Справа № 127/33659/24
Провадження № 2/127/4947/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15.01.2025 м. Вінниця
Вінницький міський суд Вінницької області в складі :
головуючого судді Романюк Л. Ф.,
при секретарі Курутіній О.В.,
за участі представника позивача Мичківського І.П.,
представника відповідача ОСОБА_1 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Вінниці цивільнусправу за позовом Вінницької міської ради (21100 м. Вінниця, вул. Соборна, 59) до ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 ), за участі третьої особи без самостійних вимог на предмет спору Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області (21027 м. Вінниця, вул. Келецька, буд. 63) про витребування земельної ділянки з чужого незаконного володіння, -
В С Т А Н О В И В:
Виконавчий комітет Вінницької міської ради звернувся до суду з позовом до ОСОБА_2 про витребування земельної ділянки з чужого незаконного володіння.
Позов мотивовано тим, що Виконавчими органами Вінницької міської ради, а саме департаментом архітектури та містобудування, а також департаментом земельних ресурсів під час здійснення моніторингу містобудівної ситуації, обстеження земель Вінницької міської територіальної громади встановлено факти, які свідчать про порушення інтересів громади під час формування та передачі у власність земельної ділянки площею 0,3600 га (кадастровий номер: 0520655900:07:017:0131), яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 , за межами населеного пункту).
Вказана земельна ділянка передана у власність ОСОБА_3 з цільовим призначенням: для ведення особистого селянського господарства на підставі наказу Головного управління Держземагентства у Вінницькій області «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» № 2-234/15- 15-СГ від 26 січня 2015 року.
При цьому, розробником документації - Товариством з обмеженою відповідальністю «Юридично-земельний союз «Альянс» та органом, який приймав рішення про передачу земельної ділянки у власність - Головним у правлінням Держземагентства у Вінницькій області не враховано положення містобудівної документації міста Вінниці - Генерального плану міста Вінниці, затвердженого рішенням Вінницької міської ради від 23 листопада 2007 року № 1498, зі змінами з актуалізацією за результатами його моніторингу, затверджений рішенням Вінницької міської ради від 01 лютого 2013 року № 1140 та План зонування міста Вінниці, затверджений рішенням Вінницької міської ради від 04 липня 2008 року № 2012.
Дана містобудівна документація, розроблена в тому числі і на частину території за межами міста Вінниці та включає в себе частину території за межами населеного пункту Стрижавської селищної ради Вінницького району Вінницької області.
Територія на якій розташована земельна ділянка з кадастровим номером 0520655900:07:017:0131 площею 0,3600 га, увійшла в межі міста Вінниці на підставі Постанови Верховної Ради України від 13 травня 2015 року № 401-VIII «Про зміну і встановлення меж міста Вінниця і Вінницького району Вінницької області».
Відповідно до витягу з Плану зонування з нанесеними містобудівними обмеженнями - земельна ділянка площею 0,3600 га (кадастровий номер; 0520655900:07:017:0131), яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 , на момент передачі її у приватну власність перебувала, а також на даний час знаходиться в зоні транспортної інфраструктури (ТР-3, вулична мережа) та рекреаційній зоні (Р-3, озеленення території загального користування).
Крім того, згідно інформації Департаменту архітектури та містобудування Вінницької міської ради, проектними рішеннями діючої містобудівної документації (Генеральним планом міста Вінниці) використання вказаної вище земельної ділянки за містобудівними регламентами для ведення особистого селянського господарства - не передбачено.
Відповідно до п. 6.10 ДБН Б.1.1-22:2017 «Склад та зміст плану зонування території» до зони транспортної інфраструктури ТР-3 входять території вулиць, майданів, які за містобудівною документацією знаходяться в межах червоних ліній.
Відповідно до п. 6.8 ДБН Б.1.1-22:2017 «Склад та зміст плану зонування території» рекреаційна зона озеленених територій загального користування Р-3 призначається для організації повсякденного відпочинку населення і включає парки, сквери, сади, бульвари, міські ліси, водойми, пляжі, лугопарки, лісопарки, гідропарки, меморіальні та інші спеціалізовані парки.
Враховуючи дані обставини, вищевказана земельна ділянка, відповідно до містобудівної документації повинна використовуватись для розвитку інфраструктури Вінницької міської територіальної громади, а саме як землі загального користування.
Згідно п. а ч. 4 ст. 83 Земельного кодексу України, до земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать землі загального користування населених пунктів (майдани, вулиці, проїзди, шляхи, набережні, пляжі, парки, сквери, бульвари, кладовища, місця знешкодження та утилізації відходів тощо).
Наказом Головного управління Держземагенства у Вінницькій області № 2-234/15-15-СГ від 26 січня 2015 року «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність», яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_3 земельну ділянку площею 0,3600 га із кадастровим номером 0520655900:07:015:0131, для ведення особистого селянського господарства.
Однак, згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за ОСОБА_3 зареєстровано право власності на земельну ділянку площею 0,3600 га із кадастровим номером 0520655900:07:017:0131 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 560724305206, номер відомостей про речове право: 8532757).
Кадастровий номер земельної ділянки - унікальний цифровий код, який присвоюється земельній ділянці під час реєстрації в Державному земельному кадастрі та не повторюється на всій території України.
Відповідно до законодавства, наявність у земельної ділянки такого унікального кадастрового номера обов`язкова.
Кадастровий номер складається з 19 цифр, розділених двокрапкою. Перші 10 визначають межі адміністративно-територіального устрою України (населений пункт); наступні 2 - номер кадастрової зони відносно адміністративної області; наступні 3 - номер кадастрового кварталу відносно кадастрової зони; останні 4 - інформують про місцезнаходження земельної ділянки відносно кадастрового кварталу.
Можна зробити висновок про протиправну реєстрацію Управлінням Держземагенства у Вінницькому районі Вінницької області права власності за ОСОБА_3 зовсім іншої земельної ділянки, сформованої як об`єкт цивільних прав.
Таким чином, реєстрація за ОСОБА_3 права власності на вище вказану земельну ділянку, порушує законні права та інтереси Вінницької міської територіальної громади в особі Вінницької міської ради у сфері земельних відносин.
В червні 2024 року Вінницька міська рада звернулася до Вінницького міського суду Вінницької області із позовною заявою до ОСОБА_3 , за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області про витребування земельної ділянки з чужого незаконного володіння.
Однак, 03 липня 2024 року ухвалою Вінницького міського суду Вінницької області у цивільній справі № 127/20526/24 відмовлено у відкритті провадження за позовом Вінницької міської ради до ОСОБА_3 про витребування земельної ділянки з чужого незаконного володіння.
Підставою відмови у відкритті провадження слугував той факт, що як убачається з інформації згідно наданої довідки Департаменту адміністративних послуг Вінницької міської ради від 28 червня 2024 року № 25942, відповідач ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , знята з реєстрації 01 січня 2024 року за адресою: АДРЕСА_3 , у зв`язку із смертю особи ІНФОРМАЦІЯ_2 .
Відповідно до договору про поділ спадщини від 11.07.2024 посвідченого Сушицькою А.О., державним нотаріусом Першої вінницької державної нотаріальної контори, після смерті ОСОБА_3 у спадщину до ОСОБА_2 переходить земельна ділянка площею 0,3600 га, з кадастровим номером 0520655900:07:017:0131, цільовим призначенням: для ведення особистого селянського господарства.
Просили суд, витребувати з чужого незаконного володіння ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) у комунальну власність Вінницької міської територіальної громади в особі Вінницької міської ради (21050, вул. Соборна, 59, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 25512617) земельну ділянку з кадастровим номером 0520655900:07:017:0131, площею 0,3600 га (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 560724305206), яка розташована по АДРЕСА_2 .
В судовому засіданні представник позивача ОСОБА_4 позовні вимоги підтримав за обставин викладених у позові, просив суд їх задовольнити.
Представник відповідача ОСОБА_1 в судовому засіданні позовні вимоги не визнала, заперечувала, щодо їх задоволення. Просила суд, застосувати строки позовної давності.
26.11.2024 року на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву у якому вказано, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території Стрижавської селищної ради, за межами населеного Вінницького району, Вінницької області, розроблений ТОВ "Юридично - земельний союз "АЛЬЯНС" на підставі розпорядження Вінницької районної державної адміністрації №758 від 14.07.2011 року та договору на виконання робіт №462-14 ПВ від 01.12.2014 року.
До Вінницької районної державної адміністрації звернулася гр. ОСОБА_3 з заявою про надання їй у власність земельної ділянки площею орієнтовно 0,4 га для ведення особистого селянського господарства: на території Стрижавської селищної ради, за межами населеного пункту, Вінницького району.
Вінницька районна державна адміністрації №758 від 14.07.2011- року надала дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність за рахунок земель, державної власності сільськогосподарського призначення (земель запасу), площею 0.3600 га - сіножать, для ведення особистого селянського господарства, на території Стрижавської селищної ради, за межами населеного пункту, Вінницького району, Вінницької області.
Для розроблення проекту землеустрою щодо передачі земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства була проведена горизонтальна зйомка.
Земельна ділянка, що передбачена для надання ОСОБА_3 у власність, розташована в південній частині Стрижавської селищної ради і межує: з північної сторони з землями громадян та землями селищної ради; з східної сторони з землями загального користування; з південної сторони з землями загального користування; з південно західної сторони з землями ПрАТ "Вінницяагротранссервіс"; з західної сторони з землями громадян.
Згідно Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої Наказом Держкомзему України №548 від 23.07.2010 року та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 р. за N? 1011/18306, код КВЦПЗ 01.03. проектом землеустрою передбачено передати у власність земельну площею 0,3600 та дляведення особистого селянського господарства на території Стрижавської селищної ради, за межами населеного пункту, Вінницького району, Вінницької області.
Відділом №1 Управління забезпечення реалізації державної політики у сфері земельних відносин Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області розглянуто на адвокатський запит від 14.11.2024 р. N?34 (вх. ГУ від 15.11.2024 р. №29-7908/0/1-24) щодо надання копії проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки з кадастровим номером 0520655900:07:017:0131 надано засвідчену копію «Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кад. Номер 0520655900:07:017:0131) у власність громадянки для ведення особистого селянського господарства на території Стрижавської селищної ради, за межами населеного пункту, Вінницького району, Вінницької області» (розробник - ТОВ «ЮЗС «Альянс», обліковий номер - 2015МФ13ВНВЦ000047), згідно додатку.
Інформацію надано з знеособленими персональними даними, відповідно до ст.10/1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та без відомостей про координати поворотних точок меж об`єктів Державного земельного кадастру згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 07 травня 2022 р. N? 564 «Деякі питання ведення та функціонування Державного земельного кадастру в умовах воєнного стану».
Згідно висновку про погодження проекту землеустрою від 12.12.2014 Головним управлінням Держземагенства у Вінницькій області відповідний проект щодо земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею 0,3600 та для ведення особистого селянського господарства на території Стрижавської селишної ради, за межами населеного пункту, Вінницького району, Вінницької області - погоджено.
Як зазначено у постанові КАС ВС по справі № 480/313/19 від 27 жовтня 2020 року, єдиною підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише те, що проект землеустрою не погоджено в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України.
Жодних інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження в порядку статті 186-1 Земельного кодексу України, норми статті 118 Земельного кодексу України не містять. При цьому перевірка на відповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів має здійснюватись саме на етапі погодження такого проекту.
Таким чином, за результатами розгляду Головним управління Держземагенством у Вінницькій області поданого на затвердження проекту землеустрою спірної земельної ділянки, та у зв`язку з відсутністю підстав для відмови у його затвердженні Головним управлінням Держземагенством у Вінницькій області було прийнято Наказ №2-234/15-15-СГ від 26.01.2015 року.
Крім того матеріали проекту землеустрою містять висновок Департаменту архітектури, містобудування та кадастру Вінницької міської ради від 09.12.2014,згідно якого опрацювавши матеріали проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність за межами населеного пункту, на території Стрижавської селищної ради, Вінницького району для ведення особистого селянського господарства площею 0,3600 га за рахунок земель державної власності, повідомляю наступне. Департамент архітектури, містобудування та кадастру Вінницької міської ради погоджує проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Згідно п. а ч. 4 ст. 83 Земельного кодексу України, до земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать землі загального користування населених пунктів (майдани, вулиці, проїзди, шляхи, набережні, пляжі, парки, сквери, бульвари, кладовища, місця знешкодження та утилізації відходів тощо).
Проте, станом на 26-29 січня 2025 року спірна земельна ділянка площею 0,3600 та для ведення особистого селянського господарства на території Стрижавської селищної ради, за межами населеного пункту, Вінницького району, Вінницької області була сільськогосподарського призначення державної власності, таким чином посилання позивача на вимоги ст. 83 Земельного кодексу України є недоцільним, адже розпорядником спірної земельної ділянки було Головне управління Держземагенством у Вінницькій області.
Також безпідставними є доводи позовної заяви про те, що відведення земельної ділянки площею 0,3600 га із кадастровим номером 0520655900:07:017:0131, для ведення особистого селянського господарства (код цільового призначення - 01.03) у приватну власність ОСОБА_3 - не відповідає діючим нормам містобудівної документації, порушує вимоги чинного законодавства у сфері містобудування архітектури, положення державних норм та правил, як наслідок є протиправним.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного Кодексу України.
Однак нанесення спірної земельної ділянки на План зонування м. Вінниці із зазначенням планувальних обмежень від 04.07.2008 р. №2012 не свідчить про порушення статті 186-1 Земельного Кодексу Головним управлінням Держземагенства у Вінницькій області.
Крім того, існування План зонування м. Вінниці із зазначенням планувальних обмежень земельної ділянки площею 0,3600 га із кадастровим номером 0520655900:07:017:0131, для ведення особистого селянського господарства від 04.07.2008 р. №2012 є неможливим у зв`язку з тим, що така земельна ділянка не існувала як індивідуально визначений об`єкт нерухомості з кадастровим номером, та не була частиною м. Вінниця.
Витяги з плану зонування від 28.08.2015 та від 28.05.2021 не спростовують законності передачі спірної земельної ділянки у власність 26.01.2015.
Крім того, безумовною безпідставністю даного позову та відсутністю порушення інтересів територіальної громади є те, що територія на якій розташована земельна ділянка з кадастровим номером 0520655900:07:017:0131 площею 0,3600 га, увійшла в межі міста Вінниці на підставі Постанови Верховної Ради України від 13 травня 2015 року N? 401-VIII «Про зміну і встановлення меж міста Вінниця і Вінницького району Вінницької області», тобто через 4 місяці після реєстрації права власності за ОСОБА_3 .
Що стосується посилань позивача на грубе порушення при передачі земельноїділянки у власність ОСОБА_3 у звязку з помилкою в кадастровому номері, то очевидною є технічна описка в самому наказі від 26.01.2015, оскільки спірна земельна ділянка формувалась на підставі проекту землеустрою в якому вказано координати 0520655900:07:017:. Державна реєстрація земельної ділянки шляхом внесення в Реєстр ДЗК відбувалась на підставі відповідної документації. І твердження позивача, що це різні обєкти нерухомості не відповідає дійсності.
Адже, конфігурація, площа, розташування та координати поворотних точок свідчать, що це спірна земельна ділянка.
Навіть якщо помилка в кадастровому номері в Наказі управління Держземагенства у Вінницькій області № 2-234/15-15-СГ від 26 січня 2015 року «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» вважається позивачем суттєвою, проте у відповідності принципу «належного урядування» не є підставою для витребування спірної земельної ділянки у добросовісного набувача.
Як вбачається з Листа №01-00-010-3838 від 27.01.2021 року, ВК ВМР звернувся до ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області із проханням здійснити заходи державного контролю стосовно перевірки законності формування, передачі у власність земельної ділянки площею 0,36 га з кадастровим номером 0520655900:07:017:0131.
Відповідно до Акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки №776-ДК/572/АП/0901/-21 від 13.05.2021 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням таохороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель на території Вінницької області Макогоном В.В. була проведена перевірка земельної ділянки площею 0,36 га з кадастровим номером 0520655900:07:017:0131, яка знаходиться у власності ОСОБА_3 . Виїздом на місце розташування земельної ділянки, за результатами її обстеження було встановлено, що частина земельної ділянки з кадастровим номером 0520655900:07:017:0131 площею 0,1283 га використовується для тимчасового розміщення автотранспорту, а також для проїзду та проходу. Тобто, фактичне використання земельної ділянки не відповідає її цільовому призначенню. Інша частина земельної ділянки площею 0,1283 га вкрита гранітним щебенем, відсівом, та частково асфальтовим покриттям, що свідчить про використання землі у спосіб, який погіршує її природну родючість. Решта земельної ділянки площею 0,2317 га знаходиться у забур`яненому стані та відбувається само заліснення ділянки кущами та деревами.
Згідно Акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом -земельною ділянкою №1840-ДК/1413 АН 09 01-21 від 11.10.2021 року державним інспектором у сфері державного контролю за використачанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель на території Вінницької області Макогоном В.В. встановлено, що не виконано припис №776/ДК/036311/03/01- 21 виданого 02.06.2021 року на усунення порушення вимог земельного законодавства, яке полягало у використанні частині земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення приватної власності на території ВМР в межах населеного пункту м. Вінниця з кадастровим номером 0520655900:07:017:0131 площею 0,1283 га у спосіб, який погіршує її природну родючість.
Крім того, державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земельна території Вінницької області Макогоном В.В. видано ще Акти за №1841-ДК/14 АН09/01-21 від 11.10.2021 року, №1842-ДК/1415 АН 09/01-21 від 11.10.2021 року про невиконання вимог припису.
У результаті невиконання вимог припису, 02.06.2021 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель на території Вінницької області Макогоном В.В. винесено Протоколи про адіміністративне правопорушення №776- ДК/0262П/07/01/-21, №776-ДК/0261П/07/01/-21, №776-ДК/0260П/07/01/-21 щодо невиконання ОСОБА_3 вимог щодо використання та охорону земель за цільовим призначенням.
Також, 09.12.2021 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель на території Вінницької області Макогоном В.В. винесено Протоколи № 1840-ДК/0703П/07/01/-21, №1841-ДК/0703П/07/01/-21, №1842-ДК/0703П/07/01/-21 щодо невиконання вимог щодо використання та охорону земель за цільовим призначенням.
02.06.2021 ОСОБА_3 визнано винною у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 52 КУпАП, та накладено на неї адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 510,00 грн., що підтверджується Постановами про накладення адміністративного стгнення №776/ ДК/0260По/08/01/-21, №776/ДК/0261По/08/01/-21, №1840-ДК/0700По/08/01/-21.
Відтак, відповідні докази, додані до позовної заяви свідчать про адміністративніпорушення земельного законодавства в частині використання земельної ділянки, проте не є підставою для позбавлення власності та витребування її у законного власника.
Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності чи необґрунтованість активів, які перебувають у власності, не встановлені судом.
Крім того, Вінницька міська рада в особі Вінницької міської територіальної громади ніколи не була власником спірної земельної ділянки, а відтак встановлені факти свідчать про відсутність порушення інтересів громади та застосування положень статті 388 ЦК України.
Витребування можливе власником у якого майно вибуло з володіння та зареєстроване за набувачем.
Натомість матеріали справи не містять доказів реєстрації права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 0520655900:07:017:0131, площею 0,3600 га (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 560724305206), яка розташована по АДРЕСА_2 .
З метою приведення у відповідність Генеральному плану міста Вінниці земельної ділянки з кадастровим номером 0520655900:07:017:0131, площею 0,3600га, яка увійшла в межі міста після набуття права власності ОСОБА_3 та розташована по АДРЕСА_2 , ОСОБА_2 не позбавлена можливості ініціювати питання зміни її цільового призначення.
Просила суд, відмовити в задоволені позовних вимог.
Вислухавши думку сторін, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що даний позов не підлягає до задоволення зі слідуючих підстав.
Судом встановлено, що Виконавчими органами Вінницької міської ради, а саме департаментом архітектури та містобудування, а також департаментом земельних ресурсів під час здійснення моніторингу містобудівної ситуації, обстеження земель Вінницької міської територіальної громади встановлено факти, які свідчать про порушення інтересів громади під час формування та передачі у власність земельної ділянки площею 0,3600 га (кадастровий номер: 0520655900:07:017:0131), яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 , за межами населеного пункту).
Вказана земельна ділянка передана у власність ОСОБА_3 з цільовим призначенням: для ведення особистого селянського господарства на підставі наказу Головного управління Держземагентства у Вінницькій області «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» № 2-234/15- 15-СГ від 26 січня 2015 року, кадастровий номер 0520655900:07:015:0131 (а.с.13).
Відповідно до Акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки №776-ДК/572/АП/0901/-21 від 13.05.2021 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель на території Вінницької області Макогоном В.В. була проведена перевірка земельної ділянки площею 0,36 га з кадастровим номером 0520655900:07:017:0131, яка знаходиться у власності ОСОБА_3 . Виїздом на місце розташування земельної ділянки, за результатами її обстеження було встановлено, що частина земельної ділянки з кадастровим номером 0520655900:07:017:0131 площею 0,1283 га використовується для тимчасового розміщення автотранспорту (автостоянка), а також для проїзду та проходу до земельної ділянки з кадастровим номером 0520655900:07:017:0101. Тобто, фактичне використання земельної ділянки не відповідає її цільовому призначенню. Інша частина земельної ділянки площею 0,1283 га вкрита гранітним щебенем, відсівом, та частково асфальтовим покриттям, що свідчить про використання землі у спосіб, який погіршує її природну родючість. Решта земельної ділянки площею 0,2317 га знаходиться у забур`яненому стані та відбувається само заліснення ділянки кущами та деревами (а.с.14-15).
Слідзауважити,що згідно наказуГоловного управлінняДержземагентства уВінницькій області«Про затвердженнядокументації ізземлеустрою танадання земельноїділянки увласність» №2-234/15-15-СГвід 26січня 2015року ОСОБА_3 передавалась земельна ділянка з кадастровим номером 0520655900:07:015:0131, площею 0,3600 га. (а.с.13).
А в Акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки №776-ДК/572/АП/0901/-21 від 13.05.2021 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель на території Вінницької області Макогоном В.В. вказано кадастровий номер земельної ділянки ОСОБА_3 № 0520655900:07:017:0131. Тобто міститься розбіжність в кадастровому номері земельної ділянки.
Згідно Акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом -земельною ділянкою №1840-ДК/1413 АН 0901-21 від 11.10.2021 року державним інспектором у сфері державного контролю за використачанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель на території Вінницької області Макогоном В.В. встановлено, що не виконано припис №776/ДК/036311/03/01- 21 виданого 02.06.2021 року на усунення порушення вимог земельного законодавства, яке полягало у використанні частині земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення приватної власності на території ВМР в межах населеного пункту м. Вінниця з кадастровим номером 0520655900:07:017:0131 площею 0,1283 га у спосіб, який погіршує її природну родючість.
Крім того, державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земельна території Вінницької області Макогоном В.В. видано ще Акти за №1841-ДК/14 АН09/01-21 від 11.10.2021 року, №1842-ДК/1415 АН 09/01-21 від 11.10.2021 року про невиконання вимог припису (а.с.18-22).
У результаті невиконання вимог припису, 02.06.2021 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель на території Вінницької області Макогоном В.В. винесено Протоколи про адіміністративне правопорушення №776- ДК/0262П/07/01/-21, №776-ДК/0261П/07/01/-21, №776-ДК/0260П/07/01/-21 щодо невиконання ОСОБА_3 вимог щодо використання та охорону земель за цільовим призначенням (а.с.22-27).
Також, 09.12.2021 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель на території Вінницької області Макогоном В.В. винесено Протоколи № 1840-ДК/0703П/07/01/-21, №1841-ДК/0703П/07/01/-21, №1842-ДК/0703П/07/01/-21 щодо невиконання вимог щодо використання та охорону земель за цільовим призначенням (а.с.28-33).
02.06.2021 ОСОБА_3 визнано винною у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 52 КУпАП, та накладено на неї адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 510,00 грн., що підтверджується Постановами про накладення адміністративного стгнення №776/ ДК/0260По/08/01/-21, №776/ДК/0261По/08/01/-21, №1840-ДК/0700По/08/01/-21 (а.с.34-40).
Територія на якій розташована земельна ділянка з кадастровим номером 0520655900:07:017:0131 площею 0,3600 га, увійшла в межі міста Вінниці на підставі Постанови Верховної Ради України від 13 травня 2015 року № 401-VIII «Про зміну і встановлення меж міста Вінниця і Вінницького району Вінницької області».
Відповідно до витягу з Плану зонування з нанесеними містобудівними обмеженнями - земельна ділянка площею 0,3600 га (кадастровий номер; 0520655900:07:017:0131), яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 , на момент передачі її у приватну власність перебувала, а також на даний час знаходиться в зоні транспортної інфраструктури (ТР-3, вулична мережа) та рекреаційній зоні (Р-3, озеленення території загального користування) (а.с.47).
Крім того, згідно інформації Департаменту архітектури та містобудування Вінницької міської ради, проектними рішеннями діючої містобудівної документації (Генеральним планом міста Вінниці) використання вказаної вище земельної ділянки за містобудівними регламентами для ведення особистого селянського господарства - не передбачено (а.с.49).
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території Стрижавської селищної ради, за межами населеного Вінницького району, Вінницької області, розроблений ТОВ "Юридично - земельний союз "АЛЬЯНС" на підставі розпорядження Вінницької районної державної адміністрації №758 від 14.07.2011 року та договору на виконання робіт №462-14 ПВ від 01.12.2014 року (а.с.106-107).
До Вінницької районної державної адміністрації звернулася гр. ОСОБА_3 з заявою про надання їй у власність земельної ділянки площею орієнтовно 0,4 га для ведення особистого селянського господарства: на території Стрижавської селищної ради, за межами населеного пункту, Вінницького району (а.с.109 зворот).
Вінницька районна державна адміністрації №758 від 14.07.2011- року надала дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність за рахунок земель, державної власності сільськогосподарського призначення (земель запасу), площею 0.3600 га - сіножать, для ведення особистого селянського господарства, на території Стрижавської селищної ради, за межами населеного пункту, Вінницького району, Вінницької області (а.с.110).
Для розроблення проекту землеустрою щодо передачі земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства була проведена горизонтальна зйомка.
Земельна ділянка, що передбачена для надання ОСОБА_3 у власність, розташована в південній частині Стрижавської селищної ради і межує: з північної сторони з землями громадян та землями селищної ради; з східної сторони з землями загального користування; з південної сторони з землями загального користування; з південно західної сторони з землями ПрАТ "Вінницяагротранссервіс"; з західної сторони з землями громадян.
Згідно Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої Наказом Держкомзему України №548 від 23.07.2010 року та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 р. за N? 1011/18306, код КВЦПЗ 01.03. проектом землеустрою передбачено передати у власність земельну площею 0,3600 та для ведення особистого селянського господарства на території Стрижавської селищної ради, за межами населеного пункту, Вінницького району, Вінницької області (а.с.13).
Відділом №1 Управління забезпечення реалізації державної політики у сфері земельних відносин Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області розглянуто на адвокатський запит від 14.11.2024 р. N?34 (вх. ГУ від 15.11.2024 р. №29-7908/0/1-24) щодо надання копії проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки з кадастровим номером 0520655900:07:017:0131 надано засвідчену копію «Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кад. Номер 0520655900:07:017:0131) у власність громадянки для ведення особистого селянського господарства на території Стрижавської селищної ради, за межами населеного пункту, Вінницького району, Вінницької області» (розробник - ТОВ «ЮЗС «Альянс», обліковий номер - 2015МФ13ВНВЦ000047).
Згідно висновку про погодження проекту землеустрою від 12.12.2014 Головним управлінням Держземагенства у Вінницькій області відповідний проект щодо земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею 0,3600 та для ведення особистого селянського господарства на території Стрижавської селишної ради, за межами населеного пункту, Вінницького району, Вінницької області погоджено (а.с.111 зворот, 112).
Як зазначено у постанові КАС ВС по справі № 480/313/19 від 27 жовтня 2020 року, єдиною підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише те, що проект землеустрою не погоджено в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України.
Жодних інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження в порядку статті 186-1 Земельного кодексу України, норми статті 118 Земельного кодексу України не містять. При цьому перевірка на відповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів має здійснюватись саме на етапі погодження такого проекту.
Таким чином, за результатами розгляду Головним управління Держземагенством у Вінницькій області поданого на затвердження проекту землеустрою спірної земельної ділянки, та у зв`язку з відсутністю підстав для відмови у його затвердженні Головним управлінням Держземагенством у Вінницькій області було прийнято Наказ №2-234/15-15-СГ від 26.01.2015 року.
Крім того матеріали проекту землеустрою містять висновок Департаменту архітектури, містобудування та кадастру Вінницької міської ради від 09.12.2014,згідно якого опрацювавши матеріали проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність за межами населеного пункту, на території Стрижавської селищної ради, Вінницького району для ведення особистого селянського господарства площею 0,3600 га за рахунок земель державної власності, повідомляю наступне. Департамент архітектури, містобудування та кадастру Вінницької міської ради погоджує проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Згідно п. а ч. 4 ст. 83 Земельного кодексу України, до земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать землі загального користування населених пунктів (майдани, вулиці, проїзди, шляхи, набережні, пляжі, парки, сквери, бульвари, кладовища, місця знешкодження та утилізації відходів тощо).
Проте, станом на 26-29 січня 2025 року спірна земельна ділянка площею 0,3600 та для ведення особистого селянського господарства на території Стрижавської селищної ради, за межами населеного пункту, Вінницького району, Вінницької області була сільськогосподарського призначення державної власності, таким чином посилання позивача на вимоги ст. 83 Земельного кодексу України є недоцільним, адже розпорядником спірної земельної ділянки було Головне управління Держземагенством у Вінницькій області.
Також безпідставними є доводи позовної заяви про те, що відведення земельної ділянки площею 0,3600 га із кадастровим номером 0520655900:07:017:0131, для ведення особистого селянського господарства (код цільового призначення - 01.03) у приватну власність ОСОБА_3 - не відповідає діючим нормам містобудівної документації, порушує вимоги чинного законодавства у сфері містобудування архітектури, положення державних норм та правил, як наслідок є протиправним.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного Кодексу України.
Однак нанесення спірної земельної ділянки на План зонування м. Вінниці із зазначенням планувальних обмежень від 04.07.2008 р. №2012 не свідчить про порушення статті 186-1 Земельного Кодексу Головним управлінням Держземагенства у Вінницькій області.
Крім того, існування План зонування м. Вінниці із зазначенням планувальних обмежень земельної ділянки площею 0,3600 га із кадастровим номером 0520655900:07:017:0131, для ведення особистого селянського господарства від 04.07.2008 р. №2012 є неможливим у зв`язку з тим, що така земельна ділянка не існувала як індивідуально визначений об`єкт нерухомості з кадастровим номером, та не була частиною м. Вінниця.
Витяги з плану зонування від 28.08.2015 та від 28.05.2021 не спростовують законності передачі спірної земельної ділянки у власність 26.01.2015.
Крім того, безумовною безпідставністю даного позову та відсутністю порушення інтересів територіальної громади є те, що територія на якій розташована земельна ділянка з кадастровим номером 0520655900:07:017:0131 площею 0,3600 га, увійшла в межі міста Вінниці на підставі Постанови Верховної Ради України від 13 травня 2015 року № 401-VIII «Про зміну і встановлення меж міста Вінниця і Вінницького району Вінницької області», тобто через 4 місяці після реєстрації права власності за ОСОБА_3 .
Що стосується посилань позивача на грубе порушення при передачі земельної ділянки у власність ОСОБА_3 у звязку з помилкою в кадастровому номері, то очевидною є технічна описка в самому наказі від 26.01.2015, оскільки спірна земельна ділянка формувалась на підставі проекту землеустрою в якому вказано координати 0520655900:07:017:. Державна реєстрація земельної ділянки шляхом внесення в Реєстр ДЗК відбувалась на підставі відповідної документації. І твердження позивача, що це різні обєкти нерухомості не відповідає дійсності.
Адже, конфігурація, площа, розташування та координати поворотних точок свідчать, що це спірна земельна ділянка.
Навіть якщо помилка в кадастровому номері в Наказі управління Держземагенства у Вінницькій області № 2-234/15-15-СГ від 26 січня 2015 року «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» вважається позивачем суттєвою, проте у відповідності принципу «належного урядування» не є підставою для витребування спірної земельної ділянки у добросовісного набувача.
Відповідно до статті 14 Конституції України, статті 373 ЦК України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується Конституцією України. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності (пункт б частини першої статті 81 ЗК України).
Відповідно до частини першої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Частина третьою, четвертою статті 116 ЗК України передбачено, що безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться, зокрема, у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду цільового призначення.
Згідно з частиною шостої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.
Статтею 328 ЦК України передбачено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.
Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності чи необґрунтованість активів, які перебувають у власності, не встановлені судом.
Велика Палата Верховного Суду у справі № 359/3373/16-ц (провадження № 14-2 цс 21) у постанові від 23 листопада 2021 року вказувала, що набуття особою володіння нерухомим майном полягає у внесенні запису про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно за цією особою. Якщо право власності на спірне нерухоме майно зареєстроване за іншою особою, то належному способу захисту права відповідає вимога про витребування від цієї особи нерухомого майна. Метою віндикаційного позову є забезпечення введення власника у володіння майном, якого він був позбавлений. У випадку позбавлення власника володіння нерухомим майном означене введення полягає у внесенні запису про державну реєстрацію за власником права власності на нерухоме майно, а функцією державної реєстрації права власності є оголошення належності нерухомого майна певній особі (особам). Рішення суду про витребування з володіння відповідача нерухомого майна саме по собі є підставою для внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису про державну реєстрацію за позивачем права власності на нерухоме майно; такий запис вноситься у разі, якщо право власності на нерухоме майно зареєстроване саме за відповідачем, а не за іншою особою.
Таким чином, належним відповідачем за позовом про витребування від особи земельної ділянки є особа, за якою зареєстроване право власності на таку ділянку. Якщо земельною ділянкою неправомірно (на думку позивача, який вважає себе власником) заволодів відповідач, то віндикаційний позов відповідає належному способу захисту прав позивача: власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним (стаття 387 ЦК України).
Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу, що власник з дотриманням вимог статті 388 ЦК України може витребувати належне йому майно від особи, яка є останнім його набувачем, незалежно від того, скільки разів це майно було відчужене до того, як воно потрапило у володіння останнього набувача. Для такого витребування оспорювання рішень органів державної влади чи місцевого самоврядування, ланцюга договорів, інших правочинів щодо спірного майна і документів, що посвідчують відповідне право, не є ефективним способом захисту права власника. У тих випадках, коли має бути застосована вимога про витребування майна з чужого незаконного володіння, вимога власника про визнання права власності чи інші його вимоги, спрямовані на уникнення застосування приписів статей 387 і 388 ЦК України, є неефективними.
Такі висновки сформульовані, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 14 листопада 2018 року у справі № 183/1617/16 (провадження № 14-208 цс 18), від 21 серпня 2019 року у справі № 911/3681/17 (провадження № 12-97 гс 19), від 22 січня 2020 року у справі № 910/1809/18 (провадження № 12-148 гс 19), від 22 червня 2021 року у справі № 200/606/18 (провадження № 14-125 цс 20).
Постановою ВП ВС, 04.07.18, справа № 653/1096/16-ц (провадження № 14-181цс18), № у реєстрі 75296538 визначено, що факт володіння нерухомим майном можна підтвердити, зокрема, державною реєстрацією права власності на це майно у встановленому законом порядку (принцип реєстраційного підтвердження володіння) (пункт 90 постанови).
Постанова ВП ВС, 06.07.22, справа №914/2618/16 (провадження №12-25гс21) визначає, що метою позову про витребування майна з чужого володіння (незалежно від того, на підставі приписів яких статей ЦК України цю вимогу заявив позивач) є забезпечення введення позивача у володіння майном, якого він був незаконно позбавлений. Так, у випадку нерухомого майна означене введення полягає у внесенні запису про державну реєстрацію за позивачем права власності на таке майно (пункт 37 постанови).
Власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним (стаття 387 ЦК).
Якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно: 1) було загублене власником або особою, якій він передав майно у володіння; 2) було викрадене у власника або особи, якій він передав майно у володіння; 3) вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.
Якщо майно було набуте безвідплатно в особи, яка не мала права його відчужувати, власник має право витребувати його від добросовісного набувача у всіх випадках (стаття 388 ЦК України).
Враховуючи вище викладене, Вінницька міська рада в особі Вінницької міської територіальної громади ніколи не була власником спірної земельної ділянки, а відтак встановлені факти свідчать про відсутність порушення інтересів громади та застосування положень статті 388 ЦК України.
Витребування можливе власником у якого майно вибуло з володіння та зареєстроване за набувачем.
Натомість матеріали справи не містять доказів реєстрації права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 0520655900:07:017:0131, площею 0,3600 га (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 560724305206), яка розташована по АДРЕСА_2 .
З метою приведення у відповідність Генеральному плану міста Вінниці земельної ділянки з кадастровим номером 0520655900:07:017:0131, площею 0,3600га, яка увійшла в межі міста після набуття права власності ОСОБА_3 та розташована по АДРЕСА_2 , ОСОБА_2 не позбавлена можливості ініціювати питання зміни її цільового призначення.
Позивач на порушення вимог ст.81 ЦПК України, не надав суду достатньо допустимих та належних доказів того, що інтереси територіальної громади м. Вінниці були порушеними Наказом Головного управління Держземагентства у Вінницькій області «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» № 2-234/15-15-СГ від 26 січня 2015 року, а відтак позовна вимога про витребування з чужого незаконного володіння ОСОБА_2 у комунальну власність Вінницької міської територіальної громади в особі Вінницької міської ради земельну ділянку з кадастровим номером 0520655900:07:017:0131, площею 0,3600 га (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 560724305206), яка розташована по АДРЕСА_2 не підлягає задоволенню.
Згідно з ч. 4 ст. 267 ЦК України сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.
Однак, відповідно до правової позиції, викладеної у постанові Великої Палати Верховного Суду від 04.12.2018 року у справі 910/18560/16, застосування положень про позовну давність та відмова в позові з цієї підстави здійснюється в разі, коли суд попередньо встановив наявність порушеного права, на захист якого подано позов, та обґрунтованість і доведеність позовних вимог.
Оскільки судом не встановлено наявність порушеного права позивача, на захист якого подано позов, та обґрунтованість і доведеність позовних вимог, суд не застосовує наслідки спливу строку позовної давності як підставу для відмови у задоволенні позову.
Відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.
У п.33 рішення ЄСПЛ від 19.02.2009 року у справі "Христов проти України" суд зазначив, що право на справедливий судовий розгляд, гарантоване ч.1 ст.6 Конвенції, слід тлумачити в контексті преамбули Конвенції, яка, зокрема, проголошує верховенство права як складову частину спільної спадщини Договірних держав.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст.317,319,321, 328,387, 388 ЦК України, ст. ст. 12,81,141,223, 263-266 ЦПК України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Позов Вінницької міської ради (21100 м. Вінниця, вул. Соборна, 59) до ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 ), за участі третьої особи без самостійних вимог на предмет спору Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області (21027 м. Вінниця, вул. Келецька, буд. 63) про витребування земельної ділянки з чужого незаконного володіння залишити без задоволення.
Судові витрати залишити за позивачем.
Рішення суду може бути оскаржено, шляхом подачі апеляційної скарги до Вінницького апеляційного суду протягом 30 днів з дня проголошення. В разі проголошення вступної та резолютивної частини або розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, в той же строк з дня складання повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Повний текст рішення виготовлено до 23.01.2025 року.
Учасники процесу:
Позивач Вінницька міська рада (21100 м. Вінниця, вул. Соборна, 59),
Відповідач ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ІПН НОМЕР_1 ( АДРЕСА_1 )
Суддя:
Суд | Вінницький міський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 15.01.2025 |
Оприлюднено | 30.01.2025 |
Номер документу | 124715063 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Вінницький міський суд Вінницької області
Романюк Л. Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні