Рішення
від 27.01.2025 по справі 120/14333/24
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

27 січня 2025 р. Справа № 120/14333/24

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Воробйової Інни Анатоліївни, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом керівника Гайсинської окружної прокуратури до Ободівської сільської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов позов керівника Гайсинської окружної прокуратури (далі- прокуратура) в інтересах держави до Ободівської сільської ради (далі- Ободівська сільська рада, відповідач) , в якому просив:

-визнати протиправною бездіяльність стосовно не вжиття заходів щодо невчинення дій, спрямованих на визнання об`єктів нерухомості , а саме: гідротехнічних споруд, розташованих у с. Козинці Гайсинського району Вінницької області на водоймах площею 46, 28 га (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:04:002:0094), площею 2, 28 га (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:01:002:0717) , площею 4,11 (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:01:002:0728) безхазяйним майном, а саме, не звернення до органу , який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно із заявами про взяття на облік нерухомого майна як безхазяйного;

-зобов`язати вчинити дії спрямовані на визнання гідротехнічних споруд, розташованих у с. Козинці Гайсинського району Вінницької області на водоймах площею 46, 28 га (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:04:002:0094), площею 2, 28 га (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:01:002:0717) , площею 4,11 (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:01:002:0728) безхазяйним майном, шляхом звернення до органу , який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно із заявами про взяття на облік нерухомого майна як безхазяйного.

Позовні вимоги обґрунтовано протиправною бездіяльністю сільської ради щодо не вчинення дій спрямованих на визнання об`єктів нерухомості , а саме гідротехнічних споруд, розташованих у с. Козинці Гайсинського району Вінницької області на водоймах площею 46, 28 га (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:04:002:0094), площею 2, 28 га (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:01:002:0717) , площею 4,11 (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:01:002:0728) безхазяйним майном, а саме не звернення до органу , який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно із заявами про взяття на облік нерухомого майна як безхазяйного.

Ухвалою від 08.11.2024 р. відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати розгляд в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

Письмової позиції відповідача щодо заявлених вимог не надійшло, хоча ухвала про відкриття провадження доставлена до електронного кабінету 18.11.2024 р.

Дослідивши матеріали справи, надавши оцінку доказам, суд встановив наступне.

На території Ободівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області розташовані гідротехнічні споруди площею 46, 28 га (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:04:002:0094), площею 2, 28 га (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:01:002:0717), площею 4,11 (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:01:002:0728) в с. Козинці.

Прокуратура листом від 06.08.2024 р. за вих. № 02.51-2082Вих звернулась до КП «Тульчинське міжрайонне бюро технічної інвентаризації» щодо надання інформації реєстрації гідротехнічних споруд, які розташовані на земельних ділянках із кадастровими номерами 0524180800:04:002:0094, 0524180800:01:002:0717, 0524180800:01:002:0728.

КП «Тульчинське міжрайонне бюро технічної інвентаризації» листом від 20.09.2024 р. №990 повідомлено, що право власності на гідротехнічні споруди в с.Козинці не зареєстровано.

Згідно листа № 02.51-2083Вих-24 від 06.08.2024 року позивач звернувся до Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях щодо надання інформації відносно гідротехнічних споруд, які розташовані на земельних ділянках із кадастровими номерами 0524180800:04:002:0094, 0524180800:01:002:0717, 0524180800:01:002:0728 та просив повідомити окружну прокуратуру у чиїй власності (у кого на балансі) та на підставі яких правовстановлюючих документів знаходяться зазначені гідротехнічні споруди.

26.08.2024 року Фонд державного майна листом № 10-2/2204 повідомив, що повноваження відносно управління державним майном гідротехнічними спорудами , які знаходяться в с. Козинці відділенню не передавались. Інформація про власників чи балансоутримувачів гідротехнічних споруд відсутня.

02.08.2024 року представник прокуратури листом звернувся до Ободівського сільського голови та просив надати інформацію чи зверталась рада до органу , який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно із заявами про взяття на облік нерухомого майна як безхазяйного гідротехнічних споруд розташованих у с. Козинці Гайсинського району Вінницької області на водоймах площею 46, 28 га (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:04:002:0094), площею 2, 28 га (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:01:002:0717) , площею 4,11 (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:01:002:0728).

За наслідком розгляду даного листа рада листом від 06.08.2024 р. повідомила, що гідротехнічні споруду розташованих у с. Козинці Гайсинського району Вінницької області не перебувають у комунальній власності, заяви про визнання даного безхазяйним не направлялись до органу , який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно.

Не погоджуючись із такою бездіяльністю позивач звернувся до суду із цим позовом.

Визначаючись щодо позовнх вимог суд керується та виходить з наступного.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 121 Конституції України визначено, що на органи прокуратури покладено функції представництва інтересів громадян і держави в судах у випадках визначених законом.

Право на звернення прокурора або його заступника до адміністративного суду в інтересах держави передбачено статтею 24 Закону України "Про прокуратуру" та статтею 53 КАС України.

Частиною 2 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно з частиною 4 статті 53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

Відповідно до частини 5 статті 53 КАС України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Згідно п. 51 ч. 2 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання надання згоди на передачу об`єктів з державної у комунальну власність та прийняття рішень про передачу об`єктів з комунальної у державну власність, а також щодо придбання об`єктів державної власності.

Орган місцевого самоврядування, маючи відповідні повноваження для захисту інтересів держави у вказаній сфері, захист цих інтересів не здійснив.

При цьому, досліджуючи чинне законодавство України, судом встановлено, що в даній категорії справ законодавством України не визначено органу, який наділений повноваженнями щодо звернення до суду з позовом до сільської ради про визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання до вчинення дій.

Так, існують відповідні органи такі, як Басейнове управління водних ресурсів річки Південний Буг та Регіональне відділення Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях, які наділені відповідними повноваженнями.

Однак, у відповідності до норм чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, а також їх Положень, вказані органи не наділені повноваженнями на звернення до суду із адміністративними позовами щодо спонукання, в даному випадку Ободівської сільської ради, виконати вимоги чинного законодавства України щодо набуття права власності на безхазяйне майно, а саме: гідротехнічні споруди, розташовану на території сільської ради.

Враховуючи наведене, звернення прокурора з даним позовом зумовлено відсутністю органу, уповноваженого на звернення до суду з відповідним позовом до органу місцевого самоврядування, та необхідністю врегулювання відносин у сфері збереження інженерної інфраструктури водних об`єктів та комунальної власності.

Вирішуючи спір по суті заявлених вимог, суд виходив із наступного.

Згідно з ст. 1 Закону України «Про аквакультуру» гідротехнічні споруди - це об`єкти нерухомого майна (земляні греблі та дамби, водозабірні споруди, повеневі водоскиди, донні водовипуски, водопостачальні, скидні та рибозбірноосушувальні канали, рибовловлювачі, камери облову, причали, водоскиди, бистротоки, перепади, перегороджувальні рибозахисні та інші споруди), що є інженерними спорудами, які призначені для управління водними ресурсами (підготовка, постачання, збереження, транспортування води та водовідведення), а також для запобігання шкідливій дії вод.

Також, аналіз ст.ст. 59, 60 Земельного кодексу України, ст.ст. 85, 88 Водного кодексу України, ст. 4 Закону України «Про приватизацію державного майна і комунального майна» вказує, що гідротехнічні споруди є об`єктами, які не підлягають приватизації, тому визнання права приватної власності на зазначене майно є неправомірним.

Згідно з ч. 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Статтею 10 вказаного Закону визначено статус сільських та селищних рад як органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Статтею 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.

Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, скорочувати обсяги доходів місцевих бюджетів, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.

Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.

У відповідності до ст. 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно з п. 51 ч. 2 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: надання згоди на передачу об`єктів з державної у комунальну власність та прийняття рішень про передачу об`єктів з комунальної у державну власність, а також щодо придбання об`єктів державної власності.

Питання необхідності державної реєстрації гідротехнічної споруди потребує дослідження правової природи вжитого у Законі терміну -«споруди».

Нормативно-правове регулювання містить різні семантично схожі визначення терміну «споруда».

За Державним класифікатором будівель та споруд ДК 018-2000, затвердженим наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 17.08.2000 № 507 (чинний на момент виникнення спірних правовідносин) (далі - ДК 018-2000) споруди - це будівельні системи, пов`язані з землею, які створені з будівельних матеріалів, напівфабрикатів, устаткування та обладнання в результаті виконання різних будівельномонтажних робіт.

У чинному з 01.01.2024 Класифікаторі будівель і споруд НК 018:2023, затвердженому наказом Міністерства економіки України від 16.05.2023 № 3573 (далі - НК 018:2023), використовуються терміни, визначені Європейським класифікатором типів споруд, а саме: споруди - структури, пов`язані із землею, які створені з будівельних матеріалів і комплектуючих та/або для яких виконуються будівельні роботи.

Також Національний стандарт № 2 «Оцінка нерухомого майна», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.2004 № 1442, містить положення про те, що споруди - земельні поліпшення, що не належать до будівель та приміщень, призначені для виконання спеціальних технічних функцій (дамби, тонелі, естакади, мости тощо).

Термін «гідротехнічні споруди» вживається у Додатку А до ДБН В.2.4-3:2010 Гідротехнічні, енергетичні та меліоративні системи і споруди, підземні гірничі виробки. Гідротехнічні споруди. Основні положення (далі - ДБН В.2.4-3:2010). Це споруди, що підпадають під вплив водного середовища, призначені для використання і охорони водних ресурсів, а також для захисту від шкідливого впливу вод.

Схожий термін використано у п. 1.3 Правил безпеки при експлуатації каналів, трубопроводів, інших гідротехнічних споруд у водогосподарських системах, затверджених наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 03.04.2012 № 661 (далі - Правила № 661): гідротехнічна споруда - інженерна споруда, призначена для керування водним режимом, використовування водних ресурсів або для запобігання шкідливій дії вод.

У ДК 018-2000 серед видів споруд також виділяються інженерні споруди - це об`ємні, площинні або лінійні наземні, надземні або підземні будівельні системи, що складаються з несучих та в окремих випадках огороджувальних конструкцій і призначені для виконання виробничих процесів різних видів, розміщення устаткування, матеріалів та виробів, для тимчасового перебування і пересування людей, транспортних засобів, вантажів, переміщення рідких та газоподібних продуктів та т. ін.

Як зазначено у Класифікаторі, інженерні споруди класифікуються в основному за інженерним задумом, що визначається цільовим призначенням об`єкта. До інженерних споруд відносяться: транспортні споруди (залізниці, шосейні дороги, злітно-посадкові смуги, мости, естакади тощо), трубопроводи та комунікації, дамби, комплексні промислові споруди, спортивні та розважальні споруди та т. ін.

Таким чином, термін «гідротехнічна споруда» пов`язаний з конкретним функціональним об`єктом (конструкцією), є узагальнюючою назвою споруд, що використовуються на водних ресурсах, основним же є термін «споруда».

Відповідно до статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державній реєстрації прав підлягають - право власності.

Статтею 12 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено, що Державний реєстр прав, серед іншого, повинен містити відомості про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.

Згідно з пунктами 82, 84, 85 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна здійснюється за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса в установленому для державної реєстрації прав порядку з урахуванням особливостей, визначених пунктами 83-88 цього Порядку.

Державний реєстратор за результатом прийнятого рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна вносить до спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості.

З аналізу зазначених норм чинного законодавства визначено, що до відання сільських, селищних, міських рад відноситься, в тому числі, реєстрація та взяття на облік безхазяйного майна, розташованого на території відповідної громади з метою захисту економічних основ місцевого самоврядування, недопущення скорочуванню обсягів доходів місцевих бюджетів, зменшення обсягів та погіршування умови надання послуг населенню, а також з метою захисту права комунальної власності територіальної громади у відповідності із законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів.

Окрім того, законодавством визначена поетапна процедура передання у комунальну власність безхазяйного нерухомого майна, що включає в себе:

- звернення органу місцевого самоврядування до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі;

- публікація органом місцевого самоврядування оголошення у друкованих засобах масової інформації про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі;

- звернення органу місцевого самоврядування після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі до суду із заявою про передання відповідного нерухомого майна у комунальну власність (у порядку, визначеному ст.ст. 329-333 ЦПК України);

- звернення органу місцевого самоврядування до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про державну реєстрацію права власності на підставі судового рішення.

Однак, всупереч вимог наведеного законодавства відповідачем, як уповноваженим органом, упродовж тривалого часу не вжито жодних з перелічених заходів, спрямованих на набуття прав на безхазяйне майно, а саме: гідротехнічних споруд, розташованих у с. Козинці Гайсинського району Вінницької області на водоймах площею 46, 28 га (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:04:002:0094), площею 2, 28 га (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:01:002:0717) , площею 4,11 (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:01:002:0728), чим допущено протиправну бездіяльність.

Як наслідок, підлягає задоволенню й похідна вимога про зобов`язання вчинити дії спрямовані на визнання гідротехнічних споруд, розташованих у с. Козинці Гайсинського району Вінницької області на водоймах площею 46, 28 га (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:04:002:0094), площею 2, 28 га (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:01:002:0717) , площею 4,11 (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:01:002:0728) безхазяйним майном, шляхом звернення до органу , який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно із заявами про взяття на облік нерухомого майна як безхазяйного.

У відповідності до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (стаття 90 КАС України).

За сукупністю наведених обставин, враховуючи, що позовні вимоги обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи, відповідачем не спростовані, а відтак, підлягають задоволенню.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

За таких обставин, беручи до уваги відсутність витрат суб`єкта владних повноважень пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, відсутні підстави для стягнення судових витрат з відповідача.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Ободівської сільської ради стосовно не вжиття заходів щодо невчинення дій, спрямованих на визнання об`єктів нерухомості , а саме гідротехнічних споруд, розташованих у с. Козинці Гайсинського району Вінницької області на водоймах площею 46, 28 га (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:04:002:0094), площею 2, 28 га (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:01:002:0717) , площею 4,11 (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:01:002:0728) безхазяйним майном, а саме не звернення до органу , який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно із заявами про взяття на облік нерухомого майна як безхазяйного.

Зобов`язати Ободівську сільську раду вчинити дії спрямовані на визнання гідротехнічних споруд, розташованих у с. Козинці Гайсинського району Вінницької області на водоймах площею 46, 28 га (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:04:002:0094), площею 2, 28 га (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:01:002:0717) , площею 4,11 (кадастровий номер земельної ділянки 0524180800:01:002:0728) безхазяйним майном, шляхом звернення до органу , який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно із заявами про взяття на облік нерухомого майна як безхазяйного.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Інформація про учасників справи:

Позивач:Керівник Гайсинського окружної прокуратури (вул. Волонтерів, 15А, м. Гайсин, Вінницька область, код ЄДРПОУ 02909909)

Відповідач: Ободівська сільська рада (вул. Ватутіна, 8, с.Ободівка, Вінницька область, код ЄДРПОУ 04331107).

Повний текст рішення сформовано 27.01.2025 р.

СуддяВоробйова Інна Анатоліївна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.01.2025
Оприлюднено29.01.2025
Номер документу124697637
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —120/14333/24

Рішення від 27.01.2025

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Воробйова Інна Анатоліївна

Ухвала від 08.11.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Воробйова Інна Анатоліївна

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Воробйова Інна Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні