Рішення
від 24.01.2025 по справі 400/9081/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Миколаїв

24 січня 2025 р.справа № 400/9081/24

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мороза А.О., в спрощеному позовному провадженні без повідомлення учасників справи, розглянув адміністративну справу

за позовомОСОБА_1 , АДРЕСА_1 ,

до відповідачіввідповідач 1: військова частина НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 , відповідач 2: ІНФОРМАЦІЯ_1 , АДРЕСА_3 ,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивачаакціонерне товариство "Науково-виробничий комплекс газотурбобудування "Зоря-Машпроект", просп. Богоявленський, 42А, м. Миколаїв, 54018,

провизнання незаконним та скасування наказу "Про призов військовозобов`язаних на військову службу під час введення воєнного стану в Україні" від 08.05.24 р. № 127; визнання незаконним та скасування наказу від 18.07.24 р. № 221

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся з позовом до ІНФОРМАЦІЯ_2 (далі - відповідач 1, ІНФОРМАЦІЯ_3 ), військової частини НОМЕР_1 (далі - відповідач 2, ВЧ НОМЕР_1 ), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача акціонерне товариство науково-виробничий комплекс газотурбобудування Зоря-Машпроект (далі - третя особа, АТ Зоря-Машпроект), в якому просить суд:

1) визнати незаконним та скасувати наказ т.в.о. начальника ІНФОРМАЦІЯ_4 ОСОБА_2 про призов на військову службу за мобілізацією ОСОБА_1 ;

2) визнати незаконним та скасувати наказ командира ВЧ НОМЕР_1 про призначення ОСОБА_1 на посаду номера обслуги 2 гранатометного відділення гранатометного взводу вогневої підтримки 2 десантно-штурмового батальйону НОМЕР_2 (бригада ДШВ) та зарахування його до списків особового складу.

На обґрунтування своїх вимог позивач пояснив, що його мобілізація ІНФОРМАЦІЯ_3 та подальше зарахування до особового складу ВЧ НОМЕР_1 носять протиправний характер, оскільки він мав відстрочку від мобілізації у зв`язку з його бронюванням як працівника АТ Зоря-Машпроект і на цій підставі оскаржені накази підлягають скасуванню.

ІНФОРМАЦІЯ_3 подав відзив, в якому просить суд відмовити в задоволенні позову з мотивів того, що на момент прийняття наказу про мобілізацію позивача (8 травня 2024 р.), термін попереднього бронювання сплив, а про продовження строку бронювання до 16 січня 2025 р. відповідач 1 дізнався тільки 21 червня 2024 р., коли відповідна інформація щодо позивача надійшла від Міністерства економіки України безпосередньо до системи Оберіг.

ВЧ НОМЕР_1 у відзиві також просила відмовити у задоволенні позову, так як позивач був заброньований до 19 квітня 2024 р., але на день мобілізації (8 травня 2024 р.) і на день зарахування до складу ВЧ НОМЕР_1 (18 липня 2024 р.) ані до ІНФОРМАЦІЯ_4 , ані до ВЧ НОМЕР_1 документи про бронювання позивача після 19 квітня 2024 р. не надходили.

Від третьої особи надійшли пояснення, згідно яких листом від 22 квітня 2024 р. АТ Зоря-Машпроект передало до ІНФОРМАЦІЯ_4 документи разом з наказом Міністерства економіки України від 17 квітня 2024 р. про бронювання працівників АТ Зоря-Машпроект, в тому числі і позивача. Вказаний лист було отримано відповідачем 1 23 квітня 2024 р. За таких обставин, третя особа своєчасно вжила всіх передбачених законодавством заходів з метою бронювання позивача.

Під час розгляду справи судом відмовлено в задоволенні заяви про забезпечення позову та вирішені клопотання представника позивача про витребування доказів.

Вирішуючи спір, суд враховує наступне.

Як слідує з матеріалів справи, ОСОБА_1 є працівником АТ Зоря-Машпроект та займає посаду начальника у відділі № 13 конструкторського відділення.

Відповідно до витягу з наказу Міністерства економіки України від 19 жовтня 2023 р. № 15641, ОСОБА_1 була надана відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації строком на 6 місяців, до 19 квітня 2024 р.

В подальшому, наказом Міністерства економіки України від 17 квітня 2024 р. № 9642 працівники АТ Зоря-Машпроект за списками погодженими з Генеральним штабом ЗСУ, в тому числі і ОСОБА_1 , були заброньовані шляхом надання відстрочки строком на 6 місяців.

Даний наказ разом із списками заброньованих 22 квітня 2024 р. третя особа передала до ІНФОРМАЦІЯ_4 .

В травні 2024 р. позивача було викликано до ІНФОРМАЦІЯ_4 для проходження військово-лікарської комісії, за результатами якої він був визнаний придатним до військової служби.

8 травня 2024 р. ІНФОРМАЦІЯ_3 видано спірний наказ № 127 Про призов військовозобов`язаних на військову службу під час введення воєнного стану в Україні, згідно з яким матроса ОСОБА_1 призвано на військову службу та направлено до ВЧ НОМЕР_3 .

18 липня 2024 р. наказом командира ВЧ НОМЕР_1 позивача було зараховано на посаду номера обслуги 2 гранатометного відділення гранатометного взводу вогневої підтримки 2 десантно-штурмового батальйону.

Спірні правовідносини між учасниками справи склались з приводу правомірності призову позивача на військову службу за мобілізацією та зарахування його до складу військової частини, враховуючи відстрочку через бронювання останнього.

Згідно з преамбулою Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», він встановлює правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні, визначає засади організації цієї роботи, повноваження органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також обов`язки підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності (далі - підприємства, установи і організації), повноваження і відповідальність посадових осіб та обов`язки громадян щодо здійснення мобілізаційних заходів.

За ст. 1 цього Закону, мобілізація - це комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано.

Загальна мобілізація проводиться одночасно на всій території України і стосується національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій (ст. 4 ч. 2 Закону).

Згідно зі ст. 65 Конституції України, захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.

Статтею 1 Указу Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 р. № 2102-ІХ, з 5 год. 30 хв. 24 лютого 2022 р. строком на 30 діб в Україні введено воєнний стан, строк дії якого неодноразово продовжувався.

Одночасно, ст. 1 Указу Президента України від 24 лютого 2022 р. № 65/2022 Про загальну мобілізацію, затвердженого Законом України від 3 березня 2022 р. № 2105-ІХ, постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію.

Відповідно до ст. 23 ч. 1 п. 1 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язані заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами і організаціями в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і перебувають на спеціальному військовому обліку.

Відповідно до п. 11 Порядку бронювання військовозобов`язаних за списком військовозобов`язаних під час дії воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 р. № 76 (далі - Порядок № 76), в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, з метою оформлення військовозобов`язаним відстрочок Мінекономіки надсилає рішення про бронювання військовозобов`язаних органам державної влади, іншим державним органам, якими подано списки, а також Генеральному штабу Збройних Сил (СБУ, Службі зовнішньої розвідки).

Генеральний штаб Збройних Сил (СБУ, Служба зовнішньої розвідки) у триденний строк доводить зазначене рішення до відома відповідних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (відповідного підрозділу Центрального управління та/або регіональних органів СБУ, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки).

Орган державної влади, інший державний орган, орган місцевого самоврядування, підприємство, установа і організація видає військовозобов`язаному витяг із зазначеного рішення за формою згідно з додатком 3.

Витяг, завірений підписом керівника та печаткою (у разі її наявності) відповідного органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи чи організації, є документом, що підтверджує надання військовозобов`язаному відстрочки.

Витяг видається військовозобов`язаному під розпис у відомості видачі бланків спеціального військового обліку, складеній за формою згідно з додатком 4.

Відповідно до наведених норм Порядку № 76, на підставі наказу Міністерства економіки України від 19 жовтня 2023 р. № 15641, ОСОБА_1 була надана відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації строком на 6 місяців, до 19 квітня 2024 р. та наданий відповідний витяг з цього наказу, який позивач долучив до позовної заяви.

В наступному, наказом Міністерства економіки України від 17 квітня 2024 р. № 9642 працівникам АТ Зоря-Машпроект, в тому числі і ОСОБА_1 , була надана відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації строком на 6 місяців.

Як слідує з вищенаведеного п. 11 Порядку № 76, доказом бронювання військовозобов`язаного є витяг з наказу Міністерства економіки України, який видається військовозобов`язаному.

За приписами ст. 74 ч. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

В матеріалах справи відсутні докази того, що позивач під час мобілізації 8 травня 2024 р. надав відповідачу 1 витяг з наказу Міністерства економіки України від 17 квітня 2024 р. № 9642, який є єдиним допустимим доказом бронювання позивача.

Також суд критично оцінює пояснення третьої особи про те, що нею до Інгульського РТЦК були своєчасно подані документи щодо бронювання ОСОБА_1 .

На підтвердження цієї обставини третя особа посилається на супровідний лист від 22 квітня 2024 р. № 04-86 на адресу відповідача 1, яким останньому були надіслані повідомлення та витяги про бронювання військовозобов`язаних працівників АТ Зоря-Машпроект, на якому міститься дата та підпис посадової особи Інгульського РТЦК.

Так, на цьому листі в правому нижньому куті стоїть дата 23.04.24 та підпис.

Будь яких розшифрувань підпису із зазначенням ПІБ особи, вказівки на її посаду в Інгульському РТЦК, відбитку штампу (печатки) цієї установи, присвоєння реєстраційного номеру вхідного документа, лист не містить.

Відповідно до Інструкції з діловодства у Збройних Силах України затвердженої наказом Головнокомандувача Збройних Сил України 31 січня 2024 р. № 40 (далі - Інструкція з діловодства):

ця Інструкція встановлює загальні вимоги до документування управлінської інформації та організації роботи з документами, створеними в паперовій та електронній формі в Апараті Головнокомандувача Збройних Сил України, Генеральному штабі Збройних Сил України, командуваннях видів, родів військ (сил) Збройних Сил України, органах військового управління, штабах угруповань військ (сил), військових частинах (установах) Збройних Сил України (далі - військові частини, установи), включаючи їх підготовку, реєстрацію, облік, зберігання і контроль за виконанням (п. 1.1.);

реєстрація документів в електронній та паперовій формах (далі - документи) усіх категорій полягає у створенні запису облікових даних про документ та оформленні РМК в електронній формі у СЕДО із зазначенням обов`язкових реквізитів, за допомогою яких фіксується факт створення, відправлення або одержання документа шляхом проставлення на ньому реєстраційного індексу з подальшим записом у РМК необхідних відомостей про документ. Реєстрація документів проводиться з метою забезпечення їх обліку, моніторингу стану виконанням і оперативним використанням наявної в документах інформації. Реєструються документи незалежно від способу їх доставки, передачі чи створення (п. 3.9.1.);

реєстрація вхідної кореспонденції здійснюється реєстратором лише після проведення попереднього розгляду документа. Не допускається проведення подвійної реєстрації електронного документа у системі електронного документообігу. На документ, що надійшов у паперовій формі, після реєстрації шляхом друку наноситься його штрих-код або QR-код, присвоєний системою електронного документообігу, та створюється фотокопія, яку реєстратор вносить до РМК (п. 3.9.1.1.).

Лист АТ Зоря-Машпроект від 22 квітня 2024 р. № 04-86 не відповідає вищенаведеним вимогам Інструкції з діловодства, а тому не може вважатись належним і допустимим доказом реєстрації в Інгульському РТЦК документів про бронювання позивача після 19 квітня 2024 р.

Таким чином, на момент винесення відповідачем 1 наказу про мобілізацію позивача (8 травня 2024 р.), до нього у встановленому порядку не надходили документи про бронювання позивача і останній не надавав витягу з наказу Міністерства економіки України про бронювання військовозобов`язаного.

Відповідно до ст. ст. 5 і 245 КАС України, передумовою скасування індивідуального рішення суб`єкта владних повноважень, є визнання його протиправним.

Суд не вбачає ознак протиправності в діях ІНФОРМАЦІЯ_4 , які полягають в прийнятті спірного наказу про мобілізацію позивача, так як на час його винесення відповідач 1 не мав інформації про бронювання ОСОБА_1 і позивач не надав доказів, які б доводили протилежне.

Стосовно другої вимоги позивача про визнання протиправним та скасування наказу ВЧ НОМЕР_1 , яким його зараховано до списків особового складу цієї частини, суд зазначає наступне.

Ця вимога є похідною від першої вимоги, так як пов`язана з нею єдиним обґрунтуванням - незаконною мобілізацією позивача у зв`язку з наявністю у нього відстрочки через бронювання.

Оскільки суд не вбачає підстав для задоволення першої вимоги, то і похідна вимога також не може бути задоволена.

Також суд враховує і наступне.

Статтею 1 Закону України Про військовий обов`язок і військову службу надано визначення таким поняттям, як військовозобов`язаний і військовослужбовець, а саме: військовослужбовці - особи, які проходять військову службу, а військовозобов`язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави.

Відповідно до ст. 24 ч. 1 п. 4 Закону України Про військовий обов`язок і військову службу початком проходження військової служби вважається день відправлення у військову частину з відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або день прибуття до Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідних підрозділів розвідувальних органів України - для громадян, призваних на військову службу під час мобілізації, на особливий період та на військову службу за призовом осіб офіцерського складу.

Таким чином, з 8 травня 2024 р. ОСОБА_1 проходить військову службу і має статус військовослужбовця.

Підстави звільнення з військової служби військовослужбовців, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації визначені ст. 26 ч. 4 п. 2 Закону України Про військовий обов`язок і військову службу і серед них така підстава як бронювання військовослужбовця відсутня.

Предметом регулювання ст. 23 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію є відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації.

Стаття 24 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію визначає мету бронювання військовозобов`язаних. За її змістом бронювання військовозобов`язаних, які перебувають у запасі, здійснюється в мирний та у воєнний час з метою забезпечення функціонування органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також підприємств, установ і організацій в особливий період.

Аналіз наведених норм свідчить про те, що відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації через бронювання та звільнення з військової служби під час мобілізації є різними правовими категоріями, які регулюються різними законами.

За колом осіб бронювання стосується тільки військовозобов`язаних і є підставою для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації. В свою чергу, звільнення з військової служби стосується військовослужбовців, тобто осіб, які проходять військову службу.

Отже, за змістом і метою бронювання військовозобов`язаних осіб не стосується правовідносин, пов`язаних зі звільненням військовослужбовців з військової служби.

Суд дійшов до висновку, що бронювання позивача після його фактичного призову на військову службу не може розглядатися як законна підстава для його звільнення з військової служби під час воєнного стану, шляхом скасування наказу військової частини про зарахування особи до її складу.

Такого правового висновку дійшов Верховний Суд у справі № 260/1851/22, який у відповідності до вимог ст. 242 КАС України суд враховує при розгляді цієї справи.

Таким чином, законодавством не передбачено звільнення з військової служби військовослужбовців, які проходять службу за призовом під час мобілізації, на підставі наказу про бронювання.

За таких обставин позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Судові витрати покладаються на позивача.

Керуючись ст. ст. 2, 19, 139, 241-246 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_4 ) до військової частини НОМЕР_1 ( АДРЕСА_2 , ЄДРПОУ НОМЕР_5 ) ІНФОРМАЦІЯ_2 ( АДРЕСА_3 , ЄДРПОУ НОМЕР_6 ) третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача акціонерне товариство "Науково-виробничий комплекс газотурбобудування "Зоря-Машпроект" (просп. Богоявленський, 42А, м. Миколаїв, 54018, ЄДРПОУ31821381), відмовити.

2. Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя А. О. Мороз

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.01.2025
Оприлюднено27.01.2025
Номер документу124672374
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо прийняття громадян на публічну службу, з них

Судовий реєстр по справі —400/9081/24

Рішення від 24.01.2025

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

Ухвала від 30.09.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні