Справа № 560/10567/24
РІШЕННЯ
іменем України
27 січня 2025 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючої-судді Ковальчук О.К. розглянувши адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Світ Дрімс" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Світ Дрімс" звернулося в суд з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області в якому просить визнати протиправним та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 19.04.2024 № 0091690409 про застосування штрафних санкцій у розмірі 30140,15 грн, від 26.04.2024 № 0100570409 про застосування штрафних санкцій у розмірі 23013,65 грн, від 01.05.2024 № 0108030409 про застосування про застосування штрафних санкцій у розмірі 5492,77 грн.
В обґрунтування позову вказує, що податкові повідомлення-рішення від 19.04.2024 № 0091690409, від 26.04.2024 № 0100570409, від 01.05.2024 № 0108030409, прийняті на підставі актів фактичних перевірок від 02.04.2024 №7274/22-01-04-09/43687253, від 04.04.2024 №7549/22-01-04-09/43687253, від 10.04.2024 №8341/22-01-04-09/43687253, є протиправними, оскільки нарахування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних за період з 01.03.2020 до 30.06.2023 суперечить пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України. Просить задовольнити позовні вимоги.
Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
До суду надійшов відзив Головного управління ДПС у Хмельницькій області на позовну заяву, у якому відповідач зазначає, що визначені пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України строки реєстрації в ЄРПН застосовуються до податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, граничний термін реєстрації в ЄРПН яких припадає на період з дати набрання чинності Законом №2876 (тобто з датою складання, починаючи з 16.01.2023), та діють тимчасово протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано. Тобто, штрафи у розмірах, встановлених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, застосовуються у разі порушення платником податку передбачених пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX Кодексу граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних розрахунків коригування до податкових накладних із датою складання, починаючи з 16.01.2023. Крім того, починаючи з 27.05.2022, у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення камеральних перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом. При цьому, вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного стану, про який йдеться у пункті 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України не застосовуються. Тобто, після 27.05.2022 до платників податків, які були звільнені від відповідальності за порушення податкового законодавства відповідно до пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу, штрафні санкції не застосовуються, якщо порушення вчинялись в період з 01.03.2020 по 27.05.2022, що враховано під час проведення перевірок. Просить відмовити в задоволенні адміністративного позову в повному обсязі.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази у їх взаємному зв`язку та сукупності, суд встановив таке.
Позивач товариство з обмеженою відповідальністю "Світ Дрімс" зареєстроване у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з 01.07.2020, здійснює неспеціалізовану оптову торгівлю.
Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області у квітні 2024 року проведені камеральні перевірки з питань своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригувань до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних. У результаті перевірок відповідачем встановлене порушення пункту 89 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення", пункту 201.10 статті 201 ПК України у зв`язку з реєстрацією в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних, виписаних у грудні 2021 року, жовтні 2022 року, листопаді 2022 року, грудні 2022 року, березні, жовтні, листопаді, грудні 2023 року, з порушенням граничних термінів реєстрації. Зокрема:
На підставі акту камеральної перевірки від 02.04.2024 № 7274/22-01-04-09/43687253 винесене податкове повідомлення-рішення від 19.04.2024 №0091690409, яким застосовані штрафи в розмірі 10%, 20% і 30% , на загальну суму 30 140,15 грн за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, виписаних у грудні 2021 року і жовтні 2022 року зареєстрованих у липні, листопаді та грудні 2022 року.
На підставі акту камеральної перевірки від 04.04.2024 № 7549/22-01-04-09/43687253 винесене податкове повідомлення-рішення від 26.04.2024 №0100570409, яким застосовані штрафи в розмірі 10%, 20%, 30% і 40%, на загальну суму 23 013,65 грн за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, виписаних у листопаді грудні 2022 року і зареєстрованих у грудні 2022, січні, травні та грудні 2023 року.
На підставі акту камеральної перевірки від 10.04.2024 № 8341/22-01-04-09/43687253 винесене податкове повідомлення-рішення 01.05.2024 № 0108030409, яким застосовані штрафи в розмірі 2% і 10%, на загальну суму 5492,77 грн за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, виписаних у березні, жовтні, листопаді і грудні 2023 року і зареєстрованих у квітні 2023, грудні 2023, січні 2024 і лютому 2024 року.
Вважаючи зазначені податкові повідомлення - рішення протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів та порядок їх адміністрування, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).
Згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а у разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а у разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а у разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Пунктом 201.1 статті 200 ПК України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
За змістом пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
З урахуванням викладеного, в період існування спірних правовідносин ПК України передбачений обов`язок платників податку на додану вартість забезпечити своєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Спірними податковими повідомленнями-рішеннями від 19.04.2024 №0091690409, від 26.04.2024 №0100570409, від 01.05.2024 № 0108030409 за порушення строків реєстрації податкових накладних, встановлених пунктом 201.10 статті 201 ПК України, відповідач на підставі пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України застосував до позивача штраф.
Пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України встановлено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Отже, податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої пунктом 201.10 статті 201 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.
18.03.2020 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 17.03.2020 № 533- IX (далі - Закон № 533- IX).
У зв`язку із набранням чинності Закону № 533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 30.03.2020 № 540-IX та Закону України від 13.05.2020 № 591-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)") підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнений пунктом 52-1: за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати. Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчиненні відповідні порушення: з 01.03.2020 і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Таким чином, пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України запроваджений мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у відповідний період.
Постановою від 27.06.2023 № 651 "Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30.06.2023 на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" № 64/2022 від 24.02.2022 в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
За даними перевірок (акти від 02.04.2024 № 7274/22-01-04-09/43687253, від 04.04.2024 № 7549/22-01-04-09/43687253 і від 10.04.2024 № 8341/22-01-04-09/43687253) позивач порушив терміни реєстрації податкових накладних, граничний термін реєстрації яких настав після введення в Україні військового стану.
Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану" від 3 березня 2022 року N 2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі -Закон N 2118-IX) підрозділ 10розділу XX "Перехідні положення" ПК Українидоповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Підпунктами 69.1 і 69.9 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" ПК Українив редакції Закону N 2118-IX визначено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Законом України від 24 березня 2022 року N 2142-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану" (далі - Закон N 2142-IX), який набрав чинності 05 квітня 2022 року, у підпункті69.1пункту 69 розділуXX "Перехідні положення" ПК Українислова "трьох місяців" замінено словами "шести місяців".
В подальшомуЗаконом України від 12 травня 2022 року N 2260-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану"(далі -Закон N 2260-IX), який набрав чинності 27 травня 2022 року, підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" ПК Українивикладений в іншій редакції.
Зокрема, цією нормою передбачено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні (абзац перший підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" ПК України).
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинностіЗаконом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану"за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року (абзац третій підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" ПК України).
Законом N 2260-IXтакож викладений у новій редакції підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" ПК України, відповідно до якої у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом112.8.9 пункту 112.8 статті 112цьогоКодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
За змістом підпункту112.8.9 пункту 112.8 статті 112 ПК України обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (абзац восьмий підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" ПК України в редакції Закону N 2260-IX).
Отже, до 27 травня 2022 року, положення підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" ПК України не передбачали обов`язку платника податків доводити відсутність у нього можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, як підстави для звільнення від фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення
Пункт 69Перехідних положень ПК Українине врегульовував на той час жодним чином питання виконання обов`язків, зокрема щодо сплати податкових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав до набрання 7 березня 2022 року чинностіЗакону від 3 березня 2022 року N 2118-IX. Цим Законом не зупинена дія пункту 52-1Перехідних положень ПК України.
Отож, з 7 березня 2022 року фактично діяли дві норми, які визначали критерії звільнення від відповідальності за порушення, вчинені на час воєнного стану: пункт 52-1Перехідних положень ПК України, якийпередбачав безумовне звільнення від відповідальності у вигляді штрафних санкцій за вчинення порушень протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, та пункт69.1Перехідних положень ПК України який звільняв від відповідальності за недотримання фактично всіх передбачених податковим законодавством обов`язків тих платників податків, які не мають можливості виконувати свої обов`язки у сфері оподаткування, але виконали їх до спливу шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Зазначене означає, що стосовно правовідносин, які виникли до набуття чинностіЗакону від 3 березня 2022 року N 2118-IX, дія пункту 52-1Перехідних положень ПК Українипродовжувала залишатися актуальною.
Аналогічний правовий висновок сформований Верховним Судом у постанові від 7.02.2024 у справі N 380/7070/23.
З набуттям чинностіЗаконом від 12 травня 2022 року N 2260-IX з 27 травня 2022 року встановлене підпунктом69.1пункту 69Перехідних положень ПК Українизвільнення від відповідальності стало залежним від доведення у визначеному законодавством порядку можливості або неможливості платником виконання свого обов`язку.
Оскільки граничні строки реєстрації податкових накладних, вказаних у актах камеральних перевірок від 02.04.2024 № 7274/22-01-04-09/43687253, від 04.04.2024 № 7549/22-01-04-09/43687253 і від 10.04.2024 № 8341/22-01-04-09/43687253, та строки їх фактичної реєстрації припали на період з 27 травня 2022 року, то звільнення позивача від фінансової відповідальності за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних можливе за умови доведення позивачем в порядку, визначеному абзацом восьмим підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" ПК України в редакції Закону N 2260-IX неможливості своєчасної реєстрації.
З набранням чинностіЗаконом № 2260передбаченепідпунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК Українизвільнення від відповідальності поставлено в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків податкового обов`язку. Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" ПК України, затвердженийНаказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року N 225, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 р. за N 967/38303 (далі Порядок №225), який набрав чинності 06.09.2022 року.
За змістом пункту 1 розділу І Порядку №225 до платників податків / податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбаченіКодексомабо іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.
Згідно зпунктом 3 розділу II Порядку №225 редакції, діючій на час існування спірних правовідносин, до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цимПорядкоммають можливість подати до контролюючого органу за місцем обліку платника заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбаченіПерелікомдокументів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок.
Платники податків, які не подали у порядку, встановленомупунктами 3та4 розділу II, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченогоКодексомабо іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи (пункт 7 розділу II Порядку №225).
Отже, платник податків, у якого відсутня можливість своєчасно виконати податковий обов`язок із сплати податків і зборів, з 27 травня 2022 року повинен довести обставини неможливості виконання податкового обов`язку шляхом подання відповідної заяви та документів до контролюючого органу відповідно до вимогПорядку № 225.
При цьому, суд враховує, що у постанові від 02.04.2024 у справі № 520/18349/23 Верховний Суд зазначив, що та обставина, щоПорядок № 225набрав чинності лише 06 вересня 2022 року, у будь-якому випадку не позбавляє платників податків права довести у визначений спосіб факт неможливості своєчасно виконати свій обов`язок і після указаної дати, указавши в заяві про відповідний період, що прямо передбачає указаний Порядок.
Позивачем не надані докази відсутності можливості щодо реєстрації податкових накладних складених у грудні 2021 року, жовтні , листопаді і грудні 2022 року, у березні, жовтні, листопаді і грудні 2023 року та докази звернення до відповідача після 27 травня 2022 року з відповідною заявою про відсутність такої можливості.
Про відсутність можливості щодо своєчасної реєстрації зазначених податкових накладних позивач не повідомив не тільки у визначений ПК України строк, а й під час перевірки. До суду також не надані такі докази.
Посилання позивача на порушення відповідачем пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України під час прийняття спірних податкових повідомлень рішень суд вважає безпідставним, оскільки зазначена норма не поширюється на правовідносини щодо реєстрації податкових накладних, граничний термін реєстрації яких настав після набрання чинності Законом № 2260.
Разом з тим, суд враховує, що відповідно до абзацу третього підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" ПК України в редакції Закону № 2260платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрахподаткових накладних,розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Зазначена норма була чинною з 27.05.2022 (дата набрання чинності Законом № 2260) по 03.09.2023 (дата набрання чинності Законом 23.02.2024№ 3603-IX).
Актом камеральної перевірки від 02.04.2024 № 7274/22-01-04-09/43687253, на підставі якого винесене податкове повідомлення-рішення від 19.04.2024 №0091690409, встановлено, зокрема, що податкова накладна за грудень 2021 року № 132 від 28.12.2021 на суму ПДВ 83333,33 грн, граничний термін реєстрації якої 27.05.2022, зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних 15.07.2022.
За змістом частини 1 статті 253 Цивільного кодексу України перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок.
Відповідно до частини 1 статті 255 Цивільного кодексу України якщо строк встановлено для вчинення дії, вона може бути вчинена до закінчення останнього дня строку. У разі, якщо ця дія має бути вчинена в установі, то строк спливає тоді, коли у цій установі за встановленими правилами припиняються відповідні операції.
Згідно з пунктом 112.3 статті 112 ПК України особа не може бути притягнута до фінансової відповідальності за вчинення податковогоправопорушення інакше, як на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до пункту 112.8 статті 112 ПК України обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є, зокрема: інші випадки звільнення від фінансової відповідальності, передбачені цим Кодексом абоМитним кодексом України.
Отже, граничний термін реєстрації податкової накладної за грудень 2021 року № 132 від 28.12.2021 (27.05.2022) та фактична реєстрація позивачем цієї накладної (15.07.2022) є тими обставинами, які відповідно до статті 112 ПК України та абзацу третього підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" ПК України звільняють позивача від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію зазначеної податкової накладної.
Той факт, що на дату проведення фактичної перевірки та прийняття податкового повідомлення-рішення від 19.04.2024 №0091690409 діяла інша редакція абзацу третього підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" ПК України, не може слугувати підставою для застосування до позивача відповідальності у вигляді штрафу за порушення граничних термінів реєстрації податкової накладної, за порушення, від якої позивач звільнений Законом, чинним на вчинення податкового правопорушення.
Статтею 58 Конституції України передбачено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Урішенні від 09.02.99 N 1-рп/99 Конституційний Суд Українизазначив, що за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першійстатті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
Урішенні Конституційного Суду України від 12.07.2019 N 5-р(I)/2019 Конституційний Суд України вказав, що за змістом частини першоїстатті 58 Основного Закону Україниновий акт законодавства застосовується до тих правовідносин, які виникли після набрання ним чинності. Якщо правовідносини тривалі і виникли до ухвалення акта законодавства та продовжують існувати після його ухвалення, то нове нормативне регулювання застосовується з дня набрання ним чинності або з дня, встановленого цим нормативно-правовим актом, але не раніше дня його офіційного опублікування (абзац четвертий пункту 5 мотивувальної частини).
Отже, у разі безпосередньої (прямої) дії закону в часі новий нормативний акт поширюється на правовідносини, що виникли після набрання ним чинності, або до набрання ним чинності і тривали на момент набрання актом чинності.
Правовідносини щодо реєстрації податкової накладної за грудень 2021 року № 132 від 28.12.2021, завершились 27.05.2022, до набрання чинності Законом 23.02.2024 № 3603-IX, яким змінені умови звільнення платників податків від фінансової відповідальності, зокрема, за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних. При цьому, Законом 23.02.2024 № 3603-IX не передбачене поширення його дії на правовідносини, що виникли і завершились до його прийняття.
Таким чином, урахуванням рішення Конституційного Суду Українивід 09.02.99 N 1-рп/99, до правовідносин щодо реєстрації податкової накладної № 132 від 28.12.2021 застосовується абзац третій підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" ПК України в редакції Закону № 2260, під час дії якого відбулась реєстрація.
Тому, підстави для застосування до позивача відповідальності за порушення абзацу третього підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" ПК України в редакції, чинній на час складання акту перевірки , відсутні.
Таким чином, податкове повідомлення-рішення від 19.04.2024 №0091690409 в частині нарахування штрафних санкцій у розмірі 25000,00 грн є протиправним та підлягає скасуванню.
Відповідно до частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з частинами 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Під час судового розгляду відповідач не довів правомірність податкового повідомлення рішення від 19.04.2024 №0091690409 в частині нарахування штрафних санкцій у розмірі 25000,00 грн.
Тому, позовні вимоги в цій частині слід задовольнити.
Враховуючи викладене, позов слід задовольнити частково.
У зв`язку із частковим задоволенням позовних вимог, відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, судовий збір необхідно стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов задовольнити частково.
Визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення від 19.04.2024 №0091690409 в частині нарахування штрафних санкцій у розмірі 25000,00 грн.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Світ Дрімс" 1281,75 грн судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Світ Дрімс" (просп. Миру, 59,м. Хмельницький,Хмельницький р-н, Хмельницька обл.,29017 , код ЄДРПОУ - 43687253) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29001 , код ЄДРПОУ - 44070171)
Головуючий суддя О.К. Ковальчук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.01.2025 |
Оприлюднено | 29.01.2025 |
Номер документу | 124701458 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Ковальчук О.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні