Рішення
від 15.01.2025 по справі 280/4856/24
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 січня 2025 року Справа № 280/4856/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді Максименко Л.Я.

за участю секретаря судового засідання П`яниди Б.В.

представника позивача за первинним позовом (відповідача за зустрічним позовом) Ілійчук А.В.

представник відповідача за первинним позовом (позивача за зустрічним позовом - Чорнухи Є.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу

за позовною заявою Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (69005, Запорізька область, м. Запоріжжя, проспект Соборний, 158-б, код ЄДРПОУ 20490012)

до Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС" (69006, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Добролюбова, буд. 20, код ЄДРПОУ 34063592)

про стягнення заборгованості

та за зустрічною позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС" (69006, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Добролюбова, буд. 20, код ЄДРПОУ 34063592),

до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (69005, Запорізька область, м. Запоріжжя, проспект Соборний, 158-б, код ЄДРПОУ 20490012)

про визнання дій протиправними та зобов`язання утриматись від вчинення певних дій,-

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (далі позивач за первинним позовом) звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС" (далі відповідач за первинним позовом), в якій позивач просить суд стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю " ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС " заборгованість у розмірі 2 638 169 грн. 91 коп. за період з листопада 2023 року до березня 2024 року включно по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "а"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та пунктів 1-8 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

В обґрунтування позову посилається на те, що працівникам ТОВ "ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС ", що зазначені у докладному розрахунку боргу фактичних витрат, призначена пенсія за віком на пільгових умовах, відповідно до пунктів "а"-"з" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та пунктів 1-8 частини другої статті 114 Закону № 1058 за Списком № 1 та 2, та у період з листопада 2023 року до березня 2024 року включно, виплачена відповідно до докладного розрахунку боргу фактичних витрат та/або проведено коригування сум за 2023 рік. Вказує, що на виконання п.п. 6.4 п. 6 Інструкції № 21-1, Головним управлінням на адресу ТОВ "ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС" направлялися розрахунки сум фактичних витрат на виплату та доставку пенсій за віком, призначених на пільгових умовах відповідно до пунктів а-з ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення" та пунктів 1-8 частини 2 статті 114 Закону Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування. Стверджує, що у період з листопада 2023 року до березня 2024 року включно жоден такий розрахунок не був оскаржений відповідачем. Зазначає, що відповідно до картки особового рахунку та докладного розрахунку боргу фактичних витрат, загальна заборгованість ТОВ "ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС " по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за Списком № 1 та 2, у період з листопада 2023 року до березня 2024 року включно, становить 2 638 169 грн. 91 коп. Покликається на те, що у рахунок погашення заборгованості у період з листопада 2023 року до травня 2024 року відповідачем сплата не здійснювалась, тому внаслідок бездіяльності ТОВ "ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС" державою недоотримано 2 638 169 грн. 91 коп., які мали бути спрямовані на сплату пенсій громадянам України. Просить задовольнити позовні вимоги.

ТОВ ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС позовні вимоги не визнало. У відзиві від 18.06.2024 вх.№ 28805 посилається на те, що положеннями Інструкції №21-1не передбачено складання розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 «Прикінцевих положень» Закону (згідно з додатками 6 та 7) щомісяця, зокрема з листопада 2023 року по березень 2024 року, як зазначено в розрахунках, наданих разом із первісною позовною заявою позивачем за первісним позовом. Крім того, реальність понесення позивачем за зустрічним позовом фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій документально не підтверджується. Позивачем за первісним позовом в підтвердження сум заборгованості не надано детальний розрахунок суми заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за спірний період (з листопада 2023 року по березень 2024 року) у розрізі пенсіонерів, розпоряджень УПФУ про призначення пенсії, витягів з відомостей на зарахування пенсій на карткові рахунки пенсіонерів, відривних талонів від відомостей на виплату пенсії, довідок про виплату пенсій. Просить у задоволенні позову відмовити повністю.

У відповіді на відзив від 03.07.2024 вх.№30880 ГУ ПФУ в Запорізькій області вказало, що позивачем на адресу відповідача направлялися розрахунки сум фактичних витрат на виплату та доставку пенсій за віком, призначених на пільгових умовах, відповідно до пунктів "б"-"з" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та пунктів 2-8 частини 2 статті 114 Закону "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", у період з листопада 2023 до березня 2024 року включно; та відповідно до пункту "а" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та пункту 1 частини 2 статті 114 Закону "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", у період з січня 2024 до березня 2024 року включно. Кожен із вищезазначених розрахунків був отриманий працівником(ами) ТОВ (за довіреністю) за допомогою пошти (копії рекомендованих повідомлень про вручення поштових відправлень із необхідною відміткою наявні у додатках до первісної позовної заяви.

Ухвалою суду від 03.06.2024 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі № 280/4856/24 без виклику сторін.

18.06.2024 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла зустрічна позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС" до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області, в якій позивач просить суд визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області щодо складання стосовно ТОВ ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС та направлення на його адресу:

розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, за період з січня 2024 року по березень 2024 року;

розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсій за віком на пільгових умовах відповідно до п. б-з ст.13 Закону України Про пенсійне забезпечення та п. 2-8 ч. 2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, за період з листопада 2023 року по березень 2024 року;

зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області утриматися від вчинення дій щодо складання та направлення не в порядку і не у спосіб, передбачений пунктами 6.5, 6.7. Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України 19.12.2003 № 21-1:

розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, за період з січня 2024 року по березень 2024 року;

розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсій за віком на пільгових умовах відповідно до п. б-з ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та п. 2-8 ч. 2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, за період з листопада 2023 року по березень 2024 року.

В обґрунтування зустрічної позовної заяви з урахуванням заяви про зміну підстав позову від 18.09.2024 ТОВ ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС посилається на те, що оскаржувані розрахунки підписані не уповноваженими на те особами. Органами ПФУ у спірних розрахунках безпідставно завищений розмір пенсій належних до відшкодування. Це підтверджується тим, що: розмір пенсії та частка сплати витрат, належних до відшкодування ТОВ «ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС» зазначені у розрахунках, що були виставлені раніше, менші ніж розмір пенсій та частка сплати витрат, належних до відшкодування ТОВ «ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС» у спірних розрахунках, при цьому підстав для збільшення розміру пенсій та частки сплати витрат, належних до відшкодування ТОВ «ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС» не вбачається. Також зазначає, що органи ПФУ мають направляти один раз на рік витрати стосовно всіх пенсіонерів, і зрідка розрахунки витрат стосовно окремих пенсіонерів у яких або призначається пенсія або відбуваються зміни її розміру у випадку наприклад перерахунку. Органи ПФУ, виставляючи спірні розрахунки, порушили вищезазначені положення чинного законодавства України, у більшості випадків виставляли спірні розрахунки просто дублюючи суми витрат на пенсії, у зв`язку з чим ТОВ «ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС» змушене збільшити свої трудовитрати для належного адміністрування та обліку таких дублюючих розрахунків витрат. На підставі викладеного, просить суд задовольнити зустрічний позов.

Ухвалою суду від 24.06.2024 зустрічну позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС" залишено без руху. Надано Товариству з обмеженою відповідальністю "ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС" строк для усунення недоліків зустрічної позовної заяви строком 10 днів від дня одержання ухвали суду про залишення позовної заяви без руху.

У встановлений строк позивачем усунуто недоліки позовної заяви.

Ухвалою суду від 05.07.2024 прийнято до спільного розгляду зустрічний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС" до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання утриматись від вчинення певних дій, за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС" про стягнення заборгованості, та об`єднано їх в одне провадження.

Ухвалою суду від 05.07.2024 розгляд адміністративної справи №280/4856/24 продовжено за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче судове засідання на 31 липня 2024 року.

Ухвалою суду від 31.07.2024 відкладено підготовче засідання на 14.08.2024.

Протокольною ухвалою суду від 14.08.2024 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів, відкладено підготовче засідання на 19.09.2024.

Також, ухвалами суду від 14.08.2024 витребувані додаткові докази від ГУ ПФУ в Донецькій області, ГУ ПФУ у Львівській області, ГУ ПФУ в Дніпропетровській області.

Протокольною ухвалою суду від 19.09.2024 прийнято до розгляду заяву про зміну підстав за зустрічним позовом, оголошено перерву у підготовчому засіданні до 10.10.2024.

Ухвалою суду від 10.10.2024 у задоволенні клопотання представника ТОВ "ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС" про залишення без розгляду в частині вимог позовної заяви Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області, - відмовлено.

Протокольною ухвалою суду від 10.10.2024 оголошено перерву до 05.11.2024.

Ухвалами суду від 24.10.2024 витребувані додаткові докази від ГУ ПФУ в Івано-Франківській області, ГУ ПФУ у Львівській області, ГУ ПФУ у Вінницькій області, ГУ ПФУ в Луганській області, ГУ ПФУ в Донецькі області, ГУ ПФУ в Дніпропетровській області.

У зв`язку з перебуванням судді у відпустці з 28.10.2024 по 10.11.2024 розгляд справи перенесено на 12.11.2024.

Протокольною ухвалою суду від 12.11.2024 оголошена перерва у підготовчому засіданні до 26.11.2024.

Протокольною ухвалою суду від 26.11.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 17.12.2024.

Ухвалою суду від 17.12.2024 відкладено судове засідання у справі на 15.01.2025.

У судовому засіданні представники Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області та ТОВ "ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС" підтримали свої вимоги та заперечення, викладені у позовній заяві та відзиві, відповіді на відзив та зустрічній позовній заяві.

15.01.2025 у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши думку сторін, суд встановив наступне.

Відповідно до Закону України від 26.06.1997 № 400/97-ВР Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування ТОВ ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС є платником збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, а також платником страхових внесків відповідно до Закону № 1058-ІV.

Судом встановлено, що працівникам ТОВ " ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС ", що зазначені у докладних розрахунках боргу, а саме: за Списком № 1: ОСОБА_1 ; за Списком № 2: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_40 , ОСОБА_41 , ОСОБА_42 , ОСОБА_43 , ОСОБА_44 , ОСОБА_45 , ОСОБА_46 , ОСОБА_47 , ОСОБА_48 , ОСОБА_49 , ОСОБА_50 , ОСОБА_51 , ОСОБА_52 , ОСОБА_53 , ОСОБА_54 , ОСОБА_55 , ОСОБА_56 , ОСОБА_57 , ОСОБА_58 , ОСОБА_59 , ОСОБА_60 , ОСОБА_61 , ОСОБА_62 , ОСОБА_63 , ОСОБА_64 , ОСОБА_65 , ОСОБА_66 , ОСОБА_67 , ОСОБА_68 , ОСОБА_69 , ОСОБА_70 , ОСОБА_71 , ОСОБА_72 , ОСОБА_73 , ОСОБА_74 , ОСОБА_75 , ОСОБА_76 , ОСОБА_77 , ОСОБА_10 , ОСОБА_78 , ОСОБА_79 , ОСОБА_80 , ОСОБА_81 , ОСОБА_82 , ОСОБА_83 , ОСОБА_84 , ОСОБА_85 , ОСОБА_86 , ОСОБА_87 , ОСОБА_88 , ОСОБА_89 , ОСОБА_90 , ОСОБА_91 , ОСОБА_92 , ОСОБА_93 , ОСОБА_94 , ОСОБА_95 , ОСОБА_96 , ОСОБА_97 , ОСОБА_98 , ОСОБА_99 , ОСОБА_100 , ОСОБА_101 , ОСОБА_102 , ОСОБА_103 , ОСОБА_104 , ОСОБА_105 , ОСОБА_106 , ОСОБА_107 , ОСОБА_108 , ОСОБА_109 , ОСОБА_110 , ОСОБА_111 , ОСОБА_112 , ОСОБА_113 , ОСОБА_114 , ОСОБА_115 , ОСОБА_116 , ОСОБА_117 , ОСОБА_118 , ОСОБА_119 , ОСОБА_120 , ОСОБА_121 , ОСОБА_122 , ОСОБА_123 , ОСОБА_124 , ОСОБА_125 , ОСОБА_126 , ОСОБА_127 , ОСОБА_128 , ОСОБА_129 , ОСОБА_130 , ОСОБА_131 , ОСОБА_132 , ОСОБА_133 , ОСОБА_134 , ОСОБА_135 , ОСОБА_136 , ОСОБА_137 , ОСОБА_138 , ОСОБА_139 , ОСОБА_140 , ОСОБА_141 , ОСОБА_142 , ОСОБА_143 , ОСОБА_144 , ОСОБА_145 , ОСОБА_146 , ОСОБА_147 , ОСОБА_148 , ОСОБА_149 , ОСОБА_150 , ОСОБА_151 , ОСОБА_152 , ОСОБА_153 , ОСОБА_154 , ОСОБА_155 , ОСОБА_156 , ОСОБА_157 , ОСОБА_158 , ОСОБА_159 , ОСОБА_160 , ОСОБА_161 , ОСОБА_162 , ОСОБА_163 , ОСОБА_164 , ОСОБА_165 , ОСОБА_166 , ОСОБА_167 , ОСОБА_168 , ОСОБА_169 , ОСОБА_170 , ОСОБА_171 , ОСОБА_172 , ОСОБА_173 , ОСОБА_174 , ОСОБА_175 , ОСОБА_176 , ОСОБА_177 , ОСОБА_178 , ОСОБА_179 , ОСОБА_180 , ОСОБА_181 , ОСОБА_182 , ОСОБА_183 , ОСОБА_184 , ОСОБА_185 , ОСОБА_186 , ОСОБА_187 , ОСОБА_188 , ОСОБА_189 , ОСОБА_190 , ОСОБА_191 , ОСОБА_192 , ОСОБА_193 , ОСОБА_194 , ОСОБА_195 , ОСОБА_196 , ОСОБА_197 , ОСОБА_198 , ОСОБА_199 , ОСОБА_200 , ОСОБА_201 , ОСОБА_202 , ОСОБА_203 , ОСОБА_204 , ОСОБА_205 , ОСОБА_206 , ОСОБА_207 , ОСОБА_208 , ОСОБА_209 , ОСОБА_210 , ОСОБА_211 , ОСОБА_212 , ОСОБА_213 , ОСОБА_214 , ОСОБА_215 , ОСОБА_216 , ОСОБА_217 , ОСОБА_218 , ОСОБА_219 , ОСОБА_220 , ОСОБА_221 , ОСОБА_222 , ОСОБА_223 , ОСОБА_224 , ОСОБА_225 , ОСОБА_226 , ОСОБА_227 , ОСОБА_228 , ОСОБА_229 , ОСОБА_230 , ОСОБА_231 , призначена пенсія за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів "а"-"з" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та пунктів 1-8 частини другої статті 114 Закону № 1058 за Списком № 1 та Списком № 2, та у період з листопада 2023 року до березня 2024 року включно, виплачена відповідно до докладних розрахунків боргу та/або проведено коригування сум за 2023 рік.

Загальна сума заборгованості ТОВ ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС перед Пенсійним фондом України по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за Списком № 1 та Списком № 2, за період з листопада 2023 року до березня 2024 року включно, становить 2 638 169 грн. 91 коп.

Враховуючи несплату відповідачем суми заборгованості у добровільному порядку, Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області звернулось із позовом до суду.

Водночас, ТОВ ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС (відповідач за первісним позовом), вважаючи дії пенсійного органу щодо складання розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, що підлягають відшкодуванню, за період з листопада 2023 року до березня 2024 року протиправними, звернувся до суду із зустрічним позовом.

Всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, дослідивши надані позивачем та відповідачем докази, суд приходить до наступних висновків.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування визначаються Законом України №1058-ІV, зокрема: принципи та структура системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; коло осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню; платники страхових внесків, їх права та обов`язки; порядок нарахування, обчислення та сплати страхових внесків, стягнення заборгованості за цими внесками тощо.

Статтею 13 Закону №1788-XII визначено категорії працівників, які мають право на пенсію за віком на пільгових умовах.

Так, на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи:

- за пунктом а - працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць;

- за пунктами б - з - працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць тощо.

Пунктом 2 розділу ХV Прикінцеві положення Закону №1058-IV встановлено, що пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.

До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону.

Покриття витрат Пенсійного фонду на виплату і доставку пенсій за віком, призначених на пільгових умовах відповідно до статей 13 і 14 Закону №1788-XII до набрання чинності Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій та призначених відповідно до частин другої і третьої статті 114 цього Закону до досягнення пенсійного віку, визначеного статтею 26 цього Закону, здійснюється у такому порядку: підприємства та організації (крім сільськогосподарських товаровиробників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України; на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, а також на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини другої статті 114 цього Закону, - до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону за раніше діючим порядком.

Відтак витрати на виплату та доставку пенсій, призначених особам, відповідно до пунктів а, б - з частини першої статті 13 Закону України №1788-ХІІ за списком №1 та списком № 2 покриваються підприємствами та організаціями. При цьому обов`язок підприємств та організацій з відшкодування цих витрат, понесених Пенсійним фондом України після 01 січня 2004 року, не пов`язаний з датою призначення такої пенсії чи часом набуття необхідного для цього пільгового стажу.

Аналогічна правова позиція висловлена в постановах Верховного Суду від 20.02.2019 у справі №809/602/17, від 28.02.2019 у справі №808/329/17, від 12.03.2019 у справі №809/602/17 від 25.04.2019 у справі №816/3653/15.

Отже, необхідність відшкодування відповідачем позивачу фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах за Списками №1 та №2, передбачена діючим законодавством.

Інструкція про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затверджена постановою Правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 № 21-1 (далі Інструкція №21-1), визначає процедуру стягнення заборгованості зі сплати внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі - страхові внески), сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій та інших платежів до бюджету Пенсійного фонду України, нарахування і сплати фінансових санкцій та пені, а також відшкодування підприємствами витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.

Відповідно до пункту 1.3 Інструкції №21-1 застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до Закону підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування; страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до Закону сплачують страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

За змістом пункту 2.1.1. Інструкції №21-1 платниками страхових внесків є страхувальники роботодавці, а саме:

підприємства, установи й організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форм власності, виду діяльності та господарювання, об`єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, об`єднань громадян, профспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами), фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності та інші особи (включаючи юридичних та фізичних осіб - суб`єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування - фіксований податок, єдиний податок та фіксований сільськогосподарський податок), які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру;

колективні та орендні підприємства, сільськогосподарські кооперативи, у тому числі ті, які обрали особливий спосіб оподаткування (фіксований податок, єдиний податок, фіксований сільськогосподарський податок);

дипломатичні представництва, консульські установи України, філії, представництва, інші відокремлені підрозділи підприємств та організацій (у тому числі міжнародних), створених відповідно до законодавства України, які мають окремий баланс і самостійно здійснюють розрахунки із застрахованими особами;

іноземні дипломатичні представництва та консульські установи іноземних держав, філії, представництва, інші відокремлені підрозділи іноземних підприємств та організацій, міжнародних організацій, розташованих на території України.

Пунктом 6.4 № 21-1 визначено, що розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону №1058-IV (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій.

Згідно з пунктом 6.5 Інструкції №21-1 розрахунки формуються програмними засобами Інтегрованої комплексної інформаційної системи (ІКІС) Пенсійного фонду України до 01 січня поточного року та протягом місяця з дня прийняття рішення про призначення нової пенсії (підсистема Призначення та виплата пенсій на базі електронної пенсійної справи (ППВП ЕПС)) за даними відомостей, сформованих згідно з додатком 8. Уповноважені особи підписують розрахунки та передають їх підрозділам, відповідальним за направлення їх платникам.

За приписами пункту 6.7 Інструкції №21-1 підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах. У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання тощо), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства у розрахунку, який направляється підприємству в місячний строк з дня прийняття рішення про зміну розміру пенсії або про припинення виплати пенсії. Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону №1058-IV, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць.

Отже, обов`язок з відшкодування у повному розмірі витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону №1058-IV, в частині пенсій, призначених у порядку статті 13 Закону №1788-ХІІ та статті 114 Закону №1058-IV, покладений на роботодавця.

У контексті викладеного суд зазначає, що обов`язок визначення належних до відшкодування сум фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій покладено на Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (позивача за первісним позовом), а ТОВ ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС (відповідач за первісним позовом) зобов`язаний здійснити відшкодування зазначених витрат в розмірах, визначених пенсійним органом. Слід зазначити і те, що під час розгляду справи позивач за зустрічним позовом не ставить під сумнів наявність в нього обов`язку відшкодувати Пенсійному фонду витрати на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "а"-"з" статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та пунктів 1-8 частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Підставою для відшкодування підприємством органам Пенсійного Фонду витрат на виплату та доставку пільгових пенсій є розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за відповідний період, які надсилаються роботодавцю. Органи Пенсійного фонду зобов`язані повідомити підприємство про настання обставин, які впливають на суму відшкодування, шляхом надіслання відповідного розрахунку.

На виконання вимог пункту 6.4 Інструкції №21-1 позивачем складені та направлені відповідачу розрахунки фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених особам призначених на пільгових умовах (за Списками №1 та №2), якими підтверджується заборгованість ТОВ ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС по відшкодуванню Пенсійному органу фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з листопада 2023 року до березня 2024 року включно на загальну суму 2 638 169 грн. 91 коп.

У матеріалах справи наявні розрахунки про нарахування сум фактичних витрат на виплату та доставку пенсії, що підлягають відшкодуванню, призначених колишнім працівникам ТОВ ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсій за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів "а"-"з" статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та пунктів 1-8 частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Отже, з матеріалів справи судом встановлено, що як платник страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, ТОВ ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС не виконує свої зобов`язання в частині відшкодування витрат пов`язаних з доставкою і виплатою пенсій за віком призначених відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Щодо доводів позивача за зустрічним позовом про відсутність повноважень у осіб, які підписували зазначені вище розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, суд зауважує наступне.

Як вже зазначалось судом, пунктом 6.4 Інструкції № 21-1 передбачено, що розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону (згідно з додатками 6 та 7). Відтак суд зауважує, що усі долучені до справи розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів а-з статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та пунктів 1-8 частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за формою та змістом відповідають додатку 6 Інструкції № 21-1 (яким затверджено бланк розрахунку).

Крім того, суб`єктом підпису розрахунку (у додатку 6) зазначено керівника (заступника керівника) органу Пенсійного фонду України.

Водночас, згідно з пунктом 6.5 Інструкції №21-1, розрахунки формуються програмними засобами Інтегрованої комплексної інформаційної системи (ІКІС) Пенсійного фонду України до 01 січня поточного року та протягом місяця з дня прийняття рішення про призначення нової пенсії (підсистема Призначення та виплата пенсій на базі електронної пенсійної справи (ППВП ЕПС)) за даними відомостей, сформованих згідно з додатком 8. Уповноважені особи підписують розрахунки та передають їх підрозділам, відповідальним за направлення їх платникам.

На підтвердження права підпису Сімін Н.А., ОСОБА_232 та Савран Л.Ю. (працівників Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області) розрахунків фактичних витрат, представником позивача за первісним позовом долучені до матеріалів справи наступні документи: Наказ «Про надання права підпису документів» від 26.11.2021 №663; Наказ «Про призначення осіб, відповідальних за облік і зберігання печаток, штампів та бланків у Головному управлінні» від 04.10.2022 №463 (зазначений в наказі від 26.11.2021 №663 п.7)), (наказ від 14.12.2020 №451 втратив чинність, на підставі наказу від 04.10.2022 №463); Наказ «Про переведення працівників Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області» від 20.12.2022 №1880-О.

Отже, суд висновує, що долучені до позовної заяви розрахунки фактичних витрат підписані уповноваженими вчиняти такі дії особами і відповідальність за надання їм таких повноважень покладено безпосередньо на орган Пенсійного фонду України. Доказів того, що зазначені особи не мали відповідних повноважень на момент підписання розрахунків до матеріалів справи не надано та судом не встановлено.

Згідно з п. 6.2 розділу 6 Інструкції № 21-1, витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах особам, які мають стаж, що дає право на призначення цих пенсій на декількох підприємствах, покриваються цими підприємствами пропорційно стажу роботи. При цьому стаж роботи на останньому підприємстві враховується у повному розмірі, а з попередніх місць роботи осіб він додається до стажу, необхідного для призначення пенсій на пільгових умовах. Гр. 6 (стаж роботи на цьому підприємстві, що враховано при обчисленні і плати (років, місяців)) Додатка 6 Інструкції 21-1, містить чіткий період роботи особи на підприємстві, який юридичною особою міг бути перевірений та/або оскаржений.

Більш того, в п. 6.6. Інструкції №21-1 закріплено, що додаткові пенсії, додаткові витрати на виплату підвищеного розміру пенсії відповідно до статті 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», доплати, надбавки та підвищення, призначені відповідно до законодавства України, які виплачуються за рахунок інших джерел, ніж кошти Пенсійного фонду України не включаються до розміру фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, що підлягають відшкодуванню. Отже, зазначені доплати взагалі не мають бути включені та не були включені до розміру фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, що підлягають відшкодуванню.

Доводи відповідача за первинним позовом про те, що розрахунки виставлені без належних та те підстав суд вважає передчасними та документально не обґрунтованими.

Так, відповідно до абз. 2 п. 6.7. Інструкції №21-1, у разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання тощо), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства у розрахунку, який направляється підприємству в місячний строк з дня прийняття рішення про зміну розміру пенсії або про припинення виплати пенсії.

Задля з`ясування сум (коригування за рік) у спірний період, про які зазначав представник ТОВ ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС, судом ухвалами було витребувано додаткові докази від ГУ ПФУ в Івано-Франківській області, ГУ ПФУ у Львівській області, ГУ ПФУ у Вінницькій області, ГУ ПФУ в Луганській області, ГУ ПФУ в Донецькі області, ГУ ПФУ в Дніпропетровській області.

У наданих суду відповідях на виконання вимог ухвал суду про витребування доказів Головними управліннями в областях роз`яснено по кожному пенсіонеру підстави нарахування, відсоток відшкодування по підприємству та підстави проведених коригувань сум за рік. Також надані додатки 8 чи витяги з них і докази надіслання відповідних розрахунків на адресу ГУ ПФУ Запорізькій області.

Роз`яснення суми (коригування за рік) по ОСОБА_233 встановлено, що пенсія призначена на пільгових умовах у березні 2022 року з 21.01.2022 року. Додатковими відомостями ОСОБА_233 було здійснено виплату у розмірі 2 920,18 грн за період з 21.01.2022 по 28.02.2022, яка не увійшла в місячний розрахунок та була виставлена в щорічному розрахунку в січні 2023 року. По зазначеному пенсіонеру відсотки по відшкодуванню ТОВ «Інтеренергосервіс» складають 14,70%. У зв`язку із з`ясуванням причин розбіжностей сум, пенсійна виплата по ОСОБА_233 у розмірі 2 920,18 грн була виставлена до відшкодування товариству у листопаді 2023 року.

Також, у відповіді Міністерства юстиції України від 03.09.2024 №123090/136844-33-24/19.3.1, яка долучено товариством до матеріалів справи, міститься інформація про смерть пенсіонерів, що зазначені в докладному розрахунку боргу.

В свою чергу судом встановлено, що:

- ОСОБА_4 (порядковий номер пенсіонера згідно з докладним розрахунком боргу 3) (дата смерті ІНФОРМАЦІЯ_1 ) було проведено коригування за рік, та складає від`ємну суму;

- ОСОБА_26 (порядковий номер пенсіонера згідно з докладним розрахунком боргу 25) (дата смерті ІНФОРМАЦІЯ_2 ) було зараховано пенсію за січень 2024 року, та (після отримання інформації про смерть) у лютому 2024 року сума на попередній місяць віднята від суму боргу по пенсіонеру, що відображено у розрахунку боргу;

- ОСОБА_72 (порядковий номер пенсіонера згідно з докладним розрахунком боргу 71) (дата смерті ІНФОРМАЦІЯ_3 ). Особа перебуває на обліку в Головному управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області. Розрахунок сум фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених відповідно до пунктів «б»-«з» ст.13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (тобто щорічний розрахунок) був сформований та направлений Головним управлінням Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області від 05.01.2023 №1635/Р, де гр.14 складає 4945,95 грн (сума плати цього підприємства Пенсійному фонду України за попередній рік) та гр.16 складає 1718,61 грн (місячний розмір фактичних витрат на виплату та доставку пенсій). Головним управлінням Пенсійного фонду України в Запорізькій області було проведено аналіз між розрахунками фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначеним особам, які надсилались щомісяця продовж 2022 року та для з`ясування причини розбіжностей, а також для проведення остаточних розрахунків з підприємствами за 2022 рік, та направлено вихідний лист від 23.01.2023 №0800-0605-9/5263 до ГУ ПФУ в Дніпропетровській області. Листом відділу забезпечення наповнення бюджету № 4 фінансово-економічного управління Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області від 20.02.2023 №0400-010607-9/22444 було надано відповідь на вище зазначений лист та зазначено, що по пенсіонеру ОСОБА_234 , (о/р 047150000495) пенсія призначена з 06.01.2018, підлягала відшкодуванню до 05.01.2023, але була виставлена по дату смерті, а саме: 24.03.2022, та додано Розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», з cічня 2023 року (коригуючий) від 17.02.2023 №4710/Р (додається), де гр. 14 (сума плати цього підприємства Пенсійному фонду України за попередній рік) складає 4736,07 грн, що відповідає сумі у докладному розрахунку боргу.

В клопотанні ТОВ «Інтеренергосервіс» від 10.10.2024 відповідач за первісним позовом вказував, що товариство не отримувало розрахунків сум фактичних витрат на виплату та доставку пенсій від 05.01.2023 №1645-Р та від 17.02.2023 №4710/Р» (стосовно ОСОБА_235 ) та щодо безпідставності та необґрунтованості стягнення суми. Однак, вказане твердження спростовується долученим до справи Розрахунком фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, з січня 2023 року від 05.01.2023 №1635/Р та Розрахунком фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, з січня 2023 року (коригуючий) від 17.02.2023 №4710/Р (стосовно ОСОБА_235 ), а також супровідні листи та рекомендовані повідомлення про вручення поштових відправлень з відмітками про вручення зазначених документів за довіреністю.

Крім того, відповідач за первинним позовом стверджував, що товариство оплатило суму у розмірі 427373,17грн. за лютий 2023 року в т.ч. 1718,61 грн. по ОСОБА_234 , що підтверджується платіжною інструкцією від 25.07.2023 №3055113 та суму 445846,45 грн. в т.ч. по ОСОБА_234 в розмірі 4736,07 грн., що підтверджується платіжною інструкцією від 25.07.2023 №3055110. Натомість, згідно інформації ГУ ПФУ в Запорізькій області від 28.11.2024 (а.с.18-19, Том V) в переліку пенсіонерів по яким пройшла проплата у лютому-березні 2023 році прізвище ОСОБА_235 відсутнє;

- ОСОБА_190 (порядковий номер пенсіонера згідно з докладним розрахунком боргу 190) (дата смерті ІНФОРМАЦІЯ_4 ) та ОСОБА_236 (порядковий номер пенсіонера згідно з докладним розрахунком боргу 191) (дата смерті ІНФОРМАЦІЯ_5 ) було проведено коригування за рік, та складає від`ємну суму.

Крім того, у відзиві ТОВ ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС зазначає, що Товариство не мало трудових відносин з пенсіонером ОСОБА_237 . Однак, ГУ ПФУ в Запорізькій області долучено до справи копію Довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 22.10.2019 року №2250, яку видав відповідач вищезазначеній громадянці, а копія трудової книжки ОСОБА_238 підтверджує факт роботи пенсіонерки на підприємстві відповідача. Також, згідно з Довідкою про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 22.06.2022 року №1339, яку видав відповідач, ОСОБА_239 має стаж 8 років 03 місяці 18 днів, станом на 22.06.2022 року на Товаристві з обмеженою відповідальністю "Інтеренергосервіс". Також у зазначеній довідці вказано, що особа мала відпустку без збереження заробітної плати (14 календарних днів). Що і відображено у розрахунках фактичних витрат (наявні у додатках до Первісної позовної заяви) у графі 6 «Стаж роботи на цьому підприємстві, що враховано при обчисленні плати (років, місяців).

Щодо доводів представника ТОВ ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС про не надання підприємству детального розрахунку суми заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за спірний період у розрізі пенсіонерів, розпоряджень УПФУ про призначення пенсії, витягів з відомостей на зарахування пенсій на карткові рахунки пенсіонерів, відривних талонів від відомостей на виплату пенсії, довідок про виплату пенсій, а також ненадання відомостей про фактичні витрати на виплату та доставку пенсій за віком, призначених на пільгових умовах, сформованих згідно з додатком 8, що передбачено п.6.5 Інструкції №21-1, суд зауважує, що Інструкцією №21-1 передбачено надсилання платнику лише розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, що згідно матеріалів справи і було вчинено органом Пенсійного фонду України.

Натомість, до матеріалів справи суду було надано детальний розрахунок суми заборгованості, довідки про виплату пенсій.

Крім того, судом було витребувано відомості про фактичні витрати на виплату та доставку пенсій за віком, призначених на пільгових умовах, сформованих згідно з додатком 8, що передбачено п.6.5 Інструкції №21-1 та такі докази також наявні в матеріалах справи.

Будь-яких зауважень до вказаних доказів представником позивача за зустрічним позовом ані письмово, ані усно у судовому засіданні висловлено не було.

Крім того, суд вважає необґрунтованим покликання представника позивача за зустрічним позовом на ненадання розпоряджень УПФУ про призначення пенсії, оскільки в межах даного спору не розглядається питання призначення пенсій.

Суд зазначає, що єдиним документом, на підставі якого відповідач має нести обов`язок згідно з чинним законодавством по відшкодуванню витрат на виплату та доставку пенсій, є розрахунок фактичних витрат відповідного органу ПФУ.

Оскільки судом встановлено відповідність розрахунків до Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України 19.12.2003 № 21-1, зазначене зумовлює відмову у задоволенні зустрічного позову про визнання протиправними дій зі складання розрахунків.

Зазначені вище листи з розрахунками фактичних витрат на виплату та доставку пенсій за відповідний період щодо відшкодування пільгових пенсій направлені відповідачу за адресою, яка зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, та були отримані уповноваженим представником підприємства.

Тобто, отримавши вищевказані розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, не надавши на них до Пенсійного органу заперечень та не оскарживши ці розрахунки в суді, відповідач фактично узгодив їх, а отже ці розрахунки підлягали сплаті. Аналогічний висновок вказано Верховним Судом у постановах від 28.05.2020 у справі №826/7913/17, від 14.05.2021 у справі № 812/1125/17, від 28.07.2022 у справі № 812/630/17.

Також суд зауважує, що несвоєчасне надсилання Пенсійним фондом розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій не звільняє платника від обов`язку здійснити таке відшкодування.

Відтак суд виходить з того, що вказані розрахунки у встановленому законом порядку відповідачем оскаржені не були, тобто останній був згоден із зазначеними в них сумами фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, відповідно доказів протилежного суду не надано. Крім того, обставини призначення пільгової пенсії та обов`язок щодо відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку такої пенсії відповідачем за первісним позовом не спростовані.

Отже, відповідач за первісним позовом зобов`язаний відшкодувати суми фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, у розмірі визначеному позивачем.

Станом на день вирішення спору суду не надано доказів погашення ТОВ ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС заборгованості перед Головним управлінням Пенсійного фонду України в Запорізькій області.

Згідно зі статтею 23 Закону №1058-IV спори, що виникають із правовідносин за цим Законом, вирішуються органами Пенсійного фонду та в судовому порядку.

Враховуючи, що позовні вимоги документально обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи, а також те, що за відповідачем обліковується заборгованість з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з листопада 2023 року до березня 2024 року включно, становить 2 638 169 грн. 91 коп., а доказів її погашення суду не надано, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про стягнення зазначеної заборгованості підлягають задоволенню.

Частиною першою статті 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частинами першою, другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Відповідно до положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Надавши оцінку усім доказам в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову та відмову у задоволенні зустрічного позову.

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч. 1 ст. 143 КАС України).

Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З огляду на ухвалення судом рішення про відмову у задоволенні зустрічного позову, за відсутності доказів понесення судових витрат відповідачем, підстав для їх розподілу немає.

Згідно з частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки позивачем за первісним позовом не надано доказів понесення витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись статтями 2, 77, 139, 241, 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (69005, Запорізька область, м. Запоріжжя, проспект Соборний, 158-б, код ЄДРПОУ 20490012) до Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС" (69006, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Добролюбова, буд. 20, код ЄДРПОУ 34063592) про стягнення заборгованості,- задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС" заборгованість за період з листопада 2023 року до березня 2024 року включно по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах у розмірі 2 638 169 (два мільйони шістсот тридцять вісім тисяч сто шістдесят дев`ять) грн. 91 коп.

У задоволенні зустрічної позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНТЕРЕНЕРГОСЕРВІС" (69006, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Добролюбова, буд. 20, код ЄДРПОУ 34063592) до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (69005, Запорізька область, м. Запоріжжя, проспект Соборний, 158-б, код ЄДРПОУ 20490012) про визнання дій протиправними та зобов`язання утриматись від вчинення певних дій, - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення складено та підписано 24.01.2025.

Суддя Л.Я. Максименко

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.01.2025
Оприлюднено27.01.2025
Номер документу124671708
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —280/4856/24

Рішення від 15.01.2025

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

Рішення від 15.01.2025

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

Ухвала від 17.12.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

Ухвала від 24.10.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

Ухвала від 24.10.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

Ухвала від 24.10.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

Ухвала від 24.10.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

Ухвала від 24.10.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

Ухвала від 24.10.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні