Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13.01.2025 Справа №607/11384/24 Провадження №2/607/1114/2025
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
в складі:
головуючого судді Ромазана В.В.
з участю секретаря Бумба М.І.
представника позивача Микитюк І.С.
представника ОСОБА_1 ОСОБА_2
представника Головного управління
Держгеокадастру
в Тернопільській області Оленяка В.Я.
представника третьої особи Костіва М.Д.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду в м. Тернополі цивільну справу за позовом Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області до ОСОБА_1 , Головного УправлінняДержгеокадаструуТернопільській області, треті особи, які не заявляють вимог на предмет спору на стороні відповідача: Державний реєстратор Управління державної реєстрації Тернопільської міської ради Сливка Віталій Іванович, Товариство з обмеженою відповідальністю «СМП «Геодезія» провизнаннянезаконною, скасування державної реєстрації права власності на земельні ділянки та припинення права власності на них,-
В С Т А Н О В И В :
Позивач, Підгороднянська сільська рада Тернопільського району Тернопільської області звернулась в суд із позовом до ОСОБА_1 (надалі ОСОБА_1 ), Головного УправлінняДержгеокадаструуТернопільській області, треті особи, які не заявляють вимог на предмет спору на стороні відповідача: державний реєстратор Управління державної реєстрації Тернопільської міської ради Сливка Віталій Іванович (надалі ОСОБА_3 ), Товариство з обмеженою відповідальністю «СМП «Геодезія» (надалі ТзОВ «СМП «Геодезія») провизнаннянезаконною, скасування державної реєстрації права власності на земельні ділянки та припинення права власності на них, відповідно до якого просить визнати незаконною та скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6125286900:01:002:0273 площею 0,5609 га припинивши право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку кадастровий номер 6125286900:01:002:0273 площею 0,5609 га за реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 2683671761252; визнати незаконною та скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6125286900:01:002:0271 площею 0,1311 га припинивши право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку кадастровий номер 6125286900:01:002:0271 площею 0,1311 га за реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 2683678661252, а також стягнути судові витрати.
В обґрунтуваннязаявлених позовнихвимог,позивач вказуєна те,що напідставі заявигр. ОСОБА_1 від 16.12.2021р.позивачем якповноважним органомз питаньрегулювання земельнихвідносин,було прийняторішення №561від 23.12.2021р.«Про дозвілна розробленнядетального планутериторії» таостанньому наданодозвіл нарозроблення детальногоплану територіїзі зміноюцільового призначенняна земельнуділянку приватноїформи власностісільськогосподарського призначення - для ведення товарного виробництва площею 2,0647 га кадастровий номер 6125286900:01:002:0234, яка знаходиться в межах населеного пункту с.Підгороднє Тернопільського району Тернопільської області. 11.10.2022р. ОСОБА_1 подав до позивача на затвердження Детальний план території вказаної земельної ділянки зі зміною цільового призначення на забудовані землі. Рішенням Підгороднянської сільської ради №771 від 18.10.2022р. «Про затвердження детального плану території», затверджено детальний план території. 11.12.2023р. позивачу стало відомо про те, що гр. ОСОБА_1 здійснено поділ земельної ділянки кадастровий номер 6125286900:01:002:0234 площею 2,0647 га на 21 окрему земельну ділянку зі змінами цільового призначення, з присвоєнням окремих кадастрових номерів та реєстрацією права власності на кожну земельну ділянку. Із змісту листа Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області за №29-19-0.211-1168/2-24 від 15.03.2024р. позивачу стало відомо, що за даними Держгеокадастру інформація щодо зміни цільового призначення цієї земельної ділянки відсутня та вона була поділена на інші земельні ділянки, у тому числі із кадастровими номерами 6125286900:01:002:0273 площею 0,5609 га та номер 6125286900:01:002:0271 площею 0,1311 га. Документація із землеустрою, на підставі якої здійснено поділ земельної ділянки за кадастровим номером 6125286900:01:002:0234 у встановленому порядку розробником не передана до Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель. Позивач зазначив, що поділ земельної ділянки, яку було надано у власність ОСОБА_1 кадастровий номер 6125286900:01:002:0234 площею 2,0647 з цільовим призначенням для ведення товарного виробництва здійснено поділ на 21 земельну ділянку із зміною цільового призначення для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна земельна ділянка) на підставі детального плану території, без відповідного рішенняоргану місцевогосамоврядування.На вказаніспірні земельніділянки ОСОБА_1 18.01.2023зареєстроване правовласності.Позивач вказав,що згіднопункту 23розділу ХПерехідних положеньЗК України,до внесеннядо Державногоземельного кадаструвідомостей профункціональні зони,зміна цільовогопризначення земельнихділянок здійснюєтьсяза проектамиземлеустрою щодоїх відведення.Рішення прозміну цільовогопризначення земельнихділянок утаких випадкахприймається щодоземельних ділянокприватної важності сільськими,селищними,міськими радами,на територіїяких розташованавідповідна земельнаділянка.Проект землеустроющодо відведенняземельних ділянок,що передбачаєзміну цільовогопризначення земельноїділянки затверджуєтьсясільськими,селищними,міськими радами.На часзміни цільовогопризначення спірнихземельних ділянокдо Державногоземельного кадастру відомостіпро функціональнізони територійвнесено небуло.Відтак,для зміницільового призначенняземельної ділянкивласник земельноїділянки повиненбув розробитипроект землеустроющодо відведенняземельної ділянкита податийого назатвердження відповідноїради,що небуло зроблено ОСОБА_1 .Позивач зазначив,що технічнадокументація ізземлеустрою щодоподілу таоб`єднання земельнихділянок чидетальний плантериторії неможуть підмінятидокументацію ізземлеустрою длязміни цільовогопризначення земельноїділянки,а самепроект землеустроющодо відведенняземельних ділянокта затвердженняйого рішеннямвідповідної ради.Однак,проект землеустроющодо відведенняземельної ділянки,що передбачаєзміну цільовогопризначення земельноїділянки площею2,0647га чиутворення врезультаті їїподілу спірнихземельних ділянок, ОСОБА_1 на затвердженнядо Підгороднянськоїсільської радине подававсята рішенняпро йогозатвердження даноюсільською радоюне приймалось.Відтак,позивач вважає,що ОСОБА_1 незаконно зміненоцільове призначенняспірних земельнихділянок,утворених внаслідокподілу земельноїділянки кадастровий номер 6125286900:01:002:0234, без розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, що передбачає зміну їх цільового призначення та без затвердження позивачем. Позивач вважає, що внаслідок порушення ОСОБА_1 порядку зміни цільового призначення спірних земельних ділянок стало незаконне внесення Головним управлінням Держгеокадастру в Тернопільській області відомостей до земельного кадастру та реєстрація за ОСОБА_1 речових прав на спірні земельні ділянки державним реєстратором. Також, позивач вважає, що Головне управління Держгеокадастру в Тернопільській області здійснило державну реєстрацію зміни цільового призначення спірних земельних ділянок за відсутності розробленого та затвердженого проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, відтак, на думку позивача зазначене управління зобов`язане було відмовити у цьому. Тому, просить визнати незаконною та скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію спірних земельних ділянок з припиненням речових прав на дані земельні ділянки.
Ухвалою від 28.05.2024 у давній справі відкрито провадження та ухвалено проводити її розгляд у загальному порядку з призначенням підготовчого судового засідання.
ВідповідачГоловне УправлінняДержгеокадастру уТернопільській області13.06.2024подало відзивна позов,відповідно доякого позовне визнавта уйого задоволенніпросить відмовити.Так,зазначив,що детальний плантериторії розробляєтьсяза рішеннямвідповідної сільської,селищної,міськоїради зметою визначенняпланувальної організації,просторової композиціїі парламентівзабудови таландшафтної організаціїкварталу,макрорайону,іншої частинитериторії,призначених длякомплексної забудовичи реконструкціїта підлягаєстратегічній екологічнійоцінці. Рішенням сесіїПідгороднянської сільськоїради від23.12.2021№ 561«Про дозвілна розробленнядетального плану»,на підставізаяви ОСОБА_1 від 16.12.2021,надано дозвілна розробленнядетального планутериторії зізміною цільовогопризначення наземельну ділянкуплощею 2,0647га длябудівництва таобслуговування житловогобудинку,господарських будівельі спорудза рахунокземельної ділянки,яка перебуваєу йоговласності дляведення товарногосільськогосподарського виробництвана підставівитягу зДержавного реєструречових правна нерухомемайно прореєстрацію прававласності від15.12.2021№ 290472773,розташованої заадресою:село ПідгороднеТернопільського району,кадастровий номерземельної ділянки6125286900:01:002:0234.Відповідно допунктів 3,5даного рішеннязамовником зрозроблення детальногоплану територіївизначено виконавчийкомітет Підгороднянськоїсільської ради,а такожвказано нанеобхідність поданняна затвердженнядо сільськоїради детальногоплану територіїпісля йогообговорення нагромадських слуханнях.На підставіданого рішенняоргану місцевогосамоврядування у2022році ТОВ«СМП Геодезія»розроблено детальнийплан територіїземельної ділянкидля веденнятоварного сільськогосподарськоговиробництва зкадастровим номером6125286900:01:002:0234в межахнаселеного пунктус.Підгороднє натериторії Підгороднянськоїоб`єднаної територіальноїгромади Тернопільськогорайону Тернопільськоїобласті зізміною цільовогопризначення назабудовані землі.У подальшому,враховуючи протоколигромадських слуханьз питаньмістобудівної діяльності,протокол №2засідання архітектурно-містобудівноїради примістобудування таархітектури Тернопільськоїрайонної адміністраціївід 22.09.2022,рішенням сесіїПідгороднянської сільськоїради від18.10.2022№ 771затверджено детальнийплан територіїзі зміноюцільового призначенняна земельнуділянку площею2,0647га длябудівництва таобслуговування житловогобудинку,господарських будівельі спорудза рахунокземельної ділянки,яка перебуваєу власностігр. ОСОБА_1 для веденнятоварного сільськогосподарськоговиробництва напідставі витягуз Державногореєстру речовихправ нанерухоме майнопро реєстраціюправа власностівід 15.12.2021року №290472773розташованої заадресою:село ПідгороднеТернопільського району,кадастровий номерземельної ділянки-6125286900:01:002:0234.Нормами статті24Закону України«Про Державнийземельний кадастр»,в редакціїчинній намомент державноїреєстрації уДержавному земельномукадастрі земельнихділянок площею0,1311га закадастровим номером6125286900:01:002:0273та площею0,5609га закадастровим номером6125286900:01:002:0271передбачено,що державнареєстрація земельнихділянок здійснюєтьсядержавним кадастровимреєстратором центральногооргану виконавчоївлади,що реалізуєдержавну політикуу сферіземельних відносин. Так, 08.11.2022 до Державного земельного кадастру відділом № 1 Управління надання адміністративних послуг Головного управління внесено відомості про земельну ділянку площею 0,5609 га за кадастровим номером 6125286900:01:002:0273 з цільовим призначенням: категорія земель - землі житлової та громадської забудови, вид цільового призначення земельної ділянки - 02.01 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка), а також про земельну ділянку площею 0,1311 га за кадастровим номером 6125286900:01:002:0271 з цільовим призначенням: категорія земель - землі житлової та громадської забудови, вид цільового призначення земельної ділянки 02.12 земельні ділянки загального користування, які використовуються як внутрішньоквартальні проїзди, пішохідні зони. Вказані земельні ділянки утворено внаслідок поділу земельної ділянки за кадастровим номером 6125286900:01:002:0234. З огляду на наведене державну реєстрацію вищевказаних земельних ділянок у Державному земельному кадастрі здійснено відповідно до вимог Закону України «Про Державний земельний кадастр», на основі детального плану території, розробленого за наявності дозволу органу місцевого самоврядування та затвердженого Позивачем, тому відсутні підстави для визнання незаконною та скасування державної реєстрації земельних ділянки.
Позивач подав відповідь на відзив Головного Управління Держгеокадастру у тернопільській області у якому зазначив, що позовні вимоги у даній справі ґрунтувались на обставинах незаконної зміни цільового призначення спірних земельних ділянок, утворених внаслідок поділу земельної ділянки кадастровий номер 6125286900:01:002:0234, за відсутності законодавчо визначеної документації із землеустрою, а саме проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, що передбачає зміну цільового призначення земельної ділянки. Вважає, що зазначеним відповідачем не враховано пункт 23 розділу Х Перехідних положень ЗК України.
Представник відповідача ОСОБА_1 адвокат Гнатів О.Б. подала відзив на позов у якому позов не визнала, зазначивши, що дотримуючись діючого на той час законодавства, ОСОБА_1 отримав рішення сесії № 771 від 18.10.2022 року Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області про затвердження детального плану території зі зміною цільового призначення на земельну ділянку площею 2, 0647 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (дозвіл на розроблення детального плану території зі зміною цільового призначення надано рішенням сесії № 561 від 23.12.2021 року Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області) за рахунок земельної ділянки, яка перебуває у його власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 6125286900:01:002:0234. В подальшому, 08.11.2022 року, до Державного земельного кадастру Відділом №1 Управлінням надання адміністративних послуг Головного управління внесено відомості про земельну ділянку площею 0,5609 га за кадастровим номером 6125286900:01:002:0273 (з цільовим призначенням: категорія земель - землі житлової та громадської забудови, вид цільового призначення земельної ділянки - 02.01 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка), а також про земельну ділянку площею 0,1311 га за кадастровим номером 6125286900:01:002:0271 з цільовим призначенням: категорія земель - землі житлової та громадської забудови, вид цільового призначення земельної ділянки - 02.12 земельні ділянки загального користування, які використовуються як внутрішньоквартальні проїзди, пішохідні зони. Вказані земельні ділянки утворено внаслідок поділу земельної ділянки за кадастровим номером 6125286900:01:002:0234. Вважає, що державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,5609 га за кадастровим номером 6125286900:01:002:0273 та земельної ділянки площею 0,1311 га за кадастровим номером 6125286900:01:002:0271 проведено на законних підставах, даним земельним ділянкам надано цільове призначення на основі детального плану території, розробленого за наявності дозволу органу місцевого самоврядування, у відповідності до чинного законодавства, а тому скасовувати державну реєстрацію даних земельних ділянок, на його думку, не має підстав.
Позивачем відповідь на відзив ОСОБА_1 не подавався.
Представником третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору ТзОВ «СМП «Геодезія» надано письмові пояснення згідно із якими вважають, що позов до задоволення не підлягає. Так, TзOB «СМП Геодезія» на замовлення виконавчого комітету Підгороднянської сільської ради було розроблено містобудівну і землевпорядну документацію «Детальний план території земельної ділянки площею 2,0647 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 6125286900:01:002:0234 в межах населеного пункту с. Підгородне на території Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області зі зміною цільового призначення земельної ділянки» з врахуванням вимог законодавчої бази, яка діяла на час виготовлення документації. Відтак дотримуючись діючого на той час законодавства, ОСОБА_1 отримав рішенням сесії № 771 від 18.10.2022 року Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області про затвердження детального плану території зі зміною цільового призначення на земельну ділянку площею 2, 0647 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (дозвіл на розроблення детального плану території зі зміною цільового призначення надано рішенням сесії № 561 від 23.12.2021 року Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області) за рахунок земельної ділянки, яка перебуває у його власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 6125286900:01:002:0234.
Позивачем надано письмові пояснення з приводу обставин зазначених у поясненнях ТзОВ СМП «Геодезія», згідно якими представник Підгороднянської сільської ради серед іншого зазначив, що відповідно доч.1ст.19Закону України«Про регулюваннямістобудівної діяльності»детальний плантериторії деталізуєположення генеральногоплану населеногопункту абокомплексного планута визначаєпланувальну організаціюі розвитокчастини територіїнаселеного пунктуабо територіїза йогомежами беззміни функціональногопризначення цієїтериторії,з метоювизначення планувальноїорганізації,просторової композиціїі параметрівзабудови таландшафтної організаціїкварталу,мікрорайону,іншої частинитериторії,призначених длякомплексної забудовичи реконструкції,та підлягаєстратегічній екологічнійоцінці.За детальним планом зміна цільового призначення земельної ділянки не могла відбутись. На час виникнення спірних правовідносин документом по зміні цільового призначення земельних ділянок був проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (пункт 23 розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України, ч.1 ст.50 Закону України «Про землеустрій»). Як вбачається із витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 6125286900:01:002:0271 площею 0,1311 га та витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 6125286900:01:002:0273 площею 0,5609 га формування та державна реєстрація земельних ділянок у Державному земельному кадастрі відбулася не на підставі детального плану території, який затверджувався рішенням Підгороднянської сільської ради №771 від 18.10.2022р., а відповідно до Технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок від 21.10.2022р., розробником якої була ТзОВ «СМП Геодезія» та датою державної реєстрації спірних земельних ділянок була 08.11.2022р. Відомості про державну реєстрацію земельних ділянок на час затвердження детального плану території у справі відсутні і враховуючи дату державної реєстрації земельних ділянок 08.11.2022р., вони не могли бути у детальному плані, що затверджувався позивачем.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача державний реєстратор управління державної реєстрації Тернопільської міської ради Сливка В.І. письмових пояснень щодо позову не подавав.
30.08.2024 у даній справі закрито підготовче провадження, справу призначено для розгляду по суті.
Представник позивача Микитюк І.С. в судовому засіданні позов підтримала з підстав наведених у ньому, відповіді на відзив та письмових поясненнях та просить його задовольнити.
Представник Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Оленяк В.Я. щодо позову заперечив, просить відмовити у його задоволенні з підстав наведених у відзиві.
Представник відповідача ОСОБА_1 адвокат Гнатів О.Б. просить відмовити у задоволенні позову з підстав наведених у відзиві на позов.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійний х вимог на предмет спору на стороні відповідача ТзОВ «СМП Геодезія» Костів М.Д. вважає, що позов не підлягає до задоволення з підстав наведених у поданих ним письмових поясненнях.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача державний реєстратор Управління державної реєстрації Тернопільської міської ради Сливка В.І. вважає, що позов не підлягає до задоволення, оскільки свої дії щодо реєстрації спірних земельних ділянок за ОСОБА_1 вважає правомірними, такими, що відповідали вимогам закону.
Суд, дослідивши та оцінивши наявні у справі докази, встановив.
Як вбачається із витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №290472773 від 15.12.2021, ОСОБА_1 належить на праві власності земельна ділянка площею 2,0647 га, кадастровий номер 6125286900:01:002:0234, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2532833161040.
16.12.2021 ОСОБА_1 звернувся із письмовою заявою до Підгороднянської сільської ради Тернопільського району про надання дозволу на розробку детального плану території земельної ділянки площею 2,0647 га, яка перебуває у його власності та розташована в с.Підгорднє на території Тернопільського району, кадастровий номер 6125286900:01:002:0234.
Рішенням двадцятої сесії восьмого скликання Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області №561 від 23.12.2021 року «Про дозвіл на розроблення детального плану», надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення детального плану території зі зміною цільового призначення на земельну ділянку площею 2,0647 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд за рахунок земельної ділянки, яка перебуває у його власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на підставі витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 15.12.2021 №290472773 розташованої за адресою: село Підгороднє Тернопільського району, кадастровий номер 6125286900:01:002:0234. Пунктами 3-5 зазначеного рішення органу місцевого самоврядування визначено виконавчий комітет Підгороднянської сільської ради, замовником із розроблення детальних планів території, який після обговорення на громадських слуханнях подати на затвердження до сільської ради. Фінансування робіт із розроблення детальних планів території здійснити за кошти зацікавлених осіб, або за кошти не заборонених законодавством.
11.10.2022 ОСОБА_1 на адресу сільського голови Підгороднянської сільської ради подав письмову заяву у якій просив затвердити детальний план території земельної ділянки площею 2,0647 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 6125286900:01:002:0234 в межах населеного пункту с.Підгороднє на території Підгороднянської ОТГ Тернопільського району Тернопільської області зі зміною цільового призначення на забудову землі.
ТзОВ «СМП Геодезія» на замовлення виконавчого комітету Підгороднянської сільської ради у 2022 році розроблено детальний план території земельної ділянки площею 2,0647 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 6125286900:01:002:0234 в межах населеного пункту с.Підгороднє на території Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області зі зміною цільового призначення земельної ділянки. Зазначеним детальним планом було передбачено поділ означеної земельної ділянки на 24 окремих земельних ділянок, у тому числі спірних земельних ділянок площею 0,562 та 0,311 га відповідно.
Також, як вбачається із завдання на розроблення детального плану території зі зміною цільового призначення земельної ділянки площею 2,0647 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в с.Підгороднє Тернопільського району Тернопільської області (земельна ділянка ОСОБА_1 ) його затверджено сільським головою Підгороднянської сільської ради Чепраком С.
Як вбачається із додатків до вказаного детального плану, у ньому наявні копія протоколу громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення містобудівної документації «Детальний план території зі зміною цільового призначення під будівництво кварталу житлової забудови площею 2,0647 га кадастровий номер 6125286900:01:002:0234 у селі Підгороднє Тернопільського району Тернопільської області» від 07.03.2022, згідно якого вирішено, вважати громадське слухання щодо врахування громадських інтересів під час розроблення містобудівної документації а саме «Детальний план території зі зміною цільового призначення під будівництво кварталу житлової забудови площею 2,0647 га кадастровий номер 6125286900:01:002:0234 у селі Підгороднє Тернопільського району Тернопільської області» таким, що відбулося у відповідності до діючого законодавства, а також погоджено вказаний Детальний план та внести даний проект на затвердження сесією Підгороднянської сільської ради.
11.10.2022 ОСОБА_1 звернувся із заявою до позивача, у якій просив затвердити детальний план території земельної ділянки площею 2,0647 га для ведення товарного сіслькогосподарського виробництва із кадастровим номером 6125286900:01:002:0234 в межах населеного пункту с.Підгороднє на території Підгороднянської ОТГ Тернопільського району Тернопільської області зі зміною цільового призначення на забудову землі.
Рішенням тридцятої сесії восьмого скликання Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області №771 від 18.10.2022 року «Про затвердження детального плану території», вирішено затвердити детальний план території зі зміною цільового призначення на земельну ділянку площею 2,0647 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд за рахунок земельної ділянки, яка перебуває у його власності ОСОБА_1 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на підставі витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 15.12.2021 №290472773 розташованої за адресою: село Підгороднє Тернопільського району, кадастровий номер 6125286900:01:002:0234.
Зазначене рішення сесії Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області на даний час не скасовано та його не визнано недійсним.
Як вбачається із витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-00011919912024 від 15.05.2024, 08.11.2022 року до державного земельного кадастру відділом №1 Управління надання адміністративних послуг внесено відомості щодо земельної ділянки кадастровий номер 6125286900:01:002:0273 площею 0,5609, яка розташована в с.Підгороднє Тернопільського району Тернопільської області, у ньому зазначено: категорія земель: "Землі житлової та громадської забудови", вид цільового призначення "02.01 Для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка)", яку утворено внаслідок поділу земельної ділянки кадастровий номер 6125286900:01:002:0234 власником якої є ОСОБА_1 . У графі інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки зазначено Технічна (містобудівна) документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, 21.10.2022 ТзОВ «СМП «Геодезія»
Згідно із Інформацією із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 14.05.2024 №378364446, державним реєстратором Сливкою В.І. зареєстроване право власності на земельну ділянку кадастровий номер 6125286900:01:002:0273 площею 0,5609 за ОСОБА_1 .
Як вбачається із витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-0001229182024 від 20.05.2024, 08.11.2022 року до державного земельного кадастру відділом №1 Управління надання адміністративних послуг внесено відомості щодо земельної ділянки кадастровий номер 6125286900:01:002:0271 площею 0,1311, яка розташована в с.Підгороднє Тернопільського району Тернопільської області, у ньому зазначено: категорія земель: "Землі житлової та громадської забудови" , вид цільового призначення "02.12. земельні ділянки загального користування, які використовуються як внутрішньо квартальні проїзди, пішохідні зони", яку утворено внаслідок поділу земельної ділянки кадастровий номер 6125286900:01:002:0234 власником якої є ОСОБА_1 . У графі інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки зазначено Технічна (містобудівна) документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, 21.10.2022 ТзОВ «СМП «Геодезія»
Згідноіз Інформацієюіз Державногореєстру речовихправ нанерухоме майнота реєструправ власностіна нерухомемайно,Державного реєструІпотек,Єдиного реєструзаборон відчуженняоб`єктів нерухомогомайна щодооб`єкта нерухомогомайна від20.05.2024№379256440,державним реєстраторомСливкою В.І.зареєстроване правовласності наземельну ділянкукадастровий номер6125286900:01:002:0271 площею 0,1311 за ОСОБА_1 .
Відповідно до ч.ч.1,2 статті 18 ЗК України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Категорії земель України мають особливий правовий режим.
Статтею 19 ЗК України визначено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Частиною третьою статті 19 ЗК України (в редакції, чинній на момент розгляду справи) закріплено, що земельна ділянка, яка за основним цільовим призначенням належить до відповідної категорії земель, відноситься в порядку, визначеному цим Кодексом, до певного виду цільового призначення, що характеризує конкретний напрям її використання та її правовий режим.
Статтею 20 ЗК України врегульовано питання встановлення та зміни цільового призначення земельних ділянок.
Зокрема встановлено, що при встановленні цільового призначення земельних ділянок здійснюється віднесення їх до певної категорії земель та виду цільового призначення. При зміні цільового призначення земельних ділянок здійснюється зміна категорії земель та/або виду цільового призначення.
Віднесення земельних ділянок до певної категорії та виду цільового призначення земельних ділянок здійснюється щодо: земельних ділянок, якими розпоряджаються Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, - за рішенням відповідного органу; земельних ділянок приватної власності - їх власниками.
Змінацільового призначенняземельних ділянокдержавної такомунальної власності,віднесених докатегорій земельжитлової тагромадської забудови,земель промисловості,транспорту,електронних комунікацій,енергетики,оборони таіншого призначення,а такожземельних ділянок(крімземельних ділянок,розташованих натериторіях,об`єктахприродно-заповідногофонду,та земельнихділянок лісогосподарськогопризначення),на якихрозташовані будівлі,споруди,що єу приватнійвласності землекористувача,який використовуєземельні ділянкина правахпостійного користування,оренди,емфітевзису,суперфіцію,може здійснюватисяземлекористувачем.У такомуразі змінацільового призначенняземельної ділянкине потребуєприйняття рішеньВерховної РадиАвтономної РеспублікиКрим,Ради міністрівАвтономної РеспублікиКрим,органу виконавчоївлади таоргану місцевогосамоврядування,який здійснюєрозпорядження відповідноюземельною ділянкою.Категорія земельта видцільового призначенняземельної ділянкивизначаються вмежах відповідноговиду функціональногопризначення території,передбаченого затвердженимкомплексним планомпросторового розвиткутериторії територіальноїгромади абогенеральним планомнаселеного пункту.При внесеннідо Державногоземельного кадаструвідомостей провстановлення абозміну цільовогопризначення земельноїділянки належністьземельної ділянкидо відповідноїфункціональної зонивизначається заданими Державногоземельного кадастру. Відомості про цільове призначення земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру.
Частиною 6 статті 20 ЗК України, у редакції на момент виникнення спірних правовідносин, встановлено, що зміна цільового призначення земельної ділянки не потребує:
розроблення документаціїіз землеустрою(крімвипадків формуванняземельної ділянкиіз земельдержавної такомунальної власності,не сформованиху земельніділянки); прийняття рішень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування (крім рішень про встановлення і зміну цільового призначення земельних ділянок, розпорядження якими здійснюють такі органи).
До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить, у тому числі: розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою; вирішення земельних спорів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону тощо (стаття 12 ЗК України).
Частина 1 статті 79-1 Земельного кодексу України, у редакції виникнення спірних правовідносин, встановлює, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Частинами2-6статті 79-1ЗК Українивстановлено,що формуванняземельних ділянокздійснюється: упорядку відведенняземельних ділянокіз земельдержавної такомунальної власності; шляхомподілу чиоб`єднанняраніше сформованихземельних ділянок; шляхомвизначення межземельних ділянокдержавної чикомунальної власностіза проектамиземлеустрою щодовпорядкування територійнаселених пунктів,проектами землеустроющодо впорядкуваннятериторії длямістобудівних потреб,проектами землеустроющодо приватизаціїземель державнихі комунальнихсільськогосподарських підприємств,установ таорганізацій; шляхомінвентаризації земельу випадках,передбачених законом; запроектами землеустроющодо організаціїтериторії земельнихчасток (паїв); зазатвердженими комплекснимипланами просторовогорозвитку територіїтериторіальних громад,генеральними планаминаселених пунктів,детальними планамитериторії. Сформованіземельні ділянкипідлягають державнійреєстрації уДержавному земельномукадастрі. Земельнаділянка вважаєтьсясформованою змоменту присвоєнняїй кадастровогономера. Формуванняземельних ділянок(крімвипадків,визначених участинах шостій-сьомій цієїстатті)здійснюється запроектами землеустроющодо відведенняземельних ділянок. Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.
Частиною 10 зазначеної статті Закону передбачено, що державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Так, відповідно до пункту 3 частини 1 статті 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, ним визначено, що детальний план території - одночасно містобудівна документація на місцевому рівні та землевпорядна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території.
Частиною 1 статті 19 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» визначено, що детальний план території деталізує положення генерального плану населеного пункту або комплексного плану та визначає планувальну організацію і розвиток частини території населеного пункту або території за його межами без зміни функціонального призначення цієї території. Детальний план території розробляється з урахуванням обмежень у використанні земель, у тому числі обмежень використання приаеродромної території, встановлених відповідно доПовітряного кодексу України.Детальний планрозробляється зметою визначенняпланувальної організації,просторової композиціїі параметрівзабудови таландшафтної організаціїкварталу,мікрорайону,іншої частинитериторії,призначених длякомплексної забудовичи реконструкції,та підлягаєстратегічній екологічнійоцінці. Детальні плани територій одночасно з їх затвердженням стають невід`ємними складовими генерального плану населеного пункту та/або комплексного плану.
Частинами 2, 3 зазначеної статті Закону передбачено, що детальний плантериторії повиненмістити відомостіпро межіта правовірежими всіхрежимоутворюючих об`єктівта всіхобмежень увикористанні земель(утому числіобмежень увикористанні земельу сферізабудови),встановлених доабо підчас розробленняпроекту. Розробником детального плану території може бути суб`єкт господарювання, який має право здійснювати розроблення містобудівної документації відповідно доЗакону України"Про архітектурну діяльність" та документації із землеустрою відповідно доЗакону України"Про землеустрій". Детальний план території повинен містити відомості, передбачені статтею 45-1 Закону України «Про землеустрій».
Частиною 8 зазначеної статті Закону передбачено, що детальний план території розглядається і затверджується сільською, селищною, міською радою протягом 30 днів з дня його подання.
Стаття 1 Закону України «Про землеустрій», який визначає правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою і спрямований на регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування, у редакції чинній на момент виникнення правовідносин, визначає, що документація із землеустрою (землевпорядна документація) - затверджені в установленому порядку текстові та графічні матеріали, якими регулюється використання та охорона земель державної, комунальної та приватної власності, а також матеріали обстеження і розвідування земель тощо.
Поряд із цим стаття 25 зазначеного Закону установлює, що документація із землеустрою розробляється в електронній та паперовій формах у вигляді схеми,ми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Особливим видом такої документації є документація із землеустрою, яка одночасно є містобудівною документацією, - комплексні плани просторового розвитку територій територіальних громад, генеральні плани населених пунктів, детальні плани територій. Затверджена документація із землеустрою є публічною та загальнодоступною.
Види документаціїіз землеустрою: а)схеми землеустроюі техніко-економічніобґрунтування використаннята охорониземель адміністративно-територіальниходиниць; а-1)проекти землеустроющодо встановленнямеж територійтериторіальних громад; б)проекти землеустроющодо встановлення(зміни)меж адміністративно-територіальниходиниць; б-1)містобудівна документація,яка одночасноє документацієюіз землеустрою(комплексніплани просторовогорозвитку територійтериторіальних громад,генеральні планинаселених пунктів,детальні планитериторій); в)проекти землеустроющодо організаціїі встановленнямеж територійприродно-заповідногофонду таіншого природоохоронногопризначення,оздоровчого,рекреаційного,історико-культурного,лісогосподарського призначення,земель водногофонду таводоохоронних зон,обмежень увикористанні земельта їхрежимоутворюючих об`єктів; г)проекти землеустроющодо приватизаціїземель державнихі комунальнихсільськогосподарських підприємств,установ таорганізацій;ґ)проекти землеустроющодо відведенняземельних ділянок; д)проекти землеустроющодо впорядкуваннятериторії длямістобудівних потреб; е)проекти землеустрою,що забезпечуютьеколого-економічнеобґрунтування сівозмінита впорядкуванняугідь; є)проекти землеустроющодо впорядкуваннятериторії населенихпунктів; ж)проекти землеустроющодо організаціїтериторії земельнихчасток (паїв); з)робочі проектиземлеустрою; і)технічна документаціяіз землеустроющодо встановлення(відновлення)меж земельноїділянки внатурі (намісцевості); ї)технічна документаціяіз землеустроющодо встановленнямеж частиниземельної ділянки,на якупоширюються правасуборенди,сервітуту; й)технічна документаціяіз землеустроющодо поділута об`єднанняземельних ділянок; к)технічна документаціяіз землеустроющодо інвентаризаціїземель; л)технічна документаціяіз землеустроющодо резервуванняцінних длязаповідання територійта об`єктів; м) технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж режимоутворюючих об`єктів культурної спадщини.
Види документації із землеустрою та їх склад встановлюються виключно цим Законом.
Відповідність документації із землеустрою положенням нормативно-правових актів, норм і правил у сфері землеустрою засвідчується сертифікованим інженером-землевпорядником, який відповідає за якість робіт із землеустрою:
у паперовій формі - підписом та особистою печаткою;
в електронній формі - накладанням кваліфікованого електронного підпису відповідно до вимогЗакону України"Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".
Згідно статті 45-1 Закону України «Про землеустрій», комплексний планпросторового розвиткутериторії територіальноїгромади,генеральний планнаселеного пункту,детальний плантериторії єодночасно документацієюіз землеустроюта містобудівноюдокументацією намісцевому рівні. Комплекснийплан просторовогорозвитку територіїтериторіальної громади,генеральний планнаселеного пункту,детальний плантериторії можетакож передбачати,у томучислі формування земельних ділянок комунальної власності територіальної громади, щодо території якої розроблена відповідна документація.
Уразі формуванняземельної ділянкиабо внесеннявідомостей проземельну ділянкудо Державногоземельного кадаструкомплексний планпросторового розвиткутериторії територіальноїгромади,генеральний планнаселеного пункту,детальний плантериторії такожвключає: а)відомості прообчислення площіземельної ділянки; б)кадастровий планземельної ділянки; в) матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість);
г)перелік обмеженьу використанніземельних ділянок; ґ)акт приймання-передачімежових знаківна зберігання; д) акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель (за наявності).
Порядком розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації, затверджений постановою КМ України №926 від 21.09.2021, яким керувався орган місцевого самоврядування, тобто позивач, здійснюючи затвердження детального плану територій зі зміною цільового призначення на земельну ділянку, площею 2,0647 га, яка належала ОСОБА_1 , визначено склад, зміст, механізм розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації на місцевому рівні: комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту, детального плану території, а також склад, зміст та порядок розроблення історико-архітектурного опорного плану населеного пункту (надалі Порядок).
Так,відповідно допункту 30розділу «Видимістобудівної документаціїна місцевомурівні,підстави прийняттярішення щодоїх розроблення,оновлення тавнесення змін»даного Порядкуу редакціїчинній намомент спірнихправовідносин,детальний плантериторії розробляєтьсяз метою,у томучислі: забезпеченнякомплексності забудовитериторії; деталізаціїпланувальної структуритериторії,просторової композиції,параметрів забудовита ландшафтноїорганізації частинитериторії населенихпунктів аботериторії заїх межами; визначенняпараметрів забудовиокремих земельнихділянок; визначеннямістобудівних умовта обмежень; визначеннярозподілу територійзгідно збудівельними нормамивідповідно довстановленого комплекснимпланом,генеральним планомнаселеного пунктуфункціонального призначення,режиму тапараметрів забудовитериторії; обґрунтування потреб у формуванні нових земельних ділянок, формування земельних ділянок та визначення їх цільового призначення, відображення існуючих земельних ділянок та їх функціонального використання.
Згідно із абзацом 11 частини першої статті 15 Закону України "Про Державний земельний кадастр", до Державного земельного кадастру включаються зокрема, відомості про цільове призначення земельної ділянки (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель).
Пункт "а" і "б" частини другої статті 21 Закону України "Про Державний земельний кадастр" передбачають, що відомсті про цільове призначення земельних ділянок вноситься до Державного земельного кадастру: а) щодо категорії земель: - на підставі відповідної документації із землеустрою, яка розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються; - на підставі заяви власника (розпорядника, у визначених законом випадках - користувача) земельної ділянки та комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту - щодо земельних ділянок, цільове призначення яких змінюється на підставі технічної документації; - на підставі технічної документації із землеустрою - щодо інвентаризації земель; б) щодо виду цільового призначення в межах певної категорії земель: - на підставі відповідної документації із землеустрою, що розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються; - на підставі заяви вланика (розпорядника, у визначених законом випадках - користувача) земельної ділянки відповідно до комплексного просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту.
Частиною 3 статті 21 Зкону України "Про Державний земельний кадастр", встановлено, що відомості про функціональні зони до Державного земельного кадастру на підставі затверджених комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад, генеральних планів населених пунктів.
Отже, за змістом статтей 15, 21 Закону України "Про Державний земельний кадастр" відомості про цільове призначення земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру щодо категорії земель та щодо виду використання земельної ділянки в межах певної категорії земель.
Частиною 2 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр», в редакції чинній на момент здійснення державної реєстрації спірних земельних ділянок передбачено, що державна реєстрація земельних ділянок здійснюється державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Частиною 4 зазначеного Закону передбачено, що для державної реєстрації земельної ділянки державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються:
заява заформою,встановленою центральниморганом виконавчоївлади,що забезпечуєформування державноїполітики усфері земельнихвідносин; документаціяіз землеустрою,що єпідставою дляформування земельноїділянки,в електроннійформі таформі електронногодокумента. Уразі якщовідповідно дозакону поділ,об`єднання земельнихділянок здійснюютьсяза погодженнямз органамивиконавчої влади,органами місцевогосамоврядування,фізичними чиюридичними особами,до заявипро державнуреєстрацію земельноїділянки,сформованої врезультаті поділуабо об`єднанняземельних ділянок,також додаютьсядокументи,що належнимчином підтверджуютьтаку згоду. Заява з доданими документами надсилається заявником засобами телекомунікаційного зв`язку.
Державний кадастровийреєстратор,який здійснюєдержавну реєстраціюземельних ділянок,протягом чотирнадцятиднів здня реєстраціїзаяви: перевіряєвідповідність документіввимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації (частина 5 ст.24 зазначеного Закону).
Частиною 6статті 24Закону України«Про державнийземельний кадастр»передбачено,що підставоюдля відмовиу здійсненнідержавної реєстраціїземельної ділянкиє: подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі;
невідповідність поданихдокументів вимогамзаконодавства; знаходженняв межахземельної ділянки,яку передбачаєтьсязареєструвати,іншої земельноїділянки абоїї частини. Відмовав державнійреєстрації земельноїділянки зпідстав,не передбаченихцією частиною,заборонена. Державнийкадастровий реєстраторзазначає вичерпнийперелік підставдля відмовиу державнійреєстрації земельноїділянки. У разі повторного подання заяви про державну реєстрацію земельної ділянки не допускається відмова у здійсненні державної реєстрації з підстав, не зазначених у раніше наданій відмові (крім неусунення чи усунення не в повному обсязі заявником причин, що стали підставою для попередньої відмови, або якщо підстави для відмови у державній реєстрації виникли після попередньої відмови).
При здійсненні державної реєстрації земельної ділянки їй присвоюється кадастровий номер (частина 9 статті 24 вказаного Закону).
За нормоюстатті 125 ЗК України, відповідно до пункту 3статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Стаття 14 Конституції Українипередбачає, що право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідностатті 41 Конституції Україниправо приватної власності набувається в порядку визначеному законом. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Аналогічне правило закріплено в частині 1статті 153 ЗК України, за якою власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим кодексом та іншими законами України.
Згідно із ч.ч. 1, 2 статті 78 Земельного кодексу України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
Частиною 1 статті 316 ЦК України визначено, що правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Частинами 1,2 статті 321 ЦК України передбачено, що право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом.
Відповідно до положень частини третьої статті 12, частини першої статті 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності (частина перша та третя статті 13 ЦПК України).
Частиною шостою статті 81 ЦПК України передбачено, що доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Згідно із частиною першою статті 76 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування (частина перша статті 77 ЦПК України).
Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи (стаття 79 ЦПК України).
Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування (частина перша статті 80 ЦПК України).
За змістом частин першої-третьої статті 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Суд, заслухавши пояснення сторін та їх представників, дослідивши та оцінивши матеріали справи, а також надані сторонами докази, у їх сукупності, вважає, що позов Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області до ОСОБА_1 , Головного УправлінняДержгеокадаструуТернопільській області, треті особи, які не заявляють вимог на предмет спору на стороні відповідача: Державний реєстратор Управління державної реєстрації Тернопільської міської ради Сливка В.І., ТзОВ «СМП «Геодезія» провизнаннянезаконною, скасування державної реєстрації права власності на земельні ділянки та припинення права власності на них, не підлягає до задоволення. Відмовляючи у задоволенні позову, суд зазначає, що як вбачається із наведених та встановлених ним обставин, відповідач ОСОБА_1 16.12.2021 звернувся до позивача із заявою, у які просив надати дозвіл на розробку детального плану території належної йому земельної ділянки площею 2,0647 га та яку було прийнято Підгороднянською сільською радою. В подальшому, 23.12.2021 року на підставі рішення сесії Підгороднянської сільської ради №561, позивачем надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення детального плану території із зміною цільового призначення на земельну ділянку площею 2,0647 га та обговорення детального плану території на громадських слуханнях. При цьому, у зазначеному рішенні не міститься вимог позивача про необхідність виготовлення ним проекту земелеустрою на земельну ділянку із зміною її цільового призначення. Після розроблення ТзОВ «СМП «Геодезія» містобудівної та землевпорядної документації, а саме «Детального плану території земельної ділянки площею 2,0647 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 6125286900:01:002:0234 в межах населеного пункту с.Підгороднє на території Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області зі зміною цільового призначення земельної ділянки», замовником якого виступав виконавчий комітет Підгороднянської сільської ради, яким було передбачено поділ означеної земельної ділянки на нові земельні ділянки, у тому числі утворення спірних земельних ділянок площею 0,562 та 0,311 га та проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення містобудівної документації, що підтверджено протоколом від 07.03.2022, рішенням сесії Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області №771 від 18.10.2022 року, з урахуванням поданої заяви ОСОБА_1 від 11.10.2022, вирішено затвердити зазначений детальний план та який є документацією із земелеустрою. При цьому, суд констатує, що зазначені рішення сесії органу місцевого самоврядування на момент розгляду справи є чинними. Також, суд вважає, що дії державного реєстратора Управління державної реєстрації Тернопільської міської ради, яким проведено державну реєстрацію спірних земельних ділянок не суперечили вимогам ст.24 Закону України «Про державний земельний кадастр», та проведені на підставі технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, яку попередньо було затверджено позивачем зазначеним рішенням сесії №771 від 18.10.2022 року. Крім цього, суд зазначає, що дії Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, яким було внесено відомості про спірні земельні ділянки до Державного земельного кадастру із зазначенням їх виду цільового призначення "Землі житлової і громадської забудови "02.01.Для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка)" щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6125286900:01:002:0273, та "Землі житлової і громадської забудови. 02.12 Земельні ділянки загального користування, які використовуються як внутрішньоквартальні проїзди, пішохідні зони" щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6125286900:01:002:0271 на підставі поданої ОСОБА_1 технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки кадастровий номер 6125286900:01:002:0234, на момент розгляду даної справи, не визнані судом протиправними та є чинними. Отже в Державному земельному кадастрі щодо спірних земельних ділянок на момент розгляду справи міститься інформація про їх цільове призначення, а саме за видом цільового призначення 02.01 та 02.12, категорії земель "Землі житлової та громадської забудови". Таким чином, за наведених обставин, суд не вбачає підстав для визнання незаконною та скасування державної реєстрації спірних земельних ділянок із припиненням на них права власності ОСОБА_1 , а відтак задоволення позову Підгороднянської сільської ради.
На підставі наведеного, керуючись ст.ст. 4, 13, 82, 141, 263, 265 ЦПК України, суд,
У Х В А Л И В:
У задоволенні позову Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області до ОСОБА_1 , Головного УправлінняДержгеокадаструуТернопільській області, треті особи, які не заявляють вимог на предмет спору на стороні відповідача: Державний реєстратор Управління державної реєстрації Тернопільської міської ради Сливка Віталій Іванович, Товариство з обмеженою відповідальністю «СМП «Геодезія» провизнаннянезаконною, скасування державної реєстрації права власності на земельні ділянки та припинення права власності на них, відмовити у повному обсязі.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Рішення судуможе бутиоскаржене доТернопільського апеляційногосуду шляхомподачі апеляційноїскарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення повного рішення суду.
Рішення суду у повному обсязі виготовлене 23.01.2025 року.
Реквізити сторін:
Позивач: Підгороднянська сільська рада Тернопільського району Тернопільської області, (місцезнаходження: вул..Бережанська, 70 с.Підгороднє Тернопільський район, Тернопільська область, 47751, ЄДРПОУ 14029197);
Відповідач: ОСОБА_1 , (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 );
Відповідач: Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області (міцезнаходження:вул..Лисенка, 20а, м.Тернопіль, 46002, ЄДРПОУ 39766192);
Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:
-Державний реєстратор Управління державної реєстрації Тернопільської міської ради Сливка Віталій Іванович (вул..Шевченка,3 м.Тернопіль, 46001);
-Товариство з обмеженою відповідальністю «СМП «Геодезія» (місцезнаходження: вул..Фабрична,6 місто Тернопіль, 46000, ЄДРПОУ 37710829)
Головуючий суддяВ. В. Ромазан
Суд | Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 13.01.2025 |
Оприлюднено | 28.01.2025 |
Номер документу | 124680767 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Ромазан В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні