Рішення
від 27.01.2025 по справі 520/24524/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Харків

27 січня 2025 р. Справа № 520/24524/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Супруна Ю.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін (в порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРОФІРМА «ТРУД.ЗЕМЛЯ.КАПІТАЛ.» (вул. Сонячна, буд. 4, с. Веселе, Харківський р-н. Харківська обл., 62420, код ЄДРПОУ 34630924) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська обл., 36000, код ЄДРПОУ 44057192) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «АГРОФІРМА «ТРУД.ЗЕМЛЯ.КАПІТАЛ.» звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Полтавській області, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 07.02.2024 № 00017390405 про застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на загальну суму 255303,21 грн..

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 09.09.2024 вказаний адміністративний позов залишено без руху та надано позивачу строк на усунення недоліків. У передбачений ухвалою строк недоліки позовної заяви були усунуті.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що контролюючим органом притягнуто позивача до відповідальності, шляхом винесення відносно нього оскаржуваного податкового повідомлення-рішення від 07.02.2024 № 00017390405 за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач не погоджується з оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням, оскільки посилається на недостатність реєстраційного ліміту у продовж 2022 року, вхідного податкового кредиту на загальну суму 5649699,47 грн.. Яку позивач обґрунтовує зупиненням реєстрації податкових накладних його контрагента ТОВ "АДР-СЕРВІС АГРО" (код ЄДРПОУ 44305134) з боку податкового органу та веденням претензійно позовної роботи окресленим контрагентом в рамках справ № 440/7879/23, № 440/500/23.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 19.09.2024 відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.

В зв`язку із здійсненням діяльності Харківським окружним адміністративним судом з відправлення правосуддя в умовах ведення бойових дій на території Харківської міської територіальної громади, яка віднесена до переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточені (блокуванні) згідно Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 25.04.2022 № 75 (із змінами), розгляд справи було відтерміновано.

Крім того, на тривалість виготовлення процесуального документу вплинула обставина знаходження судді у відпустці.

Згідно з положеннями ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Відповідно до положень ст. 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Згідно з положеннями ч.ч. 2, 3, 4, 5 ст. 262 КАС України, розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі. Підготовче засідання при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - протягом п`ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі. Перше судове засідання у справі проводиться не пізніше тридцяти днів із дня відкриття провадження у справі. За клопотанням сторони суд може відкласти розгляд справи з метою надання додаткового часу для подання відповіді на відзив та (або) заперечення, якщо вони не подані до першого судового засідання з поважних причин. Суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Від відповідача до канцелярії Харківського окружного адміністративного суду 01.10.2024 надійшов відзив на позовну заяву.

У відзиві на позовну заяву відповідач зазначив, що заперечує проти позовних вимог позивача та вважає оскаржуване податкове повідомлення-рішення правомірним та таким, що прийняте відповідно до вимог чинного законодавства. Відповідач зазначив, що визначені пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу строки реєстрації в ЄРПН застосовуються до ПН/РК, граничний термін реєстрації в ЄРПН яких припадає на період з дати набрання чинності Законом № 2876-ІХ (тобто з датою складання починаючи з 16 січня 2023 року), та діють тимчасово протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано. Тобто штрафи в розмірах, встановлених пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу, застосовуються у разі порушення платником податку передбачених пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН із датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року. При цьому, порушення платником податку граничних строків реєстрації ПН/ РК у ЄРПН, які припадають на період до дати набрання чинності Законом № 2876-ІХ (тобто застосовується до ПН/РК з датою складання не пізніше 15 січня 2023 року включно), тягне за собою накладання на такого платника податку штрафу у розмірах, встановлених пунктом 120-1.1 статті 120-1 Кодексу.

Від уповноваженого представника позивача через систему "Електронний суд" до Харківського окружного адміністративного суду 07.10.2024 надійшла відповідь на відзив, в якій підтримано раніше заявлену правову позицію.

Дослідивши матеріали справи та зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд виходить з таких підстав та мотивів.

Згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРОФІРМА «ТРУД.ЗЕМЛЯ.КАПІТАЛ.» зареєстроване за кодом 34630924.

Товариство з обмеженою відповідальністю «АГРОФІРМА «ТРУД.ЗЕМЛЯ.КАПІТАЛ.» знаходилося на обліку в ГУ ДПС у Полтавській області протягом 2023 року; з 01.01.2024 перейшло на облік до ГУ ДПС у Харківській області. Підприємство зареєстровано платником податку на додану вартість з 12.07.2010.

Як вбачається з матеріалів справи, що проведено камеральну перевірку щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних за період лютий-грудень 2022 року та січень-жовтень 2023 року встановлено порушення вимог п.201.10 ст.201 розд. V та п.89 підр.2, п.п.69.1 п.69 підр.10 розд. ХХ Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (зі змінами та доповненнями, далі - Кодекс), за результатом чого складено акт камеральної перевірки від 22.12.2023 №13184/16-31-04-05-03/34630924.

Актом камеральної перевірки встановлено, що підприємством несвоєчасно зареєстровано в ЄРПН податкові накладні та розрахунки коригування до таких накладних на суму ПДВ-1861560,46 грн. та податкові накладні без ПДВ з обсягом постачання на суму 583108,36 грн..

Перевіркою встановлено несвоєчасну реєстрацію позивачем податкових накладних за період серпень, листопад 2022 року та січень-липень, вересень-жовтень 2023 року, оскільки така реєстрація здійснена з порушенням граничних строків реєстрації податкових накладних, а саме:

податкова накладна №10 від 15.08.2022 на суму ПДВ 30797,86 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 31.08.2022) зареєстрована 15.09.2022 з порушенням граничних термінів на 15 календарних днів - передбачено штраф у розмірі 10% на суму 3079,79 грн.;

податкова накладна №6 від 15.11.2022 на суму ПДВ 159649,14 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 30.11.2022) зареєстрована 01.12.2022 з порушенням граничних термінів на 1 календарний день - передбачено штраф у розмірі 10% на суму 15964,91 грн.;

податкова накладна №1 від 19.01.2023 на суму ПДВ 181 754,44 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 18.02.2023) зареєстрована 04.07.2023 з порушенням граничних термінів на 136 календарних днів - передбачено штраф у розмірі 15% на суму 27263,17 грн.;

податкова накладна №4 від 31.01.2023 на суму ПДВ 234859,64 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 18.02.2023) зареєстрована 27.07.2023 з порушенням граничних термінів на 159 календарних днів - передбачено штраф у розмірі 15% на суму 35228,95 грн.;

податкова накладна №5 від 31.01.2023 на суму ПДВ 2242,72 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 18.02.2023) зареєстрована 26.07.2023 з порушенням граничних термінів на 136 календарних днів - передбачено штраф у розмірі 15% на суму 336,41 грн.;

податкова накладна №1 від 01.02.2023 на суму ПДВ 54520,13 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 05.03.2023) зареєстрована 26.07.2023 з порушенням граничних термінів на 143 календарні дні - передбачено штраф у розмірі 15% на суму 8178,02 грн.;

податкова накладна №4 від 02.02.2023 на суму ПДВ 77922,58 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 05.03.2023) зареєстрована 28.07.2023 з порушенням граничних термінів на 145 календарних днів - передбачено штраф у розмірі 15% на суму 11688,39 грн.;

податкова накладна №3 від 02.02.2023 на суму ПДВ 208771,93 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 05.03.2023) зареєстрована 28.07.2023 з порушенням граничних термінів на 145 календарних днів - передбачено штраф у розмірі 15% на суму 31315,79 грн.;

податкова накладна №2 від 02.02.2023 на суму ПДВ 36842,11 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 05.03.2023) зареєстрована 28.07.2023 з порушенням граничних термінів на 145 календарних днів - передбачено штраф у розмірі 15% на суму 5526,32 грн.;

податкова накладна №5 від 03.02.2023 на суму ПДВ 79041,28 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 05.03.2023) зареєстрована 28.07.2023 з порушенням граничних термінів на 145 календарних днів - передбачено штраф у розмірі 15% на суму 11856,19 грн.;

податкова накладна №6 від 06.02.2023 на суму ПДВ 221052,63 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 05.03.2023) зареєстрована 28.07.2023 з порушенням граничних термінів на 145 календарних днів - передбачено штраф у розмірі 15% на суму 33157,89 грн.;

податкова накладна №7 від 10.02.2023 на суму ПДВ 122807,02 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 05.03.2023) зареєстрована 28.07.2023 з порушенням граничних термінів на 145 календарних днів - передбачено штраф у розмірі 15% на суму 18421,05 грн.;

податкова накладна №8 від 13.02.2023 на суму ПДВ 16266,22 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 05.03.2023) зареєстрована 28.07.2023 з порушенням граничних термінів на 145 календарних днів - передбачено штраф у розмірі 15% на суму 2 39,93 грн.;

податкова накладна №9 від 14.02.2023 на суму ПДВ 73684,21 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 05.03.2023) зареєстрована 28.07.2023 з порушенням граничних термінів на 145 календарних днів - передбачено штраф у розмірі 15% на суму 11052,63 грн.;

податкова накладна №10 від 16.02.2023 на суму ПДВ 17883,77 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 18.03.2023) зареєстрована 28.07.2023 з порушенням граничних термінів на 132 календарні дні - передбачено штраф у розмірі 15% на суму 2682,57 грн.;

розрахунок коригування №47 від 06.03.2023 на суму ПДВ 54413,08 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 05.04.2023) зареєстрована 29.11.2023 з порушенням граничних термінів на 238 календарних днів - передбачено штраф у розмірі 15% на суму 8161,96 грн.;

податкова накладна №4 від 19.04.2023 на суму ПДВ 8333,33 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 18.05.2023) зареєстрована 31.07.2023 з порушенням граничних термінів на 74 календарні дні - передбачено штраф у розмірі 15% на суму 1250,00 грн.;

податкова накладна №1 від 04.05.2023 на суму ПДВ 130333,33 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 05.06.2023) зареєстрована 31.07.2023 з порушенням граничних термінів на 56 календарних днів - передбачено штраф у розмірі 10% на суму 13033,33 грн.;

податкова накладна №4 від 08.05.2023 на суму ПДВ 16666,67 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 05.06.2023) зареєстрована 31.07.2023 з порушенням граничних термінів на 56 календарних днів - передбачено штраф у розмірі 10% на суму 1666,67 грн.;

розрахунок коригування №26 від 12.05.2023 на суму ПДВ 8550,00 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 05.06.2023) зареєстрована 19.07.2023 з порушенням граничних термінів на 44 календарні дні - передбачено штраф у розмірі 10% на суму 855,00 грн.;

розрахунок коригування №27 від 12.05.2023 на суму ПДВ 3,33 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 05.06.2023) зареєстрована 19.07.2023 з порушенням граничних термінів на 44 календарні дні - передбачено штраф у розмірі 10% на суму 0,33 грн.;

податкова накладна №7 від 17.05.2023 на суму ПДВ 33333,33 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 18.06.2023) зареєстрована 31.07.2023 з порушенням граничних термінів на 43 календарні дні - передбачено штраф у розмірі 10% на суму 3333,33 грн.;

податкова накладна №8 від 19.05.2023 на суму ПДВ 66666,67 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 18.06.2023) зареєстрована 31.07.2023 з порушенням граничних термінів на 43 календарні дні - передбачено штраф у розмірі 10% на суму 6666,67 грн.;

податкова накладна №9 від 22.05.2023 на суму ПДВ 20507,71 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 18.06.2023) зареєстрована 31.07.2023 року з порушенням граничних термінів на 43 календарні дні - передбачено штраф у розмірі 10% на суму 2050,77 грн.;

розрахунок коригування №3371 від 23.06.2023 на суму ПДВ 1400,76 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 18.07.2023) зареєстрована 19.07.2023 з порушенням граничних термінів на 1 календарний день - передбачено штраф у розмірі 2% на суму 28,02 грн.;

розрахунок коригування №210011 від 30.06.2023 на суму ПДВ 270,67 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 18.07.2023) зареєстрована 19.07.2023 з порушенням граничних термінів на 1 календарний день - передбачено штраф у розмірі 2% на суму 5,41 грн.;

розрахунок коригування №18959 від 04.09.2023 на суму ПДВ 19,00 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 05.10.2023) зареєстрована 20.10.2023 з порушенням граничних термінів на 15 календарних днів - передбачено штраф у розмірі 2% на суму 0,38 грн.;

розрахунок коригування №56 від 01.10.2023 на суму ПДВ 442,22 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 05.11.2023) зареєстрована 20.11.2023 з порушенням граничних термінів на 15 календарних днів - передбачено штраф у розмірі 2% на суму 8,84 грн.;

розрахунок коригування №11 від 02.10.2023 на суму ПДВ 206,68 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 05.11.2023) зареєстрована 20.11.2023 з порушенням граничних термінів на 15 календарних днів - передбачено штраф у розмірі 2% на суму 4,13 грн.;

розрахунок коригування №95 від 24.10.2023 на суму ПДВ 2318,00 грн. (граничний термін реєстрації в ЄРПН 18.11.2023) зареєстрована 20.11.2023 з порушенням граничних термінів на 2 календарні дні - передбачено штраф у розмірі 2% на суму 46,36 грн.;

податкова накладна №1 від 14.07.2023 на суму 583 108,36 грн. без ПДВ (граничний термін реєстрації в ЄРПН 05.08.2023) зареєстрована 15.08.2023 з порушенням граничних термінів на 10 календарних днів - передбачено штраф у розмірі 1020,00 грн..

Акт камеральної перевірки від 22.12.2023 №13184/16-31-04-05-03/34630924 надіслано на податкову адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРОФІРМА «ТРУД.ЗЕМЛЯ.КАПІТАЛ.» рекомендованим листом з повідомленням про вручення, 17.01.2024 поштове відправлення вручено платнику засобами поштового зв`язку. Заперечення до акта перевірки не надавалися.

З врахуванням викладеного, відповідно до п.86.8 ст.86 ПК України ГУ ДПС у Полтавській області прийнято податкове повідомлення - рішення від 07.02.2024 № 00017390405 (надалі за текстом - ППР), яким донараховано штрафні санкції за порушення порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з ПДВ в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму 256323,21 грн..

ППР від 07.02.2024 № 00017390405 направлено платнику засобами поштового зв`язку і, відповідно до поштового повідомлення про вручення, отримано уповноваженою особою підприємства 21.02.2024.

Не погоджуючись із винесеним ППР від 07.02.2024 № 00017390405 позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі -ПК України).

Згідно пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до абзацу 1 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Згідно абзацу 4 пункту 201.10 статті 201 ПК України податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Відтак, продавець товарів/послуг зобов`язаний зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, які (в т.ч.) не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування.

Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної. Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України.

Згідно пункту 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Таким чином, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність правопорушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Окремо суд зазначає, що згідно з пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Відтак, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Водночас, суд звертає увагу, що Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі Закон №2260-ІХ), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Згідно підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України (в редакції Закону №2260-ІХ) у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Відповідно до підпункту 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України (в редакції Закону №2260-ІХ) платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України (в редакції Закону №2260-ІХ) визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Отже, Законом №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

При цьому, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, в редакції внесених змін Законом №2260-ІХ, чітко визначено, що мораторій (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) не застосовується.

Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.

Таким чином, враховуючи зазначене та абзац 3 підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу Перехідні положення ПК України (в редакції Закону №2260-ІХ), суд приходить до висновку, що податкові накладні за період по 31.05.2022, повинні бути зареєстровані відповідно до встановлених законодавством строків - до 15.07.2022.

Крім того суд зазначає, що реєстрація податкових накладних здійснена вже у період дії Закону № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, яким поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, у тому числі щодо порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, за виключенням тих випадків, коли граничний термін їх реєстрації припадає на період з 24.02.2022 року по 27.05.2022 року (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування (за період з 24.02.2022 по 27.05.2022) в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.

Крім того, Законом № 2260-ІХ визначено, що мораторій (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) не застосовується.

Аналіз наведених положень Закону №2260-ІХ свідчить про те, що починаючи з 27.05.2022 у випадку виявлення порушень вимог податкового законодавства в ході проведення камеральної перевірки під час дії воєнного стану на території України, в тому числі з питань своєчасності реєстрації податкових накладних, контролюючий орган уповноважений застосовувати штрафні санкції незважаючи на дію карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Таким чином, з 27.05.2022 позивач був проінформований про те, що у випадку виявлення порушень вимог податкового законодавства під час проведення камеральної перевірки контролюючий орган вправі застосовувати штрафні санкції відносно платників податків, незважаючи на дію мораторію (зупинення) застосування штрафних санкцій, передбаченого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, що в свою чергу, фактично і спростовує твердження позивача стосовно правової невизначеності та необхідності застосування норми пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України до спірних правовідносин.

Принагідно суд зазначає, що Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ "Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування", який набрав чинності 08.02.2023, зокрема підрозділ 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України доповнено пунктом 90 такого змісту: 90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Тобто, Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023, зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З розрахунку штрафу за порушення позивачем строків реєстрації податкових накладних судом встановлено, що відповідачем були застосовані положення вищевказаного закону та застосовано до позивача штраф у зменшеному розмірі (2 %) за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних.

Суд наголошує, що особливістю операцій із реєстрації податкових накладних є їх тривалість у часі, а тому у даному випадку необхідно враховувати плинність та змінюваність законодавства, адже відправною точкою для притягнення до відповідальність платників податків за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України є саме дата здійснення реєстрації податкових накладних, а не дата їх складання. При здійсненні правозастосування суд має комплексно та системно застосовувати законодавство, враховуючи при цьому мету (ціль) та завдання того чи іншого нормативно-правового акту.

Підсумовуючи наведене вище, слід прийти до висновку, що позивачем порушено терміни реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, за що підлягало притягненню до фінансової відповідальності відповідно до положень пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України та п. 90 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України.

Суд зазначає, що аналогічна правова позиція щодо застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних викладена у постановах Верховного Суду від 30 січня 2024 року по справі №280/4484/23 та від 12 березня 2024 року по справі № 160/13661/23, яка, відповідно до частини 5 статті 242 КАС України, враховується судом при розгляді даної справи.

Отже, п. 90 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо застосування зменшеного розміру штрафних санкцій не вбачається можливим застосувати до всіх спірних податкових накладних.

Так, судом не встановлено будь-яких порушень з боку контролюючого органу при розрахунку штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних.

Судом під час розгляду справи не встановлено протиправності в діях відповідача при розрахунку розмірів штрафних санкцій відносно позивача.

Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною 1,2 статті 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Так, позивачем не надано до суду належних доказів щодо неправомірності оскаржуваного податкового повідомлення-рішення або порушення відповідачем процедури прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення. Судом таких обставин також не встановлено.

Дослідивши обставини справи та подані сторонами документи, суд дійшов висновку про залишення позовних вимог позивача без задоволення.

На підставі викладеного та керуючись статтями 19, 139, 205, 229, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРОФІРМА «ТРУД.ЗЕМЛЯ.КАПІТАЛ.» (вул. Сонячна, буд. 4, с. Веселе, Харківський р-н. Харківська обл., 62420, код ЄДРПОУ 34630924) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська обл., 36000, код ЄДРПОУ 44057192) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - залишити без задоволення.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 27.01.2025.

СуддяЮ. О. Супрун

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.01.2025
Оприлюднено29.01.2025
Номер документу124701113
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —520/24524/24

Рішення від 27.01.2025

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Супрун Ю.О.

Ухвала від 19.09.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Супрун Ю.О.

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Супрун Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні