Рішення
від 24.01.2025 по справі 140/13229/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 січня 2025 року ЛуцькСправа № 140/13229/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Андрусенко О. О.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ), ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_2 ), ІНФОРМАЦІЯ_3 (військова частина НОМЕР_3 ) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся з позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) (далі В/ч НОМЕР_1 , відповідач-1), ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_2 ) (далі В/ч НОМЕР_2 , відповідач-2), ІНФОРМАЦІЯ_3 (військова частина НОМЕР_3 ) (далі В/ч НОМЕР_3 , відповідач-3) про:

визнання протиправною бездіяльності В/ч НОМЕР_1 щодо проведення перерахунку та виплати щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 №889 Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії, Служби зовнішньої розвідки та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій (далі Постанова №889), за період з січня 2016 року по березень 2016 року включно з урахуванням у складі місячного грошового забезпечення індексації грошового забезпечення та зобов`язання вказаного відповідача провести перерахунок та виплату щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою № 889, за період з січня 2016 року по березень 2016 року включно з урахуванням у складі місячного грошового забезпечення індексації грошового забезпечення;

визнання протиправною бездіяльності В/ч НОМЕР_2 щодо проведення перерахунку та виплати грошової допомоги на оздоровлення за 2016-2017 роки та щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою №889, за період з квітня 2016 по серпень 2017 року включно з урахуванням у складі місячного грошового забезпечення індексації грошового забезпечення та зобов`язання вказаного відповідача провести перерахунок та виплату грошової допомоги на оздоровлення, виплаченої у 2016-2017 роках, та щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою № 889, за період з квітня 2016 року по серпень 2017 року включно з урахуванням у складі місячного грошового забезпечення індексації грошового забезпечення;

визнання протиправною бездіяльності В/ч НОМЕР_3 щодо проведення перерахунку та виплати щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою № 889, за період з вересня 2017 року по лютий 2018 року включно з урахуванням у складі місячного грошового забезпечення індексації грошового забезпечення та зобов`язання вказаного відповідача провести перерахунок та виплату щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою № 889 за період з вересня 2017 року по лютий 2018 року включно з урахуванням у складі місячного грошового забезпечення індексації грошового забезпечення.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що проходив військову службу у період з грудня 2015 року по березень 2016 року включно В/ч НОМЕР_1 , у період з квітня 2016 року по серпень 2017 року включно у В/ч НОМЕР_2 , а в період з вересня 2017 року по лютий 2018 року включно у В/ч НОМЕР_3 . Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 09.02.2023 у справі № 140/8143/22 було зобов`язано відповідачів здійснити перерахунок та виплату індексацію грошового забезпечення за період, починаючи з грудня 2015 року по лютий 2018 року включно (враховуючи періоди проходження служби у відповідачів) з урахуванням січня 2008 року як місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця). На виконання вказаного рішення суду відповідачі у 2023 році виплатили позивачу індексацію грошового забезпечення.

Також зазначив, що під час проходження військової служби у відповідачів у період з січня 2016 по лютий 2018 року йому нараховувалась та виплачувалась щомісячна додаткова грошова винагорода, передбачена Постановою № 889, а також під час проходження служби у В/ч НОМЕР_2 йому також було виплачено грошову допомогу на оздоровлення у 2016-2017 роках.

Позивач вважає, що оскільки під час проходження військової служби йому не була нарахована та виплачена індексація грошового забезпечення, то нарахування та виплата грошової допомоги на оздоровлення у 2016-2017 роках, яка нараховується з місячного грошового забезпечення, проведена відповідачем-2 без урахування у складі місячного грошового забезпечення індексації грошового забезпечення. Нарахування та виплату щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою №889, за період з січня 2016 року по лютий 2018 року також проведено відповідачами з непроіндексованого (знеціненого) місячного грошового забезпечення.

Позивач, посилаючись на висновки Верховного Суду у постанові від 21.12.2021 у справі №820/3423/18, просив позов задовольнити.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 18.11.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у даній справі, постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Відповідач-1 у відзиві на позов позовні вимоги заперечив та у їх задоволенні просив відмовити, посилаючись на те, що індексація не є видом грошового забезпечення і не має постійного характеру виплат, а тому відсутні підстави для включення суми індексації в розрахунок додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою №889.

Відповідач-3 у відзиві на позов позовні вимоги теж заперечив та у їх задоволенні просив відмовити. В обґрунтування цієї позиції вказав, що додаткова грошова винагорода, передбачена Постановою № 889, підлягає індексації та згідно з рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 09.02.2023 у справі № 140/8143/22 позивачу проіндексоване все грошове забезпечення (включаючи згадану додаткову винагороду) і ця індексація є виплачена. Разом з тим, індексація грошового забезпечення не є складовою частиною вказаної додаткової грошової винагороди, оскільки індексація за своєю правовою природою є соціальною гарантією, і хоча вона належить до сум, які підлягають виплаті військовослужбовцю, але така не є грошовим забезпеченням, а тому і не може враховуватися при розрахунку вказаної виплати.

Інші заяви по суті справи від сторін не надходили.

Відповідач-2, отримавши ухвалу про відкриття провадження у справі 19.11.2024 (а.с. 50), відзив на позовну заяву до суду не подав.

Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 проходив військову службу, зокрема, у період з грудня 2015 року по березень 2016 року включно у В/ч НОМЕР_1 , у період з квітня 2016 року по серпень 2017 року включно - у В/ч НОМЕР_2 , а у період з вересня 2017 року по лютий 2018 року включно у В/ч НОМЕР_3 , що підтверджується витягом з послужного списку (а.с. 35).

Як слідує з особистих карток грошового забезпечення (а.с.11-15), під час проходження позивачем військової служби у відповідачів йому у лютому 2016 року - лютому 2018 року нараховувалася та виплачувалася щомісячна додаткова грошова винагорода. Також В/ч НОМЕР_2 виплатила позивачу грошову допомогу на оздоровлення: у вересні 2016 року у розмірі 6424,60 грн та у серпні 2017 року у розмірі 6424,60 грн.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 09.02.2023 у справі №140/8143/22, яке набрало законної сили 08.06.2023, зокрема, зобов`язано В/ч НОМЕР_1 здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з грудня 2015 року по березень 2016 року включно з урахуванням січня 2008 року як місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця), з врахуванням виплачених сум; зобов`язано В/ч НОМЕР_2 провести нарахування та виплату ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з квітня 2016 року по серпень 2017 року включно з урахуванням січня 2008 року як місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця); зобов`язано В/ч НОМЕР_3 провести перерахунок та виплату ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з вересня 2017 року по лютий 2018 року включно з урахуванням січня 2008 року як місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця), з врахуванням виплачених сум.

На виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 09.02.2023 у справі №140/8143/22:

В/ч НОМЕР_1 нарахувала та виплатила позивачу 23.02.2023 індексацію грошового забезпечення у сумі 9239,36 грн, що підтверджується випискою з карткового рахунку позивача у банку (а.с.37), листом В/ч НОМЕР_1 від 03.10.2024 №10/5238-24-вих (а.с. 28 зворот), довідкою розрахунком індексації грошового забезпечення (а.с. 29);

В/ч НОМЕР_2 нарахувала та виплатила позивачу 22.07.2023 та 30.10.2024 індексацію грошового забезпечення у сумі 41925,38 грн та у сумі 9374,62 грн, що підтверджується випискою з карткового рахунку позивача у банку (а.с. 30, 32), листами В/ч НОМЕР_2 від 09.10.2024 №09/24801-24-вих та від 30.09.2024 №09/23878-24-вих (а.с. 17, 22 зворот), довідкою розрахунком індексації грошового забезпечення (а.с. 23);

В/ч НОМЕР_3 нарахувала та виплатила позивачу 28.06.2023 індексацію грошового забезпечення у сумі 24099,59 грн, що підтверджується випискою з карткового рахунку позивача у банку (а.с.31), листом В/ч НОМЕР_3 від 30.09.2024 №09/13010-24-вих (а.с. 24 зворот), довідкою розрахунком індексації грошового забезпечення (а.с. 25-26);

Спірні правовідносини виникли щодо нарахування та виплати позивачу грошової допомоги на оздоровлення, щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою №889, без включення до місячного грошового забезпечення індексації грошового забезпечення.

При вирішенні спору суд керується такими нормативно-правовими актами.

Преамбулою Закону України від 20.12.1991 №2011-ХІІ Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей (далі - Закон №2011-ХІІ) передбачено, що цей Закон визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.

За приписами пунктів 2, 3 статті 9 Закону №2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.

Грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності. Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України. Порядок і розміри грошового забезпечення військовослужбовців, відряджених до державних органів, підприємств, установ, організацій, а також державних та комунальних навчальних закладів для виконання завдань в інтересах оборони держави та її безпеки із залишенням на військовій службі, визначаються Кабінетом Міністрів України (пункт 4 статті 9 Закону №2011-ХІІ).

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 №1294 Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб (була чинною до 28.02.2018) грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Отже, грошове забезпечення військовослужбовців включає: основні види (посадовий оклад; оклад за військовим званням); щомісячні додаткові види (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Відповідно до пункту 1 статті 10-1 Закону №2011-ХІІ військовослужбовцям, крім військовослужбовців строкової військової служби, надаються щорічні основні відпустки із збереженням грошового, матеріального забезпечення та наданням грошової допомоги на оздоровлення у розмірі місячного грошового забезпечення.

На час нарахування та виплати позивачу грошової допомоги для оздоровлення за 2016-2017 роки, щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою №889, за 2016-2018 роки діяла Інструкція про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, затвердженої наказом Адміністрації Державної прикордонної служби України від 20.05.2008 №425 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18.06.2008 за №537/15228; далі - Інструкція №425), якою визначено порядок, умови та розміри виплати грошового забезпечення військовослужбовцям, які займають посади в спеціально уповноваженому центральному органі виконавчої влади у справах охорони державного кордону (Адміністрації Державної прикордонної служби України), територіальних органах спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у справах охорони державного кордону (регіональних управліннях Державної прикордонної служби України), Морській охороні, яка складається із загонів морської охорони, органах охорони державного кордону (прикордонних загонах, окремих контрольно-пропускних пунктах, авіаційних частинах), розвідувальному органі спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у справах охорони державного кордону, навчальних закладах, науково-дослідних установах, підрозділах спеціального призначення та органах забезпечення Державної прикордонної служби України (далі - органи Держприкордонслужби).

За змістом пунктом 1.2 розділу I Інструкції №425 місячне грошове забезпечення - це грошове забезпечення, на отримання якого у відповідному місяці має право військовослужбовець згідно із чинним законодавством. До складу місячного грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати та премія).

Підпунктами 3.7.1, 3.7.4 пункту 3.7 розділу ІІІ Інструкції №425 встановлено, що військовослужбовцям один раз на рік надається допомога для оздоровлення в розмірі місячного грошового забезпечення. Розмір допомоги для оздоровлення визначається, виходячи з посадових окладів, окладів за військовими званнями та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (крім винагород), на які військовослужбовець має право за займаною ним штатною посадою згідно із законодавством на день підписання наказу про надання цієї допомоги.

Підпунктом 5 пункту 1 Постанови №889 (доповнено постановою Кабінету Міністрів України від 16.09.2015 №704 Про внесення зміни до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 р. №889, яка набрала чинності з 01.01.2016) установлено щомісячну додаткову грошову винагороду військовослужбовцям Державної прикордонної служби (крім тих, що зазначені в підпункті 1 цього пункту, та військовослужбовців строкової військової служби) - у розмірі, що не перевищує місячне грошове забезпечення.

На виконання Постанови №889 02.02.2016 Міністерством внутрішніх справ України видано наказ №73, яким затверджено Інструкцію про розміри і порядок виплати щомісячної додаткової грошової винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби України (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 11.02.2016 за №217/28347), пунктом 2 якої встановлено, що виплата винагороди здійснюється в таких розмірах й таким військовослужбовцям: 1) до 100 відсотків місячного грошового забезпечення: військовослужбовцям, які займають посади в загонах морської охорони та їх структурних підрозділах; військовослужбовцям, які займають посади льотного складу в авіаційних частинах Держприкордонслужби; 2) військовослужбовцям (крім зазначених у підпункті 1 цього пункту) - до 60 відсотків місячного грошового забезпечення.

Відповідно до пункту 3 зазначеної Інструкції №73 до місячного грошового забезпечення, з якого визначається винагорода, включаються посадовий оклад (з урахуванням підвищення), оклад за військовим званням та щомісячні додаткові види грошового забезпечення (крім винагород та морського грошового забезпечення), на які військовослужбовець має право за займаною ним штатною посадою (посадою, до тимчасового виконання обов`язків за якою він допущений).

Суд звертає увагу на те, що право на грошову допомогу на оздоровлення у 2016-2017 роках та щомісячну додаткову грошову винагороду, передбачену Постановою №889, яка виплачувалася у лютому 2016 року - лютому 2018 року, позивач набув, в цій частині його право було реалізоване.

Спірним питанням є підстави включення при обчисленні цих виплат нарахованої та виплаченої індексації грошового забезпечення.

За приписами статті 18 Закону України від 05.10.2000 № 2017-III «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» (далі - Закон № 2017-III) законами України з метою надання соціальної підтримки населенню України в цілому та окремим категоріям громадян встановлюються державні гарантії, зокрема, щодо індексації доходів населення з метою підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності їх грошових доходів в умовах зростання цін.

За змістом статті 19 Закону № 2017-III державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.

Конституційний Суд України у Рішенні від 15.10.2013 № 9-рп/2013 наголосив, що винагорода за виконану працівником роботу є джерелом його існування та має забезпечувати для нього достатній, гідний життєвий рівень. Це визначає обов`язок держави створювати належні умови для реалізації громадянами права на працю, оптимізації балансу інтересів сторін трудових відносин, зокрема, шляхом державного регулювання оплати праці. Держава передбачає заходи, спрямовані на забезпечення реальної заробітної плати, тобто грошової винагороди за виконану роботу як еквівалента вартості споживчих товарів і послуг. Згідно з положеннями частини шостої статті 95 КЗпП України, статей 33, 34 Закону України «Про оплату праці» такими заходами є індексація заробітної плати та компенсація працівникам втрати частини заробітної плати у зв`язку з порушенням строків її виплати.

На підставі аналізу наведених положень законодавства Конституційний Суд України дійшов висновку, що кошти, які підлягають нарахуванню в порядку індексації заробітної плати та компенсації працівникам частини заробітної плати у зв`язку з порушенням строків її виплати, мають компенсаторний характер. Як складові належної працівникові заробітної плати ці кошти спрямовані на забезпечення реальної заробітної плати з метою підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності заробітної плати у зв`язку з інфляційними процесами та зростанням споживчих цін на товари та послуги.

Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначає Закону України від 03.07.1991 № 1282-XII «Про індексацію грошових доходів населення» (далі - Закон №1282-XII).

Відповідно до статті 1 Закону № 1282-XII індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

Згідно з положеннями статті 2 Закону № 1282-XII індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення).Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України (частина друга статті 6 Закону № 1282-XII).

Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078 затверджено Порядок проведення індексації грошових доходів населення, яким визначені правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення.

Згідно з пунктом 2 Порядку № 1078 індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема,грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, посадових осіб митної служби.

Пунктом 5 Порядку № 1078 визначено, що у разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків. Обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення. Сума індексації у місяці підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу. Якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу. У разі зростання заробітної плати за рахунок інших її складових без підвищення тарифних ставок (окладів) сума індексації не зменшується на розмір підвищення заробітної плати. У разі коли відбувається підвищення тарифної ставки (окладу), у місяці підвищення враховуються всі складові заробітної плати, які не мають разового характеру. До чергового підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, до визначеної суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, зазначеного у пункті 1-1 цього Порядку.

Отже, відповідно до законодавчого визначення, індексація грошового забезпечення є однією із основних державних гарантій, спрямованою на підтримання купівельної спроможності населення України шляхом підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг. При цьому проведення індексації у зв`язку зі зростанням споживчих цін (інфляцією) є обов`язковим для всіх юридичних осіб - роботодавців, незалежно від форми власності та виду юридичної особи.

Враховуючи, що індексації підлягають всі грошові доходи населення, які не мають разового характеру, суд дійшов висновку, що механізм індексації має універсальний характер. У свою чергу, правове регулювання виплати індексації визначає умови (коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації), з настанням яких виникає право на щомісячне отримання суми індексації у структурі заробітної плати (грошового забезпечення) до настання обставин (підвищення тарифних ставок, окладів), за яких виплата розрахованої суми індексації припиняється до повторного настання обставин, які обумовлюють повторне виникнення права на отримання індексації.

При вирішенні питання щодо індексації слід субсидіарно застосовувати положення спеціальних законів щодо механізму проведення індексації, її мети та правової природи (суті), зокрема Закону № 2017-ІІІ, Закону № 1282-ХІІ та Порядку №1078.

Субсидіарне застосування зазначених норм права дає підстави для правового висновку, що індексація грошового забезпечення має систематичний (щомісячний) характер, а її правова природа полягає у підтриманні купівельної спроможності рівня заробітної плати (грошового забезпечення) внаслідок її знецінення через подорожчання споживчих товарів і послуг, а тому вона має бути врахована у складі грошового забезпечення військовослужбовців, з якого здійснюється, зокрема, обрахунок грошової допомоги на оздоровлення, щомісячної додаткової грошової винагороди.

Суд враховує, що рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 09.02.2023 у справі №140/8143/22, яке набрало законної сили 08.06.2023, зокрема, зобов`язано В/ч НОМЕР_1 здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з грудня 2015 року по березень 2016 року включно з урахуванням січня 2008 року як місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця), з врахуванням виплачених сум; зобов`язано В/ч НОМЕР_2 провести нарахування та виплату ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з квітня 2016 року по серпень 2017 року включно з урахуванням січня 2008 року як місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця); зобов`язано В/ч НОМЕР_3 провести перерахунок та виплату ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з вересня 2017 року по лютий 2018 року включно з урахуванням січня 2008 року як місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця), з врахуванням виплачених сум.

З розрахунків індексації грошового забезпечення слідує, що на виконання вказаного судового рішення позивачу, починаючи з грудня 2015 року по лютий 2018 року включно нараховано та виплачено індексацію грошового забезпечення (а.с. 23 зворот, 26, 29).

Отже, індексація грошового забезпечення у період з грудня 2015 року по лютий 2018 року включно підлягала виплаті позивачу щомісячно (повинна була мати щомісячний характер) та враховуючи її особливу правову природу, бездіяльність відповідачів щодо проведення перерахунку та виплати грошової допомоги на оздоровлення (виплачена у вересні 2016 року та у серпні 2017 року), щомісячної додаткової грошової винагороди (виплачена у лютому 2016 року - лютому 2018 року), з урахуванням у складі місячного грошового забезпечення індексації грошового забезпечення, є протиправною (такий висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду у постановах від 30.04.2021 у справі №620/561/20, від 21.12.2021 у справі №820/3423/18, від 30.11.2023 у справі №380/21619/21 та ін.).

Таким чином, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для включення індексації грошового забезпечення до місячного грошового забезпечення для обрахунку розміру матеріальної допомоги на оздоровлення та щомісячної додаткової грошової.

Проте перерахунок щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою №889, слід здійснити з лютого 2016 року, оскільки відповідно до картки грошового забезпечення саме з лютого 2016 року ОСОБА_1 було нараховано щомісячну додаткову грошову винагороду (а.с. 11), а не з січня 2016 року, як помилково зазначає позивач в позовній заяві. Суд констатує, що в матеріалах справи відсутні докази, які свідчать про нарахування та виплату позивачу щомісячної додаткової грошової винагороди у січні 2016 року.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково у спосіб визнання протиправною бездіяльності В/ч НОМЕР_1 щодо проведення перерахунку та виплати щомісячної додаткової грошової винагороди, виплаченої у лютому 2016 року - березні 2016 року включно, з урахуванням у складі місячного грошового забезпечення індексації грошового забезпечення та зобов`язання вказаного відповідача провести ОСОБА_1 перерахунок та виплату (з урахуванням раніше виплачених сум) щомісячної додаткової грошової винагороди, виплаченої у лютому 2016 року - березні 2016 року включно, з урахуванням у складі місячного грошового забезпечення індексації грошового забезпечення; визнання протиправною бездіяльності В/ч2144 щодо проведення перерахунку та виплати грошової допомоги на оздоровлення, виплаченої у 2016, 2017 роках, щомісячної додаткової грошової винагороди, виплаченої у квітні 2016 року серпні 2017 року включно, з урахуванням у складі місячного грошового забезпечення індексації грошового забезпечення та зобов`язання вказаного відповідача провести ОСОБА_1 перерахунок та виплату (з урахуванням раніше виплачених сум) грошової допомоги на оздоровлення, виплаченої у 2016, 2017 роках, щомісячної додаткової грошової винагороди, виплаченої у квітні 2016 року серпні 2017 року включно, з урахуванням у складі місячного грошового забезпечення індексації грошового забезпечення; визнання протиправною бездіяльності В/ч НОМЕР_3 щодо проведення перерахунку та виплати щомісячної додаткової грошової винагороди, виплаченої у вересні 2017 - лютому 2018 року включно, з урахуванням у складі місячного грошового забезпечення індексації грошового забезпечення та зобов`язання вказаного відповідача провести ОСОБА_1 перерахунок та виплату (з урахуванням раніше виплачених сум) щомісячної додаткової грошової винагороди, виплаченої у вересні 2017 року - лютому 2018 року включно, з урахуванням у складі місячного грошового забезпечення індексації грошового забезпечення, та про відмову у задоволенні решти позовних вимог.

Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) щодо проведення ОСОБА_1 перерахунку та виплати щомісячної додаткової грошової винагороди, виплаченої у лютому 2016 року - березні 2016 року включно, з урахуванням у складі місячного грошового забезпечення індексації грошового забезпечення.

Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_4 (військова частина НОМЕР_1 ) провести ОСОБА_1 перерахунок та виплату (з урахуванням раніше виплачених сум) щомісячної додаткової грошової винагороди, виплаченої у лютому 2016 року - березні 2016 року включно, з урахуванням у складі місячного грошового забезпечення індексації грошового забезпечення.

Визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_2 ) щодо проведення ОСОБА_1 перерахунку та виплати грошової допомоги на оздоровлення, виплаченої у 2016, 2017 роках, щомісячної додаткової грошової винагороди, виплаченої у квітні 2016 року серпні 2017 року включно, з урахуванням у складі місячного грошового забезпечення індексації грошового забезпечення.

Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_5 (військова частина НОМЕР_2 ) провести ОСОБА_1 перерахунок та виплату (з урахуванням раніше виплачених сум) грошової допомоги на оздоровлення, виплаченої у 2016, 2017 роках, щомісячної додаткової грошової винагороди, виплаченої у квітні 2016 року серпні 2017 року включно, з урахуванням у складі місячного грошового забезпечення індексації грошового забезпечення.

Визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_3 (військова частина НОМЕР_3 ) щодо проведення ОСОБА_1 перерахунку та виплати щомісячної додаткової грошової винагороди, виплаченої у вересні 2017 року - лютому 2018 року включно, з урахуванням у складі місячного грошового забезпечення індексації грошового забезпечення.

Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 (військова частина НОМЕР_3 ) провести ОСОБА_1 перерахунок та виплату (з урахуванням раніше виплачених сум) щомісячної додаткової грошової винагороди, виплаченої у вересні 2017 року - лютому 2018 року включно, з урахуванням у складі місячного грошового забезпечення індексації грошового забезпечення.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_4 ).

Відповідач-1: ІНФОРМАЦІЯ_4 (військова частина НОМЕР_1 ) ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_5 ).

Відповідач-2: ІНФОРМАЦІЯ_5 (військова частина НОМЕР_2 ) ( АДРЕСА_3 , код ЄДРПОУ НОМЕР_6 ).

Відповідач-3: ІНФОРМАЦІЯ_3 (військова частина НОМЕР_3 ) ( АДРЕСА_4 , код ЄДРПОУ НОМЕР_7 ).

Суддя О. О. Андрусенко

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.01.2025
Оприлюднено27.01.2025
Номер документу124670878
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них

Судовий реєстр по справі —140/13229/24

Рішення від 24.01.2025

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні