РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
27 січня 2025 р. Справа № 120/11396/24
Вінницький окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Дончика Віталія Володимировича, розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії
в с т а н о в и в :
27.08.2024 року ОСОБА_1 звернулася в суд з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії.
Позовні вимоги мотивовані протиправними діями відповідача щодо відмови у внесенні змін до відомостей реєстру застрахованих осіб щодо ОСОБА_1 за період з травня 2001 року по січень 2009 року в частині виправлення помилки у реєстраційному номері облікової картки платника податків, а саме замість номеру « НОМЕР_1 » внести номер « НОМЕР_2 ».
Ухвалою суду від 02.09.2024 року, прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) в порядку статті 263 КАС України, а також встановлено відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву.
31.12.2024 року відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому зазначає, що згідно Постанови правління Пенсійного фонду України №25-2 від 03.12.2013 року «Про визнання такою, що втратила чинність, постанови правління Пенсійного фонду України від 08 жовтня 2010 року №22-2», зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 18.12.2013 року за №2141/24673, відомості про застрахованих осіб та звіти щодо сум нарахованих внесків на загальнообов?язкове державне пенсійне страхування за період до 01.01.2011 року подаються до органів ПФУ тільки за результатами перевірки, здійсненою за заявою страхувальника.
Згідно довідки, виданої Теплицькою ДПІ Гайсинського управління ГУ ДФС у Вінницькій області, РНОКПП Позивача НОМЕР_2 .
Вказує, що страхувальник ВАТ «Кублічське хлібоприймальне підприємство» (код ЄДРПОУ 00953384) подав звітність до системи персоніфікованого обліку на ОСОБА_1 за період з 2001 по 2009 роки з РНОКПП НОМЕР_1
Так як ВАТ «Кублічське хлібоприймальне підприємство» ліквідовано за рішенням суду 10.01.2012 року, то провести перевірку за заявою страхувальника неможливо.
Отже, на думку відповідача, головне управління діяло в межах повноважень визначених чинним законодавством, а тому відсутні правові підстави вважати, що вчинено будь-які протиправні дії відносно позивача.
З огляду на викладене, представник відповідача вважає, що підстави для задоволення даного адміністративного позову відсутні.
Суд, вивчивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності встановив наступне.
Позивач перебуває на обліку у Головному управлінні Пенсійного фонду України у Вінницькій області та отримує пенсію по інвалідності.
Згідно відомостей реєстру застрахованих осіб, період роботи позивача у ВАТ "Кублічське хлібоприймальне підприємство" з травня 2001 року по січень 2009 року не зараховано до її трудовому стажі.
06.08.2024 року позивач звернулася до відповідача із заявою про виправлення помилки за звітні періоди роботи у ВАТ "Кублічське хлібоприймальне підприємство" з травня 2001 року по січень 2009 року та вирішити питання переходу з пенсії по інвалідності на пенсію за віком.
Однак листом Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області від 08.08.2024 року повідомлено позивача про те, що ВАТ «Кублічське хлібоприймальне підприємство» ліквідовано за рішенням суду 10.01.2012 року, то провести перевірку за заявою страхувальника неможливо. Також у листі рекомендовано позивачу звернутися до суду для підтвердження того, що звітність, подана ВАТ «Кублічським хлібоприймальним підприємством» з РНОКПП 2235610605, належить позивачу. В разі підтвердження судом того, що ця звітність подана на позивача і РНОКПП повинен бути 2239610605, згідно рішення суду Пенсійний фонд України зможе внести зміни в Реєстр застрахованих осіб і зарахувати цей період роботи до вашого стажу.
Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.
Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Принципи, засади і механізм функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування визначені Законом України від 09.07.2003 року №1058-ІV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон №1058-ІV).
Відповідно до частини 4 статті 21 Закону № 1058-ІV персоніфіковані відомості, внесені до персональної електронної облікової картки застрахованої особи, зберігаються в Пенсійному фонді протягом усього життя цієї особи, а після її смерті - протягом 75 років на паперових носіях та/або в електронній формі за наявності засобів, що гарантують ідентичність паперової та електронної форм документа.
Згідно з пунктом 1 частини 2 статті 22 Закону № 1058-ІУ відомості, що містяться в системі персоніфікованого обліку, використовуються виконавчими органами Пенсійного фонду серед іншого для: підтвердження участі застрахованої особи в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; обчислення страхових внесків; визначення права застрахованої особи або членів її сім`ї на отримання пенсійних виплат згідно з цим Законом; визначення розміру, перерахунку та індексації пенсійних виплат, передбачених цим Законом; надання застрахованій особі на її вимогу або у випадках, передбачених цим Законом та Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування".
Частиною 1 статті 1 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 № 2464-VІ (далі - Закон № 2464-VI) визначено:
Державний реєстр загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - Державний реєстр) - організаційно-технічна система, призначена для накопичення, зберігання та використання інформації про збір та ведення обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, його платників та застрахованих осіб, що складається з реєстру страхувальників та реєстру застрахованих осіб (пункт 1).
Пенсійний фонд України (далі - Пенсійний фонд) - орган, уповноважений відповідно до цього Закону вести реєстр застрахованих осіб Державного реєстру та виконувати інші функції, передбачені законом (пункт 7).
Статтею 14-1 Закону № 2464-VІ визначено, що Пенсійний фонд та його територіальні органи зобов`язані забезпечувати своєчасне внесення відомостей до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру та здійснювати контроль за достовірністю відомостей, поданих до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру. Такі обов`язки Пенсійного фонду кореспондуються з нормами Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18.06.2014 №10-1 (далі - Положення 10-1).
За приписами частини 1 статті 16 Закону № 2464-VI, Державний реєстр створюється для забезпечення: ведення обліку платників і застрахованих осіб у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування та їх ідентифікації; накопичення, зберігання та автоматизованої обробки інформації про сплату платниками єдиного внеску та про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування; нарахування та обліку виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
В силу частини 2 статті 16 Закону № 2464-VI Державний реєстр складається з реєстру страхувальників і реєстру застрахованих осіб.
Ведення реєстру застрахованих осіб Державного реєстру здійснюється на підставі положення, що затверджується Пенсійним фондом за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та Фондом загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (абз. 2 ч. 3 ст. 16 Закону № 2464-Vl).
Частиною 1 статті 20 Закону № 2464-VI визначено, що Реєстр застрахованих осіб - автоматизований банк відомостей, створений для ведення єдиного обліку фізичних осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню відповідно до закону.
Реєстр застрахованих осіб складається з електронних облікових карток застрахованих осіб, до яких включаються відомості про застрахованих осіб, інформація про набуття прав на одержання страхових виплат за всіма видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та інформація про виплати за всіма видами загальнообов`язкового державного соціального страхування і соціальними та іншими виплатами, передбаченими законодавством, та електронного реєстру листків непрацездатності, порядок організації ведення та надання інформації з якого встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Реєстр застрахованих осіб формує та веде Пенсійний фонд, користувачами цього реєстру є податкові органи, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, та Фонд загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.
Відповідно до частини 4 статті 20 Закону № 2464-VI на кожну застраховану особу заводиться персональна електронна облікова картка.
Порядок організації ведення реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - Реєстр застрахованих осіб) та порядок надання інформації з Реєстру застрахованих осіб визначає Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затверджене постановою правління Пенсійного фонду України від 18.06.2014 року № 10-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27.03.2018 року № 8-1) та зареєстроване в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за № 785/25562 (далі - Положення № 8-1).
Пунктом 4 розділу І "Загальні положення" Положення № 8-1 визначено, що Реєстр застрахованих осіб формує та веде Пенсійний фонд України, який є володільцем даних Реєстру застрахованих осіб.
Реєстр застрахованих осіб забезпечує: облік застрахованих осіб у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування та їх ідентифікацію; накопичення, зберігання та автоматизовану обробку інформації про страховий стаж та заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію), про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування; нарахування та облік виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування (п. 5 розділу І "Загальні положення" Положення № 8-1).
У відповідності до пункту 1 розділу IV "Дані облікової картки Реєстру застрахованих осіб, зміни та уточнення до них" Положення № 8-1 Реєстр застрахованих осіб складається з облікових карток, які включають дані, визначені частиною третьою статті 20 Закону та частиною третьою статті 21 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Згідно з пунктом 2 розділу IV "Дані облікової картки Реєстру застрахованих осіб, зміни та уточнення до них" Положення № 8-1 до облікових карток Реєстру застрахованих осіб вносяться відомості про фізичних осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню відповідно до законодавства та інша інформація, необхідна для обчислення, призначення та здійснення страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Пунктом 3 розділу IV "Дані облікової картки Реєстру застрахованих осіб, зміни та уточнення до них" Положення № 8-1 визначено, що відомості до Реєстру застрахованих осіб, зміни, уточнення до них вносяться в електронній формі в автоматичному режимі на підставі: звітності, що подається страхувальниками до Пенсійного фонду України, відомостей центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Абзацами другим, третім пункту 4 розділу IV № 8-1 Положення передбачено, що у разі припинення або зняття з обліку у фіскальних органах страхувальника без визначення правонаступника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться відповідно до рішення суду, що набрало законної сили. Внесення змін до відомостей про застраховану особу в Реєстрі застрахованих осіб відповідно до рішення суду, що набрало законної сили, здійснюється територіальними органами Пенсійного фонду України на підставі наказу керівника відповідного органу у десятиденний строк після надходження (надання особою) рішення суду.
Суд враховує, що наявність у системі персоніфікованого обліку (Реєстрі застрахованих осіб) відомостей про періоди трудової діяльності застрахованих осіб у подальшому є підставою для призначення та здійснення пенсійних виплат. В свою чергу, відсутність у Реєстрі відповідної інформації призводить до порушення права застрахованої особи на одержання виплат за загальнообов`язковим державним пенсійним страхуванням.
Так, згідно записів трудової книжки серії НОМЕР_3 , позивач в період з травня 2001 року по січень 2009 року та з лютого 2009 року по березень 2013 перебувала у трудових відносинах із ВАТ "Кублічське хлібоприймальне підприємство" та ТОВ "Кублічське ХПП".
Разом з тим, згідно архівним довідкам про заробітну плату для обчислення пенсії від 03.07.2024 року №01-19/235 та від 03.07.2024 року №01-19/236, ОСОБА_1 РНОКПП НОМЕР_1 , у період з травня 2001 року по січень 2009 року отримувала заробітну плату в ВАТ "Кублічське хлібоприймальне підприємство".
Згідно довідки ОК-5, у період з травня 2001 року по січень 2009 року ВАТ «Кублічське хлібоприймальне підприємство» сплачувало страхові внески за ОСОБА_1 РНОКПП "2235610605"
Натомість, згідно довідки ОК-5, у період з лютого 2009 року по березень 2013 року, ТОВ "Кублічське ХПП" сплачувало страхові внески за ОСОБА_1 РНОКПП " НОМЕР_2 ".
При цьому, правильним РНОКПП позивача є " НОМЕР_2 ", що підтверджується карткою платника податків, виданою Теплицькою ДПІ Гайсинського управління ГУ ДФС у Вінницькій області.
Враховуючи вищевикладене, проаналізувавши надані позивачем докази, індивідуальні відомості про застраховану особу, працівника ВАТ «Кублічське хлібоприймальне підприємство» ОСОБА_1 , РНОКПП " НОМЕР_2 " та " НОМЕР_1 " , за період з травня 2001 року по березень 2013 року в базі Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, судом встановлено, допущення стороною страхувальника помилки в написанні РНОКПП позивача при поданні роботодавцем відповідної звітності.
Враховуючи фактичні обставини, що склалися, з урахуванням допущеної помилки стороною страхувальника, суд вважає, що відрахування із заробітної плати за період з травня 2001 року по січень 2009 року до ПФУ проводились на неіснуючу особу через невідповідність та допущену помилку в зазначенні ідентифікаційного номера при внесенні персоніфікованих даних.
Разом з тим, помилка в РНОКПП позивача не може бути виправлена страхувальником ВАТ «Кублічське хлібоприймальне підприємство», оскільки згідно архівної довідки архівного відділу 3 Гайсинської районної державної адміністрації, від 31.07.2024 року №01-11-224, державним реєстратором Теплицької райдержадміністрації Вінницької області проведено державну реєстрацію припинення юридичної особи ВАТ «Кублічське хлібоприймальне підприємство» код ЄДРПОУ 00953384 за судовим рішенням щодо визнання юридичної особи банкрутом. Правонаступники у ВАТ «Кублічське хлібоприймальне підприємство» відсутні.
Таким чином, внаслідок допущеної страхувальником, який ліквідований без визначення правонаступника, помилки щодо зазначення вірного РНОКПП позивача при нарахуванню та сплаті внесків до Пенсійного фонду, ОСОБА_1 фактично позбавлена соціальної захищеності, що є неприпустимим та таким, що суперечить основним конституційним засадам в сфері соціального захисту.
Натомість, суд зауважує, що помилки у заповненні первинних документів не можуть бути підставою для виключення спірного періоду роботи з трудового стажу позивача, оскільки працівник не може відповідати за неналежний порядок їх ведення, а заповнення з вини адміністрації підприємства не може бути підставою для позбавлення позивача його конституційного права на соціальний захист.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність у позивача права на внесення відомостей до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування щодо застрахованої особи ОСОБА_1 РНОКПП " НОМЕР_2 " з травня 2001 року по січень 2009 року в ВАТ «Кублічське хлібоприймальне підприємство».
Водночас, вимога про протиправність дій відповідача задоволенню не підлягає, оскільки відповідно до приписів пункту 4 розділу IV Положення внесення змін до відомостей про застраховану особу в Реєстрі застрахованих осіб відповідно до рішення суду, що набрало законної сили, здійснюється територіальними органами Пенсійного фонду України на підставі наказу керівника відповідного органу у десятиденний строк після надходження (надання особою) рішення суду, а тому в діях відповідача порушень закону судом не встановлено.
Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з нормами частин 1, 2 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку, про наявність підстав для часткового задоволення даного адміністративного позову.
Відповідно до положень ч. 3 статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд
в и р і ш и в :
Адміністративний позов задовольнити частково.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області внести зміни до відомостей реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного пенсійного страхування шляхом внесення індивідуальних відомостей до облікової картки застрахованої особи ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ) про період її роботи з 17.05.2001 по 31.01.2009 року в ВАТ «Кублічське хлібоприймальне підприємство» (код ЄДРПОУ 00953384).
У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 807,47 грн. (вісімсот сім гривень сорок сім копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (вул. Зодчих, 22, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 13322403).
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 )
Відповідач: Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 13322403).
Суддя Дончик Віталій Володимирович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.01.2025 |
Оприлюднено | 29.01.2025 |
Номер документу | 124697495 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні