Справа № 369/353/25
Провадження №2-аз/369/1/25
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27.01.2025 року м. Київ
Суддя Києво-Святошинського районного суду Київської області Янченко А.В., розглянувши в порядку письмового провадження (без повідомлення сторін) заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ГРАНД БЕТОН» про забезпечення позову, подану до подання позовної заяви, -
ВСТАНОВИВ:
У січні 2025 року до Києво-Святошинського районного суду Київської області звернулось ТОВ «ГРАНД БЕТОН» (далі заявник) із заявою про забезпечення позову, подану до подання позовної заяви, в якій просить вжити заходи щодо забезпечення позову до подання адміністративного позову шляхом зупинення виконання постанов №106582, 106583, 106584 від «24» грудня 2024 року на період їх оскарження та до набрання законної сили рішенням суду у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ГРАНД БЕТОН» до Державної служби України з безпеки на транспорті.
В обґрунтування наданої заяви про забезпечення позову заявник зазначає, що «24» грудня 2024 року В.О. начальника відділу державного нагляду (контролю) у Київській області Мартинюком Романом стосовно ТОВ «ГРАНД БЕТОН» були винесені постанови №106582, 106583, 106584 у справі про порушення законодавства про автомобільний транспорт, передбачене абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Зазначені постанови були винесені на підставі актів проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №083670 від 16.11.2024, №АР083817 від 27.11.2024 року та №АР083817 від 27.11.2024 року за відсутність протоколів перевірки та адаптації цифрових/аналагових тахографів до транспортних засобів.
Заявник категорично не згоден із вищезазначеними постановами на підставі нижчевикладених аргументів.
Відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень, регулює Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 №2344-ІІІ (далі - Закон №2344-ІІІ).
Згідно з ст. 5 Закону №2344-ІІІ основним завданням державного регулювання та контролю у сфері автомобільного транспорту є створення умов безпечного, якісного й ефективного перевезення пасажирів та вантажів, надання додаткових транспортних послуг.
Відповідно до ст. 6 Закону №2344-ІІІ державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі). Державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.
Відтак, саме на органи Укртрансбезпеки покладені повноваження щодо реалізації державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування, в тому числі державного контролю шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Відповідно до статті 48 Закону №2344-ІІІ автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:
- для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;
- для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
Таким чином, перелік необхідних документів не є вичерпним, оскільки у статті 48 Закону №2344-ІІІ визначено, що законодавством можуть бути передбачені інші документи необхідні для внутрішніх перевезень вантажів.
Відповідно до пунктів 6.1, 6.3 Положенням про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 №340, автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.
Водій, що керує ТЗ, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія (додаток 3).
Вимоги цього Положення поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами (п.1.3 Положення).
Порядок використання тахографів встановлено Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 №385 (далі - Інструкція).
Відповідно до п. 1.4 Інструкції, контрольний пристрій (тахограф) - обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв.
Згідно з п.3.3 Інструкції, водій транспортного засобу, обладнаного тахографом:
- забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа;
- своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання;
- використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом;
- має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом;
- у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв);
- у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.
Отже, автомобільні перевізники, водії, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, зокрема, протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу або індивідуальну контрольну книжку водія.
За результатами рейдових перевірок транспортних засобів ТОВ «ГРАНД БЕТОН» посадовими особами Укртрансбезпеки встановлено, що ТОВ «ГРАНД БЕТОН» здійснював перевезення вантажів без оформлення документів, визначених ст. 48 Закону №2344-ІІІ, а саме без оформлення протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу.
За порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону в розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт»).
Враховуючи вищевикладене та беручи до уваги те, що ст. 48 Закону №2344-ІІІ не містить виключного переліку документів необхідних для здійснення внутрішніх перевезень, а наявність у водія індивідуальної контрольної книжки водія чи роздруківки даних роботи тахографа прямо передбачена Інструкцією №385 та Положенням №340, надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів за їх відсутності є порушенням статті 48 Закону № 2344-ІІІ та є підставою для застосування до автомобільного перевізника адміністративно-господарського штрафу передбаченого абз. 3 ч. 1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Водії Заявника мають індивідуальні контрольні книжки водіїв, у яких зазначається час, дата виїзду, маршруту руху, показники одометра (початковий, кінцевий та зальний пробіг), початок та кінець робочої зміни, а також тривалість перерви між періодами керування за зміну.
Згідно Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 №340, автомобільні перевізники, водії, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами мають право вибору підтверджуючих документів про облік робочого часу і часу відпочинку, а саме: індивідуальної контрольної книжки водія або роздруківки даних роботи тахографа, а тому застосування адміністративно-господарського штрафу за наявності одного з таких документів є протиправним.
Забезпечення позову сприятиме збереженню існуючого становища прав та обов`язків позивача до розгляду справи по суті, а також допоможе забезпечити ефективний захист та поновлення порушених прав.
Розглянувши заяву про забезпечення адміністративного позову та подані матеріали, суд зазначає наступне.
З огляду на вищевказані заявником обставини, суд вважає, що до моменту встановлення судом факту законності чи незаконності винесення Відділом державного нагляду (контролю) у Київській області Державної служби України з безпеки на транспорті оскаржуваної постанови, доцільним та обґрунтованим є зупинення дії виконання постанов №106582, 106583, 106584 від 24 грудня 2024 року про стягнення адміністративно-господарського штрафу, оскільки їх виконання накладає надмірний фінансовий тягар на юридичну особу в умовах воєнного стану на території України.
Суд також наголошує, що наведені фактичні обставини та аналіз вищезазначених норм законодавства, дають суду підстави для висновку про обґрунтованість доводів позивача щодо існування очевидної небезпеки заподіяння шкоди його правам, свободам та інтересам до ухвалення рішення в адміністративній справі.
Невжиття заходів забезпечення позову може істотно ускладнити чи унеможливити ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача до ухвалення рішення в цій справі та для відновлення порушених прав позивачу необхідно буде докласти значних зусиль, часу та витрат. Тому, суд вважає за необхідне вжити заходів забезпечення позову Товариства з обмеженою відповідальністю «ГРАНД БЕТОН» шляхом зупинення дії постанов № 106582, 106583, 106584 від «24» грудня 2024 року Відділу державного нагляду (контролю) у Київській області Державної служби України з безпеки на транспорті до набрання законної сили судовим рішенням у даній справі.
У свою чергу, вжиття судом заходів забезпечення позову не порушить прав та законних інтересів стягувача (відповідача) чи інших осіб.
Інститут забезпечення позову за своєю сутністю та з урахуванням європейського досвіду є інститутом попереднього судового захисту порушеного права.
На цій стадії процесу суд не констатує факт порушення права, однак забезпечує можливість виконання рішення суду, яке може бути прийнято на користь позивача.
Суд, розглянувши заяву про забезпечення позову та проаналізувавши доводи заявника, вважає, що вказана заява підлягає задоволенню з огляду на таке.
Відповідно до частини 2статті 150 КАС Українизабезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо:
1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або
2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.
Окрім цього, згідно із частиною 1статті 151 КАС Українипозов може бути забезпечено: зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта; забороною відповідачу вчиняти певні дії; забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору; зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.
Частина 2статті 151 КАС Українипередбачає, що заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами. Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб.
Із системного аналізу вимог наведених норм слідує, що заходи забезпечення позову повинні відповідати і бути співмірними заявленим позовним вимогам, безпосередньо пов`язаними з предметом спору, необхідними і достатніми для забезпечення виконання судового рішення. При цьому, заявник обов`язково повинен обґрунтувати свою заяву і з цією метою подати докази наявності фактичних обставин, з якими пов`язує застосування певного заходу забезпечення позову. Доказами у даному випадку вважатимуться будь-які відомості, що вказують на ймовірне порушення чиїхось прав (свобод, інтересів) під час провадження у справі.
Враховуючи викладене, керуючись ст ст. 150-154, 248 КАС України, суд, -
УХВАЛИВ:
Заяву позивача Товариство з обмеженою відповідальністю «ГРАНД БЕТОН» про забезпечення позову задовольнити.
Зупинити дію постанов Відділу державного нагляду (контролю) у Київській області Державної служби України з безпеки на транспорті №106582 від 24.12.2024 року, №106583 від 24.12.2024 року, №106584 від 24 грудня 2024 року про застосування адміністративно-господарського штрафу до набрання законної сили судовим рішенням у даній справі.
Заборонити відповідачу Державної служби України з безпеки на транспорті вживати заходів щодо стягнення штрафу у примусовому порядку за постановами №106582 від 24.12.2024 року, №106583 від 24.12.2024 року, №106584 від 24 грудня 2024 року, до набрання рішення суду у даній справі законної сили.
Позивач (стягувач): Товариство з обмеженою відповідальністю «ГРАНД БЕТОН», РНОКПП 38559662, адреса: Київська область, Бучанський район, с. Гореничі, вул. Соборна, буд. 270.
Відповідач (боржник): Державна служба України з безпеки на транспорті, код ЄДРПОУ 39816845, місцезнаходження: 03150, м. Київ, вул. Антоновича, буд. 51.
Дана ухвала відповідно до Закону України «Про виконавче провадження» є виконавчим документом та може бути пред`явлена до виконання протягом трьох років з дня її постановлення.
Ухвала підлягає негайному виконанню з дня її постановлення незалежно від її оскарження і відкриття виконавчого провадження.
Копію ухвали направити заявнику, особам, які беруть участь у справі.
Ухвала набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 256 КАС України та може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги.
Повна ухвала складена та підписана: 27.01.2025 року.
Суддя А.В. Янченко
Суд | Києво-Святошинський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 27.01.2025 |
Оприлюднено | 29.01.2025 |
Номер документу | 124694391 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Заява про забезпечення (скасування забезпечення) позову або доказів |
Адміністративне
Києво-Святошинський районний суд Київської області
Янченко А. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні