ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"24" січня 2025 р.м. Одеса Справа № 916/5127/24
Господарський Одеської області у складі:
судді Малярчук І.А.,
розглянувши у спрощеному провадженні без виклику сторін справу №916/5127/24 за позовом Комунальної установи "ОДЕСРЕКЛАМА" Одеської міської ради (65091, м. Одеса, вул. Косовська, буд. 2-Б, код ЄДРПОУ 25830211) до Фізичної особи-підприємця Кругова Михайла Анатолійовича ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) про стягнення 13197,36грн,
ВСТАНОВИВ:
Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача, заяв, клопотань, процесуальних дій суду:
Позивач у позові в обґрунтування позовних вимог зазначає, що 12.05.2023 в ході проведення обстеження місць розміщення зовнішньої реклами головним фахівцем відділу інспекційної роботи КУ «Одесреклама» Буртуля В.К. було встановлено, що ФОП Круговим Михайлом Анатолійовичем за адресою: АДРЕСА_2 , без дозволів на розміщення зовнішньої реклами були розміщені наступні рекламні засоби: рекламний засіб на споруді розміром 3,2 м х 0,8 м х 1 сторону у кількості 1 шт.; рекламний засіб на споруді розміром 0,8 м х 0,8 м х 1 сторону у кількості 1 шт.; рекламний засіб на споруді розміром 0,85 м х 1,5 м х 1 сторону у кількості 3 шт.; рекламний засіб на споруді розміром 1,9 м х 2 м х 1 сторону у кількості 1 шт.; тимчасові наземні рекламні засоби з площею до 1 кв. м. включно у кількості 1 шт., про що було складено відповідний акт фіксації № 002785/23 від 12.05.2023. Так, на підставі акту фіксації, Управлінням реклами Одеської міської ради складено припис про усунення порушень № 01-20/3024 від 17.05.2023 з вимогою здійснити демонтаж конструкцій протягом п`яти днів з моменту отримання даного припису, однак, відповіді на припис від відповідача не надходило, вимоги щодо самостійного демонтажу протиправних рекламних засобів відповідачем виконані не були. На підставі цього, Управлінням реклами Одеської міської ради було видано направлення КУ «Одесреклама» №81/01-21 від 23.10.2023 на проведення демонтажу протиправно розміщених рекламних конструкцій. Згідно із п. 13.1. Правил Правила, затвердженні рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради Про затвердження Правил розміщення зовнішньої реклами в місті Одесі у новій редакції № 434 від 22.04.2008 передбачено, що демонтаж рекламних засобів здійснюється КУ «Одесреклама» за направленням робочого органу. Для виконання цих функцій підприємство може використовувати послуги суб`єктів господарювання на підставі відповідних договорів, у зв`язку з чим, 24.10.2023 КУ «Одесреклама» здійснила демонтаж рекламних засобів за адресою: м. Одеса, м. Одеса, вул. Кримська,71, що підтверджується актом проведення демонтажу №425 від 24.10.2023. Послуги із демонтажу та транспортування рекламних конструкцій відповідно до договору №23/12/07 від 12.07.2023 були надані КУ «Одесреклама» ФОП Свєтлова В.Г. 24.10.2023 демонтовані рекламні засоби було транспортовано до приміщень складу, які КУ «Одесреклама» орендує у ТОВ «КОЛГОСПНИЙ ДВІР» на підставі договору АР-2-23 від 10.02.2023, для подальшого зберігання.
19.12.2024 за вх.№№ 45342/24, 45347/24 до суду від ФОП Кругова М.А., з пропуском процесуального строку, передбаченого п. 5 резолютивної частини ухвали суду від 25.11.2024 без клопотання про поновлення такого строку, надійшли відзив на позовну заяву та пояснення, в яких останній заперечує щодо відношення до діяльності торгової точки, де були розташовані спірні рекламні засоби. Крім цього, відповідач відмічає, що не підписував жодних документів.
Ухвалою суду від 25.11.2024 відкрито провадження у справі №916/5127/24, постановлено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Зміст спірних правовідносин, фактичні обставини справи та докази, на підставі яких судом встановлені обставини справи:
Згідно акту фіксації КУ «Одесреклама» № 002785/23 від 12.05.2023 в ході проведення обстеження місць розміщення зовнішньої реклами головним фахівцем відділу інспекційної роботи КУ «Одесреклама» Буртуля В.К. було встановлено, що ФОП Круговим Михайлом Анатолійовичем за адресою: АДРЕСА_2 , без дозволів на розміщення зовнішньої реклами були розміщені наступні рекламні засоби: рекламний засіб на споруді розміром 3,2 м х 0,8 м х 1 сторону у кількості 1 шт.; рекламний засіб на споруді розміром 0,8 м х 0,8 м х 1 сторону у кількості 1 шт.; рекламний засіб на споруді розміром 0,85 м х 1,5 м х 1 сторону у кількості 3 шт.; рекламний засіб на споруді розміром 1,9 м х 2 м х 1 сторону у кількості 1 шт.; тимчасові наземні рекламні засоби з площею до 1 кв. м. включно у кількості 1 шт.
На підставі акта фіксації, Управлінням реклами Одеської міської ради складено припис про усунення порушень № 01-20/3024 від 17.05.2023 з вимогою здійснити демонтаж конструкцій протягом п`яти днів з моменту отримання даного припису.
23.10.2023 Управління реклами Одеської міської ради видало направлення КУ «Одесреклама» №81/01-21 на проведення демонтажу протиправно розміщених рекламних конструкцій.
Відповідно до акту проведення демонтажу №425 від 24.10.2023 КУ «Одесреклама» здійснила демонтаж рекламних засобів за адресою: м. Одеса, вул. Кримська,71.
Послуги із демонтажу та транспортування рекламних конструкцій відповідно до договору №23/12/07 від 12.07.2023 були надані КУ «Одесреклама» ФОП Свєтлова В.Г., згідно умов якого предметом якого є надання Виконавцем комплексних інженерних послуг, ДК 021:2015-71340000-3 (послуги з демонтажу та транспортування рекламних конструкцій за замовленнями послуги), Замовник зобов`язався прийняти та оплатити такі послуги в порядку та на умовах, визначених цим Договором (копія додається). Найменування, кількість та ціна послуг, що надаються згідно з цим Договором, визначені у Таблиці цін демонтажу та транспортування рекламних конструкцій за замовленнями (Додаток № 1 до Договору) (п. 1.2. договору №23/12/07 від 12.07.2023).
Вартість послуг демонтажу КУ «Одесреклама» було сплачено ФОП Свєтловій В.Г. згідно актів наданих послуг: №231207/1 від 05.09.2023, №231207/2 від 18.09.2023, що підтверджується платіжними інструкціями: №788 від 05.09.2023 на суму 46658,00грн, №806 від 19.09.2023 на суму 146312,55грн.
Оскільки у КУ «Одесреклама» відсутні власні складські приміщення для зберігання демонтованих рекламних засобів, такі приміщення позивач орендує відповідно до договору оренди №АР-2-23 від 10.02.2023 та договору оренди № АР-2/22024 від 20.02.2024, укладеного між КУ «Одесреклама» (Орендар) та ТОВ «Колгоспний Двір» (Орендодавець). На виконання п. 1.1. договору АР-2-23 від 10.02.2023 року Орендодавець передав Орендареві в строкове платне користування нежитлові приміщення загальною площею 68,5,00 кв.м, що розташовані за адресою: 67632, Одеська обл., Біляївський р-н, с. Латівка, вул. Світла, буд. 3-Б., які КУ «Одесреклама» використовувало для зберігання демонтованих рекламних конструкцій у 2023 році. Пунктом 3.1. Договору (зі змінами) встановлено, що розмір орендної плати на місяць становить 4104,73 грн. на місяць з урахуванням ПДВ. На виконання п. 1.1. договору № АР-2/22024 від 20.02.2024 року Орендодавець передав Орендареві в строкове платне користування нежитлові приміщення загальною площею 68,5,00 кв.м, розташовані за адресою: 67632, Одеська обл., Біляївський р-н, с. Латівка, вул. Світла, буд. 3-Б.
За Додатковою угодою № 1 від 31.05.2024 до договору № АР-2/22024 від 20.02.2024 сторони домовились про надання в строкове платне користування нежитлових приміщень загальною площею 150,00 кв.м. за тією ж адресою, які КУ «Одесреклама» використовує для зберігання демонтованих рекламних конструкцій у 2024 році. Пунктом 3.1. Договору (зі змінами) встановлено, що розмір орендної плати на місяць становить 9000,00 грн. на місяць з урахуванням ПДВ; у відповідності до п. 3.4. Договору орендна плата включає в себе послуги Орендодавця щодо охорони та зберігання майна Орендаря на території Приміщення. Виходячи з розміру орендної плати та площі орендованого складу, позивач розрахував вартість одного дня зберігання 1 кв.м рекламної конструкції, яка складає 1,97 грн.
24.10.2023 демонтовані рекламні засоби було транспортовано до приміщень складу, які КУ «Одесреклама» орендує у ТОВ «КОЛГОСПНИЙ ДВІР» на підставі договору АР-2-23 від 10.02.2023 для подальшого зберігання.
На виконання умов догвоору № АР-2/22024 від 20.02.2024 згідно актів наданих послуг: №231207/3 від 16.10.2023, №231207/4 від 23.10.2023, №231207/5 від 14.11.2023, №231207/6 від 07.12.2023, №231207/7 від 21.12.2023 КУ «Одесреклама» було сплачено ТОВ «Колгоспний Двір» орендні послуги, що підтверджується платіжними інструкціями: №1136 від 25.07.2024, №837 від 17.10.2023, №901 від 08.12.2023, №869 від 15.11.2023, №840 від 24.10.2023, №916 від 21.12.2023, №922 від 21.12.2023, №892 від 07.12.2023, №849 від 07.11.2023, №1081 від 06.06.2024, №1062 від 08.05.2024, №1026 від 04.04.2024, №984 від 19.03.2024, №983 від 19.03.2024, №1187 від 22.08.2024, №1205 від 05.09.2024.
Доповідною запискою від 12.05.2023 головного фахівця відділу інспекційної роботи КУ «Одесреклама» Бутурлею В.К. доведено до відома директора КУ «Одесреклама» про те, що головним фахівцем відділу інспекційної роботи КУ «Одесреклама» Бутурля В.К. 12.05.2023 року в ході проведення обстеження місць розміщення зовнішньої реклами, було зафіксовано що за адресою: м. Одеса, вул. Кримська, 71, без дозволів на розміщення зовнішньої реклами розміщуються рекламні засоби. За інформанією наданою адміністратором закладу «СУШИБОСС» та на підставі документів розміщених в «Куточок покупця», зокрема «Виписка з Єдиного державного реєстру фізичних осіб-підприємців» діяльність за адресою: вул. Кримська, 71 у закладі «СУШИБОСС» здійснює та розмішує рекламні засоби ФОП Кругов Михайло Анатолійович. Фотофіксацію до матеріалів справи позивачем додано.
28.11.2023 КУ «Одесреклама» звернулась до ФОП Кругова М.А. із претензією №1057/01-27 про сплату заборгованості з проведення демонтажу рекламних засобів, їх транспортування та зберігання у сумі 5204,72грн, яка залишена відповідачем без відповіді.
Таким чином, помножуючи вартість зберігання 1 кв.м. рекламного засобу на площу рекламних засобів та на кількість днів їх зберігання, позивач розрахував вартість зберігання рекламних засобів відповідача у період з 24.10.2023 по 20.09.2024 наступним чином:
-за демонтаж рекламних засобів на фасаді (рекламний засіб на споруді) за адресою вул. Кримська, 71: площа рекламного засобу (м2) 1,23кв.м., кількість конструкцій 3, вартість демонтажу та транспортування 480,00грн, всього 1440,00грн; площа рекламного засобу (м2) 2,09кв.м., кількість конструкцій 2, вартість демонтажу та транспортування 520,00грн, всього 1040,00грн; площа рекламного засобу (м2) 3,96кв.м., кількість конструкцій 1, вартість демонтажу та транспортування 1065,00грн; площа рекламного засобу (м2) 0,64кв.м., кількість конструкцій 1, вартість демонтажу та транспортування 440,00грн; за демонтаж тимчасового виносного рекламного засобу (тимчасовий наземний рекламний засіб з площею до 1 кв.м. включно) за адресою вул. Кримська, 71: кількість конструкцій 1, вартість демонтажу та транспортування 370,00грн. Загальна вартість: 4355,00грн;
-за зберігання демонтованих рекламних конструкцій за період з 24.10.2023 по 20.09.2024 рекламних засобів на фасаді (рекламний засіб на споруді) за адресою вул. Кримська, 71: плата за 1 кв.м. 1,97грн, площа рекламного засобу (м2) 1,233кв.м., кількість конструкцій 3, кількість днів зберігання 333, вартість зберігання 2426,58грн; плата за 1 кв.м. 1,97грн, площа рекламного засобу (м2) 2,09кв.м., кількість конструкцій 2, кількість днів зберігання 333, вартість зберігання 2742,12грн; плата за 1 кв.м. 1,97грн, площа рекламного засобу (м2) 3,96кв.м., кількість конструкцій 1, кількість днів зберігання 333, вартість зберігання 2597,80грн; плата за 1 кв.м. 1,97грн, площа рекламного засобу (м2) 0,64кв.м., кількість конструкцій 1, кількість днів зберігання 333, вартість зберігання 419,85грн; за демонтаж тимчасового виносного рекламного засобу (тимчасовий наземний рекламний засіб з площею до 1 кв.м. включно) за адресою вул. Кримська, 71: плата за 1 кв.м. 1,97грн, кількість конструкцій 1, кількість днів зберігання 333, вартість зберігання 656,01грн. Загальна вартість: 8842,36грн.
Розрахунок вартості зберігання 1 кв.м. демонтованих рекламних конструкцій: с=(О+М)/Д/П, де: с ціна за 1 день зберігання 1 м.кв. рекламного засобу, О вартість послуг оренди за місяць, М кількість місяців у році, д кількість днів у році, П площа оренди.
Згідно відповіді № 1027270 від 13.01.2025 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань видами економічної діяльності ФОП Кругова М.А. є: 56.10 Діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування (основний); 47.91 Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет; 56.29 Постачання інших готових страв; 56.21 Постачання готових страв для подій; 47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами; 47.29 Роздрібна торгівля іншими продуктами харчування в спеціалізованих магазинах; 47.25 Роздрібна торгівля напоями в спеціалізованих магазинах; 47.24 Роздрібна торгівля хлібобулочними виробами, борошняними та цукровими кондитерськими виробами в спеціалізованих магазинах; 47.71 Роздрібна торгівля одягом у спеціалізованих магазинах ФОП Кругов М.А. Назва КВЕД: Діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування/
Розглянувши матеріали справи, оцінивши правову позицію позивача, його мотивовану оцінку кожного аргументу щодо наявності підстав для задоволення позову, проаналізувавши нижченаведені норми чинного законодавства, суд дійшов наступних висновків.
Частиною 1 ст.509 ЦК України визначено, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Згідно ст.ст.525, 526 Цивільного кодексу України зобов`язання мають виконуватися належним чином відповідно до умов договору та Цивільного кодексу України, інших актів цивільного законодавства, а при відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається.
Відповідно до ч. 1 ст. 16 Закону України «Про рекламу» розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів - на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України. Постановою Кабінету Міністрів України № 2067 від 29.12.2003 були затверджені Типові правила розміщення зовнішньої реклами (далі Типові правила) (із змінами та доповненнями), які регулюють відносини, що виникають у зв`язку з розміщенням зовнішньої реклами у населених пунктах, та визначають порядок надання дозволів на розміщення такої реклами.
Згідно з п. 3 Типових правил зовнішня реклама розміщується на підставі дозволів та у порядку, встановленому виконавчими органами сільських, селищних, міських рад відповідно до цих Правил.
Пунктом 24 Типових правил передбачено, що лише виданий у встановленому порядку дозвіл є підставою для розміщення зовнішньої реклами та виконання робіт, пов`язаних з розташуванням рекламного засобу.
Крім того, Правила, затвердженні рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради Про затвердження Правил розміщення зовнішньої реклами в місті Одесі у новій редакції № 434 від 22.04.2008 (далі-Правила) які регламентують порядок надання дозволів на розміщення зовнішньої реклами та процедуру їх переоформлення, зміни й анулювання, визначають вимоги до технічного стану, художньо-естетичного вигляду та порядку розміщення рекламних засобів, умови користування місцями для розміщення зовнішньої реклами, що перебувають у комунальній власності, підстави та порядок здійснення демонтажу протиправно розміщених рекламних засобів, а також порядок здійснення контролю за дотриманням положень цих Правил. Дія цих Правил поширюється на всю територію міста Одеси, включаючи розташування рекламних засобів на будинках (будівлях) і спорудах, на відкритих майданчиках, на міських вулицях (дорогах), площах та інших територіях, у зелених зонах, на елементах вуличного обладнання, зовнішніх та внутрішніх поверхнях підземних переходів, інших об`єктах, розташованих на відкритій місцевості, незалежно від форм власності та відомчого підпорядкування.
Згідно п. 1.5. Правил в якості робочого органу визначено Управління реклами Одеської міської ради, яке уповноважене Одеською міською радою регулювати діяльність з розміщення зовнішньої реклами у межах міста Одеси, а КУ «Одесреклама» - Комунальна установа «Одесреклама» Одеської міської ради, створена для реалізації господарської компетенції органів місцевого самоврядування у сфері зовнішньої реклами, виконання інших завдань та функцій, визначених цими Правилами, іншими актами органів місцевого самоврядування та міського голови.
За змістом п. 3.1. Правил робочий орган в межах своїх завдань та повноважень, зокрема, реєструє та видає дозволи на підставі відповідних рішень виконавчого комітету Одеської міської ради; забезпечує контроль за дотриманням цих Правил фізичними та юридичними особами; видає направлення на здійснення фіксації дотримання цих Правил; надає фізичним та юридичним особам обов`язкові до виконання приписи про усунення порушень порядку розміщення зовнішньої реклами, а також Правил благоустрою території міста Одеси в частині утримання і забезпечення належного технічного стану та зовнішнього вигляду рекламних засобів; контролює виконання цих приписів; видає направлення на здійснення демонтажу протиправно розміщених рекламних засобів.
Відповідно до п. 4.1. Правил КУ «Одесреклама» в межах покладених на неї завдань та функцій, зокрема, здійснює, в тому числі за направленням робочого органу, обстеження місць розміщення рекламних засобів щодо відповідності виданим дозволам, дотримання вимог цих Правил, Концепції розвитку зовнішньої реклами у місті Одесі, схем комплексного розміщення зовнішньої реклами та надає робочому органу матеріали фіксації відповідних порушень; на підставі направлення робочого органу організовує та/або здійснює власними силами у встановленому порядку демонтаж протиправно розміщених рекламних засобів.
Пункти 6.1., 6.2. Правил передбачають, що розміщення зовнішньої реклами в межах міста провадиться на підставі дозволів, які видаються робочим органом на підставі відповідного рішення виконавчого комітету Одеської міської ради. Виданий у встановленому порядку дозвіл є підставою для розміщення рекламного засобу.
На підставі п. 1.5. Правил протиправно розміщеним рекламним засобом вважається, зокрема, такий рекламний засіб, який розміщується без виданого у встановленому порядку дозволу.
Відповідно до п.п. 13.1., 13.3., 13.4., 13.5. Правил демонтаж рекламних засобів здійснюється КУ "Одесреклама" Одеської міської ради за направленням робочого органу. Демонтаж рекламного засобу здійснюється відповідно до цих Правил у наступних випадках: а) рекламний засіб є протиправно розміщеним; б) рекламний засіб розміщується з порушенням вимог, передбачених розділом 6 цих Правил, або технічний стан рекламного засобу не відповідає вимогам безпеки, а також якщо відповідні порушення чи недоліки не були усунуті у термін, зазначений у приписі робочого органу; в) рекламний засіб перебуває у неналежному санітарному та/або технічному стані (забруднений, погано пофарбований, містить несправні конструктивні елементи тощо), а також, якщо відповідні недоліки не були усунуті у термін, зазначений у приписі робочого органу. Для виконання цих функцій підприємство може використовувати послуги суб`єктів господарювання на підставі відповідних договорів. у випадках, визначених абзацом «а» п. 13.2 цих Правил, демонтаж рекламного засобу здійснюється його власником за приписом робочого органу у термін, визначений приписом. Про виконання припису власник рекламного засобу зобов`язаний письмово повідомити робочий орган не пізніше наступного дня від дати демонтажу рекламного засобу. У разі невиконання зазначеного припису у встановлений робочим органом термін, демонтаж рекламного засобу здійснюється КУ «Одесреклама». Демонтаж рекламного засобу організовується КУ "Одесреклама" Одеської міської ради на підставі направлення, що видається робочим органом. Демонтовані рекламні засоби транспортуються для подальшого зберігання на територію, що знаходиться у віданні КУ "Одесреклама" Одеської міської ради. Витрати, пов`язані з проведенням демонтажу рекламного засобу, його транспортуванням та зберіганням, відшкодовуються власником демонтованого рекламного засобу. КУ "Одесреклама" Одеської міської ради вправі вимагати відшкодування таких витрат у судовому порядку шляхом звернення з відповідним позовом згідно з вимогами чинного законодавства.
До складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб`єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов`язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом. При визначенні розміру збитків, якщо інше не передбачено законом або договором, враховуються ціни, що існували за місцем виконання зобов`язання на день задоволення боржником у добровільному порядку вимоги сторони, яка зазнала збитків, а у разі якщо вимогу не задоволено у добровільному порядку, - на день подання до суду відповідного позову про стягнення збитків. Виходячи з конкретних обставин, суд може задовольнити вимогу про відшкодування збитків, беручи до уваги ціни на день винесення рішення суду (ч.ч.1, 3, 4 ст.225 ГК України).
Відповідно до п.8 ч.2 ст. 16 ЦК України одним зі способів захисту цивільних прав та інтересів є відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.
Загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду передбачені ст. 1166 ЦК України, згідно з ч.ч. 1, 2 якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала; особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування шкоди, потрібна наявність повного складу цивільного правопорушення, як-то: протиправна поведінка (або порушення зобов`язання); шкідливий результат такої поведінки (шкода); причинний зв`язок між протиправною поведінкою та збитками; вина правопорушника. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає.
Відповідно до ст. 1166 ЦК України як у випадку невиконання договору, так і за зобов`язанням, що виникає внаслідок заподіяння шкоди, чинне законодавство виходить з принципу вини контрагента або особи, яка завдала шкоду.
Окрім застосування принципу вини, при вирішенні спорів про відшкодування шкоди необхідно виходити з того, що шкода підлягає відшкодуванню за умови безпосереднього причинного зв`язку між неправомірними діями особи, яка завдала шкоду, і самою шкодою. Встановлення причинного зв`язку між протиправною поведінкою заподіювача та шкодою потерпілої сторони є важливим елементом доказування наявності шкоди. При цьому, доведенню підлягає те, що протиправна дія чи бездіяльність заподіювача є причиною, а шкода, яка завдана особі, - наслідком такої протиправної поведінки. А відтак, доводячи склад цивільного правопорушення у діях відповідача, відповідач мав довести, що його поведінка була неправомірною та протиправною. Протиправною поведінкою є різновид правової поведінки, що характеризується як соціальне відхилення від норми, зловживання правом та правопорушенням. Протиправною поведінка вважається тоді, коли суб`єкт права свідомо порушує норму права.
Таким чином, аналіз наведених вище норм матеріального права дає підстави для висновку, що для наявності підстав для відшкодування шкоди необхідною є наявність всіх чотирьох загальних умов відповідальності, а саме: протиправної поведінки; наявності шкоди (збитки - це грошове вираження шкоди); причинного зв`язку між протиправною поведінкою та завданою шкодою; вини правопорушника. За відсутності хоча б одного із цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає.
Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч.ч.1, 2 ст.73, ч.ч.ч.1, 3 ст.74 ГПК України).
Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ч.2 ст.76, ч.1 ст.77, ч.ч.1, 2 ст.79 ГПК України).
Отже, як свідчить сукупний аналіз чинного законодавства, розміщення зовнішньої реклами в межах міста провадиться на підставі дозволів, які видаються робочим органом на підставі відповідного рішення виконавчого комітету Одеської міської ради. Виданий у встановленому порядку дозвіл є підставою для розміщення рекламного засобу. У разі протиправного розміщення рекламних засобів на підставі направлення робочий орган організовує та/або здійснює власними силами у встановленому порядку демонтаж протиправно розміщених рекламних засобів. Витрати, пов`язані з проведенням демонтажу рекламного засобу, його транспортуванням та зберіганням, відшкодовуються власником демонтованого рекламного засобу.
Дослідивши подані позивачем докази, зокрема, акт фіксації КУ «Одесреклама» № 002785/23 від 12.05.2023, припис Управління реклами Одеської міської ради про усунення порушень № 01-20/3024 від 17.05.2023, направлення КУ «Одесреклама» на проведення демонтажу №81/01-21 від 23.10.2023, акт КУ «Одесреклама» проведення демонтажу №425 від 24.10.2023, договорів № 23/12/07 від 12.07.2023, № 23/04/05 від 04.05.2023, №АР-2-23 від 10.02.2023, № АР-2/2024 від 20.02.2024, акти наданих послуг №231207/1 від 05.09.2023, №231207/2 від 18.09.2023, №231207/3 від 16.10.2023, №231207/4 від 23.10.2023, №231207/5 від 14.11.2023, №231207/6 від 07.12.2023, №231207/7 від 21.12.2023, платіжні інструкції № 788 від 05.09.2023, № 806 від 19.09.2023, № 837 від 17.10.2023, № 840 від 24.10.2023, № 869 від 15.11.2023, № 901 від 08.12.2023, № 916 від 21.12.2023 в процесі встановлення неправомірності розміщення рекламних засобів, їх демонтажу, транспортування, зберігання, КУ «Одесреклама» були дотримані вимоги до заходів пов`язаних із порушенням розміщення зовнішньої реклами, передбачених Правилами, затвердженими рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради Про затвердження Правил розміщення зовнішньої реклами в місті Одесі у новій редакції № 434 від 22.04.2008.
Крім цього, згідно відповіді № 1027270 від 13.01.2025 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та фотофіксації доданої до доповідної записки від 12.05.2023 головного фахівця відділу інспекційної роботи КУ «Одесреклама» Бутурлею В.К., якою підтверджується провадження ФОП Круговим М.А. підприємницької діяльності у приміщенні за адресою м. Одеса, вул. Кримська,71 та не надання відповідачем протилежних доказів, а лише заперечення останнім причетності до провадженої за адресою м. Одеса, вул. Кримська,71 підприємницької діяльності, суд доходить, що докази надані позивачем є більш вірогідними, ніж докази, надані відповідачем на спростування позиції позивача, а отже, незаконно розміщенні рекламні засоби за адресою: м. Одеса, вул. Кримська,71, без дозволів на розміщення зовнішньої реклами, зокрема: рекламний засіб на споруді розміром 3,2 м х 0,8 м х 1 сторону у кількості 1 шт.; рекламний засіб на споруді розміром 0,8 м х 0,8 м х 1 сторону у кількості 1 шт.; рекламний засіб на споруді розміром 0,85 м х 1,5 м х 1 сторону у кількості 3 шт.; рекламний засіб на споруді розміром 1,9 м х 2 м х 1 сторону у кількості 1 шт.; тимчасові наземні рекламні засоби з площею до 1 кв. м. включно у кількості 1 шт. належать відповідачу ФОП Кругову Михайлу Анатолійовичу та згідно розрахунку КУ «Одесреклама» вартості зберігання рекламних засобів відповідача у період з 24.10.2023 по 20.09.2024 спричинені відповідачем збитки склали 4 355,00 грн у вигляді витрат за вимушене проведення демонтажу протиправно розміщених рекламних засобів, 8 842,36 грн у вигляді витрат на зберігання демонтованих рекламних засобів.
З огляду на вищевикладене, враховуючи спричинені відповідачем збитків в сумі 13 197,36 грн, спричинених в результаті незаконного розміщення рекламних засобів, наявність чотирьох складових збитків, а саме наявність протиправної поведінки відповідача, шкоди, причинного зв`язку між протиправною поведінкою відповідача та завданою ним шкодою та вини останнього, вимоги позивача щодо відшкодування збитків, заподіяних останньому внаслідок протиправного розміщення рекламних засобів у м. Одесі в сумі 13 197,36 є обґрунтованими і такими, що підлягають судом задоволенню.
Судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. (ч.1 ст.123, п.2 ч.1 ст.129 ГПК України).
За розгляд даного позову судом позивач поніс витрати на оплату судового збору в сумі 2422,40грн, яка підлягає відшкодуванню позивачу за рахунок відповідача у повному обсязі внаслідок повного задоволення судом його позовних вимог.
Керуючись ст.ст.123, 129, 130, 232, 233, 236, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Задовольнити повністю позов Комунальної установи "ОДЕСРЕКЛАМА" Одеської міської ради (65091, м. Одеса, вул. Косовська, буд. 2-Б, код ЄДРПОУ 25830211) до Фізичної особи-підприємця Кругова Михайла Анатолійовича ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) про стягнення 13197,36грн.
2. Стягнути з Фізичної особи-підприємця Кругова Михайла Анатолійовича ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Комунальної установи "ОДЕСРЕКЛАМА" Одеської міської ради (65091, м. Одеса, вул. Косовська, буд. 2-Б, код ЄДРПОУ 25830211) 13 197 (тринадцять тисяч сто дев`яносто сім) грн 36 коп збитків, 2422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) грн 40 коп судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили згідно зі ст.241 ГПК України, після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Відповідно до п.1 ст.256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 24 січня 2025 р.
Суддя І.А. Малярчук
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2025 |
Оприлюднено | 27.01.2025 |
Номер документу | 124659357 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань, з них |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Малярчук І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні