КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 січня 2025 року справа №320/46166/24
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Парненко В.С., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення в частині,
ВСТАНОВИВ:
Публічне акціонерне товариство «Укрнафта» (далі - позивач) звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі - відповідач), в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 03.05.2024 №1138/Ж10/31-00-04-01-01-31 в частині нарахування штрафу на суму 3 855 711,06 грн.
В якості підстави позову зазначено про незгоду з оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням в частині нарахування штрафу на суму 3 855 711,06 грн. На переконання позивача, наведеними в позовній заяві доводами підтверджується, що ППР в частині нарахування штрафу в розмірі 3 855 711, 06 грн. не відповідає пп. 14.1.265. п. 14.1. ст. 14, пункту 120-1.1. статті 120-1, статті 201, п.187.7. ст. 187, п. 192.1. ст. 192, пункту 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення», пункту 69.18. підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового Кодексу України (далі ПК України), пунктам 12-14 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. №124.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу №320/46166/24 передано на розгляд судді Київського окружного адміністративного суду Парненко В.С.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду 22.10.2024 відкрито провадження в адміністративній справі №320/46166/24 за правилами загального позовного провадження суддею Парненко В.С. одноособово, справу призначено до розгляду в підготовчому засіданні на 13.11.2024 о 12:00 год.
Підготовче судове засідання 13.11.2024 було відкладено на 04.12.2024 о 12:00 год.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 04.12.2024 закрито підготовче провадження у справі №320/46166/24 за позовною заявою Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, призначено розгляд справи №320/46166/24 по суті в судовому засіданні на 22.01.2025 об 11:00 год.
У судове засідання 22.01.2025 року прибули представники сторін.
Від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи в прядку письмового провадження.
Представник відповідача дане клопотання залишив на розсуд суду.
Враховуючи викладене вище та з огляду на приписи ч. 1, ч. 9 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України суд вважає за можливе здійснити судовий розгляд справи в порядку письмового провадження за наявними у справі доказами.
06.11.2024 до суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач заперечував проти вимог позову у повному обсязі. Так, штрафи у розмірах, встановлених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовуються у разі порушення платником податку, передбачених пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН із датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року. При цьому порушення платником податку граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН, які припадають на період до дати набрання чинності Законом №2876-IX (тобто застосовується до ПН/РК з датою складання не пізніше 15 січня 2023 року включно), тягне за собою накладання на такого платника податку штрафу у розмірах, встановлених пунктом 120-1.1 статті 120-1 Кодексу. Враховуючи вищевикладене, а також висновки Акту перевірки, відповідач просить у задоволенні позову відмовити.
12.11.2024 до суду надійшла відповідь на відзив на позовну заяву, згідно якої позивач наполягає на своїй правовій позиції, викладеній у позові.
15.11.2024 до суду надійшло клопотання позивача про долучення доказів по справі.
19.11.2024 до суду надійшли додаткові письмові пояснення відповідача, згідно яких податковий орган зазначив, що у разі помилково складених та зареєстрованих ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, чинним податковим законодавством не передбачено звільнення від відповідальності, передбаченої п. 1201.1 ст. 1201 та п. 90 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ. Стосовно позиції позивача викладеної в адміністративному позову щодо ПН/РК виписаних помилково або з невірними значеннями в них, відповідач вказав, що в податковому законодавстві відсутні обставини виписки ПН/РК, які б нівелювали умови своєчасності їх реєстрації визначеною статтею 120-1 ПК України.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
27.03.2024 ЦМУ ДПС була проведена камеральна перевірка дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ПАТ «УКРНАФТА».
За результатами перевірки відповідачем був складений акт від 27.03.2024 №798/Ж5/31-00-04-01-01-26/00135390.
Акт перевірки містить висновки про порушення строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних згідно з Додатком № 1 до Акта перевірки.
06.05.2024 ПАТ «УКРНАФТА» отримало від ЦМУ ДПС податкове повідомлення-рішення від 03.05.2024 № 1138/Ж10/31-00-04-01-01-31 про застосування до Товариства штрафу у сумі 8 325 797, 76 грн.
ПАТ «УКРНАФТА» оскаржило ППР в адміністративному порядку шляхом направлення до ДПС України скарги від 17.05.2024 № 01/01/20-339.
ДПС України прийняла скаргу до розгляду і на підставі рішення від 06.06.2024 №16879/6/99-00-06-03-01-06 продовжила строк розгляду скарги до 15.07.2024 (включно).
16.07.2024 ПАТ «Укрнафта» отримало від ДПС України рішення від 12.07.2024 №21495/6/99-00-06-03-01-06, згідно з яким скарга ПАТ «УКРНАФТА» залишена без задоволення, а ППР без змін.
Не погоджуючись із застосованими податковим повідомленням-рішенням від 03.05.2024 №1138/Ж10/31-00-04-01-01-31 штрафними санкціями в частині нарахування штрафу на суму 3 855 711,06 грн., позивач звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.
Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема: визначають вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (далі ПКУ).
Підпунктом 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПКУ визначено, що єдиний реєстр податкових накладних (далі ЄРПН) є реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, що ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Відповідно до підпунктів 16.1.2 та 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПКУ платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно з приписами підпунктів 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПКУ контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Приписами пункту 75.1 статті 75 ПКУ встановлено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Відповідно до підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 ПКУ камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО. Предметом камеральної перевірки може бути, серед іншого: 1) своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків); 2) своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних (абзац 1,2 підпункту75.1.1 пункту 75.1 статті 75 ПКУ).
Згідно з пунктом 76.1 статті 76 ПКУ камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова.
Згідно з пунктом 11 підрозділу 10 розділу XX Інші перехідні положення ПК України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).
За приписами пункту 201.1 статті 201 ПКУ на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до абзацу 1 пункту 201.10 статті 201 ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня (абзац 5 пункту 201.10 статті 201 ПКУ).
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції (абзац 9 пункту 201.10 статті 201 ПКУ).
Згідно з абзацом 14 пункту 201.10 статті 201 ПКУ реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПКУ порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами а - г цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу 11 пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Із аналізу вказаних правових норм вбачається, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації ПН/РК в ЄРПН у строк, встановлений податковим законодавством. Порушення вказаних строків реєстрації ПН/РК свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Водночас, 12.01.2023 Верховна Рада України прийняла Закон України №2876-ІХ (який набрав чинність 08.02.2023 року) «Про внесення змін до розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування, яким підрозділ 2 розділу XX Перехідні положення ПК України доповнено пунктами 89 та 90 такого змісту:
« 89. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).»
« 90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:
2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.»
Отже, Законом №2876-ІХ на час дії воєнного стану в Україні збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної залежно від дня її складення та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПК України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН.
В Акті перевірки зазначено, що перевірка своєчасності реєстрації ПН/РК в ЄРПН була проведена за звітний період: червень-жовтень 2022 року, березень 2023 року-лютий 2024.
Акт перевірки містить висновок про те, що ПАТ «УКРНАФТА» порушено граничні строки реєстрації ПН/РК в ЄРПН, визначені статтею 201, пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.
Відтак, пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, яким визначаються строки реєстрації ПН/РК в періоді з 08.02.2023 (дата набуття чинності Законом № 2876-IX від 12.01.2023) і впродовж дії воєнного стану та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, не передбачено штрафу за несвоєчасну реєстрацію ПН/РК в межах визначених цим пунктом строків.
Пункт 120-1.1. статті 120-1 ПК України передбачає відповідальність у формі штрафу лише у випадку реєстрації ПН/РК з порушенням строку, визначеного статтею 201 ПК України.
Враховуючи зазначене суд дійшов висновку, що ППР, яким до ПАТ «Укрнафта» застосовано штраф за реєстрацію ПН/РК (за датою їх складання у періоді, починаючи з 08.02.2023 року) з порушенням строку, визначеного пункт 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, суперечить пункту 120-1.1. статті 120-1 ПК України. А ст. 120-1 ПК України, на яку міститься посилання в ППР як на підставу для застосування штрафу, не передбачає можливість притягнення платника до відповідальності за порушення граничного строку для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до податкової накладної, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.
Між тим, зміст спірних правовідносин з приводу застосування відповідачем до позивача штрафної санкції на суму 3 855 711,06 грн. згідно податкового повідомлення-рішення відповідача від 03.05.2024 №1138/Ж10/31-00-04-01-01-31 полягає у правильності обчислення відповідачем граничних строків реєстрації ПН/РК.
Відповідно до пункту 192.1 статті 192 ПКУ якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача платника податку, підлягає реєстрації в ЄРПН:
- постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації;
- отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.
Відповідно до підпункту 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 ПКУ податкове законодавство України ґрунтується на таких принципах, як зокрема, презумпція правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно - правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.
Згідно з пунктом 56.21 статті 56 ПКУ в разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.
Відповідно до позиції Верховного Суду, викладеної, зокрема, у постановах від 30 січня 2018 року у справі №815/2745/17; від 26 червня 2018 року у справі №808/2127/17; від 03 травня 2018 року у справі №818/1070/17, платник податків може нести відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних лише якщо така несвоєчасна реєстрація зумовлена його винними діями.
Крім того, у постанові від 14 лютого 2019 року по справі №809/1040/17 Верховний Суд встановив: "...Суд касаційної інстанції зауважує, що відповідно до пункту 109.1 статті 109 Податкового кодексу України податковими правопорушеннями с протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Оскільки судами встановлено, що позивач не допустив протиправних дій у даному випадку, тому навіть за умови відсутності у відповідача відомостей про дату виконання позивачем встановленого законом обов`язку з реєстрації податкової накладної, останній не підлягає притягненню до відповідальності. За таких обставин, Верховний Суд погоджується з висновками судом першої та апеляційної інстанцій, що платник податків вчасно, у встановлені пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України строки здійснені визначені цією статтею та Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних дії з реєстрації податкових накладних, однак невчасна їх реєстрація у Єдиному реєстрі податкових накладних сталась не з вини позивача, а відтак не може бути підставою для притягнення його до відповідальності за порушення строку реєстрації податкових накладних у вигляді штрафу, передбаченого у статті 120-1 Податкового кодексу України.".
Як зазначено судом вище згідно з приписами пункту 201.1 статті 201 ПКУ та пункту 89 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПК України для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, такий платник податків зобов`язаний зареєструвати РК протягом: 15 календарних днів (до 08.02.2023) з дня отримання такого РК отримувачем (покупцем), 18 календарних днів (з 08.02.2023) з дня отримання такого РК отримувачем (покупцем).
Отже, з метою встановлення факту порушення граничного строку реєстрації РК в ЄРПН, обчисленого з дня отримання такого розрахунку, контролюючому необхідно встановити: по перше, чи зменшує РК суму компенсації вартості товарів (послуг); по друге, чи складеним РК постачальником товарів/послуг на адресу отримувача; по третє, безпосередню дату отримання РК отримувачем (покупцем).
Тобто, обов`язковою умовою встановлення факту порушення граничного строку реєстрації розрахунку коригування (за загальним правилом 15 календарних днів, а у редакції Закону України від 12.01.2023 №2876-ІХ - 18 календарних днів) з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем), є саме встановлення дати отримання розрахунків коригування до податкових накладних отримувачем (покупцем) від постачальника (продавця).
З урахуванням наведеного суд дійшов до висновку про те, що на законодавчому рівні нормативно-правовими актами не унормовано порядку і строків направлення РК постачальником для покупця та не визначено процедуру отримання (підтвердження) інформації щодо дати направлення РК до інформаційних ресурсів постачальником (продавцем).
Враховуючи приписи підпункту 4.1.4 пункту 4.1 статті 4, пункту 56.21 статті 56 ПКУ та з огляду на визначений законодавцем строк реєстрації покупцем РК саме від дати отримання розрахунку коригування від постачальника (продавця), суд вважає недопустимим трактування цієї норми виключно на користь податкового органу, без врахування приведених положень законодавства та фактичних обставин справи.
Тому суд дійшов до висновку про те, що при визначенні граничного терміну для реєстрації покупцем розрахунків коригування, значення має саме дата отримання покупцем розрахунку коригування від постачальника (продавця), враховуючи наявність законодавчо визначеного граничного терміну для реєстрації розрахунку коригування покупцем (який розраховується від дати отримання РК), нормативно не визначено порядок направлення розрахунку коригування, враховуючи дату складення його постачальником та не визначено процедуру отримання (підтвердження) інформації щодо дати направлення розрахунку коригування до інформаційних ресурсів постачальником (продавцем), який складає такий розрахунок коригування, враховуючи дату складення такого РК.
Водночас суд вважає, що не може бути притягнуто до відповідальності платника податків за пропущення терміну реєстрації ПН/РК, коли податковим органом не встановлено конкретну дату початку розрахунку терміну для реєстрації, а така визначається від дати ПН, що фактично не відповідає пункту 201.10 статті 201 ПКУ.
Щодо реєстрації ПН/РК за № 1429003//1004 від 29.06.2022, № 1430054//1004 від 30.06.2022, №8001029//7012 від 01.07.2022, № 8002007//7012 від 02.07.2022, №8002001//7012 від 02.07.2022, № 8006007//7012 від 06.07.2022, №8009001//7012 від 09.07.2022, № 8010001//7012 від 10.07.2022, №8013002//7012 від 13.07.2022, № 8008011//7012 від 08.10.2022, №8009014//7012 від 09.10.2022, №8016068//7012 від 16.10.2022, №8016064//7012 від 16.10.2022, № 8016033//7012 від 16.10.2022, №8016048//7012 від 16.10.2022, № 8016030//7012 від 16.10.2022, №8017028//7012 від 17.10.2022, №8017056//7012 від 17.10.2022, №8017066//7012 від 17.10.2022, №8017070//7012 від 17.10.2022, №8017031//7012 від 17.10.2022, № 8018082//7012 від 18.10.2022, №88018088//7012 від 18.10.2022, № 8018075//7012 від 18.10.2022, №8018026//7012 від 18.10.2022, №8019081//7012 від 19.10.2022, №8020048//7012 від 20.10.2022, № 8020072//7012 від 20.10.2022, №8021032//7012 від 21.10.2022, № 8021069//7012 від 21.10.2022, №8021086//7012 від 21.10.2022, № 8021057//7012 від 21.10.2022, №8016072//7012 від 16.10.2022, № 8021046//7012 від 21.10.2022, №8021036//7012 від 21.10.2022, № 8021029//7012 від 21.10.2022, №8022040//7012 від 22.10.2022, № 8022034//7012 від 22.10.2022, №8022073//7012 від 22.10.2022, № 8022087//7012 від 22.10.2022, №8022025//7012 від 22.10.2022, № 8022056//7012 від 22.10.2022, №8023083//7012 від 23.10.2022, № 8023065//7012 від 23.10.2022, №8023059//7012 від 23.10.2022, № 8023086//7012 від 23.10.2022, №8023045//7012 від 23.10.2022, № 8023071//7012 від 23.10.2022, №8023042//7012 від 23.10.2022, № 8023056//7012 від 23.10.2022, №8024047//7012 від 24.10.2022, № 8024032//7012 від 24.10.2022, №8024040//7012 від 24.10.2022, № 8024087//7012 від 24.10.2022, №8024014//7012 від 24.10.2022, № 8024067//7012 від 24.10.2022, №8024038//7012 від 24.10.2022, № 8025084//7012 від 25.10.2022, №8025037//7012 від 25.10.2022, № 8026052//7012 від 26.10.2022, №8026053//7012 від 26.10.2022, № 8026063//7012 від 26.10.2022, №8026081//7012 від 26.10.2022, № 8027075//7012 від 27.10.2022, №8027035//7012 від 27.10.2022, № 8027051//7012 від 27.10.2022, №8027085//7012 від 27.10.2022, № 8027026//7012 від 27.10.2022, №8027040//7012 від 27.10.2022, № 8027032//7012 від 27.10.2022, №8027058//7012 від 27.10.2022, № 8027047//7012 від 27.10.2022, №8028076//7012 від 28.10.2022, № 8028044//7012 від 28.10.2022, №8029084//7012 від 29.10.2022, № 8029070//7012 від 29.10.2022, №8029049//7012 від 29.10.2022, № 8030082//7012 від 30.10.2022, №8030066//7012 від 30.10.2022, № 8030046//7012 від 30.10.2022, №8031054//7012 від 31.10.2022, № 8031047//7012 від 31.10.2022, суд зазначає наступне.
Згідно висновків акту перевірки наведені вище ПН/РК були зареєстровані з порушенням відповідного граничного строку, за що до позивача застосовано штраф в розмірі 2 029,42 грн.
Так, Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 № 2120-IX, який набрав чинності з 17.03.2022, підрозділ 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України було доповнено пунктом 69.18. такого змісту:
« 69.18. Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюється у робочі дні з 8 години до 18 годин» .
Згідно з Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246, (далі Порядок №1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться відповідні перевірки (п. 12 Порядку №1246).
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 Порядку-1246, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція) (п. 13 Порядку №1246). Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (п. 14 Порядку №1246).
Відповідно до пункту 2 Порядку-1246 операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.
Згідно з пунктом 3 Порядку №1246 операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин.
Відповідно до п. 201.10 ПК України датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції. Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Під час судового розгляду справи позивачем були надані копії квитанцій про реєстрацію вищезазначених ПН/РК, з яких вбачається, що вони були подані на реєстрацію до 18 год. операційного дня, тобто вчасно.
Відносно наданих позивачем доказів, відповідачем жодних пояснень не надано.
Оскільки протягом операційного дня, в який ПН/РК були подані на реєстрацію, квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення позивачу надіслані не були, такі ПН/РК в силу п. 201.10 ст. 201 ПК України вважаються зареєстрованими за датою надсилання їх на реєстрацію, тобто своєчасно.
Платник податків, виконавши свій обов`язок щодо складання, підписання та направлення до податкового органу протягом встановлених ПК України строків податкових накладних не може нести відповідальності у вигляді накладення на нього штрафу за те, що такі податкові накладні були зареєстровані податковим органом в Єдиному реєстрі податкових накладних після спливу граничних строків, визначених законом.
Відповідна правова позиція наведена в постанові Верховного Суду від 01.06.2022 № 826/14320/18, від 27.02.2020 по справі № 804/3559/17 та від 04.06.2020 по справі № 560/1570/19.
Крім того, за усталеною практикою Верховного Суду (постанови від 23 липня 2019 року у справі №620/3609/18, від 14 серпня 2018 року у справі №803/1583/17, від 30 січня 2018 року у справі №815/2745/17, №816/390/17 від 2 липня 2019 року у справі №2340/3802/18, від 20 серпня 2019 року у справі №1640/3125/18) вчинення платником податків всіх залежних від нього дій для своєчасної реєстрації податкової накладної, унеможливлює притягнення такого платника податків до відповідальності.
За таких обставин суд дійшов висновку, що нарахування позивачу податковим органом штрафу за несвоєчасну реєстрацію вказаних вище 82 ПН/РК в розмірі 2 029, 42 грн, суперечить п. 201.10 ст. 201, пункту 69.18. підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, пунктам 12-14 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 124.
Щодо нарахування штрафу за несвоєчасну реєстрацію РК № 9902095 від 02.05.2023 суд зазначає наступне.
У Додатку № 1 до Акта перевірки вказано, що РК № 9902095 від 02.05.2023 з граничним строком реєстрації 18.06.2023, був зареєстрований 05.06.2023, за що до позивача застосовано штраф в розмірі 163 981, 51 грн (рядок 455 у розрахунку, що є додатком до ППР), що становить 2 % від вказаної в такому РК суми ПДВ (8 199 075,54 грн.).
Матеріалами справи підтверджено, що РК № 9902095 від 02.05.2023 був складений до ПН № 9902070 від 02.05.2023 і в подальшому такий РК № 9902095 від 02.05.2023 був анульований шляхом реєстрації нового РК № 9905052 від 05.03.2024 до ПН №9902070 від 02.05.2023, тобто станом на дату проведення перевірки (27.03.2024) і оформлення відповідачем ППР (03.05.2024) РК № 9902095 від 02.05.2023 не створювало ніяких правових наслідків за фактом його складання і реєстрації 05.06.2023.
Щодо порядку складання і реєстрації РК, то відповідно до п. 192.1. ст. 192 ПК України якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних. Розрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.
Отже, РК складається:
- якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг;
- у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.
Як зазначено в п. 192.1. ст. 192 ПК України, розрахунок коригування підлягає складанню в порядку, встановленому для податкових накладних.
Відповідно до п. 201.2 ст. 201 ПК України форма та порядок заповнення податкової накладної затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Порядок заповнення податкової накладної затверджений наказом Наказ Міністерства фінансів України від 31.12.2015 № 1307 (далі Порядок №1307).
З положень п.п. 21-23 Порядку №1307 слідує, що у випадку складання РК у зв`язку зі зміною суми компенсації вартості товарів/послуг, показники рядка ПН, що коригуються, зазначаються із знаком «-», додається новий рядок з виправленими показниками і зазначається код причини коригування. Якщо ж РК складається у разі допущення помилки в реквізитах заголовної частини податкової накладної, зареєстрованої в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка не заважає ідентифікувати здійснену операцію, постачальник (продавець) на дату виявлення такої помилки складає розрахунок коригування до податкової накладної, у якому всі правильно заповнені реквізити податкової накладної повторюються, а реквізит, у якому допущено помилку, заповнюється без помилок.
Так, копією ПН № 9902070 від 02.05.2023 підтверджується, що така податкова накладна була складена 02.05.2023 на обсяг постачання (базу оподаткування) без урахування ПДВ 75 683 774, 22 грн за ставкою ПДВ 7 % на суму 5 297 864, 1954 грн.
ПН № 9902070 від 02.05.2023 була складена за фактом отримання ПАТ «УКРНАФТА» від Міністерства оборони України бюджетних коштів на підставі договору № 286/1/23/11 від 23.03.2023.
В свою чергу, РК № 9902095 від 02.05.2023 був складений із використанням знака «-» і з додаванням нового рядка, тобто РК № 9902095 від 02.05.2023 був складений відповідно до п. 23 Порядку №1307 як для випадку зміни суми компенсації.
Як підтверджується самим РК № 9902095 від 02.05.2023 зміна суми компенсації відбулася внаслідок зміни ставки ПДВ, яка була застосована до бази оподаткування: замість ставки 7 %, яка була вказана в ПН № 9902070 від 02.05.2023, в РК № 9902095 від 02.05.2023 була зазначена ставка 20 %.
Згідно пояснень позивача, правова підстава для складання РК № 9902095 від 02.05.2023 була відсутня, оскільки в травні 2023 року первинні документи про зміну суми компенсації вартості товару, який постачався на підставі договору № 286/1/23/11 від 23.03.2023 між сторонами такого договору не підписувалися.
05.03.2024 до договору № 286/1/23/11 від 23.03.2023 була підписана додаткова угода № 2, на підставі якої сторони домовилися змінити ціну товару, визначивши її в розмірі 470 687 118, 16 грн (у тому числі ПДВ 0%).
Згідно з підпунктом «а» пункту 193.1 статті 193 ПК України ставка податку на додану вартість встановлюються від бази оподаткування.
Відповідно до п. 188.1. ст. 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків і зборів.
Згідно з пп. 194.1.1. п. 194.1. ст. 194 ПК України податок додається до ціни товарів/послуг.
Оскільки на підставі додаткової угоди № 2 від 05.03.2024 в договір №286/1/23/11 від 23.03.2023 були внесені зміни, а саме: змінено суму компенсації товару, за датою такої додаткової угоди до ПН № 9902070 від 02.05.2023 було складено РК № 9905052 від 05.03.2024, в якому із використанням знака «-» і з додаванням нового рядка було змінено ціну товару в частині зміни ставки ПДВ: замість ставки 20 %, яка була визначена в РК № 9902095 від 02.05.2023, в РК №9905052 від 05.03.2024 була зазначена ставки ПДВ 0 %.
Як вже було зазначено, відповідно до п. 192.1. ст. 192 ПК України розрахунок коригування складається у випадку зміни суми компенсації.
Датою зміни суми компенсації вартості товару по договору № 286/1/23/11 від 23.03.2023 було 05.03.2024 - дата додаткової угоди №2.
Отже, РК № 9905052 від 05.03.2024 був складений за датою зміни суми компенсації (05.03.2024) і зареєстрований вчасно 05.04.2024, тобто в строки, визначені пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.
Відповідно до абзацу 2 п. 120-1.1. ст. 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою, тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 2 відсотків обсягу постачання (без податку на додану вартість), але не більше 1020 гривень, при реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Отже, оскільки РК № 9902095 від 02.05.2023 був складений до ПН № 9902070 від 02.05.2023, яка, в свою чергу, була складена на підставі договору № 286/1/23/11 від 23.03.2023, яким передбачено постачання товару за кошти Державного бюджету України, максимальний розмір штрафу за несвоєчасну реєстрацію такого РК №9902095 від 02.05.2023 в силу абзацу 2 п. 120-1.1. ст. 120-1 ПК України не може перевищувати 1020 гривень.
Натомість відповідач застосував до ПАТ «УКРНАФТА» штраф в розмірі 163 981, 51 грн., що свідчить про протиправність нарахування штрафу у такому розмірі оскаржуваним ППР.
Щодо нарахування штрафу за несвоєчасну реєстрацію ПН, (були зареєстровані в ЄРПН 08.02.2024): № 9907667 від 07.07.2023, № 9907669 від 07.07.2023, № 9907668 від 07.07.2023, № 9912172 від 12.07.2023, № 9912173 від 12.07.2023, №9913109 від 13.07.2023, №9913108 від 13.07.2023, № 9915026 від 15.07.2023, № 9915027 від 15.07.2023, № 9920113 від 20.07.2023, № 9921146 від 21.07.2023, № 9921145 від 21.07.2023, № 9927174 від 27.07.2023, № 9927173 від 27.07.2023, № 9927172 від 27.07.2023, № 9929037 від 29.07.2023, № 9929038 від 29.07.2023, №9929039 від 29.07.2023, № 9929040 від 29.07.2023, № 9904165 від 04.08.2023,№ 9904164 від 04.08.2023, № 9905016 від 05.08.2023, № 9905017 від 05.08.2023, № 9906012 від 06.08.2023, № 9910116 від 10.08.2023, № 9910115 від 10.08.2023, № 9910117 від 10.08.2023, № 9911108 від 11.08.2023, №9912026 від 12.08.2023, № 9912025 від 12.08.2023, № 9918105 від 18.08.2023, № 9918104 від 18.08.2023, № 9918103 від 18.08.2023, № 9918106 від 18.08.2023, № 9919015 від 19.08.2023, № 9920013 від 20.08.2023, № 9923140 від 23.08.2023, № 9924103 від 24.08.2023, № 9924102 від 24.08.2023, №9924101 від 24.08.2023, № 9907175 від 07.09.2023, № 9918161 від 18.09.2023, № 9918162 від 18.09.2023, № 9929020 від 29.10.2023, № 9929022 від 29.10.2023, № 9929021 від 29.10.2023, № 9929019 від 29.10.2023, № 9902232 від 02.11.2023, № 9902227 від 02.11.2023, № 9902233 від 02.11.2023, №9902231від 02.11.2023, № 9902229 від 02.11.2023, № 9902228 від 02.11.2023, № 9902234 від 02.11.2023, № 9902230 від 02.11.2023, № 9911029 від 11.11.2023, № 9911030 від 11.11.2023, № 9925028 від 25.11.2023, № 9926019 від 26.11.2023, № 9908225 від 08.12.2023, № 9913202 від 13.12.2023, №9926109 від 26.12.2023, № 9926107 від 26.12.2023, № 9926108 від 26.12.2023, № 9927126 від 27.12.2023 суд зазначає наступне.
Як було встановлено судом під час судового розгляду справи, вказані ПН були зареєстровані ПАТ «Укрнафта`в ЄРПН 08.02.2024 помилково - за відсутності операцій з постачання товарів в дату складання відповідної ПН.
Матеріалами справи підтверджено, що надалі кожна з таких ПН була анульована відповідним розрахунком коригування, зареєстрованим в ЄРПН 14.02.2024, що підтверджується РК до таких ПН, зареєстрованими в ЄРПН.
Згідно з додатком до ППР за несвоєчасну реєстрацію вказаних ПН до ПАТ «УКРНАФТА» відповідачем застосовано штраф в розмірі 65 720, 58 грн.
Відповідно до пп. 14.1.265. п. 14.1. ст. 14 ПК України штрафна санкція (фінансова санкція, штраф) - плата у вигляді фіксованої суми та/або відсотків, що справляється з осіб, що вчинили податкове правопорушення або порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також штрафні санкції за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності (підпункт 14.1.265 пункту 14.1 статті 14 із змінами, внесеними згідно із Законом № 466-IX від 16.01.2020).
Податковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених цим Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в тому числі осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених цим Кодексом (п. 109.1. ст. 109 ПК України).
Відповідно до абз. 1 п. 201.1. ст. 201 ПК України платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну на дату виникнення податкових зобов`язань.
Відповідно до п. 187.7. ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань у разі постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата зарахування таких коштів на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг або дата отримання відповідної компенсації у будь-якій іншій формі, включаючи зменшення заборгованості такого платника податку за його зобов`язаннями перед бюджетом.
Відповідно до п. 120-1.1. ст. 120-1 ПК України платник податку на додану вартість може бути притягнутий до відповідальності за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної на операції з постачання товарів/послуг.
З огляду на те, що операцій з постачання товарів в дату складання вказаних вище ПН були відсутні, суд погоджується з позицією позивача, що ПАТ «Укрнафта» не може вважатися таким, що порушило граничний строк реєстрації ПН, відповідно підстави для притягнення Товариства до відповідальності відсутні.
Щодо нарахування штрафу за несвоєчасну реєстрацію ПН № 9915093 від 15.05.2023 суд зазначає наступне.
У Додатку № 1 до Акта перевірки вказано, що ПН № 9915093 від 15.05.2023 з граничним строком реєстрації 05.06.2023 була зареєстрована 18.06.2023, за що до позивача застосовано штраф в розмірі 24 304, 61 грн (рядок 466 у розрахунку, що є додатком до ППР), що становить 2 % від вказаної в такій ПН суми ПДВ (1 215 230, 52 грн).
Під час судового розгляду справи судом встановлено, що ПН № 9915093 від 15.05.2023 була складена на підставі договору № 16/771-НП/72 від 03.05.2023 із помилковим зазначенням в такій податковій накладній ставки ПДВ 7 % замість 0 %.
Після отриманої індивідуальної податкової консультації №1540/ІПК/99-00-21-03-02-06 від 28.06.2023 на підставі РК № 9915098 від 15.05.2023, зареєстрованого 27.07.2023, ПАТ «Укрнафта» було виправлено помилку у ПН № 9915093 від 15.05.2023.
Відповідно до абзацу 2 п. 120-1.1. ст. 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою, тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 2 відсотків обсягу постачання (без податку на додану вартість), але не більше 1020 гривень, при реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Оскільки ПН № 9915093 від 15.05.2023 була складена на підставі договору №16/771-НП/72 від 03.05.2023, яким передбачено постачання товару за кошти Державного бюджету України, максимальний розмір штрафу за несвоєчасну реєстрацію такої податкової накладної в силу абзацу 2 п. 120-1.1. ст. 120-1 ПК України не може перевищувати 1020 гривень.
Натомість відповідач застосував до ПАТ «УКРНАФТА» штраф в розмірі 24 304, 61 грн., що свідчить про протиправність нарахування штрафу у такому розмірі оскаржуваним ППР.
Щодо РК, які були зареєстровані в ЄРПН 27.07.2023: №9903096 від 03.04.2023, № 9908006 від 08.04.2023. № 9909004 від 09.04.2023, № 9909005 від 09.04.2023, № 9910065 від 10.04.2023, № 9912139 від 12.04.2023, № 9918063 від 18.04.2023, № 9919140 від 19.04.2023, № 9920126 від 20.04.2023, № 9921061 від 21.04.2023, № 9927099 від 27.04.2023, №9928079 від 28.04.2023, № 9910161 від 10.05.2023, № 9910160 від 10.05.2023, № 9111122 від 11.05.2023, № 9912134 від 12.05.2023, № 9912135 від 12.05.2023, № 9915098 від 15.05.2023, № 9915097 від 15.05.2023, № 9915096 від15.05.2023, № 9917168 від 17.05.2023, № 9917167 від 17.05.2023, №9917166 від 17.05.2023, № 9918168 від 18.05.2023, № 9919164 від 19.05.2023, № 9919166 від 19.05.2023, № 9919165 від 19.05.2023, № 9922103 від 22.05.2023, № 9922104 від 22.05.2023, № 9924161 від 24.05.2023, № 9924160 від 24.05.2023, № 9925171 від 25.05.2023, № 9925170 від 25.05.2023, №9926135 від 26.05.2023, № 9926134 від 26.05.2023, № 9927067 від 27.05.2023, № 9929122 від 29.05.2023, № 9930129 від 30.05.2023, № 9931275 від 31.05.2023, № 9931276 від 31.05.2023 суд зазначає наступне.
Згідно з додатком до ППР за несвоєчасну реєстрацію вказаних РК до ПАТ «УКРНАФТА» відповідачем застосовано штраф в розмірі 3 599 674, 94 грн.
Судом встановлено, що вказані РК, які були зареєстровані в ЄРПН 27.07.2023, були складені ПАТ «Укрнафта» до відповідних ПН, оформлених на підставі договору № 16/449-НП/49 від 23.03.2023 із помилковим зазначенням в таких податкових накладних ставки ПДВ 7 % замість 0 %.
Після отриманої індивідуальної податкової консультації № 1540/ІПК/99-00-21-03-02-06 від 28.06.2023 на підставі вказаних вище РК, які були зареєстровані в ЄРПН 27.07.2023, ПАТ «Укрнафта» було виправлено ставку ПДВ і зазначено, що операції, на які були складені податкові накладні, підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою ПДВ.
Відповідно до абзацу 2 п. 120-1.1. ст. 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою, тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 2 відсотків обсягу постачання (без податку на додану вартість), але не більше 1020 гривень, при реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Натомість відповідач застосував до ПАТ «УКРНАФТА» штраф в розмірі 3 599 674, 94 грн., що свідчить про протиправність нарахування штрафу у такому розмірі оскаржуваним ППР.
З урахуванням наведеного, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, суд дійшов до висновку про те, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню, а прийняте щодо позивача відповідачем податкове повідомлення-рішення від 03.05.2024 №1138/Ж10/31-00-04-01-01-31 в частині нарахування штрафу на суму 3 855 711,06 грн. є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки в ході розгляду справи відповідач належними та допустимими доказами не довів його правомірності з урахуванням критеріїв, визначених частиною 2 статті 2 КАС України.
Водночас, при вирішенні спору суд враховує, що одним із ключових положень юридичної визначеності є якість закону, яка охоплює собою такі характеристики відповідного акта законодавства, як, зокрема, чіткість, точність, недвозначність, зрозумілість, узгодженість, доступність, виконуваність, передбачуваність та послідовність. Ці характеристики стосуються як положень будь-якого акта (норм права, які в ньому містяться), так і взаємозв`язку такого акта з іншими актами законодавства такої ж юридичної сили.
Будь-які обмеження, які накладаються, мають ґрунтуватися на положеннях законодавства. Воно має бути сформульоване з достатньою чіткістю, щоб надати особі можливість визначити, чи буде її поведінка суперечити закону та якими можуть бути вірогідні наслідки порушень. Передбачення у національному законодавстві чітких визначень є істотною умовою для того, щоб закон залишався нескладним для розуміння та застосування, а також для запобігання спробам регулювати діяльність, яка не підлягає регулюванню (рішення ЄСПЛ у справі Вєренцов проти України від 11 квітня 2013 року).
Відповідно до частини 1 статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Так у пункті 23 Рішення у справі «Проніна проти України» від 18 липня 2006 року, Європейський суд з прав людини зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення.
Суд зазначає, що відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною першою статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Згідно з статтею 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
За наведених обставин у сукупності, зважаючи на наведені вище норми законодавства та встановлені судом обставини справи, суд дійшов висновку наявність підстав для задоволення позову.
Щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем під час розгляду справи було сплачено судовий збір на суму 30280,00 грн. (платіжна інструкція №42098УГ24 від 18.07.2024).
З огляду на те, що адміністративний позов задоволено, слід стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір в сумі 30280,00 грн.
Керуючись статтями 2-10, 47, 72-77, 94, 122, 132, 139, 193, 241-246, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення в частині, задовольнити;
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 03.05.2024 №1138/Ж10/31-00-04-01-01-31 в частині нарахування штрафу на суму 3 855 711,06 грн;
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на користь Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 30280,00 грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Парненко В.С.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.01.2025 |
Оприлюднено | 29.01.2025 |
Номер документу | 124699449 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Парненко В.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні