Рішення
від 21.01.2025 по справі 615/1860/24
ВАЛКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 615/1860/24

Провадження № 2-а/615/2/25

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 січня 2025 року м. Валки

Валківський районний суд Харківської області у складі:

головуючого судді Токмакової А.П.,

секретаря судового засідання Клименко Н.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залісуду м.Валки Харківськоїобласті адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 третя особа начальник ІНФОРМАЦІЯ_1 про скасування постанови у справі про притягнення до адміністративної відповідальності,

за участі позивача ОСОБА_1 ,

його представника Степаненко О.Г.,

встановив:

30.09.2024 позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі ТЦК та СП) про скасування постанови №470/5564-п від 24.09.2024, якою до нього застосоване адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 17000 грн. за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч.3 ст.210-1 КУпАП.

В обґрунтування позовних вимог, не погоджується з фактом притягнення його до адміністративної відповідальності, в зв`язку з чим 24.09.2024 подав до ТЦК та СП заперечення на протокол про адміністративне правопорушення, але при розгляді справи їх не взято то уваги.

Вважає, що в його діях відсутній склад інкримінованого адміністративного правопорушення, окрім того, наявні процедурні порушення вимог закону при формуванні матеріалів справи про адміністративне правопорушення, зокрема і при складанні протоколу.

Зазначив, що 13.05.2024 через ТЦК та СП за допомогою системи «Оберіг» уточнив свої персональні дані, а саме адресу проживання, РНОКПП та інше. З 13.05.2024 по 06.08.2024 не мав мобільного телефону, оскільки не мав фінансових можливостей та мобільним телефоном не користувався. За цей час місце проживання та перебування на військовому обліку не змінювалося, не одружений, не працює, з 01.09.2024 є студентом денного відділення коледжу. Мобільний телефон придбав 06.08.2024, того ж дня вніс зміни через застосунок «Резерв+», тобто уточнив персональні дані номер засобу зв`язку та адресу електронної пошти.

На думку позивача, відсутність фінансової можливості на придбання мобільного телефону не може слугувати підставою для притягнення до адміністративної відповідальності за ч.3 ст.210-1 КУпАП. Переконаний, виконав всі процедурні питання, визначені законом щодо військового обліку, оскільки номер зв`язку та адреса електронної пошти уточнюється за наявності.

Наголосив, що в протоколі про адміністративне правопорушення не зазначено, яку інформацію він не уточнив у відповідності до вимог закону, час вчинення правопорушення та його суть, враховуючи, що ТЦК та СП згідно закону може самостійно отримати від уповноважених органів та з електронних реєстрів інформацію про призовника чи резервіста.

Одночасно вважає, що із застосунку «Оберіг», станом на 13.05.2024 інформацію про місце його проживання, номер телефону, адреса електронної пошти та РНОКПП оновлено, тому в період з 18.05.2024 по 18.07.2024 ця інформація не оновлювалася через відсутність такої потреби. Тому факт вчинення ним інкримінованого адміністративного правопорушення саме 19.09.2024, на думку позивача, відсутній.

Зауважив, що навчається на денному відділенні Харківського машинобудівного фахового коледжу з 01.09.2024, в зв`язку з чим має право на відстрочку від привозу по мобілізації згідно п.1 ч.3 ст.23 «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

Після виконання вимог ст.171 КАС України на підставі ухвали суду від 30.09.2024 відкрито провадження у адміністративній справі та призначено до судового розгляду у відповідності до вимог ст.268,269,286 КАС України, в зв`язку з чим роз`яснено сторонам про порядок та строки виконання ними вимог цього Кодексу.

22.10.2024 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача Бурла В.Г. просить відмовити в задоволенні позовних вимог.

Повідомив, що згідно Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів позивач перебуває на військовому обліку військовозобов`язаних у першому відділі ТЦК та СП.

19.09.2024 начальником відділення обліку мобілізаційної роботи заступником начальника першого відділу ТЦК та СП ОСОБА_2 складено протокол про адміністративне правопорушення відносно позивача за ч.3 ст.210-1 КУпАП за те, що він, будучи військовозобов`язаним, під час дії в Україні особливого періоду, порушив правила військового обліку, визначені абз.2 ч.10 ст.1 ЗУ «Про військовий обов`язок і військову службу», абз.7 ч.3 ст.22 ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» та абз.4 п.1 ч.2 Прикінцевих і перехідних положень ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку», а саме: перебуваючи на військовому обліку, протягом 60 днів з дня набрання чинності ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» не уточнив свої облікові та інші персональні дані шляхом прибуття самостійно до ТЦК та СП за місцем перебування на військовому обліку чи за своїм місцем проживання, або до ЦНАП, або через електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного, резервіста (за наявності).

Під час складання протоколу про адміністративне правопорушення позивачу роз`яснено права та обов`язки, визначені ст.268 КУпАП, доведено зміст ст.63 Конституції України та що розгляд справи про адміністративне правопорушення відбудеться об 11:30 24.09.2024 в приміщенні ТЦК та СП в кабінеті №11.

24.09.2024 начальником ТЦК та СП ОСОБА_3 винесено оскаржувану постанову у справі про адміністративне правопорушення за ч.3 ст.210-1 КУпАП відносно ОСОБА_1 та накладено штраф у розмірі 17000 грн. за те, що він, будучи військовозобов`язаним, під час дії в Україні особливого періоду, порушив вимоги абз.7 ч.3 ст.22 ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», абз.4 п.1 ч.2 Прикінцевих і перехідних положень ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку», абз.2 ч.10 ст.1 ЗУ «Про військовий обов`язок і військову службу», не уточнив протягом 60 днів з дня набрання чинності ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» свої персональні дані через ЦНАП або через електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного, резервіста або у ТЦК та СП.

Наполягає, що позивач зобов`язаний був, але за даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів, не здійснював звірку персональних даних протягом строку, який становив 60 днів з дня набрання чинності ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку».

Посилання позивача на відсутність у нього телефону, як на причину неможливості уточнення персональних даних, на думку представника відповідача, не може бути підставою для уникнення від адміністративної відповідальності, так як законом передбачені ще два способи, за допомогою яких громадяни України, які перебувають у запасі ЗСУ, зобов`язані уточнити свої персональні дані, а саме через ЦНАП або у ТЦК та СП.

Згідно витягу з ІКС Оберіг уточнення персональних даних, а саме контактного номеру телефону та електронної адреси позивачем здійснено через звірку контактних даних 06.08.2024 за допомогою застосунку Резерв, що підтверджує не уточнення ним своїх персональних даних у встановлений законодавством термін.

Вважає, що позивач, проігнорувавши виконання обов`язку, покладеного на нього згідно зазначених правових норм, жодним із визначених способів уточнення своїх персональних даних в установлений законодавством термін з 18.05.2024 по 16.07.2024 включно не скористався, чим порушив правила військового обліку і вчинив порушення законодавства про мобілізаційну підготовку та мобілізацію.

Зазначив,що інкриміноване правопорушення позивач вчинив після 19.05.2024, тобто після набуття чинності ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку», яким ст.210 КУпАП доповнено частиною 3, тому саме з 19.05.2024 у позивача виник обов`язок оновити протягом 60 днів свої облікові та персональні дані.

Розгляд справи про адміністративне правопорушення відносно позивача проведений з дотриманням норм чинного законодавства, зокрема ст.280 КУпАП. Протокол про адміністративне правопорушення складено 19.09.2024 в присутності позивача, права та обов`язки, визначені ст.63 Конституції України та ст.268 КУпАП йому роз`яснено. Позивачу вручена копія протоколу, розгляд справи про адміністративне правопорушення проведено за його присутності. Наполягає, що жодна передбачена законодавством процедура при цьому не порушена.

Разом з тим, позивач, ніяких пояснень про причини не уточнення своїх персональних даних чи зауважень при складенні протоколу не надав. До того ж, зі змісту позовної заяви підтвердив, що «не обновляв контактних даних з 18.05.2024 протягом 60 днів», що не підлягає доказуванню з урахуванням вимог ст.78 КАС України.

Звернув увагу, що примітка до ст.210 КУпАП не може бути застосована в даному випадку, оскільки чинне законодавство зобов`язувало саме позивача вчинити певні дії і уточнити свої персональні дані у встановлений строк, які могли бути вчинені тільки ним самостійно у один із визначених способів, відтак держатель Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів може лише перевірити, чи уточнив військовозобов`язаний свої персональні дані, але обов`язок такого уточнення покладається на військовозобов`язаного, яким є позивач.

При здійсненні провадження про адміністративне правопорушення та винесенні постанови від 24.09.2024 досліджено всі обставини справи та встановлено, що в діях позивача наявний склад адміністративного правопорушення, передбаченого ч.3 ст.210-1 КУпАП, в зв`язку з чим оскаржувана постанова є законною і обґрунтованою.

Наполягає, що оскаржувана постанова винесена у спосіб, передбачений нормами КУпАП, ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», ЗУ «Про військовий обов`язок і військову службу» та ЗУ «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів», з урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, а тому підстав для визнання її протиправною та скасування немає.

25.10.2024 позивач надав відповідь на відзив, в якій наполягав на задоволенні позовних вимог, посилаючись на викладені у позові обставини.

Доповнив, що примітка до ст.210-1 КУпАП стосується всіх спорів без винятку у вказаних справах, тому держатель Єдиного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів може самостійно перевірити персональні дані цих осіб. На думку позивача, Законом дійсно передбачено зобов`язання призовників, військовозобов`язаних та резервістів уточнити персональні дані, але ті дані, які змінилися та потребують уточнення. У нього ж такі дані змінилися з 01.09.2024, відколи почав навчання. Але в оскаржуваній постанові зовсім не обґрунтовано обставини про те, що ним уточнено контактні дані через систему «Оберіг» 13.05.2024, тому не оновлено їх з 18.05.2024 протягом 60 днів, оскільки вони не потребували уточнення. За умови придбання та наявності мобільного телефону, уточнив свої облікові дані через систему «Резерв+» 06.08.2024, надавши номер телефону та адресу електронної пошти. Вважає, що в період з 18.05.2024 по 16.07.2024 ним не вчинено правопорушення, передбачене ч.3 ст.210-1 КУпАП.

23.12.2024 позивач подав клопотання про закриття справи про адміністративне правопорушення на підставі ст.38 КУпАП, оскільки на його переконання інкриміноване правопорушення не відноситься до триваючих, тому його піддано стягненню поза межами встановленого Законом строку.

Не заперечував твердження представника відповідача, що факт порушення позивачем законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, тобто факт не уточнення ним своїх персональних даних за період з 18.05.2024 по 16.07.2024 включно, встановлено представником ТЦК та СП 19.09.2024 під час перевірки його персональних даних у системі «Оберіг», але під час розгляду справи про інкриміноване адміністративне правопорушення представником відповідача не враховано закінчення строків, передбачених ст.38 КУпАП, що свідчить, на його думку, про порушення встановленої Законом процедури розгляду та є підставою для скасування оскаржуваної постанови і закриття провадження у справі про адміністративне правопорушення.

За клопотанням позивача ухвалою суду від 24.12.2024 залучено до участі у справі належного відповідача ІНФОРМАЦІЯ_2 , а його начальника в якості третьої особи.

Правом щодо подання інших заяв по суті справи в передбаченому ст.159 КАС України порядку сторони у встановлені судом строки не скористалися.

В судовому засіданні представник, правову позицію якого підтримав позивач, підтримали позовні вимоги, посилаючись на відсутність складу адміністративного правопорушення та порушення строків притягнення до адміністративної відповідальності.

Підтвердили, що позивач 13.05.2024 уточнив свої персональні дані через систему «Оберіг», з 18.05.2024 по 16.07.2024 не з`явився до ТЦК та СП, так як поступав до коледжу, до того ж, не мав смартфону. Як тільки придбав мобільний телефон 06.08.2024, вніс дані до Єдиного державного реєструпризовників,військовозобов`язаних тарезервістів добровільно, оскільки під час вступу до навчального закладу вимагали відповідної довідки. За все життя не змінював місце проживання, про початок навчання повідомив. До того ж, не вважають адресу електронної пошти особи її персональними даними.

19.09.2024 подав заяву до ТЦК та СП про надання відстрочки в зв`язку із навчанням, коли дізнався від працівників ТЦК та СП про порушення ним норм Закону, в зв`язку з чим складено протокол про адміністративне правопорушення, але на цей час та час розгляду справи 24.09.2024 всі порушення вже були усунуті.

Вважають, що інкриміноване адміністративне правопорушення не відноситься до триваючих, процесуальні строки, починаються з дня його вчинення, тобто з 16.07.2024, днем виявлення, на думку представника, є 06.08.2024, коли позивач самостійно припинив порушення Закону, тому станом на 19.09.2024 вже закінчилися всі передбачені ст.38 КУпАП строки притягнення до адміністративної відповідальності.

Просили врахувати, що позивач усвідомив неправомірність своєї поведінки, не має коштів для сплати визначеного постановою розміру штрафу, так як навчається, іншого доходу немає.

Представник відповідача-начальник ТЦКта СП Бурла В.Г. просить розгляд справи проводити за відсутності представника.

Неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті (ч.1 ст.205 КАС України).

Заслухавши пояснення позивача та його представника, дослідивши надані сторонами письмові докази, наявні у матеріалах справи, всебічно перевіривши обставини, на яких вони ґрунтуються у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, суд дійшов наступного висновку.

Судом встановлено, що наказом командувача сухопутних військ ЗСУ №557 від 31.05.2024 начальником ІНФОРМАЦІЯ_2 призначено ОСОБА_3 .

Відповідно до витягу із наказу №281 від 18.09.2024, уповноваженими посадовими особами ІНФОРМАЦІЯ_3 на складання протоколів про адміністративні правопорушення, визначені ст.210, 210-1, 211 КУпАП, про порушення призовниками, військовозобов`язаними, резервістами правил військового обліку, про порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, про зіпсуття військово-облікових документів чи втрату їх з необережності, призначено, зокрема, ОСОБА_4 начальника відділення обліку мобілізаційної роботи, заступника начальника ІНФОРМАЦІЯ_4 .

Згідно протоколу про адміністративне правопорушення №470/3153, складеного 19.09.2024 начальником відділення обліку мобілізаційної роботи заступником начальника ІНФОРМАЦІЯ_4 ОСОБА_4 , 19.09.2024 о 19:20 в м. Валки під час перевірки документів в першому відділі ТЦК та СП відомостей (персональних та службових даних) узагальнених в облікових документах та внесених до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів виявлено факт порушення законодавства про мобілізаційну підготовку та мобілізацію військовозобов`язаним ОСОБА_1 .

Солдат запасу ОСОБА_1 , який перебуває на військовому обліку в першому відділі ТЦК та СП, в особливий період, в порушення вимог абз.7 ч.3 ст.22 ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», абз.4 п.1 ч.2 Прикінцевих і перехідних положень ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» (Закон 3633-ІХ), абз.2 ч.10 ст.1 ЗУ «Про військовий обов`язок і військову службу» не уточнив протягом 60 днів з дня набрання чинності Законом 3633-ІХ свої персональні дані через ЦНАП або через електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного, резервіста або у ТЦК та СП, чим вчинив правопорушення, передбачене ч.3 ст.210-1 КУпАП.

В протоколі зазначено, що ОСОБА_1 роз`ясненні положення ст.63 Конституції України, ст.268 КУпАП, зміст яких викладений у протоколі. Повідомлено, що розгляд справи про адміністративне правопорушення відбудеться об 11:30 24.09.2024 в приміщенні ТЦК та СП. В поясненнях ОСОБА_1 вказав, що з протоколом не згоден. Другий примірник протоколу позивач отримав 19.09.2024, що підтверджується його особистим підписом.

24.09.2024 начальником ТЦК та СП ОСОБА_3 на підставі протоколу про адміністративне правопорушення №470/3153 винесено постанову №470/5564-п про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за вчинення правопорушення, передбаченого ч.3 ст.210-1 КУпАП, оскільки той своїми діями порушив вимоги абз.7 ч.3 ст.22 ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», абз.4 п.1 ч.2 Прикінцевих і перехідних положень ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» (Закон 3633-ІХ), абз.2 ч.10 ст.1 ЗУ «Про військовий обов`язок і військову службу», а саме не уточнив протягом 60 днів з дня набрання чинності Законом 3633-ІХ свої персональні дані (контактний номер телефону та електронну адресу) через ЦНАП або через електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного, резервіста або у ТЦК та СП. Цією постановою до ОСОБА_1 застосовано адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 17000 грн.

Із витягу з «Резерв+», ОСОБА_1 перебуває на обліку в ТЦК та СП, як військовозобов`язаний, уточнив дані щодо місця проживання, контактного номеру телефону та електронної пошти - 06.08.2024. Згідно витягу з наказу №78к від 29.08.2024, ОСОБА_1 з 01.09.2024 зарахований студентом 1 курсу очної денної форми здобуття освіти Харківського машинобудівного фахового коледжу.

Відповідно до ст.5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема, визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Порядок та підстави притягнення до адміністративної відповідальності регулюється нормами КУпАП.

Відповідно до ст.235 КУпАП територіальні центри комплектування та соціальної підтримки розглядають справи про адміністративні правопорушення, передбачені ст.210,210-1,211 КУпАП, а саме: про порушення призовниками, військовозобов`язаними, резервістами правил військового обліку, про порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, про зіпсуття військово-облікових документів чи втрату їх з необережності (ст.210,210-1,211 (крім правопорушень, вчинених військовозобов`язаними чи резервістами, які перебувають у запасі Служби безпеки України або Служби зовнішньої розвідки України). Від імені територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право керівники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.

Відповідно до п.1 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затвердженого постановою КМУ від 23.02.2022 №154 (далі Положення), територіальні центри комплектування та соціальної підтримки є органами військового управління, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації.

За змістом п.7 Положення територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, м. Києва та Севастополя є юридичними особами публічного права, мають самостійний баланс, реєстраційні рахунки в органах Казначейства. Районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки є відокремленими підрозділами відповідних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя.

Відповідно до ч.1 ст.287 КУпАП України постанову у справі про адміністративне правопорушення може бути оскаржено особою, щодо якої її винесено.

Ч.2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Ніхто не може бути підданий заходу впливу у зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше, як на підставах і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності (ч.1,2 ст.7 КУпАП).

Завданням провадження в справах про адміністративні правопорушення відповідно до ст.245 КУпАП є: своєчасне, всебічне, повне й об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її відповідно до закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.

Відповідно до ч.3 ст.210-1 КУпАП, порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, вчинене в особливий період, тягне за собою накладення штрафу на громадян від однієї тисячі до однієї тисячі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об`єднань від двох тисяч до трьох тисяч п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Ст.210-1 КУпАП України є бланкетною, при її застосуванні необхідно використовувати законодавчі акти, які визначають правила військового обліку та запровадження в Україні особливого періоду.

Правила військового обліку встановлені ЗУ «Про військовий обов`язок та військову службу», ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (Закон №3543-XII), Порядком організації та ведення військового обліку призовників, і військовозобов`язаних та резервістів, затвердженим постановою КМУ №1487 від 30.12.2022.

Відповідно до ст.1 ЗУ «Про оборону України» особливий період це період, що настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.

Особливий період в Україні розпочався з 17.03.2014, коли було оприлюднено Указ Президента України від 17.03.2014 №303/2014 «Про часткову мобілізацію».

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 в Україні введено воєнний стан, який триває до теперішнього часу.

ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» встановлює правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні, визначає засади організації цієї роботи, повноваження органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також обов`язки підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності (далі підприємства, установи й організації), повноваження і відповідальність посадових осіб та обов`язки громадян щодо здійснення мобілізаційних заходів.

Ч.3 ст.22 ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» передбачено, що під час мобілізації громадяни зобов`язані з`явитися: військовозобов`язані та резервісти, які приписані до військових частин для проходження військової служби у воєнний час або до інших підрозділів чи формувань для виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, - на збірні пункти територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих ними повістках або мобілізаційних розпорядженнях; резервісти, які проходять службу у військовому резерві, до військових частин у строки, визначені командирами військових частин; військовозобов`язані, резервісти Служби безпеки Україниза викликом керівників органів, в яких вони перебувають на військовому обліку; військовозобов`язані, резервісти розвідувальних органів Україниза викликом керівників відповідних підрозділів; особи, які уклали контракти про перебування у резерві служби цивільного захисту,за викликом керівників відповідних органів управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту.

Інші військовозобов`язані протягом 60 днів з дня набрання чинності указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України, зобов`язані уточнити свої облікові дані через центри надання адміністративних послуг або електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного, резервіста, або у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки за місцем свого перебування або знаходження.

Враховуючи вимоги абз.7 ч.3 ст.22 ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» всі військовозобов`язані, окрім тих, що відносяться до абз.2-6, зобов`язані протягом 60 днів уточнити свої облікові дані через центри надання адміністративних послуг або електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного, резервіста, або у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки за місцем свого перебування або знаходження.

Ч.10 ст.1 ЗУ «Про військовий обов`язок і військову службу» (в редакції Закону №3633-IX від 11.04.2024, який набув чинності 18.05.2024) визначено, що громадяни України, які підлягають взяттю на військовий облік, перебувають на військовому обліку призовників або у запасі Збройних Сил України, у запасі Служби безпеки України, розвідувальних органів України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані, окрім іншого: - уточнити протягом 60 днів з дня набрання чинності указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України, свої персональні дані через центр надання адміністративних послуг або через електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного, резервіста, або у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки (абзац 2); - виконувати правила військового обліку, встановлені законодавством (абзац 6).

Відповідно до ч.11 ст.38 ЗУ «Про військовий обов`язок і військову службу» призовники, військовозобов`язані, резервісти в разі зміни їх сімейного стану, стану здоров`я, адреси місця проживання (перебування), номерів засобів зв`язку та адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти), освіти, місця роботи, посади зобов`язані особисто в семиденний строк повідомити про такі зміни відповідні органи, де вони перебувають на військовому обліку, у тому числі у випадках, визначених Кабінетом Міністрів України, через центри надання адміністративних послуг та інформаційно-телекомунікаційні системи.

Вказаний обов`язок визначено також п.23 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, затверджений постановою КМУ від 30.12.2022 №1487 (далі Порядку №1487).

Призовники, військовозобов`язані та резервісти, які не актуалізували інформацію про себе в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов`язаних та резервістів, особисто у семиденний строк з дня внесення змін до персональних даних прибувають із паспортом громадянина України та військово-обліковими документами до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, органу СБУ, відповідного підрозділу розвідувального органу, який організовує та веде військовий облік на території адміністративно-територіальної одиниці, для взяття їх на військовий облік, зняття з військового обліку або внесення змін до їх облікових даних.

Згідно ст.42 ЗУ «Про військовий обов`язок і військову службу» та п.19 Порядку №1487 громадяни України, винні в порушенні правил військового обліку громадян України, а також у вчиненні інших порушень законодавства про військовий обов`язок і військову службу, несуть відповідальність згідно із законом.

Відповідно до ч.10 ст.1 ЗУ «Про військовий обов`язок і військову службу» громадяни України, які перебувають на військовому обліку також зобов`язані: уточнити протягом 60 днів з дня набрання чинності указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України, свої персональні дані через центр надання адміністративних послуг або через електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного, резервіста, або у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.

Абз.4 п.1 ч.2 Прикінцевих та перехідних положень ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» (Закон №3633-ІХ) встановлено, що громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов`язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв`язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані: у разі перебування на території Українишляхом прибуття самостійно до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на військовому обліку чи за своїм місцем проживання, або до центру надання адміністративних послуг, або через електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного, резервіста (за наявності); у разі перебування за кордономшляхом повідомлення на офіційну електронну адресу або на офіційний номер телефону, які зазначені на офіційному сайті територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на військовому обліку, або через електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного, резервіста (за наявності).

Значені норми законодавства передбачають три шляхи, якими громадяни України, які перебувають на території України та які перебувають на військовому обліку повинні були уточнити свої персональні дані з 18.05.2024 по 16.07.2024 включно, а саме: через центр надання адміністративних послуг; через електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного, резервіста; у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.

Таким чином, адміністративне правопорушення ОСОБА_1 вчинене після 18.05.2024, тобто після набуття чинності Законом №3696-ІХ, яким ст.210-1 КУпАП доповнено частиною 3, при цьому саме з 18.05.2024 у позивача виник обов`язок оновити протягом 60 днів свої облікові та персональні дані.

Приміткою у ст.210 КУпАП визначено, що положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов`язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.

Однак, ця примітка не може бути застосована в цьому випадку, оскільки чинне законодавство зобов`язувало саме позивача вчинити певні дії, і уточнити свої персональні дані у встановлений строк, які могли бути вчинені тільки ним особисто в один із визначених способів, відтак держатель Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів може перевірити чи уточнив військовозобов`язаний свої персональні дані, але обов`язок такого уточнення покладається на військовозобов`язаного, яким є позивач.

Позивач, проігнорувавши виконання обов`язку, покладеного на нього згідно із зазначеними правовими норами, жодним із визначених способів уточнення своїх персональних даних у встановлений період не скористався, чим порушив правила військового обліку і вчинив порушення законодавства про військовий обов`язок і військову службу.

Будь-які докази того, що ОСОБА_1 мав поважні причини для того, щоб не виконати обов`язок з уточнення облікових даних, суду не надані. При цьому судом не встановлено порушень процедури, які б могли вплинути на кінцевий результат розгляду відповідачем питання про притягнення позивача до адміністративної відповідальності.

Клопотання позивача про закриття справи про адміністративне правопорушення на підставі ст.38 КУпАП задоволенню не підлягає з наступних підстав.

Відповідно до вимогст.38 КУпАПадміністративне стягнення може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні - не пізніш як через два місяці з дня його виявлення, крім справ про адміністративні правопорушення, зазначених у частині сьомій цієї статті, та за винятком випадків, коли справи про адміністративні правопорушення відповідно до цього Кодексу підвідомчі суду (судді).

Слід відзначити, що в теорії адміністративного права під триваючим правопорушенням розуміють тривале невиконання вимог правової норми у вигляді дії або бездіяльності. Характер триваючого правопорушення оцінюється судом в кожному конкретному випадку індивідуально.

Верховний Суд у постанові від 11.04.2018 у справі N 804/401/17виснував, що триваюче правопорушення - це проступок, пов`язаний з тривалим, неперервним невиконанням обов`язків, передбачених законом. Тобто, триваючі правопорушення характеризуються тим, що особа, яка вчинила якісь певні дії чи бездіяльність, перебуває надалі у стані безперервного продовження цих дій (бездіяльності). Ці дії безперервно порушують закон протягом якогось часу. Іноді такий стан продовжується значний час і увесь час винний безперервно вчиняє правопорушення у вигляді невиконання покладених на нього обов`язків. Триваюче правопорушення припиняється лише у випадку усунення стану за якого об`єктивно існує цей обов`язок, виконанням обов`язку відповідним суб`єктом або припиненням дії відповідної норми закону.

Із наданих сторонами витягів із документів військового обліку, позивач, як військовозобов`язаний, у встановленому Законом порядку уточнив свої дані щодо місця проживання, контактного номеру телефону та електронної пошти лише - 06.08.2024, тим самим усунув стан, за якого об`єктивно існував цей обов`язок шляхом його виконання. Отже, строки притягнення до адміністративної відповідальності, передбачені ст.38 КУпАП, слід рахувати з 06.08.2024, які станом на 19.09.2024 не закінчились.

За таких обставин, суд доходить висновку, що представником відповідача доведено правомірність притягнення позивача до адміністративної відповідальності, зміст оскаржуваної постанови відображає склад адміністративного правопорушення, а вимоги до змісту постанови, визначені чинним законодавством, дотримано, в зв`язку з чим в задоволенні позову слід відмовити.

У зв`язку із відмовою у задоволенні позову, понесені позивачем судові витрати не відшкодовуються, відповідно до приписів ст.134, 139 КАС України.

Керуючись ст.71,160-163КАС України, суд

УХВАЛИВ:

В задоволенні позову ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про скасування постанови у справі про притягнення до адміністративної відповідальності відмовити.

Постанову №470/5564-п від 24.09.2024 у справі про притягнення ОСОБА_1 доадміністративної відповідальності за ч.3 ст.210-1 КУпАП залишити без змін.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня складення повного тексту рішення суду, особами, які брали участь у справі, але не були присутні в судовому засіданні протягом десяти днів з дня отримання його копії.

Суддя А.П. Токмакова

СудВалківський районний суд Харківської області
Дата ухвалення рішення21.01.2025
Оприлюднено29.01.2025
Номер документу124711899
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —615/1860/24

Ухвала від 17.02.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Рішення від 21.01.2025

Адміністративне

Валківський районний суд Харківської області

Токмакова А. П.

Рішення від 21.01.2025

Адміністративне

Валківський районний суд Харківської області

Токмакова А. П.

Ухвала від 24.12.2024

Адміністративне

Валківський районний суд Харківської області

Токмакова А. П.

Ухвала від 24.12.2024

Адміністративне

Валківський районний суд Харківської області

Токмакова А. П.

Ухвала від 30.09.2024

Адміністративне

Валківський районний суд Харківської області

Токмакова А. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні