Рішення
від 27.01.2025 по справі 460/13239/24
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

27 січня 2025 року м. Рівне№460/13239/24

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді К.М.Недашківської, розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Позаштатної постійно-діючої Військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинення певних дій.

До Рівненського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (далі позивач) до Позаштатної постійно-діючої Військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі відповідач), в якому позивач просить суд: визнати протиправною та скасувати постанову позаштатної постійно-діючої Військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка оформлена Довідкою від 03.10.2024 №202/2678; зобов`язати відповідача забезпечити проведення повторного медичного огляду з урахуванням обставин, викладених у позовній заяві.

Стислий виклад позиції Позивача.

Позивач зазначає, що 03 жовтня 2024 року з роботи повідомили прибути в ІНФОРМАЦІЯ_2 у АДРЕСА_1 для уточнення облікових даних. Позивач прибув у ІНФОРМАЦІЯ_3 для уточнення військових облікових даних, після чого працівники військкомату доставили його в приміщення лікувального закладу КНП Здолбунівська центральна районна лікарня. Медичними працівниками позаштатної ВЛК проведено медичний огляд позивача, за результатами чого винесено постанову, оформлену Довідкою №202/2678 про придатність до військової служби. Позивач зазначає, що таке рішення є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки відповідачем порушено саме процедуру проведення медичного огляду та процедуру оформлення результатів: позивач неодноразово повідомляв лікарів про свої хвороби, скаржився на болі, однак такі скарги проігноровані відповідачем; під час проходження ВЛК не було обстежено хребет, суглоби та серце, а лише візуально оглянуто; не було проведено аналіз крові, сечі, ЕКГ, інші лабораторні та інструментальні дослідження за показаннями. Просив задовольнити позов у повному обсязі.

Стислий виклад заперечень відповідача.

Відповідач зазначає, що ОСОБА_1 був медично оглянутий та обстежений лікарями Позаштатної постійно діючої ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_3 , на основі чого були складені: Картка обстеження та медичного огляду військовозобов`язаного з метою призову по загальній мобілізації № 202/2678; Висновок лікаря-оптопеда-травматолога ОСОБА_2 від 03.10.2024; Довідка ВЛК №2678 від 03.10.2024. За результатами огляду та обстеження ОСОБА_1 був визнаний придатним до військової служби та в подальшому відправлений на військову службу у Військову частину НОМЕР_1 на Рівненському полігоні (с. Мала Любаша). Оскаржуючи процедуру проведення вищевказаної військово-лікарської комісії ОСОБА_1 у позовній заяві було повідомлено про наявність у нього: гіпертонічної хвороби 2-ї стадії 2-ї ступені, ризик 3; метаболічного синдрому; ожиріння 3-ї ступені; остеохондрозу ПКВХ, що ускладнений патологією міжхребетних дисків, тобто попереково-крижового відділу хребта, розриву зв`язок лівого ступневого суглоба гемартроз; дисплазія виростків стегнової кістки. На підтвердження своїх слів позивач надає копію виписки із медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого ОСОБА_1 від 18.10.2024. Під час обстеження та медичного огляду ОСОБА_3 , він був медично обстежений лікарями КНП «Здолбунівська ЦМЛ», а саме: терапевтом, хірургом, невропатологом, офтальмологом, ЛОРом, психіатром, травматологом, дерматологом. Також йому був проведений рентген. За результатами обстеження та результатами рентгену ОСОБА_3 був визнаний придатним до проходження військової служби. Лікарі КНП «Здолбунівська ЦМЛ» є досвідченими фахівцями із багаторічним досвідом, мають відповідну кваліфікацію та керуються у своїй роботі Основами законодавства Міністерства охорони здоров`я України, іншими нормативно-правовими актами у сфері охорони здоров`я, зокрема процедури, правил проходження процедури ВЛК. Складений висновок про придатність ОСОБА_1 до проходження військової служби є обґрунтованим та законним, у відповідності до чинного законодавства. Відповідач зазначає, що долучена до матеріалів справи Виписка із медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого від 18.10.2024 була складена 18.10.2024, а огляд Позаштатної постійно діючої ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_3 був проведений 03.10.2024, у зв`язку з чим у лікарів не було можливості її переглянути та провести відповідно до цього додаткові аналізи, тощо. Просив відмовити позивачу у задоволенні позову.

Ухвалою суду від 04.11.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

За правилами частини п`ятої статті 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

За відсутності у процесуальному законі вказівки (прямої чи опосередкованої) на необхідність розгляду справи (з огляду на її категорію) тільки за правилами загального позовного провадження, суд розглядає справу за правилами спрощеного позовного провадження (відповідно до частини другої статті 257 КАС).

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється відповідно до частини четвертої статті 229 КАС України.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.

Дослідивши наявні у матеріалах справи докази у їх сукупності та з`ясувавши всі обставини, які мають правове значення для вирішення спору по суті, суд

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 пройшов медичний огляд у Позаштатній постійно діючій ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_3 , за результатами якого оформлені документи:

Картка обстеження та медичного огляду військовозобов`язаного з метою призову по загальній мобілізації №202/2678 із зазначенням того, що позивач придатний до військової служби;

Висновок лікаря-оптопеда-травматолога ОСОБА_2 від 03.10.2024, відповідно до якого позивача визнано придатним до військової служби (а.с. 18);

Довідка ВЛК від 03.10.2024 №202/2678, відповідно до якої позивач визнаний придатним до військової служби (далі Довідка №202/2678) (а.с. 17).

З постановою ВЛК від 03.10.2024 позивач знайомлений 03.10.2024.

Позивач зазначає, що постанова ВЛК Довідка №202/2678 є протиправною та підлягає скасуванню, оскільки відповідачем порушено саме процедуру проведення медичного огляду та процедуру оформлення результатів: позивач неодноразово повідомляв лікарів про свої хвороби, скаржився на болі, однак такі скарги проігноровані відповідачем; під час проходження ВЛК не було обстежено хребет, суглоби та серце, а лише візуально оглянуто; не було проведено аналіз крові, сечі, ЕКГ, інші лабораторні та інструментальні дослідження за показаннями.

Перевіривши правову та фактичну обґрунтованість оскаржуваного рішення Довідки №202/2678, на відповідність вимогам частини другої статті 2 КАС України, яка визначає, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку; суд зазначає таке.

За правилами частини тринадцятої статті 2 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» від25.03.1992№2232-XII (далі Закон №2232-XII) (в редакції, чинній на момент винесення оскаржуваної Довідки №202/2678), громадяни України, які перебувають на військовому обліку, направляються для підготовки до військової служби, особи, які призиваються, направляються або приймаються на військову службу, приймаються на службу у військовому резерві, та військовозобов`язані, призначені для комплектування посад за відповідними військово-обліковими спеціальностями та іншими спеціальностями в Службі безпеки України під час проведення мобілізації, проходять обов`язковий медичний огляд. Порядок проходження медичного огляду затверджується відповідно Міністерством оборони України, центральними органами виконавчої влади, які відповідно до закону здійснюють керівництво військовими формуваннями, Службою безпеки України, Службою зовнішньої розвідки України за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Перелік військово-облікових спеціальностей затверджується Міністерством оборони України, а інших спеціальностей в Службі безпеки України - Головою Служби безпеки України.

Наказом Міністерства Оброни України від 14.08.2008 №402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (далі Положення №402) (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2008 р. за № 1109/15800).

Відповідно до пункту розділу 1 Положення №402 (в редакції, чинній на момент винесення оскаржуваної Довідки№202/2678), військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) з військовою службою та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Військово-лікарська експертиза - це:

медичний огляд призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти та закладах фахової передвищої військової освіти (далі - ВВНЗ), ліцеїстів військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв (далі - ліцеїсти); осіб, звільнених з військової служби;

визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ;

встановлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, осіб, звільнених з військової служби, а також причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв), які призвели до смерті військовослужбовців, осіб, звільнених з військової служби.

Пунктом 2.1 розділу І Положення №402 передбачено, що для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).

Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання штатної військово-лікарської комісії.

ВЛК приймають постанови у тому числі на виїзних засіданнях та, в окремих випадках (лікування за кордоном) - дистанційно.

Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

Постанови ВЛК можуть бути відмінені або скасовані штатними ВЛК.

Постанова ВЛК скасовується у випадках, коли попередня постанова ВЛК на дату її прийняття не відповідала законодавству та/або була прийнята на підставі недійсних документів.

Постанова ВЛК відміняється у випадках, коли необхідно привести зміст попередньої постанови ВЛК (яка була прийнята правильно) у відповідність до чинного законодавства.

За правилами пункту 2.5. розділу I Положення №402, до позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать: госпітальні ВЛК; гарнізонні ВЛК; ЛЛК; ВЛК Десантно-штурмових військ; ІНФОРМАЦІЯ_4 ; ВЛК Сухопутних військ Збройних Сил України; ВЛК Сил спеціальних операцій Збройних Сил України; ВЛК інших закладів охорони здоров`я комунальної або державної форми власності.

Позаштатні (постійно та тимчасово діючі) ВЛК призначаються у складі голови, заступника голови (може призначатись один з членів комісії), членів комісії (не менше ніж три лікарі) і секретаря з числа фахівців з медичною освітою. До складу ВЛК можуть призначатися лікарі інших спеціальностей.

Порядок створення ЛЛК визначаєтьсяПоложенням про лікарсько-льотну експертизу в державній авіації України, затвердженим наказом Міністерства оборони України від 20 листопада 2017 року № 602, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2017 року за № 1566/31434.

Відповідно до підпункту 2.5.4. пункту 2.5 розділу I Положення №402, штатні і позаштатні (постійно та тимчасово діючі) ВЛК (ЛЛК) з питань військово-лікарської та лікарсько-льотної експертизи підпорядковуються вищим штатним ВЛК.

За приписами підпункту 2.5.7. пункту 2.5 розділу I Положення №402, на підставі затвердженого переліку начальник (керівник) закладу охорони здоров`я (установи) своїм наказом призначає позаштатні постійно діючі ВЛК, їх персональний склад і визначає порядок їх роботи.

Головою позаштатної постійно діючої ВЛК призначається лікар, який пройшов тематичне удосконалення (підготовку) з питань військово-лікарської експертизи або має досвід виконання обов`язків у складі військово-лікарських комісій не менше одного року.

Відповідно до підпункту 2.5.11. пункту 2.5 розділу I Положення №402, документи позаштатних ВЛК скріплюються печаткою закладу охорони здоров`я (установи), військової частини, в яких ці комісії утворені.

Відповідно до пункту 2.4.5 розділу І Положення №402, ВЛК регіону має право, зокрема, оглядати військовослужбовців та інших осіб, зазначених у пункті 1.2 розділу I цього Положення; приймати постанови згідно з Положенням, контролювати, розглядати, затверджувати, за наявності підстав не затверджувати, переглядати або скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК. Постанову про придатність до військової служби колишніх військовослужбовців на період їх фактичного звільнення зі Збройних Сил України має право приймати або переглядати тільки ЦВЛК; направляти у військові лікувальні заклади на контрольне обстеження та медичний огляд військовослужбовців, членів їх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової служби), військовозобов`язаних, резервістів, працівників.

В той же час, приписами підпунктів 2.3.5 та 2.4.10 розділу І Положення №402 визначено, що постанови ВЛК регіонів та ЦВЛК можуть бути оскаржені в судовому порядку.

При цьому, відповідно до вимог абзацу 15 підпункту 2.3.4 пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення №402 розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК (лікарсько-льотної комісії (далі - ЛЛК)) Збройних Сил України має право Центральна військово лікарська комісія.

Також згідно підпункту 2.4.5 пункту 2.4 глави 2 розділу І Положення №402 приймати постанови згідно з Положенням, контролювати, розглядати, затверджувати, за наявності підстав не затверджувати, переглядати або скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК має право ВЛК регіону. Постанову про придатність до військової служби осіб, звільнених з військової служби, на період їх фактичного звільнення зі Збройних Сил України має право приймати або переглядати тільки ЦВЛК.

З матеріалів справи вбачається, що Позаштатна ВЛК прийняла рішення, оформлене Довідкою №202/2678, яким визнала позивача придатним до військової служби, з яким позивач не згоден.

При цьому, відповідач має статус позаштатної постійно діючої ВЛК, яка підпорядковується ВЛК регіону, оскарження постанов якої в судовому порядку з урахуванням Положення № 402 не передбачено.

В спірному випадку позивач не позбавлений права оскаржувати прийняте рішення до ВЛК вищого рівня.

При виборі і застосуванні норм права до спірних правовідносин, суд враховує висновок Верховного Суду, викладений в постановах від 12 червня 2020 року у справі №810/5009/18, від 09 грудня 2020 року у справі №814/2722/16, від 12 лютого 2021 року у справі №820/5570/16, відповідно до якого надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби виходить за межі судового розгляду. Виключно до компетенції ВЛК належить повноваження надавати оцінку стану здоров`я позивача та, відповідно, вирішувати питання про придатність останнього для проходження військової служби, тому адміністративний суд позбавлений можливості підміняти інших суб`єктів владних повноважень.

Крім того, суд враховує, що у разі наявності сумніву щодо правильності висновку військово-лікарської комісії щодо визнання позивача придатним до військової служби, позивач мав право звернутись до відповідної ВЛК для перегляду такого висновку, яка відповідно до Положення №402 повноважна розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК Збройних Сил України.

Втім, матеріали справи не містять доказів звернення позивача до відповідної ВЛК з питання перегляду висновку відповідача щодо придатності позивача до військової служби. Таких доказів позивачем не надано.

Посилання позивача на те, що він неодноразово повідомляв лікарів про свої хвороби, скаржився на болі, однак такі скарги проігноровані відповідачем, суд оцінює критично, оскільки жодних належних та допустимих доказів на підтвердження таких обставин позивач не надав.

Суд не може надавати оцінку діям відповідача при прийняті оскаржуваної постанови, оформленої Довідкою №202/2678, щодо придатності позивача до військової служби за встановленими медичними діагнозами, оскільки такі повноваження ВЛК є виключними, і така оцінка не є правовою.

Долучена позивачем до матеріалів справи Виписка із медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого, на яку позивач посилається як на доказ існування захворювань, складена 18.10.2024, тобто пізніше, ніж був проведений медичний огляд Позаштатної постійно діючої ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_3 та оформлена Довідка №202/2678 від 03.10.2024.

Позивач не надав доказів того, що відповідач при прийнятті оскаржуваного рішення не прийняв до розгляду від нього чи лікарняного закладу, в якому позивач проходив обстеження, будь-які медичні документи, які є в наявності та містять інформацію про певні захворювання позивача, які б при розгляді могли вплинути на зміст рішення ВЛК щодо придатності позивача до військової служби.

За наведеного правового регулювання та встановлених обставин справи, враховуючи те, що в ході розгляду справи суд не встановив допущених з боку відповідача порушень вимог чинного законодавства, які б стосувалися процедури проведення медичного огляду позивача на предмет його придатності до військової служби за станом здоров`я під час дії правового режиму воєнного стану та оформлення його результатів, суд дійшов висновку, що оскаржувана постанова, оформлена Довідкою №202/2678 від 03.10.2024, а також дії відповідача в межах предмета спору, є правомірними, у зв`язку з чим відсутні підстави для скасування оскаржуваного рішення.

За приписами статті 19 Конституції України від 28.06.1996 №254к/96-ВР, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідачем доведено правомірність оскаржуваного рішення в порядку статті 77 КАС України, а тому заявлені позовні вимоги не підлягають до задоволення.

Питання щодо розподілу судових витрат у порядку статті 139 КАС України не підлягає вирішенню.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_2 ) до Позаштатної постійно діючої Військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_3 ; код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ) про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 27 січня 2025 року

Суддя К.М. Недашківська

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.01.2025
Оприлюднено29.01.2025
Номер документу124700558
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —460/13239/24

Рішення від 27.01.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

К.М. Недашківська

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

К.М. Недашківська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні