Постанова
від 28.01.2025 по справі 460/18195/23
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 січня 2025 року

м. Київ

справа № 460/18195/23

адміністративне провадження № К/990/9106/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Бучик А.Ю., Стеценка С.Г.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 460/18195/23

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ОД ОІЛ ГРУП» до Головного управління Державної податкової служби у Рівненській області про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Головного управління Державної податкової служби у Рівненській області на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 31 серпня 2023 року (прийняте у складі головуючого судді Поліщук О.В.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 лютого 2024 року (ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Онишкевича Т.В., суддів: Сеника Р.П., Судової-Хомонюк Н.М.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У липні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «ОД ОІЛ ГРУП» (далі - ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП», позивач) звернулося до Рівненського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління Державної податкової служби у Рівненській області (далі - ГУ ДПС у Рівненській області, відповідач), у якому просило:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження ГУ ДПС у Рівненській області від 25 травня 2023 року № 80-Р/Л у частині анулювання ліцензії ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП» на право роздрібної торгівлі пальним № 17040314202100057 терміном дії з 30 грудня 2021 року до 30 грудня 2026 року, адреса місця торгівлі: Україна, Рівненська область, Дубенський район, с. Іваннє, вул. Млинівська, 38, АЗС;

- зобов`язати ГУ ДПС у Рівненській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію (відомості) про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним № 17040314202100057 терміном дії з 30 грудня 2021 року до 30 грудня 2026 року, яка видана ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП» та поновити інформацію (внести відомості) до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію (відомості) про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним № 17040314202100057 терміном дії з 30 грудня 2021 року до 30 грудня 2026 року, яка видана ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП».

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП» при отриманні ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, було дотримано вимоги статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР (далі - Закон № 481/95-ВР) щодо подачі необхідних документів.

Згідно оскаржуваного розпорядження ГУ ДПС у Рівненській області підставою анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, виданої ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП» є встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії та лист Державної інспекції архітектури та містобудування України (далі - ДІАМ) від 24 травня 2023 року № 4531/04/13-23. Водночас, відповідач не вказав, в чому саме полягає недостовірність даних, наданих товариством, та в якому з документів таку недостовірність даних було встановлено.

На думку позивача, після видачі йому ліцензії на підставі заяви та доданих до неї документів та визнавши їх достатніми для її отримання, відповідач не вправі посилатись на їх неповноту, як підставу для анулювання ліцензії.

Короткий зміст судових рішень

3. Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 31 серпня 2023 року позов задоволено повністю.

Визнано протиправним та скасовано розпорядження ГУ ДПС у Рівненській області № 80-Р/Л від 25 травня 2023 року в частині анулювання ліцензії ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП» на право роздрібної торгівлі пальним № 17040314202100057 терміном дії з 30 грудня 2021 року до 30 грудня 2026 року, адреса місця торгівлі: Україна, Рівненська область, Дубенський район, с. Іваннє, вул. Млинівська, 38, АЗС.

Зобов`язано ГУ ДПС у Рівненській області видалити з «Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним» інформацію (відомості) щодо анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним № 17040314202100057 терміном дії з 30 грудня 2021 року до 30 грудня 2026 року, яка видана ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП» та поновити відповідну інформацію щодо наявності такої ліцензії.

Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ОД ОІЛ ГРУП» за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень ГУ ДПС у Рівненській області судовий у розмірі 2684 грн 00 коп.

4. Додатковим рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 21 листопада 2023 року заяву представника ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП» про ухвалення додаткового рішення у справі № 460/18195/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ОД ОІЛ ГРУП» до ГУ ДПС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинення певних дій задоволено частково.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Рівненській області на користь ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП» грн 4000 (чотири тисячі) грн витрат на професійну правничу допомогу.

У стягненні решти витрат на професійну правничу допомогу відмовлено.

5. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 лютого 2024 року апеляційні скарги ГУ ДПС у Рівненській області залишено без задоволення, а рішення від 31 серпня 2023 року та додаткове рішення від 21 листопада 2023 року Рівненського окружного адміністративного суду у справі № 460/18195/23 без змін.

6. Судові рішення мотивовані тим, що видавши позивачу зазначену Ліцензію на підставі доданих до заяви документів та визнавши їх достатніми для її отримання, ГУ ДПС у Рівненській області у подальшому не вправі посилатися на їх неповноту як підставу для анулювання раніше виданої ліцензії.

При цьому фактів отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами, чи фактів подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії, матеріали справи не містять.

Щодо зобов`язання видалити інформацію з Реєстра ліцензіатів та місць обігу пального про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним № 17040314202100057 суди зазначили, що задоволення такої позовної вимоги є ефективним способом відновлення порушеного права позивача, з огляду на скасування оскаржуваного розпорядження.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. 08 березня 2024 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга ГУ ДПС у Рівненській області.

У касаційній скарзі скаржник просить скасувати рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 31 серпня 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 лютого 2024 року і направити справу на новий розгляд.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що оскаржувані судові рішення прийняті при неправильному застосуванні норм матеріального права та порушенні норм процесуального права, з посиланням на наявність підстав передбачених пунктом 4 частини четвертої статті 328 КАС України.

Відповідач вважає, що суди нижчих інстанцій в оскаржуваних судових рішеннях встановили обставини, які мають істотне значення, на підставі недопустимих доказів, не надали оцінку доводам та доказам контролюючого органу, неповно встановили обставини справи, зокрема не врахували лист ДІАМ від 24 травня 2023 року № 4531/04/13-23.

8. За результатом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08 березня 2024 року сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Бучик А.Ю. і Стеценка С.Г.

Ухвалою Верховного Суду від 20 травня 2024 року відкрито касаційне провадження за цією скаргою.

Відзив на касаційну скаргу до Верховного Суду не надходив, що не перешкоджає касаційному перегляду вказаного судового рішення.

Верховний Суд ухвалою від 27 січня 2025 року призначив касаційну скаргу до розгляду в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами з 28 січня 2025 року.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

9. Суди попередніх інстанцій встановили, що згідно з випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом економічної діяльності ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП» є 47.30 Роздрібна торгівля пальним.

22 грудня 2021 року ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП» звернулося до ГУ ДПС у Рівненській області із заявою про отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, до якої долучило документи відповідно до вимог Закону № 481/95-ВР.

На підставі поданих ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП» документів ГУ ДПС у Рівненській області було видано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, терміном дії з 30 грудня 2021 року до 30 грудня 2026 року, реєстраційний номер 17040314202100057, за адресою місця торгівлі: Україна, Рівненська область, Дубенський район, село Іваннє, вулиця Млинівська, 38, АЗС.

В листі від 28 квітня 2023 року № 9345/7/99-00-09-01-02-07 ДПС України повідомила ГУ ДПС у Рівненській області про те, що в межах компетенції розглянула лист від 20 квітня 2023 року щодо виконання пункту 3 Протоколу наради ДПС № 1-пн від 05 квітня 2023 року, та вказала, що ГУ ДПС у Рівненській області видано 14 ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним суб`єктам господарювання (згідно з переліком), що провадять свою діяльність у Рівненській області, без дотримання вимог Закону № 481/95-ВР, зокрема: відсутні документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення; відсутні акт вводу в експлуатацію об`єкта, або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікати про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів, необхідних для провадження відповідного виду діяльності, або документи, що підтверджують настання права власності до 2014 року; відсутній дозвіл Держпраці на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Згідно додатку до листа, до заяв на отримання ліцензії, зокрема ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП», не додано: акт введення в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкту згідно законодавства у сфері містобудування або право власності до 2014 року; витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно (земля).

У відповідь на запит ГУ ДПС у Рівненській області, Державна інспекція архітектури та містобудування України в листі від 24 травня 2023 року № 4831/04/13-23 повідомила, що шляхом перевірки відомостей, які містяться в Реєстрі будівельної діяльності, за параметрами пошуку: «замовник - ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП», інформації та документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, та документів, що засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів станом на дату надання відповіді не виявлено.

Розпорядженням ГУ ДПС у Рівненській області від 25 травня 2023 року № 80-Р/Л «Про анулювання ліцензії» за порушення вимог статті 15 Закону № 481/95-ВР у зв`язку із встановленням факту подання недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії, та листа ДІАМ № 4531/04/13-23 від 24 травня 2023 року було анульовано вказану ліцензію, видану ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП».

Не погоджуючись з правомірністю розпорядження ГУ ДПС у Рівненській області про анулювання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним, ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП» звернулося до суду з цим позовом.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

10. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

Під час касаційного переглду оскаржуваних судових рішень необхідно перевірити правомірність висновку судів попередніх інстанцій про відсутність законних підстав для анулювання ліцензі на право роздрібної торгівлі пальним, виданої позивачу.

Відповідно до преамбули Закону № 481/95-ВР він визначає основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального на території України.

Згідно статті 1 Закону № 481/95-ВР у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:

ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку;

місце роздрібної торгівлі пальним - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для роздрібної торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування;

роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки та/або реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів;

Єдиний державний реєстр суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі - Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального) - перелік суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які здійснюють діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.

За приписами частини першої статті 15 Закону № 481/95-ВР роздрібна торгівля, зокрема, пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.

Ліцензія видається за поданою нарочно, поштою або в електронному вигляді заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію (крім ліцензії на оптову торгівлю пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним, роздрібну торгівлю пальним, зберігання пального з метою подальшої його реалізації іншим споживачам).

У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).

Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.

У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в податкових органах.

Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:

документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;

акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;

дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.

Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.

Вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється.

Після видачі/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального податковий орган вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/анулювання відповідної ліцензії.

Зі змісту наведених правових норм висновується, що для здійснення господарської діяльності, зокрема, з роздрібної торгівлі пальним, суб`єкт господарювання має отримати ліцензію на здійснення такої діяльності. Вичерпний перелік документів, що подається разом із заявою про отримання ліцензії, визначений статтею 15 Закону № 481/95-ВР. У цьому переліку, крім іншого, визначено акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства.

11. Разом з цим, підстави для анулювання ліцензії, визначені у частині п`ятдесят другій статті 15 Закону № 481/95-ВР, згідно із якою ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі:

заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);

рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);

несплати чергового платежу за ліцензію;

встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) марок акцизного податку (стосовно імпортерів);

встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку;

рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем;

порушення вимог статті 15-3 цього Закону щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях;

отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами;

встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії;

встановлення факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії;

встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії;

порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії;

відмови, без законодавчих підстав, від доступу представника контролюючого органу до проведення перевірки відповідно до вимог статей 80, 81 Податкового кодексу України, на підставі акта, складеного посадовими (службовими) особами податкового органу, який засвідчує факт відмови.

Вказаний перелік підстав для анулювання ліцензії на оптову/роздрібну торгівлю є вичерпним та не підлягає розширеному тлумаченню.

Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв`язку (частина п`ятдесят третя статті 15 Закону № 481/95-ВР).

12. Суди нижчих інстанцій встановили, що підставою прийняття оскаржуваного розпорядження про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним від 30 грудня 2021 року за реєстраційним номером № 17040314202100057 став лист ДІАМ від 24 травня 2023 року у якому зазначено, що шляхом перевірки відомостей Реєстру будівельної діяльності, за параметрами пошуку ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП» інформації та документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, та документів, що засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, станом на дату надання відповіді не виявлено.

При цьому, суди встановили, що разом із заявою на отримання ліцензій на роздрібну торгівлю пальним ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП» подало такі документи:

договір оренди земельної ділянки № 01/21-3 від 01 травня 2021 року з актом приймання- передачі;

витяг з ДРРП про право власності орендодавця на земельну ділянку;

договір № 8050Е/2021 від 06 липня 2021 року щодо експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва під час виконання робіт підвищеної небезпеки та під час експлуатації машин механізмів та устаткування підвищеної небезпеки;

дозвіл № 108.21.56 Управління Держпраці у Рівненській області на виконання ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП» робіт підвищеної небезпеки;

висновок експертизи № 40282391-02-10005.21 стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання під час виконання робіт підвищеної небезпеки;

дозвіл № 109.21.56 Управління Держпраці у Рівненській області ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП» на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки за адресою: Рівненська область, Дубенський район, с. Іваннє, вул. Млинівська, 38;

висновок експертизи № 40282391-03-10006.21 стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання під час експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;

експертний висновок з питань оцінки протипожежного стану АЗС за адресою: Рівненська область, Дубенський район, с. Іваннє, вул. Млинівська, 38;

декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань пожежної безпеки;

акт введення в експлуатацію основних засобів від 15 вересня 2021 року;

реєстраційне посвідчення РРО № 2186, дата реєстрації 21 вересня 2021 року.

На підставі наведених документів 30 грудня 2021 року ГУ ДПС у Рівненській області видало ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП» ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним.

13. Колегія суддів КАС ВС зазначає, що питання достатності документів для здобуття права на реалізацію пального підлягає дослідженню самим же відповідачем на стадії розгляду заяви особи про надання такої ліцензії.

Водночас, у випадку анулювання ліцензії відповідач має керуватись положеннями частини сорок сьомої статті 15 Закону № 481/95-ВР, якою передбачено вичерпний перелік підстав для таких дій податкового органу. Зокрема, отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою про отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами; встановлення факту подання недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.

Зміст цієї норми свідчить про те, що вона містить конкретні умови щодо її застосування, зокрема, наявність інформації від уповноважених органів щодо непогодження/не видання документів - копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії. Тобто інформація органу має стосуватись конкретно визначених документів та такі документи мають подаватись особою при отриманні ліцензії.

Те саме стосується й підстави для анулювання ліцензії у разі встановлення факту подання недостовірних даних у документах, оскільки такі документи мають бути саме подані особою для отримання ліцензії.

Отже, відповідальність суб`єкта у вигляді анулювання ліцензії може мати місце тоді, коли контролюючим органом достовірно встановлено, що конкретний документ, наявний серед інших документів, які подавались разом з заявою для отримання ліцензії, насправді не видавався відповідним органом, відтак є підробленим (сфальшованим), або містить недостовірну інформацію. Тоді ж, коли суб`єкт взагалі не подавав певний документ, вказані норми, як підстави для анулювання ліцензії, застосовані бути не можуть.

З урахуванням наведеного листа ДІАМ від 24 травня 2023 року не міг бути застосований як підстава для анулювання виданої позивачу ліцензії.

У контексті наведеного колегія суддів КАС ВС вважає за необхідне зауважити, що ЄСПЛ в своїх рішеннях неодноразово підкреслював особливу важливість принципу «належного урядування». Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси.

Принцип «належного урядування» не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість. Будь-яка інша позиція була б рівнозначною санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам. З іншого боку, потреба виправити минулу «помилку» не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу.

Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.

У випадку ліцензованої діяльності орган, який видав ліцензію, може її анулювати лише з підстав, визначених законом.

Тому, видавши позивачу зазначену вище ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним на підставі доданих до заяви ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП» документів та визнавши їх достатніми для її отримання, ГУ ДПС у Рівненській області у подальшому не вправі посилатися на їх неповноту як підставу для анулювання раніше виданої ліцензії. При цьому, як було встановлено раніше, фактів отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами, чи фактів подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії, матеріали справи не містять.

Вказана правова позиція сформована Верховним Судом у постанові від 01 листопада 2022 року у справі № 560/377/20 та в подальшому підтримана у постановах від 04 травня 2023 року у справі № 380/12161/21, від 10 вересня 2024 року у справі № 580/9426/21 та ін.

Таким чином, під час розгляду справи не знайшли свого підтвердження доводи скаржника про порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права.

14. Згідно статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

З огляду на викладене, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку, що судові рішення першої та апеляційної інстанцій є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни їх відсутні.

Зважаючи на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

п о с т а н о в и в :

Касаційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Рівненській області залишити без задоволення.

Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 31 серпня 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 лютого 2024 року у справі № 460/18195/23 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Стрелець Т.Г.

Судді Бучик А.Ю.

Стеценко С.Г.

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення28.01.2025
Оприлюднено29.01.2025
Номер документу124717730
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —460/18195/23

Постанова від 28.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 27.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 17.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 27.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні