ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"24" січня 2025 р. справа № 300/8886/24
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Скільського І.І., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю - фірма «Траян» до Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, Департаменту містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання до вчинення дій,
УСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю - фірма «Траян» (далі позивач, ТзОВ фірма «Траян») звернулося до суду з адміністративним позовом до Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, Департаменту містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради (далі відповідачі) в якому просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради та Департаменту містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради, яка полягає у не розгляді поданої Товариством з обмеженою відповідальністю - фірма «Траян» заяви про внесення змін до Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №185-51.1-01 від 19.11.2015 про встановлення поверховості - 11 поверхів; встановлення граничної висоти - 42 метри;
- зобов`язати Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради та Департамент містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради внести заявлені Товариством з обмеженою відповідальністю - фірма «Траян» зміни до Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №185-51.1-01 від 19.11.2015, а саме: змінити поверховість будівлі з « 10 поверхів» на « 11 поверхів», та встановити граничну висоту будівлі - « 42 метри».
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив про те, що 19 листопада 2015 року за реєстраційним №185-51.1-01 Департамент містобудування та архітектури виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради видав Товариству з обмеженою відповідальністю - фірма «Траян» Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки с. Микитинці, вул. Декабристів (район річки Бистриці Надвірнянської), об`єкт будівництва - багатоквартирний житловий будинок з закладами громадського призначення (друга черга). Розділ «Містобудівні умови та обмеження» зазначених містобудівних умов містить пункт 1, відповідно до якого гранично допустима висота будівель : умовна висота - 35,0 м. Розділ «Загальні дані» зазначених містобудівних умов містить пункт 11 «Основні техніко-економічні показники об`єкта будівництва», відповідно до підпункту 1 якого заявлена замовником будівництва поверховість будівлі становить 10 (десять) поверхів. 28 травня 2024 року через застосунок «Дія» Товариство з обмеженою відповідальністю фірма «Траян» направило у Департамент містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради Заяву про внесення змін до містобудівних умов та обмежень, яким просило внести у Містобудівні умови та обмеження № 185-51.1-01 від 19.11.2015 наступні зміни: поверховість - 11 поверхів; гранична висота - 42 метри. При цьому, ТзОВ фірма «Траян» виходило з того, що відповідно до діючого Генерального плану міста Івано-Франківська на території с. Микитинці, вул. Декабристів (район річки Бистриці Надвірнянської) відсутні обмеження по висоті будівель. Параметри будівлі: поверховість 10 поверхів, умовна висота 35 метрів - були зазначені у Містобудівних умовах та обмеження № 185-51.1-01 на підставі загальних даних про об`єкт будівництва, наданих Департаменту містобудування та архітектури виконавчого комітету саме Товариством фірма «Траян» разом із заявою про видачу містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки. Проте, в процесі будівництва, на основі чисельних звернень інвесторів замовником будівництва було прийнято рішення про збільшення поверховості будівлі на один поверх з метою влаштування на останньому поверсі будівлі замість однорівневих квартир - дворівневих квартир, що покращує їх комфорт. Бажання замовника будівництва уточнити у Містобудівних умовах та обмеженнях граничну висоту будівлі 42 метри (бо в діючих Містобудівних умовах та обмеженнях № 185-51.1-01 вказано не граничну, а умовну висоту 35 метрів) не суперечить діючому Генеральному плану міста Івано-Франківська (територія с. Микитинці, вул. Декабристів (район річки Бистриці Надвірнянської), та не суперечить нормам ДБН В.2.2-15:2019 «Житлові будинки» та нормам ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій», що підтверджується Довідкою № 4-11/24 від 19.11.2024. Вказав про те, що внесення змін до Містобудівних умов та обмежень №185-51.1-01 від 19.11.2015 є необхідним також з тієї причини, що зазначені Містобудівні умови містять не «граничну висоту», а «умовну висоту», що вже не відповідає вимогам Закону України № 3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності». Оскільки видані у 2015 році Містобудівні умови та обмеження № 185-51.1-01 не містять передбаченої з 2019 року Законом № 3038-VI інформації про гранично допустиму висотність будинку, замовник будівництва не може ввести будинок в експлуатацію. Однак, у встановлений частиною 6 статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» 10-денний строк (до 07 червня 2024 року) уповноважений орган містобудування та архітектури не прийняв ніякого рішення, а саме не вніс заявлені замовником будівництва зміни до Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки № 185-51.1-01 від 19.11.2015 та не прийняв рішення про відмову у внесенні заявлених замовником будівництва змін до Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки № 185-51.1-01 від 19.11.2015. Враховуючи зазначене, вважає, що бездіяльність уповноваженого органу містобудування та архітектури Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради та Департаменту містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради щодо прийняття рішення про внесення заявлених замовником будівництва змін до Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №185-51.1-01 від 19.11.2015, та невнесення змін до зазначених Містобудівних умов та обмежень є протиправною.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 26.11.2024 відкрито провадження в цій адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Від представника Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради надійшло клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 18.12.2024 у задоволенні клопотання представника Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін відмовлено.
Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради скористався правом на подання відзиву на позов (а.с.34-39), в якому проти позовних вимог заперечив та вказав, що за заявою позивача ТзОВ «Фірма Траян» 19 листопада 2015 року за реєстраційним номером №185-51.1-01 Департамент містобудування та архітектури видав ТзОВ «Фірма Траян» містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки с. Микитинці, вул. Декабристів (район річки Бистриці Надвірнянської), об`єкт будівництва: багатоквартирний житловий будинок з закладами громадського призначення (друга черга). ТзОВ «Фірма «Траян» 28.05.2024 через застосунок «Дія» направлено заяву на внесення змін до містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки с. Микитинці, вул. Декабристів (район річки Бистриці Надвірнянської), об`єкт будівництва: багатоквартирний житловий будинок з закладами громадського призначення (друга черга) за реєстраційним номером №185-51.1-01 від 19.11.2015 в частині зміни гранично допустимої висоти та поверховості об`єкта будівництва багатоквартирного житлового будинку з закладами громадського призначення (друга черга). Департамент містобудування та архітектури 22.11.2024 видав ТзОВ «Фірма Траян» містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва: багатоквартирний житловий будинок з закладами громадського призначення (друга черга) на вул. Декабристів, с. Микитинці (район річки Бистриці Надвірнянської), де змінено гранично допустиму висоту будівель на 42 м. Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва затверджені наказом Департаменту містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради №174 від 22.11.2024. У частині поверховості містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва реєстраційний номер 185-51.1-01 від 19.11.2015 залишено без змін, оскільки Закон №3038-VI в чинній редакції не зобов`язує зазначати у містобудівних умовах та обмеженнях для проектування об`єкта будівництва умови щодо поверховості об`єкта будівництва. Отже, Департаментом внесено зміни до містобудівних умов та обмежень з дотриманням вимог містобудівного законодавства.
Департамент містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради також скористався правом на подання відзиву на позовну заяву (а.с.55-59), в якому заперечуючи проти позовних вимог, зазначив ті ж самі заперечення, що Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради у відзиві на позовну заяву.
У свою чергу, Товариство з обмеженою відповідальністю - фірма "Траян" скористалося правом на подання відповіді на відзив, в якій вказав на те, що після подання позивачем в суд даного позову, наказом Департаменту містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради № 174 від 22.11.2024 Містобудівні умови та обмеження № 185-51.1-01 від 19.11.2015 були частково змінені, а саме: було встановлено граничну висоту будівлі « 42 метри». Разом з тим, відповідач абсолютно безпідставно і протиправно залишив без змін встановлену у Містобудівних умовах та обмеженнях забудови земельної ділянки № 185-51.1-01 від 19.11.2015 поверховість будівлі - « 10 поверхів». Уважає такі дії безпідставними і протиправними вказуючи на те, що відповідач у відзиві на позов обґрунтовано зазначає, що Закон України № 3038-VІ «Про регулювання містобудівної діяльності» (ч. 5 статті 29) не зобов`язує зазначати у містобудівних умовах та обмеженнях для проектування об`єкта будівництва умови щодо поверховості об`єкта будівництва. Всупереч наведеному вище власному твердженню відповідач як у Містобудівних умовах та обмеженнях забудови земельної ділянки № 185-51.1-01 від 19.11.2015, так і у змінених наказом № 174 від 22.11.2024 Містобудівних умовах та обмеженнях для проектування об`єкта будівництва зазначив у них умову щодо поверховості об`єкта будівництва - 10 поверхів. Також, у відзиві на позов відповідач цілком обґрунтовано зазначає, що у Містобудівних умовах та обмеженнях розділ «техніко-економічні показники», у тому числі і поверховість будівлі, визначає саме замовник будівництва. Зазначає, що відповідач цілком обґрунтовано вказує на те, що правовою підставою внесення змін до Містобудівних умов та обмежень може бути, зокрема, зміна намірів забудови, якщо ці зміни не суперечать вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, а також що внесення змін до містобудівних умов та обмежень може здійснювати орган, що їх надав, за заявою замовника або за рішенням суду. Разом з тим, вказав на те, що відповідач не заявляв і тим більше не довів, що зміна поверховості з « 10 поверхів» на « 11 поверхів» у Містобудівних умовах та обмеженнях забудови земельної ділянки № 185-51.1¬01 буде суперечити вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. Уточнення у Містобудівних умовах та обмеженнях намірів забудови замовника будівництва щодо поверховості будівлі з « 10 поверхів» на « 11 поверхів» не суперечить діючому Генеральному плану міста Івано-Франківська (територія с. Микитинці, вул. Декабристів (район річки Бистриці Надвірнянської), та не суперечить нормам ДБН В.2.2-15:2019 «Житлові будинки» та нормам ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій», що підтверджено Довідкою № 4-11/24 від 19.11.2024.
Крім того, Товариство з обмеженою відповідальністю - фірма "Траян" у відповіді на відзив, просить суд позов задовольнити частково, а саме:
- визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради та Департаменту містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради, яка полягає у не розгляді поданої Товариством з обмеженою відповідальністю - фірма «Траян» заяви про внесення змін до Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №185-51.1-01 від 19.11.2015 про встановлення поверховості - 11 поверхів;
- зобов`язати Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради та Департамент містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради внести заявлені Товариством з обмеженою відповідальністю - фірма «Траян» зміни до Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №185-51.1-01 від 19.11.2015, а саме: змінити поверховість будівлі з « 10 поверхів» на « 11 поверхів».
Суд, розглянувши справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення її учасників (у письмовому провадженні), дослідивши письмові докази, зазначає наступне.
На підставі Договору оренди землі, укладеного 09 вересня 2022 року між Івано-Франківською міською радою і ТзОВ фірма «Траян» (а.с.6-7), та зареєстрованого у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 26.10.2022 (а.с.8), в строковому платному користуванні (оренді) товариства фірма «Траян» перебуває земельна ділянка кадастровий номер 2610193001:15:003:0021, площею 2,9985 га, яка знаходиться в м. Івано-Франківську, с. Микитинці, вул. Декабристів (район річки Бистриці Надвірнянської), з цільовим призначенням «для іншої житлової забудови (код 02.07)».
19 листопада 2015 року за реєстраційним № 185-51.1-01 Департамент містобудування та архітектури виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради видав Товариству з обмеженою відповідальністю - фірма «Траян» Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки с. Микитинці, вул. Декабристів (район річки Бистриці Надвірнянської), об`єкт будівництва - багатоквартирний житловий будинок з закладами громадського призначення (друга черга) (а.с.8-10).
Розділ «Містобудівні умови та обмеження» зазначених містобудівних умов містить пункт 1, відповідно до якого гранично допустима висота будівель: умовна висота - 35,0 м; відповідно до пункту 3 максимально допустима щільність населення (для житлової забудови): 450 люд/га (для житлового кварталу); мінімальна розрахункова площа для окремого житлового будинку поверховістю 9-12 пов. 12,2 -12,0 кв.м./люд. (ДБН360-92** пункт 3.8* примітка 1).
Розділ «Загальні дані» зазначених містобудівних умов містить зокрема,
пункт 3 «наміри забудови»: будівництво багатоквартирного житлового будинку з закладами громадського призначення;
пункт 9 «Посилання на містобудівну документацію: генеральний план населеного пункту, план зонування, детальний план території та рішення про їх затвердження (у разі наявності)»: - Генеральний план міста, розроблений державним інститутом проектування міст «Дніпромісто» в 1991 р. «Коригування в 2000 р. на розрахунковий термін до 2026 р.»; Генеральний план с. Микитинці, затверджений із змінами 39 сесією 6-го демократичного скликання Микитинецької сільської ради Івано-Франківської міської ради від 19.02.2015;
пункт 11 «Основні техніко-економічні показники об`єкта будівництва», відповідно до підпункту 1 якого заявлена замовником будівництва поверховість будівлі становить 10 (десять) поверхів.
28 травня 2024 року через застосунок «Дія» Товариство з обмеженою відповідальністю - фірма «Траян» направило у Департамент містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради заяву про внесення змін до містобудівних умов та обмежень, яким просило внести у Містобудівні умови та обмеження № 185-51.1-01 від 19.11.2015 наступні зміни: поверховість 11 поверхів; гранична висота - 42 метри (а.с.11-13).
12.11.2024 Товариство з обмеженою відповідальністю - фірма «Траян» звернулося до відповідачів із заявою в якій просило повідомити про результати розгляду заяви від 28.05.2024 щодо внесення змін до містобудівних умови та обмеження № 185-51.1-01 від 19.11.2015.
Наказом Департаменту містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради №174 від 22.11.2024 затверджено містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва багатоквартирного житлового будинку з закладами громадського призначення (друга черга) в с. Микитинці, вул. Декабристів (район річки Бистриці Надвірнянської) за реєстраційним № 185-51.1-01 від 19 листопада 2015 року, відповідно до яких граничнодопустима висотність будинків, будівель та споруд 42 метри, поверховість 10 поверхів (а.с.61-62).
Позивач, уважаючи протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради та Департаменту містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради, яка полягає у не розгляді поданої Товариством з обмеженою відповідальністю - фірма «Траян» заяви про внесення змін до Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №185-51.1-01 від 19.11.2015 про встановлення поверховості - 11 поверхів, звернувся з цим позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним відносинам, що склалися в даній адміністративній справі, суд зазначає наступне.
Законом, який визначає правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів є Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 (далі - Закон №3038-VI).
За визначеннями, що містяться в пунктах 4, 8 частини першої статті 1 Закону №3038-VI, замовник - фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок) і подала в установленому законодавством порядку відповідну заяву; містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
Згідно з частиною другою статті 5 Закону №3038-VI вимоги містобудівної документації є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами містобудування.
Режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у комплексних планах, генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій, про що зазначено у частині першій статті 25 Закону №3038-VI.
Планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад, генеральних планів населених пунктів і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них (частина 1 статті 16 Закону №3038-VI).
Пунктами 2, 3, 9 частини першої статті 1 Закону №3038-VI визначено, що генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту; детальний план території - містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території; план зонування території (зонінг) - містобудівна документація, що визначає умови та обмеження використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.
Згідно з частинами першою-другою статті 17 Закону №3038-VI генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту. Обов`язковою складовою генерального плану населеного пункту є план зонування території цього населеного пункту.
Забудова територій врегульована статтею 26 Закону №3038-VI, згідно якої суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів (частина 2 цієї статті).
Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації (частина 4 статті 26 Закону №3038-VI).
За правилами частини п`ятої статті 26 Закону №3038-VI проектування та будівництво об`єктів власниками або користувачами земельних ділянок розпочинається з отримання замовником або проектувальником вихідних даних.
Основними складовими вихідних даних, відповідно до частини 1 статті 29 Закону №3038-VI, є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування.
Згідно з частинами другою-п`ятою статті 29 Закону №3038-VI фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.
Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки), до якої додаються:
1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію - у разі, якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;
2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці - у разі, якщо право власності на об`єкт нерухомого майна не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації);
3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000.
Підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є:
1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень;
2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці;
3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Містобудівні умови та обмеження містять:
1) назву об`єкта будівництва, що повинна відображати вид будівництва та місце розташування об`єкта; 1-1) ідентифікатор об`єкта будівництва або закінченого будівництвом об`єкта (для об`єктів нового будівництва та закінчених будівництвом об`єктів, яким присвоєно ідентифікатор об`єкта будівництва до видачі містобудівних умов та обмежень); 2) інформацію про замовника; 3) відповідність на дату надання містобудівних умов та обмежень цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні; 4) гранично допустиму висотність будинків, будівель та споруд у метрах (з урахуванням обмежень використання приаеродромних територій, встановлених відповідно до Повітряного кодексу України); 5) максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки; 6) максимально допустиму щільність населення в межах житлової забудови відповідної житлової одиниці (кварталу, мікрорайону); 7) мінімально допустимі відстані від об`єкта, що проектується, до червоних ліній, ліній регулювання забудови, існуючих будинків та споруд; 8) планувальні обмеження (охоронні зони пам`яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об`єктів природно-заповідного фонду, прибережні захисні смуги, зони санітарної охорони, планувальні обмеження використання приаеродромних територій, встановлені відповідно до Повітряного кодексу України, зони, встановлені відповідно до законодавства за результатами визначення рівнів ризиків виникнення надзвичайних ситуацій, відображені у містобудівній документації); 9) охоронні зони об`єктів транспорту, зв`язку, інженерних комунікацій, відстані від об`єкта, що проектується, до існуючих інженерних мереж.
Перелік зазначених умов є вичерпним.
Виходячи з викладеного, містобудівні умови та обмеження є складовою вихідних даних, отримання яких є необхідною умовою для набуття власниками земельних ділянок або землекористувачами права на забудову земельної ділянки. Містобудівні умови та обмеження є видом містобудівної документації та визначають комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією, дотримання яких є обов`язковим для всіх суб`єктів містобудівної діяльності. Такі обмеження також стосуються встановлення додаткових вимог та обмежень для об`єктів будівництва в охоронних зонах пам`яток культурної спадщини та межах історичних ареалів населених місць.
Аналогічний висновок викладений у постановах Верховного Суду від 21.08.2018 у справі № 445/765/16-а, від 27.02.2019 у справі № 809/721/18, від 10.10.2019 у справі № 260/1499/18, від 20.02.2020 у справі № 813/52/13-а, від 14.02.2023 у справі № 640/24975/21.
Суд зазначає, що саме у містобудівних умовах та обмеженнях забудови земельної ділянки, спеціально уповноважений суб`єкт владних повноважень має викласти свої вимоги до планування майбутнього будівництва на відповідних земельних ділянках. Тобто, орган, який видає містобудівні умови та обмеження, безпосередньо у самому документі визначає всі планувальні обмеження.
Водночас суд звертає увагу, що містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки не є документом дозвільного характеру, вони не дають право на забудову земельної ділянки, на виконання будівельних робіт. Основною метою надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки є, передусім, визначення відповідності намірів забудови діючий містобудівній документації та визначення основних, передбачених державними будівельними нормами вимог, на підставі яких в подальшому має розроблятись проектна документація на будівництво об`єкту.
Понад це, у містобудівних умовах та обмеженнях повинен відображатись намір, який має замовник щодо забудови земельної ділянки. Відповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні є однією із ключових умов для отримання містобудівних умов та обмежень, яка перевіряється на стадії їх надання або у подальшому під час здійснення державно-будівельного або судового контролю.
Невідповідність намірів забудови означає, що запланований для будівництва об`єкт не відповідає вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, тобто затвердженим текстовим та графічним матеріалам з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій конкретного населеного пункту.
Недотримання замовником цієї умови є самостійною та достатньою підставою для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень.
Відтак, отриманню містобудівних умов та обмежень (далі МУО) передує визначення (встановлення) відповідності намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Разом з цим, Законом №3038-VI передбачено, що містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об`єкта незалежно від зміни замовника. Внесення змін до містобудівних умов та обмежень може здійснювати орган, що їх надав, за заявою замовника або за рішенням суду (частина 8 статті 29 цього Закону).
Закон №3038-VI визначає умови внесення змін до містобудівних умов та обмежень, однак правові підстави для внесення змін до МУО не конкретизує.
Правовою підставою внесення змін до МУО може бути, зокрема, зміна намірів забудови, однак якщо ці зміни не суперечать вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Відповідно до пункту 7 частини 1 статті 1 Закону України від 17.02.2011 № 3038-VI містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.
Своєю чергою, оцінка відповідності намірів забудови вимогам містобудівної документації належить відповідним уповноваженим органами містобудування та архітектури.
Відтак, положення частини восьмої статті 29 Закону №3038-VI слід розуміти так, що зміни до МУО вносяться за заявою замовника органом, що надав такі містобудівні умови та обмеження, а у разі видачі МУО, які не відповідають поданій заяві про їх видачу, та/або законодавству у сфері містобудування - за рішенням суду.
Водночас, намір забудови визначається винятково замовником і такий намір у МУО може бути змінено виключно за його заявою.
Уповноважений орган містобудування та архітектури не уповноважений самостійно визначати намір забудови.
Як встановлено судом, позивач звернувся 28 травня 2024 року через застосунок «Дія» Товариство з обмеженою відповідальністю - фірма «Траян» направило у Департамент містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради заяву про внесення змін до містобудівних умов та обмежень, яким просило внести у Містобудівні умови та обмеження № 185-51.1-01 від 19.11.2015 наступні зміни: поверховість 11 поверхів; гранична висота - 42 метри.
Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0000640252022 від 19.07.2022, земельна ділянка за кадастровим номером № 2610193001:15:003:0021, яка знаходиться в с. Микитинці, вул. Декабристів (район річки Бистриці Надвірнянської) є землею житлової та громадської забудови, цільове призначення 02.07. для іншої житлової забудови (а.с.17).
Згідно довідки ТОВ «Архітрав 21» №4-11/24 від 19.11.2024 (а.с.22) генеральним планом міста Івано-Франківська та містобудівною документацією на місцевому рівні (затвердженими текстовими та графічними матеріалами з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій м. Івано-Франківська) на території м. Івано-Франківськ с. Микитинці, вул. Декабристів (район річки Бистриці Надвірнянської) не встановлені обмеження по висоті будівель. Проектування замовником будівництва будівлі поверховістю 11 поверхів граничною висотою 42 метри не суперечить Генеральному плану міста Івано-Франківська, містобудівній документації на місцевому рівні, нормам ДБН В.2.2-12:2019 «Планування і забудова території».
За результатами розгляду заяви про внесення змін до містобудівних умов та обмежень, яким просило внести у Містобудівні умови та обмеження № 185-51.1-01 від 19.11.2015, наказом Департаменту містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради №174 від 22.11.2024 затверджено містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва багатоквартирного житлового будинку з закладами громадського призначення (друга черга) в с. Микитинці, вул. Декабристів (район річки Бистриці Надвірнянської) за реєстраційним № 185-51.1-01 від 19 листопада 2015 року, відповідно до яких граничнодопустима висотність будинків, будівель та споруд 42 метри, поверховість 10 поверхів (а.с.61-62).
Таким чином, відповідач 22.11.2024 затверджуючи містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва багатоквартирного житлового будинку з закладами громадського призначення (друга черга) в с. Микитинці, вул. Декабристів (район річки Бистриці Надвірнянської) за реєстраційним № 185-51.1-01 від 19 листопада 2015 року не врахував наміри замовника в частині визначення поверховості багатоквартирного житлового будинку, які в свою чергу не суперечать вимогам містобудівного законодавства, що і не заперечується відповідачами.
Разом з тим, відповідачі заперечуючи проти позовних вимог в частині поверховості вказують на те, що Закон №3038-VI в чинній редакції не зобов`язує зазначати у містобудівних умовах та обмеженнях для проектування об`єкта будівництва умови щодо поверховості об`єкта будівництва.
З цього приводу суд зазначає, що відповідно до пункту 2.2. Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, що затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 № 109 (далі Порядок 109), в редакції чинній на час видачі Містобудівних умов та обмеження № 185-51.1-01 від 19.11.2015, передбачав перелік документів, які додаються замовником для отримання містобудівних умов та обмежень, серед яких обов`язковими вказано містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об`єкта будівництва, в якому і зазначалася поверховість, кількість квартир, загальна площа, будівельний об`єм, площа забудови (п.11 МУО).
Розділ ІІІ Порядку 109 «Склад та зміст містобудівних умов та обмежень», визначає, що текстова частина містобудівних умов та обмежень містить розділи «Загальні дані», який в свою чергу містив серед іншого основні техніко-економічні показники об`єкта будівництва (пп. з) п. 3.3. Порядку 109).
У Містобудівних умовах та обмеженнях, що були видані позивачу 19.11.2015 зазначено у пункті 11 основні техніко-економічні показники об`єкта будівництва «поверховість 10 (десять поверхів)».
Таким чином, техніко-економічні показники щодо поверховості об`єкту будівництва визначені саме замовником при поданні заяви про видачу містобудівних умов та обмежень. Тобто, у містобудівних умовах та обмеженнях відображено намір, який мав замовник щодо забудови цієї земельної ділянки, в тому числі щодо поверховості об`єкта будівництва.
Поряд з цим, станом на день подання позивачем заяви (28.05.2024) про внесення змін до Містобудівних умов та обмежень № 185-51.1-01 від 19.11.2015, такий Порядок № 109 втратив чинність.
Суд звертає увагу на те, Законом №3038-VI передбачено, що містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об`єкта незалежно від зміни замовника. Внесення змін до містобудівних умов та обмежень може здійснювати орган, що їх надав, за заявою замовника або за рішенням суду (частина 8 статті 29 цього Закону).
Позивач звернувся до відповідача із заявою про внесення змін до уже внесених техніко-економічних показників до Містобудівних умов та обмежень № 185-51.1-01 від 19.11.2015.
З огляду на це, безпідставними є доводи відповідачів про те, що Закон №3038-VI в чинній редакції не зобов`язує зазначати у містобудівних умовах та обмеженнях для проектування об`єкта будівництва умови щодо поверховості об`єкта будівництва, оскільки відсутність такого обов`язку стосується Містобудівних умов та обмежень, що видаються чи були видані після втрати чинності Порядку №109, тобто після 26.12.2017.
Відтак, враховуючи вищезазначене, відповідач - Департамент містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради як орган який уповноважений вносити зміни Містобудівних умов та обмежень вчинив протиправну бездіяльність в частині зміни поверховості багатоквартирного житлового будинку з 10 до 11 поверхів, за наслідками розгляду заяви позивача від 28.05.2024, оскільки не врахував наміри замовника, які в свою чергу не суперечать вимогам містобудівного законодавства.
Як зазначалось судом вище, Департаментом містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради за результатами розгляду заяви ТзОВ фірми «Траян» від 28.05.2024 про внесення змін до містобудівних умов і обмежень, 22.11.2024 внесено зміни до містобудівних умов і обмежень №185-51.1-01 від 19.11.2015 по об`єкту «багатоквартирний житловий будинок з закладами громадського призначення (друга черга) на вул. Декабристів у с. Микитинці (район річки Бистриці Надвірнянської)», кадастровий номер земельної ділянки 2610193001:15:003:0021 (наказ №174 від 22.11.2024, Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва, реєстраційний номер ЄДЕССБ MU01:7946-2509-6279-8482 Редакція №2 (а.с.61-63), відповідно до яких змінено показник гранично допустимої висотності будинків, будівель та споруд у метрах 42м.
Зважаючи на вище викладене а також на те, що станом на час ухвалення рішення у цій справі, Департаментом містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради за результатами розгляду заяви ТзОВ фірми «Траян» від 28.05.2024, внесено зміни до містобудівних умов і обмежень №185-51.1-01 від 19.11.2015 по об`єкту «багатоквартирний житловий будинок з закладами громадського призначення (друга черга) на вул. Декабристів у с. Микитинці (район річки Бистриці Надвірнянської)», кадастровий номер земельної ділянки 2610193001:15:003:0021, шляхом зазначення показника гранично допустимої висотності будинків, будівель та споруд у метрах 42м, суд дійшов висновку, що ефективним способом відновлення порушених прав позивача є зобов`язання Департамент містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради внести заявлені Товариством з обмеженою відповідальністю - фірма «Траян» згідно заяви від 28.05.2024 зміни до Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №185-51.1-01 від 19.11.2015, а саме: змінити поверховість будівлі з « 10 поверхів» на « 11 поверхів».
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення (частини 1, 2 статті 77 КАС України).
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Суд за правилами статті 90 КАС України оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відтак, з урахуванням зазначеного вище по тексту судового рішення, суд, на підставі наданих доказів та системного аналізу положень законодавства України дійшов висновку про те, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю - фірма «Траян» підлягають задоволенню частково.
Розподіляючи між сторонами судові витрати суд відзначає, що відповідно до частини 1 статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем за подання до суду адміністративного позову сплачено судовий збір у розмірі 6056,00 гривень, підтвердженням чого є наявна в матеріалах справи платіжна інструкція за №2286 від 20.11.2024 (а.с.5).
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог (частина 3 статті 139 КАС України).
Враховуючи те, що спірні правовідносини виникли з вини Департаменту містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради, то з останнього підлягають стягненню за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача понесені ним судові витрати по оплаті судового збору у розмірі 3028,00 грн гривень, пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Сторонами не подано до суду будь-яких доказів про понесення ними інших витрат, пов`язаних з розглядом справи, відтак у суду відсутні підстави для вирішення питання щодо їх розподілу.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Департаменту містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради, яка полягає у не розгляді поданої Товариством з обмеженою відповідальністю - фірма «Траян» заяви від 28.05.2024 про внесення змін до Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №185-51.1-01 від 19.11.2015 про встановлення поверховості - 11 поверхів.
Зобов`язати Департамент містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради внести заявлені Товариством з обмеженою відповідальністю - фірма «Траян» згідно заяви від 28.05.2024 зміни до Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №185-51.1-01 від 19.11.2015, а саме: змінити поверховість будівлі з « 10 поверхів» на « 11 поверхів».
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради (ідентифікаційний код юридичної особи 42909845) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю - фірма «Траян» (ідентифікаційний код юридичної особи 19399938) сплачений судовий збір у розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) гривень 00 копійок.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Учасники справи:
позивач Товариство з обмеженою відповідальністю - фірма «Траян» (ідентифікаційний код юридичної особи 19399938), адреса: вул. Грюнвальдська, 2/9, м. Івано-Франківськ, 76018;
відповідач: - Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради (ідентифікаційний код юридичної особи 04054346), адреса вул. Грушевського, 21, м. Івано-Франківськ, 76004;
відповідач: - Департамент містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради (ідентифікаційний код юридичної особи 42909845), адреса: вул. Незалежності, 9, м. Івано-Франківськ, 76018.
Суддя /підпис/ Скільський І.І.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2025 |
Оприлюднено | 27.01.2025 |
Номер документу | 124671775 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Скільський І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні