Рішення
від 27.01.2025 по справі 400/5627/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 січня 2025 р. № 400/5627/24 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Малих О.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальсністю «Зерно-Сток», вул. Марка Кропивницького, 114/1, м. Миколаїв, 54009, до відповідачів1. Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Героїв Рятувальників, 6, м. Миколаїв, 54005, 2. Державної податкової служби України, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, провизнання протиправними та скасування рішеннь від 02.12.2021, від 06.012.2021 та зобов`язання вчинити певні дії,ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Зерно-Сток» (далі позивач, ТОВ «Зерно-Сток») звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області (далі відповідач 1, ГУ ДПС) та Державної податкової служби України (далі відповідач 2, ДПС), в якому просило суд:

- визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області № 3459707/41807321 від 02.12.2021 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 24 від 31.03.2021 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Зерно-Сток», в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання;

- визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області № 3459706/41807321 від 02.12.2021 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 25 від 31.03.2021 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Зерно-Сток», в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання;

- визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області № 3459655/41807321 від 02.12.2021 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 2 від 02.04.2021 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Зерно-Сток», в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання;

- визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області № 3459688/41807321 від 02.12.2021 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 3 від 07.04.2021 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Зерно-Сток», в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання;

- визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області № 3459696/41807321 від 02.12.2021 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 4 від 07.04.2021 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Зерно-Сток», в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання;

- визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області № 3474321/41807321 від 06.12.2021 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 6 від 10.04.2021 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Зерно-Сток», в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання;

- визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області № 3459710/41807321 від 02.12.2021 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 10 від 24.04.2021 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Зерно-Сток», в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання;

- визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області № 3459783/41807321 від 02.12.2021 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 2 від 04.05.2021 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Зерно-Сток», в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання;

- визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області № 3459858/41807321 від 02.12.2021 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 5 від 07.06.2021 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Зерно-Сток», в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання.

Ухвалою від 21.06.2024 року суд відкрив провадження у справі та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику сторін у судове засідання.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що контролюючим органом вжито загальне посилання на п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків. Незважаючи на відсутність конкретики у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних, позивачем було надано пояснення з доданим до них пакетом документів. Але, незважаючи на вказане, у реєстрації податкових накладних було відмовлено.

Відповідач 1 надав відзив, в якому у задоволенні позовних вимог просив відмовити. Заперечуючи проти вимог позивача, відповідач зазначи, що податкові накладні №24 від 31.03.2021 року (на загальну суму 206682,00 грн., в т.ч. 34447,00 грн.) , № 25 від 31.03.2021 року (на загальну суму 118446,00 грн., в т.ч. 19741,00 грн.), № 2 від 02.04.2021 року (на загальну суму 185 820,00 грн., в т.ч. 30 970,00 грн.), № 3 від 07.04.2021 року (на загальну суму 433200,00 грн., в т.ч. 72200,00 грн.), № 4 від 07.04.2021 року (на загальну суму 697680,00 грн., в т.ч. 116280,00 грн.), № 6 від 10.04.2021 року (на загальну суму 64584,00 грн., в т.ч. 10764,00 грн.), № 10 від 24.04.2021 року (на загальну суму 319200,00 грн., в т.ч. 53200,00 грн.), № 2 від 04.05.2021 року (на загальну суму 684000,00 грн., в т.ч. 114000,00 грн.), № 5 від 07.06.2021 року (на загальну суму 116100,00 грн., в т.ч. 19350,00 грн.) були виписані позивачем на покупця товару ТОВ «ГРВ Капитал» (ЄДРПОУ 4365467) стосовно продажу дизельного палива, код згідно УКТЗЕД 2710194300, на загальну суму 2825712000,00 грн. (у т.ч. ПДВ 470952,00 грн.) та подані на реєстрацію, яка в подальшому була зупинена з підстав визначених у квитанціях про зупинення податкових накладних. Підставою для зупинення податкових накладних є п. 201. 16 ст. 201 ПК України, Порядку № 1165, а саме податкові накладні складені та подані платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивач був додатково повідомлений про показник «D» = 0491 %, «P» = 0.

Позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів , достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. Згідно з додатковою інформацією: платником не надано копії документів щодо придбання товарів/послуг.

Згідно з оскаржуваними рішеннями позивачеві було відмовлено в реєстрації податкових накладних у зв`язку із: «ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити); розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків». У графі «додаткова інформація» зазначено: платником не надано копії договорів, видаткових накладних, розрахункових документів (платіжне доручення, тощо) на придбання товару.

Отже, позивач не надав обгрунтованих доводів щодо порушення його прав та законних інтересів з боку відповідачів.

Обов`язковою умовою віднесення господарських правовідносин до таких, що дійсно мали місце, є реальне здійснення операцій з придбання товарів (послуг) з метою їх використання в оподатковуваних операціях, а також оформлення таких операцій всіма необхідними документами первинного бухгалтерського обліку, що не відбулось в спірних правовідносинах.

Наявність формально складених первинних документів та/або сплати грошових коштів не може слугувати підставою для врахування господарських правовідносин, як таких, що відбулись, за відсутності самого факту придбання/поставки товару.

Отже, сама по собі наявність або відсутність окремих документів не може бути підставою для висновків про наявність господарської операції, якщо з інших даних не вбачаються зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства у зв`язку з його господарською діяльністю.

Відповідач 2 відзив на адміністративний позов не надав.

Ухвалою від 25.11.2024 року позовну заяву було залишено без руху, відповідно до ч. 13 ст. 171 КАС України.

Ухвалою від 03.01.2025 року розгляд справи продовжено.

Суд розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

З`ясувавши усі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:

Позивач здійснює оптову торгівлю пальним, за відсутністю місць оптової торгівлі, на підставі ліцензії № 990614201901452 від 16.07.2019 року, дійсної до 16.07.2024 року.

01.01.2021 року між позивачем та ТОВ «ГРВ Капитал» укладено договір поставки № 01.01.2021 року, відповідно до умов якого постачальник (ТОВ «Зерно-Сток») зобов`язаний поставити та передати у власність покупцю (ТОВ «ГРВ Капитал») товар (насіння сівби, пестициди в препаратних формах, що є засобами захисту рослин, регулятори росту рослин і мікродобрива, мінеральне добриво, дизельне паливо) у порядку, строк та на умовах, визначених договором і Специфікаціями до нього.

Позивачем було складено та подано на реєстрацію податковів накладні: податкову накладну № 24 від 31.03.2021 року на загальну суму 206682,00 грн з ПДВ, податкову накладну № 25 від 31.03.2021 року на загальну суму 118446,00 грн з ПДВ, податкову накладну № 2 від 02.04.2021 року на загальну суму 185820,00 грн з ПДВ, податкову накладну № 3 від 07.04.2021 року на загальну суму 433200,00 грн з ПДВ, податкову накладну № 4 від 07.04.2021 року на загальну суму 697680,00 грн з ПДВ, податкову накладну № 6 від 10.04.2021 року на загальну суму 64584,00 грн з ПДВ, податкову накладну № 10 від 24.04.2021 року на загальну суму 319200,00 грн з ПДВ, податкову накладну № 2 від 04.05.2021 року на загальну суму 684000,00 грн з ПДВ, податкову накладну № 5 від 07.06.2021 року на загальну суму 116100,00 грн з ПДВ.

Реєстрація податкових накладних була зупинена після подання їх на реєстрацію. У квитанціях до податкових накладних причиною зупинення реєстрації зазначене таке: «Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Позивачем було направлено до податкового органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 17 від 29.11.2021 року, до якого додані копії первинних документів, що підтверджується документами довільного формату у кількості 13 одиниць (далі повідомлення № 17 від 29.11.2021 року).

На підтвердження здійснення господарської операції, позивачем направлено разом з Повідомленням № 17 від 29.11.2021 року в якості додатків копії таких документів: акцизна накладна форми «П» № 34 від 31.03.2021 року; акцизна накладна форми «П» № 1307 від 31.03.2021 року; видаткова накладна № 50 від 31.03.2021 року; договір поставки № 01.01.2021 від 01.01.2021 року; рахунок на оплату № 46 від 31.03.2021 року; специфікація № 1 від 31.03.2021 року.

Всі перераховані вище документи були надані разом з поясненнями до податкового органу в рамках надіслання повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 17 від 29.11.2021 року, що підтверджується відповідними документами довільного формату.

Також позивачем подані:

- повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 16 від 29.11.2021 року, до якого додані копії первинних документів, що підтверджується документами довільного формату у кількості 14 одиниць (далі Повідомлення № 16 від 29.11.2021 року на підтвердження здійснення господарської операції, позивачем направлено разом з повідомленням № 16 від 29.11.2021 року в якості додатків копії таких документів: акцизна накладна форми «П» № 33 від 31.03.2021 року; акцизна накладна форми «П» № 1304 від 31.03.2021 року; видаткова накладна № 51 від 31.03.2021 року; договір поставки № 01.01.2021 від 01.01.2021 року; рахунок на оплату № 47 від 31.03.2021 року; специфікація № 1 від 31.03.2021 року; товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № 1124 від 31.03.2021 року.

Всі перераховані вище документи були надані разом з поясненнями до контролюючого органу в рамках надіслання повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 16 від 29.11.2021 року, що підтверджується відповідними документами довільного формату;

- повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 18 від 29.11.2021 року, до якого додані копії первинних документів, що підтверджується документами довільного формату у кількості 14 одиниць (далі повідомлення № 18 від 29.11.2021 року).

На підтвердження здійснення господарської операції, позивачем направлено разом з повідомленням № 18 від 29.11.2021 року в якості додатків копії таких документів: акцизна накладна форми «П» № 37 від 02.04.2021 року; акцизна накладна форми «П» № 1376 від 02.04.2021 року; видаткова накладна № 53 від 02.04.2021 року; договір поставки № 01.01.2021 від 01.01.2021 року; рахунок на оплату № 49 від 02.04.2021 року; специфікація № 1 від 02.04.2021 року; товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № 1206 від 02.04.2021 року.

Всі перераховані вище документи були надані разом з поясненнями до податкового органу в рамках надіслання Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 18 від 29.11.2021 року, що підтверджується відповідними документами довільного формату;

- повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 19 від 29.11.2021 року, до якого додані копії первинних документів, що підтверджується документами довільного формату у кількості 14 одиниць (далі повідомлення № 19 від 29.11.2021 року).

На підтвердження здійснення господарської операції, позивачем направлено разом з Повідомленням № 19 від 29.11.2021 року в якості додатків копії таких документів:акцизна накладна форми «П» № 39 від 07.04.2021 року; акцизна накладна форми «П» № 1476 від 07.04.2021 року; видаткова накладна № 54 від 07.04.2021 року; договір поставки № 01.01.2021 від 01.01.2021 року; рахунок на оплату № 50 від 07.04.2021 року; специфікація № 1 від 07.04.2021року; товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № 1295 від 07.04.2021 року.

Всі перераховані вище документи були надані разом з поясненнями до податкового органу в рамках надіслання повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 19 від 29.11.2021 року, що підтверджується відповідними документами довільного формату;

- повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 20 від 29.11.2021 року, до якого додані копії первинних документів, що підтверджується документами довільного формату у кількості 14 одиниць (далі Повідомлення № 20 від 29.11.2021 року).

На підтвердження здійснення господарської операції, Позивачем направлено разом з повідомленням № 20 від 29.11.2021 року в якості додатків копії таких документів: акцизна накладна форми «П» № 40 від 07.04.2021 року; акцизна накладна форми «П» № 1469 від 07.04.2021 року; видаткова накладна № 55 від 07.04.2021 року; договір поставки № 01.01.2021 від 01.01.2021 року; рахунок на оплату № 51 від 07.04.2021 року; специфікація № 1 від 07.04.2021 року; товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № 1289 від 07.04.2021 року.

Всі перераховані вище документи були надані разом з поясненнями до податкового органу в рамках надіслання Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 20 від 29.11.2021 року, що підтверджується відповідними документами довільного формату;

- повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 5 від 02.12.2021 року, до якого додані копії первинних документів, що підтверджується документами довільного формату у кількості 14 одиниць (далі Повідомлення № 5 від 02.12.2021 року).

На підтвердження здійснення господарської операції, Позивачем направлено разом з Повідомленням № 5 від 02.12.2021 року в якості додатків копії таких документів: акцизна накладна форми «П» № 1 від 10.04.2021 року; акцизна накладна форми «П» № 1587 від 10.04.2021 року; видаткова накладна № 57 від 10.04.2021 року; договір поставки № 01.01.2021 від 01.01.2021 року; рахунок на оплату № 53 від 10.04.2021 року; специфікація № 1 від 10.04.2021 року; товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № 1398 від 10.04.2021 року.

Всі перераховані вище документи були надані разом з поясненнями до податкового органу в рамках надіслання Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 5 від 02.12.2021 року, що підтверджується відповідними документами довільного формату;

- повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 21 від 29.11.2021 року, до якого додані копії первинних документів, що підтверджується документами довільного формату у кількості 15 одиниць (далі Повідомлення № 21 від 29.11.2021 року).

На підтвердження здійснення господарської операції, позивачем направлено разом з Повідомленням № 21 від 29.11.2021 року в якості додатків копії таких документів:акцизна накладна форми «П» № 48 від 24.04.2021 року; акцизна накладна форми «П» № 118 від 24.04.2021 року; видаткова накладна № 69 від 24.04.2021 року; видаткова накладна № 332 від 24.04.2021 року; договір поставки № 01.01.2021 від 01.01.2021 року; рахунок на оплату № 66 від 24.04.2021 року; специфікація № 1 від 24.04.2021 року; товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № Р 332 від 24.04.2021 року.

Всі перераховані вище документи були надані разом з поясненнями до податкового органу в рамках надіслання повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 21 від 29.11.2021 року, що підтверджується відповідними документами довільного формату;

- повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 22 від 29.11.2021 року, до якого додані копії первинних документів, що підтверджується документами довільного формату у кількості 15 одиниць (далі Повідомлення № 22 від 29.11.2021 року).

На підтвердження здійснення господарської операції, Позивачем направлено разом з Повідомленням № 22 від 29.11.2021 року в якості додатків копії таких документів: акцизна накладна форми «П» № 56 від 04.05.2021 року; акцизна накладна форми «П» № 161 від 04.05.2021 року; видаткова накладна № 70 від 04.05.2021 року; видаткова накладна № 210504/012 від 04.05.2021 року; договір поставки № 01.01.2021 від 01.01.2021 року; рахунок на оплату № 67 від 04.05.2021 року; специфікація № 1 від 04.05.2021 року; товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № АЕТ 210504/012 від 04.05.2021 року.

Всі перераховані вище документи були надані разом з поясненнями до податкового органу в рамках надіслання Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 22 від 29.11.2021 року, що підтверджується відповідними документами довільного формату;

- повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 23 від 30.11.2021 року, до якого додані копії первинних документів, що підтверджується документами довільного формату у кількості 13 одиниць (далі Повідомлення № 23 від 30.11.2021 року).

На підтвердження здійснення господарської операції, позивачем направлено разом з Повідомленням № 23 від 30.11.2021 року в якості додатків копії таких документів:акцизна накладна форми «П» № 77 від 07.06.2021 року; акцизна накладна форми «П» № 2945 від 07.06.2021 року; видаткова накладна № 96 від 07.06.2021 року; договір поставки № 01.01.2021 від 01.01.2021 року; специфікація № 1 від 07.06.2021 року; товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № 2598 від 07.06.2021 року.

Всі перераховані вище документи були надані разом з поясненнями до податкового органу в рамках надіслання повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 23 від 30.11.2021 року, що підтверджується відповідними документами довільного формату. Підстава: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючий орган завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Позивач надав всі необхідні пояснення та документи, але відповідачем 1 були прийняті рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 02.12.2021 року № 3459707/41807321, № 3459706/41807321, № 3459655/41807321, № 3459688/41807321, № 3459696/41807321, № 3459710/41807321, № 3459783/41807321, № 3459858/41807321 та від 06.12.2021 року № 3474321/41807321.

Підстава відмови у реєстрації податкових накладних: ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити); розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

У графі «додаткова інформація» зазначено: платником не надано копії договорів, видаткових накладних, розрахункових документів (платіжне доручення, тощо) на придбання товару.

Відповідачем не було підкреслено документи, які не надано, хоча це передбачено формою рішення.

Не погоджуючись з рішеннями контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної у ЄРПН, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Приймаючи рішення у справі, суд виходить з наступного:

Згідно з п. 201.1. ст. 201 Податкового кодексу України (далі ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Відповідно до п. 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року № 1246 (далі Порядок № 1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з п. 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, у тому числі, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

01.01.2018 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році», яким п. 201.16 ст. 201 ПК України викладено в новій редакції, за якою: «Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України». Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165), який був чинним на момент прийняття оскаржуваного позивачем рішення.

Вказаний Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі права та обов`язки їх членів.

Пунктами 10, 11 Порядку № 1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до абзацу 2 п. 25, п. 26 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Пунктом 27 Порядку № 1165 передбачено, що комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.

Відповідно до п. 44 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

До спірних правовідносин належить застосувати Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520 (далі Порядок № 520).

Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Пунктами 3 та 4 Порядку № 520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Пунктами 5, 6 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, зокрема:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії визначених у пункті 5 документів разом з письмовими поясненнями платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Пунктом 11 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:1) ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній /розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; 2) та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до п. 5 цього Порядку; 3) та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Отже, зважаючи на вказані норми, Комісія регіонального рівня перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) та за результатом такої перевірки приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до п. 11 Порядку № 520.

В той же час, податковим органом, незважаючи на надані позивачем документи, прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, без належної перевірки комісією контролюючого органу достовірності наданих позивачем разом з поясненнями документів його діяльності. У відповідачів на розгляді були усі необхідні відомості, однак прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.

Європейський суд з прав людини неодноразово висловлював свою позицію щодо «принципу правової визначеності» (наприклад, справа «Гешмен і Герруп проти Сполученого Королівства»), відповідно до якого особа, здійснюючи правомірну поведінку, повинна мати можливість передбачати правові наслідки такої правової поведінки, чітко визначені законом.

Статтею 1 Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

У постанові від 20.08.2019 року у справі № 2540/3009/18 Верховний Суд зазначив, що прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає стороні можливість апелювати проти нього. Лише за умови прийняття обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та, зокрема, судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень.

Про дотримання контролюючим органом вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акта індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для реєстрації податкової накладної, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення.

І навпаки, ненаведення мотивів прийнятих рішень не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм належну правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.

У повідомленні про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючим органом взагалі не вказано, які документи має надати платник податків, надані позивачем документи надавали змогу встановити всі обставини господарської операції.

За таких обставин, суд вважає оскаржувані рішення протиправним, оскільки їх зміст не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийнято негативне для платника податку рішення.

На підставі ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За таких обставин, суд вважає оскаржувані рішення протиправними та такими, що підлягають скасуванню.

Згідно з пп. 201.16.4 п. 201.16 ст. 201 ПК України податкова накладна, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється, зокрема, у день набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Виходячи з вимог зазначеної норми, суд вважає, що належним способом відновлення порушеного права платника податку є зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні позивача в ЄРПН датою їх подання.

Враховуючи викладене, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Сума судового збору підлягає відшкодуванню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів пропорційно.

Керуючись ст.ст. 2, 19, 139, 241 246, 260 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальсністю «Зерно-Сток» (вул. Марка Кропивницького, 114/1, м. Миколаїв, 54009, код ЄДРПОУ 41807321) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Героїв Рятувальників, 6, м. Миколаїв, 54005, код ЄДРПОУ 44104027) та Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) задовольнити.

2. Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області від 02.12.2021 року № 3459707/41807321, від 02.12.2021 року № 3459706/41807321, від 02.12.2021 року № 3459655/41807321, від 02.12.2021 року № 3459688/41807321, від 02.12.2021 року № 3459696/41807321, від 06.12.2021 року № 3474321/41807321, від 02.12.2021 року № 3459710/41807321, від 02.12.2021 року № 3459783/41807321, від 02.12.2021 року № 3459858/41807321.

3. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальсністю «Зерно-Сток» № 24 від 31.03.2021 року, № 25 від 31.03.2021 року, № 2 від 02.04.2021 року, № 3 від 07.04.2021 року, № 4 від 07.04.2021 року, № 6 від 10.04.2021 року, № 10 від 24.04.2021 року, № 2 від 04.05.2021 року, № 5 від 07.06.2021 року датами їх подання.

4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Героїв Рятувальників, 6, м. Миколаїв, 54005, код ЄДРПОУ 44104027) на користь Товариства з обмеженою відповідальсністю «Зерно-Сток» (вул. Марка Кропивницького, 114/1, м. Миколаїв, 54009, код ЄДРПОУ 41807321) судові витрати у розмірі 13626,00 грн (тринадцять тисяч шістсот двадцять шість гривень 00 копійок).

5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальсністю «Зерно-Сток» (вул. Марка Кропивницького, 114/1, м. Миколаїв, 54009, код ЄДРПОУ 41807321) судові витрати у розмірі 13626,00 грн (тринадцять тисяч шістсот двадцять шість гривень 00 копійок).

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 27.01.2025 року.

Суддя О.В. Малих

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.01.2025
Оприлюднено29.01.2025
Номер документу124699957
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —400/5627/24

Рішення від 27.01.2025

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

Ухвала від 03.01.2025

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

Ухвала від 21.06.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні