ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27.01.2025м. ДніпроСправа № 904/5303/24
до Акціонерного товариства "ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ"
про стягнення 121 980 грн.
Суддя Манько Г.В.
Представники:
Без виклику сторін.
СУТЬ СПОРУ:
Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом про стягнення з акціонерного товариства "ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ" штрафу у розмірі 121 980 грн. та судові витрати у справі.
Позивач надав відповідь на відзив у якій просив суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі. Заперечував щодо зменшення штрафу.
Відповідач надав відзив на позов у якому просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог. Заявив клопотання про зменшення штрафу.
У відповідності до приписів ст. 252 Господарського процесуального кодексу України справу розглянуто в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами оскільки предметом позову є стягнення грошової суми, розмір якої не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб та характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі не вимагають проведення судового засідання з повідомленням сторін.
У судовому засіданні на підставі ст.ст. 232, 233 Господарського процесуального кодексу України судом прийнято рішення.
Розглянувши наявні матеріали справи, дослідивши надані докази, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
06.09.2024р. за накладною №46971800 зі станції Кривий Ріг регіональної філії «Придніпровська залізниця» AT «Укрзалізниця» відправником акціонерним товариством «Південний гірничо-збагачувальний комбінат» було відправлено вагон №68189075 з вантажем - гематит (концентрат залізорудний).
Станція призначення - ст. Чорноморська регіональної філії «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця».
Одержувач вантажу - ТОВ «Трансінвестсервіс».
Під час заповнення зазначених накладної, відповідачем була зазначена маса вантажу в вагоні №68189075 - 71000,0 кг.
При контрольному зважуванні поїзду на тензодинамічних вагах на станції Тимково встановлено нерівномірне навантаження на 2-й візок 4000,0 кг. При огляді з оглядового мосту візуально вантаж навантажено відносно торцевих дверей рівномірно. При огляді в парку станції спільно з працівником ОВР, при замірі скользунів 1-й візок - ліва сторона - 7мм, права - 6 мм, 2-й візок - ліва сторона -5 мм, права - 4 мм. Перекосу кузова немає. Колісні пари відповідають вимогам інструкції ЦВ 0043. Безпеці руху не загрожує. Ці факти відображено в акті загальної форми №2827 від 07.09.2024р. по ст. Тимково.
При проходженні вантажу на динамічних тензометричних вагах по ст. Подільськ була виявлена невідповідність маси вантажу в одному з вагонів по даній відправці: у вагоні 68189075 за даними ТДВВ підозра на повздовжнє зміщення центру маси вантажу більше допустимих норм. Згідно протоколу зважування поїзда на динамічних тензометричних вагах різниці завантаження візків 7300 кг. Вагон відчеплений на перевірку. Про що 07.09.2024 на ст. Подільськ був складений акт загальної форми №3049, яким була засвідчена комерційна несправність, код 9271002.
08.09.2024р. на ст. Подільськ складено акт загальної форми №20195, згідно якого після зважування на справних статичних вагах виявлено перевантаження понад вантажопідйомність вагону 600 кг. Вагон відчеплений для усунення комерційної несправності. Повздовжнє зміщення центру маси вантажу більше допустимих норм. Після зважування на справних статичних вагах в вагоні - різниця центру маси вантажу більше допустимих норм. Після зважування на справних статистичних вагах в вагоні різниця завантаження візків 7200,0 кг, перевищення навантаження на візок понад половину вантажопідйомності вагона 3900,0 кг.
На станції Подільськ було здійснено контрольне зважування зазначеного вагону на справних повірених вагонних вагах та було виявлено невідповідність маси вантажу порівняно з перевізними документами, про що 08.09.2024р. складено комерційний акт №406802/39.
Відповідно до комерційного акту №406802/39: встановлено, що на підставі акту загальної форми ст. Подільськ №3049 від 07.09.2024 вагон №68189075 по відправці вказаній на звороті даного акта був поданий на комісійне зважування, за документами зазначено: вантаж - гематит, нт - 71000,0 кг, тара - 22500,0 кг, вантажопідйомність - 71,0 тн. При комісійному зважуванні на справних повірених вагонних електромеханічних вагах ВВ 150-Е ст. Подільськ (повірка 09.05.2024) виявлено: вантаж гематит - маса брутто - 94100,0 кг, тара - 22500,0 кг, нетто - 71600,0 кг, що більше ваги вказаної в документі на 600,0 кг. Поверх вантажопідйомності вагону на 600,0 кг. Навантаження в вагоні нижче бортів 120-140 см., пагорбові. Течі вантажу по ст. Подільськ немає. Вагон технічно справний. Вагон був відчеплений для усування комерційної несправності.
18 вересня 2024р. був складений акт загальної форми №20208, відповідно до якого силами працівників станції Подільськ усунена комерційна несправність. 600кг надлишку понад вантажопідйомність перевантажено в вагон №63779113. Вагон слідує до станції призначення. Також 18.09.2024 на ст. Подільськ був складений акт №39 про надлишок вантажу в вагоні, згідно якого перевищення понад вантажопідйомність вагона усунено, надлишок вантажу перевантажено у вагон №63179113. Вагони слідують на станцію призначення.
Після усунення комерційної несправності відчеплений вагон та надлишок у вагоні відправлені на ст.. Чорноморська на підставі накладних 42033258 та 42034116.
На станції Чорноморська вантаж виданий згідно перевізного документа.
Згідно приписів Статуту залізниць України накладна це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до Статуту та Правил перевезення і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.
Відповідно до ст. 37 Статуту залізниць України та приписів Правил приймання вантажів до перевезення маса вантажу визначається відправником, про спосіб визначення маси відправник зазначає у накладній.
Згідно приписів Правил оформлення перевізних документів графи перевізних документів «маса вантажу визначена відправником», заповнюються вантажовідправником.
Згідно ст.24 Статуту залізниць України передбачено, що вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній.
Згідно накладної №46971800 вантаж завантажений у вагон засобами відправника.
Статтею 122 Статуту залізниць України передбачено, що за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порту стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.
Відповідно до ст. 118 Статуту залізниць України за пред`явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.
Згідно приписів ст. 129 Статуту залізниць України, обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Провізна плата згідно накладної 46971800 по вагону №6819075 складає 24396 грн.
Під час розгляду спарви встановлено, що в сформованій накладній №46971800 у графі 26 "Спосіб визначення маси" зазначено, що масу визначено "на вагонних вагах (150 тн), заводський №1638500117, №1027, вантажовідправником", в відомостях вагонів зазначена маса вугілля у вагоні №68189075 в обсязі 71000,0 кг. До відзиву на позовну заяву Відповідачем додана копія технічного паспорту засобу ваговимірювальної техніки №0014 та протокол зважування партії завантажених вагонів. В протоколі зважування зазначається час проведення зважування 06.09.2024, в тому рахунку вагону №68189075 - 11:49:44. Відомості в накладну відповідачем внесені 06.09.2024 о 19:46, тобто через 8 годин з моменту проведення зважування. Що саме відбувалось з вантажем в цей період -невідомо, маса вантажу могла змінюватись до моменту прийняття вагону залізницею. Залізниця вправі перевіряти дані, зазначені відправником у залізничній накладній, але не зобов`язана перевіряти масу усіх вантажів, які вона приймає до перевезення. Згідно з п. 40 Правил приймання вантажів до перевезення, вантажі, завантажені відправником у вагони відкритого типу приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагонів, вантажу, його маркування та кріплення у вагонах без перевірки маси та кількості вантажу. Приписи чинного законодавства України свідчать про відсутність у залізниці обов`язку перевіряти відповідність вказаних відправником у накладній даних вантажу при прийнятті його до перевезення; при цьому, вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній. Ввиявлена вага згідно з комерційним актом більше маси вантажу, вказаної у накладній, виявлений надлишок був перевантажний в інший вагон згідно акту №39 від 18.09.2024. Комерційний акт складається для засвідчення таких обставин: а) невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах; б) у разі виявлення вантажу, багажу чи вантажобагажу без документів або документів без вантажу, багажу чи вантажобагажу; в) псування, пошкодження вантажу, багажу і вантажобагажу; г) повернення залізниці вкраденого вантажу, багажу або вантажобагажу. Залізниця зобов`язана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу. В усіх інших випадках обставини, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу і вантажобагажу і які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, оформляються актами загальної форми. При складанні актів загальної форми від 07.09.2024 на ст. Тимково та від 07.09.2024 №3049 на ст. Подільськ була засвідчена комерційна несправність - підозра за зміщення центру маси вантажу більше допустимих норм та відчеплено вагон для подальшої перевірки. При цьому зважування вагону проводилось на динамічних тензометричних вагах. Тензометричні вагонні ваги призначені для повісного зважування у русі без розчеплення складу порожніх та навантажених вагонів усіх типів, в т.ч. цистерн з наливними вантажами, реєстрації маси кожного вагона і маси складу, визначення повздовжнього зміщення центра тяжіння вагону тощо. Дані ваги використовуються залізницями для власних потреб з метою визначення загальної маси вантажу та можливого відхилення від зазначеної маси вантажу в перевізних документах. В разі невідповідності результатів зважування на вагонних динамічних вагах перевізним документам більше 4% в порівнянні з даними, вказаними у накладній, вагони відчіпляються для повторного зважування на вагах для статичного зважування з граничною похибкою, яка встановлена для окремих видів вантажів чинними нормативними документами, що й було зроблено на ст. Подільськ та зафіксовано вже у складеному комерційному акті. До матеріалів справи разом з позовною заявою надавався технічний паспорт на вагонні ваги по ст. Подільськ, на яких проводилось зважування відчепленого вагона з відмітками про проведення державної повірки 09.05.2024р.
Відповідно до вимог ст.ст. 525, 526 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Господарський суд не вбачає підстав, визначених приписами ст. 551 Цивільного кодексу України щодо зменшення штрафу.
Наявні у справі докази є підставою для задоволення позовних вимог.
Згідно вимог ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на сторони пропорційно задоволених позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 123, 129, 232, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ :
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з акціонерного товариства «Південний гірничо-збагачувальний комбінат» (50026, Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, ідентифікаційний код 00191000) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Єжи Гедройця 5, ідентифікаційний код 40075815) в особі регіональної філії "Одеська залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця" (65012, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19, ідентифікаційний код ВП 40081200) 121980 грн. штрафу, судовий збір 2422,40 грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили у відповідності до приписів ст. 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено в порядку та строк, передбачений ст. ст. 254, 256 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено 27.01.2025
Суддя Г.В. Манько
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 27.01.2025 |
Оприлюднено | 28.01.2025 |
Номер документу | 124685476 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі перевезення, транспортного експедирування, з них залізницею, з них |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні