Справа № 758/15130/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 грудня 2024 року м. Київ
Подільський районний суд м. Києва у складі головуючого судді - Якимець О. І., за участю секретаря судових засідань Сіренко Б. В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом Управління соціальної та ветеранської політики Подільської районної в місті Києві державної адміністрації до ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог: Київський міський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, про стягнення надмірно виплачених коштів,
в с т а н о в и в:
позивач звернувся в суд із позовом до відповідача у якому просить стягнути з останньої надмірно виплачені кошти в сумі 33926,06 грн на банківський рахунок третьої особи; вирішити питання судових витрат.
В обґрунтування позову покликається на те, що відповідачу призначено щомісячну адресну допомогу особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг за період з 15.06.2015 по 18.01.2018 у розмірі 60226,06 грн. Під час опрацювання поданої відповідачем заяви на продовження виплати допомоги за даними державного реєстру речових прав на нерухоме майно встановлено, що її чоловікові на праві приватної власності належить квартира, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 . Рішенням комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам при Подільській районній в місті Києві державній адміністрації від 30.01.2018 відповідачу відмовлено в призначенні соціальних виплат у зв`язку з наявністю у власності чоловіка заявниці нерухомого майна (квартира), та повідомлено про необхідність повернення коштів. В період з 16.04.2018 по 30.07.2018 відповідачем було частково повернуто переплату та долучено до матеріалів особової справи квитанції про перерахування коштів на загальну суму 7000 грн, та у розмірі 19300,00 грн в період з 01.08.2019 по 31.03.2021. Таким чином, не повернутою залишається сума у розмірі 33926,06 грн, яку позивач просить стягнути у судовому порядку.
Відповідачем не подано відзив, який би містив заперечення на позов.
06 грудня 2024 року ухвалою судді прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження з викликом сторін у справі. Призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.
На адресу суду від позивача надійшло клопотання про розгляд справи у відсутності позивача, позовні вимоги підтримує у повному обсязі та просить такі задовольнити.
Відповідач та третя особа у судове засідання не з`явились, хоча належним чином повідомлявся про час, дату та місце судового засідання, про причини неявки не повідомили; відповідач не подав відзив на позовну заяву, а відтак, враховуючи подану заяву позивача та наявність умов передбачених ст. 280 ЦПК України, суд постановив ухвалу, яка внесена до протоколу судового засідання, про заочний розгляд справи з дотриманням вимог, встановлених ст. 281 Цивільного процесуального кодексу України.
Згідно з ч.2 ст. 247 Цивільного процесуального кодексу України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного запису не здійснювалось.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши обставини справи та оцінивши докази в їх сукупності, суд прийшов наступного.
20 лютого 2015 року до Управління соціального захисту населення Подільської районної в місті Києві державної адміністрації звернулась ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , щодо надання щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.
Відповідно до пункту 5 Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо перемішеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 року № 505 (далі - Порядок), особа подає заяву про надання грошової допомоги. У заяві зазначаються відомості про всіх членів сім`ї, які претендують на отримання грошової допомоги та зокрема наявність у будь-кого з членів сім`ї у власності житлового приміщення розташованого в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України, райони проведення антитерористичної операції та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення.
Згідно поданих позивачу заяв, які містяться в матеріалах справи, відповідач зазначив про відсутність у будь кого з членів сім`ї у володінні житлового приміщення, розташованого в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України та райони проведення антитерористичної операції.
На підставі поданих відповідачем заяв призначено допомогу: від 15.06.2015 № 3258 на період з 15.06.2015 по 31.10.2015 в розмірі 1326 грн, щомісячно: від 08.10.2015 № 98 на період з 01.11.2015 по 14.12.2015 в розмірі 2210 грн, від 12.01.2016 № 42 на період з 12.01.2016 по 11.07.2016 в розмірі 2210 грн, від 18.07.2016 № 1884 на період з 18.07.2016 по 17.01.2017 в розмірі 2210 грн, від 18.01.2017 № 2/125 на період з 18.01.2017 по 17.07.2017 в розмірі 2210 грн, від 19.07.2017 № 1/392 на період з 19.07.2017 по 18.01.2018 в розмірі 2210 грн.
Під час опрацювання поданої відповідачем заяви на продовження виплати допомоги за даними державного реєстру речових прав на нерухоме майно, а саме: інформаційна довідка від 25.01.2018 № 111778524 встановлено, що громадянину ОСОБА_2 з 13.07.2015 на праві приватної власності належить квартира, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 . Підставою виникнення права власності є договір дарування від 13.07.2015 № 948.
Рішенням комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам при Подільській районній в місті Києві державній адміністрації від 30.01.2018 (протокол № 05) відповідачу відмовлено в призначенні соціальних виплат у зв`язку з наявністю у власності чоловіка заявниці нерухомого майна (квартира) за адресою: м. Київ відповідно до п. 2 та п. 6 Порядку.
Розпорядженням Управління соціального захисту населення по особовому рахунку № НОМЕР_1 від 31.01.2018 року № 224 відмовлено в призначенні допомоги на виконання пункту 12 Порядку (виплата допомоги припиняється у разі виявлення уповноваженим органом факту подання недостовірної інформації).
Внаслідок виявлення у власності чоловіка заявниці нерухомого майна, яке належить йому на праві власності з 13.07.2015 Київським міським центром по нарахуванні та здійсненню соціальних виплат листом від 15.03.2018 № 04/584-011, який надійшов до Управління 19.03.2018 виставлено переплату за періоди з 01.08.2015 по 14.12.2015, з 12.01.2016 по 11.07.2016, з 18.07.2016 по 17.01.2017, з 18.01.2017 по 17.07.2017, з 19.07.2017 по 18.01.2018 в сумі 60226 грн 06 коп.
Листом від 29.03.2018 № 106-51-15/2084 Управлінням відповідачу відправлено повідомлення про виникнення переплати та необхідності повернення коштів.
В період з 16.04.2018 по 30.07.2018 відповідачем було частково повернуто переплату та долучено до матеріалів особової справи квитанції про перерахування коштів на загальну суму 7000 грн.
Листом від 23.07.2019 № 106-51-5690 Управлінням відповідачу повторно відправлено повідомлення про вирішення питання погашення залишку переплати та необхідності повернення коштів.
В період з 01.08.2019 по 31.03.2021 відповідачем було частково повернуто залишок переплати та долучено до матеріалів особової справи квитанції про перерахування коштів на загальну суму 19300 грн.
У зв`язку з тим, що відповідач в період з 01.04.2021 по 01.08.2023 не здійснював погашення залишку виниклої переплати за період з 01.08.2015 по 18.01.2018 Київським міським центром по нарахуванні та здійсненню соціальних виплат втретє надіслано до Управління листа від 30.08.2023 № 051/044-401-12 стосовно вирішення відповідачем питання погашення залишку переплати в сумі в розмірі 33926 грн 06 коп.
Листами від 27.10.2023 № 10651-8559, від 08.12.2023 № 10651-10040, від 20.03.2024 №106/51-2109, від 07.05.2024 № 106/51-3642, від 13.06.2024 № 106/51-4743 Управлінням відповідачу відправлено повторні повідомлення про повернення залишку переплачених коштів, вимоги яких виконані не були.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (у редакції, діючій на час виникнення спірних правовідносин) (далі - Закон) внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, який постійно проживає в Україні, якого змусили або який самостійно покинув своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, масових порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
Згідно із ч. ч. 2, 3 ст. 7 Закону Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв`язання проблем, пов`язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам. Громадянин пенсійного віку, особа з інвалідністю, дитина з інвалідністю та інша особа, яка перебуває у складних життєвих обставинах, яких зареєстровано внутрішньо переміщеними особами, мають право на отримання соціальних послуг відповідно до законодавства України за місцем реєстрації фактичного місця проживання такої внутрішньо переміщеної особи.
Відповідно до ч. ч. 1-4 ст. 4 Закону, факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. Підставами для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є наявність реєстрації місця проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення. Для отримання довідки внутрішньо переміщена особа має звернутися до структурного підрозділу місцевої державної адміністрації з питань соціального захисту населення за місцем фактичного проживання із заявою про отримання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. Заява внутрішньо переміщеною особою подається особисто, а дітьми - через законного представника.
Механізм надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг (далі - грошова допомога) визначений Порядком надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 1 жовтня 2014 року № 505 «Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг» (чинний на час виникнення спірних правовідносин) (далі - Порядок № 505).
Відповідно до п. 2 Порядку № 505 грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які стоять на обліку в структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням і виплачується по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж шість місяців.
Згідно з п. 3 Порядку №505 грошова допомога особам, які переміщуються, призначається на сім`ю та виплачується одному з її членів за умови надання письмової згоди довільної форми про виплату грошової допомоги цій особі від інших членів сім`ї (далі - уповноважений представник сім`ї) у таких розмірах: для працездатних осіб - 442 гривні на одну особу (члена сім`ї).
Для отримання грошової допомоги (у тому числі у разі призначення грошової допомоги на наступний шестимісячний строк, якщо її виплата раніше не здійснювалася через установи уповноваженого банку) уповноважений представник сім`ї звертається за фактичним місцем проживання (перебування) сім`ї до установи уповноваженого банку для відкриття в установленому порядку поточного рахунка, пред`являє паспорт громадянина України або інший документ, що посвідчує особу, та подає на адресу уповноваженого органу відповідну заяву про надання грошової допомоги (для призначення грошової допомоги вперше) або заяву, в якій повідомляє про відсутність змін, що впливають на призначення грошової допомоги (у разі призначення грошової допомоги на наступний шестимісячний строк, якщо її виплата раніше не здійснювалася через установи уповноваженого банку). З метою визначення дати, часу та адреси подання заяви уповноважений представник сім`ї звертається у контакт-центр уповноваженого банку (пункт 5 Порядку №505). У цьому ж пункті наведений перелік документів та процедура їх оформлення уповноваженим органом.
Однією із вимог, яка має бути зазначена у заяві, відповідно до пункту 5 указаного Порядку, зокрема, наявність у будь-кого з членів сім`ї у власності житлового приміщення, розташованого в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України, райони проведення антитерористичної операції та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення.
Відповідно до п. 10 Порядку №505 уповноважені органи мають право перевіряти обґрунтованість видачі та достовірність документів, поданих для призначення грошової допомоги, а також здійснювати запити та безоплатно отримувати відомості від підприємств, установ та організацій усіх форм власності, необхідні для призначення грошової допомоги та контролю за правильністю її надання.
Отже, питання щодо призначення особі грошової допомоги, передбаченої Порядком №505, вирішується уповноваженим органом, який зобов`язаний перевірити надані такою особою документи та на їх підставі прийняти відповідне рішення.
Питання про повернення безпідставно сплачених коштів вирішується відповідно до п.11 Порядку № 505, згідно з яким уповноважений представник сім`ї, якому призначено грошову допомогу, зобов`язаний повідомляти уповноваженому органу про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги, протягом трьох днів з дня настання таких обставин. Суми грошової допомоги, виплачені надміру внаслідок подання документів з недостовірними відомостями, повертаються уповноваженим представником сім`ї на вимогу уповноваженого органу. У разі відмови добровільного повернення надміру перерахованих сум грошової допомоги вони стягуються у судовому порядку.
Згідно ст. 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Враховуючи наведене, суд прийшов переконання, оскільки встановлено, що чоловікові відповідача з 13.07.2015 на праві приватної власності належить квартира, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 ; не зазначення таких відомостей відповідачем при поданні заяв на призначення допомоги; часткове повернення отриманих коштів відповідачем, які набуті без достатньої правової підстави (отримано коштів - 60226,06 грн, повернуто 7000 грн та 19 300 грн), суд прийшов до висновку, що з відповідача на рахунок третьої особи необхідно стягнути спірні кошти, а позов задовольнити повністю.
У відповідності до ч.1 ст.141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Позивачем при поданні позову до суд сплачено судовий збір у розмірі 3028,00 грн, що підтверджено платіжним дорученням, яке міститься у матеріалах справи. Таким чином, з відповідача на користь позивача необхідно стягнути судовий збір у розмірі 3028,00 грн.
Керуючись ст. ст. 12, 13, 17, 76-80, 259, 265, 273, 280-284, 354 Цивільного процесуального кодексу України, суд
у х в а л и в:
позов Управління соціальної та ветеранської політики Подільської районної в місті Києві державної адміністрації до ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог: Київський міський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, про стягнення надмірно виплачених коштів - задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Київського міського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат надмірно виплачені кошти у розмірі 33926 (тридцять три тисячі дев`ятсот двадцять шість) гривень 06 копійок.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціальної та ветеранської політики Подільської районної в місті Києві державної адміністрації судовий збір у розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) гривень.
Заочне рішення може бути переглянуто судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.
У разі залишення заяви про перегляд заочного рішення без задоволення заочне рішення може бути оскаржено в загальному порядку. У цьому разі строк на апеляційне оскарження рішення починає відраховуватися з дати постановлення ухвали про залишення заяви про перегляд заочного рішення без задоволення.
Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених Цивільним процесуальним кодексом України, не подані заяви про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.
Учасники справи:
позивач - Управління соціальної та ветеранської політики Подільської районної в місті Києві державної адміністрації, місцезнаходження: м. Київ, вул. Ярославська, 31-Б, код ЄДРПОУ 37393782;
відповідач ОСОБА_1 , дата народження: ІНФОРМАЦІЯ_2 , місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ;
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог - Київський міський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, місцезнаходження: м. Київ, просп. Любомира Гузара, буд. 7, код ЄДРПОУ 22886300.
Суддя О. І. Якимець
Суд | Подільський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2024 |
Оприлюднено | 27.01.2025 |
Номер документу | 124657508 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Подільський районний суд міста Києва
Якимець О. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні