної скарги зроблених судом першої інстанції висновків не спростовують і при ухваленні оскарженого судового рішення порушень норм матеріального та процесуального права ним допущено не було, тому відсутні підстави для скасування чи зміни рішення суду першої інстанції.
Відповідно до частини 1 статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Щодо розподілу судових витрат, то такий відповідно до ст. 139 КАС України не здійснюється.
Керуючись ст. 311, ст. 316, ст. 321, ст. 325, ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу Управління соціальної політики Тернопільської міської ради залишити без задоволення, а рішення Тернопільського окружного суду від 28 серпня 2024 року у справі № 500/3723/24 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків встановлених ч.5 ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя Л. П. Іщук судді І. М. Обрізко Т. І. Шинкар
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.01.2025 |
Оприлюднено | 27.01.2025 |
Номер документу | 124647580 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо публічної житлової політики |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Іщук Лариса Петрівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні