Рішення
від 20.11.2024 по справі 911/2241/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" листопада 2024 р. м. Київ Справа № 911/2241/24

Господарський суд Київської області у складі судді Рябцевої О.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін матеріали справи

за позовом Державного підприємства «Міжнародний аеропорт «Бориспіль», Київська обл., Бориспільський р-н., с. Гора

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Аерохендлінг», Київська обл., Бориспільський р-н., Бориспіль-7

про стягнення 95263,23 грн.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Державне підприємство «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» звернулось до господарського суду Київської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Аерохендлінг» про стягнення 95263,23 грн., з яких 59338,92 грн. боргу, 2187,16 грн. 3 % річних, 5607,05 грн. інфляційних втрат та 28130,10 грн. пені.

Позовні вимоги (з урахуванням письмових пояснень) обґрунтовано тим, що в порушення взятих на себе зобов`язань на умовах Договору № 02.5-14/1-226 від 25.07.2017 р. про відшкодування витрат Балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг орендарю, укладеного між позивачем та відповідачем, відповідач не сплатив на користь позивача плату за отримані послуги за договором за період лютий - грудень 2022 р., січень - грудень 2023 р., січень березень 2024 р., що призвело до виникнення заборгованості в сумі 59338,92 грн. Враховуючи наявну заборгованість відповідача, позивачем на підставі п. 4.2 Договору нараховано 28130,10 грн. пені та на підставі ст. 625 Цивільного кодексу України нараховано 2187,16 грн. 3 % річних, 5607,05 грн. інфляційних втрат.

Ухвалою господарського суду Київської області від 18.09.2024 р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі; розгляд справи постановлено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи; встановлено відповідачу строк протягом 15 днів з дня отримання ухвали про відкриття провадження у справі для надання до суду: заяви із запереченнями проти розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження; клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін; відзиву на позов з документальним обґрунтуванням його висновків.

Клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідно до ч. 5 ст. 252 ГПК України сторонами до суду не подано.

Відповідач не скористався правом, наданим ст. 165 ГПК України, та відзив до суду не надіслав, хоча про розгляд справи в порядку ч. 5 ст. 252 ГПК України відповідач був належним чином повідомлений відповідно до п. 2 ч. 6 ст. 242 ГПК України, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа.

Відповідно до ч. 2 ст. 178 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши докази та оцінивши їх в сукупності суд

ВСТАНОВИВ:

11.05.2017 між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Київській області (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Аерохендлінг» (орендар) було укладено договір оренди № 1975 індивідуально визначеного (нерухомого) майна, що належить до державної власності.

Наказом Фонду державного майна України від 05.08.2019 № 786 «Про реорганізацію регіональних відділень Фонду державного майна України» утворено Регіональне відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях, реорганізувавши шляхом злиття Регіональне відділення Фонду державного майна України по Київській області, Регіональне відділення Фонду державного майна України по Черкаській області та Регіональне відділення Фонду державного майна України по Чернігівській області.

Зазначеним наказом встановлено, що Регіональне відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях є правонаступником майна, прав та обов`язків, зокрема Регіональною відділення Фонду державного майна України по Київській області.

Відповідно до п. 1.1 договору (в редакції додаткової угоди № 1 від 05.06.2020 р. до договору) орендодавець передає, а орендар приймає у строкове платне користування державне нерухоме майно приміщення № 33, № 34 на 1-му поверсі будівлі Лабораторного корпусу АТБ (№ 47526) загальною площею 22,3 кв. м, що розміщене за адресою: Київська обл., м. Бориспіль, ДП «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» та перебуває на балансі ДП «МА «Бориспіль», вартість якого визначена згідно з висновком про вартість майна станом на 29.02.2020 р. і становить за незалежною оцінкою 864420,00 грн без врахування ПДВ.

Згідно з п. 2.1 договору орендар вступає у строкове платне користування майном у термін, указаний у договорі, але не раніше дати підписання сторонами цього договору та акта приймання-передачі майна.

Пунктом 5.11 договору встановлено, що орендар зобов`язується здійснювати витрати, пов`язані з утриманням орендованого майна, та протягом 15 робочих днів після підписання цього договору укласти з балансоутримувачем орендованого майна договір про відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого майна та надання комунальних послуг орендарю.

11.05.2017 р. Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Київській області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Аерохендлінг» підписано акт приймання-передачі орендованого майна, відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування державне нерухоме майно приміщення № 33, № 34 на 1-му поверсі будівлі Лабораторного корпусу АТБ (№ 47526) загальною площею 22,3 кв. м, що розміщене за адресою: Київська обл., м. Бориспіль, ДП «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» та перебуває на балансі ДП «МА «Бориспіль».

28.12.2020 р. Товариством з обмеженою відповідальністю «Аерохендлінг» та Державним підприємством «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» підписано акт приймання-передачі орендованого майна, відповідно до якого 30.11.2020 р. орендар здав, а балансоутримувач прийняв державне нерухоме майно приміщення № 33, № 34 на 1-му поверсі будівлі Лабораторного корпусу АТБ (№ 47526) загальною площею 22,3 кв. м, що перебуває на балансі ДП «МА «Бориспіль».

11.05.2017 між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Аерохендлінг» (орендар) було укладено договір оренди № 1976 нерухомого або іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить до державної власності, який в подальшому викладений в новій редакції від 09.08.2021 р.

Відповідно до п. 4.1 договору від 09.08.2021 р. (змінювані умови договору) та п. 1.1 договору (незмінювані умови договору) орендодавець і балансоутримувач передають, а орендар приймає у строкове платне користування індивідуально визначене майно приміщення № 343 на 2-му поверсі пасажирського терміналу «D» (інв. № 47578) площею 21,3 кв. м, що розміщене за адресою: Київська обл., Бориспільський р-н, Бориспіль-7.

Згідно з п. 12.1 договору від 09.08.2021 р. (змінювані умови договору) цей договір діє до 10.03.2025 р. включно.

11.05.2017 р. Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Київській області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Аерохендлінг» підписано акт приймання-передачі орендованого майна, відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування державне нерухоме майно приміщення № 343 на 2-му поверсі пасажирського терміналу «D» (інв. № 47578) площею 21,3 кв. м, що розміщене за адресою: Київська обл., м. Бориспіль, ДП «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» та перебуває на балансі ДП «МА «Бориспіль».

11.05.2017 між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Аерохендлінг» (орендар) було укладено договір оренди № 1977 нерухомого або іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить до державної власності, який в подальшому викладений в новій редакції від 09.08.2021 р.

Відповідно до п. 4.1 договору від 09.08.2021 р. (змінювані умови договору) та п. 1.1 договору (незмінювані умови договору) орендодавець і балансоутримувач передають, а орендар приймає у строкове платне користування частину приміщення № 77 на 4-му поверсі пасажирського терміналу «D» (інв. № 47578) площею 14,0 кв. м, що розміщене за адресою: Київська обл., Бориспільський р-н, Бориспіль-7.

Згідно з п. 12.1 договору від 09.08.2021 р. (змінювані умови договору) цей договір діє до 10.03.2025 р. включно.

11.05.2017 р. Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Київській області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Аерохендлінг» підписано акт приймання-передачі орендованого майна, відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування державне нерухоме майно частину приміщення № 77 на 4-му поверсі пасажирського терміналу «D» (інв. № 47578) площею 14,0 кв. м, що розміщене за адресою: Київська обл., м. Бориспіль, ДП «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» та перебуває на балансі ДП «МА «Бориспіль».

25.07.2017 р. між Державним підприємством «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» (балансоутримувач) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Аерохендлінг» (орендар) було укладено договір № 02.5-14/1-226 про відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг орендарю.

Відповідно до п. 1.1 договору у зв`язку з наданням орендарю в строкове платне користування приміщення № 33, № 34 загальною площею 22,3 кв. м на 1-му поверсі будівлі лабораторного корпусу АТБ для розміщення виробничого персоналу (без права розміщення офісних приміщень); приміщення № 343 площею 21,3 кв. м на 2-му поверсі пасажирського терміналу «D» для розміщення виробничого персоналу (без права розміщення офісних приміщень); частини приміщення № 77 площею 14,0 кв. м на 4-му поверсі пасажирського терміналу «D» для розміщення роздягальні (без права розміщення офісних приміщень) балансоутримувач надає, а орендар приймає послуги, перелік та вартість яких встановлені в таблицях 1.1, 1.2, 1.3 пп. 1.1.1 договору.

Підпунктом 1.1.2 п. 1.1 договору встановлено, що балансоутримувач забезпечує технічну можливість для під`єднання обладнання орендаря до електричних мереж балансоутримувача з метою передачі орендарю електричної енергії, а орендар відшкодовує витрати балансоутримувача за цінами (тарифами), встановленими уповноваженим органом державної влади (НКРЕКП). Найменування послуг та порядок обчислення обсягу спожитої електричної енергії визначені в таблиці № 2.

Згідно з пп. 1.1.3 п. 1.1 договору орендар щорічно сплачує балансоутримувачу компенсацію земельного податку за звітний рік за оренду майна. Сума компенсації розраховується пропорційно площі орендованого майна. Сплата відбувається в термін, визначений п. 2.2.2 договору.

Пунктом 1.2 договору встановлено, що нарахування ПДВ здійснюється в порядку, визначеному чинним законодавством України.

Розмір оплати за послуги залежить від фактичного їх об`єму, тарифів та витрат балансоутримувача, пов`язаних з обсягом послуг в період їх надання, якості послуг та інших випадків, передбачених чинним законодавством України (п. 1.4 договору).

Відповідно до п. 1.5 договору при порушенні балансоутримувачем умов договору щодо ненадання або надання не в повному обсязі послуг, зниження їх якості, сторони протягом двох календарних днів після порушення складають та підписують акт-претензію, в якому зазначаються терміни, види відхилення показників у наданні послуг тощо. Балансоутримувач протягом 3 робочих днів після підписання акта-претензії вирішує питання про перерахунок платежів або видає орендарю обґрунтовану письмову відмову в задоволенні його претензій.

Згідно з п. 1.9 договору вартість послуг може змінюватись у разі зміни витрат балансоутримувача, пов`язаних з наданням цих послуг, та інших випадках, передбачених чинним законодавством України. Балансоутримувач зобов`язаний повідомити орендаря у письмовій формі (рекомендованим листом з повідомленням або вручити уповноваженій особі під розписку, - такий лист буде вважатися невід`ємною частиною договору) не пізніше, ніж за 15 календарних днів до введення її в дію, а орендар зобов`язаний прийняти її для розрахунків. При цьому сторони визнають юридичну чинність такого листа та не здійснюють жодних дій щодо внесення змін в договір.

Якщо не пізніше ніж за 5 календарних днів до дня введення нової вартості в дію орендар не повідомить письмово балансоутримувача про відмову прийняття до розрахунку нової вартості послуг, вона вважається прийнятою.

Відповідно до пп. 2.1.1 п. 2.1 договору балансоутримувач зобов`язується надати орендарю визначені договором послуги.

Згідно з пп. 2.1.6 п. 2.1 договору балансоутримувач зобов`язується щомісяця, до 10 числа місяця, наступного за звітним, виставляти орендарю рахунок-фактуру за надані послуги за звітний місяць та складати акт приймання-здачі виконаних послуг, який є контрольним та звітним документом сторін щодо надання-отримання послуг та їх якості.

Підпунктом 2.2.1 п. 2.2 договору встановлено, що орендар зобов`язується своєчасно здійснювати розрахунки за договором.

Відповідно до пп. 2.2.2 п. 2.2 договору орендар зобов`язується щомісяця, з 10 числа місяця, що слідує за звітним, самостійно одержувати в бухгалтерії балансоутримувача рахунки-фактури та акти. Орендар несе відповідальність за вчасне отримання рахунків-фактур та актів. Датою отримання рахунків-фактур та актів вважається 10 число кожного місяця незалежно від дати їх фактичного отримання. Сплата рахунку здійснюється орендарем до 20 числа того ж місяця.

Підписані акти орендар зобов`язаний повернути в бухгалтерію балансоутримувача протягом 5-ти робочих днів з дати його отримання або надати в цей строк вмотивовану відмову від його підписання. Якщо протягом 5-ти робочих днів акти не будуть повернуті балансоутримувачу та не надана в цей строк вмотивована відмова від їх підписання, вони вважаються підписаним сторонами.

Акти підписуються керівниками сторін або призначеними керівниками повноважними особами (за умови надання документів про надання таких повноважень).

Підписання актів орендарем є підтвердженням відсутності претензій до якості наданих послуг.

Згідно з пп. 2.2.13 п. 2.2 договору орендар зобов`язується надавати балансоутримувачу перелік електрообладнання та кількість працюючих згідно прикладеної до договору форми (додаток № 1).

У разі зміни кількості працюючих в орендованому об`єкті та/або кількості, потужності, режиму роботи електрообладнання, своєчасно підготувати новий перелік, підписати відповідальною особою, та передати в службу головного енергетика балансоутримувача для внесення відповідних змін в договір щодо передачі орендарю величини потужності електричної енергії та забезпечення його працівників санітарно-гігієнічними умовами праці.

Підпунктом 3.1.4 п. 3.1 договору встановлено, що балансоутримувач має право вимагати від орендаря своєчасної оплати згідно з п. 2.2.2 договору.

Згідно з п. 6.1 договору договір набирає чинності з дати його підписання сторонами та діє до 10.04.2020 р. Датою підписання договору вважається пізніша дата, якщо договір підписувався сторонами окремо.

У разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору протягом одного місяця після закінчення строку його чинності, договір вважається продовженим на кожний наступний рік на тих самих умовах (п. 6.3 договору).

21.03.2019 р. між Державним підприємством «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Аерохендлінг» було укладено додаткову угоду № 1 до договору № 02.5-14/1-226 від 25.07.2017 р. про відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг орендарю.

Пунктом 2 додаткової угоди № 1 сторони узгодили викласти таблиці №№ 1.1, 1.2, 1.3 та 2 розділу І «Предмет і ціна договору» договору в редакції, вказаній в цьому пункті.

Відповідно до таблиці 1.2 у приміщенні № 343 площею 21,3 кв. м на 2-му поверсі пасажирського терміналу «D» балансоутримувач надає, а орендар приймає наступні послуги:

- постачання теплової енергії за 1 Гкал; обсяг наданих послуг в місяць визначається розрахунковим шляхом за 21,3 кв. м ? 1,491 Гкал; вартістю 2080,00 грн без ПДВ;

- забезпечення санітарно-гігієнічних умов праці одного працівника за місяць; обсяг наданих послуг в місяць: 1 працівник; вартістю 42,00 грн без ПДВ;

- прибирання виробничих приміщень в терміналі «D» за один квадратний метр в місяць; обсяг наданих послуг в місяць: 21,3 кв. м; вартістю 30,00 грн без ПДВ;

- прибирання та вивезення твердих побутових відходів за 1 куб.м; обсяг наданих послуг в місяць: 0,04 куб. м; вартістю 110,00 грн без ПДВ.

Відповідно до таблиці 1.3 у частині приміщення № 77 площею 14,0 кв. м на 4-му поверсі пасажирського терміналу «D» балансоутримувач надає, а орендар приймає наступні послуги:

- постачання теплової енергії за 1 Гкал; обсяг наданих послуг в місяць визначається розрахунковим шляхом за 14,0 кв. м ? 0,98 Гкал; вартістю 2080,00 грн без ПДВ;

- забезпечення санітарно-гігієнічних умов праці одного працівника за місяць; обсяг наданих послуг в місяць: 1 працівник; вартістю 42,00 грн без ПДВ;

- прибирання виробничих приміщень в терміналі «D» за один квадратний метр в місяць; обсяг наданих послуг в місяць: 14,0 кв. м; вартістю 30,00 грн без ПДВ;

- прибирання та вивезення твердих побутових відходів за 1 куб.м; обсяг наданих послуг в місяць: 0,04 куб. м; вартістю 110,00 грн без ПДВ.

Відповідно до таблиці 2 балансоутримувач надає, а орендар приймає послугу з відшкодування вартості спожитої електричної енергії у приміщенні № 343 площею 21,3 кв. м на 2-му поверсі пасажирського терміналу «D» згідно з показниками електролічильника кВт/год, а в частині приміщення № 77 площею 14,0 кв. м на 4-му поверсі пасажирського терміналу «D» до встановлення електролічильника розрахунковим шляхом за 57 кВт/год.

Пунктом 3 додаткової угоди № 1 сторони узгодили викласти, зокрема пункт 1.9 розділу 1 «Предмет і ціна договору» договору в наступній редакції:

« 1.9 вартість (ціна) послуг може змінюватись у разі зміни витрат балансоутримувача, пов`язаних з наданням цих послуг, та інших випадках, передбачених чинним законодавством України. Балансоутримувач зобов`язаний повідомити орендаря у письмовій формі (рекомендованим листом з повідомленням, електронною поштою або вручити уповноваженій особі під підпис) не пізніше, ніж за 15 календарних днів до введення їх в дію, а орендар зобов`язаний прийняти їх для розрахунків. Даний лист буде вважатися невід`ємною частиною договору. При цьому сторони визнають юридичну чинність такого листа та не здійснюють жодних дій щодо внесення змін в договір.

Якщо не пізніше ніж за 5 календарних днів до дня введення нової вартості в дію орендар не повідомить письмово балансоутримувача про відмову прийняття до розрахунку нової вартості послуг, вона вважається прийнятою.».

Пунктом 4 додаткової угоди № 1 сторони узгодили викласти пункт 2.1.6 розділу 2 «Обов`язки сторін» договору в наступній редакції:

« 2.1.6 балансоутримувач зобов`язується щомісяця, до 10 числа місяця, наступного за звітним, виставляти орендарю рахунки-фактури за надані послуги за звітний місяць та складати акти приймання-здачі виконаних послуг, які є контрольними та звітними документами сторін щодо надання-отримання послуг та їх якості.».

Пунктом 5 додаткової угоди № 1 сторони узгодили викласти пункт 2.2.2 розділу 2 «Обов`язки сторін» договору в наступній редакції:

« 2.2.2 орендар зобов`язується щомісяця, з 10 числа місяця, що слідує за звітним, самостійно одержувати в бухгалтерії балансоутримувача рахунки, акти та раз на рік рахунок-фактуру на оплату земельного податку згідно з п. 1.1.3 договору. Орендар несе відповідальність за вчасне отримання рахунків та актів. Датою отримання рахунків та актів вважається 10 число кожного місяця незалежно від дати їх отримання. Сплата рахунків здійснюється орендарем до 20 числа того ж місяця. Підписані акти орендар зобов`язаний повернути в бухгалтерію балансоутримувача протягом 5-ти робочих днів з дати їх отримання або надати в цей строк вмотивовану відмову від їх підписання. Якщо протягом 5-ти робочих днів акти не будуть повернуті балансоутримувачу та не надана в цей строк вмотивована відмова від їх підписання, вони вважаються підписаним сторонами.

Акти підписуються керівниками сторін або призначеними керівниками повноважними особами (за умови надання документів про надання таких повноважень).

Підписання актів орендарем є підтвердженням відсутності претензій до якості наданих послуг.».

Пунктом 8 додаткової угоди № 1 сторони узгодили викласти пункт 6.4 розділу 6 «Строк чинності, умови припинення дії договору» договору в наступній редакції:

« 6.4 договір припиняє свою дію, зокрема п. 6.4.1 з дати припинення орендних відносин по договорам оренди №№ 1975, 1976, 1977 від 11.05.2017 р., що підтверджується підписанням відповідних актів приймання-передачі орендованого майна (з урахуванням положень п. 2.2.19 договору). Датою припинення дії договору вважається дата останнього акта приймання-передачі орендованого майна».

Листами про зміну вартості послуг від 27.10.2021 р. № 25-22/1-316, від 04.01.2022 р. № 19-22/1-223, від 30.12.2022 р. № 37-22-356, від 12.10.2023 р. № 25-22/1-379 позивач повідомляв відповідача про зміну вартості послуг.

Відповідно до частини 1 статті 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Згідно з ч. 1 ст. 903 Цивільного кодексу України якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

Позивачем у період з лютого 2022 р. по березень 2024 р. було виставлено відповідачу рахунки-фактури на оплату наданих послуг за період з лютого 2022 р. по березень 2024 р. згідно договору № 02.5-14/1-226 від 25.07.2017 р. про відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг орендарю на загальну суму 60500,93 грн.

Також, позивачем були складені акти здачі-приймання робіт (надання послуг) за період з лютого 2022 р. по березень 2024 р. згідно з договором № 02.5-14/1-226 від 25.07.2017 р.

Водночас, позивачем були також складені акти, якими відкореговано вартість послуг в бік збільшення та в бік зменшення за загальний період з лютого 2022 р. по березень 2024 р., як стверджує позивач, на суму 1162,01 грн.

Проте, у матеріалах справи відсутній акт, яким відкореговано вартість послуг в бік збільшення за надані послуги у вересні 2023 р. (рахунок № 898/154 від 30.09.2023 р.) на суму 82,08 грн, та акт, яким відкореговано вартість послуг в бік зменшення за надані послуги у грудні 2023 р. (рахунок № 898/204 від 31.12.2023 р.) на суму -23,26 грн.

На підтвердження обсягів спожитої теплової енергії та електричної енергії позивачем надані відомості про споживання теплової енергії субспоживачами, відомості про споживання електроенергії сторонніми організаціями через мережі ДП «МА «Бориспіль» та звіти про об`єми збирання та перевезення побутових відходів і великогабаритних відходів з території ДП «МА «Бориспіль».

Як вже зазначалось, пунктом 2.2.2 договору № 02.5-14/1-226 від 25.07.2017 р. про відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг орендарю в редакції додаткової угоди № 1 від 21.03.2019 р. сторони узгодили, що орендар зобов`язується щомісяця, з 10 числа місяця, що слідує за звітним, самостійно одержувати в бухгалтерії балансоутримувача рахунки, акти та раз на рік рахунок-фактуру на оплату земельного податку згідно з п. 1.1.3 договору. Орендар несе відповідальність за вчасне отримання рахунків та актів.

Датою отримання рахунків та актів вважається 10 число кожного місяця незалежно від дати їх отримання.

Підписані акти орендар зобов`язаний повернути в бухгалтерію балансоутримувача протягом 5-ти робочих днів з дати їх отримання або надати в цей строк вмотивовану відмову від їх підписання. Якщо протягом 5-ти робочих днів акти не будуть повернуті балансоутримувачу та не надана в цей строк вмотивована відмова від їх підписання, вони вважаються підписаним сторонами.

Акти здачі-приймання робіт (надання послуг) згідно з договором № 02.5-14/1-226 від 25.07.2017 р. за період лютого 2022 р. по березень 2024 р. відповідачем не підписані.

Матеріали справи не містять доказів складення відповідачем актів-претензій в порядку п. 1.5 договору та/або направлення на адресу позивача мотивованої відмови від писання актів, як і доказів оплати вартості наданих позивачем послуг. Також матеріали справи не містять письмових відмов відповідача від прийняття до розрахунку нової вартості послуг. Крім того, матеріали справи не містять листа відповідача про зміну переліку електрообладнання та кількості працюючих.

Таким чином, згідно з п. 2.2.2 договору акти здачі-приймання робіт (надання послуг) за період з лютого 2022 р. по березень 2024 р. вважаються підписаними сторонами.

Як вже зазначалось, пунктом 2.2.2 договору № 02.5-14/1-226 від 25.07.2017 р. про відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг орендарю в редакції додаткової угоди № 1 від 21.03.2019 р. сторони узгодили, що сплата рахунків здійснюється орендарем до 20 числа того ж місяця, в якому отримано рахунки.

Водночас, згідно зі ст. 253 Цивільного кодексу України перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок.

Відповідно до ч. 5 ст. 254 Цивільного кодексу України якщо останній день строку припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, що визначений відповідно до закону у місці вчинення певної дії, днем закінчення строку є перший за ним робочий день.

Таким чином, у відповідача виникло зобов`язання з оплати наданих позивачем послуг за договором № 02.5-14/1-226 від 25.07.2017 р. до 20 числа місяця, в якому отримано рахунки, окрім рахунків-фактур: № 898/70 від 28.02.2022 р., № 897/123 від 28.02.2022 р., № 897/124 від 28.02.2022 р., № 897/577 від 31.07.2022 р., № 897/578 від 31.07.2022 р., № 898/263 від 31.07.2022 р., № 897/980 від 31.10.2022 р., № 897/981 від 31.10.2022 р., № 897/914 від 31.10.2022 р., № 898/322 від 31.10.2022 р., № 897/319 від 30.04.2023 р., № 897/320 від 30.04.2023 р., № 898/68 від 30.04.2023 р., № 897/691 від 31.07.2023 р., № 897/692 від 31.07.2023 р., № 898/124 від 31.07.2023 р., № 897/1404 від 31.12.2023 р., № 897/1405 від 31.12.2023 р., № 897/1464 від 31.12.2023 р., № 898/204 від 31.12.2023 р., № 897/692 від 31.03.2024 р., № 897/693 від 31.03.2024 р. та № 898/43 від 31.03.2024 р., оскільки останні дні оплати по вказаним рахункам припадали на вихідні дні.

Частиною 1 ст. 530 Цивільного кодексу України передбачено, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Матеріали справи не містять доказів сплати відповідачем вартості наданих позивачем послуг за період з лютого 2022 р. по березень 2024 р.

Отже відповідач є таким, що прострочив виконання зобов`язання з оплати наданих позивачем послуг за договором № 02.5-14/1-226 від 25.07.2017 р. з 21 числа того ж місяця, в якому отримано рахунки, а рахунків-фактур № 898/70 від 28.02.2022 р., № 897/123 від 28.02.2022 р., № 897/124 від 28.02.2022 р. з 22.03.2022 р., рахунків-фактур № 897/577 від 31.07.2022 р., № 897/578 від 31.07.2022 р., № 898/263 від 31.07.2022 р. з 23.08.2022 р., рахунків-фактур № 897/980 від 31.10.2022 р., № 897/981 від 31.10.2022 р., № 897/914 від 31.10.2022 р., № 898/322 від 31.10.2022 р. з 22.11.2022 р., рахунків-фактур № 897/319 від 30.04.2023 р., № 897/320 від 30.04.2023 р., № 898/68 від 30.04.2023 р. з 23.05.2023 р., рахунків-фактур № 897/691 від 31.07.2023 р., № 897/692 від 31.07.2023 р., № 898/124 від 31.07.2023 р. з 22.08.2023 р., рахунків-фактур № 897/1404 від 31.12.2023 р., № 897/1405 від 31.12.2023 р., № 897/1464 від 31.12.2023 р., № 898/204 від 31.12.2023 р. з 23.01.2024 р., рахунків-фактур № 897/692 від 31.03.2024 р., № 897/693 від 31.03.2024 р. та № 898/43 від 31.03.2024 р. з 23.04.2024 р.

Згідно з положеннями статей 525, 526 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Звертаючись із позовом, позивач просив стягнути з відповідача 59338,92 грн боргу, проте оскільки у матеріалах справи відсутній акт, яким відкореговано вартість послуг в бік збільшення за надані послуги у вересні 2023 р. (рахунок № 898/154 від 30.09.2023 р.) на суму 82,08 грн, то обґрунтованою та доведеною є заборгованість відповідача у сумі 59256,84 грн.

Оскільки заборгованість відповідача перед позивачем у сумі 59256,84 грн за надані послуги на час прийняття рішення не погашена, а розмір вказаної заборгованості відповідає фактичним обставинам справи, то позовна вимога про стягнення з відповідача на користь позивача 59338,92 грн заборгованості підлягає частковому задоволенню у сумі 59256,84 грн.

Також, позивач просить стягнути з відповідача 2187,16 грн 3 % річних та 5607,05 грн інфляційних втрат.

Згідно з ч. 2 ст. 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Позивач просить стягнути з відповідача 2187,16 грн 3 % річних, нарахованих на заборгованість відповідача з урахуванням дат виникнення заборгованості за загальний період з 21.03.2022 р. по 29.07.2024 р.

Наданий позивачем розрахунок 3 % річних є неправильним. Як вже зазначалось, відповідач є таким, що прострочив виконання зобов`язання з оплати наданих позивачем послуг за договором № 02.5-14/1-226 від 25.07.2017 р. з 21 числа того ж місяця, в якому отримано рахунки, а рахунків-фактур № 898/70 від 28.02.2022 р., № 897/123 від 28.02.2022 р., № 897/124 від 28.02.2022 р. з 22.03.2022 р., рахунків-фактур № 897/577 від 31.07.2022 р., № 897/578 від 31.07.2022 р., № 898/263 від 31.07.2022 р. з 23.08.2022 р., рахунків-фактур № 897/980 від 31.10.2022 р., № 897/981 від 31.10.2022 р., № 897/914 від 31.10.2022 р., № 898/322 від 31.10.2022 р. з 22.11.2022 р., рахунків-фактур № 897/319 від 30.04.2023 р., № 897/320 від 30.04.2023 р., № 898/68 від 30.04.2023 р. з 23.05.2023 р., рахунків-фактур № 897/691 від 31.07.2023 р., № 897/692 від 31.07.2023 р., № 898/124 від 31.07.2023 р. з 22.08.2023 р., рахунків-фактур № 897/1404 від 31.12.2023 р., № 897/1405 від 31.12.2023 р., № 897/1464 від 31.12.2023 р., № 898/204 від 31.12.2023 р. з 23.01.2024 р., рахунків-фактур № 897/692 від 31.03.2024 р., № 897/693 від 31.03.2024 р. та № 898/43 від 31.03.2024 р. з 23.04.2024 р.

Крім того, актом від 26.05.2022 р. приймання-здачі виконаних послуг згідно з договором № 02.5-14/1-226 від 25.07.2017 р. відкореговано вартість послуг за лютий 2022 р. (рахунок № 898/70 від 28.02.2022 р.) в бік збільшення на суму 14,10 грн, актом від 19.09.2022 р. відкореговано вартість послуг за лютий 2022 р. (рахунок № 897/123 від 28.02.2022 р.) після її зменшення в бік збільшення на суму 0,02 грн, актом від 19.09.2022 р. відкореговано вартість послуг за лютий 2022 р. (рахунок № 897/124 від 28.02.2022 р.) після її зменшення в бік збільшення на суму 0,02 грн, актом від 31.07.2023 р. відкореговано вартість послуг за травень 2023 р. (рахунок № 898/83 від 31.05.2023 р.) після її зменшення в бік збільшення на суму 3,42 грн, актами від 31.07.2023 р. та від 18.08.2023 р. відкореговано вартість послуг за червень 2023 р. (рахунок № 898/100 від 30.06.2023 р.) в бік збільшення на суму 3,42 грн та 15,05 грн відповідно, актами від 18.08.2023 р. та від 23.10.2023 р. відкореговано вартість послуг за липень 2023 р. (рахунок № 898/124 від 31.07.2023 р.) в бік збільшення на суму 15,05 грн та 47,20 грн відповідно, актом від 23.10.2023 р. відкореговано вартість послуг за серпень 2023 р. (рахунок № 898/139 від 31.08.2023 р.) в бік збільшення на суму 82,08 грн,

Проте позивачем здійснене нарахування 3 % річних на суму з урахуванням відкорегованої вартості послуг в бік збільшення з моменту виникнення заборгованості за актами, за якими сума на час виникнення зобов`язання з оплати ще була меншою.

При цьому, хоча позивачем частково неправильно визначений початок періоду прострочки зобов`язання з оплати наданих послуг та здійснено нарахування 3 % річних за послуги, надані у вересні 2023 р. згідно рахунку № 898/154 від 30.09.2023 р., на суму більшу, ніж підтверджується матеріалами справи, проте відповідно до правильного розрахунку, здійсненого судом, сума 3 % річних, нарахованих на заборгованість відповідача за загальний період з 22.03.2022 р. по 29.07.2024 р. є більшою, ніж заявлена позивачем, з огляду на що позовна вимога про стягнення 3 % річних підлягає задоволенню повністю на суму 2187,16 грн, оскільки відповідно до ч. 2 ст. 237 Господарського процесуального кодексу України при ухваленні рішення суд не може виходити у рішенні за межі позовних вимог.

Також, позивач просить стягнути з відповідача 5607,05 грн інфляційних втрат, нарахованих на заборгованість відповідача з урахуванням дат виникнення заборгованості за загальний період з 21.03.2022 р. по червень 2024 р.

Проте, наданий позивачем розрахунок інфляційних втрат є неправильним з тих самих підстав, що і розрахунок 3 % річних.

Відповідно до правильного розрахунку з урахуванням правильних дат початку виникнення прострочення та сум заборгованості, здійсненого судом, сума інфляційних втрат, нарахованих на заборгованість відповідача за загальний період з квітня 2022 р. по червень 2024 р. становить 5603,06 грн, які і підлягають стягненню з відповідача на користь позивача.

Позивач просить стягнути 28130,10 грн пені, нарахованої на заборгованість відповідача з урахуванням дат виникнення заборгованості за загальний період з 21.03.2022 р. по 29.07.2024 р.

Відповідно до ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Згідно з ч. 1 ст. 230 Господарського кодексу України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.

Відповідно до ч. 1 та ч. 3 ст. 549 Цивільного кодексу України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.

Відповідно до п. 4.2 договору № 02.5-14/1-226 від 25.07.2017 р. орендар зобов`язаний, в разі несвоєчасної оплати отриманих послуг, сплачувати балансоутримувачу пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, що діяла у період, за сплачується пеня, від суми заборгованості за кожний день прострочення. Пеня нараховується до моменту повного погашення дебіторської заборгованості за цим договором.

Згідно з ч. 6 ст. 232 Господарського кодексу України нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано.

Оскільки умовами договору № 02.5-14/1-226 від 25.07.2017 р. сторони узгодили нарахування пені до моменту повного погашення дебіторської заборгованості за цим договором, то суд дійшов висновку, що позивачем правомірно здійснено розрахунок пені за весь період прострочення виконання зобов`язання.

Поряд з цим, перевіряючи правильність розрахунку пені, судом встановлено, що наданий позивачем розрахунок пені є неправильним з тих самих підстав, що і розрахунок 3 % річних.

Відповідно до правильного розрахунку з урахуванням правильних дат початку виникнення прострочення та сум заборгованості, здійсненого судом, сума пені, нарахованої на заборгованість відповідача за загальний період з 22.03.2022 р. по 29.07.2024 р., становить 28087,63 грн, яка і підлягає стягненню з відповідача на користь позивача.

Таким чином, позовні вимоги позивача підлягають частковому задоволенню.

Відповідно до вимог ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 123, 129, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Аерохендлінг» (08301, Київська обл., Бориспільський р-н, Бориспіль-7, «Бориспіль» Міжнародний державний аеропорт, код 32614518) на користь Державного підприємства «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» (08300, Київська обл., Бориспільський р-н, село Гора, вулиця Бориспіль-7, код 20572069) 59256,84 грн (п`ятдесят дев`ять тисяч двісті п`ятдесят шість грн 84 коп.) боргу, 28087,63 грн (двадцять вісім тисяч вісімдесят сім грн 63 коп.) пені, 2187,16 грн (дві тисячі сто вісімдесят сім грн 16 коп.) 3 % річних, 5603,06 грн (п`ять тисяч шістсот три грн 06 коп.) інфляційних втрат та 2419,13 грн (дві тисячі чотириста дев`ятнадцять грн 13 коп.) судового збору.

2. В іншій частині позову відмовити.

Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 241 Господарського процесуального кодексу України, та може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення, шляхом подання апеляційної скарги відповідно до ст. ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено 27.01.2025 р.

Суддя О.О. Рябцева

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення20.11.2024
Оприлюднено28.01.2025
Номер документу124686409
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них про державну власність, з них щодо оренди

Судовий реєстр по справі —911/2241/24

Ухвала від 13.02.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Гаврилюк О.М.

Рішення від 20.11.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

Ухвала від 18.09.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

Ухвала від 03.09.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні