РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
27 січня 2025 р. Справа № 120/14748/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Воробйової Інни Анатоліївни, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Центральної військово - лікарської комісіїі Міністерства оборони України про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) із позовною заявою до Центральної військово-лікарської комісії Міністерства оборони України (далі Центральна ВЛК МОУ, відповідач) у якій просив:
- визнати протиправною бездіяльність щодо не розгляду у встановленому законом порядку скарги від 11.09.2024 р. на постанову лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 , якою визнано ОСОБА_1 придатним до проходження служби;
- зобов`язати Центральну військово-лікарську комісію Міністерства оборони України повторно розглянути скаргу від 11.09.2024 р. на постанову лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 , якою визнано ОСОБА_1 придатним до проходження служби, з прийняттям постанови відповідно до пп.2.3.3 -2.3.5 глави 2 розділу 1 Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, що затверджене Наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 № 402 придатний до військової служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв`язку, охорони.
В обґрунтування позову позивач вказує, що до ПП «Експертно консультативний центр Ерград та Партнери » звернулась дружина позивача на проведення дослідження стану здоров`я останнього. Даним центром надано консультативний висновок, в якому вказано, що ОСОБА_1 підпадає під контингент придатний до військової служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв`язку, охорони.
На підставі висновку позивач оскаржив до відповідача постанову лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 , якою визнано ОСОБА_1 придатним до проходження служби.
Однак, його скаргу по суті не розглянуто лише вказано, що у разі погіршення стану здоров`я особа може звернутись до командування щодо направлення на лікування та обстеження.
Не погоджуючись із такою бездіяльністю, позивач звернувся до суду із цим позовом.
12.01.2025 р. надійшов відзив, в якому представник відповідача просив відмовити в задоволенні позову та зазначив, що постанова ВЛК скасовується у випадках, коли попередня постанова ВЛК на дату її прийняття не відповідала законодавству та/або була прийнята на підставі недійсних документів.
Представник відповідача зазначає, що за правилами пункту 3.1. глави 3 розділу І Положення № 402 вимоги до звернення військовослужбовців та інших осіб, їх права, порядок та строки розгляду пропозицій, заяв та скарг, а також обов`язки штатних ВЛК щодо розгляду звернень регулюються Законом України Про звернення громадян (далі Закон № 393/96-ВР), Інструкцією про організацію розгляду звернень та проведення особистого прийому громадян у Міністерстві оборони України та Збройних Силах України, затвердженою наказом Міністерства оборони України від 28 грудня 2016 року № 735, зареєстрованою у Міністерстві юстиції України 23 січня 2017 року за № 94/29962 (далі Інструкція № 735).
У відповідності до пункту 3.3 глави 3 розділу І Положення № 402, скарги на дії (бездіяльність) чи постанови позаштатних ВЛК подаються до штатних ВЛК згідно з адміністративно-територіальними зонами відповідальності, наведеними у додатку 2 до наказу Міністерства оборони України від 16 листопада 2016 року № 608 «Про затвердження адміністративно-територіальних зон відповідальності закладів охорони здоров`я Збройних Сил України за організацію медичного забезпечення».
Штатні ВЛК перевіряють відповідність прийнятих позаштатними ВЛК постанов встановленому діагнозу та вимогам цього Положення, на підставі доданих до звернення оригіналів медичних документів або належним чином завірених їх копій, а також наявних медичних записів та висновків у відповідних реєстрах електронної системи охорони здоров`я. Скарги на дії (бездіяльність) чи постанови ВЛК районних (міських) ТЦК та СП подаються за підпорядкованістю до ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , обласних ТЦК та СП, ТЦК та СП Автономної Республіки Крим.
У разі якщо звернення не містить даних, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення органом чи посадовою особою, воно в той же термін повертається громадянину з відповідними роз`ясненнями.
На думку відповідача вимоги Позивача щодо прийняття постанови відповідно до підпунктів 2.3.3 - 2.3.5 пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення №402 є передчасними, оскільки, як вже зазначалось, обов`язковість прийняття ЦВЛК ЗС України постанови, у відповідності до підпунктів 2.3.3 2.3.5 Положення № 402, у випадку надходження необґрунтованої заяви про перегляд (скасування) тієї чи іншої постанови ВЛК, нормами Положення № 402 не передбачено.
Разом з тим, нормами Положення № 402 чітко визначено, що виключно у разі визнання скарги щодо перегляду (скасування постанови ВЛК обґрунтованою, ВЛК штатної ВЛК або переглядає оскаржувану постанову ВЛК або приймає рішення про направлення на повторний (контрольний) медичний огляд.
Водночас нормами Положення № 402 не передбачено обов`язку ЦВЛК ЗС України переглядати постанови підпорядкованих військово-лікарських комісій на підставі звернень (заяв, скарг), які не містять обґрунтованих, належних доказів про порушення військово-лікарської експертизи, а саме: прийняття постанов підпорядкованими військово-лікарськими комісіями з порушенням Положення № 402, не врахуванням військово-лікарськими комісіями захворювань, травм осіб які оглядаються, прийняття підпорядкованими військово- лікарськими комісіями постанов в формулюваннях, що не відповідають встановленим діагнозам тощо.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши докази, суд встановив наступне.
Представник ОСОБА_1 звернувся до Центральної військово-лікарської комісії Міністерства оборони України із скаргою датованою 11.09.2024 р., в якій просив скасувати постанову лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 , якою визнано ОСОБА_1 придатним до проходження служби, призначити та провести військово лікарську експертизу з повним обстеженням в умовах стаціонару та винести постанову, якою визнати придатним до військової служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв`язку, охорони.
Листом від 09.10.2024р. за № 598/4/22754 ЦВЛК повідомила позивача про те, що ОСОБА_1 проходить військову службу, а тому порядок направлення військовослужбовців на лікування визначено ст. 254 та 260 Статуту внутрішньої служби ЗСУ. Відтак, у випадку погіршення стану здоров`я запропоновано звернутись до командування військової частини, у якій проходить службу військовослужбовець, а у разі потреби на медичний огляд ВЛК з метою визначення ступеню придатності до військової служби.
Не погоджуючись із такою позицією відповідача, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини десятої статті 2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" та з метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402 затверджено Положення № 402.
Згідно із пунктом 1.2. глави 1 розділу І Положення № 402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) з військовою службою та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Серед основних завдань військово-лікарської експертизи, згідно з пунктом 1.3. глави 1 розділу І Положення № 402, є добір громадян України, придатних за станом здоров`я до військової служби, для укомплектування Збройних Сил України; визначення ступеня придатності військовослужбовців до військової служби у зв`язку з їх звільненням;
Згідно із пунктом 2.1 глави 2 розділу I Положення № 402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).
Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання штатної військово-лікарської комісії.
Пунктами 2.2, 2.3 розділу 2 Положення №402 визначено, що штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом. До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія (далі - ЦВЛК); ВЛК регіону.
ЦВЛК є органом військового управління, який здійснює керівництво ВЛК регіонів у Збройних Силах України та є керівним органом із військово-лікарської експертизи в Збройних Силах України.
На ЦВЛК покладається організація військово-лікарської експертизи у Збройних Силах України, а також: розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи; аналіз та узагальнення результатів і досвіду роботи підпорядкованих ВЛК; проведення спільно з головними (провідними) медичними спеціалістами та іншими лікарями-спеціалістами аналізу й оцінки результатів медичного огляду військовослужбовців та інших контингентів, розробка пропозицій для покращення військово-лікарської експертизи; організація та керівництво науковою роботою з питань військово-лікарської експертизи у підпорядкованих ВЛК; підготовка та вдосконалення кадрів для ВЛК;
ЦВЛК має право направляти у заклади охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України на контрольне обстеження, медичний огляд, повторний медичний огляд, військовослужбовців, членів їх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби), військовозобов`язаних, резервістів; розглядати, переглядати, скасовувати, відміняти, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК (лікарсько-льотної комісії (далі - ЛЛК)) Збройних Сил України
Рішенням штатної ВЛК може бути проведений повторний або контрольний медичний огляд (п.2.4.6 розділу глави 2 розділу І Положення № 402).
П.3.1 -3.4 глави 3 розділу І Положення № 402 вимоги до звернення військовослужбовців та інших осіб, указаних у пункті 1.2 глави 1 розділу I цього Положення, їх права, порядок та строки розгляду пропозицій, заяв та скарг, а також обов`язки штатних ВЛК щодо розгляду звернень регулюються Законом України «Про звернення громадян», Інструкцією про організацію розгляду звернень та проведення особистого прийому громадян у Міністерстві оборони України та Збройних Силах України, затвердженою наказом Міністерства оборони України від 28 грудня 2016 року № 735, зареєстрованою у Міністерстві юстиції України 23 січня 2017 року за № 94/29962.
Скарги до штатних ВЛК подаються в строк, визначений Законом України «Про звернення громадян».
Скарги на дії (бездіяльність) чи постанови позаштатних ВЛК подаються до штатних ВЛК згідно з адміністративно-територіальними зонами відповідальності, наведеними у додатку 2 до наказу Міністерства оборони України від 16 листопада 2016 року № 608 «Про затвердження адміністративно-територіальних зон відповідальності закладів охорони здоров`я Збройних Сил України за організацію медичного забезпечення».
Штатні ВЛК перевіряють відповідність прийнятих позаштатними ВЛК постанов встановленому діагнозу та вимогам цього Положення, на підставі доданих до звернення оригіналів медичних документів або належним чином завірених їх копій, а також наявних медичних записів та висновків у відповідних реєстрах електронної системи охорони здоров`я.
Скарги на дії (бездіяльність) чи постанови ВЛК районних (міських) ТЦК та СП подаються за підпорядкованістю до ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , обласних ТЦК та СП, ТЦК та СП Автономної Республіки Крим.
Дії (бездіяльність), рішення, постанови, прийняті ВЛК обласних (Київського міського, ІНФОРМАЦІЯ_3 , ТЦК та СП Автономної Республіки Крим, оскаржуються в штатних ВЛК.
Дії (бездіяльність), рішення, прийняті за результатами розгляду звернень ВЛК регіону, оскаржуються в ЦВЛК.
У разі визнання штатною ВЛК заяви чи скарги щодо перегляду (відміни, скасування) постанови ВЛК обґрунтованою, ВЛК штатної ВЛК переглядає оскаржувану постанову ВЛК або приймає рішення про направлення на контрольне обстеження та медичний огляд ВЛК.
Таке рішення є обов`язковим до виконання та має бути реалізовано не пізніше ніж в місячний строк з дати прийняття.
У разі визнання штатною ВЛК звернення необґрунтованим, воно повертається заявнику (скаржнику) з відповідними роз`ясненнями, у строк, визначений Законом України «Про звернення громадян».
У разі прийняття рішення про направлення на контрольне обстеження та медичний огляд, військовослужбовці та інші особи, зазначені у пункті 1.2 глави 1 цього розділу, направляються для проходження медичного огляду ВЛК в інший заклад охорони здоров`я, ніж той, в якому проводився медичний огляд ВЛК, постанова якої оскаржується.
Отже, у разі, якщо штатною ВЛК звернення необґрунтованим, воно повертається заявнику (скаржнику) з відповідними роз`ясненнями, у строк, визначений Законом України «Про звернення громадян».
Разом з тим, надаючи оцінку змісту відповіді наданої ЦВЛК на скаргу представника позивача про скасування постанови ВЛК , суд зазначає, що в такій не зазначено про те , що вона необгрунтована, не надано оцінку викладеним в скарзі обставинам, тобто відповідь надано не по суті поданої скарги.
Суд зазначає, що згідно статті 19 Закону України Про звернення громадян, органи державної влади і місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об`єднання громадян, медіа, їх керівники та інші посадові особи в межах своїх повноважень серед іншого зобов`язані: об`єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги, письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення.
Тобто при розгляді скарги установа має перевірити та надати оцінку викладеним в ній обставинам , відповідно, надати відповідь по суті скарги.
Згідно пункту 1 розділу І Інструкції № 735, ця інструкція визначає порядок розгляду, реєстрації, приймання, узагальнення та аналізу звернень військовослужбовців, членів їх сімей, працівників Збройних Сил України, а також інших громадян України, іноземців та осіб без громадянства, які законно перебувають на території України (далі - громадяни), у структурних підрозділах апарату Міністерства оборони України та Генерального штабу Збройних Сил України, інших органів військового управління, з`єднаннях, військових частинах, військових навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів, установах та організаціях Збройних Сил України, а також визначає порядок контролю за його дотриманням.
Згідно абзацу п`ятого пункту 5 розділу II Інструкції № 735, відповідь за результатами розгляду звернень в обов`язковому порядку дається тим органом військового управління, військовою частиною, які отримали ці звернення і до компетенції яких входить вирішення порушених у зверненнях питань, за підписом керівника, командира або осіб, які виконують його обов`язки згідно з письмовим наказом.
Однак, ЦВЛК розглянувши звернення позивача, не надала відповіді по суті скарги, адже позивач просив скасувати постанову ВЛК, отож відповідач, у разі визнання такої необгрунтованою, мав вказати із яких підстав дійшов висновку про її необгрунтованість і надати відповідні роз`яснення по суті скарги.
При цьому відповідь відповідача на скаргу позивача, в якій зазначено лише про те, що у випадку погіршення стану здоров`я слід звернутись до командування військової частини, у якій проходить службу військовослужбовець, а у разі потреби на медичний огляд ВЛК з метою визначення ступеню придатності до військової служби, - не може розцінюватись, як належний розгляд скарги по суті.
Відтак, із урахуванням вищепроцитованого суд обирає інший спосіб захисту та вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність щодо не розгляду по суті скарги від 11.09.2024 р. на постанову лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 , якою визнано ОСОБА_1 придатним до проходження служби та зобов`язати повторно розглянути скаргу від 11.09.2024 р. на постанову лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 , якою визнано ОСОБА_1 придатним до військової служби.
При цьому, оцінюючи вимогу позивача про зобов`язання прийняти постанову відповідно до пп.2.3.3 -2.3.5 глави 2 розділу 1 Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, що затверджене Наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 № 402 придатний до військової служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв`язку, охорони, то така задоволенню не підлягає.
Так, як процитовано вище, разі визнання штатною ВЛК заяви чи скарги щодо перегляду (відміни, скасування) постанови ВЛК обґрунтованою, ВЛК штатної ВЛК переглядає оскаржувану постанову ВЛК або приймає рішення про направлення на контрольне обстеження та медичний огляд ВЛК. У разі визнання штатною ВЛК звернення необґрунтованим, воно повертається заявнику (скаржнику) з відповідними роз`ясненнями, у строк, визначений Законом України «Про звернення громадян».
Тобто саме до повноважень шатної ВЛК належить визначити чи є скарга обгрунтованою чи ні та , відповідно, визначити чи наявні підстави для прийняття відповідної постанови.
Суд зауважує, що відповідно до висновку Верховного Суду, висловленого у постанові від 13.06.2018 у справі № 806/526/16, у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі. Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку.
Відтак, суд не вправі надавати оцінку медичній документації, діагнозам лікарів, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі. Суд вкотре зауважує, що повноваження визначати чи придатна особа до проходження служби із урахуванням медичної документації належать до штатних/позаштатних ВЛК.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовній вимоги підлягають частковому задоволенню.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно до частини третьої статті 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Разом з тим, відповідно до статті 5 Закону України Про судовий збір позивач звільнений від сплати судового збору, відтак такий не сплачувався, а отже не підлягає відшкодуванню.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
адміністративний позов задовольнити - частково.
Визнати протиправною бездіяльність Центральної військово-лікарської комісії Міністерства оборони України щодо не розгляду по суті скарги ОСОБА_1 від 11.09.2024 р. на постанову лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 , якою визнано ОСОБА_1 придатним до проходження служби.
Зобов`язати повторно розглянути скаргу ОСОБА_1 від 11.09.2024 р. на постанову лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 , якою визнано ОСОБА_1 , з урахуванням висновків суду, викладених у судовому рішенні.
В іншій частині вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 )
Відповідач: Центральна військова лікарська комісія Збройник Сил України (вул. Госпітальна, 16 , м. Київ)
Повний текст рішення сформовано 27.01.2025р.
СуддяВоробйова Інна Анатоліївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.01.2025 |
Оприлюднено | 29.01.2025 |
Номер документу | 124697505 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні