Рішення
від 27.01.2025 по справі 452/29/25
САМБІРСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 452/29/25

Р І Ш Е Н Н Я

Іменем України

27 січня 2025 року м.Самбір

Самбірський міськрайонний суд Львівської області

в складі: головуючого судді Пташинського І.А.

при секретарі Терлецькій І.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу в порядку окремого провадження за заявоюКерівника Самбірської окружної прокуратури Олександра Теличка в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати функції у спірних правовідносинах Ралівська сільська рада Самбірського району Львівської області про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність,-

в с т а н о в и в:

Керівник Самбірської окружної прокуратури Теличко О.О. звернувся до суду, в інтересах держави в особі Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області, із заявою про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність. В обґрунтування своїх вимог зазначив, що за результатами здійснення наданих законом повноважень, Самбірською окружною прокуратурою під час вивчення стану додержання вимог законодавства у сфері державної та комунальної власності встановлено, що на території Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області знаходиться нерухома річ (майно), а саме: гідротехнічна споруда № 4, гребля довжиною 65 м, шириною поверху - 4 м, максимальною висотою 3 м,за адресою: Львівська область, Самбірський район с.Кульчиці в межах населеного пункту яке має ознаки безхазяйності.

Вказує, що зазначене майно не перебуває у власності фізичних чи юридичних осіб, держави чи територіальної громади, що підтверджується інформацією від 03.12.2024 № 01/5- 266 КП ЛОР «Самбірське міжміське бюро технічної інвентаризації», згідно якої право власності на вказану гідротехнічну споруду ні за ким не зареєстровано.

Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.

Рішенням від 04.10.2016 № 2 сесії Кульчицької сільської ради Самбірського району «Про взяття на облік безхазяйних гідротехнічних споруд» взято на облік гідротехнічні споруди, в тому числі гідротехнічну споруду № 4, гребля довжиною 65 м, шириною поверху - 4 м, максимальною висотою 3 м, за адресою: Львівська область Самбірський район с.Кульчиці, в межах населеного пункту (на даний час адміністративні межі Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області).

З інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно індексний номер витягу: 110757891 від 16.01.2018 про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна нерухоме майно: гідротехнічну споруду № 4, за адресою Львівська область, Самбірський район Кульчицька сільська рада, а саме: гребля довжиною 65 м, шириною поверху - 4 м, максимальною висотою 3 м, було взято на облік, як безхазяйне майно та 16.01.2018 Державним реєстратором Самбірської РДА за номером запису про взяття на облік 12061.

Згідно з Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно індексний номер 404783247 від 21.11.2024 гідротехнічну споруду № 4греблядовжиною 65 м, шириною поверху - 4 м, максимальною висотою 3 м за адресою Львівська область, Самбірський район Кульчицька сільська рада взято на облік безхазяйного нерухомого майна відповідно до рішення державного реєстратора прав власності на нерухоме майно щодо об`єкта нерухомого майна індексний номер 39219442 (запис про взяття на облік 12061).

Відповідно до оголошення в газеті «Голос Самбірщини» від 09.02.2018 №6 (2285) Кульчицька сільська рада Самбірського району оголосила про наявність безхазяйного нерухомого майна - гідротехнічну споруду № 4 гребля довжиною 65 м, шириною поверху - 4 м, максимальною висотою 3 м, за адресою Львівська область Самбірський район Кульчицька сільська рада.

З моменту оголошення Кульчицькою сільською радою в газеті інформації про наявність на території сільської ради безхазяйного нерухомого майна, ніхто у Кульчицьку сільську раду Самбірського району (так і до правонаступника Ралівську сільську раду Самбірського району Львівської області) не звертався з належними документами на право власності на вищевказану гідротехнічну споруду, станом на грудень 2024 вказана гідроспоруда перебуває як безхазяйне майно, що підтверджується інформацією Ралівської сільської ради Самбірського району від 22.11.2024 № 2039/06-03 та від 26.11.2024№ 2063/06-03.

Отже, особи, які б претендували на вказану безхазяйну річ, своїх прав на неї, у встановлені законом терміни, не пред`явили та враховуючи те, що сплив один рік з дня взяття нерухомої речі на облік, що дає підстави для передачі судом даної нерухомої речі у комунальну власність.

Дана заява, як захід прокурорського реагування, подана в інтересах Ралівської сільської ради Самбірського району, на території якої знаходиться майно - гідротехнічна споруда № 4, а саме: гребля довжиною 65 м, шириною поверху - 4 м, максимальною висотою 3 м, за адресою Львівська область Самбірський район с.Кульчиці, в межах населенного пункту (на даний час адміністративні межі Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області), має ознаки безхазяйності і не передане у власність територіальної громади.

Наявність на території Ралівської сільської ради безхазяйного майна позбавляє орган місцевого самоврядування можливості здійснювати належне управління та розпорядження цим майном, використання його відповідно до вимог чинного законодавства з метою наповнення місцевого бюджету.

Перебування такого майна у безхазяйному стані тривалий час сприяє його руйнуванню, приведенню у непридатний до його використання стан, а тому зволікання із передачею об`єкта нерухомості є недопустимим.

Незважаючи на те, що право на звернення до суду у Ралівської сільської ради Самбірського району щодо передачі безхазяйної нерухомої речі у власність територіальної громади виникло ще з 16.01.2019 р., однак останньою у судовому порядку заходи до цього часу не здійснено.

Сам факт не звернення Ралівської сільської ради Самбірського району із заявою до суду свідчить про те, що вказаний орган місцевого самоврядування неналежно виконує свої повноваження щодо передачі безхазяйної нерухомої речі, а саме гідротехнічної споруди № 4 у власність територіальної громади.

Таким чином, у органів прокуратури виникають обґрунтовані підстави для захисту інтересів значної кількості громадян - членів територіальної громади та звернення до суду з такою заявою з метою захисту інтересів Ралівської сільлської ради Самбірського району та передачі у комунальну власність безхазяйної гідротехнічної споруди.

Із врахуванням викладеного, Керівник Самбірської окружної прокуратури Теличко О.О. просить передати в комунальну власність Ралівської об`єднаної територіальної громади в особі Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області (81473, вул. І.Франка, 28, с. Ралівка, Самбірський район, Львівська область, клд ЄДРПОУ 04370254), безхазяйне нерухоме майно гідротехнічну споруду № 4, греблю довжиною - 65 м, шириною поверху - 4 м, максимальною висотою 3 м, яка знаходиться за адресою Львівська область, Самбірський район с. Кульчиці, в межах населеного пункту (номер запису про взяттяна облік 12061).

Представник Самбірської окружної прокуратури Львівської області подав суду заяву про розгляд справи у його відсутності, дану заяву підтримує в повному обсязі, просить її задовольнити.

Представник заявника Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області у судове засідання не з`явився, надав суду заяву в якій підтримав вимоги поданої заяви, просив її задовольнити, справу слухати у його відсутності.

Згідно з ч. 2 ст. 247 ЦПК України, у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

З`ясувавши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд дійшов висновку про задоволення заяви з таких підстав.

Як встановлено судом, рішенням сесії Кульчицької сільської ради Самбірського району Львівської області від 04.04.2016 року № 2, вирішено звернутися до державного реєстратора речових прав на нерухоме майно із заявою про взяття на облік безгосподарських гідротехнічних споруд, у тому числі взяти на облік безхазяйну гідротехнічну споруду № 4 гребля довжиною - 65 м, шириною поверху - 4 м, максимальною висотою 3 м, за адресою: Львівська область Самбірський район с.Кульчиці, в межах населеного пункту (на даний час адміністративні межі Ралівської сільської ради Самбірського району, Львівської області).

З інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно індексний номер витягу: 110757891 від 16.01.2018 про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна нерухоме майно: гідротехнічну споруду № 4за адресою Львівська область Самбірський район Кульчицька сільська рада, а саме: гребля довжиною 65 м, шириною поверху - 4 м, максимальною висотою 3 м, було взято на облік, як безхазяйне майно та 16.01.2018 Державним реєстратором Самбірської РДА за номером запису про взяття на облік 12061.

Згідно з Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно індексний номер 404783247 від 21.11.2024 гідротехнічну споруду № 4 гребля довжиною 65 м, шириною поверху - 4 м, максимальною висотою 3 м, за адресою Львівська область, Самбірський район Кульчицька сільська рада взято на облік безхазяйного нерухомого майна відповідно до рішення державного реєстратора прав власності на нерухоме майно щодо об`єкта нерухомого майна індексний номер 39219442 (запис про взяття на облік 12061).

Відповідно до оголошення в газеті «Голос Самбірщини» від 09.02.2018 № 6 (2285) Кульчицька сільська рада Самбірського району оголосила про наявність безхазяйного нерухомого майна - гідротехнічну споруду № 4 гребля довжиною 65 м, шириною поверху - 4 м, максимальною висотою 3 м, за адресою Львівська область Самбірський район Кульчицька сільська рада.

Статтею 131-1 Конституції України передбачено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно ч.ч.3,4ст.56Цивільного процесуальногокодексу України,у визначенихзаконом випадкахпрокурор звертаєтьсядо судуз позовноюзаявою,бере участьу розглядісправ зайого позовами,а такожможе вступитиза своєюініціативою усправу,провадження уякій відкритоза позовоміншої особи,до початкурозгляду справипо суті,подає апеляційну,касаційну скаргу,заяву проперегляд судовогорішення занововиявленими абовиключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Згідно ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999р. у справі № 1-1/99, державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо.

Із врахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначають з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовують в заяві необхідність їх захисту та зазначають орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Відповідно до статті 13 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування здійснюють від імені Українського народу права власника в межах, визначених Конституцією.

Згідно положень ч. 3 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальної громади.

Відповідно до ст. 18-1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», орган місцевого самоврядування може бути позивачем та відповідачем у судах загальної юрисдикції, зокрема, звертатися до суду, якщо це необхідно для реалізації його повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування. При цьому, відповідно до положень ст. 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», одним із принципів місцевого самоврядування є судовий захист прав місцевого самоврядування.

Відповідно до рішення І сесії VIII скликання Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області від 02 грудня 2020 року № 10 відомо про реорганізацію Кульчицької сільської ради шляхом її приєднання до Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області, яка є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Кульчицької сільської ради Самбірського району Львівської області.

Дана заява, як захід прокурорського реагування, подана в інтересах Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області, на території якої знаходиться майно - гідротехнічна споруда № 4 за адресою Львівська обл., Самбірський район, с. Кульчиці в межах населенного пункту (на даний час адміністративні межі Ралівської сільської ради Самбірського району, Львівської області), а саме: гребля довжиною - 65 м, шириною поверху - 4 м, максимальною висотою 3 м, має ознаки безхазяйності і не передане у власність територіальної громади.

Так, у постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.10.2019 року у справі № 903/129/18 зроблено висновок, що сам факт не звернення до суду селищної ради з позовом свідчить про те, що указаний орган місцевого самоврядування неналежно виконує свої повноваження про повернення земельної ділянки, у зв`язку із чим у прокурора виникають обґрунтовані підстави для захисту інтересів значної кількості громадян - членів територіальної громади та звернення до суду з таким позовом.

Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 26.05.2020 р. у справі № 912/2385/18 зазначено, що звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу.

До Ралівської сільської ради Самбірського району Самбірською окружною прокуратурою скеровано лист від 18.11.2024 № 14.56/04-22-5129 вих-24, як до уповноваженого органу, з метою встановлення вжитих ним заходів щодо прийняття у комунальну власність безхазяйної гідротехнічної споруди.

Згідно відповіді Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області від 22.11.2024 № 2039/06-03 нею заходи щодо прийняття у комунальну власність безхазяйної гідротехнічної споруди не вживались, а саме заяви з вказаного приводу до суду не подавались.

Самбірською окружною прокуратурою повторно до Ралівської сільської ради Самбірського району скеровано лист №14.56/05-22-5245вих-24від 25.11.2024, як до уповноваженого органу, з метою встановлення вжитих ним заходів щодо прийняття у комунальну власність безхазяйної гідротехнічної споруди.

Листом від 26.11.2024 № 2063/06-03 Ралівська сільська рада Самбірського району Львівської області інформувала що заходи щодо прийняття у комунальну власність безхазяйної гідротехнічної споруди не вживались, а саме до суду з заявою про передачу вказаної гідроспоруди у власність територіальної громади в судовому порядку не подавались.

Зазначене майно не перебуває у власності фізичних чи юридичних осіб, держави чи територіальної громади, що підтверджується інформацією від 03.12.2024 № 01/5- 266 КП ЛОР «Самбірське міжміське бюро технічної інвентаризації», згідно якої право власності на вказану гідротехнічну споруду ні за ким не зареєстровано.

Наведені доводи беззаперечно свідчать про бездіяльність уповноваженого органу, що беззаперечно є підставою для застосування представницьких повноважень прокурором.

Заявника в особі Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області письмово повідомлено про представництво інтересів держави у даній справі, що підтверджується долученим до заяви повідомленням.

Відповідно п. 7 ч. 1ст. 293 ЦПК України, суд розглядає в порядку окремого провадження справи про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність.

Згідност. 329 ЦПК України.заява про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність територіальної громади за умов, визначенихЦивільним кодексом України, подається до суду за місцезнаходженням цієї речі органом, уповноваженим управляти майном відповідної територіальної громади.

За приписамист. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування», місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межахКонституціїі законів України.

Частиною 1ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органом місцевого самоврядування, які представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції повноваження місцевого самоврядування, визначеніКонституцією України, цим та іншим законами.

Відповідно до ч. 3, ч. 5 статті 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Частиною 2 ст.60Закону України«Про місцевесамоврядування вУкраїні» визначено, що підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Відповідно до частини першої, другоїстатті 335 ЦК України,безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий. Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації. Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.

Згідност. 333 ЦПК Українисуд, встановивши, що нерухома річ є безхазяйною та взята на облік органом, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, а також що сплив один рік з дня взяття на облік нерухомої речі, ухвалює рішення про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність відповідної територіальної громади.

Як встановлено судом, на території Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області, в межах населеного пункту за адресою с. Кульчиці, Самбірський район, Львівська область, знаходиться безхазяйне нерухоме майно - гідротехнічна споруда № 4, гребля довжиною- 65 м, шириною поверху4 м, максимальною висотою 3 м.

Про взяття на облік даного безхазяйного нерухомого майна Ралівською сільською радою Самбірського району Львівської області було зроблене відповідне оголошення в газеті «Голос Самбірщини» 09 лютого 2018 року.

Із моменту оприлюднення вказаного оголошення, про наявність на території сільської ради безхазяйного нерухомого майна, ніхто не звертався до органу місцевого самоврядування про визнання права власності на зазначену в заяві гідротехнічну споруду. Отже, особи, які б претендували на вказану безхазяйну річ, своїх прав на неї, у встановлені законом терміни, не заявили, що дає підстави для передачі судом даної нерухомої речі у комунальну власність.

Відповідно до рішення І сесії VIII скликання Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області від 02 грудня 2020 року № 10 відомо про реорганізацію Кульчицької сільської ради шляхом її приєднання до Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області, яка є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Кульчицької сільської ради Самбірського району Львівської області.

Беручи до уваги наведене, суд доходить висновку, що подана заява підлягає до задоволення. Викладені в заяві обставини повністю підтверджуються долученими документами.

Відповідно до ч. 7 ст. 294 ЦПК України, судові витрати, пов`язані з розглядом справи про передачу безхазяйного нерухомого майна у комунальну власність заявнику не відшкодовуються.

Керуючись ст. ст. 258, 259, 263-265, 294, 333 ЦПК України, суд

у х в а л и в:

Заяву Керівника Самбірської окружної прокуратури Теличко О. - задовольнити.

Передати в комунальну власність Ралівської об`єднаної територіальної громади в особі Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області (81473, вул. І.Франка, 28, с. Ралівка, Самбірський район, Львівська область, клд ЄДРПОУ 04370254), безхазяйне нерухоме майно гідротехнічну споруду № 4, греблю довжиною - 65 м, шириною поверху - 4 м, максимальною висотою 3 м, яка знаходиться за адресою Львівська область, Самбірський район с. Кульчиці, в межах населеного пункту (номер запису про взяттяна облік 12061).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не буде подано, і може бути оскаржено в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Керівник Самбірської місцевої прокуратури, адреса м. Самбір, вул. Филипчака, 4-а, Львівська область, поштовий індекс 81400.

Заявник: Ралівська сільська рада Самбірського району Львівської області, адреса місцезнаходження с. Ралівка, вул. І.Франка, 28, Самбірського району Львівської області, поштовий індекс 81473, код ЄДРПОУ 04370254.

Суддя

СудСамбірський міськрайонний суд Львівської області
Дата ухвалення рішення27.01.2025
Оприлюднено30.01.2025
Номер документу124718536
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність

Судовий реєстр по справі —452/29/25

Рішення від 27.01.2025

Цивільне

Самбірський міськрайонний суд Львівської області

Пташинський І. А.

Ухвала від 08.01.2025

Цивільне

Самбірський міськрайонний суд Львівської області

Пташинський І. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні